In 1930 hadden we ook geen aangrezende vijanden, sterker nog, in 1937 kregen we wederom de zekerheid dat Duitsland ons al neutraal zou beschouwen.
Maargoed nu de realiteit...
Nederland was ooit heel machtig, we hebben potverdorie het vlaggenschip van engeland uit hun haven naar nederland gebracht....
Dat is lang geleden... Nederland is economisch nog wel machtig doordat we goed de handel bedrijven, maar we zijn geen militaire macht meer om rekening mee te houden. In feite zouden we het hele leger kunnen afschaffen, ons verdedigen tegen kwaadwillende kunnen we toch niet. De enige 2 redenen waarom de krijgsmacht in Nederland bestaansrecht heeft is om:
A) onze handelspositie in de VN en EU te versterken... Onze militairen die op dit moment uitgezonden zijn en waarvan er gisteren nog 2 stierven dienen op politiek niveau geen enkel ander doel dan een betere handelspositie te krijgen in onderhandelingen binnen de EU... Dat is hard, maar wel een feit. Nederland gaat daar echt de boel niet even oplossen en vrede stichten en schooltjes bouwen... Neen... maar op hoog politiek niveau, gesprekken die boven de krijgsmachts uitgaan is het gewoon simpel: in onderhandelingen kan Nederland nu zeggen: wij hebben dit en dit gedaan voor de unie... en in ruil daarvoor krijgen we een betere stem in bepaalde onderhandelingen en krijgen Nederlandse bedrijven meer orders. Kut voor de mensen die daar zitten, maar zo is het dus wel...
en
B) voor acute calimiteiten in Nederland zelf... En dan moet je vooral denken aan waternoodsrampen zoals 53, of dichterbij 93 toen de maas veel verder dan gebruikelijk buiten haar oevers trad.
Maar als een 'verschil makende krijgsmacht in conflicten' spelen wij helemaal geen rol meer hoor. Economisch en politiek belang +de zeldzame nationale rampen, daar is de krijgsmacht goed voor.
Ik wil er aan toevoegen dat ik dit zeker niet bedoel als flame tegen de militairen... ik vind dat iedereen die nu uitgezonden is onze steun verdient. En van mij krijgen ze die steun, ondanks dat ik het niet eens ben met die missie, maar ik ben het niet eens met die missie omdat ik weet welke belangen er echt spelen. En de bevolking aldaar, dat is echt niet de rede dat wij zo een dure operatie aangaan. Nederlanders zijn zakenmensen... als de weegschaal negatief doorslaat doen we het niet.