Er zijn wel 4:3 TFT schermen met een resolutie van 1600x1200. Maar of je die (meestal 21 à 22 inch) groot genoeg vindt?quote:Op donderdag 10 juli 2008 08:17 schreef Karina het volgende:
Ik heb zojuist op het werk een 22 inch en een 24 inch van het zelfde merk naast elkaar bekeken.
De 24 inch heeft toch mijn voorkeur: ik ben namelijk niet zo'n fan van breedbeeld en bij de 24 inch valt het breedbeeldeffect minder op (vanwege de grootte natuurlijk). Als er grote TFT monitoren zouden bestaan die NIET breedbeeld waren (dus gewoon 4:3), zou ik eerlijk gezegd die kopen.
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben, maar dat hangt ook een beetje af van het soort programma's waar je naar kijkt. Gesprekken of films e.d. waarbij mensen veel afzonderlijk close-up in beeld gebracht moeten worden gaan beter op 4:3. Bij 16:9 zie je dat er óf teveel loze ruimte links en rechts van het hoofd overblijft óf dat een deel van het hoofd boven en onder buiten beeld valt. Beide zijn onbevredigend: als het hoofd van iemand compleet in beeld is dan is het relatief te klein op een breedbeeldscherm, en als iemand's hoofd wel voldoende close-up in beeld wordt gebracht dan zie je maar een gedeelte. Dit is een probleem waarvoor geen oplossing bestaat, omdat onze hoofden nou eenmaal rond of enigszins langgerekt zijn, en in de verste verte niet beantwoorden aan een breedte:hoogte verhouding van 16:9. Maar hier staat tegenover dat er steeds meer in breedbeeld wordt uitgezonden, en het is ook geen genoegen om op een 4:3 TV steeds naar die zwarte balken te moeten kijken: je mist dan 25% van het oppervlak van je scherm (inderdaad: de delen waar je tijdens normale 4:3 uitzendingen bij close-ups iemand kruin en kin ziet ...).quote:Mijn tv bijvoorbeeld (paar jaar oud) is 4:3 (70 cm) en dat vind ik veel prettiger kijken dan een breedbeeld tv.
Nee, dat is omdat je dat van vroeger gewend bent. Je gezichtsveld is namelijk ook breedbeeld. Ga maar na, links en rechts kun je veel meer zien dan boven en onder als je recht vooruit kijkt. Daarom is breedbeeld fijner. Gewoon kopen en na een tijd wil je niet meer terug naar 4:3.quote:Op donderdag 10 juli 2008 08:17 schreef Karina het volgende:
Mijn tv bijvoorbeeld (paar jaar oud) is 4:3 (70 cm) en dat vind ik veel prettiger kijken dan een breedbeeld tv.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |