abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58528049
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 23:26 schreef Argento het volgende:

[..]

Ja, dat is dan gewoon botte pech.
Ja, dat is dan botte pech. Zou jij ook zo reageren als het jou is overkomen? Jarenlange studie en tienduizenden euro's aan studieschuld en dan het vak niet kunnen uitoefenen?
quote:
Ik zie werkelijk niet in waarom overheid en marktsysteem fundamenteel zouden moeten veranderen zodat er zoiets kan bestaan als een baangarantie en dat die garantie bovendien inhoudt dat je je droombaan krijgt ongeacht je capaciteiten, ongeacht je vooropleiding.
Nee, de voorwaarde blijft dat wel uiteraard capaciteiten moet hebben. Het verschil is dat iemand met dergelijke capaciteiten de baan nu krijgt. In het huidige systeem moet je dat maar afwachten. De enige garantie die je thans krijgt is een kans op zo'n baan. Alsof het een soort loterij is.
quote:
Beloond door wie of wat? Beloond door de mensen die er behoefte aan hebben en er dus voor betalen. Ik zit niet te wachten op een schetenlatende artiest, maar ik zit er ook niet mee als andere mensen daar wel op zitten te wachten en ervoor willen betalen. Ik snap niet waarom jij die vrijheid niet kunt aanvaarden,
Ze mogen van mij best, ik vind alleen achterlijk dat ze tot in de hemel worden geprezen. Dat noem ik dus gekte.
quote:
Ik ben van mening dat iedereen die ook maar enigszins in zijn eigen inkomen kan voorzien, dat ook moet doen. Ook als dat betekent dat je werk moet doen dat je eigenlijk niet zo leuk vindt.
Pracht systeem toch? Je leert je de pletter voor een vak en tig mensen komen uiteindelijk niet op die baan terecht waarvoor ze gestudeerd hebben. Een hoog pct zelfs. Pracht systeem toch?
quote:
Pas als iemand echt niet in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien, ligt daar een taak voor de overheid, zij het dmv die mensen zodanig te helpen dat zij wel in hun levensonderhoud kunnen voorzien, zij het door die mensen rechtstreeks van levensonderhoud te voorzien of zij het middels een combinatie van die twee.
wordt stukje bij beetje minder. Zie zo'n Rutte die weer raaskalt over mensen zonder baan.
quote:
Anders dan dat bestaat er voor de samenleving c.q. overheid geen enkele verplichting om te zorgen dat het individu een leuk en gelukkig leven leidt. Er is er maar één die daarvoor kan zorgen en dat is het individu zelf. Als je je leven niet leuk vindt en je niet gelukkig bent, zul je je moeten afvragen wat je zelf kunt doen om dat te veranderen.
Jij gelooft in maakbaarheid van het individu? Tsjakka!!!!
quote:
Ik leg je uit hoe het werkt, namelijk dat de markt een vrij recht toe recht aan principe is dat vanuit de vraag en het aanbod tot een prijs komt en dat de markt zonder aanziens des persoon werkt. De markt werkt niet vanuit moreel perspectief dus het heeft niet zoveel zin om de markt een gebrek aan moreel te verwijten.
Wat een roboteske benadering. Je moreel uitschakelen om de eerlijkheid van een systeem niet ter discussie te stellen.
quote:
Daar kan de overheid helemaal niet voor kiezen omdat de overheid er niet voor kan zorgen dat behoefte bestaat aan een aanbod op de arbeidsmarkt die zonder overheidsingrijpen niet zou bestaan.
Wel eens nagedacht dat er dan veel mensen productief zullen zijn, die anders zondere tegenprestatie in een uitkering zouden zitten?
quote:
Die balans raakt onherroepelijk verstoort als er wel vraag is en geen aanbod (torenhoge prijzen) of als er wel aanbod is maar geen vraag (extreem lage prijzen). Dat laatste gebeurt als de overheid zodanig in de markt ingrijpt dat mensen met capaciteiten waarvoor geen behoefte bestaat, toch met die capaciteiten aan de slag kunnen. Zonder vraag zullen ze een hongerloontje verdienen als ze uberhaupt al geld kunnen genereren. Dus zal de overheid kunstmatig de vraag moeten beinvloeden. Hoe moet ze dat doen? De produkten waaraan geen behoefte bestaat afnemen? De diensten waaraan geen behoefte bestaat afnemen? Dan kan ze net zo goed uitkeringen gaan uitdelen, niet waar?
Je kan de markt beïnvloeden dat alles slechter gaat. Het omgekeerde kan echter ook. Maar geen mens die er aan wilt, omdat ze heilig geloven in de markt. Ze vinden de immers markt perfect.
quote:
Natuurlijk kan vraag gecreerd worden, maar zonder behoefte geen vraag en als er gewoon geen behoefte bestaat, valt er dus geen vraag te creeren. Een nieuw produkt kan een behoefte aanwakkeren en daarmee een nieuwe (deel)markt creeren, maar als die behoefte niet wordt aangewakkerd is het produkt gedoemd te mislukken. En terecht. Als de markt het niet wil, dan houdt het op.
Behoeften kunnen worden gecreëerd. Daar liggen kansen te over.
quote:
Ja, verkeerd voorbeeld dus. CD's zijn een voorbeeld van innovatie en zij hebben wel degelijk een behoefte aangewakkerd.
Was er een behoefte aan de CD voordat ie er was dan?
quote:
Wie zit er in de tang van het geld? De markt stelt mensen die graag veel geld verdienen juist in de gelegenheid dat te doen, maar als je dat niet wil, vindt de markt dat ook wel best. Als je het zo vervelend vindt dat we 'in de tang van het geld zitten' dan moet je je beklagen over het uitgangspunt dat iedereen primair zelf verantwoordelijk is voor zn eigen inkomensvoorziening, maar ik vind dat persoonlijk een heel normaal en ook gezond uitgangspunt dat bovendien niets met marktwerking te maken heeft.
We hebben een samenleving gecreëerd dat puur op gestuurd is.
  † In Memoriam † woensdag 7 mei 2008 @ 11:14:34 #52
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58528406
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 10:41 schreef EchtGaaf het volgende:
Niet dwingen in een baan die er toevallig is. Zoals thans het geval met het huidige "fantastische" model.
Waarom is dat totaal onmogelijk? In het model kan iedereen de baan doen die hij maar wit. En daardoor op topniveau presteren. Dat vertaalt zich ook door meer inkomsten, zowel voor het individu als voor de overheid zelf.
Nou stel er gaan opeens 1.000.000 mensen geschiedenis studeren. Hoe wou je voor al die mensen een baan vinden? Daar is totaal en absoluut geen vraag naar en absoluut niet nuttig. Ga je dan banen voor ze maken ofzo?
quote:
Markfalen is aan de orde van de dag. Tig markten, w.o. de arbeidsmarkt die zelden in gezonde balans zijn.
Vrije markten falen niet. Ze werken niet goed omdat ze beperkt worden door de overheid die vraag en aanbod probeert te sturen en daar uiteraard in mislukt omdat markten zo niet werken.
Carpe Libertatem
pi_58528470
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 10:54 schreef EchtGaaf het volgende:
Was er een behoefte aan de CD voordat ie er was dan?
Je snap toch wel wat innovatie is? Je maakt een bestaand produkt beter of je verzint een heel nieuw produkt. Of je daarmee in een behoefte voorziet is de grote vraag, maar als dat zo is dan: jackpot. Maar als de behoefte er niet is, dan is ie er gewoon niet en ontstaat er dus ook geen vraag.

Wat moeten we in jouw model met iemand die heel goed bellen kan blazen en alleen maar gelukkig is als ie dat de hele dag door kan doen? Wat moeten we in jouw model met iemand die absoluut niet kan zingen maar alleen maar gelukkig is als ie dat de hele dag door kan doen? Moeten die mensen andere capaciteiten ontplooien waarmee ze wél een inkomen kunnen genereren, ook al worden ze daar minder gelukkig van? Ik zeg ja, wat zeg jij?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_58528745
Zo langzamerhand denk ik dat EG een overheid wil die van wieg tot graf, 7 dagen in de week, 24 uur dag, alles voor je regelt en bepaalt (inclusief wat je leuk moet vinden, dus Geer en Goor mag niet meer!).

En hij denkt wellicht nog serieus ook dat mensen daar gelukkiger van worden.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_58529366
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 11:14 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Nou stel er gaan opeens 1.000.000 mensen geschiedenis studeren. Hoe wou je voor al die mensen een baan vinden? Daar is totaal en absoluut geen vraag naar en absoluut niet nuttig. Ga je dan banen voor ze maken ofzo?
Hoe waarschijnlijk is het dat er 1000.000 mensen geschiedenis gaan studeren?
quote:
Vrije markten falen niet. Ze werken niet goed omdat ze beperkt worden door de overheid die vraag en aanbod probeert te sturen en daar uiteraard in mislukt omdat markten zo niet werken.
Dat hoor ik altijd van markt adepten. Dat de benzineprijs ophoog klapt komt natuurlijk ook door de overheden?
  woensdag 7 mei 2008 @ 11:57:09 #56
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_58529409
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 11:55 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Hoe waarschijnlijk is het dat er 1000.000 mensen geschiedenis gaan studeren?
[..]

Dat hoor ik altijd van markt adepten. Dat de benzineprijs ophoog klapt komt natuurlijk ook door de overheden?
Heb je wel 'ns bekeken:
1) Hoe de benzine prijs in Nederland is opgebouwd?
2) Waar olie vandaan komt, en wie dat produceert/controleert?

Uitstekend voorbeeld om aan te tonen dat de overheid de markt juist verstoort!
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_58529465
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 11:18 schreef Argento het volgende:

[..]

Je snap toch wel wat innovatie is? Je maakt een bestaand produkt beter of je verzint een heel nieuw produkt. Of je daarmee in een behoefte voorziet is de grote vraag, maar als dat zo is dan: jackpot. Maar als de behoefte er niet is, dan is ie er gewoon niet en ontstaat er dus ook geen vraag.

Wat moeten we in jouw model met iemand die heel goed bellen kan blazen en alleen maar gelukkig is als ie dat de hele dag door kan doen? Wat moeten we in jouw model met iemand die absoluut niet kan zingen maar alleen maar gelukkig is als ie dat de hele dag door kan doen? Moeten die mensen andere capaciteiten ontplooien waarmee ze wél een inkomen kunnen genereren, ook al worden ze daar minder gelukkig van? Ik zeg ja, wat zeg jij?
Ik zeg niet dat er perse 1 keuze behoeft te zijn. Maar hoe gelukkig wordt je eigenlijk als je pas met het vijfde alternatief van je keuze genoegen moet nemen?

Hoeveel mensen zijn er die hun baan van hun keuze daadwerkelijk kunnen uitoefenen? De meeste mensen doen werk die niet hun eerste keuze is. Verre van dat. Het si gewoon gekkewerk om een specifiek vakgebied te kiezen. Je beloning is hooguit een kans.

Vraag maar van 100 afgestudeerden of ze het werk van hun keuze doen. als het de helft is, dan ben ik nog optimistisch.

[ Bericht 3% gewijzigd door EchtGaaf op 07-05-2008 12:09:12 ]
pi_58529518
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 11:57 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Heb je wel 'ns bekeken:
1) Hoe de benzine prijs in Nederland is opgebouwd?
Dat weet ik, maar ik heb het nu over de STIJGINGEN door chronische schaarste.
quote:
2) Waar olie vandaan komt, en wie dat produceert/controleert?

Uitstekend voorbeeld om aan te tonen dat de overheid de markt juist verstoort!
Overheid frustreert productie? Laat het bewust prijzen oplopen door schaarste te creëren?
pi_58529921
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 11:59 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat er perse 1 keuze behoeft te zijn. Maar hoe gelukkig wordt je eigenlijk als je pas met het vijfde alternatief van je keuze genoegen moet nemen?

Hoeveel mensen zijn er die hun baan van hun keuze daadwerkelijk kunnen uitoefenen? De meeste mensen doen werk die niet hun eerste keuze is. Verre van dat. Het si gewoon gekkewerk om een specifiek vakgebied te kiezen. Je beloning is hooguit een kans.

Vraag maar van 100 afgestudeerden of ze het werk van hun keuze doen. als het de helft is, dan ben ik nog optimistisch.
De goeden hebben gegarandeert allemaal hun droomjob

[ Bericht 0% gewijzigd door CANARIS op 07-05-2008 14:26:52 ]
pi_58529957
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 12:18 schreef CANARIS het volgende:

[..]

De goede supermensen hebben gegarandeert allemaal hun droomjob
pi_58530509
Markt maakt zeker het beste los bij mensen. Niettemin vind ik dat EG een punt maakt, door ook te wijzen op de nadelen van een kapitalistisch bestel. Men moet hier nou niet doordoen alsof het markt bestel nou zo ideaal is; er zijn duidelijke kanttekening te plaatsen. De overheid kan hierin wel degelijk randvoorwaarden stellen. Terecht dat op school daarop wordt gewezen.

Een overheid zal sowieso altijd nodig zijn, omdat er anders wel degelijk mensen buiten de boot vallen.
pi_58536428
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 12:46 schreef Camphusius het volgende:
Markt maakt zeker het beste los bij mensen. Niettemin vind ik dat EG een punt maakt, door ook te wijzen op de nadelen van een kapitalistisch bestel. Men moet hier nou niet doordoen alsof het markt bestel nou zo ideaal is; er zijn duidelijke kanttekening te plaatsen. De overheid kan hierin wel degelijk randvoorwaarden stellen. Terecht dat op school daarop wordt gewezen.

Een overheid zal sowieso altijd nodig zijn, omdat er anders wel degelijk mensen buiten de boot vallen.
Je zou het bijna opgeven, Gelukkig dar er altijd mensen kritisch blijven kijken.
pi_58538994
Nee, want ook Camphusius ziet het niet helder. De markt werkt, klaar. Voor mensen die buiten de boot vallen, bestaat een sociaal vangnet, dat is een politieke kwestie. Als het je punt is dat voor mensen moet worden gezorgd die -zogezegd- buiten de boot vallen en dat dat te weinig gebeurt, dan moet je je verontwaardiging dus richten op het stelsel van sociale zekerheid, niet op de markt.

De markt doet wat zij moet doen. Ze heeft nu eenmaal maar één functie en dat is het bijeenbrengen van vraag en aanbod zodat er een prijs uit kan rollen en niets of niemand kan zo zuiver de prijs vaststellen als de markt zelf.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_58539914
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 19:32 schreef Argento het volgende:
Nee, want ook Camphusius ziet het niet helder.
Nee? Ik geloof wel degelijk dat het hout snijdt wat ie zegt.
quote:
De markt werkt, klaar. Voor mensen die buiten de boot vallen, bestaat een sociaal vangnet, dat is een politieke kwestie.
Doekje voor bloeden. EHBO doos voor de ongelukken op de makrtplaats. Perfect mechanisme? Nee, het is een wurgmechanisme.
quote:
Als het je punt is dat voor mensen moet worden gezorgd die -zogezegd- buiten de boot vallen en dat dat te weinig gebeurt, dan moet je je verontwaardiging dus richten op het stelsel van sociale zekerheid, niet op de markt.
Markt adepten zijn anders wel diegenen die het felst reageren tegen een sociaal verzkeringsstelsel. Maar dat zal wel op toeval berusten .
quote:
De markt doet wat zij moet doen. Ze heeft nu eenmaal maar één functie en dat is het bijeenbrengen van vraag en aanbod zodat er een prijs uit kan rollen en niets of niemand kan zo zuiver de prijs vaststellen als de markt zelf.
Het is maar wat je goed noemt. Als zwakkeren daar de dupe van worden ren de sterkten het meeste ervan profiteren, dan is het wmb een klote systeem.

Ik sta lieve een systeem voor waar zowel voor sterken en zwakken een plek is. De zwakken worden door de markt gemangeld en gemarginaliseerd.
pi_58541422
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 17:12 schreef EchtGaaf het volgende:

Je zou het bijna opgeven, Gelukkig dar er altijd mensen kritisch blijven kijken.
Ik durf bijna te wedden dat zijn mening veel dichter staat bij die van onder meer ik (vertrouwen in de markt, overheid grijpt in bij pijnpunten), dan bij de mening die jij verkondigt en die meer en meer gaat naar het volledig reguleren van alles.

Zeg maar: communisme in overdrive...
  † In Memoriam † woensdag 7 mei 2008 @ 21:40:00 #66
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58541721
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 20:14 schreef EchtGaaf het volgende:
Het is maar wat je goed noemt. Als zwakkeren daar de dupe van worden ren de sterkten het meeste ervan profiteren, dan is het wmb een klote systeem.
Zwakkeren hebben juist enorme baat bij een zo vrij mogelijke markt. Hoe vrijer de markt hoe meer concurrentie en hoe minder bonussen er uitgedeelt kunnen worden. Het zijn de grote corporatistische bedrijven die baat hebben bij overheden die voor hun van alles afdwingen en voor hun monopolies creeeren, de burger en vooral de zwakkeren heeft daar nul baat bij. Die heeft baat bij goedkope producten en vooral veel concurrentie.
Carpe Libertatem
pi_58546052
quote:
Doekje voor bloeden. EHBO doos voor de ongelukken op de makrtplaats. Perfect mechanisme? Nee, het is een wurgmechanisme.
Dat is het niet. Degenen die buiten de boot vallen zijn niet representatief. Bovendien is het door jou geschetste alternatief juist inherent destructief. Je bepleit dat er een systeem zou moeten zijn waarin iedereen de baan van zijn eerste of tweede keus heeft. Wie gaat dan de vuilnis ophalen? Wie wordt gemeenteambtenaar? Wie wordt administratief medewerker? Wie gaat de plantsoenen aanharken? Als het om eerste of tweede keus gaat krijgen we toch een onherstelbaar overschot aan profvoetballers, brandweerlieden en piloten?

Wie gaat de produkten betalen waar niemand op zit te wachten? Wie gaat de diensten aanbieden waar niemand op zit te wachten?

Zie het nou maar gewoon onder ogen: in een realistische samenleving nemen mensen deel aan het arbeidsproces om in een inkomen te genereren en voor velen is dat een noodzakelijk kwaad, maar maakt men er het beste van. En dat is geen grimmig beeld van de samenleving want het is ook nog altijd zo dat de meeste mensen wel degelijk enige voldoening uit hun werk halen, al was het maar bij het ontvangen van het loonstrookje en daarbij hebben de meeste mensen nog een heel leuk leven naast hun werk. Oók zonder dat het ideaalbeeld van Echtgaaf realiteit is.

Hoe goed heb je nu werkelijk nagedacht over je kritiek? Het begon met de verontwaardiging over de topsalarissen en de bijbehorende bonussen en dat is langzaam maar zeker uitgegroeid tot een ideaalbeeld dat werkelijk gespeend is van iedere realiteitszin.

Als je gewoon eerlijk bent, de ogen opent en even van je stokpaard afstapt, dan zul ook jij moeten vaststellen dat de markt bij uitstek het systeem is dat voorziet in de balans tussen vraag en aanbod en de prijs die daar bij hoort en dat de politiek voorziet in een sociaal vangnet. Als je dat een doekje voor het bloeden meent te moeten noemen, dan ligt dáár dus je kritiek, niet bij de markt.

Wat resteert is de topsalarissen. Ik heb er geen moeite mee dat een topman van een bedrijf een veelvoud verdient van het salaris van een willekeurige werkvloerarbeider in hetzelfde bedrijf, omdat ik vaststel dat de topman een wezenlijk andere plaats in de arbeidsmarkt inneemt dan die arbeider. Ik heb er geen moeite mee dat diezelfde topman bonussen incasseert, zolang degene die die bonussen moet ophoesten daar ook geen moeite mee heeft. Jij hebt daar wel moeite mee. Prima, je bent bepaald de enige niet. Iedereen die daar moeite mee heeft, heeft kennelijk de onbedwingbare behoefte om de mate waarin iemand een inkomen genereert langs een of andere morele maatstaf te leggen. Vind ik overbodig, maar goed, als je meent dat te moeten doen, prima. Dat levert geen enkele discussie op want niemand heeft gelijk of ongelijk. Ik kan het je niet verbieden om het genereren van inkomen aan een morele beschouwing te onderwerpen. Ik kan het alleen maar onzin vinden en uitleggen waarom ik dat vind. Dat heb ik inmiddels herhaaldelijk gedaan en je geeft er evenzo herhaaldelijk blijk van dat je niet begrijpt waar ik het over heb. Dat is spijtig, maar ik heb mijn best gedaan dacht ik zo.
pi_58546184
quote:
Dit is wat ik bedoel. Ik zeg je dat de markt bij uitstek het instrument is dat vraag en aanbod bij elkaar brengt dus de meest zuivere prijs tot stand brengt. Dat is het enige wat ik zeg. Jij komt daarop terug met allerlei normatieve tegenwerpingen als het is niet goed en het is een klotesysteem. Het punt is, de markt is een mechanisme en is alleen daarom al niet normatief te benaderen. Als partij A iets verkoopt aan partij B en ze komen samen een prijs van 100 euro overeen, is dat normatief niet anders dan als partij A exact hetzelfde produkt aan partij C verkoopt voor 1000 euro. Dan kun je zeggen dat dat lullig is voor partij C, die 900 euro meer betaalt dan partij B voor hetzelfde produkt, maar er is maar één prijs werkelijk zuiver en dat is de prijs die partijen na vrije onderhandeling met elkaar overeenkomen. Partij B heeft misschien een financieel aantrekkelijkere deal, maar dat maakt de deal niet rechtvaardiger of moreel beter dan de deal van partij C.
quote:
Ik sta lieve een systeem voor waar zowel voor sterken en zwakken een plek is. De zwakken worden door de markt gemangeld en gemarginaliseerd.
Dat is niet waar. Het is niet de markt die spelers labelt als zijnde zwak. De markt brengt slechts vraag en aanbod tot elkaar. Waar wel aanbod is maar geen vraag, is de prijs laag. Dat is domweg een gegeven. Daar kun je het mee eens zijn of niet mee eens zijn, maar dat is net zo stompzinnig als het er niet mee eens zijn dat eerste kerstdag op 25 december valt.

En nogmaals, als het je te doen is om de belangen van de zwakkeren, dan moet je het hebben over het stelsel van sociale uitkeringen. Als de zwakkeren zich al zouden willen manifesteren op de arbeidsmarkt, dan rest maar één ding: omscholen. Hoe zou je dat anders willen zien? Nogmaals, wie gaat diensten afnemen en produkten kopen waar geen vraag naar is?
pi_58548243
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 01:04 schreef Argento het volgende:
Als het om eerste of tweede keus gaat krijgen we toch een onherstelbaar overschot aan profvoetballers, brandweerlieden en piloten?

Je vergeet ook dat de F1 lastig te volgen wordt, gelet op het feit dat er miljoenen F1's aan de start verschijnen... en niemand cameraman wilde zijn.
pi_58550131
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 01:04 schreef Argento het volgende:

[..]

Dat is het niet. Degenen die buiten de boot vallen zijn niet representatief.
O, moet het "representatief" zijn mag het pas een aandachtspunt zijn. Of te worden benoemd als een nadeel van een zg "perfect" systeem
quote:
Bovendien is het door jou geschetste alternatief juist inherent destructief. Je bepleit dat er een systeem zou moeten zijn waarin iedereen de baan van zijn eerste of tweede keus heeft.
Ja. Wat zou het toch wat waard zijn als iedereen in die mogelijkheid wordt gesteld. Er wordt dan namelijk veel meer en beter werk verzet. En meer verdiend. Minder ziekteverzuim, amper mensen in de uitkering besparen veel geld. En zo kunnen dan weer banen worden gecreëerd. Etc.
quote:
Wie gaat dan de vuilnis ophalen? Wie wordt gemeenteambtenaar? Wie wordt administratief medewerker? Wie gaat de plantsoenen aanharken?
Die moet je zodanig betalen, dat het voor groepen mensen wel hun eerste of tweede keuze wordt.
quote:
Als het om eerste of tweede keus gaat krijgen we toch een onherstelbaar overschot aan profvoetballers, brandweerlieden en piloten?
Ik heb al gezegd, dat die mensen uiteraard wel hun benodigde capaciteiten moeten hebben. Maar als ze die capaciteiten in huis hebben, dan moeten ze die gegarandeerd ook kunnen benutten.
quote:
Wie gaat de produkten betalen waar niemand op zit te wachten? Wie gaat de diensten aanbieden waar niemand op zit te wachten?
Als ze met hun talenten topproducten maken, dan ontstaat de vraag vanzelf wel.
quote:
Zie het nou maar gewoon onder ogen: in een realistische samenleving nemen mensen deel aan het arbeidsproces om in een inkomen te genereren en voor velen is dat een noodzakelijk kwaad, maar maakt men er het beste van. En dat is geen grimmig beeld van de samenleving want het is ook nog altijd zo dat de meeste mensen wel degelijk enige voldoening uit hun werk halen, al was het maar bij het ontvangen van het loonstrookje en daarbij hebben de meeste mensen nog een heel leuk leven naast hun werk. Oók zonder dat het ideaalbeeld van Echtgaaf realiteit is.
als je kijkt hoeveel mensen daadwerkelijk op hun baan van hun (studie)keuze zitten, en je beseft dat het werk zo'n 1/3 van je leven is, hoe gelukkig kunnen ze dan zijn?
quote:
Hoe goed heb je nu werkelijk nagedacht over je kritiek? Het begon met de verontwaardiging over de topsalarissen en de bijbehorende bonussen en dat is langzaam maar zeker uitgegroeid tot een ideaalbeeld dat werkelijk gespeend is van iedere realiteitszin.
Dat stel jij. Waarom zouden overheidsbedrijven niet lekker mee gaan concurreren met het vrije bedrijfsleven. Want dat wil ik dan. En dan wil ik wel eens zien welk systeemr uiteindelijk wint. Een systeem waarbij vrijwel iedereen kan doen waar ie goed in is, of een systeem waarbij de helft of meer niet eens op zijn plek zit.
quote:
Als je gewoon eerlijk bent, de ogen opent en even van je stokpaard afstapt, dan zul ook jij moeten vaststellen dat de markt bij uitstek het systeem is dat voorziet in de balans tussen vraag en aanbod en de prijs die daar bij hoort en dat de politiek voorziet in een sociaal vangnet. Als je dat een doekje voor het bloeden meent te moeten noemen, dan ligt dáár dus je kritiek, niet bij de markt.
Hoe je het wendt of keert: grote groepen mensen worden door het wurg mechanisme gewoon gemarginaliseerd. De arbeidsmarkt, het woord alleen al , is voor velen maar een kleine buurtsuper met producten die steeds uitverkocht zijn.
quote:
Wat resteert is de topsalarissen. Ik heb er geen moeite mee dat een topman van een bedrijf een veelvoud verdient van het salaris van een willekeurige werkvloerarbeider in hetzelfde bedrijf, omdat ik vaststel dat de topman een wezenlijk andere plaats in de arbeidsmarkt inneemt dan die arbeider. Ik heb er geen moeite mee dat diezelfde topman bonussen incasseert, zolang degene die die bonussen moet ophoesten daar ook geen moeite mee heeft. Jij hebt daar wel moeite mee. Prima, je bent bepaald de enige niet. Iedereen die daar moeite mee heeft, heeft kennelijk de onbedwingbare behoefte om de mate waarin iemand een inkomen genereert langs een of andere morele maatstaf te leggen. Vind ik overbodig, maar goed, als je meent dat te moeten doen, prima. Dat levert geen enkele discussie op want niemand heeft gelijk of ongelijk. Ik kan het je niet verbieden om het genereren van inkomen aan een morele beschouwing te onderwerpen. Ik kan het alleen maar onzin vinden en uitleggen waarom ik dat vind. Dat heb ik inmiddels herhaaldelijk gedaan en je geeft er evenzo herhaaldelijk blijk van dat je niet begrijpt waar ik het over heb. Dat is spijtig, maar ik heb mijn best gedaan dacht ik zo.
Verschillen mogen er best zijn. Ja, in de absolute zin dan. Mij kan niemand uitleggen dat Fortis topman meer dan 73% erbij krijgt en die diezelfde topman zijn eigen medewerkers dwing om hun lonen te matigen
  † In Memoriam † donderdag 8 mei 2008 @ 10:56:44 #71
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58550212
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 10:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Als ze met hun talenten topproducten maken, dan ontstaat de vraag vanzelf wel.
Vuile marktkapitalist!
Carpe Libertatem
pi_58550381
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 21:26 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik durf bijna te wedden dat zijn mening veel dichter staat bij die van onder meer ik (vertrouwen in de markt, overheid grijpt in bij pijnpunten), dan bij de mening die jij verkondigt en die meer en meer gaat naar het volledig reguleren van alles.
Ik ben voor het huidige systeem van vrije markten. Maar wel een goed sociaal vangnet. Ik ben echter wel fel gekant tegen het steeds verder verschralen van de sociale zekerheid.

Op punten heeft EG wel degelijk gelijk:

*werkgevers discrimineren wel degelijk op de arbeidsmarkt op gronden die ik ook bedenkelijk vind: de ouderen: boven de 40, gehandicapt, allochtoon.....Zij vinden dan ook heel moeilijk een baan. Dat is inherent als een individualistisch systeem als de onze. Markt betekent ook minder solidariteit.

*Inderdaad, velen, misschien de meesten, presteren niet op een baan van hun keuze waarin ze zouden kunnen excelleren. Dat betekent inderdaad gemiste kansen. Mensen presteren het beste op banen waarin ze de beste talenten voor hebben.

Maar of er een systeem te bedenken is........
  † In Memoriam † donderdag 8 mei 2008 @ 11:21:46 #73
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58550699
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 11:07 schreef Camphusius het volgende:
*werkgevers discrimineren wel degelijk op de arbeidsmarkt op gronden die ik ook bedenkelijk vind: de ouderen: boven de 40, gehandicapt, allochtoon.....Zij vinden dan ook heel moeilijk een baan. Dat is inherent als een individualistisch systeem als de onze. Markt betekent ook minder solidariteit.
Dat heeft niets met solidariteit te maken, maar met de keuze van de werkgever om in te huren wie hij wil. De werkgever gaat de werknemer betalen, dus heeft die ook de keuze wie hij aan wil nemen.

Maakbaarheid door percentages allochtonen oid. werkt alleen maar tegen die "zwakkeren".
Carpe Libertatem
pi_58551441
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 11:07 schreef Camphusius het volgende:

Ik ben voor het huidige systeem van vrije markten. Maar wel een goed sociaal vangnet.
Nou, daar zijn wij het over eens hoor.
quote:
Ik ben echter wel fel gekant tegen het steeds verder verschralen van de sociale zekerheid.
Ik denk dat je het dan iets te tweedimensionaal ziet. Ja, bepaalde regelingen worden steeds minder ruim, maar er komen er ook bij. Dus alleen maar verschralen is het niet.

Van wat er weg gaat geldt dat ik per onderdeel een mening heb. Soms is het terecht, soms ook niet. Maar deze heel draad gaat daar niet over. Het gaat over de salarissen van CEO's... En dat heeft niets met sociale zekerheid te maken.
quote:
Ik ben werkgever. Wat zeg ik, ik heb meerdere bedrijven. Ik vind het juist lastig om oudere werknemers te vinden. En voor veel functies vind ik ze handig.

De werkelijkheid is derhalve genuanceerder. En daarnaast: heeft niets met het salaris van de CEO te maken.
quote:
*Inderdaad, velen, misschien de meesten, presteren niet op een baan van hun keuze waarin ze zouden kunnen excelleren. Dat betekent inderdaad gemiste kansen. Mensen presteren het beste op banen waarin ze de beste talenten voor hebben.

Maar of er een systeem te bedenken is........
Het is niet alleen dat je geen systeem kan bedenken waarmee iedereen zijn talenten zo goed mogelijk kan benutten (de vraag is of je dat wil, want ergens goed in zijn wil niet zeggen dat je het ook leuk vindt...), aangezien sommige dingen nu eenmaal MOETEN ongeacht de vraag of iemand het wil of er veel talent voor heeft, maar ook dat meespeelt dat mensen nu eenmaal dromen.

Zie eens hoeveel mensen zanger/zangeres willen worden, ook al hebben ze helemaal geen enkel talent daarvoor (idols laat dat prima zien). Mensen willen vaak ook gewoon iets wat niet realistisch is. Geluk zit derhalve zelden in het krijgen wat je wil, maar in het willen wat je krijgt. Concreter: als je een dure auto onder je reet wil, een groot huis, een geweldig leuk gezin, veel vrije tijd, enz. enz., dan is de kans dat je dat bereikt een stuk kleiner dan als je mikt op een prettig leven, in zoveel mogelijk gezondheid, dak boven het hoofd, eten op tafel en het leven nemen zoals het komt.

Vooral daar gaat het bij EG de mist in. Hij wil vooral iets wat niet in het vooruitzicht ligt. Op veel punten, niet alleen op financieel gebied... En dat zorgt voor onvrede bij hem.
  † In Memoriam † donderdag 8 mei 2008 @ 12:00:43 #75
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58551528
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 11:56 schreef DS4 het volgende:
Zie eens hoeveel mensen zanger/zangeres willen worden, ook al hebben ze helemaal geen enkel talent daarvoor (idols laat dat prima zien). Mensen willen vaak ook gewoon iets wat niet realistisch is. Geluk zit derhalve zelden in het krijgen wat je wil, maar in het willen wat je krijgt. Concreter: als je een dure auto onder je reet wil, een groot huis, een geweldig leuk gezin, veel vrije tijd, enz. enz., dan is de kans dat je dat bereikt een stuk kleiner dan als je mikt op een prettig leven, in zoveel mogelijk gezondheid, dak boven het hoofd, eten op tafel en het leven nemen zoals het komt.
Alle idols kandidaten MOETEN overheidsgarantie krijgen op een zangcarriere.
Carpe Libertatem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')