abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58220978
quote:
Inbrekers mogen als het aan de VVD ligt binnenkort het huis uit worden gemept. De Kamerleden Fred Teeven en Lucrecia Griffith komen met een wetsvoorstel dat dit ongestraft mogelijk moet maken. Dat maakte VVD-fractievoorzitter Mark Rutte gisteren bekend tijdens zijn werkbezoek aan de provincie Groningen.

"Er is al een parlementaire meerderheid voor ons voorstel", zei de liberale voorman in de vestiging van het Noorderpoortcollege in de Euroborg. "Op dit moment mag je een inbreker als je hem in je huis betrapt met geen vinger aanraken. Doe je dat wel, dan word je zelf in de boeien geslagen en de inbreker krijgt nazorg. Dat gaan we veranderen. Je moet je eigen lijf en goed mogen beschermen. De VVD wil opkomen voor mensen die deugen."

In een toespraak tot een kleine honderd partijgenoten toonde Rutte zich een voorstander van een harde aanpak van immigranten en allochtonen die niet willen deugen. "Zoals een groep Marokkaanse jeugd in Amsterdam-West, die met hun wangedrag de sfeer verpest voor duizenden buurtbewoners. PvdA-burgemeester Job Cohen wil de problemen oplossen door liters thee te gaan drinken. Dat werkt niet. Die jongeren moet je lik-op-stuk meteen straffen. En dan geen taakstraf, maar stuur ze onmiddellijk de cel in."

Rutte hekelde het gebrek aan daadkracht van, zoals hij het noemde, het reli-linkse kabinet. "Dit kabinet komt niet met voorstellen. Op belangrijke gebieden als het ontslagrecht, de gezondheidszorg en het milieu gebeurt er niets. De Eerste Kamer hanteert al een tropenrooster, omdat ze geen wetsvoorstellen krijgen om te bespreken. En in de Tweede Kamer is het ook al een tijdje geleden dat we wetten behandelden. Dit kabinet komt er onderling niet uit en schuift alles voor zich uit."

Rutte wil voorts de belasting op erfenissen afschaffen en de A28 zesbaans maken.
Wordt tijd dat dit er door komt. Het is niet normaal dat jij opgepakt wordt als je een inbreker je huis uit werkt.
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
  dinsdag 22 april 2008 @ 10:04:58 #2
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_58221026
Ben het er mee eens, maar uit de mond van meneer Rutte klinkt het eerder aandoenlijk.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_58221049
quote:
PvdA-burgemeester Job Cohen wil de problemen oplossen door liters thee te gaan drinken.
Zodra men zulk soort argumenten gaat gebruiken, haak ik af.
pi_58221082
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 10:06 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Zodra men zulk soort argumenten gaat gebruiken, haak ik af.
De waarheid kan best hard zijn
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_58221130
Ik denk wel dat geweld gebruiken tegen inbrekers niet gestimuleerd moet worden. Men moet geen risico's gaan nemen omdat men denkt dat het mag van de wet. Zodra men doorheeft dat het wettelijk allemaal niet verboden is, zal men sneller tot geweld overgaan wat tot onvoorziene ongelukken kan leiden bij de slachtoffers.

Wat wel beter geregeld moet worden, is de nazorg voor de inbreker; deze mag inderdaad een stuk verminderd worden, laat staan dat men een zaak tegen degene bij wie men inbrak.
pi_58221143
Dat je een inbreker met geen vinger aan mag raken slaat natuurlijk nergens op.

Gepast geweld is al lang toegestaan.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_58221145
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 10:08 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Ja nou, enorm
  dinsdag 22 april 2008 @ 10:19:53 #8
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58221280
Kan me wel vinden in de voorstellen van Rutte, vooral de belasting op erfernissen is belachelijk, als je er een beetje over nadenkt.

Verder heeft hij absoluut gelijk dat het huidige kabinet totaal niks uitvoerd en alles voor zich uit schuift.

Of gevangeninsstraffen gaat werken met probleem jeugd, weet ik niet zo zeker, meestal komen ze crimineler het gevang uit, dan ze er in gingen, met als gevolg dat je met een groter probleem zit. De oplossing zal idd niet makkelijk zijn en je ontkomt er niet aan om een aantal van die gestoorde gastjes de cel in te gooien, maar er zal toch echt wat meer zijn dan dat om de problemen met die jeugd op te lossen. De USA is een goed voorbeeld waarom celstraffen alleen, gewoon weg niet werken.

En tja...het is idd krom dat je op dit moment je eigen lijf en goed niet ongestraft kan beschermen, maar aan de andere kant, heeft dit voorstel wel een behoorlijk gevaar in zich en dat is dat inbrekers vaker beter gewend zijn om geweld te gebruiken dat de gemiddelde Nederlander, mocht je dus geweld mogen gebruiken tegen inbrekers, loop je de kans dat die gasten zich gaan bewapenen en krijg je een soort van wapenwedloop, die wellicht niet 1, 2, 3 in het voordeel van de bewoner beslecht gaat worden.

Het zou kunnen gaan resulteren in slachtoffers onder de burgers, die hun spullen willen beschermen en precies de "verkeerde" inbreker tegenkomen.

Ps. Uiteraard mag die nazorg bij zo'n inbreker wel per direct afgeschaft worden...want dat is te bizar.

[ Bericht 6% gewijzigd door Semisane op 22-04-2008 10:28:55 ]
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  dinsdag 22 april 2008 @ 10:23:44 #9
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58221355
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 10:02 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]

Wordt tijd dat dit er door komt. Het is niet normaal dat jij opgepakt wordt als je een inbreker je huis uit werkt.
Hiep hoi. Denk je dat inbrekers nu bij een heterdaadje zeggen 'sorry voor de overlast, we proberen het wel bij de buren', of dat ze voortaan alleen met een vuurwapen op stap gaan, met alle consequenties van dien?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  dinsdag 22 april 2008 @ 10:29:03 #10
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_58221483
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 10:23 schreef gronk het volgende:

[..]

Hiep hoi. Denk je dat inbrekers nu bij een heterdaadje zeggen 'sorry voor de overlast, we proberen het wel bij de buren', of dat ze voortaan alleen met een vuurwapen op stap gaan, met alle consequenties van dien?
De eerste de beste inbreker die in mijn huis staat gaat niet meer naar de buren. Laat staan dat hij terugkomt met een vuurwapen. Dit figuur gooi ik achter in m'n auto en begraaf ik levend in het bos. Zouden meer mensen moeten doen.
pi_58221493
Met of zonder wettelijke toestemming, iemand die denkt in mijn huis te kunnen komen zonder mijn medeweten en toestemming gaat er met grof geweld heel snel weer uit.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_58221499
quote:

[..]

Vrij wapen bezit voor iedereen
Ik mag toch zeker mijn huis wel beschermen.....
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_58221515
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 10:29 schreef Armageddon het volgende:

[..]

De eerste de beste inbreker die in mijn huis staat gaat niet meer naar de buren. Laat staan dat hij terugkomt met een vuurwapen. Dit figuur gooi ik achter in m'n auto en begraaf ik levend in het bos. Zouden meer mensen moeten doen.
Hmmm... nou, doe je best. De inbreker zal hier vast eenvoudig mee akkoord gaan.
pi_58221524
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 10:29 schreef Armageddon het volgende:

[..]

pi_58221597
Het probleem ligt niet zozeer in dat je jezelf in gevaar brengt, dat is je eigen verantwoordelijkheid, maar in het feit dat het een vrijwaring is om geweld te gebruiken. Hoe kan je na een incident beoordelen of iemand echt aan het inbreken was? En niet bijvoorbeeld kwam om een ruzie uit te spreken, en vervolgens door de bewoner in elkaar in geslagen?

Hetzelfde als dat geval met die vrouw die haar overvaller dood had gereden (met die boom enzo, jeweets). Kijk, ik vind ook dat ze in haar recht staat om die gozer aan te pakken, en kan het ook niet bepaald afschuwelijk vinden dat die gozer dood is. Maar hoe beoordeel je de beweerredenen van iemand achteraf als er geen getuigen zijn?
Chuck Norris has the greatest Poker-Face of all time. He won the 1983 World Series of Poker, despite holding only a Joker, a Get out of Jail Free Monopoloy card, a 2 of clubs, 7 of spades and a green #4 card from the game UNO.
  dinsdag 22 april 2008 @ 10:39:18 #16
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58221620
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 10:29 schreef DroogDok het volgende:

Vrij wapen bezit voor iedereen

Ik mag toch zeker mijn huis wel beschermen.....
Texas schijnt erg mooi te zijn.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  dinsdag 22 april 2008 @ 10:39:57 #17
134963 danny91184
Waaaaaaaaaah
pi_58221639
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 10:30 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Hmmm... nou, doe je best. De inbreker zal hier vast eenvoudig mee akkoord gaan.
Koetsie koetsie inbrekertje, kom dan.. kom dan..
Dan gaan we een stukkie autorijden..
Kom dan, kom dan (met zo'n belachelijk hoge toon )

Tis geen hond
  dinsdag 22 april 2008 @ 10:41:29 #18
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_58221673
quote:

[..]

Gewone inbrekers gaan over het algemeen niet met vuurwapens op zak. Hebben ze niet nodig.

Bovendien zijn vuurwapens duur en brengt het dragen er van een zeker risico met zich mee. Inbreken levert vrij weinig op.

Denk eerder dat de inbrekers hun werkterrein gaan verplaatsen dan zich bewapenen met vuurwapens. Beetje groot risico voor een klusje dat hooguit 200 euro oplevert.
pi_58221700
quote:
"Op dit moment mag je een inbreker als je hem in je huis betrapt met geen vinger aanraken. Doe je dat wel, dan word je zelf in de boeien geslagen en de inbreker krijgt nazorg. "
Het is gewoon niet waar. Misschien moet Rutte zich eens richten op situaties die ook buiten zijn eigen hoofd bestaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 22 april 2008 @ 10:45:28 #20
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58221757
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 10:41 schreef Pappie_Culo het volgende:

Denk eerder dat de inbrekers hun werkterrein gaan verplaatsen dan zich bewapenen met vuurwapens. Beetje groot risico voor een klusje dat hooguit 200 euro oplevert.
Je aanname is dat inbrekers -en andere mensen- rationeel denken. Rationeel gezien zouden ze de afweging moeten maken tussen 'als ik niet ga inbreken, maar ga burgerflippen bij Mcdonalds, dan krijg ik hetzelfde bedrag, voor minder gedoe, en met minder consequenties'. Doen ze ook niet.
pi_58222438
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 10:45 schreef gronk het volgende:

[..]

Je aanname is dat inbrekers -en andere mensen- rationeel denken. Rationeel gezien zouden ze de afweging moeten maken tussen 'als ik niet ga inbreken, maar ga burgerflippen bij Mcdonalds, dan krijg ik hetzelfde bedrag, voor minder gedoe, en met minder consequenties'. Doen ze ook niet.
Hallo, da's werken! Stel je voor man, mongool! Wie gaat er nou werken als je het ook gewoon bij elkaar kan jatten...
  dinsdag 22 april 2008 @ 11:22:14 #22
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58222576
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:16 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Hallo, da's werken! Stel je voor man, mongool! Wie gaat er nou werken als je het ook gewoon bij elkaar kan jatten...
En van inbreken -- met loodzware plasmachermen sjouwen-- word je niet moe?
  dinsdag 22 april 2008 @ 11:29:17 #23
119221 Aurelianus
Sebastokrator
pi_58222733
quote:
Op dit moment mag je een inbreker als je hem in je huis betrapt met geen vinger aanraken. Doe je dat wel, dan word je zelf in de boeien geslagen en de inbreker krijgt nazorg.
Nonsens, stoer populistisch geblaat. Zelfverdediging is gewoon toegestaan. Rutte lijkt de grenzen nog verder te willen oprekken om excessief geweld onder de noemer 'zelfverdediging' te scharen.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
  dinsdag 22 april 2008 @ 11:32:29 #24
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_58222795
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 10:45 schreef gronk het volgende:

[..]

Geloof me, dat doen ze wel.

Tuurlijk zul je altijd simpele gasten houden die echt maar wat doen. Maar als jij een Mac weet waar je 200 euro per uur verdient, hoor ik het graag.
pi_58222802
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:29 schreef Aurelianus het volgende:

[..]

Nonsens, stoer populistisch geblaat. Zelfverdediging is gewoon toegestaan. Rutte lijkt de grenzen nog verder te willen oprekken om excessief geweld onder de noemer 'zelfverdediging' te scharen.
Precies, dat Rutte dit niet weet kan ik inkomen, maar Teeven weet dit zeker wel. Oftewel, het zal inderdaad wel neerkomen op een verruiming van de mogelijkheden tot gebruik van stevig (niet proportioneel) geweld.
  dinsdag 22 april 2008 @ 11:33:53 #26
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_58222822
quote:

[..]

Wat is 'excessief' in het holst van de nacht met een volkomen vreemde met slechte bedoelingen midden in JOUW huis?

Feit is dat je veilig bent wanneer de ander is uitgeschakeld. Dus ga je op z'n minst voor een schedelbasis fractuur.

Vind IK niet excessief in zo'n geval, maar de wet wel.
  dinsdag 22 april 2008 @ 11:35:37 #27
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58222850
quote:

[..]

Waar het hele verhaal volgens mij vandaan komt is dat er wel -kritisch- wordt gekeken naar de vraag of 't zelfverdediging was, danwel vergelding. En dat lukt nu eenmaal niet zonder mensen te ondervragen over wat er precies is gebeurd. Overigens is dat wel iets waarbij je sterk afhankelijk bent van de politieagenten in je wijk; je zult er ongetwijfeld pennelikkers tussen hebben zitten, maar ook figuren die zullen zeggen 'ach, dan is onze vaste klant een keer tegen de verkeerde opgelopen. Jammer.'
pi_58222899
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:33 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Wat is 'excessief' in het holst van de nacht met een volkomen vreemde met slechte bedoelingen midden in JOUW huis?

Feit is dat je veilig bent wanneer de ander is uitgeschakeld. Dus ga je op z'n minst voor een schedelbasis fractuur.

Als de inbreker je aanvalt en jij deelt vervolgens de eerste klap uit zal je niet zo snel worden veroordeeld hoor, vervolgd misschien wel maar dat is een ander verhaal.

En inbreker die al aanstalte maakt je huis te verlaten als nog een schedelbasis fractuur slaan, puur uit wraak lijtk me ongewenst.
  dinsdag 22 april 2008 @ 11:38:20 #29
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_58222905
quote:

[..]

Inderdaad als de inbreker je aanvalt mag je reageren maar je mag niet je TV verdedigen.
Zelf het initiatief nemen om de eerste klap uit te delen en je wordt door de politie aangemerkt als verdachte. Mag je een jaar wachten tot je te horen krijgt dat het OM de zaak of voor de rechter wil brengen of daar vanaf ziet. Nog een half jaar verder en de rechter spreekt je vrij of veroordeeld je voorwaardelijk.

Die inbreker maakt zich over zo'n traject helemaal niet druk. Terwijl het slachtoffer waarbij is ingebroken terwijl hij thuis was een zeer lange periode in onzekerheid verkeerd die hij zich wel aantrekt.

Criminaliteit loont. Kabinet doe er wat aan.
pi_58222930
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:38 schreef HarryP het volgende:
Criminaliteit loont. Kabinet doe er wat aan.
Verhoogde belasting op inkomsten uit criminele activiteiten?
  dinsdag 22 april 2008 @ 11:58:32 #31
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_58223330
Ik twijfel of dit populisme of demagogie is. Wat een onzin.

Wat mij het meest opvalt is hoe Rutte voorstelt om celstraf als lik-op-stuk te gebruiken. Lik op stuk betekent een directe veroordeling door agenten zonder tussenkomst van de rechter. Handig voor kleine overtredingen met boetes, maar celstraf buiten de rechter om behandelen is gevaarlijk. Een boete is achteraf makkelijk terug te betalen, maar een maandje (?) cel niet. De politie heeft nu echter ook al mogelijkheden om verdachten een paar dagen vast te houden in opwachting op een rechterlijk oordeel over verlenging, dus of het gaat geen zoden aan de dijk zetten, of het wordt ongewenst in een rechtsstaat.

Wat een fantasieretoriek.
Géén kloon van tvlxd!
  dinsdag 22 april 2008 @ 12:04:12 #32
130955 Floripas
Blast from the past
pi_58223462
quote:

[..]

Ik wel. Als jij inbrekers probeert uit te schakelen, gaan inbrekers ons proberen uit te schakelen. Hoe woest ik ook was na een inbraak, ik was blij dat de inbreker die ik betrapte een snelle berekening maakte en wegrende in plaats van de confrontatie aan te geen - die had ik verloren.
  dinsdag 22 april 2008 @ 12:08:56 #33
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58223578
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 12:04 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik wel. Als jij inbrekers probeert uit te schakelen, gaan inbrekers ons proberen uit te schakelen. Hoe woest ik ook was na een inbraak, ik was blij dat de inbreker die ik betrapte een snelle berekening maakte en wegrende in plaats van de confrontatie aan te geen - die had ik verloren.
Maar als die inbreker jou had aangevallen, dan had dat breed uitgemeten in de krant gestaan, en dan was dat koren op de molen geweest van 'wakker nederland', met een roep om 'criminelen' nog kei en keiharder aan te pakken.

Daarnaast, als politieke partij moet je natuurlijk wel zorgen dat je electoraat in stand blijft. Ook, of juist, als dat betekent dat je maatregelen moet invoeren die het probleem helemaal niet oplossen, maar in stand houden of erger maken.
  dinsdag 22 april 2008 @ 12:09:22 #34
119221 Aurelianus
Sebastokrator
pi_58223585
quote:

Wat gij niet wil dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet. De inbreker zit natuurlijk verkeerd, maar jij ook zodra je er op los begint te rammen. Zodra de wet het toestaat om 'uit zelfverdediging' mensen een schedelbasisfractuur te bezorgen krijg je te maken met nieuwe problemen:
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 10:37 schreef EasyDakota het volgende:
Het probleem ligt niet zozeer in dat je jezelf in gevaar brengt, dat is je eigen verantwoordelijkheid, maar in het feit dat het een vrijwaring is om geweld te gebruiken. Hoe kan je na een incident beoordelen of iemand echt aan het inbreken was? En niet bijvoorbeeld kwam om een ruzie uit te spreken, en vervolgens door de bewoner in elkaar in geslagen?
quote:
De wet houdt dan ook rekening met andere mensen.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
  dinsdag 22 april 2008 @ 12:15:41 #35
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_58223730
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 10:08 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]

De karikatuur kan best vermoeiend zijn, eerder.

Bijna niemand weet meer waar de thee-karikatuur vandaan komt. Ik kan je zeggen dat Cohen 1 keer heeft aangekondigd om een kopje thee te gaan drinken naar aanleiding van spanningen. Als jij kan zeggen naar aanleiding van welk incident dat was, met goede bronvermelding, dan is dat heel knap. Je mag google gebruiken maar ik vrees dat je door de karikatuur het bos niet kan zien.
Géén kloon van tvlxd!
pi_58223863
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:32 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Precies, dat Rutte dit niet weet kan ik inkomen, maar Teeven weet dit zeker wel. Oftewel, het zal inderdaad wel neerkomen op een verruiming van de mogelijkheden tot gebruik van stevig (niet proportioneel) geweld.
Dat is het hele eieren eten en het oprekken van de grenzen van proportionaliteit lijkt mij in de eerste plaats een taak van de rechter. De begrippen van proportionaliteit en subsidiairiteit dienen immers in het concrete geval door de rechter te worden ingevuld.

Ik ben dus ook benieuwd naar het wetsvoorstel. In het strafrecht bepaalt een wet immers niet wat je wel mag (wat Teeven beoogt) maar wat je niet mag. Als je de strafbaarheid van een handeling wil wegnemen, kun je dus eigenlijk alleen maar een bepaling schrappen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_58223894
De VVD

Jarenlang hoor je niks van ze op dit soort gebieden, maar nu ze in de oppositie zitten roepen ze opeens alles wat de burger volgens hen graag wil horen. En dan ook nog afgeven op het beleid van kabinetten waar ze enkele decennia lang zelf deel van hebben uitgemaakt.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_58223989
Het opmerkelijk is ook dat in de OP het dikgedrukte stuk gewoon niet waar is. Goedkope oppositie, meer is het niet.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  dinsdag 22 april 2008 @ 12:42:36 #39
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_58224299
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 12:21 schreef Argento het volgende:

[..]

Dat is het hele eieren eten en het oprekken van de grenzen van proportionaliteit lijkt mij in de eerste plaats een taak van de rechter. De begrippen van proportionaliteit en subsidiairiteit dienen immers in het concrete geval door de rechter te worden ingevuld.

Ik ben dus ook benieuwd naar het wetsvoorstel. In het strafrecht bepaalt een wet immers niet wat je wel mag (wat Teeven beoogt) maar wat je niet mag. Als je de strafbaarheid van een handeling wil wegnemen, kun je dus eigenlijk alleen maar een bepaling schrappen.
Twee woorden schieten me te binnen:

kransen en pizza's

Dus ik gok dat het n.a.v. een potje kransen-voetbal was. Maar ik heb geen idee. Postjesweg rellen zou ook kunnen.

EDIT: lol... Cohen ging een pizza met ze eten, dat was het!
  dinsdag 22 april 2008 @ 12:49:17 #40
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_58224424
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 12:09 schreef Aurelianus het volgende:

[..]

Wat gij niet wil dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet. De inbreker zit natuurlijk verkeerd, maar jij ook zodra je er op los begint te rammen. Zodra de wet het toestaat om 'uit zelfverdediging' mensen een schedelbasisfractuur te bezorgen krijg je te maken met nieuwe problemen:
[..]

[..]

De wet houdt dan ook rekening met andere mensen.
Ik ben dan ook geen inbreker

Ik blijf erbij dat het van de zotte is dat de de eerste beste imbeciel die bij mij zonder toestemming binnen komt wippen gewoon beschermd wordt door de wet.

Mag ik zeker achter van het balkon springen ofzo?

Het is allemaal leuk en aardig rechtlullen vanuit je luie draaistoel in de rechtbank, maar dat zijn in principe de keuzes die er zijn, je eigen veiligheid vooropstellend: je huis ontvluchten of de inbreker uitschakelen.

Maar goed, voor sommigen onder ons is het blijkbaar erg moeilijk om zo'n simpele zaak in de juiste context te plaatsen: namelijk dat het MIJN huis is en daar ben IK de baas en niemand anders.
pi_58224559
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 12:49 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Ik ben dan ook geen inbreker

Ik blijf erbij dat het van de zotte is dat de de eerste beste imbeciel die bij mij zonder toestemming binnen komt wippen gewoon beschermd wordt door de wet.

Mag ik zeker achter van het balkon springen ofzo?

Het is allemaal leuk en aardig rechtlullen vanuit je luie draaistoel in de rechtbank, maar dat zijn in principe de keuzes die er zijn, je eigen veiligheid vooropstellend: je huis ontvluchten of de inbreker uitschakelen.

Maar goed, voor sommigen onder ons is het blijkbaar erg moeilijk om zo'n simpele zaak in de juiste context te plaatsen: namelijk dat het MIJN huis is en daar ben IK de baas en niemand anders.
De ´problematiek´ van de zelfverdediging wordt gegijzeld door een gebrek aan nuance. Zodra er nuance wordt aangebracht aan hetgeen ter verdediging van eigen lijf of goed mag, wordt meteen gesuggereerd dat je helemaal niks mag ter verdediging en dat je zelfs de inbreker nog een handje zou moeten helpen, je bent immers toch verzekerd. Dat is gewoon niet waar. Je mag jezelf verdedigen en je mag daarbij geweld gebruiken. De enige grens die de wet daaraan stelt is dat je niet meer geweld gebruikt dan ter verdediging noodzakelijk is. Dat kan dus best betekenen dat je iemand letsel toebrengt, zonder dat je daarbij strafbaar gehandeld hebt.

Als je de inbreker te lijf gaat en (zwaar) lichamelijk letsel toebrengt zónder dat dat ter verdediging van lijf of goed redelijkerwijs noodzakelijk kan worden geacht, hebben we wat mij betreft gewoon te maken met een gevalletje mishandeling. Het slachtofferschap kan wat mij betreft niet carte blanche worden aangewend om zelf (zware) strafbare feiten te gaan plegen. Zolang je buiten de verdedigingsnoodzaak geweld gebruikt ben je dus strafbaar bezig. Ik zie werkelijk niet in wat daar zo problematisch aan zou zijn, dus ik zie ook niet waarom hier een nieuw wetsvoorstel voor nodig zou moeten zijn.
pi_58224725
Alweer zo'n topic?
  dinsdag 22 april 2008 @ 13:07:55 #43
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58224815
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 13:03 schreef Xith het volgende:
Alweer zo'n topic?
Je pleit voor een centraal topic?
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  dinsdag 22 april 2008 @ 13:08:27 #44
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_58224826
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 12:55 schreef Argento het volgende:

[..]

De ´problematiek´ van de zelfverdediging wordt gegijzeld door een gebrek aan nuance. Zodra er nuance wordt aangebracht aan hetgeen ter verdediging van eigen lijf of goed mag, wordt meteen gesuggereerd dat je helemaal niks mag ter verdediging en dat je zelfs de inbreker nog een handje zou moeten helpen, je bent immers toch verzekerd. Dat is gewoon niet waar. Je mag jezelf verdedigen en je mag daarbij geweld gebruiken. De enige grens die de wet daaraan stelt is dat je niet meer geweld gebruikt dan ter verdediging noodzakelijk is. Dat kan dus best betekenen dat je iemand letsel toebrengt, zonder dat je daarbij strafbaar gehandeld hebt.

Als je de inbreker te lijf gaat en (zwaar) lichamelijk letsel toebrengt zónder dat dat ter verdediging van lijf of goed redelijkerwijs noodzakelijk kan worden geacht, hebben we wat mij betreft gewoon te maken met een gevalletje mishandeling. Het slachtofferschap kan wat mij betreft niet carte blanche worden aangewend om zelf (zware) strafbare feiten te gaan plegen. Zolang je buiten de verdedigingsnoodzaak geweld gebruikt ben je dus strafbaar bezig. Ik zie werkelijk niet in wat daar zo problematisch aan zou zijn, dus ik zie ook niet waarom hier een nieuw wetsvoorstel voor nodig zou moeten zijn.
Dat zal ik je uitleggen:

Je verhaal is geheel in lijn met de realiteit, ware het niet dat ik

1. Niet in kan schatten of de inbreker mij aan zal vallen als hij mij bemerkt
2. Niet in kan schatten hoe ver de inbreker bereid is te gaan om zijn vrijheid in ieder geval voorlopig te behouden
3. Niet weet in hoeverre de inbreker een geoefend vechter is of niet
4. Niet weet of de inbreker gewapend is of niet

Neem je deze 4 niet geheel onbelangrijke punten mee in je overweging, dan kun je echt niet anders concluderen dan dat je als slachtoffer van inbraak 3 mogelijkheden hebt:

1. Je doet niets en hoopt op een goede afloop en/of ontvlucht je eigen huis
2. Je gaat op gematigde wijze de strijd aan en houdt daarbij goed rekening met het feit dat excessief geweld niet mag.
3. Je schakelt de inbreker uit

ad 1. Wat mij betreft niet in orde.

ad 2. Levensgevaarlijk, aangezien je de eerdere punten 1 t/m 4 niet kunt ruiken is de kans groot dat je zelf wordt gemolesteerd danwel doodgestoken.

ad 3. Je kiest voor je eigen veiligheid en schakelt de inbreker uit. Dat doe je dus niet met een halfzacht tikje op de neus, maar dat doe je dusdanig dat je zeker weet dat de inbreker jou niet meer zal kunnen verwonden.

Iedere andere conclusie is m.i. gelul vanuit een luie stoel die kant noch wal raakt... laat staan de realiteit van de situatie waar we het over hebben.
pi_58224902
@ Pappie_Chulo:
Ga je nu niet voorbij aan het feit dat een betrapte inbreker in de regel zal vluchten? En je puntje 3. over het algemeen niet nodig zal zijn.
pi_58225246
Ik hoop dat ze het erdoor krijgen, dan weet iedereen wat ie kan verwachten.
De boef een tik op zijn neus.
Ik een vrijbrief om een ieder die mijn huis ongevraagd binnen dringt er hardhandig uit te rammelen.

De boef denkt dan wel drie keer na voordat ie daadwerkelijk een huis binnen dringt in plaats van fluitend de deur open te breken om vervolgens jou wakker te maken om te vragen waar de juwelen liggen.
Ik hoef niet meer na te denken hoe te handelen, gewoon rammelen.
  dinsdag 22 april 2008 @ 13:29:16 #47
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_58225330
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 13:11 schreef DroogDok het volgende:
@ Pappie_Culo: (zonder H)
Ga je nu niet voorbij aan het feit dat een betrapte inbreker in de regel zal vluchten? En je puntje 3. over het algemeen niet nodig zal zijn.
In de regel wel.

Maar zodra dit niet het geval is?
pi_58226094
-nou nou ff rustig -

[ Bericht 98% gewijzigd door Rock_de_Braziliaan op 22-04-2008 18:49:28 ]
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  dinsdag 22 april 2008 @ 14:26:41 #49
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_58226658
Over dat hele verhaal van belastingen op erfenissen ben ik het zeker eens. Over dat geld is al een keer belasting betaald. Er is dus sprake van dubbele belasting.

Overigens ben ik het ook eens dat je wat meer geweld moet mogen gebruiken om een inbreker uit je huis te rammen mocht dat nodig zijn. Zoals al gesteld werd mishandelen nadat hij uitgeschakeld is is natuurlijk fout
Maar als hij wegloopt met de buit zou je hem ook niet mogen tegenhouden. Dat vind ik dus fout die buit zou je ook moeten mogen beschermen.

Ik woon nu in een land waar dat zou mogen (ook binnen grenzen). Maar goed ik heb een hond en zoals iedereen hier tralies voor mijn ramen en deur zodat inbreken wat moeilijker is.
mai pen rai
  dinsdag 22 april 2008 @ 14:31:05 #50
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_58226745
Laten ze die belasting op een erfenis maar persoonlijk bij mij thuis ophalen, dan kan ik die godvergeten dieven eindelijk een keer flink op hun bek slaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')