abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57802300
Elke dag worden er in Nederland 2000 fietsen gestolen.

In de 'risicosteden' (=een term van fietsverzekeraars en politie) ben je slechts houder, en geen eigenaar van een fiets.
Na 8 jaar in Amsterdam te hebben gewoond, en 2 jaar in Den Haag zijn er pak 'm beet 8 fietsen van mij gejat, hetzij vernield (ik heb tweemaal mijn fiets voorwielloos aangetroffen!).

Na jarenlang een gelaten houding te hebben gehad ('what can you do') ben ik het beu.
Ik heb de laatste jaren mijn fietsen verzekerd, en elke keer als de fiets wordt gejat, eindigt de verzekering. Ook wordt er minder uitgekeerd dan de fiets en toebehoren heeft gekost (alleen de aanschafwaarde van de fiets wordt vergoed!).
Zo is het ondanks de verzekering geen kosteloze grap.
Om nog maar niet te spreken van de frustratie die je voelt zodra je merkt dat je fiets weer eens ontvreemd is,

Ik heb maar weer eens een nieuwe fiets gekocht.
Ik heb geen stalling; wel lantaarnpalen en fietsenrekken. Uiteraard is de fiets uitgerust met een AXA ringslot Defender en een kettingslot, de ABUS Steel-o-Chain, welke laatste volgens een test van de Fietsersbond een van de beste sloten is.

Hebben jullie ook tips om het dieven zo moeilijk mogelijk te maken?
Wat ik heb gevonden:

-Fietsslot zo hoog mogelijk vastmaken, zodat de dief minder kracht kan zetten.
-Slot nooit alleen om voorwiel en vast object vastmaken, want dan loop je kans dat men je fiets steelt en alleen het voorwiel achterlaten. Haal het slot door het frame.
-Kabelsloten en spiraalkabels zijn nutteloos; die zijn zo doorgeknipt (ik zie ze ook overal liggen)

De fietsslotentests die ik heb gevonden zijn overigens allemaal vrij gedateerd. Misschien zijn daarin ook nieuwe ontwikkelingen?
pi_57802346
ik heb een axaslot met zo'n kabel die daarin past, maar dat is dus eigenlijk niks?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_57802382
U-vormige sloten zijn ook vrij nutteloos schijnt. D.m.v. draaiing snel open te breken.
En vermijdt het om je fiets op cs te stallen, de jatpogingen die zijn ondernomen op mijn fiets waren altijd daar.
Het mooi kotsende meisje.
pi_57802393
als ik m'n fiets op het station moet zetten, gaat 'ie altijd in de bewaakte stalling
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_57802434
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:40 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik heb een axaslot met zo'n kabel die daarin past, maar dat is dus eigenlijk niks?
Die sloten schijnen appeltje-eitje te zijn voor dieven.
In combinatie met een goed kettingslot zit je een stuk beter. Hoe meer verschillende sloten je hebt, hoe sneller de dief jouw fiets overslaat (kost teveel tijd!)
pi_57802441
Bewaakte stalling vaak gebruiken
Op het station in elk geval en in Haarlem zijn er een aantal welke gratis zijn. Echt perfect
  donderdag 3 april 2008 @ 12:46:09 #7
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_57802464
Ik geloof dat er ook chips bestaan waarmee je kan zien waar je fiets is. Maar dat weet ik niet zeker, zou ook nog iets kunnen zijn wat in ontwikkeling is.

Die sloten met gehadstaal zijn het beste (van die platte schakels)

Tips: Zet hem beter vast dan de fiets ernaast. Opvallend maken met kleuren en dingetjes in spaken enzo. Kinderzitje schijnt ook te werken.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_57802489
Ik woon al paar jaartjes in Den Haag (Laak), en heb hier 4 fietsen van mij buiten staan. Nog nooit gejat
  donderdag 3 april 2008 @ 12:49:28 #9
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_57802522
Ooit van een junk gehoord: Je AXA slot niet met moertjes en boutjes aan de fiets bevestigen, maar als los slot gebruiken. Zo kan er geen kracht achter worden gezet.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_57802559
Bij de NS Stations in mijn buurt zijn ook bewaakte stallingen.
Het liefst zou ik echter vanaf mijn huis op de fiets stappen!

Ik las ook ergens tips over de lokatie van het stallen:

-Vermijd het om je fiets te stallen waar het heel druk is: mensen zijn druk en letten niet op! Stations zijn dus een no-go.
-Stal je fiets bij een bushokje. Daar wachten constant mensen en die letten wel op.
pi_57802621
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:46 schreef maok het volgende:
Ik geloof dat er ook chips bestaan waarmee je kan zien waar je fiets is. Maar dat weet ik niet zeker, zou ook nog iets kunnen zijn wat in ontwikkeling is.

Die sloten met gehadstaal zijn het beste (van die platte schakels)

Tips: Zet hem beter vast dan de fiets ernaast. Opvallend maken met kleuren en dingetjes in spaken enzo. Kinderzitje schijnt ook te werken.
Lelijk maken lijkt mij ook een goed idee!
Ik spuit mijn fiets misschien wel geel met paarse stippen

En wat die kinderzitjes betreft: ik las juist dat dat een fiets juist jatgevoeliger maakt omdat de zitjes het goed doen op Marktplaats!
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:49 schreef Copycat het volgende:
Ooit van een junk gehoord: Je AXA slot niet met moertjes en boutjes aan de fiets bevestigen, maar als los slot gebruiken. Zo kan er geen kracht achter worden gezet.
Goeie tip
  donderdag 3 april 2008 @ 13:10:56 #12
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_57802941
Verroeste kutfiets gebruiken, met een slot dat drie keer zo duur is als de fiets zelf.
pi_57803197
Had hier een boel getypt toen mn bericht verdween

Maare, koop een slot met gehard stalen schakels en pleur dat U slot in de gracht. Die sloten met geharde schakels kunnen niet geknipt worden. Worden veel gebruikt in Utrecht en van de vele sloten die ik opengeknipt op straat heb zien slingeren is het nog nooit zo'n slot geweest. Ze zijn inmiddels vrij populair. Verder altijd je slot door je voorwiel en frame halen, anders eindig je op een dag met óf een frame, óf een wiel. Oh en ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat je hem áltijd, áltijd aan een paal of hek moet vastmaken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Becherovka op 03-04-2008 13:33:05 ]
obviously doctor, you've never been a thirteen year-old girl
pi_57803679
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:47 schreef Sympathiek het volgende:
Ik woon al paar jaartjes in Den Haag (Laak), en heb hier 4 fietsen van mij buiten staan. Nog nooit gejat
Hier idem (ook Laak toevallig).
Mijn fiets staat regelmatig bij Hollands Spoor, bij de HHS en in het centrum maar nog nooit gejat.
Den Haag is eigenlijk de enige plaats waar ik woon / heb gewoond, waar nog nooit een fiets van mij gejat is; inmiddels al ruim 8 jaar.
Ik maak 'm wel altijd met 2 sloten vast: zo'n gewoon vast Axa slot door het achterwiel en een ketting door frame en voorwiel ergens aan vast.
  donderdag 3 april 2008 @ 13:58:59 #15
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_57803887
fietsen
pi_57805839
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:47 schreef Sympathiek het volgende:
Ik moet zeggen dat er 7 zijn gejat in Amsterdam, en 1 in Den Haag!
Nu woon ik sinds een paar weken in Voorburg, ook een risicostad. Ik ben benieuwd.

foute opmerking:
Misschien blijft je fiets in Laak gewoon staan, omdat a) de meeste bewonders daar niet fietsen en b) omdat men daar meer op straat leeft en er dus controle is
/foute opmerking
pi_57857253
sloten...

Mensen nemen die fiets tegenwoordig gewoon met de hand mee, achter een scooter of op een aanhangwagen en gaan lekker thuis relax op hun gemak met een flex door de sloten heen..
en ja, ik weet het omdat ik hier in de buurt veel jongens ken die die dingen doen/hebben gedaan...;)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zaterdag 5 april 2008 @ 22:05:41 #18
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_57857480
Daarom moet je je fiets ook altijd ergens aan vast zetten.
Ik heb altijd twee sloten bij me: een los AXA slot en een kettingslot om de fiets aan een paal oid vast te maken.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_57859083
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 22:05 schreef Copycat het volgende:
Daarom moet je je fiets ook altijd ergens aan vast zetten.
Ik heb altijd twee sloten bij me: een los AXA slot en een kettingslot om de fiets aan een paal oid vast te maken.
En zo hoort het, want die laten ze dan meestal ook liggen
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 6 april 2008 @ 11:40:57 #20
157502 Cyclonist
Ohh yeah..
pi_57865509
Koop een (Weissenfels) gehard stalen kettingslot, en hang je fiets dan vast aan paal / rek met de ketting door het voorwiel en frame samen.

Meerdere sloten is eigenlijk nog beter, hoe langer ze er mee bezig zijn hoe minder aantrekkelijker het is. Zet je fiets dus naast een fiets die gemakkelijker te jatten is!

Een ouder rammelbakje kun je eventueel in alle kleuren van de regenboog spuiten, die verkoopt namelijk niet meer zo makkelijk door omdat hij zo herkenbaar is.
  zondag 6 april 2008 @ 11:41:31 #21
157502 Cyclonist
Ohh yeah..
pi_57865519
quote:
Op zondag 6 april 2008 11:40 schreef Cyclonist het volgende:
*oops*
  zondag 6 april 2008 @ 11:48:58 #22
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_57865628
*Zadel loshalen.
*Frame van fiets vullen met explosief materiaal.
*Ontsteking op afstand in frame plaatsen.

Fiets weg?

*Onsteking inschakelen.
*Kijken op het nieuws waar de explosie was.
*Lijk postuum als fietsendief aanwijzen.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_57865669
Kwam net iets interessants tegen in http://www.fietsersbond.nl/dbfilestream.asp?id=4429

Koop dus een slot met vierkante schakels. Een betonschaar kan het minste kracht zetten bij een maximaal geopende bek, hoe meer materiaal de betonschaar dus moet knippen bij het begin hoe lastiger het wordt.

Zie de top 3 in deze test, allemaal vierkante schakels.
pi_57867192
quote:
Op zondag 6 april 2008 11:48 schreef GizartFRL het volgende:
*Zadel loshalen.
*Frame van fiets vullen met explosief materiaal.
*Ontsteking op afstand in frame plaatsen.

Fiets weg?

*Onsteking inschakelen.
*Kijken op het nieuws waar de explosie was.
*Lijk postuum als fietsendief aanwijzen.
Iets vriendelijker variant: fiets onder stroom zetten. Schrikt ongetwijfeld af zonder dodelijk te zijn.
pi_57869320
Ik snap niet dat je 7 fietsen laat jatten.

AXA ringslot op de normale plaats. Een inderdaad een scooter of motorslot met gehard stalen (vierkante) schakels door het voorwiel en frame aan een paal/brug/hek etc etc.

Knappe jongen die dat los krijgt....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')