Volgens CNN heeft de bemanning zojuist het schip terug 'veroverd'quote:Somalische piraten kapen Amerikaanse schip
Nairobi, 8 april. Somalische piraten hebben vandaag een Deens-Amerikaans schip gekaapt in de Indische Oceaan, op 645 kilometer van de hoofdstad Mogadishu.
Dat meldde een verbond van Oost-Afrikaanse zeevaarders uit Kenia. De 21 Amerikaanse bemanningsleden van de 145 meter lange Maersk Alabama zouden veilig zijn.
Een woordvoerder van de Amerikaanse marine in Bahrein zei dat het schip in de ochtend werd aangevallen. De piraten hebben het schip na de overval naar de kust van Eyl in Somalië gemanoeuvreerd. De 17.000 ton wegende Maersk Alabama is een van de grootste containerschepen ter wereld.
Het Witte Huis zei de situatie nauwlettend in de gaten te houden. Hoogste prioriteit is de veiligheid van de bemanning, aldus een zegsman.
gewoon een paar boordkanonnen op je tanker met boordschutters. en dan niet lullen, maar poetsen. kam ook maar gelijk de zeedorpjes uit waarvan je zeker weet dat 'piraten' zich daar ophouden. zou me niks verbazen als het dorpshoofd de grootste piraat is.quote:Op woensdag 8 april 2009 18:40 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ik zeg iedere piraat de kogel geven... blijven ze er ook wel van af
ik ook en graag voorzien van nachtkijkers.quote:Op woensdag 8 april 2009 19:46 schreef waht het volgende:
Ik zie nieuwe banen voor Blackwater USA/Blackwater Worldwide/Xe. (laatste naam is de huidige, blijkbaar)
ik zal het je sterker vertellen ze zijn daar al ingesprongen en varen daar momenteel al rond met hun eigen bewapende bootquote:Op woensdag 8 april 2009 19:46 schreef waht het volgende:
Ik zie nieuwe banen voor Blackwater USA/Blackwater Worldwide/Xe. (laatste naam is de huidige, blijkbaar)
Met dank aan de jongens en meisjes van de USS Bainbridge.quote:De Amerikaanse Marine heeft zondag kapitein Richard Phillips van de Maersk Alabama (17.000 ton) bevrijd. Drie kapers kwamen hierbij om het leven, één werd gearresteerd. Dat meldt de Amerikaanse nieuwszender CNN. De Somalische piraten kaapten woensdag de Maersk Alabama ongeveer 645 kilometer voor de kust van Somalië. De Alabama vervoert containers met voedselhulp voor Afrika. De piraten eisten twee miljoen dollar losgeld. De kapitein besloot zichzelf als onderpand voor het losgeld aan te bieden zodat zijn schip en de bemanning met rust werd gelaten. De kapitein probeerde zaterdag al uit de reddingsboot te ontsnappen waarin hij werd vastgehouden, maar dit mislukte.
Goede zaak dat inmiddels ondubbelzinnig wordt opgetreden tegen zeeroverij. Wat mij betreft geldt nog steeds dat iedere wastobbe met kalashnikovs zwaaiende idioten terstond mag worden opgeblazen.quote:Zondag werd een gegijzelde Amerikaanse kapitein door de marine ontzet en vrijdag doodde het Franse leger twee piraten om de gijzelaars op een Frans zeiljacht te bevrijden. ,,De Fransen en Amerikanen krijgen nog spijt van deze moorden. Wij doden niemand en willen alleen maar losgeld. We gaan vanaf nu iemand wat aandoen als we Fransen of Amerikanen zien'', aldus piraat Hussein. De Amerikaanse president Barack Obama had vooraf toestemming gegeven om de piraten tijdens de bevrijdingsactie te doden.
grappig, zijn die piraten nou zo naief.. alsof ze al jaren vredelievend mensen ontvoeren..quote:Op maandag 13 april 2009 11:01 schreef Captain_Chaos het volgende:
Somalische piraten zouden wraak gezworen hebben voor deze bevrijdingsactie.
Met al die marineschepen weten de piraten gewoon dat ze niet langer ongestoord hun gang kunnen gaan. En het dan toch nog proberen. Tja, als je dan dood gaat, eigen schuld hoor. De wereld zal dat tuig niet missenquote:Op maandag 13 april 2009 11:01 schreef Captain_Chaos het volgende:
Somalische piraten zouden wraak gezworen hebben voor deze bevrijdingsactie.
dit dus, dat staan landen even toe maar op een gegeven moment en wanneer het de spuigaten uitloopt vinden ze het niet meer zo grappig en wordt er gewoon geschoten.quote:Op maandag 13 april 2009 17:45 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Met al die marineschepen weten de piraten gewoon dat ze niet langer ongestoord hun gang kunnen gaan. En het dan toch nog proberen. Tja, als je dan dood gaat, eigen schuld hoor. De wereld zal dat tuig niet missen
probleem is dat veel civiele havens je dan niet meer binnenlaten dat kun je proberen te verzwijgen maar dan loop je het risico gearresteerd te worden voor wapensmokkel ... sterker nog zo'n land staat dan in het volste recht je schip direct te torpederen en de Nederlandse ambassade te vragen waarom onze marine hun land komt aanvallen!quote:Op woensdag 8 april 2009 19:00 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
gewoon een paar boordkanonnen op je tanker met boordschutters. en dan niet lullen, maar poetsen. kam ook maar gelijk de zeedorpjes uit waarvan je zeker weet dat 'piraten' zich daar ophouden. zou me niks verbazen als het dorpshoofd de grootste piraat is.
misschien efficienter. zorg dat je én boordkanonnen hebt én boordschitters én een circel van licht rond de vloedlijn van je boot die 50 meter uitstraalt, zonder het dek te laten zien.
Je kunt toch bewapende beveiligers aan boord laten gaan buiten de territoriale wateren en weer van boord halen voordat ze de territoriale wateren binnenvaren?quote:Op maandag 13 april 2009 20:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
probleem is dat veel civiele havens je dan niet meer binnenlaten dat kun je proberen te verzwijgen maar dan loop je het risico gearresteerd te worden voor wapensmokkel ... sterker nog zo'n land staat dan in het volste recht je schip direct te torpederen en de Nederlandse ambassade te vragen waarom onze marine hun land komt aanvallen!
dit is echt heel ingewikkeld qua wetgeving
zijn wel verschillende beveiligingsbedrijven bezig daar maar die zijn vaak ongewapend
quote:Op maandag 13 april 2009 20:19 schreef sp3c het volgende:
bovendien varen daar echt gruwelijk veel schepen rond daar, ik denk dat ze het er gewoon op wagen ... calculated risk, het is niet zo dat een meerderheid van de schepen gekaapt wordt want dan was die hele kuststrook al lang platgeschoten denk ik
BBquote:April 13 (Bloomberg) -- The U.S. military is considering attacks on pirate bases on land and aid for the Somali people to help stem ship hijackings off Africa’s east coast, defense officials said.
The military also is drawing up proposals to aid the fledgling Somalia government to train security forces and develop its own coast guard, said the officials, who requested anonymity. The plans will be presented to the Obama administration as it considers a coordinated U.S. government and international response to piracy, the officials said.
.....
The U.S. should take as its model the 1801 decision by then-President Thomas Jefferson to send a naval force to assault the land bases of Barbary pirates, who were extorting money from U.S. merchant ships off Libya’s coast, security analysts said.
The pirates eventually succumbed to a mixture of U.S. military and diplomatic pressure.
quote:Somalische piraten kapen tweede schip
Nairobi, 14 april. Somalische piraten hebben vandaag een tweede schip gekaapt. Het gaat om het Togolese schip MV Sea Horse. Dat zeiden NAVO-functionarissen aan boord van een Portugees marineschip dat patrouilleert voor de kust van Somalië.
Eerder vandaag werd al een Grieks koopvaardijschip gekaapt met aan boord 22 Filippijnse bemanningslieden.
De piraten eisen doorgaans grote sommen losgeld voor het schip en de vrijlating van de bemanning. Daaraan wordt vaak voldaan.
Zondag greep de Amerikaanse marine echter met geweld in om een Amerikaanse kapitein te bevrijden die werd vastgehouden op een reddingsboot. Bij de operatie kwamen drie piraten om het leven. Piraten hebben wraak gezworen.
quote:Somalische piraten kapen opnieuw schip
NAIROBI - Somalische piraten hebben dinsdag een Grieks koopvaardijschip gekaapt. Dat heeft het in Kenia gevestigde East African Seafarers' Assistance Programme, dat toezicht houdt op piraterij, laten weten.
De MV Irene vaart onder de vlag van Saint Vincent en de Grenadines. Het is het negende schip dat sinds begin april is gekaapt in de Golf van Aden en de Indische Oceaan.
De piraten eisen doorgaans grote sommen losgeld voor het schip en de vrijlating van de bemanning. Daaraan wordt vaak voldaan.
Zondag greep de Amerikaanse marine echter met geweld in om een Amerikaanse kapitein te bevrijden die werd vastgehouden op een reddingsboot. Bij de operatie kwamen drie kapers om het leven. Piraten hebben wraak gezworen
ja! die piratjes worden door islamitische achterban gesteund. dat is namelijk de kracht van de islam. niet elke islam, maar wel de slechte vorm van islam. want de goede vorm ken ik heel goed en zijn bijna altijd turken.quote:Op dinsdag 14 april 2009 22:13 schreef Karrs het volgende:
Het argument tegen konvooien is: er zijn teveel scheepsbewegingen.
Dan moet er ook niet gezeurd worden!
Het enige wat helpt, naast troepen stationeren op schepen, is konvooieren. Als ze dat niet willen, dan krijgen de Somalische piraatjes dus geld.
het zijn inmiddels, of moet ik zeggen: oorspronkelijk, niet de piraten die moeilijk lopen doen, maar de 'dorpsoudsten' van dorpjes die leven van die vorm van uitbuiterij? en maar bidden naar allahquote:Op dinsdag 14 april 2009 22:35 schreef GasTurbine het volgende:
Is het echt zo moeilijk om een vliegdekschip in die buurt te deployen? Waar rook is is vuur en wanneer er één schip wordt gekaapt kam je het terrein uit en zodra je piet piraat's moederschip in zicht hebt kan je ze begroeten met een lading napalm ofzo. Het moet vooral pijnlijk zijn.
Valt het trouwens op dat sinds Ethiopië weggetrokken is uit Somalië dat het stikt van de piraten?
De piraterij op redelijke schaal is er al zeker een jaar of drie, vóór de Ethiopische bezetting, en de piraten komen voor het merendeel uit Puntland, waar geen Ethiopiërs zaten.quote:Op dinsdag 14 april 2009 22:35 schreef GasTurbine het volgende:
Valt het trouwens op dat sinds Ethiopië weggetrokken is uit Somalië dat het stikt van de piraten?
Nou het is opzich wel een beetje slecht voor de handel. De ontvoeringen/ kapingen moeten geld opleveren. Dat lukt matig als je mensen af gaat slachten.quote:Op maandag 13 april 2009 17:41 schreef kawotski het volgende:
[..]
grappig, zijn die piraten nou zo naief.. alsof ze al jaren vredelievend mensen ontvoeren..
Het is nogal een buurt. Dat maakt het inderdaad moeilijk. Je zal vele duizenden vierkante kilometers zee af moeten speuren en beveiligen. Daar heb je een behoorlijke vloot voor nodig. De golf van Aden is nu redelijk afgedekt maar dan gaan de piraten gewoon een stuk zuidelijker. Het is een kat en muisspel...quote:Op dinsdag 14 april 2009 22:35 schreef GasTurbine het volgende:
Is het echt zo moeilijk om een vliegdekschip in die buurt te deployen?
ipv je energie in een paar schelwoordjes te pompen kan je ook gewoon even uitleggen wat je net allemaal probeerde te typen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 22:57 schreef Slappy het volgende:
[..]
Ach loop niet zo te zeiken oliebolstomme trol.Als je dat niet snapt ben je gewoon een domme ezel.
Niet zo gek, het blijkt een vrij effectieve manier om geld binnen te halen. En heel veel andere mogelijkheden biedt Somalië ook niet voor het opbouwen van een bestaan.quote:
Anders gesteld:quote:Op dinsdag 14 april 2009 22:52 schreef Monidique het volgende:
[..]
De piraterij op redelijke schaal is er al zeker een jaar of drie, vóór de Ethiopische bezetting, en de piraten komen voor het merendeel uit Puntland, waar geen Ethiopiërs zaten.
Als ik het goed heb.
En ja, het lijkt erger te worden,
Nou het lijkt er inderdaad wel op dat jij de diverse krantenberichten en de achtergronden over dit onderwerp hebt overgeslagen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 23:05 schreef GasTurbine het volgende:
Aangezien je hem hebt verwijderd, hier wat jij zei;
[..]
ipv je energie in een paar schelwoordjes te pompen kan je ook gewoon even uitleggen wat je net allemaal probeerde te typen.
En dat heeft betrekking op het gebrabbel?quote:Op dinsdag 14 april 2009 23:07 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nou het lijkt er inderdaad wel op dat jij de diverse krantenberichten en de achtergronden over dit onderwerp hebt overgeslagen.
Op jouw gebrabbel inderdaadquote:Op dinsdag 14 april 2009 23:09 schreef GasTurbine het volgende:
[..]
En dat heeft betrekking op het gebrabbel?
Volgens mij wordt het sowieso al een tijdje steeds erger, ik zie het verband niet met het terugtrekken van de Ethiopiërs.quote:Op dinsdag 14 april 2009 22:35 schreef GasTurbine het volgende:
Fjieuw. Laat ik me bijna door een échte troll meeslepen. Goede pogingquote:
Inderdaad, het is allemaal niet zo heel simpel. Dan lag de oplossing ook voor de hand.quote:Op dinsdag 14 april 2009 23:17 schreef elcastel het volgende:
[..]
Volgens mij wordt het sowieso al een tijdje steeds erger, ik zie het verband niet met het terugtrekken van de Ethiopiërs.
Verder is het wel leuk om een vliegdekschip in de buurt te leggen en dan ? Het wemelt er van de vissersbootjes, waar opeens piraten op zitten, dat zie je niet van uit je Hornetje, dat zie je niet vanuit de lucht, op de radar etc. Het zijn stuk voor stuk vissers die tevergeefs naar vis zoeken en opeens piraat zijn. Als het echt zo makkelijk was om de boel daar schoon te vegen was het al gebeurt. Konvooien klinkt ook leuk, maar is ook niet te doen gezien het aantal scheepsbewegingen in de regio.
Maar goed al deze achtergronden zijn al een half jaar terug besproken in ditzelfde topic. Het is niet zomaar opgelost met een overdosis oorlogsbodems dus.
Het was meer een vraag.quote:Op dinsdag 14 april 2009 23:17 schreef elcastel het volgende:
[..]
Volgens mij wordt het sowieso al een tijdje steeds erger, ik zie het verband niet met het terugtrekken van de Ethiopiërs.
Welke regeringquote:Op dinsdag 14 april 2009 23:20 schreef henkway het volgende:
De Somalische regering heeft er ook een deel van, vermoed ik
Nou en hierbij een half antwoord dus.quote:
stiekem zwaarbewapende lokschepen waardoor nog een piraat overblijft na confrontatie is natuurlijk fijn paniek zaaien in die piratendorpjes, waar vrouwen op hun 7e al ontmaagd worden. zodat ze snel nieuwe piraatjes kunnen produceren.quote:Op dinsdag 14 april 2009 23:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Inderdaad, het is allemaal niet zo heel simpel. Dan lag de oplossing ook voor de hand.
Dus jij denkt dat die piraten tussen de talloze koopvaardijschepen uitgerekend jouw stiekeme lokschip uitkiezen. Of wou je duizend van die lokschepen inzetten ofzo ? En wat is je bron van die 7 jarigen ?quote:Op dinsdag 14 april 2009 23:34 schreef zoalshetis het volgende:
stiekem zwaarbewapende lokschepen waardoor nog een piraat overblijft na confrontatie is natuurlijk fijn paniek zaaien in die piratendorpjes, waar vrouwen op hun 7e al ontmaagd worden.
oh die bron is een artiklel dat ik gelezen heb in de volkskrant. jaren terug, toen ze idd ook vrijspel hadden. en ja, lokschepen zijn prima. ze kiezen namelijk niet elk schip. je kan er inmiddels een goede voorstelling van maken als je maritiemrechercheur zou zijn.quote:Op dinsdag 14 april 2009 23:42 schreef elcastel het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat die piraten tussen de talloze koopvaardijschepen uitgerekend jouw stiekeme lokschip uitkiezen. Of wou je duizend van die lokschepen inzetten ofzo ? En wat is je bron van die 7 jarigen ?
Ow oké, dus het is geen troll verder.quote:Op dinsdag 14 april 2009 23:48 schreef zoalshetis het volgende:
oh die bron is een artiklel dat ik gelezen heb in de volkskrant. jaren terug, toen ze idd ook vrijspel hadden.
Ja ik denk het ook, het moet er gemiddeld uitzien, ze kiezen namelijk op willekeur. Ik denk echt dat je gigantisch veel kans maakt.quote:en ja, lokschepen zijn prima. ze kiezen namelijk niet elk schip. je kan er inmiddels een goede voorstelling van maken als je maritiemrechercheur zou zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |