Dit is geweldig nieuws! Jammer dat het nog 2 maanden duurt voor het ingevoerd wordt! Benieuwd wanneer het roken op terrassen aangepakt gaat worden, dan komen jongeren nog minder in aanraking met rokers.quote:Rookverbod horeca ontmoedigt jeugd
Van onze verslaggever Broer Scholtens
gepubliceerd op 07 mei 2008 02:46, bijgewerkt op 02:46
AMSTERDAM - Een rookverbod in de horeca ontmoedigt jongeren te gaan roken, blijkt uit onderzoek in de Amerikaanse staat Massachusetts. In dorpen en steden waar niet mag worden gerookt in de horeca ligt het aantal rokende jongeren 40 procent lager dan in gemeenschappen met een minder stringent rookverbod. Dat hebben Amerikaanse gedragsdeskundigen van de universiteit van Massachusetts in Boston berekend. Ze schrijven erover in het vakblad Archives of Pediatrics van deze maand.
In Nederland mag er vanaf 1 juli niet meer worden gerookt in horecagelegenheden. In de staat Massachusetts is sinds 2004 een rookverbod van kracht om meerokend personeel te beschermen. In de Amerikaanse staat zijn driehonderd dorpen en steden. In een deel is een algeheel rookverbod van kracht, in andere dorpen mag er nog in afgesloten of geventileerde ruimten in cafés en restaurants worden gerookt.
De onderzoekers hebben bijna drieduizend jongeren ondervraagd over hun rookgedrag, in 2001 en 2002 en vier jaar later. Vervolgens zijn ze op zoek gegaan naar een mogelijk verband tussen rookgedrag en het rookregime in hun woongemeenschap.
Dat blijkt er te zijn. Een minder streng rookverbod stimuleert het roken onder jongeren tot 17 jaar, stellen de onderzoekers. Meisjes gedragen zich niet anders dan jongens, blanken niet anders dan niet-blanken.
Een rookverbod werkt blijkbaar ontmoedigend, stellen ze. Experimenterende jongeren worden dan geen gewoonterokers, suggereren de onderzoekers. Omdat jongeren zo in aanraking komen met veel niet-rokers, ervaren ze niet-roken als normaal gedrag, verklaren de gedragsonderzoekers.
bron
Lijkt er ook op dat de onderzoekers het verschil tussen een correlatie en een causaal verband niet kennen/begripen. Wellicht is het daar weinig gerookt wordt makkelijker om een rookverbod door te voeren? Sowieso vrij onzinnig om staten die op tal van zaken verschillen op zo'n manier te vergelijken.quote:In dorpen en steden waar niet mag worden gerookt in de horeca ligt het aantal rokende jongeren 40 procent lager dan in gemeenschappen met een minder stringent rookverbod. Dat hebben Amerikaanse gedragsdeskundigen van de universiteit van Massachusetts in Boston berekend.
quote:Op woensdag 7 mei 2008 12:29 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Benieuwd wanneer het roken op terrassen aangepakt gaat worden, dan komen jongeren nog minder in aanraking met rokers.
Ja, zo zat ik ook een beetje te denken. Er waren vast ook aardig wat Duitsers in Nazi Duitsland die blij waren dat ze eindelijk geen Joden meer tegenkwamen in uitgaansgelegenheden.... en dat is natuurlijk niet de manier om met de rokers-issue om te gaan....quote:Op woensdag 7 mei 2008 12:42 schreef MdMa98 het volgende:
stel, je mag als voetbalfanaat nergens meer voetbal zien, of er over praten.. je recht wordt je ontnomen. Triest dat men overal maar alles moet verbieden, en dan Amerika als voorbeeldfunctie.. nee geef mij maar één grote meteorietinslag, alles stuk en weg.. opzouten met al die regeltjes..
En dan praat ik niet over of roken nou wel of niet gezond is..
Wat een bagger.
ik rook dan wel niet. Toch vind ik het schandalig dat dit moet gebeuren. Mensen zullen minder roken, maar uitgaansgelegenheden draaien minder omzet, mensen staat buiten te roken, want binnen mag niet, Nee laat ze dan maar lekker echte drugs verbannen, o nee dat gaat niet want de staat en staten zijn er schuldig aan, omdat ze er enorm veel geld mee verdienen die drugs..quote:Op woensdag 7 mei 2008 12:43 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Ja, zo zat ik ook een beetje te denken. Er waren vast ook aardig wat Duitsers in Nazi Duitsland die blij waren dat ze eindelijk geen Joden meer tegenkwamen in uitgaansgelegenheden.... en dat is natuurlijk niet de manier om met de rokers-issue om te gaan....
met koolfstofmonoxidequote:Op woensdag 7 mei 2008 12:46 schreef GBA het volgende:
Mensen die voor een rookverbod zijn moeten vergast worden.
quote:Op woensdag 7 mei 2008 12:47 schreef MdMa98 het volgende:
[..]
ik rook dan wel niet. Toch vind ik het schandalig dat dit moet gebeuren. Mensen zullen minder roken, maar uitgaansgelegenheden draaien minder omzet, mensen staat buiten te roken, want binnen mag niet, Nee laat ze dan maar lekker echte drugs verbannen, o nee dat gaat niet want de staat en staten zijn er schuldig aan, omdat ze er enorm veel geld mee verdienen die drugs..
En dan die anti-rook peeuwers, alleen maar zeiken en janken, maar ondertussen wel met hun dikke terreinwagen of stinkdiesel de boel lopen te vergassen. teveel stroom gebruiken en de kachel op 40 hebben staan.
Ik kan hier zo slecht tegen, gatverdamme..
Tijd voor mijn eigen politieke partij?
Hoi Godwinquote:Op woensdag 7 mei 2008 12:43 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Ja, zo zat ik ook een beetje te denken. Er waren vast ook aardig wat Duitsers in Nazi Duitsland die blij waren dat ze eindelijk geen Joden meer tegenkwamen in uitgaansgelegenheden.... en dat is natuurlijk niet de manier om met de rokers-issue om te gaan....
Dan ook maar geen alcohol meer op het terrasquote:Op woensdag 7 mei 2008 12:49 schreef Qwea het volgende:
roken op het terras moet ook aangepakt worden. Ik geniet toch een stuk minder van mn bier als er van die aso's in mn buurt zitten te roken.
of de omzet blijft gelijk. Ik ga zelden uit omdat iedereen in de kroeg rookt, per 1 juli zal ik veeeeeeeeeeeeel vaker uitgaan.quote:Op woensdag 7 mei 2008 12:47 schreef MdMa98 het volgende:
[..]
ik rook dan wel niet. Toch vind ik het schandalig dat dit moet gebeuren. Mensen zullen minder roken, maar uitgaansgelegenheden draaien minder omzet, mensen staat buiten te roken, want binnen mag niet, Nee laat ze dan maar lekker echte drugs verbannen, o nee dat gaat niet want de staat en staten zijn er schuldig aan, omdat ze er enorm veel geld mee verdienen die drugs..
Ik kan hier zo slecht tegen, gatverdamme..
Tijd voor mijn eigen politieke partij?
Ik kan wel weer die hele discussie gaan voeren, maar ik laat het enkel bij onderstaand stukje.quote:Op woensdag 7 mei 2008 12:49 schreef MdMa98 het volgende:
[..]
Dan ook maar geen alcohol meer op het terras![]()
Gezellig met z'n drieën in het niet-rook gedeelte staan terwijl het in het rookgedeel keizellig is, net als in het buitenlandquote:Op woensdag 7 mei 2008 12:50 schreef Qwea het volgende:
[..]
of de omzet blijft gelijk. Ik ga zelden uit omdat iedereen in de kroeg rookt, per 1 juli zal ik veeeeeeeeeeeeel vaker uitgaan.
ah de eerste WO2-vergelijking is er...quote:Op woensdag 7 mei 2008 12:43 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |