Hint: van parteralimentatie is over het algemeen geen sprake bij gezinnen die worden onderhouden door SBS6-kijkende bankhangers.quote:Op maandag 28 april 2008 22:44 schreef DancingPhoebe het volgende:
Wil iemand even een polletje maken om te testen hoeveel van de mensen die in dit topic reageren op Trots op Nederland zouden stemmen? Ben ik zo maar eens benieuwd naar.
Als je moeder volwaardig heeft meegewerkt binnen het bedrijf, zou ze aan een gelijkwaardige baan moeten kunnen komen. Ik ken een dame van dezelfde leeftijd die (administratief) vrijwilligerswerk is gaan doen toen de kinderen naar de middelbare school gingen, en toen ze ging scheiden en aan het werk moest vond ze een baan op gelijk niveau. Waarom gebruikt jouw moeder die ervaring niet? Just curiousquote:Op maandag 28 april 2008 20:51 schreef boarn het volgende:
Gelukkig houden de rechters vandaag de dag rekening met vrouwen die meewerken op het bedrijf en daar geen salaris voor ontvangen. Mijn ma heeft 25 jaar voor mijn vpa klaar gestaan en hem ondersteund zodat hij nu kan zijn waar hij is. Helaas is hij zn ontdankbare vent die haar zonder enige cent op straat flikkerde. De rechter heeft bepaald dat mijn ma recht heeft op allimentatie en de deurwaarder komt dat elke maand bij hem halen omdat hij weigert te betalen.![]()
Dus je moeder heeft geen baan in het bedrijf gehad, als het alleen een aandeel op papier betreft. En het ging me niet om de alimentatie, maar om het negatieve baanscenario dat je schetst. Een vrouw die bijv. de administratie van het bedrijf van haar man heeft gedaan, kan echt wel een baan op vergelijkbaar niveau vinden. Veel bedrijven nemen juist liever een ervaren, trouwe kracht aan dat een huppel van 20.quote:Op maandag 28 april 2008 23:05 schreef boarn het volgende:
Mijn moeder zat in een maatschap van een agrarische onderneming, wat feitelijk alleen maar inhoud dat je een aandeel op papier hebt, ondanks dat ze ook gewoon 60 a 70 uur in de week werkte (en ja, daar valt het huishouden wat mij betreft ook onder).
Betekent dat dat je visie anders is als de vrouw zélf besluit op te stappen? Dat ze dan maar mans genoeg moet zijn om haar eigen financiele consequenties te dragen?quote:Als je mans genoeg bent om haar zo maar de straat op te zetten, dan moet je ook mans genoeg zijn om haar financieel nog wat te steunen.
Ja de exen weten idd maar al te goed wat hun expartners doen en waarvan ze het betalen toch?quote:Op maandag 28 april 2008 20:41 schreef Oblivion het volgende:
En oh de rest van JOUW berichtje...![]()
[..]
Precies.quote:Op maandag 28 april 2008 22:42 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik zou me kapot schamen als ik als vrouw toekomstig geld van die man ging vragen. Daarnaast vind ik het moreel ook fout.
Ik zou me kapot schamen als ik mijn ex-partner, van wie ik het tijdens ons huwelijk een prima idee vond dat ze niet voor geld werkte, maar thuis de boel regelde, het na de scheiding verder helemaal zelf zou laten opknappen. Maar dat terzijdequote:Ik zou me kapot schamen als ik als vrouw toekomstig geld van die man ging vragen. Daarnaast vind ik het moreel ook fout.
Hoe dan ook heb je als vrouw een achterstand qua carriere bij een traditionele taakverdeling. Daar mag imo voor gecompenseerd worden.quote:Op maandag 28 april 2008 22:42 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Welkom in de wereld van carriere maken. Je weet wel.. die stress die die vent al die jaren had.
dat dus.quote:Op dinsdag 29 april 2008 00:38 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik zou me kapot schamen als ik mijn ex-partner, van wie ik het tijdens ons huwelijk een prima idee vond dat ze niet voor geld werkte, maar thuis de boel regelde, het na de scheiding verder helemaal zelf zou laten opknappen. Maar dat terzijde
Nogmaals, wordt HIJ gecompenseerd voor al die gemiste uren met de kinderen? Of is dat opeens niet in geld uit te drukken.quote:Op dinsdag 29 april 2008 00:38 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik zou me kapot schamen als ik mijn ex-partner, van wie ik het tijdens ons huwelijk een prima idee vond dat ze niet voor geld werkte, maar thuis de boel regelde, het na de scheiding verder helemaal zelf zou laten opknappen. Maar dat terzijde
En als man heb je een achterstand qua sociaal gezinsleven. Daar mag imo voor gecompenseerd worden. Er wordt hier nu net gedaan alsof carriere alleen maar leuk is.quote:Op dinsdag 29 april 2008 07:01 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoe dan ook heb je als vrouw een achterstand qua carriere bij een traditionele taakverdeling. Daar mag imo voor gecompenseerd worden.
ligt denk ik ook enorm aan de manier waarop de relatie geeindigd is.quote:Op dinsdag 29 april 2008 00:38 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ah ok, dus als ZIJ de scheiding aanvraagt hoeft er geen partner alimentatie betaald te worden?quote:Op maandag 28 april 2008 23:05 schreef boarn het volgende:
Als je mans genoeg bent om haar zo maar de straat op te zetten, dan moet je ook mans genoeg zijn om haar financieel nog wat te steunen.
Hi Swetsquote:Op dinsdag 29 april 2008 07:58 schreef Swetsenegger het volgende:
Nogmaals, wordt HIJ gecompenseerd voor al die gemiste uren met de kinderen? Of is dat opeens niet in geld uit te drukken.
Volgens de meeste hier gaat het wel om compensatie voor het mislopen van carrierekansen, zie de post van Alicey. En het draagkracht principe is gewoon door het Nederlandse sociale vangnet opgelost. Ik zie niet in wat een expartner daarmee te maken heeft.quote:Op dinsdag 29 april 2008 09:02 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Hi Swets![]()
Dat is een heel andere discussie. Maar ook daarover moeten gewoon afspraken gemaakt worden, want het zijn namelijk net zo goed zijn kinderen (hoop ik voor hem).
En volgens mij gaat het niet om 'compensatie' (als vergelding ergens voor), maar om praktische afspraken die ervoor bedoeld zijn te zorgen dat beide partners na afloop van het huwelijk een redelijk bestaansminimum hebben. Het is net Nederland in het klein: de meestvermogende draagt - gedurende een x periode - een deel van de lasten van de minstvermogende, totdat de minstvermogende in staat is (of geacht wordt in staat te zijn) zichzelf weer helemaal te redden.
Vergelding kan ik niet achter staan; dat komt namelijk nooit goed. Maar het 'draagkrachtprincipe' vind ik meer dan terecht.
Je mag best terugzwaaien hoorquote:Op dinsdag 29 april 2008 09:28 schreef Swetsenegger het volgende:
Volgens de meeste hier gaat het wel om compensatie voor het mislopen van carrierekansen, zie de post van Alicey. En het draagkracht principe is gewoon door het Nederlandse sociale vangnet opgelost. Ik zie niet in wat een expartner daarmee te maken heeft.
Even serieus:quote:Op dinsdag 29 april 2008 11:17 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Het gaat erom dat degene met de minste inkomsten (M/V) in staat moet worden gesteld / de tijd moet krijgen om op poten te komen. E
quote:Op dinsdag 29 april 2008 11:17 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Je mag best terugzwaaien hoorIk bedoel: wij zijn niet getrouwd, dus mij hoef je nooit te betalen
En zwaaien kosten nix
Daar hebben we in nederland allerlei wettelijke,maatschappelijke en sociale voorzieningen voor, anders dan de ex partner.quote:Owkee, ff herformuleren. Het gaat er niet om dat het mislopen van carrierekansen gecompenseerd moet worden. Het gaat erom dat degene met de minste inkomsten (M/V) in staat moet worden gesteld / de tijd moet krijgen om op poten te komen. En vaak is het zo dat de vrouw de minste inkomsten van zichzelf heeft. En dat ze - omdat ze tijdens het huwelijk thuis is gebleven voor de kids - ook niet echt carriere heeft gemaakt (en dus niet makkelijk op een redelijk inkomen kan instromen).
Da wast
Meestal werkt het anders. Hij is een lul geweest, dus hij moet maar dokken.quote:Op dinsdag 29 april 2008 07:59 schreef Ynske het volgende:
[..]
ligt denk ik ook enorm aan de manier waarop de relatie geeindigd is.
kan me nl goed voorstellen dat als je als vrouw weggaat omdat je t allemaal niet meer aankan dat je dan ook zijn geld neit wil omdat je nu eindelijk zelf wilt leven en dus op eigen benen wilt staan.
Maar moet de samenleving dan opdraaien voor de keuzes die door man en vrouw samen gemaakt zijn? Prima dat mensen kiezen voor een bepaalde verdeling, maar als dat ophoudt, vind ik het logischer om de man daarvoor op te laten draaien dan de samenleving. Nog logischer vind ik het (voor de huidige generatie dan, voor vrouwen van 'vroeger' heb ik meer begrip) om gewoon aan het werk te gaan. Dan heb je ook geen vangnet meer nodig, van man of samenleving. Ik heb trouwens begrepen dat je, als je in de bijstand zit, wel partneralimentatie moet vragen, omdat je anders zelf gekort wordt.quote:Op dinsdag 29 april 2008 09:28 schreef Swetsenegger het volgende:
En het draagkracht principe is gewoon door het Nederlandse sociale vangnet opgelost. Ik zie niet in wat een expartner daarmee te maken heeft.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |