abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58763228
Ik geef ook BV (Avalon is nu 4 maanden; geboren op 1 januari). Nu zou ik graag advies willen over het volgende; In het begin hebben we een keer geoefend met een flesje en dat ging prima. Maar nu zijn wij, door veel gedoe met teveel spugen/huilen, doktersbezoekjes e.d. 'vergeten' met het flesje te oefenen ivm een keer oppas nodig hebben. Ik ben thuis, aangezien ik geen vast baan had, en kan dus overdag zelf voeden en hoef niet perse te kolven (behalve overschot ), maar soms moet je weleens weg en moet de kleine ook een voeding! Dat wil dus nu niet meer. Ze wordt echt kwaad en gaat erg hard krijsen als iemand, ook ik of haar papa, het lef heeft haar een flesje aan te bieden. Of de melk nu warm, vers, koud is, maakt niet uit; Ze wil alleen tepel! Kan je dit nog oefenen, zodat ze het wel aanleert om soms een flesje te drinken? Groetjes, Laura
  maandag 19 mei 2008 @ 18:39:47 #102
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_58765927
Heb je verschillende flesjes geprobeerd?

Jennifer drinkt goed uit avent flesjes en uit de tommee tippee flesjes. Deze zijn breed en lijken meer op een tepel. Je hebt ook flesjes met een dunne speen, daar weet Jen dus geen raad mee.

En toch gewoon blijven aanbieden. Misschien de ergste honger met de borst, dus 1 borst geven, en dan nog even oefenen met de fles. Zodat ze wel rustig is als je oefent en niet overstuur is omdat er NU gegeten moet worden.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_58766044
Wat Ticootje zegt

Hier was het wennen aan een flesje overigens ook best een gedoe hoor. Succes!

Enne..Avalon...mooie naam
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
  maandag 19 mei 2008 @ 18:53:22 #104
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_58766139
Ik had flesjes met dunne spenen in mn luiertas zitten. En toen er NU gegeten moest worden met zo'n speen barstte de hel bijna los, omdat ze niet wist hoe het moest en honger en NU. Ik was blij dat ik nog een ander flesje in mn handtas had zitten, die hoort bij de handkolf. En toen was alles weer goed. Er moest wel heel snel gegeten worden toen. Maar zo zie je maar, ook kleintjes kunnen echt een voorkeur hebben.

Jen heeft ook eigen flesjes op het kdv, die heb ik gewoon gekocht en die blijven daar ook. Ik hou zelf wel in de gaten wanneer er weer nieuwe spenen op moeten. (ik dacht elke 6 weken) Maar ik heb geen zin in "niet willen eten"- drama alleen om een verkeerd flesje.
pi_58767005
Ik heb avent flesjes met bijbehorende spenen (met verschillende hoeveelheid gaatjes voor hoeveel melk eruit moet komen). heb ook al andere geprobeerd. Zal het s uit proberen samen met BV. Is best lastig, want ik wil haar ook niet overstuur maken. Ik heb ook zoń flesje met een gebogen speen, maar die is weer veel dunner en harder. Die vind ze helemaal niets. Tsja, mijn tepel is ook niet gebogen en plat! En tnx (naam was voor ons allebei de eerste keus )
pi_58767512
Zelfs al kent de baby de fles goed en drinkt de kleine eerst perfect, een bv-kindje weigert ook weer vlug is mijn ervaring zowel zoon als dochter hebben geweigerd, als ze hem al aan zagen komen . Mijn dochtertje dronk eerst perfect en een paar dagen later hoefde ze de fles echt niet meer. Gelukkig was dit met een paar dagen weer voorbij en nu drinkt ze weer perfect. Gewoon blijven aanbieden eens pakken ze het toch wel weer.

[ Bericht 19% gewijzigd door Randa_v op 19-05-2008 20:26:19 ]
  maandag 19 mei 2008 @ 20:22:13 #107
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_58767552
Tja, maar ze moet het wel "leren". Over 2 maanden moet ze toch meer eten dan alleen borstvoeding. En het is gewoon handig dat ze de fles pakt.
Probeer anders elke avond een flesje te geven, zo hebben wij Jen ook laten wennen. Maar ik denk dat Jen ook niet een groot probleem heeft gemaakt van de fles, het ging vrij makkelijk. Succes!

Oh en over de spenen, even goed kijken welke grootte je hebt. Is het te klein raken ze gefrustreerd dat er niet genoeg uit komt, te groot betekend dat ze zich verslikken en dat het dus ook niet goed gaat. Jen drinkt van avent nu op speen 3 en van tommee tippee speen 2. Jen zat daar 2 weken geleden al op, mijn borsten spuiten ook flink dus ze kon makkelijk een speen groter hebben.
pi_58767743
Merlijn hebben we vrij snel laten wennen aan andere manieren van drinken. Zo was hier de rietjesbeker een succes. Je kunt er echt weinig aan veranderen als ze de fles niet pakken, alleen blijven proberen. Als ik bedenk wat het KDV heeft moeten doen om Merlijn aan de fles te krijgen. Nu kreeg hij na 9 maanden ook echt geen fles meer, maar een openbeker, tuitbeker of rietjesbeker.

Je gebruikt wel snelle spenen Ticootje, Merlijn heeft nooit meer dan speen 1 erop gehad, en Gwen heeft ook nog speen 1. Als het te snel gaat wordt te fles veels interressanter (minder moeite dan de borst). Een toeschietrefelex komt bij mij in iedergeval niet meteen daar moeten ze toch wel iets moeite voordoen.
  dinsdag 20 mei 2008 @ 08:32:24 #109
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_58774837
Randa, bij bij komt het tsr vrijwel meteen. En dan spuit de melk er ook echt uit, niet te houden. Ik moet ook altijd een spuugdoekje op de andere borst houden, anders ben ik gewoon drijfnat.
Als Jen (zoals gister) te moe is om te drinken aan de borst hoeft ze gelukkig weinig moeite te doen voor de melk. Als ze de tepel al aanhapt komt bijna meteen een tsr. Ook als ik aan haar denk op mn werk wil het wel eens spontaan komen. Lang leve de zoogkompressen.

Speen 1 gaat echt te langzaam voor haar, ze wordt heel ongeduldig! En een soort boos op de fles dat het niet snel genoeg gaat. De spenen die ze nu heeft gaan gewoon goed. Zolang het ook goed gaat houd ze deze ook gewoon.
pi_58775574
Succes, Aidanwulf. Ik ben blij dat ik met Ronja nooit aan de kolf/fles heb gehoeven. Deze keer zal het wel moeten, ik ben benieuwd....

Oh, en hebben jullie gezien dat er een nieuw borstvoedingsboek is? Nu al te reserveren, eventueel gesigneerd
borstvoedingsboek.com
  dinsdag 20 mei 2008 @ 13:40:25 #111
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_58780199
uitslag van de kweek is binnen..niks te vinden. Huisarts heeft eindelijk naar me geluisterd en me de fluconazol en daktarin voor Saartje voorgeschreven. Ik kan wel janken!
Saartje
pi_58780241
$%^&* zeg Heeft hij nog excuses aangeboden?
Hopelijk ben je straks overal van af
  dinsdag 20 mei 2008 @ 13:48:43 #113
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_58780368
Jeetje Maneki! ik hoop echt dat je vlug verlost zult zijn van alle klachten!

Ik heb sinds het weekend wat pijn aan mijn borst, het lijkt alsof er binnenin een blauwe plek zit. Als ik erop duw, doet het wat zeer zeg maar Ik hoop en denk eigenlijk ook dat dit gewoon een spiertje of iets dergelijks is en niet iets als spruw, of een ontsteking (het is wel weer DE borst).
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  dinsdag 20 mei 2008 @ 13:52:35 #114
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_58780448
excuses? hij wilde me eerst aan de AB hebben, dat heb ik geweigerd en heb toen gezegd wat ik wel wilde. Ik geloof dat hij me nu een irritante betweter vindt maar dat kan me niet boeien
Dus nee, geen excuses.

pfft PM, ik hoop voor je dat het niets is!
Saartje
  dinsdag 20 mei 2008 @ 15:29:58 #115
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_58782063
Dan maar een betweter! Ik hoop dat het gaat werken hoor Maneki.

PM, voel je ook schijven? Hoe voel je je verder, ziekjes of koortsig? En anders niet erop duwen, dan doet het ook geen pijn.

Morgen moet ik weer even lang de HA, even voor de zekerheid. De AB is wel klaar, maar het zit er nog, maar doet geen pijn ofzo en ik ben (nog) niet ziek..
  dinsdag 20 mei 2008 @ 15:37:33 #116
62233 Jelief
ikke lief!
pi_58782189
Aidenwulf, je kunt ook proberen of ze uiteen cupje wil drinken, dat is meer likken zoals een een katje doet. De dop van een aventfles kun je daar prima voor gebruiken. En verder volhouden. Als je geen hele dagen weg hoeft kun je natuurlijk ook op jouwverzoek voeden. Vlak voordat je weg gaat en meteen als je terugkomt. Zo beperk je het aantal voedingen dat Avalon van een ander zou moeten krijgen.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_58782462
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 09:29 schreef owlet het volgende:

Oh, en hebben jullie gezien dat er een nieuw borstvoedingsboek is? Nu al te reserveren, eventueel gesigneerd
borstvoedingsboek.com
Mmm, dat had ik nog niet gezien. Ik denk eigenlijk dat ik er zeer weinig aan ga hebben maar misschien dat ik het toch ga bestellen voor de 'heb', kan hij in de kast naast 'eten voor de kleintjes'
It's all up to you
pi_58783858
Hoi,

tnx voor de reacties. Ik denk dat ik idd maar een cupje probeer. Mijn moeder heeft al een keer de dop van de fles gebruikt toen t niet wilde (toen moesten we een hele dag weg); het duurde wel ff, maar ze kreeg zo wel wat binnen. Ze kan nm al uit een klein dopje drinken (ivm de medicijnen die ze krijgt). En vlak voeden voor en na plan ik idd al zo in; scheelt voedingen als ik weg ben! Maar ja, langer dan 4 uur overdag zonder melk kan ze ook nog niet. Ik las ook op een borstvoedingssite dat het soms beter kan zijn t niet te willen proberen na zoveel maanden, aangezien ze beter sneller uit een kopje kunnen leren drinken. We hadden het er gisteravond nog over en ik denk dat we de stress van het leren drinken uit een flesje maar overslaan. Avalon heeft best al veel gedoe gehaden t gaat nu net beter.
pi_58783909
Wij hebben ook nooit een flesje gebruikt, en hij dronk uiteindelijk toch vrij snel uit een glas of beker.
pi_58786849
En voor je eigen gemoedsrust, AidanWulf, het is niet zo'n ramp als een gezond kindje een keer niet na vier uur drinkt. Het is niet leuk voor haar, maar het is ook niet slecht. Ze haalt het dan later weer in dus je zal waarschijnlijk minder goed slapen.
pi_58787083
Gwen heeft vandaag voor het eerst kunstvoeding gehad. Gelukkig drinkt ze het goed. Wel jammer dat ik zo weinig kolf en meer kolven gaat niet lukken denk ik. Mijn borsten voelen lekker soepel en leeg na het kolven maar meer dan gemiddeld 150/160 krijg ik er niet uit en ze drinkt toch echt meer. Jammer maar nu het live voeden lang gaan volhouden .... moet lukken.

Ik merk de terugloop goed tijdens kolven. Op dinsdag werk ik en ben ik veelal ook 's avonds weg. Dus bijna geen kind aan mijn borst mag blij zijn als ik er woensdag op mijn werk nog 100/120 eruit krijg per kolfbeurt. Jammer dat ik het niet bijgekolft krijg. Maar ik moet me erbij neerleggen.
  dinsdag 20 mei 2008 @ 21:10:16 #122
94046 PM-girl
pi_58788763
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 15:29 schreef Ticootje het volgende:
PM, voel je ook schijven? Hoe voel je je verder, ziekjes of koortsig? En anders niet erop duwen, dan doet het ook geen pijn.
Hihi, dat is de crux, niet erop duwen! Toen ik het schreef, vond ik het inderdaad al grappig overkomen!
Maaruh, volgens mij zorgen om niets, ik merkte verder al niets geks en toen ik straks een nieuwe luier bij Simon aandeed, kreeg ik weer mijn dagelijkse schopbeurt vanaf het aankleedkussen (dat hoort erbij, zegt men dan). Precies op de zere plek. En precies dat is denk ik ook de oorzaak van de pijn [insert lampjessmiley]
*
  dinsdag 20 mei 2008 @ 21:11:13 #123
94046 PM-girl
pi_58788783
Erg jammer Randa, maar wat je zegt, het is zo. Gelukkig drinkt Gwen het goed.
*
pi_58795695
Kan je eventueel proberen minder te geven en kijken of ze dan ook tevreden is, Randa? 160 is wel veel! Dat komt waarschijnlijk ook omdat ze uit een fles een pak makkelijker drinken dan uit de borst

Hier wordt nog steeds niet meer gedronken dan 130 ml per flesje. Enfin, al het mevrouw belieft. Bij mijn vader drinkt ze zo'n 100-110ml van die 130ml. Daar gaat ze sinds januari elke week enkele dagen naartoe.
Sinds mei is dat om de week. De andere week gaat ze naar de onthaalmoeder en daar weigert ze het grootste deel van de flesjes. Of ze drinkt maar 40-50 ml.

Omdat ik het zonde vind om elke keer 90-130 ml in de gootsteen te zien verdwijnen, heb ik nu gewoon 250 ml meegegeven en gevraagd of ze per keer (3 flesjes) 50ml wil aanbieden en pas wil bij opwarmen als ze die 50ml wil. Toch voel ik me eiserig door dat te vragen. Ze moet zo meer aandacht aan mijn dochtertje besteden. De andere kindjes (FV) die drinken gewoon hun flesjes uit op hun vaste momenten.
En ook een beetje gierig omdat ik het zo zonde vind dat er anders zo veel in de gootsteen beland... langs de ene kant is het 'maar' melk, langs de andere kant is kolven nu ook weer niet de prettigste aangelegenheid, meer van 'het doel heiligt de middelen'.
  woensdag 21 mei 2008 @ 09:01:46 #125
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_58795810
Randa, lukt het ook niet de borstvoeding op te voeren? Meer kolven (vaker)? Dus als je dinsdag werkt niet 1x kolven maar 2x.

Ik doe met kolven proberen haar drinkgedrag na te bootsen. Ze drinkt op het kdv nu 4x, dus tap ik ook 4 voedingen af. En als ik thuis ben gaat ze meteen aan de borst. En of ze nu net een fles op heeft of niet, als mama de borst aanbiedt na 8 uur dan doet ze toch nog even sabbelen!

Randa, vind je het vervelend dat ze kunstvoeding krijgt? Ik weet namelijk dat er ook moedermelknetwerken zijn.
pi_58796810
Ja, dat is hier ook zo Ticootje... al heeft ze nog niet lang geleden gedronken in de opvang, dan nog wilt ze best nog wel een slokje mama bij het thuiskomen...
Dat is voor mij ook genieten, dat ze zich dan zo heerlijk weet te nestelen om nog even wat te drinken.
  woensdag 21 mei 2008 @ 10:12:48 #127
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_58797199
Ja, ze is dat gewoon een soort van blij dat mama er weer is. Lekkere melk, lekker bij mama.
  woensdag 21 mei 2008 @ 15:06:29 #128
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_58803073
pff. Even hier afblazen hoor!

Wat wordt er raar gereageerd zeg!

Jen is 3 maanden, en het lijkt erop dat mensen het nu hoog tijd vinden dat we flessenvoeding gaan geven. Ze is "toch" al 3 maanden. En de reactie " Borstvoeding?? Nee daar zijn we nooit aan begonnen". Of " Papa wilde ook de fles geven". Ik snap het echt niet. Het lijkt erop dat het raar is dat je een kleien van 3 maanden borstvoeding geeft, en als je de cijfers moet geloven zijn "wij" ook in de minderheid. 30% van de baby's ouder dan 3 maanden krijgt nog maar volledig borstvoeding. Dat betekent dat 70% kunstvoeding krijgt, of wordt bijgevoed.

Reacties op mij als "kolvende moeder" zijn hier: "Goh vind je dat nou geen gedoe?", "Dapper hoor!", "Hoelang denk je dit nog vol te houden?", "Jij kolft wel vaak (2x)", enz. Het wordt ook niet echt aangemoedigd. En toch blijf ik roepen dat borstvoeding het meest natuurlijk is en dat ik Jen gewoon de beste start wil geven. Het komt er immer gratis en voor niets uit en NEE ik vind het geen gedoe. Als ik thuis kom en Jen nestelt zich lekker tegen me aan en drinkt lekker bij me, wat voor moeite is het dan om 2x af te kolven?

Borstvoeding is gewoon niet in de "mode". En weet je, misschien ga ik wel gewoon 9 maanden volmaken, om gewoon mn standpunt te maken! (Ik was eigenlijk 6 maanden van plan, vanwege het strenge dieet)

Zo dat was het..
  Jubileum moderator woensdag 21 mei 2008 @ 19:33:53 #129
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_58807818
Moeilijk is dat he zoveel commentaar. Je hebt ook nog "weet je zeker dat ze geen honger heeft, misschien is bv wel niet goed voor haar" en "met flesvoeding zou ze wel goed slapen hoor". Je hebt echt een scala aan fijne opmerkingen

Zeker ivm allergie zou het voor Jennifer alleen maar beter zijn dat jij heel lang met bv kan doorgaan Ticootje. Ik ken iemand die een jaar langzich aan een streng dieet heeft gehouden, alleen bv heeft gegeven en het kindje is van haar allergie af. Nou wil dat gerust niet zeggen dat het altijd zo gaat, maar zeker bij (vermeende )allergieen is bv alleen maar beter.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 21 mei 2008 @ 21:20:05 #130
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_58809890
Ticootje, vervelend is dat he?
Zelfs mensen die in het begin zo positief reageerden op het feit dat ik bv ging geven roepen nu steeds vaker dat het weleens tijd wordt om te stoppen, hoelang ik er in vredesnaam nog mee door wil gaan en dat Devin maar "gewoon" aan de fles moet, hij is immers oud genoeg om van mij los te komen
Eerder antwoordde ik altijd door te gaan zolang als Devin nog wil drinken, maar dan kreeg je weer de discussie dat ik hem zo zou verwennen en dat ik hem straks zeker ook de hele dag zou volproppen met snoep ofzo, omdat hij het wil...
Nu zeg ik altijd maar dat ik ga afbouwen zodra zijn bruiloft in zicht komt
.... met gevoel voor drama....
pi_58810054
Ik kolf te weinig, op een werkdag 2x is ongeveer 300cc en ze heeft daar net genoeg aan of net niet. Op een gewone dag krijg ik er eigenlijk niks uit omdat mijn borsten leeg voelen omdat mevrouw gewoon goed drinkt aan de borst. Verder is het ook zo dat ik een hekel aan kolven heb, ws vooral doordat ik er bij Merlijn ook nooit genoeg uitkreeg. En ja ik vind het ergens wel vervelend dat ik nu kunstvoeding bij moet geven, maar het neemt ook de stress van het te weinig kolven weg. Vandaag vergat ik ook bijna te kolven en de 300 cc heb deze keer niet gehaald, of net. Vandaag heeft ze veel minder gedronken dan gisteren, 2x110cc, dat was gisteren 2x100cc en nog 130cc kunstvoeding. Ze is er behoorlijk ziek van geweest gisteren van de kunstvoeding was gewoon te veel, vanavond wil ze alleen maar clusteren, eigenlijk wel fijn.

Hier moet de BV wel altijd weggegooid de restjes, vries het meestal meteen in. Op dinsdag of vrijdag krijgt ze altijd uit de diepvries. Thuis krijgt ze dan toch geen fles meer. Haar eigen leidster is wel zuiniger met de borstvoeding en maakt meestal ook kleiner flesjes.
pi_58810074
Vreselijk, al dat commentaar. Bij mij heeft het goed geholpen om me geregeld te omringen met allemaal langvoedsters op BV-bijeenkomsten en bij vrienden. Dat liet dan weer even zien dat het voor heel veel mensen doodnormaal is om langer (en zéker langer dan drie maanden) te voeden en je kind in bed te nemen enzo.
pi_58810468
Hier vooral een bewonderde blik van een mannelijke collega. Hij vindt het zeer interressant om te horen hoe wij het doen. Ach ja, Merlijn heet wel 19 maande borstvoeding gehad en bijna tot zijn tweede bij ons in bed geslapen, geen probleem. Een collega, zelf ook BV gegeven begrijpt het niet helemaal dat ik zo lang borstvoeding geef. Meer omdat zij gestopt is na volgens mij een half jaar omdat ze haar eigen lijf terug wil. Prima, maar ik heb dan als standpunt dat ik mijn eigen lijf nog lang genoeg voor mijn eigen kan hebben als ik of Gwen het genoeg vinden. Schoonzusje vind het langvoeden onzin en van weinig nut (is zelf huisarts) maar heeft wel respect voor hoe ik het doe. Gelukkig hier dus een positieve omgeving maar ik sta er ook gewoon met mijn woordje klaar en iedereen mag weten hoe ik het doe, juist daardoor heb ik het idee dat veel positiviteit terugontvang.

Maar negatieve opmerkingen zijn niet leuk.
pi_58810632
Ik heb eens gemaild met het moedermelknetwerk, omdat ik nog iets van 10 Aventbewaarbekers met melk in de vriezer heb die maar tot juli houdbaar zijn. En Thomas drinkt alleen maar bij mij, dus die vriezer komt niet leeg. Ik wilde dus wel iets goeds doen met die melk, maar een eenmalige donatie moet minimaal 14 liter zijn om de kosten van de bloedtest die ze doen te dekken. Dus ik moet de melk over een paar weken denk ik door de gootsteen gaan spoelen. Zo! Zonde!

Ik overweeg trouwens nog wel gewoon voor ze te gaan kolven. Daar staat een minimun van 200 cc per dag voor en dat zou ik makkelijk moeten halen nu mijn productie zo enorm is.
Hardloper.
IG @webkim
pi_58811987
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 21:50 schreef Webkim het volgende:
minimaal 14 liter
Dat past hier niet eens in de vriezer! Maar het is wel te begrijpen ja..zonde van de melk alleen. Aan de andere kant, je hebt meer dan genoeg als ik het zo hoor
It's all up to you
pi_58815951
Randa, jammer dat je niet genoeg kunt kolven voor Gwen. Hoplijk brengt het idee van kv achter de hand hebben zoveel rust, dat je zoveel mogelijk nog kunt kolven.

WEbkim, dan hoop ik voor jou dat ze in jou regio wel donoren zoeken. Ik heb me toen aangemeld, maar nooit meer wat gehoord. Kun je als Thomas alleen bij jou drinkt, niet langzaamaan het kolven afbouwen zodat je helemaal niet meer kolft of maar weinig?
Mijn overproductie is nu (mede dankzij een buikgriep een paar maanden terug) verdwenen, en nu volledig in evenwicht. Terwijl ik daarvoor zelfs maud kon voorzien van 2 voedingen moedermelk mper dag.
je kunt er ook zodra Thomas 6 maanden is fruit/groente hapjes mee aan maken of pannenkoeken bakken.
BV is 6 maanden houdbaar in de vriezer.

Bah dat commentaar omtrend BV is niet leuk. Ik kan er een boek overschrijven ondertussen!
Vandaag weer een nieuw hoofdstuk.
Ik ben nogal allergisch aangelegt en gebruik daarvoor, hormoonzalf, antihistaminica en heb voor extreme nood een epipen. Gedurende mijn zwangerschap dat nagevraagd en nagezocht en het kon allemaal gebruikt bij zwangerschap en bv. Muv de epipen bij zwangerschap.
Eerder bij de apotheek al gedoe gehad over de hormoonzalf en de epipen icm borstvoeding. (de opmerking, dat wanneer ik die epipen nodig heb, ik vast wel andere dingen aan mijn hoofd heb het 1ste uur daarna dan bv geven hielp niet) Maar uiteindelijk leverden die 2 dingen geen problemen op.

Ik had herhalingsrecepten besteld bij de huisarts. Huisarts al aan de telefoon, waarom ik oxitocyne neusspray alweer moet hebben. Nou dat spul is eenmaal open maar een maand houdbaar, dus heb ik nogal eens een nieuw flesje nodig. Volgens de huisarts was dat toch onderhand wel mooi geweest met dat kolven en voeden, maar vooruit ze schreef dan nogwel een nieuwe uit als ikd at zo graag wou.

Vandaag naar de apotheek voor het ophalen van die neusspray, nieuwe epipen (oude over de datum), en antihistaminica. Gaan daar ff alle alarmbellen af. De antihistaminica (die ik dus al 11 maanden indien nodig gebruik ivm bv) blijkt niet te combineren en ernstige risico's te geven.
Apotheker, en huisarts die vonden dat ik maar acuut met bv moest stoppen. Bijna 11 maanden is toch lang zat, langer is echt onzin en nergens voor nodig:(
p_iglet op tilt, ja hallo, ik heb dat spul tijdens mijn zwangerschap nagezocht samen met oa de dermatoloog en gynaecoloog, en terwijl ik bv gaf al eerder opgehaald bij de apotheek. Toen was er ook niets van gezegt.
Het is neit dat ik mijn kind bewust in gevaar wil brengen ofzo, en dingen slik zonder na te kijken.
Ik ben dus niet van plan te stoppen met borstvoeding, dan maar tijdelijk geen zo nodig medicatie. Wat de apotheker weer onverantwoord vond. Het alternatief wat wel icm met borstvoedign kan, wordt dan weer niet vergoed en kost bijna 2 euro per pilletje ofzo.
Dus 45 minuten later, pepijn over de zeik van het zo lang wachten, p_iglet over de zeik van al het gedoe. De deur uit zonder medicatie.

UIteindelijk bleek het advies zo'n half jaar geleden (dus nadat ik ze voor het laatst op gehaald had), veranderd te zijn van L2 (goed combineerbaar met bv), naar L4 (niet combineerbaar met bv). Erg fijn Nu dus op zoek naar andere mogelijkheden, of zonder doen tot Pepijn stopt met drinken.

Heb ook nog wel een leuk stukje voor het omgang van anderen met bv/kolven boek

2weken terug 4 dagen met de wielewaal weggeweest. Daar moest natuurlijk ook gekolft. Van te voren aan mijn mede reisleiding verteld en die vonden het geen probleem, logisch dat dat gewoon moet en daar is vast wel tijd voor. Omdat ik ook niet heel moeilijk ben en zeker niet preuts aangelegd. Gingen ze er zo makkelijk mee om dat ze er gerust bij kwamen zitten om nog dingen door te spreken. Of dat ik 's avonds voor ik naar bed ging gewoon op onze slaapkamer kon kolven zonder eerst een leeg plekje te moeten zoeken.
Het heeft dus nauwelijks extra tijd of moeite gekost (de vergeten kolfschelpen, 1e 24uur met de hand kolven, en ritje thuiszorgwinkel daargelaten). Erg fijn, zo kan het dus ook.
  donderdag 22 mei 2008 @ 08:12:46 #137
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_58816765
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met borstvoeding geven aan een prematuur kindje? Yade is 5 weken te vroeg geboren en ze vindt het pakken en doorzuigen nog heel lastig. Het is ook super vermoeiend want haar zuurstof gaat dan echt om laag en soms vergeet ze gewoon door te ademen. Mijn borstvoeding komt overigens ook super traag op gang maar ik had begrepen dat dat komt omdat ik en te vroeg ben bevallen, en een keizersnede heb gehad, en de baby er niet altijd is als ik kolf. Gisteren heb ik gekolft nadat ze was aangelegd en dat ging in ieder geval al een stuk beter. Nu kolf ik elke drie uur.
  donderdag 22 mei 2008 @ 08:29:24 #138
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_58816933
sil, ik had in het kleine babietjes topic ook iets geschreven voor je.

Als je nu echt moeite hebt met kolven, kan je misschien vragen om hormoonspray (neusspray). Dat zorgt voor een toeschietreflex en dus gaat de melk stromen.

Ik heb zeker de eerste dagen Jen om het uur gehad. En dan dronk ze maar 40cc, maar wel lekker vaak aangelegd dat de productie goed op gang kwam (en dat kwam die).

Wat je misschien ook nog kan doen is advies vragen aan een lactatiekundige. Misschien loopt er wel 1 rond in het ziekenhuis. Die kan jullie misschien beter helpen dan de verpleegsters. (Ik weet nog dat ik uit het ziekenhuis kwam met bloedende tepelkloven omdat ze daar Jen niet goed hadden aangelegd)

Verder kan ik alleen maar zeggen: Hou vol!

edit:
En geen flesje geven, dat zorgt voor een tepel-speen verwarring. Je hebt dan kans dat ze niet meer aan je borst wil. Je kan beter fingerfeeding doen, of met een lepeltje.
  donderdag 22 mei 2008 @ 08:53:17 #139
54772 Silmarwen
pi_58817169
Geen flesje geven is absoluut geen optie. Ze moet haar zuigreflex juist wel oefenen en ik kan haar niet elk uur aanleggen. Ze kan het ook wel, aan de borst ook goed overigens, het is alleen nog heel erg vermoeiend voor haar, ook elk uur aanleggen zou geen optie zijn. ze heeft haar rust echt nodig. Ik kan haar zelfs nog niet elke drie uur aan leggen, ook al zou ik in het ziekenhuis zijn, omdat ze zichzelf dan echt helemaal uitput.

Ik wacht lactatiekundigen en sprays nog even af tot na de tien dagen. Ze drinkt nu overigens, volgens mij, 4 keer 40 cc en 4 keer 30 of 35. Ze verhogen dat steeds een beetje. Mijn borstvoeding inclusief dan, dat ze dat ook binnenkrijgt.

Ze was overigens de eerste dag al heel veel gewicht kwijt geraakt, de voeding heeft ze dan ook echt nodig, vooral omdat ze zo jong is geboren.

Ik ben overigens super blij met de verpleegsters, je kan merken dat ze hier wel degelijk voor zijn opgeleid. Ze zijn ook heel erg pro borstvoeding en ik heb niet het idee dat ze haar verkeerd aanleggen, sterker nog, ze begeleiden mij er juist heel erg goed in en zeggen steeds dat het niet zo moet, of dat ze bijvoorbeeld niet mag sabbelen omdat je dan kloofjes krijgt enzo. Daar heb ik dus wel vertrouwen in.

Ik denk dat borstvoeding met een prematuur kindje toch wat anders verloopt dan met een op tijd geboren kindje.
  donderdag 22 mei 2008 @ 09:00:29 #140
4159 GI
Nee ik heet geen JOE
pi_58817254
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 08:29 schreef Ticootje het volgende:
En geen flesje geven, dat zorgt voor een tepel-speen verwarring. Je hebt dan kans dat ze niet meer aan je borst wil. Je kan beter fingerfeeding doen, of met een lepeltje.
Neem me niet kwalijk maar ik denk dat je hier compleet het doel voorbij steekt. Het primaire doel is de gezondheid van Yade. Het kind ligt op een couveuse afdeling van een ziekenhuis waar hoger opgeleide mensen advies geven over alle zorg voor haar.

Borstvoeding is mooi maar zeer zeker geen reden om het kind dan helemaal maar niet meer te laten zuigen. De borstvoeding is nog niet helemaal op gang en ze pakt wel goed aan. Daarna moet ze ook nog leren dat als er gezogen wordt op iets dat er daadwerkelijk iets uit kan komen. Het flesje is het enige dat ze daarvoor heeft. Als er geen flesje zou zijn dan zou alles altijd via de sonde gevoed worden en dit zou betekenen dat ze nooit zal leren dat zuigen en een volle maag aan elkaar gekoppeld zijn.

Ik vind het een beetje heel erg vervelend dat je gewoon afraad om een flesje te geven.... Hoe kom je erbij dat borstvoeding belangrijker is dan zonder sonde voedsel binnen te krijgen...
  donderdag 22 mei 2008 @ 09:05:31 #141
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_58817318
Silmarwen, gefeliciteerd met Yade! Ik heb geen prematuur kindje gehad, wel een erg verzwakt kindje. Lena kreeg in het ziekenhuis op eenzelfde soort schema voeding als jij nu zegt.

Gebruik je een dubbele kolf? Dat vond ik echt een uitkomst. Ik kolfde trouwens ook weleens naast de couveuse, dat hielp ook. En als je bv nog op gang moet komen is elk beetje al supergoed.
Fijn dat je zoveel vertrouwen hebt in de verpleegsters, dat helpt ook als je straks terugkijkt op deze periode vind ik.

[ Bericht 21% gewijzigd door Lishe op 22-05-2008 09:12:49 (1e bericht niet goed gelezen. ) ]
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  Jubileum moderator donderdag 22 mei 2008 @ 09:08:08 #142
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_58817359
De adviezen die Ticootje geeft zijn gebaseerd op adviezen voor voldragen babietjes, niet voor prematuurtjes.
Het is dus ook een situatie die niet te vergelijken is, en waar weinig mensen ervaring mee hebben.
Goed dat er zoveel deskundig personeel is die jullie kunnen begeleiden hierin!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 22 mei 2008 @ 09:08:37 #143
4159 GI
Nee ik heet geen JOE
pi_58817366
Ik ga me hier nog een keer in wagen.
quote:
Ze kan het ook wel, aan de borst ook goed overigens, het is alleen nog heel erg vermoeiend voor haar
Ze kan dus zeer zeker wel goed zuigen en het aanleggen zelf is ook helemaal niet het probleem. Yade is 5 weken te vroeg geboren en heeft nog moeite met concentreren. Ze stopt vaak na een keer of 4 zuigen om adem te halen en vergeet dan wat ze aan het doen was. Normaal voor een kindje van 5 weken te vroeg volgens alle verpleegkundigen die we erover gehoord hebben. Het ging gisteren al een stuk beter aangezien ze een paar keer na het ademhalen weer doorging met zuigen.
  donderdag 22 mei 2008 @ 09:13:18 #144
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_58817448
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 09:08 schreef Lois het volgende:
De adviezen die Ticootje geeft zijn gebaseerd op adviezen voor voldragen babietjes, niet voor prematuurtjes.
Het is dus ook een situatie die niet te vergelijken is, en waar weinig mensen ervaring mee hebben.
Goed dat er zoveel deskundig personeel is die jullie kunnen begeleiden hierin!
Klopt, het zijn de adviezen van mijn lactiekundige. Ik weet dus ook niet of adviezen voor prematuur-kindjes hetzelfde zijn. Daarom was mijn reactie ook om eens contact op te nemen met een lactiekundige. Deze mensen hebben een studie gedaan en weten veel meer als wij hier op fok kunnen vertellen.

Ik heb persoonlijk nare ervaringen met het ziekenhuis, gelukkig gaat het bij Sil wel goed.

Bij Fingerfeeding zal een kindje trouwens ook zuigen.. (Maar dat even achetrwege)
  donderdag 22 mei 2008 @ 09:19:17 #145
4159 GI
Nee ik heet geen JOE
pi_58817548
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 09:13 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Klopt, het zijn de adviezen van mijn lactiekundige. Ik weet dus ook niet of adviezen voor prematuur-kindjes hetzelfde zijn. Daarom was mijn reactie ook om eens contact op te nemen met een lactiekundige. Deze mensen hebben een studie gedaan en weten veel meer als wij hier op fok kunnen vertellen.
Wat dacht je van de groep verpleegkundigen die adviseren op de couveuse afdeling ? De mensen die Sil al bijstaan met allerlei tips en truuks en die ook een stukje meer studie hebben gedaan en die ervaring hebben met prematuur kindjes.

Borstvoeding is een leuk iets, een mooi iets en we gaan als ouders alles proberen tot in het redelijke om Yade ook borstvoeding te geven. Echter zijn adviesen over tepelhoedjes en lactactiedeskundigen van jouw kant voor mij eigenlijk niks waard op het moment dat je voorsteld dat mijn kind maar helemaal geen zuig/drink reflex moet kweken en dat fles geven iets is dat je niet moet doen.
quote:
Ik heb persoonlijk nare ervaringen met het ziekenhuis, gelukkig gaat het bij Sil wel goed.
Ik heb niks dan goede ervaringen in het ziekenhuis. Zelfs als de verpleegkundige op persoonlijk vlak niet de leukste ooit is dan nog is zij er om Sil te begeleiden in hetgeen dat ze moet doen, moeder zijn.

Nou weet ik wel dat ik in een compleet verkeerd topic zit om aan te geven dat ik vind dat borstvoeding een bonus is voor een baby en zeer zeker geen noodzakelijkheid maar ik hoop ten zeerste dat je bij je goedbedoelde adviezen in de gaten houdt dat het hier gaat om een kindje dat vijf weken te vroeg geboren is en dat het nog een hoop dingen moet leren. Als adviezen van je lactactiedeskundige zomaar uit te wisselen zou zijn met een totaal verschillend geval hadden lacatatiedeskundingen denk ik geeneens bestaan.
  donderdag 22 mei 2008 @ 10:25:37 #146
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_58818814
http://www.vvoc.be/borstvoeding%20artikel.html

Borstvoeding bij prematuur kindjes.
pi_58818835
Sil: lees dit anders eens of print het eens uit om rustig te lezen. Het is een BV protocol voor prematuren en het gaat goed in op voeden, kolven, maar ook op de verschillen wat betreft de samenstelling van je BV als je te vroeg bevalt. Het is echt een heel document en misschien staan er dingen in die handig zijn/die je nog niet wist. Uitprinten is denk ik wel handig, kun je het een keertje rustig lezen. Het is geschreven door Gerda Stam, lactatiekundige in het mesos medisch centrum en kinderdietist Stefan Kleintjes:

http://www.borstvoeding.c(...)eding-prematuur.html

En de volgende ervaringsverhalen over BV aan prematuren:
http://www.borstvoeding.c(...)-borstvoeding-1.html
http://www.borstvoeding.c(...)-borstvoeding-2.html

Ik hoop dat je er wat mee kunt!
It's all up to you
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:42:36 #148
54772 Silmarwen
pi_58822085
Bedankt voor de linkjes!
  donderdag 22 mei 2008 @ 20:55:55 #149
94046 PM-girl
pi_58834414
Wat fijn Silmarwen, dat de verpleegkundigen je zo goed begeleiden! Je hoort helaas vaak andere verhalen, zeker bij premature kinderen.
Succes ermee!

Ik heb toch maar een afspraak met de huisarts gemaakt De pijn die van een blauwe plek leek te komen, wordt soms toch te branderig. Spruw/candida denk ik dus, omdat de pijn erg van binnen zit...
*
  donderdag 22 mei 2008 @ 21:02:59 #150
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_58834633
Vervelend PM, inderdaad niet te lang afwachten!

Ik was woensdag bij de dokter geweest. De ontsteking is weg, de bult niet. We hebben besloten om niet nog een keer een echo te maken, omdat we weten wat het is. Gewoon weer in de gaten blijven houden, bij een volgende ontsteking krijg ik een langere kuur. Wanneer ik ben gestopt met de borstvoeding kunnen we pas gaan kijken wat de bult doet, hij kan slinken doordat de hormoonhuishouding anders wordt. Blijft de bult zoals hij nu is, dan kan hij gewoon blijven zitten. Wordt het groter of gaat het pijn doen, dan moet ie eruit.

Fibroadenoom zo heet de bult.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ticootje op 22-05-2008 21:09:05 ]
  donderdag 22 mei 2008 @ 21:12:31 #151
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_58835005
GI en Syl; toen ik Tobias mee naar huis mocht nemen (ook prematuur geboren met 34 weken paar dagen) mocht hij per dag maar 1 voeding live krijgen!! (toen was hij dus 'al' 36w paar dagen), de overige voedingen kolfde ik dus en kreeg hij met de fles, puur omdat de borst veel te vermoeiend voor hem was. We zijn het langzaam op gaan voeren naar meer voedingen en uiteindelijk volledig live. Mij hadden ze uitgelegd dat een kindje van 34 weken de zuigreflex meestal nog niet heeft (of nog niet goed onder de knie heeft) omdat ze die pas rond de 35 weken in de baarmoeder leren. Geef haar de tijd, het is ontzettend hard werken aan de borst en ze is nog maar zo klein! Drinkt ze wel haar flesjes af en toe al helemaal leeg?
Ik was ook gewaarschuwd dat de bv traag op gang kon komen vanwege het prematurenverhaal, maar dat was bij mij niet zo, het was heel snel op pijl, dat kan dus ook!
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_58835051
Hallo,
hier ook een moeder die borstvoeding geeft.
Mijn kindje is nu 3 maanden en het gaat hardstikke goed. Voldoende melk en geen gezeul met poedertjes, hoe en waar warmen etc...

Het contact vind ik ook geweldig.

