abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58240199
quote:
Kabinet wil kinderopvang versoberen

DEN HAAG - Het kabinet zal vrijdag waarschijnlijk besluiten om de regeling voor kinderopvang op een aantal punten te versoberen. Dat is nodig om de kosten ervan in de hand te houden.

Voor dit jaar dreigt een overschrijding van het budget van circa een half miljard euro.
De kinderopvang kost in totaal 2 miljard per jaar.

Extra geld
Minister Wouter Bos van Financiën heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs, die verantwoordelijk is voor de kinderopvang, duidelijk gemaakt dat ze geen extra geld van hem hoeft te verwachten. Dijksma moet de oplopende kosten bestrijden door de regeling aan te passen.

Gastouderbureautjes
Bos zei vorige week dat er mogelijk oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van kinderopvangsubsidie via de gastoudersbureautjes. Hierin zou Dijksma het mes kunnen zetten.

Ook overweegt het kabinet de bijdrage die gezinnen met hogere inkomens ontvangen voor kinderopvang te beperken.

Voorjaarsnota
Het kabinet wil vrijdag de knoop doorhakken over de Voorjaarsnota, de tussenstand van de overheidsbegroting voor dit jaar. Niet alleen Dijksma hoeft daarbij geen extra geld te verwachten, ook voor andere bewindslieden met financiële problemen zit er niets in het vat.

Zij moeten de tegenvallers op hun begroting zelf zien te dekken. Tekorten doen zich onder meer voor bij de huurtoeslag en in de zorg.

Klus
Het zal vrijdag nog een hele klus worden voor de Voorjaarsnota is afgerond, verwachten ingewijden. Waarschijnlijk duurt het kabinetsberaad tot in de late uurtjes. Donderdag houden de meest betrokken bewindslieden een voorbespreking.

Voorafgaand daaraan ontvangt Bos de fractieleiders van de regeringspartijen. De PvdA-bewindsman wilde donderdag niet zeggen wat hij met hun gaat bespreken.
http://www.nu.nl/news/153(...)vang_versoberen.html

Het wordt tijd om veel regelingen te versoberen niet alleen de kinderopvang maar ook verlagen van huurtoeslag, bijzondere ziektekosten en wie weet eindelijk ook eens op de hoogte van de bijstandsuitkeringen.

Zelf lijkt het me een slecht plan om de hogere inkomens (zullen ze wel weer de middeninkomens mee bedoelen) te korten op kinderopvang. Daarmee wordt het voor die groep weer minder aantrekkelijk om veel te werken en bij te dragen aan de betaalbaarheid van de verzorgingsstaat.
En het kabinet geeft er nogmaals een duidelijk signaal mee dat hard werken bestraft wordt.
pi_58240281
Begin maar bij die achterlijke huurtoeslagen, allejezus. Ik krijg die onzin ook, waarna je aan het eind van het jaar te hard gewerkt blijkt te hebben en je weer een aanslag ontvangt en je opeens alles terug moet betalen. Bovendien kun je natuurlijk gewoon beter veel minder heffen, dan zijn die toeslagen niet meer nodig.
De verzorgingsstaat is sowieso geen goed houdbaar model en moet dus niet betaalbaar gehouden worden maar gewoonweg hervormd (lees afgeschaft) worden.
  dinsdag 22 april 2008 @ 23:33:04 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_58240541
Daarom willen ze ook zo graag dat zowel vrouwen als mannen fulltime gaan werken. Dat geeft weer uitstel van executie voor een aantal jaren!

Dus als je onze verzorgingsstaat een warm hart toedraagt: veel uurtjes maken, dan komt het allemaal wel goed!
The End Times are wild
pi_58240643
Ik draag de verzorgingsstaat juist niet zo'n warm hart toe omdat ik veel uurtjes maakt (en mijn vriendin ook niet te weinig). Leuk zeg, en daarna dokken voor de gezinnen die geen uurtjes maken.
Rook je? betalen!
Drink je? betalen!
Met de auto naar je werk? Betalen!
Winkelen? betalen!
Inkomen gestort? betalen!

enz enz enz. Maar opzich is het idd uitstel van executie en denk ik dat in de loop der tijd de verzorgingsstaat zichzelf de das wel zal omdoen. Dat hoeft helemaal niet in één keer (dat zou zelfs ernstige gevolgen hebben), maar op de lange termijn wenselijker dan het krampachtig handhaven van een ingewikkeld, uit de tijds en oneerlijk systeem.
  dinsdag 22 april 2008 @ 23:37:22 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_58240684
Dat is dan raar?! De mensen die de idee van de verzorgingstaat minder briljant vinden maken het juist mogelijk!

De omgekeerde wereld.
The End Times are wild
pi_58240848
Nee hoor dat is nu juist het idee van een verzorgingsstaat en dat is juist waarom het oneerlijk en onhoudbaar is.
  woensdag 23 april 2008 @ 00:07:12 #7
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_58241430
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 23:35 schreef sneakypete het volgende:
Ik draag de verzorgingsstaat juist niet zo'n warm hart toe omdat ik veel uurtjes maakt (en mijn vriendin ook niet te weinig). Leuk zeg, en daarna dokken voor de gezinnen die geen uurtjes maken.
Rook je? betalen!
Drink je? betalen!
Met de auto naar je werk? Betalen!
Winkelen? betalen!
Inkomen gestort? betalen!

enz enz enz. Maar opzich is het idd uitstel van executie en denk ik dat in de loop der tijd de verzorgingsstaat zichzelf de das wel zal omdoen. Dat hoeft helemaal niet in één keer (dat zou zelfs ernstige gevolgen hebben), maar op de lange termijn wenselijker dan het krampachtig handhaven van een ingewikkeld, uit de tijds en oneerlijk systeem.
Ik denk niet dat de verzorgingsstaat zichzelf de das omdoet, maar het gekonkel er omheen.
Wil je in Nederland niet een krappe beurs hebben moet je met beiden gaan werken. In het geval van kinderen -> kinderopvang. Is er een klein groepje dat heel erg zielig doet? Hup, bedenken we een regeling, waardoor een andere regeling (die wel goed werkte) opeens zonder geld komt te zitten. Maar daar kan je dan weer wat anders voor bedenken, etc., etc., etc.
Nederland gaat aan zichzelf ten onder (en dan bedoel ik niet de sociale voorzieningen ofzo, maar aan de overheid die steeds meer geld opeist maar er steeds minder voor teruggeeft).
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_58242840
De samenleving tot op de molecuul willen regelen. Dat is wat dit gekke kabinet wil en probeert.
MAAR DAT KAN NATUURLIJK HELEMAAL NIET

stelletje rukkers dat het zijn
  † In Memoriam † woensdag 23 april 2008 @ 07:52:53 #9
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58244991
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 23:37 schreef LXIV het volgende:
Dat is dan raar?! De mensen die de idee van de verzorgingstaat minder briljant vinden maken het juist mogelijk!

De omgekeerde wereld.
Nee, het zijn mensen die het goedkeuren dat er over eigendom van anderen besloten mag worden die het in stand houden. Daar zit dus iedereen die stemt in, van arm tot rijk.
Carpe Libertatem
  woensdag 23 april 2008 @ 08:17:34 #10
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_58245187
quote:
Op woensdag 23 april 2008 01:07 schreef TubewayDigital het volgende:
De samenleving tot op de molecuul willen regelen. Dat is wat dit gekke kabinet wil en probeert.
MAAR DAT KAN NATUURLIJK HELEMAAL NIET

stelletje rukkers dat het zijn
Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat er geen mensen zijn in Nederland die dit niet willen, en dat 'het kabinet' de uitzondering is. Volgens mij voert het kabinet / regering nog steeds de wens van een hoop mensen uit.

Dan wordt het eerder tijd dat men inziet dat niet alles tot op de millimeter te meten, besturen en regelen valt. Of, nu ja, dat kán wel, maar daar zit een kostenplaatje aan. Dat houdt echter in dat men in moet zien dat 'de ander' op den duur ook zichzelf is. Ik ben benieuwd of dat haalbaar is. Als ik andere topics doorlees zie ik genoeg users die elke keer weer beweren dat de overheid hier of daar in moet grijpen, al dan niet om te meten, verbieden, moraliseren of regelen. Niet verbazingwekkend genoeg is het dan altijd 'die ander' die gemeten, belemmerd, of gecriminaliseerd moet worden.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_58245265
De oplossing die ik hoorde vallen was, uiteraard, dat de vergoeding voor mensen met een hoger inkomen zou komen te vervallen.

Er zijn tegenwoordig zoveel inkomensnivellerende maatregelen dat je je afvraagt waarom er uberhaupt nog verschillende belastingschijven zijn
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  woensdag 23 april 2008 @ 08:28:47 #12
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58245309
-ff normaal doen -

[ Bericht 96% gewijzigd door Rock_de_Braziliaan op 23-04-2008 09:41:06 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 23 april 2008 @ 08:35:46 #13
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_58245412
quote:
Op woensdag 23 april 2008 08:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Doe niet debiel. Als het even kan.
Ik vind wel dat ie n punt heeft. Mensen die minder verdienen hoeven al minder belasting te betalen, én ontvangen meer subsidie. En nu is dus ook nog de suggestie om mensen die meer verdienen nog eens wat minder terug te laten krijgen.

Dan betalen ze aan het eind van de maand, gemiddeld genomen, nóg minder belasting dan diegene die net een schijf hoger zit. Ik vind dat te ondoorzichtig.

Zo hou je misschien met een bruto inkomen van 1800 aan het eind van de maand misschien wel 1400 over (na een beetje belastingaftrek en een stapel toeslagen) maar hou je met een bruto inkomen van 3000 (ik noem maar wat) misschien maar 1700 per maand over, omdat je enerzijds meer belasting betaald omdat je meer verdient, en anderzijds ook nog eens minder ontvangt.
Bijvoorbeeld dan hè.
pi_58245486
quote:
Op woensdag 23 april 2008 08:28 schreef Klopkoek het volgende:
Doe niet debiel. Als het even kan.
Alles gelijk delen toch

Maar goed, het is wel weer een schrijnend staaltje van hoe inefficient de overheid opereert. Met dit soort, goedbedoelde, initiatieven wordt er belastinggeld direct het bedrijfsleven ingepompt en in plaats van de hele regeling dan maar weer op te schorten, komen er nieuwe regels om dit soort zaken te repareren.

Een ongekend succes van een overheidsmaatregel is overigens de beste graadmeter van dat er iets fout zit in de regeling
  woensdag 23 april 2008 @ 08:46:06 #15
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58245563
quote:
Op woensdag 23 april 2008 08:41 schreef FJD het volgende:

[..]

Alles gelijk delen toch

Maar goed, het is wel weer een schrijnend staaltje van hoe inefficient de overheid opereert. Met dit soort, goedbedoelde, initiatieven wordt er belastinggeld direct het bedrijfsleven ingepompt en in plaats van de hele regeling dan maar weer op te schorten, komen er nieuwe regels om dit soort zaken te repareren.

Een ongekend succes van een overheidsmaatregel is overigens de beste graadmeter van dat er iets fout zit in de regeling
Je moet je eens buiten je hokje denken. En vooral buiten je eigen portemonnee.

Gesubsidieerde kinderopvang kan een uitstekende impuls zijn om te voorkomen dat mensen niet meer kunnen rondkomen. Het draagt er aan bij dat beide ouders kunnen werken én de kinderopvang kunnen betalen. Subsidieer je dat niet dan komt het er al gauw op neer dat één van de ouders thuis moet blijven, in de onderste regionen.
Want vergeet niet wat voor extra kosten er bij komen kijken als je met zijn tweetjes moet werken: een werkster, kinderopvang, vervoer voor de kinderen enzovoorts enzovoorts.

Het principe om als overheid een duwtje in de rug te geven en de weg te wijzen voor mensen die het lastig hebben is een goed principe.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_58245610
quote:
Op woensdag 23 april 2008 08:46 schreef Klopkoek het volgende:
Gesubsidieerde kinderopvang kan een uitstekende impuls zijn om te voorkomen dat mensen niet meer kunnen rondkomen. Het draagt er aan bij dat beide ouders kunnen werken én de kinderopvang kunnen betalen. Subsidieer je dat niet dan komt het er al gauw op neer dat één van de ouders thuis moet blijven, in de onderste regionen.
Pot verwijt de ketel; waarom moet de overheid een weloverwogen keuze van twee weldenkende mensen financieren?

Denk eens buiten dat hokje.
  woensdag 23 april 2008 @ 08:51:10 #17
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58245653
quote:
Op woensdag 23 april 2008 08:48 schreef FJD het volgende:

[..]

Pot verwijt de ketel; waarom moet de overheid een weloverwogen keuze van twee weldenkende mensen financieren?

Omdat anders die keuze afgesloten is.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_58245750
quote:
Op woensdag 23 april 2008 08:51 schreef Klopkoek het volgende:
Omdat anders die keuze afgesloten is.
Dus? De keuze voor een Ferrari of een vrijstaand huis is op dit moment ook voor mij afgesloten net zoals de keuze voor een kind. Moet de overheid mij in al die zaken bij gaan staan of zal ik m'n eigen verantwoordelijkheid maar nemen en m'n best doen om zoveel mogelijk van die zaken in een later stadium in m'n leven te verkrijgen?
  woensdag 23 april 2008 @ 08:58:42 #19
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_58245753
@ Klopkoek: Je bedoelt dat je verplicht belasting betaald zodat de helft van de kinderopvang al betaald is uit eigen portemonnee, zodat je eigenlijk een dief van je eigen portemonnee bent als je er geen gebruik van maakt?
  woensdag 23 april 2008 @ 09:07:29 #20
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58245895
-reageer s normaal -

[ Bericht 95% gewijzigd door Rock_de_Braziliaan op 23-04-2008 09:42:09 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_58245935
quote:
Op woensdag 23 april 2008 09:07 schreef Klopkoek het volgende:
Haal niet van die belachelijke voorbeelden erbij.
Iets als irrelevant afdoen is natuurlijk veel makkelijker dan er daadwerkelijk op ingaan.
  woensdag 23 april 2008 @ 09:10:21 #22
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58245957
quote:
Op woensdag 23 april 2008 08:58 schreef Yildiz het volgende:
@ Klopkoek: Je bedoelt dat je verplicht belasting betaald zodat de helft van de kinderopvang al betaald is uit eigen portemonnee, zodat je eigenlijk een dief van je eigen portemonnee bent als je er geen gebruik van maakt?
Ja. Dat klinkt heel wrang maar zo werkt het wel.

Je kunt het ook efficienter maken maar dan krijg je dat verfoeide Scandinavische model waar de kinderopvang over de gehele linie gratis is.

Mensen kunnen niet met maximale vrijheid om gaan ---> zie Erich Fromm.

Vroeger was het voor een hoop mensen veel overzichtelijker: je had één telefoonmaatschappij, één energiemaatschappij, één waterleidingbedrijf, één zorgstelsel (afhankelijk van hoeveel je verdiende) enzovoorts... En het deed allemaal hun werk.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 23 april 2008 @ 09:11:04 #23
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58245976
Over de onbetaalbaarheid van de verzorgingsstaat:

Het lijkt er meer op dat de zorgkosten exploderen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 23 april 2008 @ 09:13:19 #24
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58246027
quote:
Op woensdag 23 april 2008 09:09 schreef FJD het volgende:

[..]

Iets als irrelevant afdoen is natuurlijk veel makkelijker dan er daadwerkelijk op ingaan.
Joh het subsidieren van een Ferrari is iets heel anders dan kinderopvang betaalbaar te maken.

Overigens worden dacht ik de Ferrari's daadwerkelijk gesubsidieerd want volgens mij hoef je onder een bepaald kilometertal per jaar geen belasting te betalen..... (of ben ik nu gek?)
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 23 april 2008 @ 09:13:23 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_58246028
quote:
Op woensdag 23 april 2008 08:48 schreef FJD het volgende:

[..]

Omdat het doel van iedere organisatie of organisme het voortbestaan is. En kinderen nu eenmaal broodnodig zijn voor het voortbestaan van de staat. Net zoals de dijken onderhouden worden bijvoorbeeld.
The End Times are wild
  woensdag 23 april 2008 @ 09:15:46 #26
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58246081
quote:
Op woensdag 23 april 2008 09:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Omdat het doel van iedere organisatie of organisme het voortbestaan is. En kinderen nu eenmaal broodnodig zijn voor het voortbestaan van de staat. Net zoals de dijken onderhouden worden bijvoorbeeld.
Die neukpremies vind ik persoonlijk wel erg fnuikend. Je zit gewoon dan te stimuleren dat mensen domme keuzes gaan maken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_58246106
quote:
Op woensdag 23 april 2008 09:13 schreef LXIV het volgende:
True maar dat is dan wel een hele wrange bijwerking van het monopolie dat de staat heeft. Een normaal bedrijf wil voortbestaan en groeien en doet dat door meer klanten aan te trekken maar gezien de onmogelijkheid daarvan voor de overheid gaan ze het creeren van nieuwe klanten stimuleren.

Daar vallen wel wat ethische vraagtekens bij te plaatsen.

Los daarvan moet je je afvragen of dat uberhaupt het doel is; de overheid maakt geen winst en heeft daarom weinig baat bij het vergroten van het inwonersaantal.
  woensdag 23 april 2008 @ 09:17:45 #28
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58246136
quote:
Op woensdag 23 april 2008 09:16 schreef FJD het volgende:

[..]

True maar dat is dan wel een hele wrange bijwerking van het monopolie dat de staat heeft. Een normaal bedrijf wil voortbestaan en groeien en doet dat door meer klanten aan te trekken maar gezien de onmogelijkheid daarvan voor de overheid gaan ze het creeren van nieuwe klanten stimuleren.

Daar vallen wel wat ethische vraagtekens bij te plaatsen.
Veel kinderen ---> veel macht in de wereldpolitiek.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 23 april 2008 @ 09:24:20 #29
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_58246281
quote:
Op woensdag 23 april 2008 09:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Veel kinderen ---> veel macht in de wereldpolitiek.
Ik dacht het niet. Je kunt beter hoogwaardige kwaliteit hebben, zie de 'vier Aziatische tijgers'.
  woensdag 23 april 2008 @ 09:25:24 #30
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_58246302
quote:
Op woensdag 23 april 2008 09:24 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik dacht het niet.
Het moet niet exploderen nee. Maar het is officieel EU-beleid om het kindertal in Europa te verbeteren.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_58246313
Het probleem zit em in de verzorging. Die kosten zullen de pan uitrijzen en de regering doet er aan mee, of spreekt zichzelf in ieder geval tegen. Aan de ene kant willen ze iedereen aan het werk hebben en aan de andere kant hebben ze het over mantelzorg. Wat nu mantelzorg, als je juist stimuleert dat de mensen fulltime aan het werk moeten? Die hele visie deugt natuurlijk van geen kanten. Pak dat eerst eens aan.
  † In Memoriam † woensdag 23 april 2008 @ 09:38:52 #32
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58246610
quote:
Het principe om als overheid een duwtje in de rug te geven en de weg te wijzen voor mensen die het lastig hebben is een goed principe.
Mensen kunnen ook, ik noem maar wat geks, nadenken voor ze kinderen eruit poepen en dan de vinger wijzen naar andere mensen en dat die dat dan moeten gaan betalen.
Carpe Libertatem
pi_58246721
quote:
Op woensdag 23 april 2008 09:38 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Mensen kunnen ook, ik noem maar wat geks, nadenken voor ze kinderen eruit poepen en dan de vinger wijzen naar andere mensen en dat die dat dan moeten gaan betalen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. De beslissing om kids te nemen, moet niet enkel een emotionele zijn. Kijk ook eens naar het kostenplaatje.
pi_58247051
quote:

[..]

Je moet je eens buiten je hokje denken. En vooral buiten je eigen portemonnee.

Want vergeet niet wat voor extra kosten er bij komen kijken als je met zijn tweetjes moet werken: een werkster, kinderopvang, vervoer voor de kinderen enzovoorts enzovoorts.

Waar denk je dat de kinderopvang van betaald wordt
pi_58250418
De verzorgingsstaat an sich is niet onbetaalbaar geworden, de overheid kan alleen simpelweg niet omgaan met geld. Er is het afgelopen jaar 7 (of zelfs 8) miljard extra aan belastinginkomsten binnengekomen en het is nog steeds niet genoeg? In 6-7 jaar tijd van 105 naar 135 miljard gegroeid en nog steeds problemen om rond te komen? Misschien is het een goed idee de rijksoverheid onder curatele te stellen.
  woensdag 23 april 2008 @ 12:17:45 #36
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_58250619
quote:
Op woensdag 23 april 2008 12:09 schreef nikk het volgende:
De verzorgingsstaat an sich is niet onbetaalbaar geworden, de overheid kan alleen simpelweg niet omgaan met geld. Er is het afgelopen jaar 7 (of zelfs 8) miljard extra aan belastinginkomsten binnengekomen en het is nog steeds niet genoeg? In 6-7 jaar tijd van 105 naar 135 miljard gegroeid en nog steeds problemen om rond te komen? Misschien is het een goed idee de rijksoverheid onder curatele te stellen.
Als er steeds minder mensen zijn die werken. En ook nog eens minder uren maken dan dalen de belastinginkomsten. Dan kun je de belastingen gaan verhogen of aftrekposten voor de werkende gaan schrappen maar daarmee gaan mensen nog minder werken omdat het minder aantrekkelijk wordt gemaakt om te werken. Maar dan zit je dus op de verkeerde weg.

Aangezien het moeilijk is om mensen te bewegen meer te gaan werken zul je dus aan de uitgave kant moeten bezuinigen.

Dus de rijksoverheid onder curatele zetten is een goed plan. Maar we noemen dat ook wel eens verkiezingen. Tijd om op een partij te stemmen die het opneemt voor de werkende mensen en de gezinnen met een middeninkomen.

(VVD dus voor wie dat nog niet wist)
pi_58250689
quote:
Op woensdag 23 april 2008 12:17 schreef HarryP het volgende:

[..]

Tijd om op een partij te stemmen die het opneemt voor de werkende mensen en de gezinnen met een middeninkomen.

Op voorwaarde dat ze het lef hebben om te snijden.
  woensdag 23 april 2008 @ 12:29:45 #38
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_58250951
quote:
Op woensdag 23 april 2008 12:17 schreef HarryP het volgende:
Dus de rijksoverheid onder curatele zetten is een goed plan. Maar we noemen dat ook wel eens verkiezingen. Tijd om op een partij te stemmen die het opneemt voor de werkende mensen en de gezinnen met een middeninkomen.

Ja, laten we met de VVD de rijksoverheid onder curatele stellen. Lekker geld steken in onnodige en illegale oorlogen (Irak), dure niet-werkende asielprocedures (Verdonk die 'met haar hart spreekt') en veel ineffectieve repressie en dataverzameling om 'veiligheid' te creëren.
quote:
De ontwikkeling van de staatsschuld in de afgelopen 30 jaar.
Het verhaal dat linkse kabinetten slecht voor de economie zijn, en geld over de balk smijten, houdt echter krampachtig stand. Het is CDA/VVD propaganda, wellicht nodig om te verhullen dat het overgrote gedeelte van de staatsschuld onder het bewind van CDA/VVD tot stand is gekomen. Want wat zijn de cijfers ? Begin jaren 70 verdubbelde de absolute staatsschuld onder de christelijk-liberale kabinetten de Jong en Biesheuvel. Vervolgens een stijging van circa 30% onder Joop den Uyl (PvdA). Hierna een verdubbeling onder van Agt (CDA-VVD), gevolgd door nog een verdubbeling onder CDA-VVD bewind, waarna met de paarse kabinetten Kok (PvdA-VVD-D66) eindelijk een einde komt aan het verdubbelen van de staatsschuld.
Zie de grafiekjes op http://sargasso.nl/archie(...)e-linkse-kabinetten/

De verzorgingsstaat is ten opzichte van vroeger al redelijk ingekrompen. De huidige stand van zaken is best betaalbaar, zeker als we niet op de VVD gaan stemmen die allerlei geld over de balk gaan smijten om voor schijnveiligheid te zorgen en Amerika's billetjes te kussen.
  woensdag 23 april 2008 @ 12:44:29 #39
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58251359
Schaf ontwikkelingshulp af.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_58251610
Je kon er op wachten dat er weer iemand met dat flut stukje van Sargasso aan zou komen, het probleem van dat stuk is dat het puur en alleen kijkt naar de grafiekjes en niet naar de onderliggende oorzaken.

+
  woensdag 23 april 2008 @ 13:40:37 #41
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_58252572
quote:
Op woensdag 23 april 2008 12:55 schreef Chewie het volgende:
Je kon er op wachten dat er weer iemand met dat flut stukje van Sargasso aan zou komen, het probleem van dat stuk is dat het puur en alleen kijkt naar de grafiekjes en niet naar de onderliggende oorzaken.

+
Leuk dat je dat zo ziet, maar het geeft wel feitelijk weer dat het de christelijke-liberale kabinetten helemaal niet lukt om zoveel te snijden in de uitgaven als dat ze zelf altijd lullen. En ik gaf zelf wel wat onderliggende oorzaken: investeringen in schijnveiligheid d.m.v. dure repressie, ineffectieve en inefficiënte asielprocedure en onnodige oorlogen. Daar kan ik nog aan toevoegen dat de VVD er van houdt om belastingen te verlagen zonder echt in de uitgaven te snijden.
pi_58252702
quote:
Op woensdag 23 april 2008 13:40 schreef Pool het volgende:

[..]

Leuk dat je dat zo ziet, maar het geeft wel feitelijk weer dat het de christelijke-liberale kabinetten helemaal niet lukt om zoveel te snijden in de uitgaven als dat ze zelf altijd lullen. En ik gaf zelf wel wat onderliggende oorzaken: investeringen in schijnveiligheid d.m.v. dure repressie, ineffectieve en inefficiënte asielprocedure en onnodige oorlogen. Daar kan ik nog aan toevoegen dat de VVD er van houdt om belastingen te verlagen zonder echt in de uitgaven te snijden.
Ik zeg dan ook niet dat ik dat succesvolle kabinetten vond maar wat jij als onderliggende oorzaken gaf is niet echt van toepassing was op van Agt en Lubbers I en II. Het probleem met dat slechte stuk op Sargasso is dat ze totaal niet kijken naar onderliggende oorzaken, ja je kunt door die statistieken aantonen dat kabinet den Uyl het beter deed als van Agt maar dat is kolder, beide waren dramatisch maar qua beleid komt den Uyl er slechter vanaf zeker wat betreft de lange termijn.
pi_58252729
En de onderliggende oorzaken zijn...? Welke fout hebben ze gemaakt? Waar hebben ze geen rekening mee gehouden?
pi_58252944
quote:
Op woensdag 23 april 2008 13:47 schreef Monidique het volgende:
En de onderliggende oorzaken zijn...? Welke fout hebben ze gemaakt? Waar hebben ze geen rekening mee gehouden?
Krijg een beetje het idee dat jij elke keer dezelfde vragen stelt, dit is al meerdere malen voorbij gekomen. wellicht ook de reden dat POL wmb steeds minder interessant wordt

- belastingmaatregelen
- woningbouwbeleid (bouwen waar geen vraag is zoals Delfzijl en Lelystad)
- zeer hoge inflatie

De oplossing voor deze problemen was volgens dit kabinet meer overheidsinvloed terwijl minder gewenst was voor de economie.

de cijfers konden nog enigszins positief gemaakt worden door achteraf zeer slechte (langlopende) aardgascontracten.
pi_58253229
quote:
Op woensdag 23 april 2008 08:24 schreef FJD het volgende:
De oplossing die ik hoorde vallen was, uiteraard, dat de vergoeding voor mensen met een hoger inkomen zou komen te vervallen.

Er zijn tegenwoordig zoveel inkomensnivellerende maatregelen dat je je afvraagt waarom er uberhaupt nog verschillende belastingschijven zijn
Nou nou, je bent weer lekker op dreef. Vertel dan ook eerlijk dat hogere inkomens OOK via de hogere schijf hun HYPOTHEEK aftrekken en zo de progressie fantastisch weten uit te hollen.

Juist voor de hoger inkomens is de HRA een walhalla. Zij profiteren weer hier het meest van deze staatssubsidie. Volstrekt onnodig.

Of had je dat nog niet bedacht?

[ Bericht 4% gewijzigd door EchtGaaf op 23-04-2008 14:19:08 ]
pi_58253405
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 23:22 schreef HarryP het volgende:

OP
Ik vind dat er wel hier en dar gesnoeid mag worden. Ik bedoel dan het volgende;

1 Gratis schoolboeken. Is volstrekt onnodig. Een inkomensafhankelijk subsidie was beter op zijn plek geweest.

2 Het blijft voor mij een raadsel,waarom rijke ouders nog steeds kinderbijslag krijgen. Een gotspe ten top. Afschaffen boven ene bepaald inkomen. Hetzelfde geld voor kinderopvang. Voor rechts geldt "eigen verantwoordelijkheid, maar nu ff niet?

3 AOW niet meer van toepassing bij een bepaald inkomen, of vermogen.

4 Kinderen van rijke ouders, geen stufi meer

etc
etc.
pi_58253446
quote:
Op woensdag 23 april 2008 14:10 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nou nou, je bent weer lekker op dreef. Vertel dan ook eerlijk dat hogere inkomens OOK via de hogere schijf hun HYPOTHEEK aftrekken en zo de progressie fantastisch weten uit te hollen.

Juist voor de hoger inkomens is de HRA een walhalla. Zij profiteren weer hier het meest van de staatssubsidies.

Of had je dat nog niet bedacht?
Jij zet 1 aftrekpost af tegen al die subsidiemaatregelen? Waar komt overigens toch steeds het idiote idee vandaan dat HRA een subsidie is? Dit is het namelijk niet
pi_58253474
quote:
Op woensdag 23 april 2008 14:17 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik vind dat er wel hier en dar gesnoeid mag worden. Ik bedoel dan het volgende;

1 Gratis schoolboeken. Is volstrekt onnodig. Een inkomensafhankelijk subsidie was beter op zijn plek geweest.

2 Het blijft voor mij een raadsel,waarom rijke ouders nog steeds kinderbijslag krijgen. Een gotspe ten top. Afschaffen boven ene bepaald inkomen. Hetzelfde geld voor kinderopvang. Voor rechts geldt "eigen verantwoordelijkheid, maar nu ff niet?

etc
etc.
En jij durft jezelf sociaal te noemen
  woensdag 23 april 2008 @ 14:21:18 #49
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58253502
quote:
Op woensdag 23 april 2008 14:17 schreef EchtGaaf het volgende:

Aan het afpersen van rijken door de overheid heb ik een hekel. Wat mij echter een raadsel is, is waarom rijken stufi e.d. krijgen. Is de stufi en AOW er niet voor mensen die financieel minder bedeeld zijn en zich anders niet kunnen ontplooiien? Laat rijken hun geld houden, maar geef ze geen kinderbijslag e.d.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_58253540
quote:
Op woensdag 23 april 2008 14:19 schreef Chewie het volgende:

[..]

Jij zet 1 aftrekpost af tegen al die subsidiemaatregelen? Waar komt overigens toch steeds het idiote idee vandaan dat HRA een subsidie is? Dit is het namelijk niet
Niet alleen dat, EG vergeet ook even en passant te vermelden dat je bij een duurder huis ook een hogere Eigen Woning Forfait aanslag krijgt, ergo, je betaald wederom meer belasting.
De HRA geeft daar dus ook niet zo heel veel op terug in totaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')