abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 mei 2008 @ 21:20:08 #201
208984 Ziggenmufter
In permanente staat
pi_58633328
quote:
Op maandag 12 mei 2008 19:57 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Maar we werden wel geregeerd door een despoot die zo weinig mogelijk Belgen in zijn regering wilde, die vast hield aan een onevenwichtig samengesteld parlement, die jaren lang probeerde de katholieke kerk tegen te werken, die niet wilde weten van enkele cruciale rechten en vrijheden.

En economisch goed? Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. België mocht mee opdraaien voor de Nederlandse staatschuld, die twaalf keer zo groot was als de Belgische.
Ok, het is Vlaanderen de jaren na de afscheiding hartstikke goed gegaan in economisch, linguistisch en cultureel opzicht. Jullie konden je laven aan de Franse cultuur en taal. Dit werkte bevrijdend voor het dappere Vlaamse volk.

Ik heb het altijd al gezegd, Vlamingen zijn Fransen die Nederlands spreken. En dat pleit niet voor jullie.
pi_58633447
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:20 schreef Ziggenmufter het volgende:

[..]

Ok, het is Vlaanderen de jaren na de afscheiding hartstikke goed gegaan in economisch, linguistisch en cultureel opzicht. Jullie konden je laven aan de Franse cultuur en taal. Dit werkte bevrijdend voor het dappere Vlaamse volk.
Dat zeg ik niet. Maar uit jouw post leek wel of de Nederlanden het paradijs waren voor de Vlamingen. Als er toen al iets was als "de Vlaming", want een Limburger en een West-Vlaming moesten Frans met elkaar spreken om elkaar te verstaan.
  maandag 12 mei 2008 @ 21:50:13 #203
208984 Ziggenmufter
In permanente staat
pi_58633911
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:27 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. Maar uit jouw post leek wel of de Nederlanden het paradijs waren voor de Vlamingen.
Dat was om eens wat tegenwicht te bieden tegen het gezever over jullie noorderburen.
pi_58634494
quote:
Op maandag 12 mei 2008 19:57 schreef Heero87 het volgende:
Maar we werden wel geregeerd door een despoot die zo weinig mogelijk Belgen in zijn regering wilde, die vast hield aan een onevenwichtig samengesteld parlement, die jaren lang probeerde de katholieke kerk tegen te werken, die niet wilde weten van enkele cruciale rechten en vrijheden.

En economisch goed? Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. België mocht mee opdraaien voor de Nederlandse staatschuld, die twaalf keer zo groot was als de Belgische.
En toch bleef men in verschillende Belgische steden na 1830 nog jarenlang hardnekkig orangistisch stemmen. Wat een masochisten waren dat zeg.
pi_58635587
quote:
Op maandag 12 mei 2008 22:20 schreef Oma het volgende:

[..]

En toch bleef men in verschillende Belgische steden na 1830 nog jarenlang hardnekkig orangistisch stemmen. Wat een masochisten waren dat zeg.
Tuurlijk. Daar zaten de rijke handelaars en industriëlen. Die dachten baat te hebben bij de Nederlanden omdat ze zo mee konden profiteren van de ruime afzetmarkten van Noord-Nederland.
  maandag 12 mei 2008 @ 23:21:10 #206
208984 Ziggenmufter
In permanente staat
pi_58635736
quote:
Op maandag 12 mei 2008 23:12 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Tuurlijk. Daar zaten de rijke handelaars en industriëlen. Die dachten baat te hebben bij de Nederlanden omdat ze zo mee konden profiteren van de ruime afzetmarkten van Noord-Nederland.
Wat een schurken zeg.
pi_58636235
quote:
Op maandag 12 mei 2008 23:12 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Duh, het plebs had zoiezo geen stemrecht in die tijd.

Overigens deserteerden alleen de franstalige soldaten in het leger van Willem I, en niet de nederlandstaligen. Maar daar heb je ook vast een mooie verklaring voor?
pi_58636457
Irrendentisme was toch ook een kenmerk van fascisme?
I´m back.
pi_58636751
quote:
Op maandag 12 mei 2008 23:45 schreef Oma het volgende:

[..]

Overigens deserteerden alleen de franstalige soldaten in het leger van Willem I, en niet de nederlandstaligen. Maar daar heb je ook vast een mooie verklaring voor?
Neen, want dat is gewoon nonsens. Het is wel zo dat er méér Franstalige soldaten deserteerden, maar er waren ook een hoop van wat men nu Vlamingen zou noemen.

In Nederlands Limburg schreven ze zelfs smekende brieven naar Leopold om hun deel toch maar niet terug aan Willem te geven.
pi_58636837
Geil ist es immer bei die irrendentisme Leute dat Nederland er Vlaanderen bij krijgt en niet dat Vlaanderen er Nederland bij krijgt. Dat die Vlamingen zeggen: 'wij krijgen er Rotterdam bij zunne'. Nee, hoor Wilders krijgt er Antwerpen bij.
I´m back.
pi_58636919
quote:
Je geeft nu eigenlijk zelf de verklaring voor de orangistische stemmen in de steden...

Trouwens je weet toch dat die rijke industriëlen en handelaars vaak Franstalig waren.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 08:31:44 #212
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58638854
Beetje eenzijdige geschiedschrijving Heero. Willem had het doel om België na verloop van tijd te integreren in het staatsbestel. Wat hij vooral niet handig deed was de kerk schofferen.

Het was allemaal met de beste intenties.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 13 mei 2008 @ 08:49:05 #213
208984 Ziggenmufter
In permanente staat
pi_58639009
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 08:31 schreef Klopkoek het volgende:
Beetje eenzijdige geschiedschrijving Heero. Willem had het doel om België na verloop van tijd te integreren in het staatsbestel. Wat hij vooral niet handig deed was de kerk schofferen.

We weten in ieder geval wat de machtige Franstaligen verstonden onder 'minderhedenbeleid': culturele genocide. De Vlamingen werden na de machtsovername de horigen van de Franstalige elite.

Nu, na 178 jaar 'bevrijding' storten de Vlamingen nog elk jaar 12 miljard euro in de staatskas van de Walen om hun eeuwige dankbaarheid te tonen.

En maar kraaien van plezier dat ze niks meer met die Ollanders te maken hebben.

Rare jongens die Vlamingen.
pi_58639070
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 00:17 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Neen, want dat is gewoon nonsens. Het is wel zo dat er méér Franstalige soldaten deserteerden, maar er waren ook een hoop van wat men nu Vlamingen zou noemen.

In Nederlands Limburg schreven ze zelfs smekende brieven naar Leopold om hun deel toch maar niet terug aan Willem te geven.
Geef nou gewoon eens een keer toe dat jullie Vlamingen in 1830 beter bij Nederland hadden kunnen blijven.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 09:12:01 #215
208984 Ziggenmufter
In permanente staat
pi_58639235
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 08:55 schreef Oma het volgende:

[..]

Geef nou gewoon eens een keer toe dat jullie Vlamingen in 1830 beter bij Nederland hadden kunnen blijven.
Heero87 hakt nog liever zijn vingers af.
pi_58639466
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 08:31 schreef Klopkoek het volgende:

Waarom weigerde hij dan ministeriële verantwoordelijkheid in te voeren?
Waarom weigerde hij dan een proportioneel evenwicht in het parlement?
Waarom was dan slechts 1/4e van zijn regering Belg?
Waarom weigerde hij dan de burgerrechten die de Belgen wilden in te voeren?
Waarom vervolgde hij dan elk burger met kritiek op zijn beleid?

Ik beweer hoegenaamd niet dat het België van de jaren daarna perfect was, integendeel zelfs. Maar op veel vlakken was het een grote stap vooruit tegenover de dictatuur van Willem.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 09:49:45 #217
66825 Reya
Fier Wallon
pi_58639678
Willem was gewoon vooruitziend; de ontwikkelingen het afgelopen jaar in ogenschouw genomen zou ik ook niet met Belgen willen regeren.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 09:54:56 #218
208984 Ziggenmufter
In permanente staat
pi_58639767
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 09:49 schreef Reya het volgende:
Willem was gewoon vooruitziend; de ontwikkelingen het afgelopen jaar in ogenschouw genomen zou ik ook niet met Belgen willen regeren.
Inderdaad, de Palermo-achtige en Napolitaanse taferelen in de politiek, het parlement en het bestuur aldaar zijn ons gelukkig bespaard gebleven. Godzijdank heeft Nederland nog steeds de kenmerken van een Noord-Europese beschaving.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ziggenmufter op 13-05-2008 10:00:41 ]
pi_58640235
Ik ga er niet vanuit dat Geert Wilders dit ernst heeft gemeend. Als Zuiderling moet hij weten hoe allergisch Vlamingen op ons Nederlanders reageren.
Die blijven liever samen met hun walonen als met ons Stijfnekken sammen te gaan en.. who can blame them.
pi_58640260
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 00:23 schreef Ryan3 het volgende:
Geil ist es immer bei die irrendentisme Leute dat Nederland er Vlaanderen bij krijgt en niet dat Vlaanderen er Nederland bij krijgt. Dat die Vlamingen zeggen: 'wij krijgen er Rotterdam bij zunne'. Nee, hoor Wilders krijgt er Antwerpen bij.
Leider helemaal met je eens
pi_58640330
Een Duits filosoof heeft ooit over Duitsland en Oostenrijk het volgende gezegd " NIets trent deze twee landen meer als de gezamenlijke taal "

IK zie dat voor Vlaanderen en Nederland precies zo.

Omdat wij dezelfde taal spreke gaat men ervan uit dat er meer overeenkomsten moeten zijn.
Als men dan merkt dat dat niet het geval is , ontstaat een soort magnetisch afstotingsproces.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 10:54:30 #222
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_58640693
Iedereen Buitenhof gezien dit weekend? De conclusie was in ieder geval dat Vlaanderen en Nederland meer samen moeten werken en een gezamelijke tv-soap op moeten zetten.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 11:00:36 #223
208984 Ziggenmufter
In permanente staat
pi_58640786
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 10:54 schreef pfaf het volgende:
Iedereen Buitenhof gezien dit weekend? De conclusie was in ieder geval dat Vlaanderen en Nederland meer samen moeten werken en een gezamelijke tv-soap op moeten zetten.
En een Bene-liga!!!

Maar ja, dan moeten de eredivisieclubs alles ook in het Frans doen want dat zijn ze in de Jupiler-league ook gewoon.
pi_58640865
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 11:00 schreef Ziggenmufter het volgende:

[..]

En een Bene-liga!!!

Maar ja, dan moeten de eredivisieclubs alles ook in het Frans doen want dat zijn ze in de Jupiler-league ook gewoon.
In de Jupiler League doet men alles in de taal van de club zelf. Alleen informatie naar de supporters toe wordt wel eens in de twee talen vespreid.
pi_58641433
Enkele stukjes uit het werk van Hendrik Conscience over de Belgische revolutie:

Op eenen morgen was ik met mijnen broeder in het veld, toen wij eensklaps uit de verte het doffe gedonder van kanonnen hoorden. Een gil van blijdschap ontsnapte ons, terwijl wij in geestdrift uitriepen:

"De Belgen! Daar zijn de Belgen!"

...

Op den middag reeds was een gedeelte der Belgische vrijwilligers in het gansche voorgeborcht en in de gemeente Borgerhout door logement-biljetten geherbergd. Ten onzen huize kregen wij twee zeer jonge Brusselaars, die niets deden dan juichen over de waarschijnlijke verlossing des lands, en met zulke geestdrift de woorden vaderland, vrijheid en onafhankelijkheid uitspraken, dat mij, bij het hooren hunner manhaftige taal, de tranen uit de oogen wilden springen van bewondering.

...

Nu stond ik te midden der Belgen; ik sprak en juichte van vrijheid en van vaderland, als hadde ik aan al de gevechten van Brussel, van Waelhem en van Berchem deelgenomen.

....

Toen wij op de stadsbruggen waren, zagen wij nog Hollandsche soldaten boven over de Borgerhoutsche poort, langs de binnenwallen naar het kasteel optrekken. Wij kwamen echter, zonder ernstigen tegenstand te ontmoeten, binnen de stad, en werden er jubelend ontvangen door de gewapende Antwerpenaars, die de Hollanders tot den aftocht hadden gedwongen.

Nevens de poort, op den hoek der straat, die men Meulenberg noemt, stond een hoop arme vrouwen te juichen en leven de Belgen! te schreeuwen; zij schenen dol of dronken. Onder dezen kreeg een leelijk, oud wijf mij in het oog. Mijne uiterste jonkheid boezemde haar waarschijnlijk bewondering of medelijden voor mij in; want zij sprong met de twee armen vooruit op mij toe en riep:

"Ach, mijn klein Belgsken-lief! Kom hier, kind, u moet ik toch eens kussen, al stond er de koning bij!"

178 jaar later wordt diezelfde Conscience gezien als een Vlaamse volksheld, de man die Vlaanderen leerde lezen. Toch vreemd dat net zo'n man vol overgave meevocht in een zogenaamd exclusief francophone revolutie en er nadien bijzonder lyrisch over schreef.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')