Niet al mijn kinderen hebben borstvoeding gehad.
pi_58866367
Hai, ik kom even binnenvallen met een vraagje. Ik geef nu 8 weken borstvoeding maar sinds eergisteren lijkt het of de productie ontzettend is teruggelopen.
Terwijl ik een paar dagen geleden nog erg volle borsten had, lijken het nu wel slappe theezakjes om het zo maar even te benoemen.
Ik eet en drink goed, mijn bh zit niet te strak dus daar kan het niet aan liggen.
Heeft iemand enig idee waar het wel aan kan liggen...?
  vrijdag 23 mei 2008 @ 21:46:09 #154
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_58866899
de productie is aangepast aan de vraag

Nienke is ook 8 weken en hier ook sinds een paar dagen hetzelfde.. Mijn borsten lijken leeg maar zijn het niet. Nienke is niet ontevreden (eigenlijk wel door de krampjes, maar ze heeft geen honger ofzo), ze heeft voldoende plasluiers, helder en alert enzo..
Vraag en aanbod zijn nu gewoon goed op elkaar afgestemd

Zo lang je kindje geen honger blijft houden of niet voldoende plasluiers heeft, zou ik me geen zorgen maken (misschien voor je eigen gemoedsrust een keertje tussendoor laten wegen op het CB.. )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 21:52:29 #155
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_58867064
Wat een vieze plakzooi die Daktarin! Saartje gooit elke keer hele klodders uit haar mond als ik haar net lekker aan het marineren ben dus ik blijf handjes en gezicht afsoppen.
Dag 4 van de fluconazol en het lijkt wel of ik alleen maar meer klachten krijg, is dat normaal?

Welkom hier Rimpelhond en Liatris
Saartje
  vrijdag 23 mei 2008 @ 23:15:32 #156
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_58868926
webkimn hoe is het met jou en de spruw ondertussen? Volkomen weg? Hoelang heb jij Thomas meebehandeld?
Saartje
pi_58868943
Manekei, je hoeft niet die hele lepel bij Saar naar binnen te doen he? Dat is al veel voor volwassenen en tis stikzoet en plakkerig.

Het beste kan je het mondje van de baby na elke voeding met de orale gel of suspensie behandelen. Neem per keer wat minder zodat je in totaal niet meer smeert dan de maximum hoeveelheid die in de bijsluiter staat. voorbeeld: in de bijsluiter staat 4 keer 4 ml is 16 ml per dag. Als je 8 keer borstvoeding geeft smeer je na elke voeding 2 ml. Zo komt je in totaal ook op 16 ml uit.
Van de gel doe je een bolletje ter grootte van een erwt op je vinger en dat smeer je uit in de rechterwang + kaak. Dan nog een bolletje voor de linkerkant en een 3e bolletje onder de tong. (zie ook de OP bij spruwbehandeling)
Variety is the spice of life
  vrijdag 23 mei 2008 @ 23:19:19 #158
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_58869020
Zo doe ik het inderdaad ook! Maar dan nog duwt ze alles weer uit haar mond en wrijft het direct over haar gezicht
Saartje
pi_58869087
Oh, wat een lastpakje die Saar

Mijn dochter stikte al zowat in die paar erwtebolletjes, ik vond het naar spul. Hier duurde het heel erg lang voordat we klaar waren met spruw (maar ook pas late behandeling vanwege een huisarts die beweerde dat het geen spruw was).
Variety is the spice of life
  vrijdag 23 mei 2008 @ 23:58:52 #160
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_58869909
Hier ook 6 weken aansukkelen voor hij me eindelijk echt iets tegen spruw gaf. Hoewel hij er nu nog niet van overtuigd is en me het liefst aan de AB zou zien
Saartje
pi_58874295
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 21:46 schreef E.T. het volgende:
de productie is aangepast aan de vraag

Nienke is ook 8 weken en hier ook sinds een paar dagen hetzelfde.. Mijn borsten lijken leeg maar zijn het niet. Nienke is niet ontevreden (eigenlijk wel door de krampjes, maar ze heeft geen honger ofzo), ze heeft voldoende plasluiers, helder en alert enzo..
Vraag en aanbod zijn nu gewoon goed op elkaar afgestemd

Zo lang je kindje geen honger blijft houden of niet voldoende plasluiers heeft, zou ik me geen zorgen maken (misschien voor je eigen gemoedsrust een keertje tussendoor laten wegen op het CB.. )
Ah, dan is dat waarschijnlijk het 'probleem'
Het wegen doe ik hier gewoon op de personenweegschaal, en hij volgt het bovenste lijntje van de groeicurve dus over zijn gewicht maak ik me absoluut geen zorgen.
pi_58874393
Daktarin heb ik hier ook gebruikt en het is idd vieze plakzooi.
Achteraf gezien heeft mijn kleine waarschijnlijk niet eens spruw gehad, ze zijn hier iets te makkelijk met recepten uitschrijven blijkbaar.
pi_58874431
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 23:15 schreef Maneki.Neko het volgende:
webkimn hoe is het met jou en de spruw ondertussen? Volkomen weg? Hoelang heb jij Thomas meebehandeld?
Bij mij was het ws inwendige spruw. Ik heb een 14daagse kuur fluconazol gehad en Thomas is niet meebehandeld. Nu al een tijdje helemaal pijnvrij, geen klachten meer.

Ik hoop maar dat het bij jou nou ook eens goed komt!
Hardloper.
IG @webkim
  zaterdag 24 mei 2008 @ 11:27:49 #164
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_58874534
Maneki, dat klinkt als een dame die weet wat ze (niet) wil
Kun je Saartje niet foppen door het bijvoorbeeld op een speeltje te doen dat ze graag in d'r mond steekt?
Ik heb er geen ervaring mee hoor, ik roep maar wat

PM-girl, is het inderdaad spruw?

Ticootje, mijn nicht had ook een fibroadenoom. Bij haar werd het poliklinisch verwijderd uit voorzorg. Zij gaf overigens geen bv, dus andere situatie wat betreft hormomen enzo.

Nieuwkomers, welkom hier

Devin schraapt de laatste tijd met zijn 2 tandjes over mijn tepels tijdens het voeden. Ik denk dat ze daardoor nu ook wat roder en geirriteerder zijn. Hij doet het niet constant of expres en als ik er wat van zeg stopt hij helemaal met drinken of gaat huilen De laatste dagen laat ik hem maar aangezien hij ziek is en sinds gister de borst vaak ook weigert. hij duwt hem gewoon met kracht opzij
  zaterdag 24 mei 2008 @ 11:59:25 #165
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_58874973
Ik ben vanmorgen opgestaan met een idioot zere tepel en er is voor de verandering weer eens niets aan te zien
Saartje
  zaterdag 24 mei 2008 @ 20:25:28 #166
1762 YPPY
Yppiaans
pi_58883051
Silmarwen, echt goed dat je bv geeft! Mag je naast de couveuse kolven? Of wil je dat ? Fijn dat je zo'n goede hulp krijgt van de verpleegkundigen.

Alweer PM. Je bent wel recordhouder hier denk ik. Wanneer kun je bij de huisarts terecht?

De daktarin deden wij op een wattenstaafje en zo in haar mondje. Dat ging wel goed, ze vond het erg lekker.

Beterschap Maneki.

Afgelopen week twee keer een groep in paniek omdat ik 'nog steeds ?!?' bv geef. En met twee andere langvoedsters gezeten tijdens een afscheid. De vierde moeder had een paar weken bv gegeven. En wij allemaal lang. Dat was raar, om een keertje niet de uitzondering te zijn.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zaterdag 24 mei 2008 @ 20:53:47 #167
35189 Troel
scherp en bot
pi_58883658
Geen bv meer, maar we zijn wel van de spruw af, Ruben heeft een kuurtje gehad van Nystatine en daarmee is het gelukkig weg
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 24 mei 2008 @ 22:06:45 #168
54772 Silmarwen
pi_58885977
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 20:25 schreef YPPY het volgende:
Silmarwen, echt goed dat je bv geeft! Mag je naast de couveuse kolven? Of wil je dat ? Fijn dat je zo'n goede hulp krijgt van de verpleegkundigen.

Ja en het gaat steeds beter. Ik kolf nu ongeveer 80 ml per keer en heb stuwing . Maar ik kolf bijna genoeg voor al haar voedingen. En inderdaad, naast de coeveuse kolven. Eigenlijk doen alle moeders dat op onze afdeling, werd ook erg aangeraden omdat het beter gaat als je je kindje ziet en hoort.

We proberen bijna elke keer om haar aan te leggen, maar soms slaapt ze zo enorm diep dat het geen nut heeft. Ze is wel enorm ongeduldig en wordt heel driftig als het niet snel lukt, echt drinken uit de borst lukt nog niet, terwijl het vandaag al stroomde voor ze wat gedaan had. Alleen zijn mijn borsten behoorlijk gespannen, we hebben zelfs een tepelhoedje geprobeerd, maar toen was ze eigenlijk al te moe. Dus gewoon borstvoeding via de fles en een heel klein beetje via de sonde gedaan.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 22:09:33 #169
35189 Troel
scherp en bot
pi_58886085
Fijn dat het kolven zo goed gaat! Dat scheelt echt enorm denk ik Als je nou straks in een keer drie voedingen in een keer kolft, niet gaan minderen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 24 mei 2008 @ 22:32:36 #170
94046 PM-girl
pi_58886870
Wat goed Silmarwen!

Mijn huisarts trapte nu (voor het eerst) niet in mijn eigen diagnose. Hij voelde niets, al vraag ik me af of je spruw kunt voelen in de borst.
Omdat er niet direct pijn is bij het voeden, vond hij het nu niet nodig medicijnen te geven (hij vroeg ook wie me de vorige keer de Diflucan gegeven had - dat was een andere ha). Op zich goed, ik wil niet bij het minste of geringste aan de pillen. Maar ik weet eigenlijk zeker dat het wel spruw is en niet over zal gaan na mijn menstruatie, zoals hij misschien nu verwachtte. Wordt het erger, dan kan ik terug.
De pijn is ook niet onhebbelijk, maar ik ben gewoon bang voor weer een bo...

[ Bericht 0% gewijzigd door PM-girl op 24-05-2008 22:59:03 ]
*
pi_58887004
Sil, je sig klopt niet meer
FIjn dat je roductie lekkker gaat. Thomas heeft de eerste weken ook gekolfde voeding gehad. Maar dat was omdat hij niet begreep wat -ie er nou mee moest, zo'n tepel. En ineens, ineens kreeg -ie the hang of it. Met een beetje geduld komt dat bij jullie vast ook helemaal goed! Als je meiske een beetje doorgegroeid is en wat wakkerder kan blijven.
Hardloper.
IG @webkim
pi_58887727
Hebben jullie hier ook foto's van?
  zondag 25 mei 2008 @ 13:38:27 #173
1762 YPPY
Yppiaans
pi_58897137
Wowie Silmarwen, 80cc kolven! Petje af. Mag zo'n bvhulpset nu al, of is ze daar te klein voor? Kan jouw melk gewoon in de sonde of moet daar iets speciaals in? En kun je dat dan zelf daar in stoppen of moet een verpleegkundige dat doen? Zeg het maar als ik te veel vraag.

Vervelend PM. Goed opletten dus, dat je meteen terug gaat als het erger wordt.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 25 mei 2008 @ 15:07:46 #174
54772 Silmarwen
pi_58898896
quote:
Op zondag 25 mei 2008 13:38 schreef YPPY het volgende:
Wowie Silmarwen, 80cc kolven! Petje af. Mag zo'n bvhulpset nu al, of is ze daar te klein voor? Kan jouw melk gewoon in de sonde of moet daar iets speciaals in? En kun je dat dan zelf daar in stoppen of moet een verpleegkundige dat doen? Zeg het maar als ik te veel vraag.

Vervelend PM. Goed opletten dus, dat je meteen terug gaat als het erger wordt.
Haha, is niet erg hoor.

Ik heb geen idee wat een bvhulpsetis, dus ik denk niet dat ik dat gebruik. Ze heeft overigens vandaag voor het eerst waarschijnlijk wat gedronken uit de borst, met behulp van een tepelhoedje. We waren haar alleen vergeten te wegen en dachten toen ze net begon "Ach, ze drinkt toch niet." toen madam besloot wel te drinken.

Ze krijgt gewoon mijn melk, als ik niet genoeg heb gekolfd krijgt ze daar wat gewone nutrilon bij zodat ze wel altijd op de 60 zit, dit is overigens de hoeveelheid waar ze moet opzitten met haar gewicht. En ze geeft niet terug ervan en lijkt er genoeg aan te hebben. Weer wat vooruit dus!

Mijn melk kan gewoon in de sonde, maar dat doen we niet zelf, daar moet wat vooraf aan gebeuren namelijk. Ze plaatsen een spuit aan het einde van de sonde, zuigen er dan eerst lucht uit en dergelijke, controleren of de sonde goed in de maag zit en dan doen ze de rest erin, of als ze echt diep slaapt, alles erin want ze drinkt niet al haar voedingen zelf. Dat zou teveel zijn.
Vervolgens hangen ze de spuit hoog op en dan loopt het vanzelf weer leeg, behalve als er echt een mini beetje over is, of het heel druk of gehaast is, dan spuiten ze het er zachtjes in. De sonde kan namelijk wel een uur lopen met bijvoorbeeld een volledige voeding.

We kunnen haar wel weer loskoppelen van de spuit, de sonde wordt dan afgedopt. Het verschonen is wel een crime met al die draadjes maar verder heeft ze er trouwens gene last van. Ze wil hem nog weleens uit trekken.
  † In Memoriam † zondag 25 mei 2008 @ 19:20:02 #175
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_58904107
quote:
Op zondag 25 mei 2008 15:07 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Haha, is niet erg hoor.

Ik heb geen idee wat een bvhulpsetis, dus ik denk niet dat ik dat gebruik.
De borstvoedinghulpset is ook iets met draadjes

In de fles gaat (donor-)moedermelk of kunstvoeding. De fles hangt om de moeders hals. Een slangetje wordt op de fles geplakt voor ontluchting, het andere slangetje plak je op je borst zodat het naast je tepel komt. Als het kind bij die borst dan aanhapt en zuigt krijgt het tegelijkertijd moedermelk uit de borst en voeding uit het flesje binnen. Of alleen de voeding uit het flesje als de moeder zelf geen moedermelk heeft. Deze manier van voeden ligt het dichtst bij borstvoeden, en zo kunnen moeder en kind ook een band opbouwen zoals dat via borstvoeden gaat. Door het zuigen kan het kind (indien mogelijk bij de moeder) productie van moedermelk op gang helpen.
Ik vul moedermelk aan met kv vanwege te weinig borstklierweefsel. Meestal doe ik het via bosrstvoeden en daarna een flesje geven, soms gebruik ik de hulpset er voor. Maja doet het prima met de hulpset, maar Lucie heeft besloten dat het haar speciale taak is om Maja een flesje te geven Dus nu blijft de hulpset voornamelijk in de kast.
DancingPhoebe op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" &gt;23/10/09&lt;/a&gt;:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  maandag 26 mei 2008 @ 09:53:17 #176
54772 Silmarwen
pi_58913460
Ah, nu snap ik het eindelijk. Maar nee, dat gebruiken we niet. Maaarrrrrrrrrrrr geweldig nieuws hier, ze heeft gisteren 20 ml gedronken uit de borst, met tepelhoedje. Het was wat gespartel omdat ze zo ongeduldig was, maar toen ze zichzelf eindelijk een beetje had uitgeput, snapte ze het. Ze heeft volgens mij iets van 15 of 20 minuten aan een borst gezeten. Toen ik wilde wisselen pakte ze de andere borst niet meer en werd ze zo boos dat we besloten de rest met het flesje te doen.
pi_58913552
Wat een goed nieuws, Silmarwen! Hebben jullie begeleiding van een lactatiekundige in het ziekenhuis? Zo niet dan zou het zou handig kunnen zijn om contact met een LK te zoeken zodat jullie de best mogelijke hulp krijgen voor wat betreft het overgaan naar volledig borstdrinken zonder hoedje.
15 tot 20 minuten is héél lang voor zo'n ukkie. Heel veel volgroeide babies halen dat niet eens
Succes, ik vind het knap wat jullie doen!

Oh en een BV-set zal denk ik geen goed hulpmiddel zijn omdat ook daar stevig voor aan de tepel gedronken moet worden. Ik kan me zo voorstellen dat Silmarwen geen productieprobleem ligt dus dan zou er ook geen reden zijn om extra melk via de borstset mee te geven.
But correct me if I'm wrong
  maandag 26 mei 2008 @ 22:09:20 #178
94046 PM-girl
pi_58928595
Wat knap Silmarwen, van jullie allebei!
*
  maandag 26 mei 2008 @ 22:26:10 #179
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_58928961
Jeetje, wat een uitvinding, zo'n bv hulpset Ik had geen idee dat zoiets bestond.
Macka, wat ontzettend schattig dat Lucie d'r zusje wil en mag voeden

Silmarwen, wat fijn dat het steeds beter gaat!
Kun je ook al een beetje genieten van het voeden eigenlijk, of is het vooral nog zorgen maken en controleren als ze bij je aan het drinken is? Ik bedoel het niet lullig ofzo, ben gewoon benieuwd en weet vrij weinig over prematuurtjes

Heb de zoogcompressen maar weer tevoorschijn gehaald. Na 2 weken vrij te zijn geweest en Devin veel en vaak gevoed te hebben omdat hij ziek was is mijn productie weer enorm gestegen. Ik krijg zowaar weer duidelijke toeschietreflexen, zelfs als ik alleen al aan het voeden denk of erover schrijf
  dinsdag 27 mei 2008 @ 08:03:56 #180
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_58933735
Kerstjes, dat is echt erg he? Ik had gister zo'n dag dat ik Jen gewoon miste. En er staat een foto van haar op mn desktop. Nou ruim voordat ik moest kolven begonnen mn borsten al te prikken hoor.
pi_58934994
Ik heb nooit de tsr gevoeld, en dat vond ik wel gek en ook een beetje jammer.
Maar goed, we zitten al aan 9 maand BV, mijn meisje doet het schitterend, dus die tsr zal er wel zijn zeker

Kan zelf ziek zijn ook invloed hebben op je productie?
Ik heb het idee dat het hier minder is en dat het kolven niet goed gaat. Maar het zou ook kunnen dat het niet overdag kolven zich begint te wreken na 3 weken, ik weet het niet.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 11:31:52 #182
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_58937368
Iksje, het is vraag en aanbod, dus als je overdag niet kolft zal dat dus invloed hebben op je productie.
pi_58937558
Dat valt na 9 maanden best mee Ticootje. Hier is de boel zo flexibel dat een keer niet kolven echt niet meer uit maakt. Op mijn werk kolf ik helemaal niet meer nu.

Iksje ziek zijn heeft ook enorme invloed op je productie.
Hier was mijn complete overproductie van bijna 500ml per dag, totaal foetsie na een flinke buikgriep.

Misschien is het een beetje van beiden.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 11:57:32 #184
4159 GI
Nee ik heet geen JOE
pi_58937944
Als je al negen maanden borstvoeding geeft en het kolven breekt je op, dan lijkt het mij een verstandige keuze om overdag niet meer te kolven als je borsten niet uit elkaar spatten maar dat je voor je geestelijke/fysieke gezondheid gaat
  dinsdag 27 mei 2008 @ 12:02:43 #185
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_58938042
Ik denk dat als Jen 9 maanden is dat ik ook de voedingen overdag ga skippen. Dan vind ik het wel genoeg geweest. Dan kan ze nog wel lekker bij me drinken 's morgens, na mn werk en 's avonds. Dat vind ik dan genoeg.
pi_58938071
nu nog afwachten of Jen het daar ook mee eens is
pi_58938824
Hier merk ik voor het eerst wat een produktiedip is. Fons zou kunnen blijven drinken nu, en toch wegen zijn pampers na de nacht geen kilo's meer... Er zit zelfs af en toe een droge bij...
Ik hoop dat het snel ofwel meer gaat worden, ofwel dat hij er mee stopt en water wil drinken 'snachts.
pi_58939007
Zou je het jammer vinden als hij zou stoppen, Bass-Miss?
ik weet niet of ik het gemist heb of dat je het liever nog niet zegt, maar ik ben zo benieuwd hoe ver je bent!
pi_58939052
't was hier meer dat ik na 4 maand haltijds (3x/w) 'bedelen' om een kolfplek genoeg had en het niet zag zitten om 5x / w om een kolfplek te moeten gaan vragen. 't was altijd kijken of er een plek beschikbaar was en dan nog even de sleutels gaan oppikken van dat lokaal
Daarom kolf ik niet meer overdag, en natuurlijk ook omdat ik het een beetje gezien heb met kolven (al doe ik het nog dagelijks 1-2 keer )

't is 'maar' een flinke verkoudheid hier, maar ik hoop toch snel weer wat meer melk te hebben dan.

Kan de dip bij jou niet aan de zwangerschap liggen, Bass-Miss? En drinkt Fons nog steeds 's nachts?
pi_58939113
Zeven weken en vier dagen nog maar.
Nee, ik zou het niet erg vinden als hij stopt. Alleen is hij nogal hardnekkig...
Liefst zou ik hebben dat hij stopt als hij twee is, lijkt me een mooie tijd en dan heeft de volgende baby ook alle tijd en rust om zoveel te drinken als hij wil.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 12:53:42 #191
94046 PM-girl
pi_58939148
Volgens mij is zwangerschap inderdaad een van de grote triggers van een dip. Ik weet niet of dat lang duurt? Het zou wel jammer zijn BassMiss, ik vind jou wel een tandem-voedster! Jijzelf niet dus!

Eigenlijk is het ook weer heel mooi van het lichaam, je lijf bakt immers een nieuw kindje en zorgt er zo voor dat je wat meer energie krijgt daarvoor. (alleen kost het volgens mij op de leeftijd van Fons niet meer zoveel energie, het voeden)
*
pi_58939277
Ik zou het niet erg vinden als hij af en toe ook nog eens wil drinken hoor. Maar ik zou wel willen vermijden dat hij zit te jengelen als hij niet mag. Dat doet hij nu dus wel eens...
En energie, ik heb eigenlijk nooit het gevoel gehad dat de borstvoeding me energie gekost heeft, 'tis steeds erg gemakkelijk geweest.
pi_58939558
Ik denk dat Fons uiteindelijk wel uit zichzelf zal stoppen als er echt niets meer uit komt. Pikt hij het als je iets aan doet wat hij niet zelf open kan maken? Misschien dat dat in combinatie met de verminderde productie net het zetje kan geven.
pi_58939638
Nee, dan gaat hij echt aan mijn kleren trekken en krijgt hij een enorme driftbui...
En ik heb er ook niet echt een strijd voor over...
pi_58939650
Ik vraag me wel af of hij nu de produktie omhoog zou kunnen krijgen door veel te zuigen, of zou dat niets meer uitmaken onder invloed van zwangerschapshormonen?
pi_58939672
Dat kan ik me voorstellen, herkenbaar
pi_58939779
Hoe is Ronja eigenlijk gestopt dan?
pi_58939861
Ze dronk sowieso niet veel meer overdag. Vaak had ik geen zin om voor twee slokken de boel te ontbloten en zij vroeg er ook steeds minder om. Toen de nachtvoedingen ook wat rommelig leken te gaan omdat ze steeds vaker een nacht door sliep en mijn toeschietreflex wat trager werd ben ik begonnen met het dragen van een hemdje in bed en het wat meer met mijn rug naar haar toe liggen.
Het duurde een dag of drie, als ik het me goed herinner, en toen vroeg ze er niet meer om.
pi_58940125
Handig zo, hier zijn het echt krijspartijen als ik mijn rug naar hem draai en hij is niet akkoord.
Hoewel hij met ouder worden steeds meer voor rede vatbaar wordt en hij soms al eens akkoord gaat met gewoon hand in hand liggen in bed ipv aan de borst.
Ik hoop er gewoon op dat tegen de geboorte van zijn broer of zus er zo goed mee te praten valt dat het geen probleem geeft.
Hij is dan natuurlijk ook al twee jaar en drie maanden...
pi_58940466
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 13:39 schreef Bass-Miss het volgende:
Hoewel hij met ouder worden steeds meer voor rede vatbaar wordt en hij soms al eens akkoord gaat met gewoon hand in hand liggen in bed ipv aan de borst.
Lief! Hier nu ook zo'n fase dat ze graag bij ons in de buurt is. Slapen gaat slecht in haar eigen bed nu, maar bij ons in bed of desnoods op de bank terwijl wij in de kamer zijn gaat het uitstekend. Ze is ook echt verdrietig dan, niet enkel peuter-driftig, dus ik ga er van uit dat ze het gewoon even nodig heeft. Vermoeiend, soms, maar vooral erg vertederend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')