ttLaten we hier technieken delen om fietsendieven te bestrijden.
Mijn fiets is gelukkig al een tijd lang niet gestolen en ik hoop van niemand hier.
Maar ik heb er een stuk of zeven, acht rotervaringen mee.
1. Een goed slot. Mijnes was e 62,50. De ringen zijn van verhard staal, en te dik om met handmatige scharen door te knippen. Daar moet je dus een HUN HUN DEDEDEDE voor hebben
2. Je fiets
altijd met het slot aan het frame vastmaken, niet aan het wiel ofzo, dan vind je alleen je voorwiel terug, want die 2 moeren maak je zo los. De rest kunnen ze ook nog wel wat mee.
3. Je fiets absoluut niet zomaar tegen een gebouw zetten!! Die rotjunks tillen het achterwiel op en rijden hem zo weg. Of, wat ik ook wel heb gezien, een ploegje komt met een busje en gooit alles wat ze tegenkomen erin. Sloten regelen ze later thuis wel.
4. Ueberhaupt zeker niet vertrouwen op die zwakke ringslotjes om je achterwiel. Ram er een schroevedraaier in en weg is ie.
5. Maak je fiets aan iets
vasts vast, een nietje of een ander fietsenstalling ding.
Kijk uit trouwens! Want je zou denken een lantaarnpaal of een boom is ook ok, maar ik heb met m'n eigen ogen gezien dat de Afac (Amsterdamse fietsen gestapo) dan je dure slot doorzaagt met een motorzaag en je fiets op een pickup truck gooit als je dat doet.
Ik helemaal verbaasd "mag dat dan niet meneer?"
NEE, DAT IS GEMEENTE EIGENDOM. NIET AAN BOMEN, NIET TEGEN OPENBARE GEBOUWEN, NIET AAN LANTARENPALEN, ALLEEN AAN OFFICIELE FIETSENSTALLINGEN!
Oh.. okee.. sorry
(er was nog iets waar het niet aan vast mocht, wat me verbaasde, daar moet ik nog even weer opkomen..

)
- weet niet of het per gemeente verschillend is trouwens hoor (hoop het wel) maar zo gaat het in A'dam -
6. Zo hoog mogelijk je slot vastmaken. Veel dieven hebben zo'n knipper met een pedaal waar je op kan trappen om meer kracht te zetten, maar die zijn niet zo hoog, dus die werken alleen als je slot laag hangt.
7. Het beste is nog (als je echt heel zeker wilt zijn) om verschillende types sloten te nemen - zoveel gereedschap kunnen ze ook weer niet in hun binnenzak of vuile rugzak meenemen
Een beugelslot, een kettingslot en een ringslot. Omdat die rotdieven meestal maar gereedschap voor 1 bepaald type sloten bij zich hebben. Dus met meerdere soorten sloten laten ze die van jou staan.
Ik hoorde dat die abus ketting en ringsloten niet slecht uit de test kwamen. Wel weer 45 euro per stuk natuurlijk.
8. Een zo ouwe en onopvallend mogelijke fiets, met een kapot voorlicht en een vale kleur en een deuk.. dat hij er niet aantrekkelijk uitziet en er niet uitspringt. (natuurlijk wel licht op je fiets want de fietslampjesgestapo is ook nooit te beroerd om je een boete te geven, maar dan van die handige lampjes die je per setje in de Hema kan kopen)
---
Ik heb ooit gelezen dat de Consumentenbond een onderzoek had gedaan naar de beste fietsensloten. Heeft iemand daar een link naar?
Ik heb ook ooit gehoord dat een fietsendief advies gaf op televisie over hoe je diefstal kon voorkomen. Maar dat programma heb ik jammergenoeg nooit gezien. Iemand anders?
Weet iemand trouwens wat over het onderhoud van sloten? Want ik hoorde dat olie niet goed was. Dat je iets van stof erin moest spuiten? En hoe kan je ze roestvrij houden?
Mijn fiets is, zoals de meeste fietsen in A'dam, een buitenfiets.
[ Bericht 0% gewijzigd door Leef op 22-04-2008 10:34:47 ]