abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58270872
quote:
DEN HAAG - Jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald moet het de eerste maanden verboden worden 's nachts te rijden. Ook zouden ze de eerste tijd geen leeftijdsgenoten mogen vervoeren. Dat adviseert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) op basis van recente ongevalcijfers. Volgens de SWOV scheelt het jaarlijks veertig doden als het rijbewijs voor jongeren wordt beperkt.

Uit onderzoek van de stichting blijkt dat alle verkeersmaatregelen die de laatste twintig jaar zijn ingevoerd, nauwelijks effect hebben gehad op het risico van jongeren op een ongeluk. Dat geldt met name voor jonge mannen. Jaarlijks komen circa vijftig jonge mannelijke bestuurders om in het verkeer en raken er honderden ernstig gewond. Nog eens tientallen doden vallen onder passagiers en andere verkeersdeelnemers, door toedoen van jonge mannelijke bestuurders.

Onderzoekster Divera Twisk van de SWOV pleit voor invoering van een zogeheten 'getrapt rijbewijs' om de problematiek met jonge bestuurders aan te pakken. Op hun zeventiende zouden ze begeleid moeten kunnen rijden en in de eerste periode na het behalen van het rijbewijs moeten restricties gelden, zoals de lagere alcohollimiet en niet meer rijden in de (weekend)nachten en met leeftijdgenoten. ,,Dat tast de mobiliteit van jongeren aan, maar het heeft wel een groot effect'', aldus Twisk. In landen als de VS, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland, waar met het getrapte rijbewijs ervaring is opgedaan, daalde het aantal ongelukken met tien tot dertig procent.

Verkeerspsychologen en Veilig Verkeer Nederland (VVN) noemen het een ,,uitstekend idee'' om het getrapt rijbewijs in te voeren, omdat het in de eerste vijfduizend kilometer vaak misgaat. ,,Er moet alleen wel gekeken worden of de politie in staat is dat te handhaven'', aldus Luc Veeger van VVN. Een financiële prikkel kan ook: Britse verzekeraars geven forse kortingen aan jongeren die 's nachts niet rijden.

De Tweede Kamer reageert afwachtend. Regeringsfracties CDA en PvdA willen eerst zien of de lagere alcohollimiet en begeleid rijden, waarmee een proef begint, voldoende effect sorteren. ,,Maar als jongeren zo slecht blijven presteren, sluit ik niet uit dat er aanvullende maatregelen komen'', aldus Sander de Rouwe van het CDA. ,,We moeten niet meteen nieuwe wetten maken'', zegt Lia Roefs (PvdA). ,,Het is ook een beetje de aard van het beestje: het is een risicovolle periode waarin jongeren zich stoer willen gedragen.''
bron

Zou een kolfje naar de hand van dit kabinet zijn, natuurlijk. Maar misschien is het idee van verzekeraars die niet-'s-nachts-rijden belonen beter?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58271005
Gaan die politici zich nog een keertje met de echte problemen bezig houden
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_58271040
Wat een onzin, ze moeten leren zwemmen dus gooi ze in het diepe!

Dit lijkt me een totaal onzinnig voorstel waarop de controle nogal lastig is.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  donderdag 24 april 2008 @ 08:29:32 #4
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_58271102
Ik begin echt een grafhekel te krijgen aan dit soort proefballonnetjes. Eerst een of ander kutidee de lucht in gooien, de aandachtsgeile media in Nederland pikt het toch wel op, en als de reacties negatief zijn laat je het vallen. Kunnen ze niet gewoon ouderwets onderzoek doen? Of wacht, gewoon met fatsoenlijke plannen komen?
pi_58271162
Op papier wel een aardig idee, maar lijkt me idd moeilijk uitvoerbaar. Bovendien hou je daar het petjesvolk dat midden in de nacht compleet lam met 140 km/u bomen gaat knuffelen toch niet mee tegen. Overtreding meer of minder maakt ook niet zoveel meer uit er even van uitgaand dat een dergelijke maatregel onder andere dit soort jongeren moet helpen
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
  donderdag 24 april 2008 @ 08:41:21 #6
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_58271257
Dit onderzoek van de stichting blijkt dat alle verkeersmaatregelen die de laatste twintig jaar zijn ingevoerd, nauwelijks effect hebben gehad op het risico van jongeren op een ongeluk.

Right dus alle klote verkeersregels van de laatste 20 jaar zijn voor niets? Nou daar zijn we weer mooi mee genaaid dan
  donderdag 24 april 2008 @ 08:41:49 #7
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_58271263
nog meer verbieden
nog minder zelf nadenken
back to the 30's


Dit land is hopeloos verloren... Hopen op een sterke EU dan maar... van onze locale "politici" hoeven we niets te verwachten
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_58271272
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:29 schreef Slarioux het volgende:
Ik begin echt een grafhekel te krijgen aan dit soort proefballonnetjes. Eerst een of ander kutidee de lucht in gooien, de aandachtsgeile media in Nederland pikt het toch wel op, en als de reacties negatief zijn laat je het vallen. Kunnen ze niet gewoon ouderwets onderzoek doen? Of wacht, gewoon met fatsoenlijke plannen komen?
Jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald moet het de eerste maanden verboden worden 's nachts te rijden. Ook zouden ze de eerste tijd geen leeftijdsgenoten mogen vervoeren. Dat adviseert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) op basis van recente ongevalcijfers. Volgens de SWOV scheelt het jaarlijks veertig doden als het rijbewijs voor jongeren wordt beperkt.

Het zijn de wetenschapers die dit soort proefballonnetjes oplaten. Die kunnen natuurlijk niet met echte plannen komen - dat is aan de politiek. Die overigens niet erg happig reageert.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58271288
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:33 schreef Joachim het volgende:
Op papier wel een aardig idee, maar lijkt me idd moeilijk uitvoerbaar. Bovendien hou je daar het petjesvolk dat midden in de nacht compleet lam met 140 km/u bomen gaat knuffelen toch niet mee tegen. Overtreding meer of minder maakt ook niet zoveel meer uit er even van uitgaand dat een dergelijke maatregel onder andere dit soort jongeren moet helpen
Het is wel sneu voor die bomen. Viaducten en andere stevige betonnen delen vind ik dan een fijner doelwit.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_58271292
snachts verbieden te rijden? terwijl het overdag drukker is? Overdag is er meer risico op ongelukken. Snachts is er geen hond op de weg. Mischien zie ik het verkeerd hoor, maar het lijkt mij nogal onlogisch?
pi_58271311
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:41 schreef teamlead het volgende:
nog meer verbieden
nog minder zelf nadenken
back to the 30's


Dit land is hopeloos verloren... Hopen op een sterke EU dan maar... van onze locale "politici" hoeven we niets te verwachten
De Tweede Kamer reageert afwachtend. Regeringsfracties CDA en PvdA willen eerst zien of de lagere alcohollimiet en begeleid rijden, waarmee een proef begint, voldoende effect sorteren. ,,Maar als jongeren zo slecht blijven presteren, sluit ik niet uit dat er aanvullende maatregelen komen'', aldus Sander de Rouwe van het CDA. ,,We moeten niet meteen nieuwe wetten maken'', zegt Lia Roefs (PvdA). ,,Het is ook een beetje de aard van het beestje: het is een risicovolle periode waarin jongeren zich stoer willen gedragen.''
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 24 april 2008 @ 08:46:15 #12
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_58271322
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald moet het de eerste maanden verboden worden 's nachts te rijden. Ook zouden ze de eerste tijd geen leeftijdsgenoten mogen vervoeren. Dat adviseert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) op basis van recente ongevalcijfers. Volgens de SWOV scheelt het jaarlijks veertig doden als het rijbewijs voor jongeren wordt beperkt.
zonder stichting en zonder onderzoek
het scheelt nog heel veel meer verkeersdoden als we iedereen verbieden om auto te rijden behalve mijzelf. Lost tevens het fileprobleem volledig op. Ter aanvulling op de misgelopen verkeersboetes zal er een avondklok worden ingesteld die per locatie verschilt, zodat burgers geen idee hebben hoe laat ze binnen moeten zijn. Koos Spee zal belast worden met het innen van deze "u bent nog veel te laat wakker" bekeuringen

of te wel: weinig wetenschappelijks aan "als ze er niet zijn gaan ze niet dood" als conclusie van een onderzoek
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_58271345
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:46 schreef teamlead het volgende:


of te wel: weinig wetenschappelijks aan "als ze er niet zijn gaan ze niet dood" als conclusie van een onderzoek
Tsja. Als je de waarde van de wetenschappelijkheid van een onderzoek laat afhangen van de uitkomst, dan heeft een pleidooi voor wetenschappelijke onderbouwing niet veel waarde .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 24 april 2008 @ 08:48:23 #14
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_58271352
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:45 schreef sigme het volgende:

[..]

De Tweede Kamer reageert afwachtend. Regeringsfracties CDA en PvdA willen eerst zien of de lagere alcohollimiet en begeleid rijden, waarmee een proef begint, voldoende effect sorteren. ,,Maar als jongeren zo slecht blijven presteren, sluit ik niet uit dat er aanvullende maatregelen komen'', aldus Sander de Rouwe van het CDA. ,,We moeten niet meteen nieuwe wetten maken'', zegt Lia Roefs (PvdA). ,,Het is ook een beetje de aard van het beestje: het is een risicovolle periode waarin jongeren zich stoer willen gedragen.''
Ah.. Lia Roefs zegt dat.. dus we kunnen rustig gaan slapen?
Helaas hebben we nog een handvol partijen....
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  donderdag 24 april 2008 @ 08:49:10 #15
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_58271358
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Tsja. Als je de waarde van de wetenschappelijkheid van een onderzoek laat afhangen van de uitkomst, dan heeft een pleidooi voor wetenschappelijke onderbouwing niet veel waarde .
dit onderzoek valt wmb in de categorie "ach.. de subsidie moet ook op"
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_58271507
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:46 schreef teamlead het volgende:
zonder stichting en zonder onderzoek
het scheelt nog heel veel meer verkeersdoden als we iedereen verbieden om auto te rijden behalve mijzelf. Lost tevens het fileprobleem volledig op. Ter aanvulling op de misgelopen verkeersboetes zal er een avondklok worden ingesteld die per locatie verschilt, zodat burgers geen idee hebben hoe laat ze binnen moeten zijn. Koos Spee zal belast worden met het innen van deze "u bent nog veel te laat wakker" bekeuringen

of te wel: weinig wetenschappelijks aan "als ze er niet zijn gaan ze niet dood" als conclusie van een onderzoek
Dit dus.

Jongeren zijn jong en ze kennen hun grenzen en verantwoordelijkheden niet zoals volwassenen die wel kennen. Verbieden gaat dat gedrag niet veranderen, ze zullen het slechts op andere momenten gaan manifesteren.

Wat zou het toch een verademing zijn als er eens een keer een politieke partij op staat die gewoon zegt "dit soort dingen horen bij het leven, we kunnen niet alle risico's nivelleren of uitsluiten". Maar nee hoor in plaats daarvan wordt niet uitgesloten dat het in overweging wordt genomen.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_58271537
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:59 schreef FJD het volgende:

[..]

zoals volwassenen die wel kennen.
PROEST.

OT: ze moeten die bejaarden en andere zondagsrijders uit de spits halen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_58271699
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:49 schreef teamlead het volgende:

[..]

dit onderzoek valt wmb in de categorie "ach.. de subsidie moet ook op"
Oh. Dat blijft dat als de uitkomst je niet aanstaat je de wetenschappelijkheid ervan betwijfelt.

Trouwens, er is zowaar mee geexperimenteerd:
Onderzoekster Divera Twisk van de SWOV pleit voor invoering van een zogeheten 'getrapt rijbewijs' om de problematiek met jonge bestuurders aan te pakken. Op hun zeventiende zouden ze begeleid moeten kunnen rijden en in de eerste periode na het behalen van het rijbewijs moeten restricties gelden, zoals de lagere alcohollimiet en niet meer rijden in de (weekend)nachten en met leeftijdgenoten. ,,Dat tast de mobiliteit van jongeren aan, maar het heeft wel een groot effect'', aldus Twisk. In landen als de VS, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland, waar met het getrapte rijbewijs ervaring is opgedaan, daalde het aantal ongelukken met tien tot dertig procent.

Kijk, ik ben er niet zo'n voorstander van, maar om nu onwelgevallige rapporten af te doen als onwetenschappelijk vind ik zo'n rare manoevre.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58271721
Ik vind dat ze ook beter niet naar huis kunnen fietsen, gewoon lopen dan gaat er 't minste mis onderweg.
pi_58271723
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:59 schreef FJD het volgende:


Wat zou het toch een verademing zijn als er eens een keer een politieke partij op staat die gewoon zegt "dit soort dingen horen bij het leven, we kunnen niet alle risico's nivelleren of uitsluiten". Maar nee hoor in plaats daarvan wordt niet uitgesloten dat het in overweging wordt genomen.
In die zin is de politiek een correcte vertegenwordiging van de bevolking - daarin vind ook altijd een enorme meerderheid dat er zeker overwogen moet worden of er niet tegen moet worden opgetreden (ongeacht wat het onderwerp is).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † donderdag 24 april 2008 @ 09:16:12 #21
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58271791
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:11 schreef sigme het volgende:
Kijk, ik ben er niet zo'n voorstander van, maar om nu onwelgevallige rapporten af te doen als onwetenschappelijk vind ik zo'n rare manoevre.
Mensen verbieden te rijden en dan 'resultaten' zien als minder ongelukken oid. is natuurlijk stupide. Als je alle mensen verbiedt om 's nachts te rijden zullen er zeer waarschijnlijk geen ongelukken meer gebeuren met auto's 's nachts. Dat is niet wetenschappelijk.
Carpe Libertatem
  donderdag 24 april 2008 @ 09:19:48 #22
191846 makkie88
Zo moeilijk is het niet
pi_58271862
wat een ongelovelijk achterlijk tering KUT idee.
dit kan toch niet?...


nu ik net 3 maanden mijn rijbewijs heb willen ze DAT gaan doen.. Flikker op, snachts rijden is niet gevaarlijk, er rijd toch geen hond..
laat die politie niet moeilijk doen om 's nachts rijden, maar laat ze 's nachts kijken of mijn fiets of telefoon niet gestolen wordt, of dat mensen niet keihard op hun bek geslagen worden door achterlijke mongolen die te stom zijn om te poepen.
pi_58271868
Je lost het probleem hiermee niet op, je verplaatst het alleen (naar een ander tijdstip).
  donderdag 24 april 2008 @ 09:20:59 #24
191846 makkie88
Zo moeilijk is het niet
pi_58271882
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:12 schreef schvvmert het volgende:
Ik vind dat ze ook beter niet naar huis kunnen fietsen, gewoon lopen dan gaat er 't minste mis onderweg.
de auto is het meest veilig op een vrijdag of zaterdag avond...

mensen die zuipen weten niet wat ze doen als ze lopen of fietsen, agressie ligt om de hoek
pi_58271892
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:20 schreef CasB het volgende:
Je lost het probleem hiermee niet op, je verplaatst het alleen (naar een ander tijdstip).
Hoezo dat dan?
pi_58271916
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:20 schreef makkie88 het volgende:


mensen die zuipen weten niet wat ze doen als ze lopen of fietsen, agressie ligt om de hoek
Fietsen valt nog mee, het spul wat loopt doet dat ook gewoon over autodaken enzo.
pi_58271937
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:21 schreef schvvmert het volgende:

[..]

Hoezo dat dan?
Stel dat je 's nachts niet mag rijden (zeg maar vanaf 0:00 ofzo), en je houdt je eraan, dan zullen het aantal verkeersongelukken na 0:00 misschien minder zijn, maar voor 0:00 meer.

Maar het zou toch belachelijk zijn, dat je wordt aangehouden "hey, hoor jij niet in bed te liggen, je mag helemaal niet rijden" Ook al zal dit plan waarschijnlijk niet doorgaan, het is wederom een plan om de vrijheid van de mensen te beperken
  donderdag 24 april 2008 @ 09:26:04 #28
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58271982
Ik vind het een goed idee

Hoewel, zó rouwig ben ik eigenlijk ook niet om die Golfjes met petjes die op zaterdagnacht te pletter gaan

Darwin
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_58272024
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:23 schreef CasB het volgende:

[..]

Stel dat je 's nachts niet mag rijden (zeg maar vanaf 0:00 ofzo), en je houdt je eraan, dan zullen het aantal verkeersongelukken na 0:00 misschien minder zijn, maar voor 0:00 meer.

Maar het zou toch belachelijk zijn, dat je wordt aangehouden "hey, hoor jij niet in bed te liggen, je mag helemaal niet rijden" Ook al zal dit plan waarschijnlijk niet doorgaan, het is wederom een plan om de vrijheid van de mensen te beperken
Ik vraag me meer af hoe laat ze dan weer mogen rijden s morgens?
pi_58272047
Ja dat ook. En wat als je voor je werk 's nachts moet rijden (beveiliging/etc)?
pi_58272050
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:26 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik vind het een goed idee

Hoewel, zó rouwig ben ik eigenlijk ook niet om die Golfjes met petjes die op zaterdagnacht te pletter gaan

Darwin
Ja.. want de overgrote meerderheid van de mensen die net een rijbewijs heeft gehaald is een tokkie...

Ik word ondertussen goed ziek van dit soort ideeen. Aan alle kanten proberen "werkgroepen" je vrijheden in te perken zodat hun naam even in de krant komt. Gadver
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_58272165
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:23 schreef CasB het volgende:
Stel dat je 's nachts niet mag rijden (zeg maar vanaf 0:00 ofzo), en je houdt je eraan, dan zullen het aantal verkeersongelukken na 0:00 misschien minder zijn, maar voor 0:00 meer.
Het zal voor jou toch ook niet als verrassing komen als blijkt dat de meeste ongelukken gebeuren op de nacht van zaterdag op zondag? Beetje alcohol in het spel, vrienden erbij. Dat soort ongelukken verplaatsen zich alleen als de openingstijden van het stappen zelf ook verplaatst.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  donderdag 24 april 2008 @ 09:37:41 #33
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58272201
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:29 schreef Cheiron het volgende:
Ja.. want de overgrote meerderheid van de mensen die net een rijbewijs heeft gehaald is een tokkie...
Jij weet toch ook precies wie de SWOV bedoelt als ze het hebben over 's nachts rijden en 'leeftijdgenoten vervoeren' ?
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_58272232
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:35 schreef FJD het volgende:

[..]

Het zal voor jou toch ook niet als verrassing komen als blijkt dat de meeste ongelukken gebeuren op de nacht van zaterdag op zondag? Beetje alcohol in het spel, vrienden erbij. Dat soort ongelukken verplaatsen zich alleen als de openingstijden van het stappen zelf ook verplaatst.
Oh dat opzich niet...maar stel dat je tussen 0:00 en 6:00 niet mag rijden, en ze wachten netjes tot 6:00, dan verplaats je het probleem dus...
pi_58272343
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:38 schreef CasB het volgende:
Oh dat opzich niet...maar stel dat je tussen 0:00 en 6:00 niet mag rijden, en ze wachten netjes tot 6:00, dan verplaats je het probleem dus...
Je loopt wel het risico dat jongeren hun stapavond gaan rekken maar ik denk dat een aanzienlijk deel toch echt eieren voor z'n geld kan kiezen (zo zijn er bv. nog genoeg steden waar alles om 2 uur of 4 uur dichtgaat). In dat opzicht zal het aantal verkeersdoden wel degelijk dalen maar zoals gezegd kan dat nooit het enige argument zijn. Als dat het argument is dan zou je namelijk al het verkeer moeten verbieden
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_58272472
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:44 schreef FJD het volgende:
. In dat opzicht zal het aantal verkeersdoden wel degelijk dalen maar zoals gezegd kan dat nooit het enige argument zijn. Als dat het argument is dan zou je namelijk al het verkeer moeten verbieden
Waarom? Het doel is niet NUL verkeersdoden ten koste van alles; het doel is een acceptabele verhouding tussen gevaar en mogelijkheden.

Dus uiteraard rijdt men rond in allerlei gevaarlijke veortuigen, maar mogen sommigen soms niet alle voertuigen gebruiken. Kinderen, dronkelappen, blinden etc.

Het is ook niet heel logisch om mensen het ene moment volstrekt te verbieden een auto te besturen en na uitrijking van een roze papiertje geheel bekwaam te verklaren.
Een geleidelijker overgang is best verdedigbaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 24 april 2008 @ 10:12:12 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_58272930
In de categorie "we streven naar een maakbare samenleving waarin ieder risico wordt gemeden en niks meer fout mag gaan" maken we maar weer een verbod erbij.

Flikker toch op man!
pi_58273433
Kunnen we die jongeren niet drogeren, zodat ze zich net zo gaan gedragen als de bangige ouwe lullen die met dit soort ideeen komen? Een hormoonremmer of zo. Het moeten tenslotte allemaal brave oppassende burgers worden, dus als dat jeugdige enthousiasme en die neiging tot risico's er op die leeftijd nog in zit, moet de natuur maar een handje geholpen worden. Een soort verplichte retalin voor een net iets oudere doelgroep.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 24 april 2008 @ 10:52:26 #39
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58273743
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:41 schreef teamlead het volgende:

[quote] back to the 30's
Back to the 50's eerder, in de jaren 30 was de overheid nog niet zo aanwezig als nu hoor. Het was wel aan een opleving bezig door de crisisjaren, maar de echte opgang van de overheid/politiek, was na de oorlogsjaren.
quote:
Dit land is hopeloos verloren... Hopen op een sterke EU dan maar... van onze locale "politici" hoeven we niets te verwachten
Dit kan je niet menen!? Een sterke EU?! De EU is nog vele malen erger dan de Nederlandse overheid...als er 1 orgaan is dat bureaucratie een nieuw invulling heeft gegeven, dan is het de EU wel.

Wat je wilt is zo min mogelijk macht in de EU, enkel (EU-)grens overschrijdende problemen/taken.

Een Nationale overheid die zich bezighoud met landelijke problemen/taken.

Een provinciale overheid, met genoeg macht om zich te wijden aan taken/problemen die voor elke provincie specifiek zijn

En een lokale overheid, die opzich veel beslissings bevoegdheid heeft voor de directe leef omgeving voor haar burgers, maar die in die mate transparant is, dat de lokale bevolking veel invloed kan en moet hebben over de besluiten van die lokale overheid....Dat vele malen beter werken dan het "Top-down" systeem dat we nu hebben, waarin zelf de EU besluiten kan hebben, die direct gevolgen heeft voor jouw directe leefomgeving.

Ook zouden de verschillende overheids instanties zo klein mogelijk moeten zijn, zodat het geheel vele malen goedkopen is, dan nu....je wilt bijvoorbeeld niet weten hoeveel geld er blijft steken in de bureacratie van de EU en landelijke overheden.

Nee, idd...een sterkere EU..is echt iets wat we nodig hebben.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 24 april 2008 @ 11:00:34 #40
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_58273890
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:51 schreef sigme het volgende:

[..]

Waarom? Het doel is niet NUL verkeersdoden ten koste van alles; het doel is een acceptabele verhouding tussen gevaar en mogelijkheden.

Dus uiteraard rijdt men rond in allerlei gevaarlijke veortuigen, maar mogen sommigen soms niet alle voertuigen gebruiken. Kinderen, dronkelappen, blinden etc.

Het is ook niet heel logisch om mensen het ene moment volstrekt te verbieden een auto te besturen en na uitrijking van een roze papiertje geheel bekwaam te verklaren.
Een geleidelijker overgang is best verdedigbaar.
?

Hoeveel mensen krijgen ieder jaar hun rijbewijs, hoeveel mensen komen er om? Ik vind 40 mensen niet significant... in de meeste gevallen rijden ze zelf nog tegen een boom aan omdat ze zat zijn, dus wat is het probleem
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_58274357
Wat een belachelijk plan.

Het meest storende is nog wel dat er bij dat SWOV mensen zitten die dit serieus menen en dit geen grap is na een aantal biertjes.

Dit is echt 'streep maar weg' werk. Ah, 's nachts 40 doden. Als die nou niet meer rijden op dat moment scheelt dat 40 doden.

Trek je die lijn door en je ziet dat op zondag 20 doden vallen in een jaar pleit je voor een algemeen rijverbod op zondag, scheelt je weer 20 doden

Oh wacht, ik zie nog iets. Elk jaar verongelukt 4% door een botsing tegen een boom. Laten we daar een boete op zetten. Rij je tegen een boom, krijg je een boete omdat je de boom beschadigd. Kom je te overlijden dan verhalen we dat wel op je familie. Dat zal je leren of ontmoedigen om jezelf niet om een boom te winden!

Dit soort mensen zijn echt van die statistiekneukers die elke realiteitszin uit het oog zijn verloren. Het zijn net politici.

Eén blik op de reacties in dit topic en de politiek zou genoeg redenen moeten hebben om dit soort plannen meteen af te schieten.
pi_58275109
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:11 schreef sigme het volgende:

Oh. Dat blijft dat als de uitkomst je niet aanstaat je de wetenschappelijkheid ervan betwijfelt.

Sinds Ome Koos een sponsor is van de SWOV zijn de conclusies van de onderzoeken niet bepaald wetenschappelijker geworden.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_58275175
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:24 schreef DroogDok het volgende:
Wat een onzin, ze moeten leren zwemmen dus gooi ze in het diepe!
Maar gooi ze dan niet op een nest kleine, lieve katjes; dat is het punt ook een beetje...


Ben het er niet mee eens, overigens, .
pi_58275519
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:11 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh. Dat blijft dat als de uitkomst je niet aanstaat je de wetenschappelijkheid ervan betwijfelt.

Trouwens, er is zowaar mee geexperimenteerd:
Onderzoekster Divera Twisk van de SWOV pleit voor invoering van een zogeheten 'getrapt rijbewijs' om de problematiek met jonge bestuurders aan te pakken. Op hun zeventiende zouden ze begeleid moeten kunnen rijden en in de eerste periode na het behalen van het rijbewijs moeten restricties gelden, zoals de lagere alcohollimiet en niet meer rijden in de (weekend)nachten en met leeftijdgenoten. ,,Dat tast de mobiliteit van jongeren aan, maar het heeft wel een groot effect'', aldus Twisk. In landen als de VS, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland, waar met het getrapte rijbewijs ervaring is opgedaan, daalde het aantal ongelukken met tien tot dertig procent.

Kijk, ik ben er niet zo'n voorstander van, maar om nu onwelgevallige rapporten af te doen als onwetenschappelijk vind ik zo'n rare manoevre.
Wat ik me wel afvraag is in hoeverre de Nederlandse situatie te vergelijken is met die in landen waar je bij wijze van spreken je rijbewijs gratis krijgt bij aankoop van een pak cornflakes. Aan de andere kant lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat dergelijke maatregelen, mits effectief gehandhaafd, best een reductie van het aantal verkeersslachtoffers kunnen bewerkstelligen. Iedereen verbieden om auto te rijden of overal een maximumsnelheid van 20 km/u invoeren zullen ongetwijfeld nog een veel groter positief effect hebben op het aantal verkeersslachtoffers. De relevante vraag is echter in hoeverre je beperkende maatregelen moet opleggen aan hele groepen mensen om een 'gunstig effect' te bewerkstelligen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_58277173
Handig als je 's nachts moet werken
en waarom alleen jongere? een vent van 40 die net zijn rijbewijs heeft zou dan ook niet mogen rijden.
pi_58277550
Kunnen ze dan ook bejaarden verbieden om doordeweeks na 16:00 boodschappen te laten doen, en in het weekend. En dat kinderwagens verboden zijn in winkelcentra. Daar heb je tenminste iets aan...
pi_58285222
quote:
Op donderdag 24 april 2008 12:10 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wat ik me wel afvraag is in hoeverre de Nederlandse situatie te vergelijken is met die in landen waar je bij wijze van spreken je rijbewijs gratis krijgt bij aankoop van een pak cornflakes. Aan de andere kant lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat dergelijke maatregelen, mits effectief gehandhaafd, best een reductie van het aantal verkeersslachtoffers kunnen bewerkstelligen. Iedereen verbieden om auto te rijden of overal een maximumsnelheid van 20 km/u invoeren zullen ongetwijfeld nog een veel groter positief effect hebben op het aantal verkeersslachtoffers. De relevante vraag is echter in hoeverre je beperkende maatregelen moet opleggen aan hele groepen mensen om een 'gunstig effect' te bewerkstelligen.
Eens. Niettemin ben ik wel voorstander van een meer gedifferentieerd stelsel van rijbewijs / rijbevoegdheid / herexamen etc. We hebben inmiddels een 'puntenrijbewijs', en tegen de tijd dat mijn dommige neefje op de schoplijst stond is hij mokkend toch maar opgehouden met 180 over verlaten provinciale wegen te racen. En verplicht op cursus na te veel of te ernstige overtredingen vind ik ook zinvoller dan een driedubbelle boete of een tijdelijke ontzegging van de rijbevoegdheid.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58285248
waar is dit kankerkabinet toch in godsnaam mee bezig
La to None
  donderdag 24 april 2008 @ 19:36:10 #49
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_58285311
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:22 schreef JohnDope het volgende:
Gaan die politici zich nog een keertje met de echte problemen bezig houden
In het volgend kabinet denk ik
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 24 april 2008 @ 19:45:14 #50
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_58285575
Wat een achterlijk advies is dit weer!..

*Zucht*... !

Weer een rede om me druk te maken!..

Is 't nog geen tijd dat we er iets aan moeten doen, aan deze waanzin van een stelletje idioten?!..

..
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')