quote:Doden ongeval A73 lastig te identificeren
De politie verwacht vandaag de identiteit bekend te kunnen maken van de vier mensen die gisterochtend omkwamen bij een autobrand op de snelweg A73 bij Beuningen.
Gisteren slaagde de politie er niet in de verkoolde lichamen van de vier inzittenden van de auto te identificeren. Het Rampen Identificatie Team verleent hulp.
De brand ontstond als gevolg van een ongeval dat rond half elf in de ochtend plaats had op de A73 richting Druten, ter hoogte van Beuningen. Er waren een vrachtwagen, een tankwagen en een auto met caravan bij betrokken. De inzittenden van de auto kwamen om het leven door de brand die ontstond. Volgens een getuige zaten er twee kinderen in de auto.
Over de toedracht van het ongeval tast de politie nog in het duister.
Ook daarover hoopt de politie vandaag meer te kunnen vertellen.
Volgens een getuige reed een vrachtwagen, die werd bestuurd door een 31-jarige Duitser, achterop de auto met caravan. Zij hoorde meerdere explosies en vermoedt dat een gastank in de caravan is geëxplodeerd, waardoor de auto, vrachtwagen en caravan vlam vatten.
Inzittenden van achterop komende auto's hebben geprobeerd de vier gezinsleden uit de auto te bevrijden, maar het achterportier zat op slot. Daarna vatte de auto vlam en moesten de omstanders vanwege de hitte hun reddingspogingen staken. Van de caravan is weinig overgebleven.
Een getuige vertelde dat zij samen met anderen de Duitse vrachtwagenchauffeur uit zijn brandende cabine heeft gered. De politie bevestigt dat de Duitse chauffeur per ambulance naar het UMC St. Radboud in Nijmegen is overgebracht.
Ook de bestuurder van de tankwagen, een 41-jarige vrouw uit het Zuid-Limburgse Beek, is naar het Nijmeegse ziekenhuis gebracht. Zij reed op het moment van het ongeval vermoedelijk voor de auto.
Na het ongeluk stond de tankwagen, die cement vervoerde, voor de verkoolde wrakken. De achterkant van de tank was zichtbaar gesmolten door de hitte van het vuur.
Na het ongeluk werd de A73 in de richting van knooppunt Ewijk afgesloten in verband met onderzoek van de technische recherche naar de oorzaak van het ongeluk. Ook moest Rijkswaterstaat het wegdek repareren. De plaats van het ongeval werd zoveel mogelijk afgeschermd met calamiteitenhekken.
Op de rijbaan in de richting van Nijmegen ontstond gistermiddag desondanks een kleine kettingbotsing, doordat bestuurders waren afgeleid door de ravage aan de andere kant van de weg.
Gisteravond rond zeven uur werd de snelweg tussen Nijmegen en knooppunt Ewijk weer opengesteld voor het verkeer.
quote:RIT stelt identiteit met zekerheid vast
De hulp van het Rampen Identificatie Team (RIT) wordt zelden door de plaatselijke politie ingeroepen. Alleen als het onmogelijk blijkt de identiteit van slachtoffers met zekerheid vast te stellen – aan de hand van documenten in combinatie met herkenbare stoffelijke resten of lichaamskenmerken – worden de deskundigen van het RIT gealarmeerd.
Bij het ongeval gisteren op de A73 was de brand na de botsing zo hevig dat van de vier inzittenden weinig is overgebleven. Voor de lokale politie was het onmogelijk vast te stellen wie de overledenen zijn.
Het Rampen Identificatie Team is van en voor de Nederlandse politie en heeft tot taak assistentie te verlenen bij de berging en de identificatie van personen die bij een calamiteit om het leven zijn gekomen. Zijn in het buitenland mensen omgekomen bij wie een Nederlands belang in het geding is, kan het RIT ondersteuning aan buitenlandse overheden verlenen, zoals in 2004 bij de tsunami.
Alhoewel de naam RIT suggereert dat sprake moet zijn van een ramp, is met name de laatste jaren gebleken dat dit zeker niet het geval hoeft te zijn. April vorig jaar werd het RIT geroepen bij een verkeersongeval op de A15 bij Lent. In 2002 werden de experts ingeschakeld na een brand en een verkeersongeval, beide in Nijmegen. Behalve van bergings- en identificatiedeskundigen maakt het RIT gebruik van externe experts als pathologen, antropologen, DNA-experts en gebitsdeskundigen die aan de hand van gebitsresten de identiteit van een slachtoffer kunnen vaststellen. Ook verricht het team postmortale zorg.
quote:Kindergeschreeuw, maar portier opent niet
Voordat de Nijmeegse Berry en Sandra Verwaayen en hun kinderen op Bevrijdingsdag hun geplande bezoek aan de dierentuin kunnen afleggen, zijn zij ter hoogte van Beuningen getuige van één van de zwaarste ongelukken die op de snelweg A73 plaatsvond.
Berry moet er vol voor in de remmen. Sandra: "We zagen rook voor ons. Ik ben meteen uit de auto gesprongen."
Ze rent naar de brandende autowrakken, maar wordt tegengehouden door een man. Die vertelt dat hij heeft getracht het achterportier te openen van de auto met de twee volwassenen en twee kinderen die om het leven komen. Sandra: "De auto stond toen nog niet in brand. Maar de deuren zaten op slot. De man hoorde de kinderen huilen en schreeuwen. Daarna vloog de auto zó snel in brand dat hij er niet meer bij kon. Ik heb in de paar minuten dat ik er was wel twee, drie explosies gehoord."
Met andere omstanders slaagt Sandra er nog wel in de chauffeur van de vrachtwagen die op de auto is gebotst, uit z'n brandende cabine te redden. "Z'n handen en gezicht zaten onder het bloed. Hij was helemaal over z'n toeren. Hij wilde steeds weer naar de brandende wagens. We moesten hem tegenhouden."
Berry belt direct na het ongeluk zijn zwager Jos Verweij in Beuningen. Die staat een uur later met tientallen kijkers verslagen op een grasheuveltje langs de A73 bij Beuningen. Hij ziet aan de overkant van een brede sloot het verwrongen, uitgebrande autowrak. De verkoolde lichamen van de vier inzittenden zitten er nog in. "Verdomme", stamelt hij door zijn mobiele telefoon, terwijl Berry, met zijn gezin inmiddels aangekomen in de dierentuin, nogmaals uitlegt wat er vlak voor hem gebeurde. "Verdomme", fluistert Verweij nog een keer door de telefoon.
Ondertussen kijkt hij door de glazen van zijn zonnebril naar de plek waar Sandra en Berry een uur eerder stonden. Brandweerlieden blussen de geblakerde vrachtwagen achter het autowrak na. Een rood kinderlaarsje, een afwasborstel, volgepakte weekendtassen, een appel, tuinstoelen en een fust van een beertender liggen over het asfalt verspreid. Het zijn stille getuigen van het drama, afkomstig uit de caravan die door de auto werd voortgetrokken, maar die ook in rook is opgegaan.
Daarvoor staat nog een tankwagen met cement. De achterkant is door de hitte gesmolten. Twee ambulancebroeders lopen zij aan zij terug naar de uitgebrande wagens. De broeder slaat een troostende arm om de schouder van zijn collega. "Verdomme", verzucht Verweij nog éénmaal voordat hij de verbinding met z'n zwager verbreekt.
Er zijn genoeg auto's waarbij de portieren vanzelf op slot springen zodra je begint te rijden.quote:Op maandag 5 mei 2008 16:11 schreef Yashaaaaa het volgende:
En dus nooit de auto op slot doen dat het van buiten af niet geopend kan worden
Juh daar had ik het gister met mijn ouders over.. Mijn moeder zei ook al ik stap nooit in zo'n auto.. die flipt al helemaal bij het idee. Je hebt er namelijk zo veel aan dat je het van binnen kan openen als je bijvoorbeeld buitenbewustzijn bent.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 11:15 schreef NED het volgende:
[..]
Er zijn genoeg auto's waarbij de portieren vanzelf op slot springen zodra je begint te rijden.
Dat is om carjacking te voorkomen en in de auto zit dan een knopje waarmee je de portieren kan ontgrendelen zodat ze van buitenaf weer te openen zijn.
Van binnenuit zijn ze ten alle tijden te openen.
Hoe het zit met zo een systeem en een botsing weet ik niet. Zou wel handig zijn als ze dan automatisch openspringen zegmaar.
Echtquote:Op dinsdag 6 mei 2008 11:15 schreef NED het volgende:
Er zijn genoeg auto's waarbij de portieren vanzelf op slot springen zodra je begint te rijden.
Ja nouja, die kloterige A-klasse van mn ouders heeft dat, dus ik ga er wel van uit als zo een flutwagen eerste klas dat heeft dat er hendig meerdere modellen en merken iets vergelijkbaars hebbenquote:
Nogmaals, ik weet niet wat er met zo een systeem gebeurd na een crash. Eigenlijk denk ik wel dat dan alles van het slot afspringt, maarja, als je auto meteen in de hens vliegt is nog maar de vraag of dat systeem nog werktquote:En dan heeft een minister het er over dat iedereen zo'n hamer moet hebben. Lijkt me dit ook wel een aandachtspuntje![]()
quote:Vaststellen identiteit doden A73 kost tijd
Het Rampen Identificatie Team (RIT) heeft aanzienlijk meer tijd nodig om de identiteit vast te stellen van de vier slachtoffers van het verkeersongeval van maandag op de A73. Volgens een woordvoerder van de politie worden de namen waarschijnlijk pas later deze week bekendgemaakt. De doden zijn door de gevolgen van de brand die na de botsing uitbrak zeer moeilijk te identificeren.
Het RIT kan alleen gebruik maken van gebitsgegevens en DNA-materiaal. Met name het achterhalen en bekijken van het DNA kost tijd, aldus de politie.
Aan de hand van sporenonderzoek en getuigeverklaringen is inmiddels wel vastgesteld dat de auto van de vier slachtoffers met caravan achter een tankauto reed, waarvan de chauffeuse remde voor langzaam rijdend verkeer. De chauffeur van de tweede vrachtwagen die achter de auto reed merkte het langzamere verkeer voor hem vermoedelijk te laat op en kon niet tijdig remmen.
De auto met caravan werd tussen de twee vrachtwagens geplet. Door de klap van de aanrijding ontstond een brand die de personenauto met caravan totaal verwoestte. Beide vrachtwagenbestuurders zijn door de politie gehoord. Het ongeluk gebeurde maandag rond half elf 's ochtends. De snelweg A73 was daarna een groot deel van de dag afgesloten.
Lijkt me niet, tenzij ze er meteen aan denken om die hamer mee te nemen. Als ze terug moeten om 'm te halen waren ze al te laat geweest.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:08 schreef ioko het volgende:
Zo'n hamertje is dus ook handig om de ruiten van een andere auto dan die van jezelf in te slaan, dan hadden ze de kinderen er misschien nog uit gekregen.
Zou er nu echt geen familie of vrienden zijn die het vermoeden hebben dat zij het zijn?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 17:13 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.gelderlander.n(...)en-A73-kost-tijd.ece
[..].
Dat wel, maar men moet het echt 100% aan kunnen tonen om pijnlijke vergissingen te voorkomen.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 17:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Zou er nu echt geen familie of vrienden zijn die het vermoeden hebben dat zij het zijn?
Ze weten vast wie het zijn, maar 't moet 100% zeker zijn. En zeker door die zeer hete brand is dat een behoorlijk karwei. Veel meer dan wat botten en gebit zullen er niet over zijnquote:Op dinsdag 6 mei 2008 17:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Zou er nu echt geen familie of vrienden zijn die het vermoeden hebben dat zij het zijn?
Denk dat de familie het al wel weet, maar dat de namen pas officieel bekend worden gemaakt (in de media) als het 100% zeker is.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 17:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Zou er nu echt geen familie of vrienden zijn die het vermoeden hebben dat zij het zijn?
als ik daar in de buurt woonde was ik er ook wel ff naartoe gereden met mn camera hoorquote:Op maandag 5 mei 2008 12:56 schreef Niek. het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
Lekker als gezinnetje ramptoeristje spelen.... Wat is er leuk aan een dodelijk ongeluk?
De Clio waar ik dagelijks in rij ookquote:Op dinsdag 6 mei 2008 11:59 schreef NED het volgende:
[..]
Ja nouja, die kloterige A-klasse van mn ouders heeft dat, dus ik ga er wel van uit als zo een flutwagen eerste klas dat heeft dat er hendig meerdere modellen en merken iets vergelijkbaars hebben
Even in je boekje kijken. Dat kun je namelijk uitschakelen.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 19:57 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
De Clio waar ik dagelijks in rij ook.
En als je hem eraf doet, en je rijdt wat langzamer of je staat stil en trekt weer op *tjoep* en de deuren zijn weer op slot.
Het is een leasewagen, mag dat dan nog steeds?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 19:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Even in je boekje kijken. Dat kun je namelijk uitschakelen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |