Origineel topic.quote:Op woensdag 23 april 2008 16:17 schreef Youtube het volgende:
Wanneer komen de atheisten eens nu massaal uit de kast en geven ze toe dat ze een geloof zijn?
Atheisme is ook een geloof, want je gelooft dat God niet bestaat, zeggen dat je niet gelooft is uiteindelijk zeggen dat je toch geloof dat God niet bestaat.
Wellicht domste OP ooit, maar wat atheisme nu precies is lijkt altijd een hete discussie.
Ook.quote:Op woensdag 23 april 2008 16:27 schreef Monolith het volgende:
Niet geloven in Russel's Teapot is ook een geloof. Hebben we die alvast gehad.
Ookquote:Op woensdag 23 april 2008 16:27 schreef Monolith het volgende:
ik falsifieer je stelling:quote:Op woensdag 23 april 2008 16:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Alleen gelovigen vinden dat Atheïsme een geloof is. En de gelovigen hebben per definitie geen gelijk want God bestaat niet.
Dogmaquote:Op woensdag 23 april 2008 16:36 schreef roburt het volgende:
Atheisme is geen geloof, het is een feit
Per definitie wel.quote:Op woensdag 23 april 2008 16:37 schreef SicSicSics het volgende:
Maar een atheist hoeft toch niet per se niet in god te 'geloven'.
En toch is dat niet de manier waarop men over het algemeen 'geloven' hanteert. Atheïsten zullen geen enkele moeite hebben om 'niet geloof in god' gelijk te stellen aan elk 'niet geloof' in absurde concepten die niet "bewijsbaar" zijn. Theïsten denken daar toch meestal iets anders over.quote:
Dat is geen feit maar jouw mening.quote:Op woensdag 23 april 2008 16:39 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
ik falsifieer je stelling:
heb geen geloof en vind toch dat atheïsme te vergelijken is met een geloof
En niet te vergeten:quote:Op woensdag 23 april 2008 16:27 schreef Monolith het volgende:
En de waarheid ligt in het midden. (c) Theo Maassenquote:Op woensdag 23 april 2008 16:52 schreef Pool het volgende:
[..]
En niet te vergeten:
Christenen geloven dat Allah niet bestaat. Dat is dus een geloof. Christenen geloven dus én in God én in het niet bestaan van Allah. Ze hangen dus twee geloven aan!![]()
En twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen.
Atheisten denken dat God niet bestaat en vertrouwen erop dat dit waar is, want zij kunnen het niet bewijzen. Dus is atheisme een geloof.quote:ge·loof (het; geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord
3 godsdienst
Christenen geloven niet in Allah?quote:Op woensdag 23 april 2008 16:52 schreef Pool het volgende:
[..]
En niet te vergeten:
Christenen geloven dat Allah niet bestaat. Dat is dus een geloof. Christenen geloven dus én in God én in het niet bestaan van Allah. Ze hangen dus twee geloven aan!![]()
En twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen.
Onweerlegbaar feit dat velen atheïsten niet willen accepteren.quote:Op woensdag 23 april 2008 17:16 schreef Deliah het volgende:
Atheisten kunnen niet bewijzen dat God niet bestaat, dus geloven zij dat God niet bestaat.
quote:Op woensdag 23 april 2008 17:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Christenen geloven niet in Allah?
Christenen geloofden al in Allah voor Karel de Grote werd geboren.
In het Midden Oosten is Jezus 'Isa de zoon van Allah', - wat overigens niet zo is omdat het politiek correct is in het Midden Oosten omdat het zou provoceren - Arabische Christenen gebruikten al het woord 'Allah' om het over de God van Mozes, Abraham, Jozef en David te hebben voor Mohammed uberhaupt was geboren, het woord 'Jahweh' wordt niet gebruikt onder de Arabische Christenen.quote:Op woensdag 23 april 2008 17:49 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
![]()
Jij gaat uit van het New Age-achtige dogma dat Jahweh en Allah één en dezelfde godheid zijn? Lijkt me niet, behalve dat ze Schepper van hemel en aarde zijn en een volk in warme, ietwat dorre streken hebben uitgekozen om 'Mijn volk' te noemen, zijn er niet zo bar veel overeenkomsten.
Een zelfde naam zegt niets over wie het is, n'est-ce pas?quote:Op woensdag 23 april 2008 17:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In het Midden Oosten is Jezus 'Isa de zoon van Allah', - wat overigens niet zo is omdat het politiek correct is in het Midden Oosten omdat het zou provoceren - Arabische Christenen gebruikten al het woord 'Allah' om het over de God van Mozes, Abraham, Jozef en David te hebben voor Mohammed uberhaupt was geboren, het woord 'Jahweh' wordt niet gebruikt onder de Arabische Christenen.
Al dan wel een beetje offtopic hier.
Afgezien van wat rituelen is het enige verschil dat moslims Jezus als zoon van god als een aanval op monotheisme zien en daarom niet erkennen als zoon maar profeet van God, beiden zijn de God van Abraham, Mozes, Jozef, David, Jezus, Isaak, nést-ce pas?quote:Op woensdag 23 april 2008 17:58 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Een zelfde naam zegt niets over wie het is, n'est-ce pas?
Nogmaals, dat zegt niets. Daarbij is Allah nooit de God van de christenen geweest. In jouw rijtje staat geeneen Nieuw-Testamentische figuur, behalve Jezus, en hij is voor christenen zelf God.quote:Op woensdag 23 april 2008 18:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Afgezien van wat rituelen is het enige verschil dat moslims Jezus als zoon van god als een aanval op monotheisme zien en daarom niet erkennen als zoon maar profeet van God, beiden zijn de God van Abraham, Mozes, Jozef, David, Jezus, Isaak, nést-ce pas?
Beetje lege discussie aangezien zowel God als Allah beide niet bestaan.quote:Op woensdag 23 april 2008 18:05 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Nogmaals, dat zegt niets. Daarbij is Allah nooit de God van de christenen geweest. In jouw rijtje staat geeneen Nieuw-Testamentische figuur, behalve Jezus, en hij is voor christenen zelf God.
Gast ga je eerst eens inlezen voor je het een en ander aan onzin komt verkopen, nogmaals 'Allah' was al de naam van God onder Arabische Christenen al voor de Islam bestond. Het zijn de moslims geweest die ook de God van de Islam 'Allah' noemden en een voorwaarde stelden aan iedere moslim dat diegene die niet in de God van Mozes, Abraham etc geloofde geen moslim is / kan zijn, daarnaast is het Arameese woord voor God, hoe Jezus God aanriep 'Alaha'.quote:Op woensdag 23 april 2008 18:05 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Nogmaals, dat zegt niets. Daarbij is Allah nooit de God van de christenen geweest. In jouw rijtje staat geeneen Nieuw-Testamentische figuur, behalve Jezus, en hij is voor christenen zelf God.
Wanneer realiseren gelovigen dat er ook mensen zijn die helemaal niks met god, religie etc te maken (willen) hebben, met andere woorden we zeggen niet dat ie niet bestaat we zeggen niet dat ie bestaat, we doen er niets mee -> we zijn geen religie. Ik ben geen atheist, ik ben geen gelovige, klaar.quote:Op woensdag 23 april 2008 16:17 schreef Youtube het volgende:
Wanneer komen de atheisten eens nu massaal uit de kast en geven ze toe dat ze een geloof zijn?
Atheisme is ook een geloof, want je gelooft dat God niet bestaat, zeggen dat je niet gelooft is uiteindelijk zeggen dat je toch geloof dat God niet bestaat.
wat hierboven staat is een cirkelredenering en niet perse mijn mening, ik ben er niet uit.![]()
Wellicht domste OP ooit, maar wat atheisme nu precies is lijkt altijd een hete discussie.
Nee hoor. Het is een feit dat het mijn mening is en daarmee falsifieer ik je stelling. Want het gebruik van atheisme als geloof is niet voorbehouden aan gelovigen. Ik doe het ook, als ongelovige. Falscifiactie => stelling verworpen, volgens jouw geloof van wetenschapquote:Op woensdag 23 april 2008 16:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is geen feit maar jouw mening.
PWND![]()
Ik hoef het eventuele bestaan van een God niet aan te nemen zonder voldoende bewijs. Mijn weigering om in een God te geloven is slechts redelijk, geen geloof.
Hier schaar je in feite de atheisten in de hoek van gelovigenquote:Op woensdag 23 april 2008 18:16 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Wanneer realiseren gelovigen dat er ook mensen zijn die helemaal niks met god, religie etc te maken (willen) hebben, met andere woorden we zeggen niet dat ie niet bestaat we zeggen niet dat ie bestaat, we doen er niets mee -> we zijn geen religie. Ik ben geen atheist, ik ben geen gelovige, klaar.
Dat kan niet. Het ontkennen van het bestaan van echte niet-gelovigen is onderdeel van het geloof.quote:Op woensdag 23 april 2008 18:16 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Wanneer realiseren gelovigen dat er ook mensen zijn die helemaal niks met god, religie etc te maken (willen) hebben, met andere woorden we zeggen niet dat ie niet bestaat we zeggen niet dat ie bestaat, we doen er niets mee -> we zijn geen religie. Ik ben geen atheist, ik ben geen gelovige, klaar.
quote:Op woensdag 23 april 2008 18:19 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
. Falscifiactie => stelling verworpen, volgens jouw geloof van wetenschap
quote:Op woensdag 23 april 2008 18:28 schreef zquing het volgende:
iedere vorm van levensovertuiging is een geloof
quote:Op woensdag 23 april 2008 18:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat kan niet. Het ontkennen van het bestaan van echte niet-gelovigen is onderdeel van het geloof.
Als mensen zonder problemen en gevolgen niet-gelovig kunnen zijn, als je als niet-gelovige niet getraumatiseert bent, teleurgesteld, boos of niet op een bizarre manier ergens anders in geloofd dan valt een fundament van het geloof weg.
Alleen ik!quote:Op woensdag 23 april 2008 18:40 schreef katerwater het volgende:
Als zowel theisme als atheisme een geloof is, is vrijwel iedereen gelovig...
zwartwit bekeken is dat:
je gelooft in god: gelovig
je gelooft niet in god: ook gelovig
vertel mij eens: zijn er volgens deze theorie dan mensen die geen geloof aanhangen?
Het enige ware geloof is het geloof in jezelf, en of je daar een God of iets anders bij bedenkt... Dat is maar net waar je zelf in gelooft.quote:Op woensdag 23 april 2008 18:28 schreef zquing het volgende:
iedere vorm van levensovertuiging is een geloof
Voor de goede orde:quote:ge·loof (het; geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord
3 godsdienst
Wat dat betreft lijkt het me dus moeilijk te stellen dat atheïsme een godsdienst is, en dus daarmee dat definitie 3 van geloof van toepassing is, en 2 is sowieso niet van toepassing. Dus, houd je 1 over. Dat is volgens mij niet de manier waarop je Islam of Christendom (hoofdzakelijk) een geloof noemt, dus dan is het al een beetje een betekenisverschuiving; bovendien vind ik het zelf een beetje moeilijk, aangezien atheïsme niet echt een ‘iets’ is waarin je vertrouwen stelt. Ooit iemand horen zeggen ‘ik geloof in de werkende kracht van atheïsme’ of ‘mijn geloof in atheïsme heeft me door deze moeilijke tijd gesleept’? Of: ‘ik weiger mij in te enten, want ik leg mijn vertrouwen in mijn atheïstisch geloof’? Ik zou dat raar vinden, je stelt namelijk dat er niets is, dus is er moeilijk om daar vertrouwen in te leggen.quote:gods·dienst (dem)
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap
2 (geen meervoud) verering, aanbidding van God
Als je zegt dat je ‘gelooft’ dan bedoel je als Christen of Moslim 2.2 met name, alhoewel sommige subbetekenissen doorklinken. Maar dat is wat een onderscheidend kenmerk is van geloven in die betekenis. Dat is met atheïsme moeilijker. Je zou kunnen zeggen dat het 2.3 betreft omdat je geen Godsbewijs kunt leveren. Dit is echter met name als je zegt dat je gelooft dat God niet bestaat – als je niet gelooft dat God bestaat dan is de vraag of dat niet-geloven een geloof is nog weer een tweede. Hoe dan ook lijkt het me niet vergelijkbaar.quote:ge·lo·ven2 (onovergankelijk werkwoord; geloofde, heeft geloofd)
1 er vast van overtuigd zijn dat iem. of iets niet alleen in de verbeelding, maar in werkelijkheid bestaat
2 gelovig zijn
ge·lo·ven3 (overgankelijk werkwoord; geloofde, heeft geloofd)
1 vertrouwen stellen in
2 (iets) op gezag van een ander als waar beschouwen
3 menen, aannemen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |