met chemisch bedoelde ik niet de structuur of toestand van de kaas, maar het omzetten van onverzadigde vetten naar verzadigde vetten door de verhitting.quote:Op zondag 27 april 2008 16:11 schreef gelly het volgende:
Vloeibare stoffen zijn niet schadelijker dan dezelfde stof in vaste vorm, het heeft enkel een andere gedaante... Ijs is ook gewoon water in vaste vorm, er vindt geen chemische reactie plaats.
Nee, als je het enkel smelt zal er niks aan de samenstelling veranderen..quote:Op zondag 27 april 2008 16:14 schreef Parkinson_XTC het volgende:
[..]
met chemisch bedoelde ik niet de structuur of toestand van de kaas, maar het omzetten van onverzadigde vetten naar verzadigde vetten door de verhitting.
maar dat weet ik dus niet zeker..
is dit 1) wel een chemische reactie, 2) gebeurt dit ook daadwerkelijk en 3) is dit dan ook ongezonder?
ik kom hier nog niet echt een sluitend antwoord tegen...quote:
quote:Op zondag 27 april 2008 16:14 schreef Dibble het volgende:
blijft aan binnekant van je maag plakken. Als je slaapt daalt de temperatuur in je onderbuik en stolt het tegen de maagwand aan waardoor die stijf wordt. Het bekende fenomeen maagwand-afbreuk kan hierbij optreden, evenals bij niet goed gebakken brood ( beetje deeg achtig zeg maar ). Na een paar keer is de wand zo verkalkt dat er een implosie van de maag kan plaatsvinden. Wat dus dodelijke gevolgen heeft.
dus het omzetten van onverzadigd naar verzadigd is een fabeltje? (+bron)quote:Op zondag 27 april 2008 16:15 schreef gelly het volgende:
[..]
Nee, als je het enkel smelt zal er niks aan de samenstelling veranderen..
jaahaaaaa... zo ver waren we alquote:Op zondag 27 april 2008 16:50 schreef Isdatzo het volgende:
je ziet het vet beter, dat betekent niet dat het vetter wordt.
gesmolten kaas bevat precies 't zelfde als kaas in vaste vorm(er van uitgaande dat je geen olie/boter gebruikt terwijl je de kaas smelt)
Dat gebeurt enkel als je het gaat bakken, bij hoge temperaturen dus. Kaas zit sowieso al vol met verzadigde vetzuren, dus daar hoef je je niet erg druk over te maken. Het is ook helemaal niet ongezond, tenzij je een kilo per dag wegwerkt ofzo.quote:Op zondag 27 april 2008 16:58 schreef Parkinson_XTC het volgende:
[..]
jaahaaaaa... zo ver waren we al![]()
het gaat om het omzetten van onverzadigde vetzuren naar verzadigde. (+bron)
ok, dan ga ik vrolijk verder met overal kaas op te gooien.quote:Op zondag 27 april 2008 17:01 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat gebeurt enkel als je het gaat bakken, bij hoge temperaturen dus. Kaas zit sowieso al vol met verzadigde vetzuren, dus daar hoef je je niet erg druk over te maken. Het is ook helemaal niet ongezond, tenzij je een kilo per dag wegwerkt ofzo.
Deze lijkt me behoorlijk sluitend:quote:Op zondag 27 april 2008 16:16 schreef Parkinson_XTC het volgende:
[..]
ik kom hier nog niet echt een sluitend antwoord tegen...
quote:Op dinsdag 1 april 2008 11:01 schreef -Banaan- het volgende:
[..]
Dat geloof ik ook, als ze in de industrie plantaardige oliën om willen zetten naar verzadigde vetten (bijvoorbeeld voor margarine) dan is daar ten eerste een platina katalysator voor nodig en ok nog een hoge waterstof druk. In je tosti ijzer worden dit soort omstandigheden echt niet gecreërd. Misschien zeggen ze ook dat er transvetten kunnen ontstaan door de hoge temperaturen, maar dat lijkt me ook behoorlijk sterk.
Een tosti is hoogstens ongezonder door de extra calorieën die je erop mikt met de saus.
Mooi zo!! Ik ben niet erg dol op een standaard boterham (met wat voor beleg dan ook). Dus kan nu ongestoord elke dag mijn boterham met kaas even tussen het tosti ijzer knallen. Goed nieuws!! (Op zich deed ik dat toch al, maar goed)quote:Op zondag 27 april 2008 16:50 schreef Isdatzo het volgende:
je ziet het vet beter, dat betekent niet dat het vetter wordt.
gesmolten kaas bevat precies 't zelfde als kaas in vaste vorm(er van uitgaande dat je geen olie/boter gebruikt terwijl je de kaas smelt)
Het is toch fijn om dat met een goed geweten te doen, ja tochquote:Op zondag 27 april 2008 17:13 schreef mirannie het volgende:
[..]
Mooi zo!! Ik ben niet erg dol op een standaard boterham (met wat voor beleg dan ook). Dus kan nu ongestoord elke dag mijn boterham met kaas even tussen het tosti ijzer knallen. Goed nieuws!! (Op zich deed ik dat toch al, maar goed)
door de verhitting kan er toch een chemische reactie ontstaan, debielquote:Op zondag 27 april 2008 19:34 schreef Syheriat het volgende:
Sorry hoor, maar dit is echt een debiele vraag. De massa, inhoud, etc. blijft toch precies hetzelfde? De substantie veranderd alleen. Tenzij je er iets bij doet of afneemt veranderd er natuurlijk niks qua voedingseigenschappen.
Die smiliesquote:Op zondag 27 april 2008 20:07 schreef Parkinson_XTC het volgende:
door de verhitting kan er toch een chemische reactie ontstaan, debiel [ afbeelding ]
zou kunnen.. als in, is mogelijk. dus niks debiel aan, debiel. [ afbeelding ]
[ afbeelding ]
oh mijn god.quote:Op woensdag 30 april 2008 21:23 schreef Citroentjuh het volgende:
Dat zou ik ook wel eens willen weten of gesmolten kaas ongezonder is dan gewone kaas!
Denk dat je daar het ongezonde te pakken hebt.quote:Op zondag 27 april 2008 17:10 schreef Parkinson_XTC het volgende:
[..]
ok, dan ga ik vrolijk verder met overal kaas op te gooien.
Heinz Ketchup!quote:Op vrijdag 2 mei 2008 23:51 schreef Psych-case het volgende:
http://vrouw.telegraaf.nl/columns/yneke/article2349705.ece
Dan ga ik toch voor curryquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |