Elke dag worden er in Nederland 2000 fietsen gestolen.
In de 'risicosteden' (=een term van fietsverzekeraars en politie) ben je slechts houder, en geen eigenaar van een fiets.
Na 8 jaar in Amsterdam te hebben gewoond, en 2 jaar in Den Haag zijn er pak 'm beet 8 fietsen van mij gejat, hetzij vernield (ik heb tweemaal mijn fiets voorwielloos aangetroffen!).
Na jarenlang een gelaten houding te hebben gehad ('what can you do') ben ik het beu.
Ik heb de laatste jaren mijn fietsen verzekerd, en elke keer als de fiets wordt gejat, eindigt de verzekering. Ook wordt er minder uitgekeerd dan de fiets en toebehoren heeft gekost (alleen de aanschafwaarde van de fiets wordt vergoed!).
Zo is het ondanks de verzekering geen kosteloze grap.
Om nog maar niet te spreken van de frustratie die je voelt zodra je merkt dat je fiets weer eens ontvreemd is,
Ik heb maar weer eens een nieuwe fiets gekocht.
Ik heb geen stalling; wel lantaarnpalen en fietsenrekken. Uiteraard is de fiets uitgerust met een AXA ringslot Defender en een kettingslot, de ABUS Steel-o-Chain, welke laatste volgens een test van de Fietsersbond een van de beste sloten is.
Hebben jullie ook tips om het dieven zo moeilijk mogelijk te maken?
Wat ik heb gevonden:
-Fietsslot zo hoog mogelijk vastmaken, zodat de dief minder kracht kan zetten.
-Slot nooit alleen om voorwiel en vast object vastmaken, want dan loop je kans dat men je fiets steelt en alleen het voorwiel achterlaten. Haal het slot door het frame.
-Kabelsloten en spiraalkabels zijn nutteloos; die zijn zo doorgeknipt (ik zie ze ook overal liggen)
De fietsslotentests die ik heb gevonden zijn overigens allemaal vrij gedateerd. Misschien zijn daarin ook nieuwe ontwikkelingen?