Dat klopt, maar het punt is dat niet elke aanname gelijk is, en dat weet jij ook (of ga je nog van de flat springen?). De ene aanname is plausibeler dan de andere. Op basis van het feit dat elke appel die ooit op aarde omhoog gegooid is weer naar beneden kwam, kan je concluderen dat als ik nu een appel laat vallen deze naar beneden valt. Ja, dat is gestoeld op een aanname, maar wel een plausibele aanname. Dat er geen checklist is waaraan een aanname moet voldoen staat niet in de weg dat de wetenschap plausible/nuttige aannames van minder plausible/nuttige aannames kan onderscheiden.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:12 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat ik wetenschap niet als instrument voor werkelijkheid beschouw? Nogmaals: het feit dat de visies inwisselbaar zijn zegt niets over mijn waardeoordeel.
Alle visies stoelen uiteindelijk op aannames en dat heb je met jouw verhaal niet verworpen.
in dat geval hebben ze weer wat anders wat ze aannemen. dat maakt voor mijn betoog niets uitquote:Op vrijdag 25 april 2008 09:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Sinds wanneer heeft atheisme het over wetenschap? Genoeg atheisten die weinig met wetenschap op hebben.
Tja, maar er zit toch echt een subtiel verschil tussen een aanname gebasseerd op wetenschappelijke testen, waarbij de uitkomst telkens hetzelfde is en een puur persoonlijke aanname van een persoon die claimed dat er een god is.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:12 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat ik wetenschap niet als instrument voor werkelijkheid beschouw? Nogmaals: het feit dat de visies inwisselbaar zijn zegt niets over mijn waardeoordeel.
Alle visies stoelen uiteindelijk op aannames en dat heb je met jouw verhaal niet verworpen.
Je doet alsof ik zeg dat wetenschap onzin is. Wat ik feitelijk doe is de kwestie geloof vs ongeloof wetenschappelijk benaderen.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:28 schreef GBA het volgende:
[..]
Dat klopt, maar het punt is dat niet elke aanname gelijk is, en dat weet jij ook (of ga je nog van de flat springen?). De ene aanname is plausibeler dan de andere. Op basis van het feit dat elke appel die ooit op aarde omhoog gegooid is weer naar beneden kwam, kan je concluderen dat als ik nu een appel laat vallen deze naar beneden valt. Ja, dat is gestoeld op een aanname, maar wel een plausibele aanname. Dat er geen checklist is waaraan een aanname moet voldoen staat niet in de weg dat de wetenschap plausible/nuttige aannames van minder plausible/nuttige aannames kan onderscheiden.
Zolang jij niet kan aantonen dat God meer is dan een cirkelredenering blijf je over mijn stoel struikelen en heb ik geen last van jouw God.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:24 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Jouw formule: wetenschap maakt verschil in wat werkelijkheid kan zijn en wat niet. Wetenschap staat garant voor objectiviteit en volgens mijn wetenschappelijke benadering scheppen gelovigen zelf de eigen god.
Ik geloof niet in wetenschap. Wetenschap is een methode om objectief zaken te beschrijven.. Daar zit geen geloof bij.quote:
jij gelooft in wetenschap, overduidelijk,
Je probeert met semantiek de verschillen weg te redeneremn om je geloof overeind te houden. Dat is niet wetenschappelijk. Je probeert de werkelijkheid (of jouw waarneming daarvan) aan te passen aan je geloof.quote:maar kunt niet bewijsbaar maken dat wetenschap het verschil in werkelijkheid kan bieden [/quot] Als een wetenschappelijke methode voorspelt dat jij van een flatgebouw naar beneden valt en het gebeurd ook zo keer op keer dan kan je discussiëren over het woord bewijs, maar dan zal je toch moeten toegeven dat we een stuk werkelijkheid te pakken hebben. Als het niet gebeurd word de methode of de aannames aangepast. De gelovigen doen dat andersom. Ze bedenken een waarheid en passen hun methoden verklaringen en aannames aan om hun waarheid overeind te houden. [quote]
gelovigen geloven in god, overduidelijk, maar kunnen niet bewijsbaar maken dat god het verschil in werkelijkheid kan bieden.
zoek de 10 verschillen
Ik zeg niet dat er volstrekt geen verschillen zijn.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:34 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tja, maar er zit toch echt een subtiel verschil tussen een aanname gebasseerd op wetenschappelijke testen, waarbij de uitkomst telkens hetzelfde is en een puur persoonlijke aanname van een persoon die claimed dat er een god is.
Dat subtiele verschil is weldegelijk belangrijk, zeker als je het "geloof" atheisme op het zelfde niveau wilt zetten als het religiueze geloof.
En in feite geeft jouw verhaal al aan dat dat niet gaat.
Wij hoeven helemaal niets over zwaartekracht af te spreken. Als je van dat flatgebouw springt val je te pletter.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:35 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Je doet alsof ik zeg dat wetenschap onzin is. Wat ik feitelijk doe is de kwestie geloof vs ongeloof wetenschappelijk benaderen.
Je kunt pas een aanname meer plausibel bevinden als je daar afspraken over hebt gemaakt. De wetenschappelijk set afspraken wijkt af van die van een gelovige. Dit neemt niet weg dat beide een set afspraken hebben moeten maken. Het gaat mij om dat punt, niet om welke set beter is.
Aha, ik ben dus een gelovige. Waar blijkt dat uit?quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zolang jij niet kan aantonen dat God meer is dan een cirkelredenering blijf je over mijn stoel struikelen en heb ik geen last van jouw God.
[..]
Ik geloof niet in wetenschap. Wetenschap is een methode om objectief zaken te beschrijven.. Daar zit geen geloof bij.
[..]
Je probeert met semantiek de verschillen weg te redeneremn om je geloof overeind te houden. Dat is niet wetenschappelijk. Je probeert de werkelijkheid (of jouw waarneming daarvan) aan te passen aan je geloof.
wat is zwaartekracht?quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wij hoeven helemaal niets over zwaartekracht af te spreken. Als je van dat flatgebouw springt val je te pletter.
Nou ja, dan zijn we weer terug bij af, want uiteindelijk is de vraag is Atheisme een geloof, op het zelfde niveau als dat van het geloof in een God.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:38 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat er volstrekt geen verschillen zijn.
Tot nu toe, omdat de wetenschappelijke verklaring, ten eerste nog steeds voldoet, maar het kan ook voorspellingen doen, het is te berekenen, te observeren (indirect), zelfs te testen enz.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:42 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
wat is zwaartekracht?
een bepaald begrip, zo afgesproken door de wetenschap omdat het te meten e.d. is.
een gelovige zou een andere verklaring kunnen geven.
waarom heb jij meer gelijk?
Uit je manier van redeneren en uit een vage herinnering van posts lang geleden voordat je stelde dat je een niet-gelovige was.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:40 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Aha, ik ben dus een gelovige. Waar blijkt dat uit?
Als die gelovige kan aantonen dat hij gelijk heeft heeft hij gelijk. Ondertussen val je nog steeds van dat flatgebouw.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:42 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
wat is zwaartekracht?
een bepaald begrip, zo afgesproken door de wetenschap omdat het te meten e.d. is.
Dat laatste doe je wel, je stelt ze namelijk voortdurend gelijk, impliciet. Ookal kan je niet bewijzen dat iets per se waar is of onmogelijk onwaar is en je dus veroordeeld bent tot het maken van aannames, toch kan je een oordeel heffen over die aannames (in hoeverre plausible, in hoeverre zinvol voor een bepaald doel, etc.).quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:35 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Je doet alsof ik zeg dat wetenschap onzin is. Wat ik feitelijk doe is de kwestie geloof vs ongeloof wetenschappelijk benaderen.
Je kunt pas een aanname meer plausibel bevinden als je daar afspraken over hebt gemaakt. De wetenschappelijk set afspraken wijkt af van die van een gelovige. Dit neemt niet weg dat beide een set afspraken hebben moeten maken. Het gaat mij om dat punt, niet om welke set beter is.
Waarom heeft iemand die stelt dat als je een appel los laat deze omlaag valt meer gelijk dan iemand die stelt dat de appel omhoog 'valt'? Of heeft'ie niet meer gelijk? Als dat laatste, jouws inziens, het geval is, wanneer ga je van die flat springen?quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:42 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
wat is zwaartekracht?
Dat maakt niet uit. Wat uit maakt is dat de feiten, de waarnemingen, zo je wilt, mijns inziens redelijkerwijs onweerlegbaar zijn. Keer op keer zien we dat als we iets loslaten dat het valt. Ik kan tegen jou zeggen: "Moet je zien, als je iets loslaat, dan valt het."quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:42 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
wat is zwaartekracht?
Zwaartekracht is een natuurlijk fenomeen waarbij alle objecten met massa elkaar aantrekken.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:42 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
wat is zwaartekracht?
Ik ga het nog eens proberen.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:43 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou ja, dan zijn we weer terug bij af, want uiteindelijk is de vraag is Atheisme een geloof, op het zelfde niveau als dat van het geloof in een God.
De titel zegt wel wat anders, maar de bedoeling daarachter is wel duidelijk gemaakt in de OP. De bedoeling was van de TS, atheisme op het zelfde niveau te brengen als geloof in God.
Dat is waar de meesten tegen ageren en ook jouw verhaal maakt duidelijk dat het "geloof" Atheisme van een andere orde is dan het geloof God.
Totale onzin..sorry hoor.quote:Op vrijdag 25 april 2008 10:41 schreef jdschoone het volgende:
Daar niemand hier in dit topic valt onder de twee mogelijke vormen van atheisme die “absentie van het geloof…” wordt genoemd, daar jullie allemaal kennis hebben gemaakt met het geloof, dus die absentie niet hebben, is er voor niemand in dit topic nog de keuze weggelegd om een “zwakke atheist” te zijn.
Nee, want totale onzin is niet bepaald intriguing. Je maakt gewoon nu even een beslissing voor mij, gebasseerd op een foutieve aanname dat de de sterk atheistisch ontkenning van een god/goden het zelfde is als de stelling god bestaat.quote:Intriguing aint it?
Er zijn idd alleen maar Atheïsten omdat er gelovigen zijn. Dat hadden we al vastgesteld. Gelovigen kunnen niet omgaan met mensen die gewoon niet in een God geloven en daarom is de term Atheïst uitgevonden. Een hokje, "niet meer dan een ander geloof"quote:Op vrijdag 25 april 2008 10:41 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Ik ga het nog eens proberen.
Atheïsme is het tegenovergestelde (of beter gezegd, de negatie) van theïsme. In eerste instantie lijken beide termen dus juist wel van dezelfde orde te zijn. Frappant semantisch detail hier is dat een atheïst alleen atheïst kan zijn als er ook theisten zijn…
Nee. De gelovige stelt dat er een God is en de gelovige komt zelf niet met een werkbare definitie van die God (laat staan bewijs). Het is gewoon onredelijk om dan van de Atheïst te verwachten dat ie God gaat definiëren.quote:Ik ben het helemaal met koningdavid eens dat het fundament van een monotheïstische religie het geloof in het bestaan van God is. Als ik dus zeg dat ik geloof in God, dan zeg ik dat ik geloof dat er een God bestaat.
Nu zou atheisme betekenen de absentie van een geloof in God(’s existentie). Moet een atheist, om atheist te zijn, weten wat “God” inhoudt? Dit lijkt wel het geval, immers, hoe kun je een a-theist, dus de negatie zijn van een theist, zonder te weten wat theisme inhoudt?
Dat klopt. Persoonlijk ben ik nooit een God tegengekomen (of aanwijzingen daarvan) dus ga ik er vanuit dat ie er niet is. iedereen volgt deze redenatie als het over andere zaken gaat die men niet tegenkomt en waar geen bewijs voor is. Alleen als het over God gaat stappen de gelovigen van deze normale gang van zaken af. Het zijn dus de gelovigen die iets vreemds doen. De Atheïsten hoeven dan ook niets expliciet af te wijzen. Ze zullen daar misschien door gelovigen toe "gedwongen:" worden, maar het is onredelijk om die situatie aan te grijpen om Atheïsme als "alleen maar een ander geloof" te zien.quote:Dit komt van de Nederlandse wikipagina over atheisme:
“Het atheïsme is de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden, of in een nauwere betekenis, het niet aannemen van het bestaan van god(en). Het is het tegenovergestelde van theïsme”
En dit van de Engelse:
“Atheism, as an explicit position, either affirms the nonexistence of gods[1] or rejects theism.[2] When defined more broadly, atheism is the absence of belief in deities..”
Merk op dat er een groot verschil is tussen het begin van deze beide pagina’s. “de afwezigheid van geloof in god(en)” is iets anders dan “to affirm the nonexistence of god(s)” of “to reject theism”. En dit maakt in deze discussie erg veel uit.
Nee, zie mijn reactie boven.quote:Wat ik probeer duidelijk te maken is dit. Als je een goeddoordacht persoon bent, en eerder over deze materie hebt nagedacht, dan ga ik ervan uit dat je weet wat de basispositie is van een theist. Als je dan toch besluit om atheist te zijn in de zin van het tegenovergestelde van een theist zijn, dan zeg jij dus dat God niet bestaat, en zit je op exact hetzelfde niveau als iemand die zegt dat God wel bestaat.
De Atheïst neem t niet zonder aanwijzingen aan dat er een God is. De Atheïst neemt dus geen leap of faith.quote:Op dit niveau worden argumenten over en weer gebracht zoals “blablabla dus God bestaat” en “bloebloebloe dus God bestaat niet”, argumenten die een logische klank kunnen hebben, maar nooit sluitend zijn en dus altijd een “leap of faith” (om die term ook maar eens te gebruiken) nodig hebben.
Mijn sterke Atheïsme is vergelijkbaar met mijn ongeloof in kabouters.quote:Nogmaals, het gaat hier om de sterke positie dat jij de propositie “God existeert niet” als een ware propositie aanneemt).
Wat dacht je van mensen die wel religie en gelovigen zijn tegengekomen, maar geen reden zien om een God voor bestaand aan te nemen? Gewoon gebaseerd op gezond verstand? Jij lijkt er vanuit te gaan dat als je je werkelijk verdiept in religie, je vanzelf in God gaat geloven. Iets dat ik kazakx ook al eens zag beweren.quote:Wat is dan de bredere definitie, die van de “absentie van een geloof in god(en)”? Ik kan dit niet duidelijk krijgen. De enige mensen die ik atheist in die zin zou noemen zouden mensen zijn die 1: of nooit in contact zijn gekomen met theisten, dus de essentie van theisme niet snappen, en dus nooit theist kunnen zijn en dus helemaal geen geloof in god of goden hebben; of 2: mensen die er wel mee in contact zijn gekomen, maar nooit de interesse of de wil hebben getoond om iets verder met deze informatie te doen, in andere woorden ze hebben er nooit verder over nagedacht.
Nee. Ben je een gelovige als je gebaseerd op gezond verstand beweert dat kabouters waarschijnlijk niet bestaan? Het is alleen maar een normale gevolgtrekking. De gelovigen echter nemen niet alleen aan dat die kabouters er wel zijn, maar ze gaan er ook nog eens naar bidden. En dan zeggen ze tegen diegene die dat niet doen dat dat gelovigen zijn! De wereld op zijn kop!quote:Het punt is namelijk dat zodra je toelaat dat je er verder over nadenkt, kan de vraag “existeert (bestaat) God?” maar één van de twee mogelijke antwoorden hebben: ja of nee. Beantwoord je de vraag met “ja/waarschijnlijk” dan ben je een theist. Beantwoord je de vraag met “nee/onwaarschijnlijk” dan ben je een atheist op de manier van “hetzelfde niveau als theisme”. Beantwoord je de vraag met “dat weet ik niet” of “dat kan/kunnen ik/wij niet weten” dan ben je een agnost.
Ik ben wel gelovigen tegengekomen, maar geen God. Ik kan religie zien als op zichzelf staand. Ik kan zeggen dat religie bestaat, maar daarmee hoef ik God niet actief te ontkennen. Als jij iemand tegenkomt die naar Frumsels broodkruimels strooit, kan je zijn gedrag op zichzelf zien. Daarmee hoef je niet meteen een positie in te nemen over Frumsels.quote:Daar niemand hier in dit topic valt onder de twee mogelijke vormen van atheisme die “absentie van het geloof…” wordt genoemd, daar jullie allemaal kennis hebben gemaakt met het geloof, dus die absentie niet hebben, is er voor niemand in dit topic nog de keuze weggelegd om een “zwakke atheist” te zijn.
De geest van de gelovige kronkelt in moeilijke bochten.quote:
Intriguing aint it?
Ik blijf het knap vinden dat jij dat voor mij kunt invullen. ik ben verklaard ongelovig. Dat jouw denkbeelden niet zo flexibel zijn dat een ongelovige als ik toch hetzelfde mechanisme kan zien, moet je niet op mijn bordje leggen.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Uit je manier van redeneren en uit een vage herinnering van posts lang geleden voordat je stelde dat je een niet-gelovige was.
Je kunt pas spreken van plausibiliteit als je eerst afspraken maakt over hoe je gaat meten. Wij moeten het allemaal eens zijn met de afspraken. Deze afspraken moeten algemeen geldend kunnen zijn. En al is de wetenschappelijke set afspraken de meest uitgekiende en zinvolle.. het blijven bepaalde afspraken. Dus de gelijkenis in atheïsme en geloof zie ik in die aanname. Dat is toch helder?quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:28 schreef GBA het volgende:
[..]
Dat klopt, maar het punt is dat niet elke aanname gelijk is, en dat weet jij ook (of ga je nog van de flat springen?). De ene aanname is plausibeler dan de andere. Op basis van het feit dat elke appel die ooit op aarde omhoog gegooid is weer naar beneden kwam, kan je concluderen dat als ik nu een appel laat vallen deze naar beneden valt. Ja, dat is gestoeld op een aanname, maar wel een plausibele aanname. Dat er geen checklist is waaraan een aanname moet voldoen staat niet in de weg dat de wetenschap plausible/nuttige aannames van minder plausible/nuttige aannames kan onderscheiden.
als je het hebt over 'op hetzelfde niveau brengen' heb jij de automatische aanname al gemaakt dat, in een standaardomgeving, atheisme op een ander niveau staat. Een gelovige zal zeker en vast denken dat het geloof op een ander niveau staat. Bij mijn redenering doet heel het niveau er niet toe. Ik zeg: geloof of niet is irrelevant. Iedereen neemt bepaalde zaken voor waar aan. Dat mechanisme werkt bij gelovigen en niet-gelovigen hetzelfde.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:43 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou ja, dan zijn we weer terug bij af, want uiteindelijk is de vraag is Atheisme een geloof, op het zelfde niveau als dat van het geloof in een God.
De titel zegt wel wat anders, maar de bedoeling daarachter is wel duidelijk gemaakt in de OP. De bedoeling was van de TS, atheisme op het zelfde niveau te brengen als geloof in God.
Dat is waar de meesten tegen ageren en ook jouw verhaal maakt duidelijk dat het "geloof" Atheisme van een andere orde is dan het geloof God.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |