quote:Machtsstrijd binnen PSV
Door PETER VAN DUYL
EINDHOVEN - Op de avond van 30 januari boekte PSV een cruciale zege bij Ajax (2-0) maar achter de schermen ontplofte die dag een explosief dat in Eindhoven al een tijdje op ontbranding lag te wachten.
De verhoudingen binnen de club kwamen die dag nog nadrukkelijker op scherp te staan.
Het middelpunt van de clash was de Ecuadoriaanse middenvelder Edison Méndez. De Zuid-Amerikaan stapte in december naar de clubleiding van PSV met het verzoek of hij terug mocht keren naar zijn vaderland. De moeder van Méndez was ziek, de speler wilde meer tijd bij haar doorbrengen.
PSV zat niet te wachten op het vertrek van de middenvelder, maar had begrip voor het dilemma van Méndez. Toen de Ecuadoriaanse topclub Barcelona zich in Eindhoven meldde, werd de vraagprijs vastgesteld op een miljoen dollar. Omdat Barcelona al een aantal spelers had gekocht, konden de Zuid-Amerikanen niet aan die financiële verplichting voldoen. Er werd onderhandeld, maar de transfer ketste af.
In de laatste week van januari verscheen er een Mexicaanse club op het toneel die de gevraagde transfersom wel op tafel wilde leggen. Méndez had best oren naar een overstap maar algemeen directeur Jan Reker blokkeerde de deal. Hij liet weten dat de prijs van een miljoen dollar was vastgesteld uit sociaal oogpunt en alleen gold voor clubs uit Ecuador.
Zo kwam het tot een nieuwe botsing tussen Reker en Vlado Lemic, een van de belangrijkste spelersadviseurs van Europa en ook degene die in Nederland Méndez bijstaat. De twee leven zo’n beetje op voet van oorlog met elkaar sinds de directeur de rol van de adviseur binnen PSV aan de kaak is gaan stellen.
Vlado Lemic is sinds een aantal jaren een belangrijke pion in het schaakspel dat PSV al zolang aan de nationale top houdt. De adviseur heeft goede relaties met een aantal kopstukken van het internationale voetbal.
Hij is kind aan huis bij Predrag Mijatovic, de technisch-directeur van Real Madrid, en via de machtige voetbalmakelaar Pini Zahavi ook bij Roman Abramovich, eigenaar van Chelsea. De warme band die PSV al jaren met Chelsea onderhoudt en die de club geen windeieren heeft gelegd, is niet in de laatste plaats zijn verdienste.
De Serviër is bij PSV de huismakelaar geworden. Hij gebruikt zijn internationale netwerk om de markt af te tasten als de landskampioen een speler wil halen. Zijn contacten worden aangewend als de Eindhovenaren iemand verkopen. Zo was hij betrokken bij de lucratieve transfers van eerst Arjen Robben en later Mateja Kezman naar Chelsea.
Als Lemic zich tot die rol zou beperken, zouden er nooit problemen zijn ontstaan. De Serviër is echter tegelijkertijd adviseur van een aantal PSV-spelers, onder wie Danko Lazovic, het talent Jonathan Reis en ook doelman Heurelho Gomes. Logischerwijs staat Lemic voor de belangen van zijn spelers. Zo vroeg hij keeperstrainer Joop Hiele dit seizoen meer dan eens waarom Cassio Ramos – achter Bas Roorda derde doelman – niet wat vaker bij het eerste op de bank zat.
De dubbelrol van Lemic heeft echter merkwaardige neveneffecten. In theorie zou het kunnen dat Lemic op één dag eerst naast de PSV-delegatie aan tafel zit om een transfer te bespreken en een paar uur later tegenover dezelfde mensen plaatsneemt om een van zijn spelers bij te staan. Niet iedereen vindt dat een probleem. ,,Het klopt, maar wij kunnen dat heel goed scheiden,” zei technisch manager Stan Valckx een paar maanden geleden.
Reker stoort zich aan deze situatie, die hij ongezond en zorgwekkend vindt. Waar of niet, de directeur van PSV stelt zich op het standpunt dat Lemic de club in een houdgreep heeft en wil af van die afhankelijkheid. Dus is de relatie met de Serviër gedaald naar het vriespunt. De twee voeren binnen PSV een ordinaire machtstrijd.
Niemand kan het bewijzen en hij zal het zelf nooit uitspreken, maar Reker heeft het gevoel dat doelman Gomes wordt ingezet als wapen in die strijd tegen hemzelf. In december opende de anders zo aimabele Braziliaan frontaal de aanval op Reker in een groot interview in VI.
Deze week doet de populaire Gomes het nog eens dunnetjes over. Waarom de doelman zich zou laten gebruiken, is niet uit te leggen. In december zei Reker al dat hij volkomen verrast wat door de uitval van de doelman, ditmaal onthoudt hij zich vooralsnog van commentaar.
De komende weken zullen uitwijzen hoe het spel van ego’s en belangen zich zal ontwikkelen. Jan Reker is al beschadigd maar het lijkt ondenkbaar dat PSV hem zal slachtofferen. Als het oorlogje ertoe leidt dat Lemic buiten de deur wordt gezet, zal de landskampioen moeten bewijzen dat het ook zonder de Serviër kan. Dat zal - gezien het aantal lijnen dat via Lemic loopt - nog moeilijk genoeg blijken.
quote:Gomes haalt keihard uit naar PSV
Geschreven op woensdag, 23 april om 00:05
Heurelho Gomes weet niet of hij komend seizoen nog bij PSV speelt. Dat zegt de sluitpost woensdag in het tijdschrift Voetbal International. Net als begin december, toen hij in het weekblad stelde geen vertrouwen meer te hebben in de Eindhovense clubleiding, heeft hij met name algemeen directeur Jan Reker op de korrel genomen.
Voelt dit als jóúw titel?
"Ik denk niet dat dit alleen míjn titel is, maar een kampioenschap van álle spelers. We hebben moeilijke momenten overleefd. Het is niet gemakkelijk voor een groep te werken onder drie trainers in één seizoen, met elk hun eigen ideeën. Dat we kampioen zijn geworden, heeft meer te maken met de kwaliteit van de groep dan met al die trainers die we hebben gehad."
De constructie met Sef Vergoossen kwam nogal gekunsteld over. Had Jan Wouters niet beter het seizoen kunnen afmaken?
"Wat mij betreft hadden we inderdaad net zo goed kunnen doorgaan met Jan Wouters. De laatste drie jaar waren we steeds kampioen en Wouters was daar vorig seizoen ook bij. Hij wist dus ook wel wat er werd gevraagd. Het was een groot risico na een tijdje met Wouters wéér met een nieuwe trainer te beginnen. Dat het goed is uitgepakt, is alleen maar aan de spelers te danken. In november liet de club Ronald Koeman vertrekken. Ik vind dat PSV toen óf direct een keuze had moeten maken voor een andere trainer óf voor de rest van het seizoen had moeten kiezen voor Wouters. Dit was halfslachtig beleid. Ik vind dan ook dat dit puur het succes is van de spelersgroep."
In hoeverre heeft het circus met de trainers invloed gehad op het spelpeil?
"Vorig jaar hadden we met Alex en Phillip Cocu nog twee topspelers die heel belangrijk waren. Toen kwamen we bijna nooit in de problemen. Nu voetbalden we niet beter dan tijdens de vorige kampioensjaren, maar vind je het gek met al die trainerswisselingen midden in het seizoen? Het duurde veel te lang totdat we wisten of Wouters wel of niet verantwoordelijk zou blijven. Toen begonnen ze te zeggen: 'Er komt er eentje', wat vervolgens weer niet zo bleek te zijn. De groep was daardoor onrustig. Wouters probeerde de club te helpen, terwijl de club niet wist welke kant het op moest. Intussen liepen de spelers rond zonder zelfvertrouwen."
Hoe heeft de selectie zich afgesloten voor dat rumoer?
"We zeiden tegen elkaar: We moeten ons focussen op de titel en samen doorgaan. De club deed beloften die telkens geen waarheid werden. In die sfeer moesten wij optimaal presteren. Door alle onzekerheid over de trainerspositie haalden wij niet het maximale uit de groep. Dat zag je toen terug in de resultaten. Als je onder deze omstandigheden kampioen wordt, mag je wel zeggen dat de spelersgroep goed functioneert."
Kampioen ondanks wanbeleid?
"Dat mag je wel stellen, ja."
Jullie spel was vooral na de winterstop erg negatief, zelfs tegen kleine tegenstanders in het Philips Stadion. Sloeg dat niet een beetje door?
"Ons spel was niet groots, maar het was steeds net genoeg om te winnen. Wij waren met onze resultaten constanter dan de concurrentie, maar ik kan me voorstellen dat het publiek niet altijd heeft genoten. We hebben gespeeld zoals de trainer het heeft gewild. Als de trainer een elftal neerzet om te verdedigen, dan verdedigen wij. Als de trainer ons wil laten aanvallen, dan vallen wij aan. Dat had ook gekund, want wij hebben veel kwaliteiten in de voorhoede. We hebben deze periode vooral keihard moeten vechten. Voortdurend was de bal in onze defensie, zelfs tegen de kleinere clubs. De trainer had er meer uit kunnen halen. Het is heel gemakkelijk met een bord vóór de wedstrijd uit te leggen: Jij gaat naar rechts, jij naar links en jij naar voren. Maar als daar op het veld niet op wordt getraind, dan houdt het op. Dan mag je niet verwachten dat je dat in de wedstrijd opeens wél ziet."
Jij bent uitgegroeid tot een gezichtsbepalende speler die alle vier titels van de afgelopen jaren meemaakte, net als Jefferson Farfán en Ibrahim Afellay. Zie jij bij de nieuwe lichting talenten voldoende ontwikkeling om te bouwen op nieuwe successen?
"De mentaliteit van de club, of misschien kan ik maar beter gewoon de naam van algemeen directeur Jan Reker noemen, is niet goed. Deze man en de door hem aangestelde mensen begrijpen niet hoe je moet werken met jonge spelers. Vooral bij een club als PSV is het belangrijk om te weten hoe je met zulke voetballers moet omgaan. Dat is nu niet aanwezig. Daardoor hebben wij niet alles uit de jonge groep kunnen halen."
Geef eens een voorbeeld.
"Ismail Aissati. Hij heeft zich tegenover de andere spelers en de trainers altijd heel professioneel opgesteld, maar PSV is respectloos met hem omgegaan."
Leg uit.
"Ik zal het precies vertellen. We voetbalden thuis tegen De Graafschap. Aissati speelde al lange tijd nauwelijks en moest zich de hele tweede helft opwarmen. We stonden ruim voor, met 4-1. In de allerlaatste minuut zei de trainer: 'Invallen.' Als je nog moet tijdrekken vanwege een 1-0 voorsprong, had ik dat begrijpelijk gevonden, maar de wedstrijd was allang beslist. Aissati zei: 'Nee, ik hoef niet in te vallen. De volgende dag zei de trainer dat Ismail terug moest naar het beloftenteam, omdat hij te weinig respect had getoond naar de spelersgroep. Maar de spelersgroep was helemaal niks gevraagd. Ik vond dat onterecht en ben met dit verhaal naar Reker en technisch directeur Stan Valckx gegaan. Ik zei Reker dat deze sportieve maatregel niet nodig was en dat een geldboete zou volstaan. Bovendien zou bij een straf voor Aissati de pers erop duiken, zo kon in een belangrijke fase van de kampioensstrijd druk worden uitgeoefend. Dat zou een negatieve uitwerking kunnen hebben."
"Nadat Reker het interessant had gevonden mij mede te delen dat hij een groots plan had nieuwe tribunes achter het doel te bouwen, en het ereterras van de bestuurskamer uit te breiden, kwam hij ter zake. De conclusie was na een minuut of vijf dat het beter was als een groepje spelers zelf met de trainer ging praten. Hij wilde er liever niets mee te maken hebben. De volgende dag riep ik Timmy Simons, Carlos Salcido, Ibrahim Afellay en Bas Roorda bij me. We hebben gesproken met de trainer, dat het niet kon op deze manier. PSV is veel sterker mét Aissati dan zónder Aissati. In het belang van de titel moesten wij aan onszelf denken en niet aan een trainer die er maar voor korte tijd zit. Toen heeft de trainer Aissati teruggeroepen om weer te komen trainen met de eerste selectie. Het was niet moeilijk om de trainer te overtuigen, hij wist dat we gelijk hadden. De trainer vroeg in de kleedkamer nog of iedereen het ermee eens was. Helemaal niemand was tegen."
"Aissati heeft zich altijd professioneel opgesteld en is altijd correct geweest tegenover de club. Hij heeft pas nog zijn contract verlengd. Hem is beloofd dat hij élke wedstrijd zou invallen, Jan Reker staat daarvoor garant. Ik zeg niet dat het professioneel gedrag was van Aissati. Maar als je ondanks de belofte van Reker een lange reeks wedstrijden niet speelt en één minuutje moet invallen, begrijp ik het volkomen. Dit voorval geeft aan hoe PSV vandaag de dag met jonge spelers omgaat."
Is het verhaal Aissati niet een incident?
"Vorig jaar werd Jonathan Reis hier met veel verwachtingen naartoe gehaald. Deze jongen wordt kapotgemaakt door de club. Laatst wilde PSV hem laten meespelen tijdens een onbelangrijk toernooi met de A-jeugd. Daar zou hij verschillende wedstrijden in een paar dagen voetballen. Jonathan is contractspeler van de A-selectie en zei dat hij liever bleef trainen in Eindhoven om sterker te worden. En hij zei dat hij een wedstrijd tegen FC Groningen vanaf de tribune bekijken leerzamer vond dan aanwezig zijn op een onbelangrijk jeugdtoernooi. Reker gaf hem daarvoor vijfduizend euro boete! De hoogste boete die bestaat bij PSV. En ze stuurden hem naar het beloftenteam!"
"In plaats daarvan hadden ze beter met hem kunnen werken, hem kunnen uitleggen wat hij fout doet en wat goed. Beter maken. Nu is Jonathan fysiek minder sterk geworden, wat met zijn leeftijd abnormaal is. Normaal gróéit een speler van achttien. Reker heeft aan het begin van dit seizoen aan de zaakwaarnemer van Jonathan, die ook míjn zaakwaarnemer is, verteld dat hij zorgt dat Jonathan dit seizoen 20 tot 25 wedstrijden speelt. Een verhuurperiode was in januari niet aan de orde, want hij zat dicht bij een basisplaats. Dat heeft de trainer gezegd. Om vertrouwen te winnen van een speler hoeft een coach hem niet elke wedstrijd op te stellen. Af en toe een keer vijf minuten is al genoeg. Zo zijn er meer voorbeelden. Toen keeper Cássio Ramos hiernaartoe kon, had hij ook een aanbieding van Benfica. Toen overtuigden Reker en PSV hem door te zeggen dat hij altijd op de bank zou zitten. Zoals je al weet is hij dit seizoen de derde man. Ik denk niet dat je als directeur van een club zulke dingen met jonge spelers kan doen."
Heb jij persoonlijk om deze voetballers bekommerd?
"Ik probeer altijd spelers te helpen, vooral de jongeren. Helemáál als je ziet dat de directie en de trainers van de club deze jongens gewoon links laten liggen. Dan moet ík het maar doen. Het is wereld van verschil met twee jaar geleden, toen Guus Hiddink hier nog zat. Een eerlijke man die de goede beslissingen nam en wist hoe je met spelers moest omgaan. Toen hebben we allemaal grote stappen vooruit gezet."
Jonge spelers als Dirk Marcellis en Otman Bakkal hebben wél stappen vooruit gemaakt.
"Die twee hebben progressie geboekt, zoals iederéén in het leven progressie kan boeken. Dat heeft niets te maken met goede begeleiding. Ook als je niet speelt kun je beter worden, maar de voorbeelden die ik noemde, zijn sléchter geworden. Gezien alle kwaliteiten in deze selectie kun je toch moeilijk stellen dat er veel vooruitgang is geboekt, Het zou nog veel beter kunnen, als PSV een topmentaliteit zou hebben. Als we zo doorgaan met het beleid van Reker, dan zie ik het somber in. Guus was een fenomeen, ook voor jonge spelers."
"Ronald Koeman was een jonge trainer die nog verder kon groeien. In de voorbereiding speelden we met veel jonge jongens een toernooi in Moskou. daar lieten we AC Milan en Real Madrid achter ons. Iedereen was enthousiast over het jonge PSV. Maar was is daarvan terechtgekomen? Nu is er niemand meer voor de talenten."
PSV heeft met de Peruaan Reimond Manco opnieuw een jonge Zuid-Amerikaan gekocht. Heeft hij wél perspectief in Eindhoven?
"Ik vraag me serieus af wat deze speler bij dit PSV moet. Met bovengemiddelde talenten als Jonathan en Aissati is het niet gelukt, hoe gaan ze hém dan ontwikkelen? Dit seizoen verkocht de club Manuel Da Costa aan Fiorentina. Hij was misschien geen nieuwe Alex, maar het zegt genoeg dat zo´n jongen blij was met zijn transfer naar Fiorentina. Daar speelt hij niet, maar zit-ie wel altijd in de selectie. PSV liet hem niet optimaal functioneren, terwijl hij tegen Arsenal en Liverpool heeft bewezen over de nodige kwaliteiten te beschikken. Misschien niet voor de absolute top, maar hij kon veel beter dan hij heeft laten zien. Ook iets oudere spelers, zoals Jefferson Farfán en Danko Lazovic, zijn dit jaar in moeilijke periodes totaal niet gesteund. De club heeft flauw idee hoe je met dit soort spelers moet omgaan. Je ziet ook dat ze een veel lager rendement hebben gehaald, hun niveau ligt hoger. Als je niet met jonge voetballers kunt werken, koop dan gewoon alleen nog spelers met ervaring. Huub Stevens moet de mentaliteit en omgang ten aanzien van de jeugd veranderen."
In december verlengde jij je contract, je zei dat dat je weer alle vertrouwen had in PSV. Hoe kan het nu opnieuw zo misgaan tussen jou en Reker?
"We hebben destijds gesproken en ik had een heel goed gevoel. Nu heb ik het idee dat Reker toen alleen maar heeft gezegd wat ik graag wilde horen. Nadat ik het contract heb getekend, is er niets veranderd. Ik praat niet over het financiële gedeelte, daar is PSV altijd heel correct in. Het gaat mij om het sportieve. Met beloftes heeft hij mij overtuigd te tekenen, maar daar maakt hij niks van waar. PSV zou weer de juiste weg volgen om prijzen te winnen. De club beloofde mij bijvoorbeeld een vaderfiguur als trainer aan te stellen. onder wie de jonge spelers zich goed zouden ontwikkelen. Nou, daar is geen sprake van. Als ze zo doorgaan, raken ze een paar hele goede spelers kwijt. Dat komt allemaal doordat Reker steeds praat zonder na te denken."
"Als ze hun beloftes niet kunnen waarmaken, moeten ze ook niet proberen mij te overtuigen. De toekomst van PSV hangt van de jonge spelers af, maar de club wet niet hoe met hen om te gaan. Ik wil prijzen blijven winnen in de toekomst en in Europa ver komen. Nu halen we elk jaar minder punten en gaat het spel achteruit. Met de leugens van Jan Reker is PSV niet de goede weg ingeslagen."
PSV is met de komst van keeperstrainer Flavio Tenius toch wél aan een wens van jou tegemoet gekomen?
"Laat ik eerst zeggen dat Tenius zijn contract nog altijd níet heeft getekend. De clubleiding en de nieuwe trainer durfden eigenlijk niet te zeggen dat ze liever niet doorgingen met Joop Hiele. Toen heb ik zelf maar de knoop doorgehakt. Hiele zag het vier jaar geleden, toen ik naar PSV kwam, niet in me zitten. Hij wilde per se een Nederlandse keeper, heb ik begrepen. Hiele stond sceptisch tegenover mijn komst.Ik had hier een moeilijke start en Guus Hiddink beschermde mij, door me soms wél op te stellen en me soms even in de luwte te zetten. Vervolgens heb ik me goed kunnen ontwikkelen, maar het laatste jaar heb ik het idee dat Hiele meer bezig is met de algemene coaching en ik vind gewoon dat ik te weinig heb gewerkt met de keepers onderling. Met Cássio heb ik helemaal niet extra gewerkt. Toen heb ik gezegd dat het misschien beter was met iemand anders door te gaan. Daar was Valckx ook bij. Toen PSV besloot dat Hiele geen nieuw contract zou krijgen, zei ik dat ik heel graag met een topkeeperstrainer werk. Tenius is een vriend, maar ik wil geen vriendenclub maken, zoals Reker wél wil. Ik wil werken in een tópclub met tóptrainers en tópspelers. PSV is de enige Europese club met twee Braziliaanse keepers, dus ik vond Tenius een logische gedachte."
"Ik denk niet alleen aan mezelf, maar ook aan Cássio en Roorda. Het gaat mij maar om één ding: topkwaliteit. Met Cássio contracteerde PSV een jonge keeper, maar je hebt niet een trainer die heel goed met hem samenwerkt. Daardoor dreigt PSV een grote investering en een groot talent te verliezen. Tenius heeft mij destijds beter gemaakt, mijn overtuiging is dat hij Cássio en ook Roorda op een nog hoger niveau kan brengen. Als PSV nee had gezegd, had ik het ook goed gevonden. Maar Reker zei meteen: Geen probleem. Stevens weet ervan en Tenius krijgt een contract.
Toen Tenius zijn komst wereldkundig maakte, zei Stevens nog nooit van deze man gehoord te hebben.
"Misschien heeft Reker het alleen maar gezegd zodat ik mijn contract zou verlengen. Door zulke incidenten gaat het bij PSV dus niet goed. Steeds wordt er iets gezegd, en later is het dan zogenaamd níét gezegd."
Plotseling werd ook Hans Seger gepresenteerd.
"Dat is toch niet normaal? Welke club werkt nou met twee keeperstrainers bij de eerste selectie? Ik kan geen goede reden bedenken. Misschien dat de ene met rechts schiet en de ander met links... Ik ken Segers persoonlijk niet, maar ik vind dit respectloos tegenover mij en de andere keepers. Als je liever een ander dan Tenius hebt, zeg dan gewoon: Gomes, er zijn geen mogelijkheden Tenius te halen. Dan had ik mijn contract net zo goed verlengd. Nu hebben ze geprobeerd mij met mooie woorden tevreden te houden, terwijl ze liever een andere keeperstrainer hebben.
"Voor mijn gevoel waren er al beloftes aan andere trainers gedaan, terwijl tegen mij werd gedaan alsof Tenius hun ideale kandidaat was. Zoals eerder ook beloftes zijn gedaan aan assistent-trainers. Ik ben niet een man van compromissen, maar een man met kwaliteiten. Hoe kan de club zo omgaan met mij en Tenius? Hij heeft nu voorlopig nergens een contract. Niet bij Cruzeiro en niet bij PSV. Een reden te meer triest te zijn."
Het is allemaal begonnen met jouw verhaal in december. Toen was jij teleurgesteld door de lakse houding rond je contractverlenging en vooral door Rekers woorden: Laat de belangstellende clubs maar komen. Reker ontkent pertinent dat hij dat heeft gezegd.
"Ik neem toch aan dat ik Stan Valckx kan vertrouwen als hij informatie aan mij doorgeeft. Ik heb heel goed begrepen wat Stan mij heeft gezegd. Daar kon geen misverstand over bestaan. Ik vertrouw Reker niet. Vijf minuten nadat hij iets heeft gezegd, weet hij het al niet meer. Ook voor Stan is dit triest, hij kan geen tegenwicht bieden aan Reker. Voor Reker stelt Stan niks voor, hij behandelt hem als een nobody. Volgens mij denkt Reker: Wie is hij? Stan geeft iets aan mij door, daarna komt Jan vertellen dat hij het niet heeft gezegd. Dat is respectloos ten opzichte van Stan."
Wat betekent dit nu voor jouw positie in de club?
"Het is heel simpel: Reker eruit of ik eruit. Op deze manier kan ik niet meer samenwerken. Ik hou niet van leugens. Voor mij is een woord belangrijker dan een handtekening."
Na je vorige aanklacht in Voetbal International was de verstandhouding binnen een week weer genormaliseerd. Is deze breuk nog te lijmen?
"Nee, ik ben er klaar mee. Ik heb geen vertrouwen meer in de club zolang deze wordt geleid door Reker. Hij is niet één of twee keer zijn woord aan mij niet nagekomen, maar wel drie of vier keer. Na de problemen met Aissati en de keeperstrainer heb ik het gehad. Reker is geen man van zijn woord. Wij kunnen onmogelijk samen verder."
Een paar weken geleden zei je nog dat je in Oranje wilde. Je vond het geen probleem bij PSV te wachten op je paspoort. Waarom stel jij je nu opeens zo hard op?
"Ik heb bedankt voor Brazilië en wil voor het Nederlands elftal gaan. Ik heb er lang over nagedacht en was blij met het besluit. Een paar dagen nadat ik dit bekend had gemaakt, hoorde ik dat Segers de nieuwe keeperstrainer was. Voor mij was dat de druppel die de emmer deed overlopen. Ik had nog steeds hoop dat de club de goede weg zou inslaan, dat hield ik mezelf steeds voor, maar na dit incident is er definitief iets gebroken. Nu jaagt Jan Reker me weg en ontneemt hij mij deze mogelijkheid."
Je uitspraken zijn fel. Zit hier eigenbelang achter?
"Waarom? Als ik een transfer wil maken, dan had ik in december nooit moeten bijtekenen. Nu is het alleen maar gecompliceerder. Volgens mij heb ik wel genoeg laten zien, ik hoef niet een transfer af te dwingen via een interview. Toen ik in december tekende, wilde ik vijf jaar blijven. Maar zoals het nu gaat, kan ik het niet volhouden hier te blijven."
"Ik heb een goede relatie met de supporters en de mensen binnen de club, maar ik ben hier om titels te winnen. En met de leugens en verkeerde visie van Reker zullen we in de toekomst weinig meer winnen. Hij maakt zich druk over de play-offs, maar hij kan zich beter druk maken over een sterk PSV. Als wij gewoon elk jaar kampioen worden, zoals de laatste vier jaar hebben wij toch helemaal niks te maken met de play-offs?"
Na je contractverlenging bedankte je de supporters voor hun massale steun. 'Een schuld die ik moet terugbetalen', zei je toen. Breek je deze belofte nu?
"Vier jaar lang heb ik het maximale gegeven. Ik ben een positivo en je hoort mij bijna nooit klagen. Alleen als daar echt een goede reden voor is. De supporters zullen misschien niet blij zijn met mijn uitspraken en met mijn mogelijke vertrek.. Maar ze zullen nu wél begrijpen wat er precies aan de hand is bij PSV. Ik open de mensen de ogen voor wat er in de toekomst kan gebeuren. Ik wil dat zij precies op de hoogte zijn. Ik ga weg, de club blijft. Die moet door op de goede weg. Daarom wil ik deze zaken bespreekbaar maken, dat ben ik aan mijn fans verplicht."
"PSV was ook zónder Gomes kampioen geworden, je zult mij nooit horen zeggen dat het míjn titel is. Maar Reker heeft het alleen maar over ík, met zo iemand kan ik niet samenwerken. Ik heb een goed contract, speel altijd in de Champions League, heb een goede relatie met de supporters en hou van deze club. Dus ik besef heel goed wat ik op het spel zet. Toch moet het gezegd worden. Ik wil dolgraag bij PSV blijven, maar niet samen met Jan Reker. Dit was misschien mij laatste interview met Voetbal International als PSV-speler. Wat hierover ook gezegd gaat worden, ik sta er vierhonderd procent achter. Ik zou zeggen: was getekend, Heurelho Gomes."
Jij hebt blijkbaar totaal geen kijk op de zaak. De enige huichelaar die ik uit de teksten en toespraken kan halen is toch echt dhr. Reker.quote:Op woensdag 23 april 2008 08:41 schreef Breach het volgende:
Dit stukje is een reactie van mij in het Gomes-topic:
Ik heb het hele interview met verbazing zitten lezen. Aan alles is te merken dat dit grotendeels bedacht is door zijn zaakwaarnemer die ontevreden is dat zijn clienten niet als Goden behandeld worden.
Gomes is een fantastische keeper, misschien wel één van de besten van de wereld, en is ontzettend belangrijk voor zijn team. Hij weet dit (net als elk ander levend wezen met ogen op deze wereld) zelf heel goed en profiteert van die situatie door te stellen dat de mensen moeten kiezen tussen hem en Reker. En iedereen weet dat het publiek zal kiezen voor de man die PSV grotendeels aan de titel heeft geholpen.
Gomes draagt meerdere keren beslissingen van de trainer aan als verantwoording van de Algemeen Directeur. Ik weet niet wat de functie van Stan Valckx dan verder bij PSV is, maar als er problemen zijn omtrent het technisch beleid, dan is de Technisch Directeur daarvoor het aanspreekpunt. Hij verwijt Reker het niet opgelost te hebben terwijl die daarvoor niet verantwoordelijk is.
Gomes maakt Reker belachelijk en stelt dat hij niet handelt in dienst van PSV omdat ie niet weet hoe het in zn werk gaat. Tuurlijk heeft Reker fouten gemaakt, maar als je hem iets NIET kunt verwijten dan is het het feit dat hij niet álles doet om PSV beter te maken.
Verder is het optreden van Gomes omtrent de keeperstrainer die hem 4 jaar lang zo goed maakte dat ie een Europese topper werd, ronduit schandalig te noemen. Hij zegt nu dat Hiele het allemaal niet in hem ziet zitten en dat ie dat van horen zeggen heeft. Het feit dat ie het in die 4 jaar niet aan het optreden van Hiele gemerkt heeft zegt genoeg over de professionele instelling en geschiktheid van Hiele. En omdat er nu een vriend uit Brazilie moet komen om zijn zakken te vullen en PSV daar twijfelend op reageerd is meneer boos.
Ik heb gewacht met een oordeel tot ik het interview gelezen had en ben tot de conclusie gekomen dat Gomes een huichelaar is en een nare persoonlijkheid. Zijn kwaliteiten staan buiten kijf maar de manier waarop ie de club nu in een spagaat zet is ronduit schandalig te noemen. Ik hoop dan ook dat het PSV-publiek zich sterk maakt vóór Reker want Gomes zal dit jaar of volgend jaar toch weggaan en dan zit je zonder die toegewijde voorzitter.
Ik wacht nog even met conclusies trekken totdat ik alle partijen heb gehoordquote:Op woensdag 23 april 2008 08:52 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Jij hebt blijkbaar totaal geen kijk op de zaak. De enige huichelaar die ik uit de teksten en toespraken kan halen is toch echt dhr. Reker.
- Trainer laten vertrekken aan het begin van het seizoen
- Beloftes maken die hij niet nakomt
- Roepen dat er een nieuwe coach zo snel mogelijk gevonden wordt om voor de groep te komen staan
- Mensen binnen PSV als slaven behandelen
- 2 keeperstrainers aanstellen zonder enig vorm van overleg
- Spelen met gevoelens van anderen.
Vond het een heel sterk stuk, van iemand die er dichter op zit dan ik als Ajacied.quote:Dít verhaal laat zien dat niet iedereen bij PSV ligt te slapen. De korte termijn coach Sef Vergoossen slaat zich op de borst met de leuze dat PSV terecht kampioen is geworden. Behoudens de uitwedstrijd tegen Feyenoord heeft de ploeg onder zijn hoede geen enkele keer gespeeld als een kampioen. Tegen IFK Helsingborg, Roda JC, Tottenham Hotspur, Fiorentina, NEC en FC Twente koos de Limburger telkens voor een behoudende opstelling. Mét Culina en mét Méndez, die speelden ten koste van betere voetballers als Dszudszák en Bakkal. Gevolg: er zat geen voetbal meer op het middenveld.
Gomes''s voorbeeld van Aissati is uitermate treffend. Aissati is erin geluisd. Hij kon de nr. 10 van Ajax worden maar geloofde in de woorden van Reker. Vervolgens moest hij - het grootste talent van Nederland - elke maandagavond opdraven om Jong PSV te versterken. Onnodig, want bij elke andere ploeg in Nederland zou Aissati een essentiele basisspeler zijn. Intussen verklaart Vergoossen dat mooi, aanvallend en attractief voetbal niet aan zijn ploeg besteed is, want het arme PSV moet wel in Europa spelen en Ajax niet. Calimero treedt weer op terwijl juist het Europa-argument gebruikt kan worden als lange neus naar Amsterdam.
PSV moet berekent zijn op Europese overwintering, dus stel je een selectie samen die aan deze nota bene doelstelling kan voldoen. Maar Reker en de zijnen zetten laag in. Cocu en Alex verloren. Het verlies van Alex moet intern worden opgevangen en daardoor kwam onder Koeman Addo in beeld. Dat deze constructie waardeloos was (Addo is niet van het vereiste niveau bij PSV) bleek al gauw en bij toeval (zoals zo vaak bij de doorbraak van een PSV-talent) bleek Dirk Marcellis een revelatie. Verder haalde PSV Zonneveld en Van der Leegte, nog twee waardeloze breedteaankopen. Voeg daarbij Koevermans en Lazovic en je komt tot de conclusie dat de uitgegeven 15 miljoen van de afgelopen zomer volledig nutteloos zijn besteed.
Transfervrije talenten als Jonathan Reis en Fágner Conserva de Lemos worden volledig genegeerd, terwijl bij dit soort spelers de winst kan worden gemaakt. Om nog niet te spreken over het talent van de EIGEN jeugd bij PSV: Rochdi Achenteh, Rens van Eijden en Genero Zeefuik zouden bij andere clubs een grotere en bovenal eerlijker kans maken op speelminuten. Zeker bij Zeefuik is het raar. PSV haalt Amrabat, zonder te beseffen dat men met Zeefuik een soortgelijke speler in huis heeft. Zeefuik is snel, lichtvoetig, heeft een behoorlijke actie en scorend vermogen. Allemaal kwaliteiten die Amrabat ook heeft, maar PSV is te laf om te gokken en kiest voor de dure oplossing.
Reker slaat als Algemeen Directeur volledig de plank mis. Net als voorgaande trainers liet Vergoossen Jan Kromkamp wekelijks door de mand vallen, maar had dit geen gevolgen voor diens positie. Aissati weigert terecht in de laatste minuut in te vallen: terug naar Jong PSV en een geldboete. Jonathan kijkt liever naar PSV 1 van de tribune dan als A-selectiespeler mee te doen aan een onbetekenend jeugdtoernooi: terug naar Jong PSV en een geldboete! Verniel die jongens niet zo en kijk naar het falen van de basisspelers: buiten Afellay, Gomes, Marcellis, Simons, Bakkal en Dszudszák zie ik geen enkele andere speler die hoger dan een 6 verdient!
Reker is intussen bezig de aandacht op Stijn de Smet de vestigen. De spits van Cercle Brugge moet PSV komend seizoen versterken, maar mag ik dhr. Reker eraan herinneren dat PSV reeds in het bezit is van aanvallers als Balász Dszudszák, Jefferson Farfán, Danko Lazovic, Danny Koevermans, Nordin Amrabat, Reimond Manco, Jonathan Reis en Genero Zeefuik!!? PSV heeft geen behoeft aan aanvallende versterkingen! Het zorgenkindje ligt in de verdediging. Alleen Dirk Marcellis en Carlos Salcido zijn waardige PSV-verdedigers! Daar kunnen enkel Slobodan Rajkovic, Fágner Conserva de Lemos en Rens van Eijden bij worden gevoegd, dus het aankoopbeleid van PSV moet erop gericht zijn dat de defensie versterkt wordt! Aanvallend zit het op zich wel goed (hoewel Lazovic en ook Koevermans mij een doorn in het oog zijn). Daarom verbaast het mij dat de laffe, conservatieve coach Sef Vergoossen ook zegt dat zijn ploeg het spel niet kan maken. Beste Sef, ik heb geen coachpapieren of ervaring in het professionele voetbal, maar een blinde kan zien hoeveel voetballend vermogen dit PSV heeft om het spel wel degelijk te kunnen maken. Een opstelling?
-------------------Gomes-------------------
Fágner-----Marcellis---Salcido-----Rajkóvic
-----------Simons-------Bakkal-------------
----Aissati-------Afellay-----Dszudszák----
------------------Farfán-------------------
Gomes heeft gelijk. PSV moet drastisch veranderen om aan te haken bij de Europese top. Sterker nog, Nationale top. Feyenoord krijgt een Nieuwe Kuip met 76.000 toeschouwers, Ajax krijgt Aegon als shirtsponsor. En PSV? PSV heeft Philips voor een dubbeltje op de eerste rang, slechts 33.000 toeschouwers op de banken en zit verdomme met zesjes als Kromkamp, Zonneveld, Culine, etc. in zijn maag. En het beleid? Ondanks het onverwachte beleid zegt Frits Schuitema dat de Eindhovenaren het voorzichtige beleid van de afgelopen jaren doorzetten: met de hand op de knip en de selectie bij elkaar houden. Verder van de oplossing kun je niet zitten...
Als ie die trainer had gehouden had je waarschijnlijk hetzelfde gezeik gehad. Koeman lag niet goed bij PSV en hij wilde zelf ook weg.quote:Op woensdag 23 april 2008 08:52 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Jij hebt blijkbaar totaal geen kijk op de zaak. De enige huichelaar die ik uit de teksten en toespraken kan halen is toch echt dhr. Reker.
- Roepen dat er een nieuwe coach zo snel mogelijk gevonden wordt om voor de groep te komen staan
- Koeman had sowieso wel weg gegaan omdat hij van niemand meer steun kreeg binnen de club.quote:Op woensdag 23 april 2008 08:52 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Ik vraag mij dan ook echt af ok Reker dit ook werkelijk gedaan heeft, hopelijk horen wij er vanavond meer over bij Studio Sportquote:Op woensdag 23 april 2008 09:11 schreef dndiek het volgende:
Mensen moeten ook even bedenken dat een algemeen directeur geen beloften kan doen over speeltijd, posities in de selectie e.d.
Maar het feit dat Gomes zich laat misbruiken voor zo'n interview zegt genoeg over Gomes zelf vind ik. Het werd net ook al gezegd, de Algemeen Directeur gaat geen beloften doen over speeltijd en invalbeurten. Hij wijdt het slechte spel aan het beleid van Reker en dat gaat nergens over. PSV speelt al 2 seizoenen dramatisch en dat is niet ineens na de fouten van Reker omtrent de trainerswissel gekomen.quote:Op woensdag 23 april 2008 09:20 schreef M0NTANA het volgende:
Voor zover ik kan beoordelen, lijkt het mij vuil spel van Vlado Lemic. Deze zorgt voor twee kampen binnen PSV, puur om zijn cliënten er beter uit te laten komen. De belangenverstrengeling zorgt ervoor dat PSV beter met hem kan breken, maar als zij daardoor Gomes kwijtraken, kunnen ze er ook weleens voor kiezen om Jan Reker te lozen. Al met al geloof ik niet dat Gomes hierbij een transfer probveert te forceren, hij houdt erg veel van de club en als hij graag naar het buitenland wil, is de clausule in zijn contract al voldoende.
Ik heb ook het idee dat veel van dit interview aan Gomes is ingefluisterd. Lemic probeert Reker uit te spelen op deze manier.quote:Op woensdag 23 april 2008 09:20 schreef M0NTANA het volgende:
Voor zover ik kan beoordelen, lijkt het mij vuil spel van Vlado Lemic. Deze zorgt voor twee kampen binnen PSV, puur om zijn cliënten er beter uit te laten komen. De belangenverstrengeling zorgt ervoor dat PSV beter met hem kan breken, maar als zij daardoor Gomes kwijtraken, kunnen ze er ook weleens voor kiezen om Jan Reker te lozen. Al met al geloof ik niet dat Gomes hierbij een transfer probveert te forceren, hij houdt erg veel van de club en als hij graag naar het buitenland wil, is de clausule in zijn contract al voldoende.
Ook al is het deels waar, heb ik nog het gevoel dat niet alles pluis is daar. Wat er met talenten als Aissati en Reis gebeurd is ook niet normaal...quote:Op woensdag 23 april 2008 09:20 schreef M0NTANA het volgende:
quote:Gomes cruciale pion in machtsstrijd PSV - ANALYSE
woensdag 23 april 2008 | 03:12
Het spel dat Heurelho Gomes speelt, begint een beetje flauw te worden. Flauw, doorzichtig en onsportief.
Voor de tweede keer in pakweg vijf maanden heeft hij een weldoordacht plan gesmeed om de aanval te openen op de leiding van zijn zo geliefde club. Dat doet hij niet door directeur Jan Reker persoonlijk en rechtstreeks aan te spreken in een volwassen onderhoud. Hij gebruikt vandaag het weekblad Voetbal International om een bom te leggen onder PSV en aan te dringen op een vertrek van Reker.
Eind vorig jaar was er bij de club al van alles mis, volgens Gomes. Inhoudelijk sterke kritiek had de keeper niet, wel herhaalde hij enkele keren dat PSV 'op deze manier' en 'met deze president' nooit meer zou kunnen beantwoorden aan zijn ambities. Reker stelde zich sjiek op, incasseerde de klappen en kwam tegemoet aan alle eisen die Gomes stelde. Voor de vierde keer werd zijn contract verbeterd en vanuit Brazilië komt straks speciaal voor hem keeperstrainer Flavio Tenius binnengevlogen.
Vooral met die laatste toezegging zat Reker in zijn maag, omdat de nieuwe hoofdcoach Huub Stevens een volledig Nederlandse trainersstaf had willen samenstellen en nog nooit van Gomes' vriend had gehoord.
Alle onhandige manoeuvres waren snel vergeten, omdat Gomes enkele dagen later toch bijtekende tot 2013 en luidkeels verklaarde dat hij weer dolgelukkig was bij PSV. Hij wilde zelfs doelman worden van het Nederlands elftal! En nu moet ineens Reker eruit?
Gomes zal vandaag zijn argumenten naar buiten brengen. Welke die ook zijn, zeker is dat Reker zijn club nooit moedwillig benadeeld heeft of naar de ondergang heeft geleid. Anderzijds liggen er andere belangen, financiële vooral. Gomes' zaakwaarnemer Vlado Lemic speelt een belangrijke rol op de achtergrond, was zelfs de tolk bij het vórige VI-interview met Gomes. Deze Lemic, een FIFA-agent, was de voorbije jaren de huismakelaar bij PSV. Veel spelers kwamen via zijn netwerk in Eindhoven terecht. De relatie tussen Lemic en technisch manager Stan Valckx is hecht. Lemic is zelfs zó invloedrijk dat hij namens de club verkennende gesprekken mag voeren met potentiële versterkingen of hun zaakwaarnemers. Hij onderhandelt echter ook vaak námens die spelers. Daardoor heeft PSV weinig zicht op de geldstromen.
Een veelzeggend voorbeeld kwam afgelopen winter aan het licht. De PSV-scouts Adrie van Kraaij, Willy van der Kuijlen en Klaas van Baalen waren unaniem zeer positief in hun rapportage over de ervaren Mexicaanse verdediger Francisco Rodriguez. Valckx was dat aanvankelijk ook, maar uiteindelijk blokkeerde hij de transfer omdat scout Piet de Visser met een afwijzend advies kwam. Die kwam met een jonge Braziliaanse verdediger, een speler uit de stal van Lemic.
Reker heeft dat spel door. En ageert daartegen. Hij vertrouwt Lemic niet. De relatie tussen Reker en Valckx is mede daarom al maanden ijskoud. Om Reker te doen sneuvelen, laat Gomes zich nu gebruiken door zijn belangenbehartigers. Als de doelman onwetend is, zij het hem vergeven. Maar geschiedt deze nieuwe aanval met voorbedachten rade, dan is er sprake van terreur richting zijn werkgever en is hij het shirt van PSV niet meer waard.
Sef Vergoossen heeft de taak gekregen om met deze selectie kampioen te worden. Nadat hij de selectie had bekeken, koos hij al dan niet terecht voor een verdedigende taktiek. Hij is kampioen geworden zoals de opdracht was. Dit kun je Reker verder niet aan rekenen.quote:Op woensdag 23 april 2008 09:25 schreef Breach het volgende:
[..]
Maar het feit dat Gomes zich laat misbruiken voor zo'n interview zegt genoeg over Gomes zelf vind ik. Het werd net ook al gezegd, de Algemeen Directeur gaat geen beloften doen over speeltijd en invalbeurten. Hij wijdt het slechte spel aan het beleid van Reker en dat gaat nergens over. PSV speelt al 2 seizoenen dramatisch en dat is niet ineens na de fouten van Reker omtrent de trainerswissel gekomen.
Daarom, achteraf is het makkelijk roepen als je kampioen bent dat je mét Aissatti had moeten spelen. Maar PSV heeft (ondanks dat ik Aissatti geweldige voetballer vind) nog 2 gelijke spelers lopen in de naam van Afellay en Bakkal. Wij weten geen van allen hoe Aissatti zich gedraagd binnen PSV dus misschien was de keuze van Vergoossen om het niet te doen wel met een andere reden dan iedereen denkt.quote:Op woensdag 23 april 2008 09:32 schreef dndiek het volgende:
[..]
Sef Vergoossen heeft de taak gekregen om met deze selectie kampioen te worden. Nadat hij de selectie had bekeken, koos hij al dan niet terecht voor een verdedigende taktiek. Hij is kampioen geworden zoals de opdracht was. Dit kun je Reker verder niet aan rekenen.
quote:Gomes kan niet verder met Reker
door Frank van den Heuvel. woensdag 23 april 2008 | 03:03 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 23 april 2008 | 09:14
EINDHOVEN - Heurelho Gomes kan niet langer samenwerken met PSV-directeur Jan Reker. De doelman beklaagt zich met name over de begeleiding van jonge spelers bij PSV en de manier waarop de opvolging van Joop Hiele is geregeld.
Hij stelt in het interview met Voetbal International, dat woensdag in de winkels ligt: "Reker eruit of ik eruit. Op deze manier kan ik niet meer samenwerken. Ik hou niet van leugens. Voor mij is een woord belangrijker dan een handtekening."
Volgens Gomes gaat de leiding van PSV –lees Jan Reker- erg slecht om met jonge spelers. Hij haalt Ismail Aissati en Jonathan Reis als voorbeelden aan van spelers die mede door de handelwijze van Reker 'en de mensen die hij heeft aangesteld' stilstaan in hun ontwikkeling. De omgang met Aissati noemt Gomes respectloos. De Braziliaan memoreert de gang van zaken na de wedstrijd tegen De Graafschap. Aissati weigerde toen na een lange warming-up om voor de laatste minuten in te vallen.
Sef Vergoossen stuurde de jonge middenvelder vervolgens naar het belofteteam, maar op uitdrukkelijk verzoek van een deel van de spelersgroep werd die maatregel later weer ingetrokken.
Ook de opvolging van Joop Hiele als keeperstrainer kan zijn goedkeuring niet wegdragen. Overigens: ook Gomes vond het beter om niet verder te gaan met de Rotterdamse keeperstrainer. In VI: "Het laatste jaar heb ik het idee dat Hiele meer bezig is met de algemene coaching en ik vind dat ik te weinig heb gewerkt met de keepers onderling." Flavio Tenius werd op zijn verzoek naar PSV gehaald, maar hij vindt het 'niet normaal' en 'respectloos' dat ook Hans Segers is toegevoegd aan de staf.
Ook Sef Vergoossen krijgt de wind van voren in het interview. Volgens de doelman had de trainer 'er meer uit kunnen halen'. Hij hekelt de tactiek en de trainingsmethoden.
Gomes zegt dat hij geen breuk wil forceren. "Als ik een transfer wil maken, had ik in december nooit bij moeten tekenen (…) Maar zoals het nu gaat, kan ik het niet volhouden om hier te blijven."
Jan Reker stelt in een reactie in VI dat PSV de zaak intern met Gomes zal bespreken. Hij zegt ook: "Hoe spijtig ook, ik herken in de uitlatingen van Gomes de toon en houding van zijn zaakwaarnemer. Diens opvattingen worden door PSV niet gedeeld, omdat simpelweg bij PSV zaakwaarnemers de dienst niet uitmaken."
Mag ik nog even op dit cliché inhaken? Iedere trainer van PSV krijgt toch - logischerwijs - de taak mee kampioen te worden? Uiteraard heeft hij geen voorbereiding kunnen doen, maar hij heeft gewoon een half jaar de tijd gehad, wellicht wat aankopen in de winter kunnen doen en ik vind heet zwak dat iedereen constant Sef's defensieve voetbal verdedigt met het excuus Hij heeft zich aan z'n taak gehouden. Gelukkig neemt niet iedere trainer die taak zooo serieus.quote:Op woensdag 23 april 2008 09:32 schreef dndiek het volgende:
[..]
Sef Vergoossen heeft de taak gekregen om met deze selectie kampioen te worden. Nadat hij de selectie had bekeken, koos hij al dan niet terecht voor een verdedigende taktiek. Hij is kampioen geworden zoals de opdracht was. Dit kun je Reker verder niet aan rekenen.
Klik.quote:Op woensdag 23 april 2008 09:52 schreef TerroRobbie het volgende:
Hoe kom je aan dat interview uit de VI dan?
In het Gomes topic staan al scans van het interviewquote:Op woensdag 23 april 2008 09:52 schreef TerroRobbie het volgende:
In het Gomes topic staan alle pagina's ingescand door iemand van PSVnetwerkquote:Op woensdag 23 april 2008 09:52 schreef TerroRobbie het volgende:
Aankopen in de winter door een interim-trainer.... lijkt me niet dat veel clubs daarmee instemmenquote:Op woensdag 23 april 2008 09:48 schreef pfaf het volgende:
[..]
Mag ik nog even op dit cliché inhaken? Iedere trainer van PSV krijgt toch - logischerwijs - de taak mee kampioen te worden? Uiteraard heeft hij geen voorbereiding kunnen doen, maar hij heeft gewoon een half jaar de tijd gehad, wellicht wat aankopen in de winter kunnen doen en ik vind heet zwak dat iedereen constant Sef's defensieve voetbal verdedigt met het excuus Hij heeft zich aan z'n taak gehouden. Gelukkig neemt niet iedere trainer die taak zooo serieus.
Nou, dat zou wellicht wat discutabel zijn, maar ik blijf bij m'n andere punt, dat Sef er echt zelf voor heeft gekozen zo te spelen, terwijl hij spelers als Aissati afschrijft. Maar wellicht dat dit wel wat té offtopic gaat.quote:Op woensdag 23 april 2008 09:56 schreef dndiek het volgende:
[..]
Aankopen in de winter door een interim-trainer.... lijkt me niet dat veel clubs daarmee instemmen
Dan ga je zelf offtopicquote:Op woensdag 23 april 2008 10:00 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nou, dat zou wellicht wat discutabel zijn, maar ik blijf bij m'n andere punt, dat Sef er echt zelf voor heeft gekozen zo te spelen, terwijl hij spelers als Aissati afschrijft. Maar wellicht dat dit wel wat té offtopic gaat.
Hier gaan we Gomes uitzwaien.
Vooral deze passage zeker?quote:Op woensdag 23 april 2008 10:08 schreef TerroRobbie het volgende:
Kan het niet eens aflezen, zelden zo'n triest interview gelezen.
quote:Even dreigt de meedogenloze doelman weg te zakken in het drijfzand van de melancholie. Een stilte volgt. Een stilte waarin hij zich kennelijk een beeld heeft gevormd. ,,Het zal zo gek zijn om een ander shirt te dragen", zegt hij nauwelijks hoorbaar. ,,Ik weet niet beter dan dat schitterende PSV-shirt. En het zal gek zijn om in een auto te stappen en niet naar het Philips-stadion te rijden. Mijn auto reed me er inmiddels vanzelf naartoe. Ik draaide alleen het sleuteltje om en dan bracht mijn auto me automatisch naar PSV. En na de training of de wedstrijd weer terug naar huis. Het ging op de automatische piloot. Ik hoor van mijn collega’s die vóór mij het buitenland kozen, dat het allemaal zo totaal anders is: het voetbal, de competitie, de tegenstanders, het leven… Ik ben gewoon heel erg benieuwd."
quote:
Inderdaad, en ook het gedeelte over de bijna Davidsiaanse onbarmhartigheid die hij heeft ontwikkeld. en het natte cement dat is opgedroogd tot de onbuigzame voegen van een vestingmuur. Gomesquote:
Snor heeft dit artikel zeker geschreven, bij Voetbal Insite lult hij ook altijd zo met zijn dure woordenquote:Op woensdag 23 april 2008 10:32 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Inderdaad, en ook het gedeelte over de bijna Davidsiaanse onbarmhartigheid die hij heeft ontwikkeld. en het natte cement dat is opgedroogd tot de onbuigzame voegen van een vestingmuur. Gomes![]()
Maar je kan wel een redelijke voorstelling geven over hoe en wat de kansen zijn onder voorbehoud van... Maar er waren genoeg wedstrijden waarin Aissati best al eerder had kunnen invallen.quote:Op woensdag 23 april 2008 09:11 schreef dndiek het volgende:
Mensen moeten ook even bedenken dat een algemeen directeur geen beloften kan doen over speeltijd, posities in de selectie e.d.
Bron: Telegraafquote:Rel Gomes draait om keeperstrainer
EINDHOVEN - De opmerking van PSV-keeper Heurelho Gomes 'Jan Reker weg of ik' heeft te maken met de aanstelling van Flavio Tenius. De keeperstrainer kreeg naar eigen zeggen de belofte van Reker per 1 maart jongstleden aan de slag te kunnen en zegde zijn baan bij het Braziliaanse Cruzeiro op. Omdat Sef Vergoossen nog geen prijs stelde op Tenius' aanwezigheid op het trainingsveld, ging het dienstverband tot woede van Gomes 'plotseling' op 1 juli in.
Gomes kraakt harde noten over de contractingang van keepertrainer Flavio Tenius.
Het gevolg was dat Tenius vier maanden geen inkomen had. Gomes voelde zich verantwoordelijk en verleende hem zelfs onderdak. "Bij mij is nooit aangegeven dat hij werkloos thuis zou zitten", zegt Vergoossen nu. " Het is in maart heel even aan de orde geweest dat hij vroegtijdig zou instromen, maar daar zag ik geen reden voor. Dat had niks met de persoon Tenius te maken, maar met het feit dat er al zoveel wisselingen in de staf waren geweest. Bovendien hadden we in Joop Hiele een goede keeperstrainer."
Ook de aanstelling van Hans Segers naast Tenius is Gomes volledig in het verkeerde keelgat geschoten, omdat Reker daar met geen woord over had gerept. Het aantrekken van twee keeperstrainers is volgens de doelman een slap compromis, omdat de nieuwe trainer Huub Stevens zijn eigen staf mocht samenstellen. Zodoende haalde hij zijn vakantievriend Segers in huis. " Die samen met Tenius de keepers van het eerste, tweede, de A- en B-jeugd gaat trainen", aldus Reker.
Gomes kwam in december vorig jaar ook al in aanvaring met Reker, die hij ervan beschuldigde beloftes over zijn contractverlenging tot 2013 niet na te komen. Daarnaast verweet hij de algemeen directeur Ronald Koeman te makkelijk naar Valencia te hebben laten vertrekken en diens opvolging niet doortastend te hebben aangepakt. Bovendien miste de Braziliaan de warmte van Guus Hiddink en maakte hij zich zorgen over de uitholling van de selectie.
Gomes heeft deze dagen nog maar eens herhaald het liefst niet uit Eindhoven te vertrekken. Hij wil zijn tot 2013 lopende contract uitdienen, maar wél in een topsportklimaat. En dat brokkelt volgens hem onder Reker steeds verder af.
Dat is het probleem. Hij heeft een machtspositie. Hij heeft een flink aandeel in de prestaties van afgelopen jaren en wordt op handen gedragen door het publiek én medespelers. Als je hem weghaald breng je misschien nog meer schade aan en dat weten hij en zn zaakwaarnemer. Ik geloof in zijn oprechte liefde voor PSV maar het probleem met die Zuid-Amerikaanse gasten is dat ze zich enorm laten beinvloeden door hun zaakwaarnemers.quote:Op woensdag 23 april 2008 12:28 schreef Tomatenboer het volgende:
*knip*
Nee, Gomes is maar een vervelend mannetje die extreme clubliefde veinst tegenover de supporters maar op de achtergrond de club wellicht meer kwaad doet dan goed, hij heeft duidelijk een dubbele agenda.
Als ik Psv was zou ik zorgen dat ik snel van zo'n storende en ondermijnende factor in de spelersgroep afkwam.
Maximale boete van 5.000 euro dan maar?quote:PSV betreurt onacceptabele uitlatingen van Gomes
23 april 2008 14:20
De Raad van Commissarissen en directie van PSV hebben met grote teleurstelling kennis genomen van een uitvoerig interview met doelverdediger Gomes in het weekblad Voetbal International van 23 april. Het artikel werpt een smet op de club en op het zojuist behaalde kampioenschap, de vierde titel op rij van PSV.
Intern behandelen
PSV zal deze zaak intern behandelen en zal naar buiten toe geen verdere inhoudelijke reactie geven. PSV heeft als professionele organisatie adequate processen om kritiek aan de orde te stellen. De club acht de uitlatingen en toonzetting volstrekt onacceptabel en zal dan ook passende maatregelen nemen. PSV is altijd uiterst tevreden geweest over de prestaties van doelman Gomes. Zoals via eerdere contract verlengingen is duidelijk gemaakt, wil de club dan ook graag Gomes voor langere tijd voor PSV behouden.
Bron: PSV.nl
Of de spelers liegenquote:Op woensdag 23 april 2008 15:26 schreef Fides het volgende:
Het interview maakt wel duidelijk dat Reker overduidelijk liegt tijdens contractbesprekingen (bij Reis, Gomes en Aisatti). Dat is wel heel laf.
Dat ze ook op hun eigen website zetten ".....op de zojuist behaalde titel, de 4e titel op rij"quote:Op woensdag 23 april 2008 15:23 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Maximale boete van 5.000 euro dan maar?
Alle Ajacieden uiteraard wel.quote:Op woensdag 23 april 2008 20:26 schreef WooZ het volgende:
ik had 't ook nog niet gezien idd :[
quote:PSV vreest méér onrust
Op de werkvloer van PSV wordt meer publicitaire onrust verwacht dan wat doelman Gomes tot nu toe veroorzaakt heeft met zijn kritiek op de directie. Het gevoel bestaat, dat het nieuwe leiderschap van Jan Reker bij meer mensen op weerstand stuit dan alleen bij Gomes en zijn vertrouwelingen. De spanning daarover is voelbaar in Eindhoven, waar na het behalen van de vierde landstitel in successie een kater heerst. Formeel wil van de leiding niemand die gevoelens nader toelichten.
Men wil op Gomes ook niet uitgebreider reageren dan in een perscommuniqué is gedaan.
Het officiële standpunt luidt aldus: ,,De Raad van Commissarissen en directie van PSV hebben met grote teleurstelling kennis genomen van een uitvoerig interview met doelverdediger Gomes in het weekblad Voetbal International.
,,Het artikel werpt een smet op de club en op het zojuist behaalde kampioenschap, de vierde titel op rij van PSV. PSV zal deze zaak intern behandelen en zal naar buiten toe geen verdere inhoudelijke reactie geven.
,,PSV heeft als professionele organisatie adequate processen om kritiek aan de orde te stellen. De club acht de uitlatingen en toonzetting volstrekt onacceptabel en zal dan ook passende maatregelen nemen.
,,PSV is altijd uiterst tevreden geweest over de prestaties van doelman Gomes. Zoals via eerdere contract verlengingen is duidelijk gemaakt, wil de club dan ook graag Gomes voor langere tijd voor PSV behouden.'' Einde perscommuniqué.
In de nabijheid van de doelman zeggen goed ingevoerde bronnen, dat Gomes 'absoluut niet' weg wil uit Eindhoven. ,,Alleen als bij wijze van spreken Arsenal of AC Milan hem wil, wil hij nadenken over een vertrek,'' aldus een betrokkene die voorlopig anoniem wil blijven. ,,Naar Tottenham Hotspur gaat hij zéker niet. Gomes is oprecht betrokken bij PSV en hoopt met zijn standpunten mensen te hebben wakker gemaakt bij de club. Gomes is ongerust en neemt het op voor de club én voor zijn jonge collega's. Hij wil niet dat PSV gevaar loopt door een onervaren algemeen directeur,''
Het werpt een nieuw licht op de zaak. Aanvankelijk bestond veel scepsis over het interview met de topkeeper. Hij zou gestuurd zijn door zijn managers of verblind zijn door een verlangen naar een Engelse club.
Binnen PSV wordt daar echter anders tegenaan gekeken. Hoewel de directie zich nu beraadt op maatregelen tegen de Braziliaan, lijkt hij binnen het voetbalbedrijf op meer steun te kunnen rekenen dan aanvankelijk werd aangenomen.
Jan Reker, de gebeten hond bij Gomes, wil nog niks zeggen op nieuwe speculaties. ,,Ik wacht eerst een gesprek met hem af. We verwachten dat in de loop van donderdag (vandaag) te hebben met hem.''
Frits Schuitema, president-commissaris bij PSV en dus de hoogste bestuurder bij de club, wacht datzelfde gesprek af. ,,Er komt een lawine aan publiciteit over ons heen en ik ga daar niet aan meedoen. Wij gaan nu overleggen over hoe we hier mee om zullen gaan, wat het beste voor de club is en daarbij is het zaak nu geen olie op het vuur te gooien.
,,Ik wil weten wat hier allemaal achter zit. Het is wél de populairste man van onze selectie die hier allemaal mee naar buiten komt.''
De aanstaande trainer van PSV, Huub Stevens, zegt dat hij het te druk heeft met HSV in de Bundesliga. ,,Ik lees het allemaal wel, maar ik heb geen tijd om me ermee te bemoeien,'' aldus Stevens.
,,Maar als de vraag gesteld wordt, moet Reker eruit of Gomes, dan zeg ik: Ik hoop serieus dat ze er volgend seizoen allebei nog zijn, PSV heeft ze beiden nodig.''
Bron: AD.nl
Als je als speler denkt dat de directeur kan beloven dat je een bepaald aantal speelminuten krijgt ben je wel een aardige debiel.quote:Op woensdag 23 april 2008 15:26 schreef Fides het volgende:
Het interview maakt wel duidelijk dat Reker overduidelijk liegt tijdens contractbesprekingen (bij Reis, Gomes en Aisatti). Dat is wel heel laf.
Bron: AD Sportwereldquote:PSV legt Gomes geldboete op
EINDHOVEN - PSV heeft Heurelho Gomes een boete opgelegd naar aanleiding van zijn uitspraken in Voetbal International. De Braziliaanse doelman accepteert de geldstraf, maar blijft achter zijn woorden staan.
Gomes kapittelde woensdag in weekblad VI de handelwijze van directeur Jan Reker. ,,Het is Reker eruit of ik eruit.'' Donderdagochtend kreeg Gomes in een gesprek met onder anderen Reker daarvoor een boete opgelegd. De hoogte van dat bedrag wilden PSV noch Gomes bekendmaken.
In een onderhoud met media, kort na het gesprek met Reker, zei Gomes de geldstraf te accepteren, maar weigerde hij de harde woorden van het interview terug te nemen. ,,Ik blijf achter elk woord staan. Reker moet nog steeds weg bij PSV. Ik hou van de waarheid en iedereen moet weten hoe het er bij PSV aan toegaat. Ik ben niet groter dan de club, Reker is groter dan de club. Niemand is groter dan de club de club PSV.''
Op de vraag waarom Gomes de publiciteit zocht in plaats van de problemen intern aan te kaarten, zei hij: ,,Ik heb mijn grieven meermaals bij Stan Valckx aangegeven. Maar daar is intern blijkbaar niest gebeurd. Toen ben ik er na overleg met een adviseur in Brazilië mee naar buiten geaan. Nee, dat was niet Vlado Lemic. Die heeft hier helemaal niets mee te maken. Ik ben 27 jaar, heb twee kinderen; ik kan heel zoed zelf bepalen wat ik wel of niet zeg.''
Gomes bevestigde dat er buitenlandse interesse voor hem is - Tottenham Hotspur en AC MIlan - maar zei opmerkelijk genoeg wel bij PSV te willen blijven. ,,Nog geen club heeft zich bij mij gemeld, maar dat is niet aan de orde want ik hoop echt dat er oplossing komt met PSV.''
quote:Gomes: 'Als situatie zo blijft, is er geen weg terug'
Door Patrick Leemans
Donderdag, 24 april 2008, 12:58
Ondanks een boete en een gesprek met Jan Reker blijft Gomes bij zijn meningen die hij uitte in de laatste editie van Voetbal International.
Dat is de 'uitkomst' van het praatje dat de algemeen directeur en de keeper vanmorgen voor de ochtendtraining hielden. Het onderonsje duurde maar kort, want beide partijen blijven bij hun standpunten. De lucht is dus allerminst geklaard in Eindhoven en een einde aan de impasse is niet in zicht.
``Ik blijf achter het interview staan", aldus Gomes na afloop van de oefensessie. De doelman geeft daarmee aan, dat het 'Reker weg of ik weg' nog steeds geldt. ``Het is nu aan de club om een beslissing te nemen. Niemand is groter dan de club. Jan Reker niet en ik niet."
Voor de geuitte kritiek naar buiten toe ontving de Braziliaan een boete van de directie. ``Die accepteer ik omdat het de reglementen van de club zijn. Men moet echter wel weten dat ik eerst intern mijn onvrede heb uitgesproken, maar daar werd toen niets mee gedaan. De situatie is hetzelfde gebleven en als die weer zo blijft, is er geen weg terug. Ik houd van de waarheid en afspraken nakomen. Maar dat is niet altijd gebeurd."
Boze tongen beweren dat Gomes het interview alleen maar gaf om een vertrek te forceren of PSV in twee kampen te verdelen. ``Ik hoef niemand voor me te winnen", vervolgt de keeper. ``Ik ben 27 jaar en heb een gezin. Ik formuleer mijn eigen mening wel. Wat de spelers en mijn zaakwaarnemer vinden, weet ik niet. Ik heb puur op persoonlijke titel gesproken. Wie twijfelt aan de sfeer in de groep moet maar eens naar de training komen kijken. Er is absoluut geen sprake van twee kampen. En ik hoef de supporters echt niet op deze manier voor me te winnen. Dat doe ik op het veld wel. En nee, er heeft zich nog geen club gemeld. Ik heb met niemand contact."
En zo zal het onrustig blijven bij PSV. ``Ik wil onder deze omstandigheden niet blijven, maar ik wil ook niet zomaar vertrekken. Het is aan de club om een oplossing te vinden", zo sloot Gomes het perspraatje af.
Andere spelers wilden of konden niets zeggen over de situatie. Otman Bakkal wilde nog wel kwijt, dat 'Gomes het beste met iedereen voor heeft'. ``Ik sta achter hem", aldus de middenvelder tegenover Elf Voetbal.
Valckx gaat eruit vliegen, let maar opquote:Op donderdag 24 april 2008 16:55 schreef rubbereend het volgende:
Volgens het AD staat reker lang niet zo sterk meer intern............ ik zie het nog weel gebeuren dat Reker eruit wordt geknikkerdZeker nu de eerste spelers zich achter Gomes gaan scharen. De verhoudinbg met Valckx is ook al niet best dus tja......
quote:Onrust bij PSV breidt zich uit
De directie van PSV heeft beslist dat Vlado Lemic, de huismakelaar van de landskampioen, niet meer namens de club mag onderhandelen. De clubleiding heeft daarbij de volledige steun van de Raad van Commissarissen.
Daarmee is de machtsstrijd bij PSV in een nieuw hoofdstuk beland. Lemic ontwikkelde zich de afgelopen jaren tot een onmisbare schakel in het succes van de Eindhovenaren. Met zijn internationale contacten wees de Serviër PSV meer dan eens de weg naar een succesvolle aankoop of lucratieve verkoop.
In het spoor van de clash tussen Reker en Lemic is ook de relatie tussen de directeur en technisch manager Stan Valckx onder hoogspanning komen te staan. De oud-speler werkt al een tijd goed samen met de Serviër en staat momenteel gevoelsmatig meer naast Lemic dan naast zijn directeur.
Gisteren ging zelfs even het gerucht dat Valckx op non-actief zou worden gezet. Dat werd direct ontkend. Het is echter tekenend dat de technisch manager, bij PSV nog in het bezit van een contract tot 2010, zei: ,,Of ik zeker weet dat ik hier na de zomer nog werk? Nee, dat weet ik niet zeker.''
Ik zie het.quote:Op vrijdag 25 april 2008 07:33 schreef WooZ het volgende:
valkx is er al uitgeknikkerd volgens ed zie psv topic
quote:Op vrijdag 25 april 2008 07:09 schreef Morrigun99 het volgende:
Vanochtend in het ED:
- Valckx weg
- Lemic is de toegang tot de kantoren van PSV en de Herdgang ontzegt
quote:PSV en Valckx uit elkaar
EINDHOVEN - PSV heeft donderdag het vertrouwen in technisch manager Stan Valckx opgezegd. Valckx neemt nu de tijd om zich te beraden op diens positie.
Een conflict met algemeen directeur Jan Reker ligt ten grondslag aan de breuk, die niet meer te lijmen lijkt. Valckx heeft nog een contract tot 2010. De vraag is nu hoe beide partijen de arbeidsovereenkomst gaan afwikkelen. Reker en Valckx spraken 's ochtends met elkaar om het gerezen conflict te bespreken. Daaruit kwam naar voren dat het wederzijdse wantrouwen te groot was om nog met elkaar door te gaan. De club verwijt Valckx ondermeer dat hij nauwe banden onderhoudt met agent Vlado Lemic, die de zaakwaarnemer is van zeven PSV-spelers onder wie doelman Gomes. De Braziliaan verklaarde deze week dat de club een wanbeleid voert. Reker herkende daarin de 'toon en houding' van Lemic. Gomes liet weten dat zijn uitlatingen mede gebaseerd zijn op verklaringen van Valckx.
quote:Vergoossen: 'Conflict met Gomes is uit de wereld'
Wat Sef Vergoossen betreft, is het conflict met doelman Heurelho Gomes uit de wereld. "We hebben gisteren heerlijk getraind.
Ik heb hem aangesproken op zijn uitspraken, voor mij is de zaak uit de wereld."
Vergoossen kreeg deze week in Voetbal International forse kritiek te verwerken van Gomes. "Ik heb hem in het bijzijn van de spelersgroep gevraagd of zijn uitspraken juist waren weergegeven. Dat bevestigde hij. Daarop heb ik intern, zoals het hoort, mijn mening gegeven. De samenwerking hoeft niet beschadigd te zijn. Ik denk dat het wederzijds is. We gaan gewoon door." De coach van PSV zegt 'niet te weten' of Gomes door andere mensen onder druk is gezet. "Ik ben er nu klaar mee. Ben ook niet meer boos", aldus Vergoossen.
Het gesprek tussen Vergoossen en de spelers van PSV duurde niet langer dan tien, vijftien minuten, aldus de coach.
"Ik heb de hele groep nog eens laten weten dat ik vind dat ze zich de afgelopen maanden maximaal heeft geweerd. Dat is de basis geweest onder het kampioenschap. Het is een compliment waard. Deze spelersgroep kent geen misplaatste vedetten."
even wat verhalen van www.ed.nlquote:'Zaakwaarnemer dreigde met werkweigering'
EINDHOVEN - Zaakwaarnemer Lemic heeft gedreigd dat Gomes vier wedstrijden in de slotfase van het seizoen niet zou spelen als Aissati zou worden teruggezet naar het tweede elftal.
Een anonieme bron binnen de leiding van PSV heeft dat tegenover deze krant verklaard. Lemic zou aanvoerder Simons hebben gedwongen partij te kiezen voor Aissati in een conflict tussen die speler en trainer Sef Vergoossen. De zaakwaarnemer van Aissati is Rodger Linse, die nauw samenwerkt met Lemic. Het incident speelde zich af na de thuiswedstrijd tegen De Graafschap (4-1). Aissati moest tijdens dat duel in de slotminuten invallen voor Ibrahim Afellay. Aissati heeft dat volgens Gomes geweigerd, zo zegt hij deze week in Voetbal International. Die weigering was reden voor Vergoossen om de middenvelder terug te zetten naar het tweede elftal.
Het conflict werd op aandrang van de spelersraad gesust. Gomes verklaart in VI dat hij daarop had aangedrongen. "De trainer vond dat Aissati te weinig respect had getoond naar de spelersgroep", zegt hij. "Maar de spelersgroep was helemaal niks gevraagd. Ik vond dat onterecht en ben met dit verhaal naar Reker en Valckx gegaan."
Volgens Gomes vond Reker het beter als een groepje spelers naar de trainer zou stappen. "Reker wilde er liever niets mee te maken hebben. De volgende dag riep ik Timmy Simons, Carlos Salcido, Ibrahim Afellay en Bas Roorda bij me. We hebben gesproken met de trainer, dat het niet kon op deze manier. In het belang van de titel moesten wij aan onszelf denken en niet aan een trainer die er maar korte tijd zit. Toen heeft de trainer Aissati teruggeroepen om weer te trainen bij het eerste elftal."
De club is van mening dat Lemic hierbij een rol heeft gespeeld. "Hij heeft Timmy ingeschakeld. Als Timmy niet wilde toestemmen in steun voor Aissati, zou Gomes volgens Lemic vier wedstrijden niet keepen", zo stelt een betrokkene.
quote:'Maffiapraktijken binnen PSV'
EINDHOVEN - PSV kampt met een scheuring binnen zijn technische leiding. Directeur Jan Reker en manager technische zaken Stan Valckx zijn met elkaar in conflict gekomen. De positie van Valckx lijkt wankel.
De club vindt dat spelersmakelaar Vlado Lemic een kwalijke invloed heeft op de eenheid binnen de A-selectie. Lemic werkt nauw samen met Valckx en is de begeleider van onder meer doelman Heurelho Gomes.
PSV zoekt nu naar een oplossing van het probleem, dat uiterst serieus wordt genomen. Ee24-04-2008n lid van de begeleidingsstaf zei gisteren: ''De boel is van binnen hartstikke rot en als de club zo doorgaat, is PSV binnen twee jaar naar de kloten. Het gaat hier om essentiële zaken in het voortbestaan van de club.'' Een andere zegsman spreekt van 'maffiapraktijken die moeten worden aangepakt'.
De spelersgroep van PSV is dit seizoen uiteengevallen in twee kampen. Aan de ene zijde staat een groep spelers, onder wie Heurelho Gomes en Danko Lazovic, die begeleid worden door Lemic. Anderzijds is er een blok met onder anderen aanvoerder Timmy Simons, Danny Koevermans en andere Nederlandse spelers. Die scheuring heeft geleid tot 'manipulatie en chantage' tussen spelers en trainers, zo meldt een bron.
Als voorbeeld daarvan geldt de opstelling van Gomes in een kwestie rond Ismail Aissati. De middenvelder werd twee maanden geleden naar het tweede verbannen, omdat hij zou hebben geweigerd in te vallen tijdens de wedstrijd PSV-De Graafschap. Hierover ontstond een rel tussen enkele spelers en coach Sef Vergoossen. Op aandrang van Gomes werd Aissati niet gestraft. Lemic zou aanvoerder Timmy Simons hebben benaderd om de doelman hierin te steunen. ''Als Timmy daarin niet wilde toestemmen, zou Gomes volgens Lemic vier wedstrijden niet keepen,'' zo stelt een betrokkene.
Aanleiding tot de crisis is een interview met Gomes in Voetbal International, deze week. Hij gaf daarin aan niet langer onder Reker te willen werken.
Vandaag moet de Braziliaan op het matje komen bij de directie. Reker wilde niet vooruitlopen op eventuele strafmaatregelen. De raad van commissarissen kwam dinsdagavond al bijeen en liet weten op één lijn te zitten met de directie van PSV.
Reker zei gisteren nog altijd een toekomst in Eindhoven te zien voor de doelman. ''Dat hoeft geen probleem te zijn. Maar dan moeten we wel eerst samen iets oplossen,'' zei hij gisteren.
PSV duldt niet langer de bemoeienis van Gomes' zaakwaarnemer Lemic. Reker verklaarde gisteren 'de toon en de houding' van de makelaar te zien in het interview dat de Braziliaan gaf aan Voetbal International. Daarin haalt Gomes zowel Reker als trainer Sef Vergoossen fors onderuit. Zijn uitspraken worden hem door diverse medespelers en begeleiders zwaar aangerekend. Waarschijnlijk besluit PSV dat Lemic niet langer welkom is op het clubcomplex De Herdgang.
De Fifa-agent geldt als een belangrijke contactpersoon voor manager technische zaken Valckx. Lemic heeft door zijn netwerk een grote invloed op het aan- en verkoopbeleid bij de club. Binnen PSV bestaat daartegen veel weerstand, vooral bij de eigen scouts en de trainers. Dat maakt verdere samenwerking met Valckx moeilijk.
Reker wilde niet vooruitlopen op maatregelen. Over de positie van Lemic zei hij: ''Daar ga ik nu niet op in.'' En over Valckx: ''Hij heeft nog een contract voor twee jaar.''
De raad van commissarissen steunt Reker in zijn streven om schoon schip te maken rond PSV. Ook de nieuwe trainer Huub Stevens heeft daarop aangedrongen. Vergoossen zal Gomes in het bijzijn van de spelers ter verantwoording roepen voor zijn gedrag. De doelman verklaarde onder meer dat Vergoossen dit seizoen de verkeerde speelwijze hanteerde en dat de titel 'puur het succes van de spelersgroep' is. Volgens Gomes is PSV 'ondanks het wanbeleid' kampioen van Nederland geworden.
Vergoossen: ''Ik zal hem mijn mening geven. Gomes heeft het in het interview over respect. Ik ben benieuwd wat hij verstaat onder dat woord.'' Verder hield Vergoossen zich op de vlakte. ''Ik heb er moeite mee dit hele verhaal serieus te nemen. Het lijkt wel de lach-of-ik-schiet-show. Aan dat spel doe ik niet mee. We weten intern allemaal wat er is gebeurd en waarom.''
quote:‘Lemic zit onverantwoord diep in PSV’
Tijdens zijn bewind als interim-coach van landskampioen PSV is Sef Vergoossen door zaakwaarnemer Vlado Lemic van doelman Heurelho Gomes meermaals onder druk gezet zijn beleid aan te passen. ‘Ga er maar rustig vanuit dat hij bereid is daar ver in te gaan. Of hij me geïntimideerd heeft? Daarover laat ik me niet uit’, zegt de 60-jarige Limburger.
Vergoossen, die zondag nog het behalen van de landstitel vierde met PSV, is niet verrast over het opzienbarende interview met Gomes in Voetbal International. Daarin haalt de 27-jarige Braziliaan deze week fors uit naar algemeen directeur Jan Reker. Ook Vergoossen, die volgens Gomes part nog deel heeft gehad aan het kampioenschap, moet het ontgelden.
‘Wij zijn ook uitgerekend de twee mensen die zich hebben verzet tegen de praktijken van die zaakwaarnemer’, zegt Vergoossen. ‘PSV maakt technisch beleid en daarvoor ben ik ingehuurd. Als mensen invloed willen uitoefenen op de manier waarop ik mijn werk invul, dan verzet ik me daar met hand en tand tegen.’
Vergoossen wil niet van ‘maffiapraktijken’ spreken, zoals een niet nader genoemde zegsman van PSV dat woensdag deed in het Eindhovens Dagblad. Wel stelt Vergoossen: ‘Ik denk dat deze man onverantwoord diep in PSV zit. Ik weet niet of de schade met Gomes nog te herstellen is, maar geloof me: dit heb ik zien aankomen.
‘Als je je zo sterk opstelt tegen dit soort praktijken als Reker en ik hebben gedaan, krijg je de rekening een keer gepresenteerd. Daar ben ik ook niet bang voor. Ik vind het ook een compliment aan de ploeg en de club dat deze affaire ons geen parten heeft gespeeld in de titelrace.’
Zowel Reker als manager technische zaken Stan Valckx wilde donderdag niet reageren. Woordvoerder Salazar meldde namens de club: ‘Wij willen dit probleem verder intern behandelen, nu we het belangrijkste gesprek hebben gevoerd. PSV heeft nog steeds de wil dat het goed komt. Misschien komt hij nu wel met een andere club op de proppen.’
Maar Gomes heeft voorlopig nog geen andere werkgever gevonden, zo liet hij weten. ‘Dat is ook niet aan de orde, want ik hoop werkelijk dat er een oplossing komt.’
Zonder enig berouw over zijn uitspraken maakte Gomes donderdag bekend dat de club hem een boete heeft opgelegd. Het bedrag zal vermoedelijk neerkomen op 5000 euro, de hoogste boete. Zijn kritiek bleef onveranderd. ‘Ik sta achter elk woord. Ik houd van de waarheid en iedereen moet weten hoe het er bij PSV aan toegaat.’
Zijn voornaamste kritiek betrof het handelen van directeur Reker. De 27-jarige Braziliaan verweet de directeur een slechte begeleiding van jeugdspelers, gebrek aan visie, leugenachtig gedrag en een slechte communicatie. Daartoe heeft hij zich niet laten sturen door Lemic, betoogde Gomes.
‘Ik ben 27 jaar en een vader van twee kinderen. Ik kan zelf goed bepalen wat ik wel of niet zeg. Ik heb echt geen zaakwaarnemer nodig om dit te zeggen.’
Dat Lemic een invloedrijke figuur is in Eindhoven, hoeft niet te worden betwijfeld. De Serviër die een bescheiden profcarrière achter de rug heeft, introduceerde zichzelf in 2000 meteen goed door Mateja Kezman van Partizan Belgrado naar PSV te begeleiden.
Lemic, die nog zes andere spelers uit de PSV-selectie begeleidt, heeft een opmerkelijke rol achter de schermen. Hij heeft PSV als makelaar met zijn netwerk een stevig eind op weg geholpen in de contacten met de groten uit de voetbalwereld.
De schoen wringt als Lemic, namens de spelers, tegenover de club plaats neemt. Dan dient PSV de dienst uit te maken, meent Reker. Wat de zaak saillant maakt, is dat Valckx wel een goede band onderhoudt met Lemic en daardoor menig transfer heeft kunnen afronden.
PSV beraadt zich nu op te nemen stappen en weigert vooralsnog naar buiten te treden over de interne onrust. Wat de zaak niet zal bespoedigen, is dat een aantal spelers in de selectie achter Gomes is blijven staan en de doelman steunt in zijn naar buiten gebrachte kritiek.
quote:Op 9 decemberl 2000 schreef het NRC Handelsblad het volgende:
De belangenverstrengeling van spelersmakelaar Stojic en PSV-trainer Gerets
Voetbalvriendendiensten
Joep Dohmen Koen Greven
Overal waar PSV-trainer Erik Gerets komt, duikt voetbalmakelaar Ranko Stojic op. Kwade zaken, zeggen oud-collega's. Goede vrienden, zeggen ze zelf. Over koffers contanten, oorlogsmisdadiger Arkan en gemeenschapsgeld van NUON. 'Er zijn momenten dat ik liever zwijg.'
Belgrado, zaterdag 4 april 1998. Het is de dag van de voetbalwedstrijd Partizan Belgrado tegen FC Obilic. Voetbaltrainer Erik Gerets van Club Brugge schudt de hand van Zeljko Raznjatovic, beter bekend als de Servische oorlogsmisdadiger Arkan. Arkan is eigenaar van FC Obilic en de leider van de paramilitaire 'Tijgers' die zich op dat moment schuldig maken aan etnische zuiveringen in Kosovo. Maar vandaag gaat het niet over politiek. Vandaag praat Arkan over voetbal.
Gerets kwam niet alleen naar Belgrado. Hij reisde vanuit Brussel samen met de Joegoslaaf Ranko Stojic, voormalig doelman van onder meer Club Luik, Anderlecht en het nationale Joegoslavische elftal. Stojic was enkele maanden eerder begonnen als spelersmakelaar in Luik. Hij wilde verdediger Milan Lesnjak van Arkans FC Obilic verkopen aan Club Brugge. Gerets (46) en Stojic (41) kenden elkaar uit het Belgische voetbal. Als trainer van Lierse SK wilde Gerets hem als doelman. Hoewel die transfer niet doorging, groeide tussen beiden in de loop der jaren een vriendschappelijke band. Maar dat wist het bestuur van Club Brugge niet. Zoals het bestuur evenmin wist dat de clubtrainer in Belgrado overleg voerde met een oorlogsmisdadiger. Dat drong pas een maand later door bij het bestuur. Toen onthulde de Vlaamse krant De Morgen dat Brugge met de transfersom van vijf miljoen gulden de zakken had gevuld van Arkan, die overigens begin dit jaar werd geliquideerd in Belgrado.
Toen het Vlaamse weekblad Humo in september 1999 met nieuwe details over de kwestie kwam, reageerde Gerets, inmiddels trainer bij PSV, onderkoeld. "Ik wist wel dat hij (Arkan, red.) het een en ander had uitgevreten, maar (... ) ik wou alleen een speler kopen. De rest kon me niet schelen." Gerets verzuimde de leiding van Brugge te vertellen dat de club op het punt stond zaken te doen met een van de beruchtste Servische oorlogsmisdadigers die gezocht werd door het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag.
De onthulling in België, dat Club Brugge op voorspraak van Gerets een speler van Arkan had gekocht, drong in Nederland vorig jaar niet door tot de media. Onbekend bleef evenzeer of meer voetbalploegen Arkan gefinancierd hadden. En hoe nauw was de band eigenlijk tussen trainer Gerets en makelaar Stojic? Bestond of bestaat er een 'Joegoslavische connectie'?
Eén ding is zeker. Arkan had veel geld nodig, in de aanloop naar en de dagen rond de Kosovo-oorlog. Voor zichzelf, voor zijn voetbalploeg Obilic en voor zijn Tijgers. Die kregen, zo meldden voormalige Tijgers vorig jaar in de Britse Sunday Telegraph, 5.000 D-mark per maand voor het beroven en verjagen van Albanezen uit Kosovo. Met de verkoop van voetballers had Arkan een goedlopende geldmachine in handen. Het werk in het buitenland liet hij over aan voetbalmakelaars als Stojic. Zelf kon Arkan het land niet uit - hij werd gezocht.
Club Brugge was niet de enige voetbalploeg die de oorlogsmisdadiger financierde. Stojic haalde ten behoeve van Arkan zeker 18 miljoen gulden op bij vooraanstaande Europese clubs, blijkt uit onderzoek van deze krant. Eén daarvan was de Franse topclub Girondins de Bordeaux. Die kocht voor een bedrag tussen de 4 en 7 miljoen gulden speler Yvan Vukomanivic van Arkan. De gerechtelijke politie in Bordeaux stelde vorige maand een onderzoek in naar die transfer. De Franse justitie vermoedt dat het geld nooit is beland in de clubkas van FC Obilic, maar rechtstreeks terechtkwam bij Arkan. Voor persoonlijk gebruik, of voor zijn Tijgers. Sportief directeur van Bordeaux, Charles Camporro, maakt zich niettemin geen zorgen: "Het is allemaal volgens de regels van de FIFA (de internationale voetbalorganisatie, red.) verlopen."
Vitesse
Ook in Nederland loopt een justitieel onderzoek. Eredivisieclub Vitesse wordt verdacht van belastingfraude. In die zaak worden onder meer de transfers onderzocht waarbij spelersmakelaar Stojic betrokken was. Hij verkocht vorig jaar voor iets meer dan 13 miljoen gulden drie Joegoslavische spelers aan de Arnhemse club. Een deel van dat geld - 6,5 miljoen gulden voor middenvelder Nenad Grozdic van FC Obilic - kwam waarschijnlijk ook via Stojic in handen van Arkan.
Na de affaires in Brugge en Bordeaux moesten Arkan en Stojic hebben begrepen dat clubs niet stonden te wachten op publiciteit over een deal met een oorlogsmisdadiger. Veertien dagen vóór de transfer naar Vitesse verhuisde Grozdic tijdelijk van FC Obilic naar FK Zemun, een clubje in Belgrado zonder oorlogsverleden. De accountants van KPMG, die in opdracht van de raad van toezicht van Vitesse dit jaar een onderzoek instelden, spreken in hun rapport over een 'papieren constructie'. Die moest verbloemen dat Vitesse zaken deed met Arkan. Dezelfde constructie gebruikte Arkan bij de verkoop van drie spelers aan de Bulgaarse clubs Liteks en CSKA Sofia. In wiens handen de rest van het transfergeld - de andere 6,5 miljoen gulden - kwam, is niet helder. K PMG-accountants stelden vast dat spelersmakelaar Stojic een paar miljoen aan transfergelden, in strijd met de FIFA-regels, cash meekreeg in Arnhem. De FIFA-regels bepalen dat transferbedragen per bank aan de club moeten worden overgemaakt, om zekerheid te hebben over de eindbestemming van het geld. Voor zijn diensten betaalde Vitesse aan Stojic een voor spelersmakelaars gebruikelijke commissie van acht procent van de transfersom. De verkoop van drie Joegoslavische spelers aan Vitesse leverde Stojic 1.058.900 gulden op.
Dat Vitesse de FIFA-regels overtrad, is niet ongewoon in het betaalde voetbal. F IFA-regels worden aan de lopende band geschonden, meldt Brendon Batson, plaatsvervangend voorzitter van de Britse spelersvakbond, Professional Footballers Association (PFA). Batson: "Er is geen controle op naleving van de regels. Het probleem wordt versterkt door de verstrengeling van belangen - de manager van een club is vaak zelf een oud-voetballer die nu zaken moet doen met zijn voormalige makelaars."
Was er ook een verstrengeling van belangen tussen trainer Gerets en makelaar Stojic? In de twee jaar (medio 1997 tot medio 1999) dat Erik Gerets trainer van Brugge was, deed spelersmakelaar Stojic in elk geval goede zaken met de club. Hij kon op voorspraak van de trainer de ene na de andere Joegoslaaf leveren. Brugge gaf in 1998 en 1999 zo'n 12 miljoen gulden uit voor de komst van Aleksander Ilic, Edgaras Jankauskas, Milan Lesnjak, Dalibor Mitrovic en Bratislav Ristic. Brugge betaalde deels per bankoverschrijving, deels contant en per cheque. Zo kwam directeur Zoran Petrovic van FC Obilic naar Brugge voor de ondertekening van het transfercontract van Lesnjak, de speler die Gerets en Stojic samen in Belgrado waren gaan bekijken. Petrovic ging naar huis met een aktetas vol geld. Het was iets minder dan de helft van de transfersom van 5 miljoen gulden, zo bevestigt Club Brugge. Net als Vitesse handelde Brugge daarmee tegen de regels van de FIFA. Aan de vijf transacties met Brugge verdiende Stojic naar schatting een miljoen gulden. Met steun van Gerets kon ex-doelman Stojic een vliegende start maken als spelersmakelaar. In minder dan een jaar was hij een belangrijke figuur in de internationale spelershandel. Met kantoren in Luik en Belgrado. Stojic mocht van het regime-Milosevic vrijelijk werken in Servië. De makelaar noemt zijn "zakenrelatie" Arkan "een geschikte kerel". Stojic zegt ook: "Gerets is mijn vriend. Daar ben ik trots op." Gerets: "Ik heb vertrouwen in Stojic."
Gebrekkig Engels
De band bleef bestaan toen Gerets van Brugge naar PSV verhuisde. Stojic verhuisde mee. Vóór zijn vertrek naar de Eindhovense club, in juni vorig jaar, liet Gerets weten dat hij de Ghanese speler Eric Addo van Club Brugge wilde meenemen. Voordat de interesse van Gerets voor Addo publiek werd, had spelersmakelaar Stojic al zaken gedaan. Hij liet begin vorig jaar de 20-jarige Addo een velletje papier ondertekenen. Daarop stond in gebrekkig Engels dat Stojic zijn zaken zou waarnemen. Addo's pleegvader Daniël Stroo liet het document meteen door juristen bekijken. Stroo: "Dat papiertje had en heeft geen enkele juridische waarde."
Hoe wist Stojic in een zo vroeg stadium van de ophanden zijnde interesse van Gerets? Volgens de trainer "stond in de sterren geschreven" dat hij Addo wilde meenemen. Gerets: "Het is dus niet raar dat Stojic zijn zaakwaarnemer werd."
Waarom niet?"Waarom wel? Daar moet je niets achter zoeken."
Stojic zegt dat "iedereen" wist dat Addo niet lang bij Brugge zou blijven. Veel Europese clubs hadden interesse, aldus de makelaar. Stojic: "Dat Gerets hem wilde hebben stond ook in de krant. Dat kon iedereen weten." Addo tekende bij hem, zegt Stojic, minimaal zes maanden vóór zijn vertrek naar PSV. Zijn overeenkomst met Addo ontstond dus rond de jaarwisseling. De eerste keer dat een krant meldde dat PSV interesse in de speler had, dateert echter pas van maart.
Stojic was niet betrokken bij de definitieve onderhandeling over de transfersom, al sprak hij wel eens met PSV, zo bevestigen betrokkenen. En pleegvader Stroo onderhandelde persoonlijk met PSV namens Addo over diens salaris. Stroo: "Behalve het ophalen van die handtekening heeft die Stojic dus weinig gedaan." Toch stortte PSV een bedrag van zo'n 500. 000 gulden op een Duitse bankrekening van de spelersmakelaar. Dat bevestigt PSV-voorzitter Harrie van Raaij.
Een vriend van de trainer die een half miljoen gulden krijgt voor 'bijna niets doen'? Van Raaij: "Ik hou het wel voor mogelijk dat hij later ook aanwezig is geweest bij het tekenen van het contract."
Stojic zag nog meer goede zaken in de familie Addo. Hij probeerde de medewerking van pleegvader Daniël Stroo te kopen, vertelt Stroo. "Ik kon geld krijgen in ruil voor mijn toestemming dat hij Rensford, de minderjarige broer van Eric die ook bij Brugge speelt, mocht verkopen aan Bordeaux. 'Zeg maar hoeveel jij persoonlijk wilt hebben. Twee, drie miljoen frank? Dat kan allemaal', zei Stojic. Daar ben ik dus niet op ingegaan." Stojic zegt zich dit voorval niet te kunnen herinneren.
Stojic deed nog meer zaken bij PSV. Zo bemiddelde hij aan de Eindhovense club de Joegoslavische doelman Ivica Kralj die bij de Portugese club FC Porto op de bank zat. De deal met Kralj leverde Stojic een commissie op van twee- tot driehonderdduizend gulden.
Het was opnieuw Gerets die een persoonlijke voorkeur voor speler Krajl van makelaar Stojic had. P SV meldde maart vorig jaar zelf dat Kralj bovenaan Gerets' verlanglijstje stond. Voorzitter Van Raaij zegt nu dat Kralj al eerder opgevallen was bij PSV-scouts. Van Raaij: "Maar natuurlijk, zonder toestemming van trainer Gerets wordt hier niemand gekocht." Brendon Batson, plaatsvervangend voorzitter van PFA, constateert dat er veel geruchten zijn dat ook trainers stiekem betaald worden door makelaars als ze een speler contracteren die door hen wordt aangeboden. Batson: "Het probleem is dat niemand klaagt. De kopende club wil de speler hebben, de speler wil daar graag naar toe en de verkopende club wil het geld. Iedereen is tevreden. Er is maar één geval bewezen in Engeland. Voormalig Arsenal-manager George Graham werd een jaar geschorst nadat was gebleken dat hij geld had aangenomen van de Noorse spelersmakelaar Rune Hauge."
Volgens Theo van Seggelen, voorzitter van de Nederlandse spelersvakbond VVCS, komen die praktijken ook in Nederland voor. Van Seggelen: "Bij veel clubs hebben de trainers het gewoon voor het zeggen. Dat er trainers zijn die geld verdienen aan transfers staat als een paal boven water. Er zijn ook voorzitters die daar aan meedoen. Mijn oplossing is om de spelers zelf de makelaars te laten betalen. Ben je in één klap van alles af."
Enveloppenaffaire
Onderzoek bij Club Brugge leert dat het bestaande transfersysteem zich inderdaad leent voor omkoping. Met het vertrek van trainer Gerets bij Brugge was ook de rol van makelaar Stojic uitgespeeld bij die Belgische club. Dat hield verband met, wat in Brugse kringen heet, 'de enveloppenaffaire'. Kort nadat bekend werd dat Gerets zou overstappen naar PSV blijken de Brugse hulptrainers René Verheyen en Hans Galjé (oud-Ajax-doelman) naar hun directeur Antoine Vanhove te zijn gestapt. De twee bekenden berouwvol dat ze geld hadden aangenomen van makelaar Stojic. Beiden waren lid van de technische staf die, onder leiding van trainer Gerets, adviseerde over het aankoopbeleid. Het geld was betaald in de periode dat Brugge kort na elkaar Joegoslaven van Stojic had gekocht. Verheyen en Galjé lieten twee met Duitse marken gevulde enveloppen achter bij de directeur. De club maakte de affaire niet wereldkundig.
Nu kijken directeur Antoine Vanhove en secretaris Jacques De Nolf elkaar met rode hoofden aan als deze krant ze ermee confronteert. Tussen hen in, op tafel in het kantoor van de directeur, staat nog een asbak van FC Obilic. Vanhove: "Verheyen heeft bekend wat er gebeurd is. René is de eerlijkste persoon die je kunt hebben. Hem valt absoluut niets te verwijten. Hans Galjé heeft ook eerlijk bekend."
Als de naam Stojic valt is Vanhove resoluut: "Die komt er hier nooit meer in. Die man hebben we buiten gezet." Hij wijst naar de deur van zijn kantoor. " Daar doet Brugge geen zaken meer mee. Sterker nog, elke speler die ook maar enigszins een band heeft met de voetbalmaffia moeten we niet."
De Nolf, secretaris: "Die man heeft veel kwaad kunnen doen hier. Wij hebben dit boek gesloten. Erover praten kan heel gevaarlijk zijn. Je weet ook zo langzamerhand niet meer wie je wel of niet kunt vertrouwen. We bouwen de hele Joego-connectie stilletjes af."
Wat is er met het omkoopgeld gebeurd?Vanhove: "We hebben het nooit nageteld. Voor mij is dat geen eerlijk geld, daar blijven wij af. We houden het ter beschikking in een bankkluis. Het is immers ons geld niet. Mocht iemand het opvragen, dan geven wij dat. We moeten eerlijk blijven in het leven, zeg ik maar altijd."
Waarom heeft u die enveloppen in de kluis bewaard?Vanhove: "Voor als er ooit een dag als deze zou komen, dat het uitlekt. Dan zijn er tenminste nog bewijzen aanwezig."
Vanhove zit met de affaire in zijn maag. "Dit is héél vervelend voor Club Brugge." Natuurlijk hebben Vanhove en De Nolf over de motieven van Stojic nagedacht, na het zien van de enveloppen. Opeens realiseerden ze zich dat wel erg veel (vijf) spelers van Stojic op verzoek van Gerets naar Brugge gekomen waren. De Nolf: "Feit is ook dat we véél te veel hebben betaald voor de spelers van Stojic. Zo hebben we voor aanvaller Mitrovic maar liefst vijftien keer meer betaald dan het bedrag waarvoor hij even eerder bij Eendracht Aalst was aangeboden. Dat hebben we achteraf gehoord van iemand die nu hier werkt."
Over de rol van Gerets zegt Vanhove: "Wij hebben hem nooit gevraagd of hij ook enveloppen gekregen heeft. Maar pas op hè, ik beschuldig hem nergens van. We hebben wel onze vermoedens. Kijk, er zijn enveloppen met geld gegeven aan de hulptrainers. Die zijn daarmee pas naar ons gekomen toen vaststond dat Gerets weg zou gaan."
Pestpokken
In het PSV-trainingscentrum 'de Herdgang', even buiten Eindhoven, zegt een in zwart trainingspak gestoken Gerets van niets te weten. " Omkooppraktijken van Stojic? Ik kan me het niet voorstellen." Hebt u ooit iets aangenomen van Stojic?"Nee, waarom zou ik dat doen? Ik heb me de pestpokken gewerkt voor Club Brugge. Ik heb niet het gevoel dat ik iets verkeerd gedaan heb. Jammer als er zoiets gesuggereerd wordt. Tegenover mij persoonlijk heeft nooit iemand zo'n opmerking gemaakt."
Gerets' naam werd één keer eerder genoemd in verband met een omkoopaffaire. Dat was 18 jaar geleden, als speler in de Belgische competitie. Justitie in België ontdekte dat Gerets als aanvoerder namens Standard Luik in 1982 een envelop met 22.000 gulden bij voetbalclub Waterschei had bezorgd. Met dat geld kocht Standard de overwinning en verzekerde de Luikse club zich van het Belgisch kampioenschap. Gerets, die aanvankelijk sprak over "een vriendendienst", gaf de omkoping later toe. Onder de spelers van Luik, die hun premiegeld afstonden om de envelop te vullen, waren Simon Tahamata en Jos Daerden. De Belgische voetbalbond schorste Gerets in april 1984 voor drie jaar en zijn club AC Milan ontsloeg hem. Minder dan een jaar later mocht hij echter van de FIFA alweer aan de slag bij de Maastrichtse voetbalclub MVV, waarna hij zijn spelerscarrière succesvol afsloot bij PSV.
Twijfelt directeur Vanhove van Club Brugge aan de integriteit van Gerets? Vanhove: "Er zijn momenten dat ik liever zwijg."
Secretaris De Nolf valt zijn directeur bij: "Bewijzen kun je niets. Maar als de kleine vissen van de technische staf geld kregen, zou de grote vis dan niets hebben gehad?"
De Nolf en Vanhove koesteren hun verdenkingen, en doen er verder het zwijgen toe. Dan ziet Vanhove de asbak van Obilic staan. "Dat is toch geen goede reclame voor ons", zegt hij tegen De Nolf. "Ik rook niet eens. Dat ding heb ik gekregen van die Petrovic van Obilic. Ik wist toen echt niet wie of wat Arkan was. Dat Gerets daar geweest is, hoorde ik later pas. Ongelooflijk." René Verheyen wil weinig kwijt. De directeur heeft het woord gedaan. "Meer heb ik niet te zeggen", zegt de hulptrainer.
Heeft Gerets ook geld gekregen?Verheyen: "Kijk, als het bij mij is geprobeerd, waarom zal het dan ook niet bij anderen zijn geprobeerd?"
Het omkoopverhaal van Brugge is "idioot" vindt Stojic. "Nooit van mijn leven heb ik zo iets gedaan. Als ik mijn advocaat een rechtszaak zou laten aanspannen verdwijnen die lui achter de tralies. Maar dit is zó idioot dat ik die tijd er niet eens voor over heb. Waarom zou ik die twee (Verheyen en Galjé, red.) trouwens hebben omgekocht? Ik had ze niet nodig."
Na de omkoopaffaire verbrak Brugge de banden met Stojic. Trainer Gerets zegt niet te weten waarom dat gebeurd is. Gerets: "Er waren problemen. Maar welke? Geen idee." Gerets vroeg er, naar eigen zeggen, ook niet naar bij Vanhove of zijn vriend Stojic.
Zijn oud-collega bij Brugge, Hans Galjé, die ook een envelop mocht ontvangen van Stojic, zegt: "Het verhaal van die enveloppen? Ik denk wel dat Gerets dat kent. Dat moet haast wel." De laatste grote spelersaankoop van PSV dit jaar betrof opnieuw een Joegoslaaf, de 21- jarige Mateja Kezman. In de businesslounge van zijn Philips-stadion in Eindhoven bezweert voorzitter Van Raaij dat de deal met Kezman "absoluut niet" via Stojic is gelopen. Van Raaij: "Dat was een andere Joegoslavische spelersmakelaar, Vlado Lemic." Navraag bij Lemic leert dat hij nooit eerder een dergelijk grote transfer deed. Dit was zijn eerste klapper. P SV betaalde hem voor zijn bemiddeling via een sportadviesbedrijf. Een bedrag wil Lemic niet noemen. De naam van het sportadviesbedrijf kon PSV ondanks herhaalde verzoeken totnogtoe niet geven. Het blijft hierdoor onduidelijk of ook PSV de FIFA-regels heeft overtreden. Die verbieden clubs om geld te betalen aan spelersmakelaars die geen FIFA-licentie hebben. Lemic heeft zo'n licentie niet.
Van Raaij: "Was hij dan spelersmakelaar? Ik dacht dat hij aan tafel zat als adviseur namens de familie Kezman."
Ook Lemic blijkt een bekende van Gerets. Hij speelde bij de Belgische club Lierse SK toen Erik Gerets daar trainer was. Gerets: "Kijk, dat is pure toeval."
Van Raaij neemt zijn trainer in bescherming. "Ik ga natuurlijk wel met Gerets praten, maar ik koester geen enkele verdenking richting Gerets. Ik ben ervan overtuigd dat hij geen geld heeft aangenomen. Ik heb dan ook grote bedenkingen bij de uitspraken van meneer Vanhove. Als ik Gerets was, zou ik een proces aanspannen tegen die man.
"Onze transfers, waarbij Stojic betrokken was, zijn voor honderd procent volgens de normale procedures verlopen. Maar ik kan natuurlijk nooit helemaal uitsluiten dat een spelersmakelaar dat soort dingen doet. Dat we voorlopig niet meer met Stojic zullen werken mag duidelijk zijn, zeker gezien zijn contacten in Joegoslavië."
quote:Iemand op een ander forum
Weet niet of mensen tijd hebben om dit te lezen, maar interessant is het wel. Een artikel in het NRC uit 2000, toen Gerets trainer was bij PSV. Gaat over de Joegoslavische connectie uit zijn periode bij Club Brugge, met name met Stojic. Aan het einde van het artikel wordt Lemic geïntroduceerd bij PSV. Dat was bij de transfer van Kezman.
Misschien tijd voor een forse update van dit artikel met alles wat er de afgelopen acht jaar is gebeurd? Hoe groot is de Joego-connectie in Eindhoven? Is er sprake van intimidatie, zoals Vergoossen de laatste dagen toch nadrukkelijk heeft gesuggereerd? En zo ja, hoever is dat gegaan?
Het houdt je wel bezig is het niet?quote:
Laat mij ook eens genieten van ophef bij een concurrent, dat doe jij al tien jaar.quote:
Wie niet? Er is nogal wat aan de hand, kan je zo een boek over schrijven. Ik weet wel dat het wennen is voor een PSV fan dat z'n club voor het eerst in het bestaan interessant gevonden wordt, maar het went vanzelfquote:
En volgend seizoen gewoon weer Ajax kampioen!quote:Op vrijdag 25 april 2008 15:34 schreef PyTh het volgende:
Van mij mogen en Reker, en Valkx en Gomes ophoepelen.
Beetje rust in de tent gvd
De vette jaren van PSV zijn voorbij, de magere zijn ingezet.quote:Op vrijdag 25 april 2008 15:38 schreef PyTh het volgende:
Het is inderdaad belachelijk wat er allemaal speelt, zo zie je maar weer.
En was ook min of meer cynisch bedoeld richting Monty en dat weet ie ook wel of niet Bolluh?
Zo gewoon is dat gelukkig niet meer de laatste jaaaaaaaaaaaarenquote:Op vrijdag 25 april 2008 15:36 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
En volgend seizoen gewoon weer Ajax kampioen!
quote:Ook Valckx keert zich tegen Reker
De onrust bij PSV duurt maar voort. Technisch manager Stan Valckx heeft zich achter doelman Gomes geschaard in zijn kritiek op algemeen directeur Jan Reker.
Net als de Braziliaan heeft Valckx, die vrijdag gewoon naar z'n werk is gegaan, in een gesprek met Reker het vertrouwen in hem opgezegd. PSV wil vooralsnog niet reageren.
Bron : NOS
quote:Ook Valckx is klaar met Reker
Door PETER VAN DUYL
EINDHOVEN - Hoe de machtsstrijd bij PSV ook afloopt, het is zeker dat Jan Reker en Stan Valckx niet samen in dienst van de landskampioen kunnen blijven.
Na een onderling gesprek staan de algemeen directeur en de technisch manager van de landskampioen meer dan ooit lijnrecht tegenover elkaar. Geen van beiden wil nog met de ander werken en zoals de zaken er nu voorstaan, zal Stan Valckx vertrekken.
Valckx had het initiatief genomen voor het onderhoud. Toen de technisch manager liet weten geen vertrouwen meer te hebben in zijn directeur, zei Reker dat hij op zijn beurt van Valckx afwil.
Afgesproken werd dat PSV met een oplossing voor het afscheid van Valckx op de proppen komt. De manager heeft nog een contract tot 2010 bij PSV en wil een fatsoenlijke vertrekregeling. Directie en de Raad van Commissarissen zullen in dat opzicht volgende week hun koers bepalen.
Het is dus absoluut niet zo dat PSV Valckx op non-actief heeft gesteld, zoals her en der is gesuggereerd. De manager regelde gisteren nog de contractverlenging met talent Rens van Eijden en sprak in de namiddag uitgebreid met Wiljan Vloet, het nieuwe hoofd jeugdopleidingen van PSV. Valckx is vanaf maandag wel twee weken vrij, maar op de vraag of hij gisteren zijn laatste werkdag in Eindhoven beleefde, zei hij: ,,Dat weet ik echt niet. Als er over twee weken niets is geregeld, ga ik gewoon weer aan de slag.’’
Informatie is deze dagen duur bij de landskampioen waar de boel opeens in lichterlaaie staat. Jan Reker was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.
Valckx liet slechts weten dat hij opgelucht is dat de kogel nu eindelijk door de kerk is. Het werken onder Reker – de man die hij dertig jaar geleden bij VVV leerde kennen – is voor hem meer en meer een loden last geworden.
,,Ik voel me hier goed bij, anders had ik geen vrede met mezelf meer kunnen hebben. Verder wil ik er helemaal niets over kwijt.’’ Valckx weigert dus uit de school te klappen, maar bronnen om hem heen beweren dat de technisch manager volledig is afgeknapt op Reker. De ex-speler is van mening zijn dat de directeur zich te vaak op zijn terrein begeeft en bovendien veel te solistisch handelt. Valckx heeft lang zijn mond gehouden om geen onrust te creëren terwijl de titelstrijd nog aan de gang was.
De Limburger zou voor een deel ook de woorden onderschrijven die doelman Heurelho Gomes deze week in Voetbal International uitte. Net als de Braziliaan zou Valckx vinden dat Reker te pas en te onpas liegt en valse beloftes doet. Volgens naasten heeft de manager de afgelopen maanden meer dan eens woedende zaakwaarnemers aan de lijn gehad over beloftes die door Reker waren gedaan maar die de club onmogelijk kon nakomen.
De grootste grief van Reker aan het adres van Valckx is dat hij te dicht bij Vlado Lemic staat, de machtige spelersadviseur met wie de directeur de strijd heeft aangebonden. De Serviër werkt soms voor PSV, dan weer zit hij als adviseur tegenover de clubleiding. Valckx onderkent dat hij veel met Lemic te maken heeft, maar ziet geen ongezonde situatie. ,,Wij kunnen daar heel goed mee omgaan.’’
De knalharde breuk tussen
Valckx en Reker is illustratief voor de twee stromingen die er binnen PSV zijn. Er zijn genoeg PSV’ers die zich met Reker storen aan het gedrag en de invloed van Lemic. Ook veel Nederlandse spelers vinden het vervelend dat de adviseur altijd maar op trainingscomplex De Herdgang rondhangt. Daar tegenover staat een deel dat vindt dat de club types als de Serviër en zijn netwerk nodig heeft om zijn ambitieniveau – kampioen, overwinteren in Europa – op peil te houden.
Op die laatste groep hoopt Valckx. De Limburger wil niets liever dan bij PSV blijven, al staat zijn beslissing vast: Onder Jan Reker kan en wil hij niet meer werken. De enige manier voor Valckx om bij PSV in dienst te blijven is dus een vertrek van de algemeen-directeur. Die geniet vooralsnog echter het vertrouwen van de Raad van Commissarissen. Dat zou alleen kunnen gaan wankelen als er van binnenuit breed protest tegen Reker ontstaat.
Stan Valckx (44) werd vier jaar geleden onder Guus Hiddink aangesteld als technisch manager. In die rol groeide hij de laatste twee seizoenen steeds beter, hoewel hem ook een aantal fouten en mislukte transfers in de schoenen is geschoven. Als manager werd Valckx met PSV elk jaar kampioen van Nederland.
Als Valckx daadwerkelijk afscheid neemt van PSV heeft hij geen flauw benul wat hij gaat doen. De Limburger zou in dat geval wel graag in een soortgelijke functie terugkeren in het betaalde voetbal.
Dat laatste suggereert wel een enorme naïviteit. "Ik dacht dat..." Is er niet van iedereen aan tafel bekend wie ze zijn?quote:In de businesslounge van zijn Philips-stadion in Eindhoven bezweert voorzitter Van Raaij dat de deal met Kezman "absoluut niet" via Stojic is gelopen. Van Raaij: "Dat was een andere Joegoslavische spelersmakelaar, Vlado Lemic." Navraag bij Lemic leert dat hij nooit eerder een dergelijk grote transfer deed. Dit was zijn eerste klapper. P SV betaalde hem voor zijn bemiddeling via een sportadviesbedrijf. Een bedrag wil Lemic niet noemen. De naam van het sportadviesbedrijf kon PSV ondanks herhaalde verzoeken totnogtoe niet geven. Het blijft hierdoor onduidelijk of ook PSV de FIFA-regels heeft overtreden. Die verbieden clubs om geld te betalen aan spelersmakelaars die geen FIFA-licentie hebben. Lemic heeft zo'n licentie niet.
Van Raaij: "Was hij dan spelersmakelaar? Ik dacht dat hij aan tafel zat als adviseur namens de familie Kezman."
quote:Valckx onderkent dat hij veel met Lemic te maken heeft, maar ziet geen ongezonde situatie. ,,Wij kunnen daar heel goed mee omgaan.’’
Van der Zeequote:Op vrijdag 25 april 2008 23:21 schreef ErikT het volgende:
[..]Jaaaaa hoor Stan.
Stan werkt voor PSV. Lemic werkt voor zichzelf. Hij probeert zoveel mogelijk van zijn spelers aan PSV te verkopen, want dan wordt hij rijk.
Het zou me niks verbazen als die ene heel goede scout van PSV (ben zn naam ff kwijt) mede door dit gezeik naar Ajax is vertrokken afgelopen jaar. Er werd wellicht niet meer naar hem geluisterd door technisch directeur Stan?
Willen jullie Lemic niet hebben? Krijg je Lazovic erbij! 5 euro.quote:
Whehehe twee van die oostblok bandieten, nee dankjequote:Op vrijdag 25 april 2008 23:25 schreef ErikT het volgende:
[..]
Willen jullie Lemic niet hebben? Krijg je Lazovic erbij! 5 euro.
Volkskrant:quote:za 26 apr 2008, 08:00
Vergoossen zou onder druk gezet zijn door Lemic
Piet de Visser beraadt zich op toekomst
door onze Telesportredactie
EINDHOVEN - Jan Reker niet de enige bij PSV die moeite had met de rol van FIFA-makelaar Vlado Lemic. Trainer Sef Vergoossen: "Ik denk dat deze man onverantwoord diep in PSV zit, terwijl hij geen officiële functie heeft en dus ook niet direct op zijn daden aanspreekbaar is."
Er wordt beweerd dat Vergoossen zelfs onder druk is gezet door Lemic om zijn opstelling aan te passen. De PSV-trainer: "Of ik geïntimideerd ben? Daar wil ik niet op ingaan. Nee, dat ontken ik ook niet. Laat ik in algemene zin zeggen, dat ik me niks laat opleggen, door niemand."
Uit dat perspectief is het logisch dat Reker maatregelen neemt. Aan de andere kant moet Reker de hand in eigen boezem steken en zich afvragen waarom Lemic, die door de algemeen directeur als kwade genius achter de revolte van Gomes wordt gezien, zich steeds nadrukkelijker profileert. Hiddink, Arnesen, Van Raaij, maar ook Rob Westerhof en Frits Schuitema wisten hem wel uitstekend te beteugelen en op zijn kwaliteiten te benutten.
In navolging van Lemic, Valckx en mogelijk Gomes dreigt ook Piet de Visser verloren te gaan voor de club, die voor de vierde keer op rij landskampioen werd. Hoewel de meesterscout komende week eerst in conclaaf wil met de voorzitter van de raad van commissarissen, Schuitema, staat zijn voornemen om te stoppen zo goed als vast.
Het gaat de man met de geweldige neus voor talent aan het hart dat de PSV-warmte onder Reker met de dag verder verloren gaat. Dat zal blijken als de beerput nog verder opengaat. De hamvraag is: hoelang de raad van commissarissen Reker nog de hand boven het hoofd houdt?
quote:Lemic, PSV’s intrigant of spindoctor?
ACHTERGROND, Van onze verslaggevers Charles Bromet, Willem Vissers
gepubliceerd op 26 april 2008 02:46, bijgewerkt op 02:46
Amsterdam - Moeten we hem de onmisbare schakel noemen in het succes van PSV, vanwege zijn uitstekende contacten en wijdvertakte netwerk? Of is hij juist een hinderlijke intrigant die het dagelijkse werk van de coach en de directeur in de war stuurt?
Welke insider je ook spreekt over Vlado Lemic, een modern soort spindoctor die zaakwaarnemers tipt en clubs adviseert, over zijn rol kan geen twijfel bestaan. Die is van groot belang. Zelfs zó groot dat mede dankzij zijn bemoeienissen binnen de club een machtsstrijd is uitgebroken, die naar buiten kwam na een interview met doelman Gomes.
Volgens interim-coach Sef Vergoossen zit de broer van FIFA-spelersmakelaar Zoran – Vlado zelf heeft geen licentie van de wereldvoetbalbond – ‘onverantwoord diep in PSV’. Die mening wordt gedeeld door algemeen directeur Jan Reker die daardoor ernstig is gebotst met Stan Valckx, de manager technische zaken die juist prima zaken kon doen met Lemic.
Inmiddels heeft Valckx vrijdag zelf het vertrouwen opgezegd in Reker. Hij meent dat hij niet meer met de directeur kan samenwerken.
Reker is niet gediend van allemaal zogeheten ‘lijntjes’ naar derden en is daarom opgetreden tegen de werkwijze van Lemic.
Insiders bij PSV, die niet met hun naam in de krant willen, oordelen geheel verschillend over Lemic. De één benadrukt dat de Serviër geen officiële zaakwaarnemer is. Hij is een adviseur, een internationale strateeg met een overkoepelende visie, die partijen bij elkaar brengt en wiens contacten reiken tot in de hoogste regionen van clubs als Real Madrid en Chelsea.
Hij heeft een imposant netwerk dat zich tot diep in Zuid-Amerika uitstrekt. Hij regelt wel eens zaakjes voor spelers van PSV, onder wie dus Gomes, Alcides, Rajkovic en Lazovic. Dat doet hij vooral doordat hun officiële managers in Brazilië of in andere landen vertoeven.
Lemic is volgens deze zeer goed ingevoerde zegsman slim, spreekt zeven talen en is belangrijk voor de continuïteit van het topvoetbal bij PSV. Hij staat boven de partijen. Vergoossen, die zich verzette tegen de invloed van Lemic op het technische beleid, snapt er volgens deze bron weinig van.
Reker zou hem nu kwijt willen, omdat de algemeen directeur ook de technische macht wil grijpen binnen de club. Daartoe zou hij ‘wild om zich heen slaan’ en mede daarom ook in aanvaring zijn gekomen met technisch manager Valckx.
‘Lemic wegzetten als maffia, het is een schande. Hij heeft jarenlang tot volle tevredenheid met Hiddink samengewerkt. Dankzij hem heeft Alex drie jaar bijna voor niks bij PSV gespeeld’, aldus deze bron.
Een andere woordvoerder, een duidelijke tegenstander van Lemic, vertelt dat deze een ‘enge makelaar is die zijn Porsche altijd parkeerde op een plek waar dat niet mocht op de Herdgang’. Lemic is een intrigant die, tot ergernis van velen bij PSV, als enige buitenstaander toegang had tot het spelershome, het ‘heiligdom’ waar de spelers onder elkaar zijn.
Naar de buitenwereld presenteerde hij zich volgens deze bron als makelaar in naam van PSV. Hij ging altijd tussen de partijen zitten en adviseerde de officiële zaakwaarnemers van de voetballers om hem te laten begaan, want hij zou er nog wel wat extra's uitslepen.
Hij was vooral actief bij de transfers van Zuid-Amerikaanse spelers. ‘Hiddink schoof hem wel eens naar voren, bijvoorbeeld toen PSV probeerde Tevez te halen’, zegt deze bron.
Lemic heeft dus geen FIFA-licentie. Zijn broer Zoran wel. Zoran weigert, zowel telefonisch als per mail, in te gaan op vragen omtrent het handelen van zijn broer.
‘Vlado is geen zaakwaarnemer, hij adviseert zaakwaarnemers’, zegt Rodger Linse, de manager van onder meer Ruud van Nistelrooij.
Oud-voorzitter Harry van Raaij: ‘Ik heb nooit veel contact gehad met Lemic. Dat liep via Guus Hiddink en Frank Arnesen, naar alle tevredenheid. Hij kwam binnen via Kezman, en later was hij ook betrokken bij de komst van Alex.’
In zijn algemeenheid zegt Van Raaij: ‘Je moet zulke mensen natuurlijk niet te veel invloed op je beleid laten hebben. Als veel belangrijke spelers aan één man zijn verbonden, moet je daarmee zorgvuldig omgaan. Aan de andere kant heb je mannen als Lemic nodig. Ze hebben een belangrijk netwerk. Je moet ermee leren leven.’
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |