Nadine26 | dinsdag 22 april 2008 @ 14:59 | |||
Mijn zoon bleek niet te kunnen spellen (werkwoordspellen, noemen ze dat op school), dus sinds kort ben ik begonnen met een privécursus. Het gaat prima, hij begrijpt het allemaal uitstekend, en ik wil het zo simpel mogelijk houden voor hem (hij is 11 jaar). Ik laat hem in tt-zinnen steeds het hele werkwoord zeggen (worden, fluiten), en daarna doet hij het trucje met 'lopen' bij de d-werkwoorden, de rest schrijft hij met een t. Dan 't kofschip. Ik snap er weinig van, dat wil zeggen: ik weet wel hoe je de werkwoorden spelt, maar ik weet niet waarom. Ik ken de regels dus niet. Ook hier geldt dat ik het zo simpel mogelijk wil houden, dus geen uitzonderingen en ander ingewikkeld gedoe, dat komt later wel. Eerst gewoon de basis. Hij schrijft, op basis van 't kofschip: "Hij heeft belooft." Hij denkt, ik zie een f, ik weet genoeg. Nou vermoed ik dat je hier ook het hele werkwoord moet zeggen, beloven dus, en dan wordt duidelijk dat de kofschip-regel hier niet opgaat. Maar op internetsites lees ik dat het gaat om de stam. Verwarrend. Kent iemand de regel? | ||||
Lienekien | dinsdag 22 april 2008 @ 15:11 | |||
Voor het kofschip moet je weten op welke letter de stam eindigt. Dan moet je dus weten wat de stam van een werkwoord is. Dat is het werkwoord minus 'en'. De stam van beloven is dan 'belov', die van verhuizen is dan 'verhuiz'. Als je dan het kofschip toepast, klopt het: de 'v' zit niet in het kofschip, dus het voltooid deelwoord van beloven is beloofd. De 'z' zit niet in het kofschip, dus het voltooid deelwoord is verhuisd. | ||||
Lkw | dinsdag 22 april 2008 @ 15:16 | |||
Goed dat je er zo mee bezig bent en belachelijk dat de school dit niet gewoon oppakt. Verder is het precies zoals Lienekien uitlegt. EDIT: Overigens met de toevoeging dat je alleen naar de medeklinkers van 'kofschip' moet kijken. De klinkers doen niet mee. Voorbeeld: draaien -> draai -> gedraaid | ||||
nxmr | dinsdag 22 april 2008 @ 15:16 | |||
Je neemt inderdaad het hele werkwoord minus '-en' : belov(en). Als de laatste letter van dit (rare) woord in het kofschip zit, komt er een -t, en anders een -d in de vervoegingen van de voltooide en verleden tijd. Maar deze regel geldt inderdaad alleen voor sterke werkwoorden (als ik het me goed herinner), en niet voor zwakke werkwoorden (klinkerverandering). | ||||
Lienekien | dinsdag 22 april 2008 @ 15:20 | |||
quote:Je draait de sterke en de zwakke werkwoorden om. Het zijn juist de sterke werkwoorden die een klinkerverandering hebben. En een voltooid deelwoord dat niet op een d of een t eindigt, dus het hele kofschipverhaal doet daarvoor niet ter zake. | ||||
mirannie | dinsdag 22 april 2008 @ 15:21 | |||
Waarom besteedt de school hier geen aandacht aan? Belachelijk toch dat je dit zelf aan je kind moet leren. | ||||
Tijn | dinsdag 22 april 2008 @ 15:25 | |||
quote:Het is toch niet zo bijzonder dat een kind van 11 dit fout doet? Ik heb zinsontleding en werkwoordvervoeging in elk geval pas op de middelbare school geleerd. Op de basisschool is het ook wel aan de orde gekomen, maar pas toen ik een jaar of 14/15 was, viel het kwartje pas echt. | ||||
Lienekien | dinsdag 22 april 2008 @ 15:26 | |||
Ik heb 't kofschip nooit geleerd. | ||||
gohan16 | dinsdag 22 april 2008 @ 15:26 | |||
netzoals bij loeien --> loei --> i staat in het kofschip --> De koe loeiteSPOILER | ||||
Lkw | dinsdag 22 april 2008 @ 15:28 | |||
quote:Het is niet belachelijk dat een kind van 11 het fout doet, maar het is wél belachelijk dat een moeder blijkbaar moet gaan uitleggen hoe het 'kofschip' werkt. Dat behoren ze natuurlijk op school te doen. | ||||
Lkw | dinsdag 22 april 2008 @ 15:29 | |||
quote:Wat dan, het 'fokschaap'? ![]() | ||||
Lienekien | dinsdag 22 april 2008 @ 15:30 | |||
quote:Nee, ook niet. Wij leerden om het werkwoord langer te maken, dan kon je horen of het met een t of een d moest. Het beloofde boek, dat idee. | ||||
Lkw | dinsdag 22 april 2008 @ 15:35 | |||
quote:Lijkt me niet helemaal waterdicht of wel? Soms kun je het verschil tussen d of t haast niet horen. Bijvoorbeeld bij 'verhuizen' zullen veel kinderen een t zeggen bij het vervoegen. Denk ik. Maar voor welke methode zou jij kiezen als je het voor het zeggen had? | ||||
Iblis | dinsdag 22 april 2008 @ 15:37 | |||
Dat langer maken gaat soms mis als het niet zulke frequent gebruikte woorden zijn, of als het rare vormen oplevert. Bijvoorbeeld 'blaffen' – 'het geblafte bevel’, maar, als je toch al aan het twijfelen bent, dan klinkt 'geblafde' naast 'beloofde' ook wel. | ||||
Lienekien | dinsdag 22 april 2008 @ 15:39 | |||
quote:Klopt, ik twijfel nog steeds bij 'verhuizen'. Maar ik ken de kofschipregel nu wel. ![]() Als ik het voor het zeggen had? Hmm. Ik vind het kofschip vrij gekunsteld. | ||||
Iblis | dinsdag 22 april 2008 @ 15:43 | |||
Je kunt natuurlijk een uiteenzetting houden over stemloze en stemhebbende medeklinkers en over assimilatie en zo, en waarom het daarom logisch is dat na een klank als k, f, s, ch en p de uitgang ‘–te’ komt. Maar ja… Dat is ook zowat voor 11 jarigen. | ||||
nxmr | dinsdag 22 april 2008 @ 15:46 | |||
ik vraag me in deze hele discussie af hoe zoiets ontstaan is... Was er vroeger een taalkundige die opeens van alle werkwoordstammen in de gaten kreeg dat de -d en -t gekoppeld was aan een beperkt aantal medeklinkers (kofschip)? Of zou de kofschip-regel zijn opgesteld waarna alle werkwoorden hieraan zijn aangepast? Beide methodes lijken me vrij onmogelijk in de Nederlandse taal met al haar uitzonderingen! | ||||
Lkw | dinsdag 22 april 2008 @ 15:47 | |||
quote:Misschien moeten we een nieuwe methode verzinnen, alhoewel ik niet zou weten welke ![]() Toen er nog geen internet was, leerde je ook bij doordat je overal steeds de juiste vorm gespeld zag. Dan slaat het woordbeeld zich op in je hoofd en doe je het op een gegeven moment vanzelf goed. Maar tegenwoordig spellen al die proleten maar raak op hun sites en ga je soms zelfs twijfelen aan de meest gangbare woorden. | ||||
Lkw | dinsdag 22 april 2008 @ 15:51 | |||
quote:Het lijkt me toch dat het 'kofschip' verzonnen is als ezelsbruggetje in plaats van dat het het uitgangspunt werd voor hoe we moesten gaan spellen en vervoegen ![]() | ||||
timmeeeh | dinsdag 22 april 2008 @ 16:02 | |||
Je kan het ook het woord fokschaap gebruiken ![]() | ||||
Iblis | dinsdag 22 april 2008 @ 16:06 | |||
quote:Als je de 's' en de 'z' uitspreekt, dan zul je merken dat je tong zich niet van plaats verandert. Het enige verschil is dat je in het laatste geval wel je stembanden gebruikt. Dit kun je ook voelen door je hand op je keel te leggen. Hetzelfde onderscheid vind je bij p en b, t en d, f en v, en, afhankelijk waar je woont in Nederland, misschien ook nog bij ch en g. De k en de g in het Engels 'goal' zijn ook zo'n paartje. De k, s, p, ch en t zijn zogenaamde stemloze medeklinkers, omdat je daar je stembanden niet bij gebruikt. Als een stemloze en een stemhebbende medeklinker elkaar opvolgen, dan assimileren ze meestal als je snel spreekt. Je schrijft weliswaar 'opvolgen', maar in de praktijk spreek je niet een nette v en een p uit. Je past je v meestal aan, zodat het 'opfolge' wordt. Liefde wordt meestal met een 'v' uitgesproken echter, vanwege de 'd'. Enfin, dit assimilatieproces zorgt ervoor dat je na een 's' op natuurlijke wijze eigenlijk een 't' krijgt. Deze zijn beide stemloos. Er is feitelijk sprake van progressieve assimilatie (de uitgang -de wordt beïnvloed door de voorafgaande stemloze medeklinker). Het Limburgs kent deze vorm van assimilatie niet. Het kent alleen regressieve assimilatie, in het Limburgs zeg je dus maakde, waarbij de 'k' uitgesproken wordt als de 'g' in het Engelse 'goal'. De uitgang is dus altijd -de, maar de eindklinker in de stam verandert. | ||||
Croupouque | dinsdag 22 april 2008 @ 16:09 | |||
quote:Ik wilde het ook al voorstellen. De 'jeugd van tegenwoordig' leert het misschien sneller wanneer het kofschip wordt ingeruild voor een eigentijds ezelsbruggetje: "Fokschaap X" ![]() -"Whaddup yo? Watch yo spelling, bitchez. Don't fok with da sheep, aiight?" | ||||
timmeeeh | dinsdag 22 april 2008 @ 16:28 | |||
quote:Zo wordt grammatica tenminste weer leuk! En de kids blijven van de straat. Zulks een maatschappelijk bewustzijn ![]() | ||||
Nadine26 | dinsdag 22 april 2008 @ 17:11 | |||
quote:Ah, heel goed, fijn, dank! ![]() Ik heb trouwens nooit geweten wat de stam is! 'Belov'?! Is het dan niet handiger (voor een 11-jarige) om gewoon het hele werkwoord te doen - beloven, verhuizen - en dan te zien dat er een andere letter staat? Of komt hij dan met andere woorden weer in de problemen? Ook zoiets: "Hij heeft gespord" schrijft mijn zoon (sporten), omdat hij een 'r' ziet staan, maar ik weet niet hoe ik moet uitleggen dat het moet zijn: gesport. Waarom dat dus zo is. Ik merk dat ik het erg verwarrend vind om met vaste regeltjes te werken, maar voor iemand zonder enige grammaticakennis (vooralsnog, hoop ik dan maar) is het wel de enige methode. Ik vraag me ook af: telt die 't van 't kofschip ook mee? Zodat de uitleg dus moet luiden: 'De stam van sporten is sport, dat eindigt op de t van 't kofschip, en dus schrijf je het met een t'? | ||||
Tijn | dinsdag 22 april 2008 @ 17:16 | |||
quote:Ja, dat is het precies. Die T aan het begin van 't Kofschip staat er niet voor niks. | ||||
Nadine26 | dinsdag 22 april 2008 @ 17:34 | |||
quote:Ja, daar schrok ik ook van. Vooral omdat hij al twee jaar bijles heeft, met name voor rekenen, maar ook voor (werkwoord)spelling. En laten we eerlijk zijn: zo ingewikkeld is het gewoon niet. Dit kan zelfs een herdershond leren, daar zijn het simpele regeltjes voor. Maar ik pak nu de aantekeningen van de bijlesjuf erbij, en ik lees: "Als je/jij achter het w.w. staat in een vraagzin --> vervalt de -t!! Lekker duidelijk, voor iemand van 11. Als ik die zin aan hem voorlees, is hij al afgehaakt bij het derde woord. Waarom niet gewoon uitleggen dat 'lopen' het mantra is, lopen-lopen-lopen, en dan krijg je vanzelf: 'Loop jij?' en dus ook: 'Word jij?' Mijn persoonlijke theorie is dat hij nu absoluut niet hoeft te snappen waarom iets op een bepaalde manier wordt geschreven, als hij het maar doet, en dan graag goed! En verder ben ik bang dat er op scholen te weinig wordt stilgestaan bij de volstrekte desinteresse van kinderen voor zoiets als grammatica en spelling (of eigenlijk voor alles behalve voetbal), en dat je er dus beter een spelletje van kunt maken. Ik heb nu twee weken geoefend, elke avond tien minuten, met behulp van een internetsite die 'rekentaal' heet en waar je simpele invuloefeningen kunt doen. Het resultaat van gisteravond: vier oefeningen van 10 zinnen, en vier keer nul fout. En verder krijgt hij er uiteraard keihard voor betaald, hahaha. Omkopen is my middle name, inmiddels ![]() | ||||
Nadine26 | dinsdag 22 april 2008 @ 17:45 | |||
quote:Ja, dat dacht ik dus ook! ![]() | ||||
Lienekien | dinsdag 22 april 2008 @ 17:47 | |||
Taalregels zijn je vriend. Als je ze goed kent, stellen ze je in staat om je met zelfvertrouwen uit te drukken. | ||||
Nadine26 | dinsdag 22 april 2008 @ 17:54 | |||
quote:Zo is het. ![]() DE KENNISMAKINGSBIJEENKOMST VIND PLAATS OP DE EERSTE VERDIEPING Ik ben de trap maar niet meer opgelopen ![]() | ||||
Lkw | dinsdag 22 april 2008 @ 18:42 | |||
quote:Dat voorbeeld van 'sporten' is een aardige. Oficieel is het inderdaad 't Kofschip in plaats van simpelweg Kofschip. In het Nederlands eindigt echter nooit een vervoeging op dubbel t (behalve misschien bij een paar rare leenwoorden), dus dat komt vanzelf goed. Laat 'm gewoon altijd slechts 'en' van het werkwoord afhalen en op basis van wat dan als laatste letter overblijft, bepalen hoe hij moet vervoegen: sporten -> sport (géén spor, dan haal je meer weg dan alleen 'en'!) -> gesport ---- Verder heb ik er vroeger ingestampt gekregen: Géén +t bij - ik ervoor - ik erachter - jij erachter Dit zeg ik zelfs nu nog wel eens heel snel in mezelf op ![]() | ||||
Iblis | dinsdag 22 april 2008 @ 19:03 | |||
Je erachter is een beetje een instinker, want dan krijg je iets als: "Wordt je vader morgen 40?" Wat correct is. Als je zegt "Loopt je vader morgen naar z'n werk" hoor je de -t ook. Soms wordt dat ook met het werkwood 'smurfen' gedaan, omdat dat je natuurlijk alles door smurfen kunt versmurfen. | ||||
Lkw | dinsdag 22 april 2008 @ 19:24 | |||
quote:Voor een kind van 11 is dit misschien verwarrend inderdaad. Alhoewel 'je vader' natuurlijk iets heel anders is dan 'je' in de betekenis van 'jij'. Maar voor de kleintjes dan toch maar de methode van 'smurfen' of 'lopen', waar niks mis mee is. | ||||
mirannie | dinsdag 22 april 2008 @ 19:48 | |||
quote:Dit rijtje kreeg ik ook op school in mijn hoofd gestampt vanaf groep 6, dus een 11-jarige moet dat heus wel kunnen snappen lijkt me. Daarbij werd er wel altijd uitgelegd dat voor "je" hetzelfde geldt als je het door "jij" kunt vervangen. | ||||
dvr | woensdag 23 april 2008 @ 04:59 | |||
quote:Voor het (zwakke) voltooid deelwoord, vergeet dat hele kofschip en luister gewoon naar de verleden tijd: Kappen -> Kapte -> Gekapt Sporten -> Sportte -> Gesport Leunen -> Leunde -> Geleund Branden -> Brandde -> Gebrand Ik had zo tot mijn 10e ook de D's en T's niet onder de knie, mijn moeder heeft ze me toen in een uurtje bijgebracht (sindsdien geloof ik dat ouders hun kinderen het hele lagereschoolcurriculum wel in een maandje kunnen bijbrengen). | ||||
dvr | woensdag 23 april 2008 @ 05:06 | |||
quote:En nog een belangrijke uitzondering, de gebiedende wijs enkelvoud (Word groot! Loop weg! etc.) | ||||
Nadine26 | woensdag 23 april 2008 @ 08:57 | |||
quote:Maar tegen je opa zeg je dan weer: 'Wordt groot!' ![]() | ||||
Lienekien | woensdag 23 april 2008 @ 09:00 | |||
quote:Toch niet. Niet meer. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/924/ | ||||
Nadine26 | woensdag 23 april 2008 @ 09:16 | |||
quote:Dit vind ik ook wel een geweldige oplossing. Hoe simpeler, hoe beter. Daarom geef ik ook de voorkeur aan de 'lopen'-truc boven dat rijtje van ik ervoor/erachter etc., omdat je dat tijdens het schrijven bijna gedachteloos kunt toepassen, en supersnel. Het enige punt is dat die CITO-toets ongelooflijk moeilijk is - met werkwoorden als epileren en afromen en bestieren, en hij kent lang niet al die woorden. Dus ik denk dat hij, zolang zijn woordenschat nog niet optimaal is, het beste kan werken met een domme regel. Kofschip, dus. Maar ik houd deze regel wel in mijn achterhoofd, kijken of het lukt. En ja, ik ben het met je eens dat 'thuisscholing' vermoedelijk de beste oplossing zou zijn. Ik heb me nu ook voorgenomen om mijn kinderen af en toe, als het nodig is, een dag thuis te houden om ze bij te spijkeren - werkwoordspelling, bijvoorbeeld, en de tafels leren. Dat is ook zoiets: tegenwoordig mogen kinderen de tafels niet langer uit hun hoofd stampen, ze moeten het begrijpen, dus laten we zeggen: ze moeten zich de stof op een organische manier eigen maken, of zoiets spiritueels. Ik vind dat allemaal flauwekul, omdat begrip volgens mij de tweede stap is, eerst komt het automatisme. Dus nu heb ik stiekem, tegen de regels van de school, een spelletje bij de HEMA gekocht en daarmee stamp ik die tafels er bij mijn dochter (9) in ![]() | ||||
Nadine26 | woensdag 23 april 2008 @ 09:20 | |||
quote:Ik loop weer achter ![]() | ||||
Iblis | woensdag 23 april 2008 @ 09:46 | |||
quote:Het euvel met deze oplossing is ook dat als je gaat twijfelen, dat je dan weer krijgt: ‘is het nu verhuiste of verhuisde’? Is het nu ruiste of ruisde? Het is dus verhuisde en ruiste. Zulk soort dingen gaan meestal mis als je er over na begint te denken, want dan ga je twijfelen, en dan is zo’n domme regel, zoals jij het noemt, wel fijn. quote:Ik moet zeggen, het is me ook niet duidelijk wat er nu precies aan tafels te begrijpen valt. Je kunt 3x5 natuurlijk zo illustreren:
Waarmee je ook nog duidelijk maakt waarom 3x5 en 5x3 hetzelfde is, maar heel veel meer 'begrijpen' komt er ook niet aan te pas denk ik. Het is vooral hándig om het uit je hoofd te kennen. En dan geldt dat herhaling de moeder van het leren is. | ||||
Nadine26 | woensdag 23 april 2008 @ 11:19 | |||
quote:Volgens mij is het idee dat ze bij 8 x 5 begrijpen dat 10 x 5 = 50, en 10 - 2 = 8, er moet dus 2 x 5 = 10 vanaf worden getrokken, dus 50 - 10 = 40. Zo leren ze de tafels. Door ze te berekenen, in plaats van ze gewoon op te lepelen. | ||||
dvr | woensdag 23 april 2008 @ 18:21 | |||
quote:Ik zou het omgekeerd doen: luisteren naar de verleden tijd, en als dat niet werkt pas het kofschip erbij halen. Die VT-truc sluit meer aan bij een natuurlijk taalbegrip; het werkt snel en geeft controle. Het kofschip blijft een ezelsbruggetje dat je iedere keer het idee geeft dat je er niets van snapt en op een trucje moet terugvallen. En dat epileerte, roomte en bestierte niet goed klinken hebben ze wel door denk ik, zelfs als ze de betekenis niet kennen. quote:Heel goed, zou ik ook doen! En leer 'r meteen een ouderwetse staartdeling te doen, want die schijnen in het hervormingsgeweld ook gesneuveld te zijn. Laat je zoon bij de Citotoets uitkijken voor monniken, haviken, bangeriken en kieviten! ![]() | ||||
_Floddertje_ | woensdag 23 april 2008 @ 18:22 | |||
quote:Ik moest even nadenken hoe je dit nou bedoelt, maar in plaats van 10 - 2 = 8 bedoel je denk ik 10 - 8 = 2... | ||||
Iblis | woensdag 23 april 2008 @ 18:52 | |||
quote:Volgens mij niet. Volgens mij gaat het er, formeel om, dat: 8 x 5 = (10 - 2) x 5 = (10 x 5) - (2 x 5) = 50 - 10 = 40. Ofwel: 8 x 5 is 'moeilijk', maar 10 x 5 en 2 x 5 zijn 'makkelijk', dus daarom doe je 10 x 5 - 2 x 5 zodat je alsnog 8 x 5 hebt. Hoe je dan 78 x 5 doet? 80 x 5 - 2 x 5 of wel 100 x 5 - 20 x 5 - 2 x 5 = 500 - 100 - 10 = 390? Het mag van mij, maar ergens is dat volgens mij niet zo handig. | ||||
_Floddertje_ | donderdag 24 april 2008 @ 01:17 | |||
Heeee, dvr. ![]() quote:Ja, we bedoelen ook hetzelfde, hoor. Het is een piepklein nuanceverschil in uitleggen. Mijn eerste gedachte was, snapt een kind waar ze die 2 vandaan haalt, waaróm je 10 - 2 doet? Om 8 te krijgen. Je kunt ook gewoon zeggen: 10 - 8 = 2. Nou ja, never mind, ik geloof niet dat ik goed kan uitleggen wat ik bedoel en het is ook helemaal niet belangrijk, het idee is precies hetzelfde. ![]() | ||||
elkravo | donderdag 24 april 2008 @ 01:45 | |||
Ik gebruik altijd xtc-koffieshop ipv kofschip ![]() | ||||
Minisuisse | donderdag 24 april 2008 @ 01:51 | |||
Uitzondering is dan weer Ik houd van jou Ik hou van jou Dit is toch allebei correct? | ||||
Lkw | donderdag 24 april 2008 @ 01:58 | |||
quote:Nee, de tweede is eigenlijk spreektaal, maar klinkt op een of andere manier wat intiemer, dus zie je 'm ook wel eens uitgeschreven ![]() De eerste is - voor zover ik weet - de enige juiste schrijfwijze. EDIT: Onze Taal vindt dat het allebei mag. | ||||
Biancavia | donderdag 24 april 2008 @ 10:17 | |||
Ik maakte er in groep 7 ook altijd een potje van, totdat het in groep 8 door een andere leraar een keer goed uitgelegd werd en sindsdien maakte ik vrijwel nooit meer fouten. Trouwens ook grotendeels dankzij het 'loop'bruggetje. Het is een ramp als de leraar het niet eens fatsoenlijk uit kan leggen. ![]() | ||||
Lienekien | donderdag 24 april 2008 @ 10:56 | |||
Ik herinner me een stagiair in klas drie (nu groep 5), die het lijdend voorwerp uitlegde. Het klopte voor mijn gevoel helemaal niet. Ik twijfelde aan mezelf. Ik keek naar de reactie van mijn eigen meester: die greep naar zijn hoofd en lachte lichtelijk wanhopig. Dat was mijn geruststelling. Ze hebben mij trouwens nooit dat gedoe met hulpwerkwoorden uitgelegd. ![]() | ||||
pfaf | donderdag 24 april 2008 @ 11:05 | |||
quote:Hoe logisch!! Bedankt! | ||||
sungaMsunitraM | donderdag 24 april 2008 @ 11:23 | |||
quote:Uitschuifkip ![]() | ||||
Iblis | donderdag 24 april 2008 @ 12:17 | |||
quote:uitschuifpik Bovendien worden scabreuze ezelsbruggetjes natuurlijk beter onthouden | ||||
justshutup | vrijdag 25 april 2008 @ 06:18 | |||
Zeer leerzaam, dit alles. Gelukkig heb ik minder moeite met spelling en grammatica dan anderen in mijn omgeving, merk ik. Met dank aan mijn moeder, die mij dit ook heeft moeten bij brengen trouwens. | ||||
Nadine26 | maandag 26 mei 2008 @ 23:24 | |||
Even een update van de 'Kofschip'-kwestie: zoals ik destijds al schreef, moest mijn zoon de 'Entree'-toets maken, maar volgens de juf kon hij überhaupt niet spellen. Vooral de werkwoordspelling was een groot probleem; op dat onderdeel verwachtte zij een score van nul. Toen ben ik zelf maar met hem aan de slag gegaan, en gedurende twee weken hebben wij samen geoefend, laten we zeggen: in totaal acht keer een half uur. Vandaag kwam de uitslag van de toets: op het onderdeel 'werkwoordspelling' had hij de hoogste score - het is nu zijn beste vak. Nou, mooi. Maar ik ben ook woedend. Na 7 jaar basisonderwijs en 3 jaar bijles (twee keer per week!! En peperduur!!) kreeg ik te horen: "Hij begrijpt het niet, de werkwoordspelling is aan hem niet besteed. Telkens maakt hij dezelfde fouten opnieuw - het is een verloren zaak." Ik dacht (maar dat zei ik niet): "Die werkwoordspelling zou ik mijn herdershond nog wel kunnen uitleggen, als ik een herdershond had." Morgen ga ik dat wèl zeggen. En ik ga ook zeggen dat ik mijn zoon voortaan op vrijdag thuis wil houden om hem bij te spijkeren. Want op het onderdeel 'spelling: niet-werkwoorden' heeft hij een zware onvoldoende gescoord. Dat hebben we dan ook niet geoefend. Ik zou ook niet weten hoe je zoiets moet oefenen, maar daar wil ik dus achter komen. Iemand suggesties? ![]() Trouwens, ik vind het vreselijk om zo'n streberige ouder te zijn - iemand die geen genoegen neemt met een slechte CITO-score, maar ik kan dit gewoon niet aanzien. Toen ik net aan mijn zoon vroeg wat nou precies het verschil was tussen mijn uitleg en die van de juf/bijlesjuf, zei hij: "Bij jou is het veel gemakkelijker." Ik denk dat dat 'gemak' ermee te maken heeft dat ik het allemaal terugbreng tot oerstomme regeltjes, terwijl die leerkrachten er hele theoretische verhalen aan vastknopen. "Ja," zei mijn zoon, "we hebben de hele geschiedenis van het Kofschip behandeld. Toen was ik al in slaap gevallen." O, o, misschien moet ik op mijn oude dag alsnog het onderwijs in ![]() | ||||
Iblis | maandag 26 mei 2008 @ 23:37 | |||
Spelling… poeh. Ik onthoud dat gewoon volgens mij. Veel lezen, en dan heb je een woordbeeld. Soms heb je wel van die woorden als ‘electriciteit‘ en dan aarzel ik wat, en kijk ik er even naar, en dan denk ik ‘naaah, nee’, het is toch ‘elektriciteit‘. Je zou kunnen kijken wat je zoontje moeilijk vindt. Er zijn natuurlijk wat regels, zoals dat ‘c voor e/i’ klinkt als ‘s’, dus ‘circel’ kan niet, dat zou je als cirsel uitspreken; maar voor ‘au’ en ‘ou’ moet je b.v. etymologie kennen. Als je zoontje echter een dialect spreekt waarin men ‘old’ i.p.v. ‘oud’ zegt en meer, dan kan dat een ezelsbruggetje zijn om te weten wanneer je ‘ou’ spelt. Ook ‘ij’ kan in dialecten ‘ie’ worden terwijl ‘ei’ dat niet wordt. Maar goed, dat zijn zo maar wat ideetjes, ik denk dat het vooral van belang is om eerst te kijken wat hij echt lastig vindt, of het g/ch, au/ou, ei/ij, c/s/k is, of het open en gesloten lettergrepen is (lopen en loop), etc. Maar ik vrees dat spelling toch ook echt veel oefenen en lezen is, en minder makkelijk in regels is te vatten. | ||||
Nadine26 | maandag 26 mei 2008 @ 23:57 | |||
quote:Ja, dat denk ik ook. Nou moet ik zeggen dat ik zelf ook moeite heb met de meerkeuzevragen van de CITO-toets, want als een woord eenmaal zwart op wit staat, ga ik meteen twijfelen. Maar dat kun je wel oefenen, gewoon door meteen te bepalen welke twee woorden hoogstwaarschijnlijk goed zijn geschreven, waarna er twee mogelijke (verkeerd gespelde) antwoorden overblijven, en daaruit kies je dan het woord met de idiootste spelling - een gok, maar een redelijke gok. Dan gaat het puur om 'moeilijke' woorden (fauteuil, persifleren, sowieso etc.) en daar kan ik mijn zoon niet bij helpen, dat is inderdaad een kwestie van veel lezen en - tijdens de toets - een beetje geluk. Verder krijgen ze veel zinnen in de trant van: "Morgen beantwoordden ze de brief." Dat valt wel uit te leggen. Net als woorden als reuzensprong en pannenkoek - ik moet die regels gewoon opzoeken, want zelf vertrouw ik bij dat soort instinkers altijd op de spellingscontrole van de pc. Ik heb jaren pannekoek geschreven, tegenwoordig is het pannenkoek, maar misschien heb ik onderweg wel ergens een spellingsverandering gemist, dat weet je in Nederland nooit ![]() Ik denk dat ik me concentreer op de basisregels - pijnlijke fouten, dus. Pannekoek vind ik niet pijnlijk; een brief 'beantwoordden' in de tegenwoordige of toekomstige tijd is een ander verhaal, dat mag je op de middelbare school niet fout doen. In elk geval dank voor de tips ![]() | ||||
Iblis | dinsdag 27 mei 2008 @ 00:16 | |||
Die samenstellingen en afleidingen zijn me een doorn in het oog. Samenstellingen zijn met tussen-n, afleidingen niet. Dus, reuzesprong, bereleuk, maar pannenkoek of paardenbloem. (Bloemen en planten zijn geen uitzondering meer.) En dan heb je de versteende samenstellingen, en de unieke objecten, en de uitzonderingen. Koninginnedag (maar koninginnensoep), maneschijn (uniek), jodendom (afleiding, dus zou jodedom moeten zijn volgens de hoofdregel); ruggespraak (versteend). Dan zijn we in Nederland nog redelijk gezegend, in Engeland of Frankrijk is ’t nog een stuk onlogischer qua spelling. | ||||
Tijn | dinsdag 27 mei 2008 @ 01:01 | |||
quote:Dit heb ik altijd zo'n rare regel gevonden. Alsof er maar één maan is ![]() | ||||
Nadine26 | dinsdag 27 mei 2008 @ 01:04 | |||
quote:Interessant ![]() quote:Oké, die slaan we over. Dit zijn regels die je volgens mij niet moet willen onthouden - daar heb je woordenboeken of spellingscontroles (of eindredacteuren) voor. quote:Precies, we blijven de zaak positief benaderen ![]() | ||||
Iblis | dinsdag 27 mei 2008 @ 01:06 | |||
quote:En al was er maar één, wat dan nog! Maar nu is het inderdaad wel minder handig met het oog op een eventuele kolonisering van een planeet met meerdere manen. ![]() | ||||
Nadine26 | dinsdag 27 mei 2008 @ 01:09 | |||
quote:Oh jee. Nu komen we bij de andere basisschoolvakken terecht... één maan... dat is toch, eh... juist? Ik bedoel: de maan die op de aarde schijnt, en die dus verantwoordelijk is voor de 'maneschijn' die wij kennen, is toch in zijn eentje? Of ben ik nu ook al gezakt voor aardrijkskunde? ![]() | ||||
Iblis | dinsdag 27 mei 2008 @ 01:12 | |||
quote:Ik heb nog één belangrijke aanvulling: het linkerdeel moet wel een meervoud hebben, en dat moet ook een meervoud op -en zijn. Het is dus weduwepensioen, want het is ook weduwes. En gerstenat, want ‘gersten’ is geen woord. Ook als het linkerdeel dus alleen een meervoud op -s kent, schrijf je geen tussen-n. | ||||
Bolkesteijn | dinsdag 27 mei 2008 @ 01:15 | |||
quote:De Maan is de maan van de planeet Aarde. De planeet Saturnus heeft op dit moment 56 erkende manen. Daarom spreek ik ook liever over satellieten in plaats van manen. | ||||
Vandaag... | dinsdag 27 mei 2008 @ 01:37 | |||
quote:Ik heb juist de ervaring dat het me als kind enorm frustreerde om iets uit het hoofd te moeten leren zonder dat uitgelegd werd hoe het werkte. Bij wat moelijkere vermedigvuldigingen zoals jouw voorbeeld van 5 x 78 wist ik het dan ook niet meer. En als ik op de middelbare school vroeg hoe bepaalde formules werkte dan kreeg ik als antwoord dat ik het uit mijn hoofd moest leren en toepassen. Meer was niet nodig. Nee, ik denk dat ik veel blijer zou zijn geweest met de methode zoals je hierboven neerzet. Had een hoop frustrerend gepuzzel gescheeld. Maar ieder kind zit denk ik anders in elkaar wat dat betreft. En wiskunde vereist misschien ook wat meer inzicht in het waarom dan taal. | ||||
Bolkesteijn | dinsdag 27 mei 2008 @ 01:48 | |||
quote:Je moet juist erg oppassen om methodes te leren bij wiskunde/rekenen. De methode die Iblis beschrijft is gewoon het toepassen van de rekenregels (en handige substitutie), er is niet één vaste methode. Het enige wat alle methodes kenmerkt is dat een som wordt opgedeeld in brokken waarvan je de uitkomst wel kent. Mijn ervaring is dat wiskunde/rekenen gewoon puzzelen is, wie dat puzzelen goed kan is goed in wiskunde/rekenen. [ Bericht 1% gewijzigd door Bolkesteijn op 27-05-2008 01:54:46 ] | ||||
keesjeislief | dinsdag 27 mei 2008 @ 02:54 | |||
Interessante discussie over het rekenen/wiskunde ![]() Belangrijk bijkomend voordeel is dat een zwakkere leerling dit soort standaard methoden ook kan aanleren, en met die methoden achter de hand niet continu geconfronteerd wordt met het onvermogen om 'slimmere' methoden toe te passen en dus de som te kunnen oplossen. Introduceer beide methoden, eerst de basismethode, vervolgens de 'slimmere' methoden en laat ieder kind vervolgens zelf uitmaken welke methode voor hem/haar het best bruikbaar is. Wat iedereen nl. m.i. nogal eens lijkt te vergeten, is dat 'slimmere' methoden niet uit de lucht komen vallen. Je hebt er óf een portie originaliteit en niveau voor nodig, óf, zoals het vaker gaat, pas je eerst de basismethode verschillende malen toe, ga je in alle antwoorden steeds meer patronen herkennen en ontstaat een 'slimmere' methode vanuit het herkennen van die patronen. In dat tweede traject is het noodzakelijk om die eerste stappen door te maken, anders zul je nooit het fundament van de slimmere methode écht goed begrijpen en mis je vaste grond onder je voeten, je bent nooit écht zeker dat je het goed doet. [ Bericht 11% gewijzigd door keesjeislief op 27-05-2008 03:06:41 ] | ||||
Nadine26 | dinsdag 27 mei 2008 @ 10:27 | |||
quote:Hier ben ik het volledig mee eens. ![]() Inderdaad geef ik de voorkeur aan 'dom stampen' in de eerste fase, omdat kinderen daarmee een soort basis leggen. Ze gaan na verloop van tijd structuren herkennen en krijgen daardoor zelfvertrouwen, en dat is juist bij rekenen/wiskunde belangrijk omdat die cijfertjes voor veel mensen een beetje eng zijn; het is abstract en daarom moeilijk te 'begrijpen'. Als die basis eenmaal is gelegd, komt er vanzelf ruimte voor trucjes en slimme methoden. Ik denk zelfs dat het 'enge' er vaak vanaf gaat als kinderen eenmaal goed op dreef zijn, en de volgende stap is logisch inzicht. Maar op scholen wordt nu meestal meteen begonnen met de 'inzichtelijke' methode: kinderen worden geacht het meteen te begrijpen, en juist omdat jonge kinderen zo ongelooflijk verschillen in hun ontwikkeling - bij de één breekt het inzicht door op 7-jarige leeftijd, de ander heeft nog 3 jaar extra nodig, terwijl die leerling bijvoorbeeld met taal al veel verder is - haakt een deel van de klas af bij die klassikale lessen. Het gaat gewoon te snel. | ||||
Iblis | dinsdag 27 mei 2008 @ 14:30 | |||
quote:Op de middelbare school is het al een beetje een ander verhaal denk ik. Maar zoals ik zei, aan tafels valt niet heel veel te begrijpen. Dat 3 x 4 een verkorte notatie voor 4 + 4 + 4 is, is denk ik wel te begrijpen. Als je kunt optellen, dan kun je dat uitrekenen. Echter, het is met name handig om dit proces niet elke keer te hoeven doen. Daarom is het handig om uit je hoofd te leren dat 3x4 = 12. Zo’n som kan wel gevisualiseerd worden, namelijk:
Dit maakt duidelijk waarom 3x4 = 4x3. En je kunt het b.v. uitbreiden:
Door duidelijk te maken dat je 3x8 b.v. kunt uitrekenen als 3x10 en er dan 2x3, ofwel 6 kunt aftrekken. Maar, als je op de vraag komt ‘Waarom is vermenigvuldigen met 10 gelijk aan een 0 achter het getal schrijven?’ dan is dat denk ik een moeilijk te beantwoorden vraag. Waarom is 8x10 gelijk aan 80? Het is zo, dat leren we allemaal. Maar is daar een diepere reden voor? Of is het stom toeval? Welnu, het hangt samen met onze notatie. Als je een getal hebt en dat uitbeeldt in de vorm van *'s, dan noteren we dat in cijfers eerst door het aantal gehele groepjes van (zeg) 100 te tellen, de rest van de *'s worden bekeken hoeveel groepjes er van 10 te maken zijn, en dan telen we hoeveel er nog over is. Zo komen we b.v. op 623. We komen dus nooit op 5(12)3 of zo. De dieperliggende reden, en dat deze keus in zekere zin arbitrair is, want waarom geen groepjes van 8, 64 en 512, wat ook zou werken, is zeker geen basisschoolstof. Daarom moet je ergens een lijn trekken. Het is pas als je in een ander-tallig stelsel leert rekenen (wat je leert in analogie van het tientallige) dat het inzicht komt. Daarvoor is het denk ik handiger om eerst iemand te leren rekenen in een willekeurig talstelsel, dan uitleggen dat het talstelsel in feite willekeurig is, en het ook anders had kunnen zijn. Ik vind dat niet vreemd. Misschien dat het frustrerend is, maar vooruit. Het gebeurt met zoveel dingen. Als je leert fietsen krijg je ook geen natuurkunde les voorgeschoteld met demonstraties waarom een draaiend wiel niet zo gemakkelijk omvalt, nee, je wordt op een fiets gezet, en je wordt geduwd, en het is oefenen. Als je leert dat je je handen moet wassen leer je ook niet hoe zeep precies werkt. Als een leerling dan wat verder vraagt zou de juf daar wel een goed antwoord op moeten hebben, als in, dat het kind tevreden stelt (het hoeft m.i. niet per se hét antwoord te zijn.) quote:Maar ook die methode is dus in zekere zin arbitrair. Überhaupt is het arbitrair dat je in het tien-talligstelsel leert rekenen. Dat je de tafels van 1 t/m 10 (of 20) leert is ook arbitrair, maar als je deze kent, dan helpt dit je met name in een wat vlotter tempo sommen oplossen. Je hoeft niet elke keer elke som tot de basis te herleiden. quote:Inzicht kan ontzettend helpen met wiskunde. Dat ben ik met je eens. Ik denk dat een goed bewijs van de stelling van Pythagoras nog wel kan helpen. Anderzijds komt inzicht ook pas naderhand, nadat je er een tijdje mee bezig bent geweest, en het nog eens bekijkt. | ||||
Tijn | dinsdag 27 mei 2008 @ 17:02 | |||
quote:Neuh, niet voor aardrijkskunde, maar wel voor sterrenkunde ![]() | ||||
JoeyT | dinsdag 27 mei 2008 @ 23:15 | |||
quote:En als je de verleden tijd nou niet weet? Gewoon de regels leren. | ||||
MrManiak | donderdag 29 mei 2008 @ 00:14 | |||
In plaats van "Kofschip" kun je ook "Fokschaap"of "Uitschuifpik" gebruiken ![]() Dus... | ||||
Concedo | donderdag 29 mei 2008 @ 10:15 | |||
Ik zag dat iemand schreef dat 'reuzesprong' en 'bereleuk' volgens de officiële regels zonder tussen-n zouden zijn omdat het afleidingen zijn, en 'pannenkoek' en 'paardenbloem' met tussen-n omdat het samenstellingen zijn. Dat klopt niet. Deze woorden zijn alle vier samenstellingen. Een afleiding bestaat uit een achter- of voorvoegsel (geen 'echt' woord!) + een woord, dus: 'reusachtig', 'dromerig', enz. (Zie ook: http://www.onzetaal.nl/advies/afleiding.php.) Volgens de officiële regels zijn juist: 'reuzensprong', ''pannenkoek' en 'paardenbloem' juist. (Kijk maar na op de site van het Groene Boekje: - http://woordenlijst.org/zoek/?q=reuzensprong&w=w - http://woordenlijst.org/zoek/?q=pannenkoek&w=w - http://woordenlijst.org/zoek/?q=paardenbloem&w=w). 'Bereleuk' krijgt geen -n- omdat het eerste deel versterkend is en het geheel geen zelfstandig naamwoord, maar een bijvoeglijk naamwoord is (zie 'beregoed' in het Groene Boekje: http://woordenlijst.org/zoek/?q=beregoed). Het is ook 'reuzegroot', 'reuzegezellig'. Dus: De reuzegezellige reuzenschildpad maakte een reuzegrote reuzensprong. Ik moet deze regels kennen (ambtenaar) maar in mijn vrije tijd gebruik ik ze niet. | ||||
Frollo | donderdag 29 mei 2008 @ 10:19 | |||
quote:Hier snap ik niks van. Als je toch al moeite hebt gedaan om de regels te leren, waarom ga je dan het de helft van de tijd expres fout doen? | ||||
Concedo | donderdag 29 mei 2008 @ 11:08 | |||
Sommige woorden vind ik gewoon te lelijk volgens de regels. In mijn vrije tijd gebruik ik soms (voor die kleine frutdingen als tussen-n en zo) mijn eigen regels. | ||||
Biancavia | donderdag 29 mei 2008 @ 11:14 | |||
quote: ![]() In mijn vrije tijd tel ik altijd 5 en 6 op als 9, maar de kassajuffrouw was het daar gisteren helemaal niet mee eens. ![]() | ||||
Concedo | donderdag 29 mei 2008 @ 11:16 | |||
Geen vergelijkbaar voorbeeld, vind ik. Of ik nu 'reuzesprong' of 'reuzensprong' schrijf, zal niemand een worst wezen. | ||||
Frollo | donderdag 29 mei 2008 @ 11:24 | |||
quote:Oh, dat kun je vinden, maar persoonlijk vind ik dat werkelijk totaal irrelevant, of een woord 'lelijk' is of niet. ![]() | ||||
Lienekien | donderdag 29 mei 2008 @ 11:38 | |||
quote:Hear, hear. | ||||
pfaf | donderdag 29 mei 2008 @ 11:43 | |||
Als je dagelijks woorden - bewust - verkeerd schrijft, gaat de correcte spelling uiteraard al snel onnatuurlijk en lelijk aanvoelen... | ||||
Frollo | donderdag 29 mei 2008 @ 11:44 | |||
quote:Ik wil maar zeggen. | ||||
Rewimo | donderdag 29 mei 2008 @ 11:55 | |||
Ik vind zelf overigens optellen veel makkelijker om uit te leggen aan mijn zoontje als het om vermenigvuldigen gaat. Dus die 5 x 78 splitsen in 5 x 70 en 5 x 8 ![]() Hij is ook druk bezig met tafels leren en dat gaat ook hier in DLD niet meer in rijtjes helaas. Ik oefen stiekem wel de tafels met hem ![]() En ik heb hem bijvoorbeeld de truc van de tafel van 9 geleerd. Rijtje 0 t/m 9 van boven naar beneden opschrijven en dan van beneden naar boven erachter ![]() | ||||
Concedo | donderdag 29 mei 2008 @ 12:06 | |||
Hmm, ik had beter niet over mijn persoonlijke spellingvoorkeur kunnen beginnen, want ik heb helemaal geen zin in deze discussie (al zo vaak gevoerd ...). Een welgemeend sorry dus. Ik respecteer natuurlijk ieders voorkeur. Ik vind het gewoon allemaal niet zo belangrijk. Nogmaals: dat geldt alleen voor die kleine dingen; fouten als 'hij beloofd' vind ik storend. Ik probeer de basisdingen altijd goed te doen, waar dan ook. In mijn privéschrijfsels maak ik me alleen niet druk over kleine dingen, dat is alles. Ik ga dan niet het Groene Boekje erbij pakken of ik nu wel of niet 'ravenzwart' mag schrijven; ik doe wat me het eerst invalt. | ||||
Frollo | donderdag 29 mei 2008 @ 12:10 | |||
quote:Ik vroeg er zelf naar, dus eigenlijk moet ik sorry zeggen! ![]() | ||||
Concedo | donderdag 29 mei 2008 @ 12:43 | |||
Welnee! Niet nodig! (En ik ga nu uitzoeken hoe ik ook zo'n quote kan invoegen ...) | ||||
Nadine26 | donderdag 29 mei 2008 @ 22:35 | |||
quote:Ik ben ook heel gevoelig voor 'lelijke' woorden of 'lelijk' taalgebruik, al is dat inderdaad iets totaal persoonlijks. Of het correct Nederlands is, weet ik soms niet eens. Zo krijg ik altijd een beetje pijn in mijn voortanden als iemand zegt: "Ik ben toen gelijk naar huis gegaan." Dat moet zijn: meteen. Vind ik, in elk geval. Ik zal nooit 'gelijk' zeggen, tenzij in de betekenis van 'hetzelfde'. Maar of het fout is, betwijfel ik. Op de televisie, in kranten... overal kom je het tegen. Lelijk! Zelfs mijn eigen vader zegt tegenwoordig: 'Ik was gelijk overtuigd.' Een ander voorbeeld van lelijk maar correct (geschreven) Nederlands vind ik: 'Zij droeg heel mooie schoenen.' Daar schrijf ik 'hele mooie schoenen.' De eindredacteur verbetert dat vaak, dat is tenslotte zijn vak, en toch zal ik tot mijn laatste snik 'hele' blijven schrijven, gewoon omdat spreektaal soms beter klinkt, ook op papier. | ||||
Nadine26 | donderdag 29 mei 2008 @ 22:58 | |||
quote:Hier kom ik nog even op terug ![]() Ik ben er nu eindelijk achter hoe ik mijn zoon op een simpele manier met 't Kofschip kan laten werken. De truc van dvr, om de werkwoorden in de verleden tijd op te lepelen, is voor hem te hoog gegrepen bij verwarrende werkwoorden als 'niezen' en inderdaad - iemand noemde het al - 'epileren' etc. Maar nu kwam ik dus ergens de term 'valse f en s' tegen. Soms (niet altijd!!) is er in 't Kofschip sprake van een valse f of s, een instinker dus. De stam heb je eigenlijk niet nodig, je gaat gewoon uit van de één na laatste letter - 'hij heeft geloof...' bijvoorbeeld. Bij de f en de s moet je alert zijn en altijd even het hele werkwoord prevelen: verhuis/verhuizen, nies/niezen, geloof/geloven, bloos/blozen, beef/beven etc. Er is dan sprake van een 'valse' f of s, en in die gevallen gaat de Kofschip-regel niet op en krijg je dus geen t maar een d: 'Hij heeft beloofd.' Tot dusver gaat het goed. Mijn volgende project wordt het onderdeel 'Herkennen van de persoonsvorm.' Dat is een onderdeel van de CITO-toets, ik zou bij God niet weten wat het is of hoe het werkt, maar daar kom ik wel achter. Hij wordt geslagen => wordt slaat op hij ... dat zal de persoonsvorm wel zijn, denk ik. Ach, wat een gezeik eigenlijk. Hebben wij dat ook allemaal door moeten ploegen? Ik krijg met terugwerkende kracht medelijden met mezelf ![]() | ||||
Iblis | donderdag 29 mei 2008 @ 23:16 | |||
quote:Ik moet zeggen dat ik aan ‘hele mooie schoenen’ inmiddels gewend ben. Het deert me niet zo. Ik vind heel echter nog steeds beter klinken. Constructies als ‘erge mooie schoenen’, die je ook hoort doen me nog steeds fronzen. Smaken verschillen dus! Ik vind woorden op -loos zonder tussen-n echter heel naar. Ik wil gewoon gedachtenloos schrijven, en ideeënloos. | ||||
Iblis | donderdag 29 mei 2008 @ 23:26 | |||
quote:Ik heb me al eerder geblameerd als bèta in deze topic met m'n samenstellingen en afleidingen, maar vooruit met de geit. De theorie is (en dat laat je dus weg) dat het Nederlands een taal is met een V2 woordvolgorde. Dat wil zeggen, het is eigenlijk een SOV taal (Subject Object Verb), maar het gedraagt zich een beetje als een Subject Verb Object taal. In een zin als ‘Ik zie jou’ is de volgorde ‘Onderwerp, Werkwoord, Lijdendvoorwerp’. Komt er echter een onderschikkende bijzin, dan is de volgorde anders: 'Ik zei dat ik jou zag’. ‘Ik jou zag’ is correct in een bijzin, incorrect in een hoofdzin. Heb je in de hoofdzin meer werkwoorden, dan verhuizen ze ook naar achteren. ‘Ik heb jou gezien.’ ‘Ik heb jou kunnen zien.’ Etc. Monstreuze constructies zijn er zo te maken. In het Nederlands komt de persoonsvorm echter altijd richting het onderwerp in de hoofdzin, om daar zwaan kleef aan te spelen. Onderwerp en persoonsvorm zijn dus altijd (in de hoofdzin) lekker dicht bij elkaar te vinden. Om de persoonsvorm nu te vinden (en dientengevolge makkelijk het onderwerp) zijn er twee trucjes: Zo is het volgens mij wel te doen. Bovendien staat het onderwerp altijd pal tegen de persoonsvorm aan. Als je denkt dat je de persoonsvorm hebt, moet je dus ernaast het onderwerp kunnen vinden, en dan moet de vraag ‘wie of wat <persoonvorm>’ met het onderwerp te beantwoorden zijn. Ik zie jou -> ‘wie of wat ziet?’ -> Ik. Niet jou. | ||||
keesjeislief | donderdag 29 mei 2008 @ 23:47 | |||
quote:Ik heb dat ook vrij sterk. Mijn nekharen gaan bijvoorbeeld overeind staan bij het maken van een beslissing. Nee, je neemt een beslissing! Dat 'maken' klinkt toch totaal niet? ![]() | ||||
keesjeislief | donderdag 29 mei 2008 @ 23:56 | |||
quote:Dat is het trucje dat wij vroeger op de lagere school aangeleerd hebben gekregen en waarmee je volgens mij meestal prima uit de voeten kunt: er een vraagzin met wie/wat van maken. Bijv. "Ik geef Henk de pen." wordt dan "Wie geeft Henk de pen?" met als antwoord het onderwerp "Ik". Maar dan moeten de zinnen natuurlijk niet al te lastig zijn, geen lange bijzinnen e.d., want dan lukt dat ook al snel niet meer denk ik... Edit: nu ik er nog eens over nadenk is het misschien een betere methode om aan de hand van een aantal voorbeeldzinnen uit te leggen dat het steeds gaat om datgene/diegene die in actie is of centraal staat in de zin. Het lijkt me dat als je een beetje taalgevoel hebt, je ondanks de wat vage beschrijving vrij snel uit wat voorbeeldjes een gevoel kunt ontwikkelen voor het onderwerp in een zin. [ Bericht 8% gewijzigd door keesjeislief op 30-05-2008 00:11:47 ] | ||||
Iblis | vrijdag 30 mei 2008 @ 00:02 | |||
quote:Dat is een stukje taalvernieuwing. Dat maakt het verschil natuurlijk. Je kunt dan wel zoiets hebben van, dat doet me niets, daar heb ik niets mee, weet je, maar taal doet ook veranderen. Dat zul je ook een plekje moeten geven. | ||||
I.R.Baboon | vrijdag 30 mei 2008 @ 00:10 | |||
quote:Dat is toch best raar hoor... volgens mij kreeg ik het kofschip in groep 5 of zo. Het lijkt me toch niet meer dan normaal dat leerlingen die de basisschool verlaten in ieder geval goed Nederlands zouden moeten kunnen schrijven. | ||||
Nadine26 | vrijdag 30 mei 2008 @ 00:11 | |||
quote:O, dank ![]() Ik snap het! Ik kan het nu ook duidelijk uitleggen, en daar gaat het om. Raar, ik bedacht vandaag dat het een geweldig idee zou zijn om een 'taalboek' voor kinderen te maken, speciaal toegesneden op hun 'belevingswereld', zeg maar. De dingen simpel houden. Het gaat in deze fase om de basis, de ingewikkelde details en uitzonderingen komen later wel. Ik denk dat het gehamer op die details er juist voor zorgt dat veel kinderen afhaken. Maar zodra je er een spelletje van maakt, een soort puzzel, zijn ze overal voor te porren. Ik ga morgen aan de slag met je tips ![]() | ||||
I.R.Baboon | vrijdag 30 mei 2008 @ 00:12 | |||
quote:Ik voel me net een duitser zo. | ||||
Tijn | vrijdag 30 mei 2008 @ 00:12 | |||
quote:Elke basisschool zal z'n eigen programma wel hebben. Natuurlijk behoor je bij het verlaten van de basisschool de taal goed te beheersen. Maar het kwartje viel bij mij in elk geval pas op de middelbare school. Ook omdat je dan natuurlijk pas teksten gaat schrijven die op spelling beoordeeld worden. | ||||
keesjeislief | vrijdag 30 mei 2008 @ 00:13 | |||
quote:Auw. ![]() | ||||
Nadine26 | vrijdag 30 mei 2008 @ 00:16 | |||
quote:Groep 6, denk ik. Tenminste: de huidige groep 6 (vroeger de 4e klas). Mijn dochter zit in groep 5, en enigszins opgenaaid door het gedoe met mijn zoon ben ik meteen bij de meester gaan informeren of hij er al aandacht aan had besteed. Nee dus: volgend jaar. | ||||
keesjeislief | vrijdag 30 mei 2008 @ 00:58 | |||
quote:Even snel mijn mening hierover spuien, sorry hoor ![]() ![]() Ik ben ervan overtuigd dat het beste resultaat behaald wordt door een in essentie sobere behandeling van de regels/harde kennis, evt. aangevuld met puzzeltjes en wat dies meer zij ter lering ende vermaak. Een zo kort mogelijke, solide kern als basis. Níet omgekeerd! Minder is meer, want minder betekent minder mogelijkheden tot verwarring, minder ambiguïteit. En vergis je niet, juist door al die verschillen in belevingswerelden, zoals jij het noemt, dus intelligentie, kennis, persoonlijkheid, voorstellingsvermogen etc. levert elke extra zin, hoe logisch die misschien ook mag lijken te volgen op het voorgaande vanuit jouw belevingswereld ![]() Van alle wiskundemethoden voor middelbare scholieren die ik voorbij heb zien komen tijdens de ca. 5 jaar dat ik op een studiecentrum voor middelbare scholieren heb gewerkt, bleek de meest succesvolle steeds weer diegene die zich het meest hield aan een relatief sobere maar overzichtelijke, lineaire opbouw van korte uitleg, voorbeeldje(s), opgaven. Hoe krijg jij nieuwe kennis het liefst voorgeschoteld? Verpakt in allerlei laagjes waarbij je zelf moet gaan uitvissen wat nu de kernpunten zijn, of liever kort, krachtig en duidelijk met evt. extra uitleg als je de korte versie niet helemaal begrijpt? | ||||
Nadine26 | vrijdag 30 mei 2008 @ 01:20 | |||
quote:Ik kan het hier eigenlijk alleen maar mee eens zijn. Ik heb me hierboven ook niet zo duidelijk uitgedrukt, maar ik bedoel juist dat ik de voorkeur geef aan eenvoud, helderheid, harde regels. Op school halen ze er vanalles bij; mijn zoon vertelde dat hij eerst de complete geschiedenis van 't Kofschip moest aanhoren, voordat werd overgegaan tot de regels. Wat ik vooral voor verbetering vatbaar vind (in de schoolboeken) is de taal. Het is allemaal gortdroog en tamelijk abstract, dat geldt ook voor een vak als geschiedenis. Als je die boekjes leest... om te huilen. Aardrijkskunde is nog veel erger. Ik zou dus pleiten voor harde, simpele regels (en zo min mogelijk tierlantijnen en extra's) en een uitleg die voor kinderen een beetje te volgen is. De term 'Persoonsvorm' is niks, dat zegt ze niks. Dat geldt ook voor 't Kofschip. De regel van de 'valse f en s' heb ik mijn zoon geleerd als de 'gemene f en s', dat is meer de taal die hij spreekt, en om de letters f en s te onthouden heeft hij zelf het geheugensteuntje Fucking Shit bedacht. Niet slecht, voor een 11-jarige ![]() | ||||
I.R.Baboon | vrijdag 30 mei 2008 @ 01:20 | |||
quote:Huh? Volgens mij werden mijn teksten op de basisschool ook op spelling beoordeeld hoor. En ik zat wel op een Witte School, maar toch week de school verder volgens mij niet zo veel af. | ||||
Tijn | vrijdag 30 mei 2008 @ 08:00 | |||
quote:Ach, hoeveel serieuze teksten heb je nou geschreven op de basisschool? Waarbij je je dan ook nog bewust was dat de spelling belangrijk is en niet alleen de inhoud of de opmaak. Ik geen in elk geval. | ||||
Rewimo | vrijdag 30 mei 2008 @ 09:26 | |||
Wij moesten anders tot vervelens toe dictees maken hoor. En daarbij ging het wel degelijk om spelling. Nu zat ik waarschijnlijk wat eerder op school dan het gros van de mensen hier ![]() Ik denk nooit na over d's en t's, dat zit erin geramd ![]() | ||||
Nadine26 | vrijdag 30 mei 2008 @ 09:54 | |||
quote:Toen ik gisteren reageerde, was het al laat, daarom vergat ik de Perfecte Voorbeelden uit mijn eigen schooltijd. Ik zat op een Montessorischool en wij leerden rekenen met het 'Gouden Materiaal', dus zittend op een kleedje schoven we wat met staafjes en blokken, het was mij eerlijk gezegd een raadsel waar het over ging. Ook ontleden deden we op 'Montessoriaanse' wijze: met plakplaatjes. Het onderwerp was een zwarte cirkel (als ik me niet vergis), het lidwoord een lichblauw vierkantje, enzovoort, en al die plaatjes plakte je dan heel braaf onder de zin in je schriftje. Dat zag er heel leuk uit. Maar op de middelbare school heeft mijn moeder mij opnieuw (of eigenlijk voor het eerst) moeten leren ontleden. Want wij wisten alleen 'zwarte cirkel!' als we een onderwerp herkenden, zonder verder te weten dat het om een onderwerp ging. Het ging om een zwarte cirkel, verder niks. Zoals wij bij rekenen wisten: 25 + 10 = drie gouden staafjes en 5 kraaltjes! Het was inderdaad, zoals jij al schrijft, één grote verdwaaltocht. Op de middelbare school zaten ze niet op mijn zwarte cirkels en rode maantjes te wachten, zoals ik ook tot op de dag van vandaag last heb van de manier waarop wij cijfers moesten opschrijven: bij 48 schrijf je éérst de 8 en daarna zet je de 4 ervoor. Bij 148 schrijf je éérst de 1, daarna de 8, en dan ertussen de 4, want op die manier spreek je het cijfer uit. Ja, je kunt hele simpele dingen ook heel ingewikkeld maken! En het erge is dat je dit soort automatismen er niet meer uit krijgt. Ik kan echt alleen maar op die manier cijfers opschrijven, met alle fouten vandien. ![]() | ||||
mane | vrijdag 30 mei 2008 @ 21:33 | |||
quote:Helemaal mee eens. Van de week analyseerde ik samen met een andere historicus zo'n tekst uit een geschiedenismethode en zij zei heel terecht: als dit is wat ze van ons vak maken, dan heb ik liever dat ze geschiedenis helemaal niet geven. Om de één of andere rare reden denken auteurs maar vooral de uitgeverijen van die boeken dat korte zinnen, abstractie en tekst ontdaan van 'tierelantijnen' de stof toegankelijk maken. Maar het tegendeel is waar. | ||||
Nadine26 | vrijdag 30 mei 2008 @ 22:50 | |||
quote:En dat bij een vak als geschiedenis, dat vooral draait om verhalen. Je moet het wel heel bont maken om die fantastische verhalen - over de Romeinen, de Vikingen, de Gouden Eeuw, de ontdekkingsreizen, oorlogen etc. - voor kinderen saai en slaapverwekkend te maken, echte 'leerstof', maar daar slagen de schrijvers van die boekjes uitstekend in ![]() |