abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58189405
quote:
Op zondag 20 april 2008 20:08 schreef Iblis het volgende:

[..]

Naast dat je me woorden in de mond legt, omdat ik nergens zeg dat er dwang toegepast moet worden, is dit pas echt een sofisme.
Je antwoordde op de vraag of er verplicht moest worden voor het common good.
quote:
Als je zou weten, van te voren, bij wie het vaccin niet zo aanslaan, of bij wie het bijwerkingen zou hebben, dan zou je natuurlijk selectief hen niet kunnen inenten en de rest wel. Maar bij gebrek aan contra-indicaties is dat niet altijd mogelijk. Dan moet je je niet blind staren op een individueel overlijden, hoe triest dat ook is, terwijl er wellicht velen zijn die niet ziek geworden en overleden zijn.

En dat ís een moeilijke afweging, maar het lijkt me duidelijk dat als het om kinderziekten gaat, dat er met bijvoorbeeld polio en pokkeninentingen veel en veel meer levens gespaard zijn dan er door bijwerkingen veroorzaakt zijn. En inderdaad, dan doe je het voor het algemeen welzijn. Anders laat je velen het slachtoffer worden van enkelen.
Als daarmee *niet* bedoelde dat er inderdaad verplicht mag worden, waarbij helaas enkelen sneuvelen, vraag ik me toch af wat je dan wel bedoelde?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58193338
quote:
Op zondag 20 april 2008 19:53 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je belooft ook dat het waarschijnlijk per individu bescherming biedt en als geheel per groep. Medicatie moet natuurlijk altijd getest worden voor bijwerkingen, maar dat is lastig. Voor deze vaccins is echter veel onderzoek beschikbaar (HPV en griep-prikken zijn relatief nieuw). Zelfs als een griepprik een hartaanval veroorzaakt, kan die kans nog kleiner zijn dan de kans dat je anders aan de griep overlijdt.

Als je zou weten, van te voren, bij wie het vaccin niet zo aanslaan, of bij wie het bijwerkingen zou hebben, dan zou je natuurlijk selectief hen niet kunnen inenten en de rest wel. Maar bij gebrek aan contra-indicaties is dat niet altijd mogelijk. Dan moet je je niet blind staren op een individueel overlijden, hoe triest dat ook is, terwijl er wellicht velen zijn die niet ziek geworden en overleden zijn.

En dat ís een moeilijke afweging, maar het lijkt me duidelijk dat als het om kinderziekten gaat, dat er met bijvoorbeeld polio en pokkeninentingen veel en veel meer levens gespaard zijn dan er door bijwerkingen veroorzaakt zijn. En inderdaad, dan doe je het voor het algemeen welzijn. Anders laat je velen het slachtoffer worden van enkelen.
Hoe kunnen die velen nou slachtoffer worden van die enkelen .. ik snap nou echt niet hoe je daar bij kan komen ?
Jouw kinderen zijn dan toch wel gevaccineerd en als het vaccin nog steeds beschermd is er dus ook geen risico voor hun, dat is er pas als het vaccin niet meer beschermd omdat het virus gemuteerd is oid ..
en tja, voor zoiets kan het wel of niet inenten van echt iedereen je ook niet beschermen ..

Dus dit 'gevaar voor de volksgezondheid' slaat nergens op, temeer daar deze mensen van begin af aan niet mee hebben gedaan bij het vaccineren ..

Blijft dus over dat je het enkele kindje dat ziek wordt omdat zijn ouders gelovig zijn zielig vindt ?
pleased to meet you
pi_58194055
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 13:46 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Nu is de Bof nog een redelijk onschuldige ziekte, vergeleken met de andere ziektes uit het vaccinatieprogramma. Maar alle vaccinaties worden geweigerd, en voor hetzelfde geld zitten we over een paar jaar met een polio-epidemie. En degenen die worden getroffen zijn de kinderen van deze lui, die dus niet zelf de keuze hebben gemaakt om hun polio-shot niet te nemen.

Stelling: Vaccinatie moet verplicht worden gesteld.
Beetje grijs punt dit.
Aan de ene kanten denk ik: Mensen zouden absoluut helemaal niets MOETEN doen.
Aan de andere kant, als het een wat serieuzere ziekte is hebben we als maatschappij toch wel een probleem.
  maandag 21 april 2008 @ 08:49:38 #144
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_58196373
Wat heb ik me geërgerd aan die mensen daar zeg.

Zo'n moeder die op de radio komt met de onsterfelijke woorden: "Ze kunnen beter die ziekte gewoon krijgen, want dan hebben ze het maar gehad."

WTF!!! Benieuwd of ze dat ook zou zeggen als het polio was.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  maandag 21 april 2008 @ 08:56:30 #145
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_58196462
Hoop dat het ook allemaal in de "christen" zorgpolis valt, als je als kind polio krijgt nou dan heb je een aardige toekomst met hulpmiddelen.
Fijn dat soort ouders.
  maandag 21 april 2008 @ 08:58:58 #146
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58196498
quote:
Op maandag 21 april 2008 00:09 schreef moussie het volgende:

[..]

Hoe kunnen die velen nou slachtoffer worden van die enkelen .. ik snap nou echt niet hoe je daar bij kan komen ?
Jouw kinderen zijn dan toch wel gevaccineerd en als het vaccin nog steeds beschermd is er dus ook geen risico voor hun, dat is er pas als het vaccin niet meer beschermd omdat het virus gemuteerd is oid ..
en tja, voor zoiets kan het wel of niet inenten van echt iedereen je ook niet beschermen ..

Dus dit 'gevaar voor de volksgezondheid' slaat nergens op, temeer daar deze mensen van begin af aan niet mee hebben gedaan bij het vaccineren ..

Blijft dus over dat je het enkele kindje dat ziek wordt omdat zijn ouders gelovig zijn zielig vindt ?
Ik snap niet wat jij allemaal denkt te lezen in wat ik schrijf. Een frase als 'gevaar voor de volksgezondheid' heb ik nooit gebruikt. De rest van je reactie kan ik ook op geen enkele manier plaatsen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58197632
quote:
Op maandag 21 april 2008 08:58 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik snap niet wat jij allemaal denkt te lezen in wat ik schrijf. Een frase als 'gevaar voor de volksgezondheid' heb ik nooit gebruikt. De rest van je reactie kan ik ook op geen enkele manier plaatsen.
je hebt die woorden niet gebruikt, klopt, maar als, zoals jij stelt, velen het slachtoffer zouden kunnen worden van enkelingen is er toch sprake van 'gevaar voor de volksgezondheid' ?
pleased to meet you
  maandag 21 april 2008 @ 11:25:58 #148
3542 Gia
User under construction
pi_58199155
quote:
Op maandag 21 april 2008 10:10 schreef moussie het volgende:

[..]

je hebt die woorden niet gebruikt, klopt, maar als, zoals jij stelt, velen het slachtoffer zouden kunnen worden van enkelingen is er toch sprake van 'gevaar voor de volksgezondheid' ?
Vele kinderen kunnen het slachtoffer worden van enkele streng-religieuze christenen.

Slaat trouwens nergens op, dat niet vaccineren. Er staat helemaal nergens in de bijbel dat dát niet mag. Kan ook niet, want toen de bijbel werd geschreven bestond er nog geen vaccinatieprogramma.

Ik sta achter TS, gewoon verplichten. Sowieso alle religieuze achterlijkheden waar kinderen de dupe van worden, ziek, gemutileerd, enz.... gewoon verbieden.
  maandag 21 april 2008 @ 12:06:47 #149
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_58200070
quote:
Op maandag 21 april 2008 11:25 schreef Gia het volgende:

[..]

Vele kinderen kunnen het slachtoffer worden van enkele streng-religieuze christenen.

Slaat trouwens nergens op, dat niet vaccineren. Er staat helemaal nergens in de bijbel dat dát niet mag. Kan ook niet, want toen de bijbel werd geschreven bestond er nog geen vaccinatieprogramma.

Ik sta achter TS, gewoon verplichten. Sowieso alle religieuze achterlijkheden waar kinderen de dupe van worden, ziek, gemutileerd, enz.... gewoon verbieden.
Als het aan die fundamentalisten ligt, krijgen de dijken in zeeland ook geen onderhoud, want als god dat wil dan komt er wel een zondvloed.
  maandag 21 april 2008 @ 12:30:46 #150
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58200508
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:57 schreef sigme het volgende:

Als daarmee *niet* bedoelde dat er inderdaad verplicht mag worden, waarbij helaas enkelen sneuvelen, vraag ik me toch af wat je dan wel bedoelde?
Van mij mag het inderdaad verplicht worden. Of het verplicht moet worden is een tweede. Ik vind echter niet dat je een grootschalige inentingscampagne zoals tegen griep niet zou moeten afblazen omdat enkelen een hartaanval krijgen als je weet dat dit aantal minder is dan het aantal mensen dat overlijdt aan de griep.

Daarom, je moet je niet blindstaren op individuele gevallen waarbij het vaccin niet werkt, of zelfs een negatief effect heeft, als je weet dat niet-inenten een nog veel groter negatief effect heeft, omdat er dan bij een epidemie veel meer slachtoffers vallen.

En dat zeg ik omdat er een paar keer anecdotische gevallen zijn genoemd waarbij 'een vaccin niet volledig werkte' of 'geen bescherming bood' of 'mensen er ziek van werden'. Dat is stuk voor stuk vervelend, maar als je deze individuele gevallen – die je natuurlijk het liefst zou voorkomen – de graadmeter voor je algemene beleid laat zijn, dan laat je inderdaad velen het slachtoffer worden van enkelen. Eender als je niet besluit over te gaan tot inenting omdat er enkelen zijn die gemoedsbezwaren hebben.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58200647
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:09 schreef __________ het volgende:
Meh, niet zo hard tegen die ouders zijn he. Die zijn al generaties zo opgevoed en dat krijg je er niet zo 1-2-3 uit. Zeker niet als de dominee TV en internet tot verboden verklaart en je wereld al kleiner is. Met een beperkt wereldbeeld en opgevoed zijn met een dominee (of wat hebben ze?) die de dienst uitmaakt voor je verander je niet zo snel hoor.
Ik ben wel hard tegen die ouders, want ze nemen willens en wetens risico's met de gezondheid van hun kinderen. Als ik mijn verzekeraar ga melden dat ik komende zomervakantie ga bergbeklimmen, wordt de premie van mijn reisverzekering ook verhoogd. Zo kun je ook bepaald gedrag hebben waar een verzekeraar niet voor in wil staan. Vergelijk het maar een beetje met: een auto-ongeluk krijgen terwijl je geen gordel droeg, of diefstal van je fiets melden terwijl deze niet op slot stond. Als je bewust bepaalde risico's neemt, kun je niet van een verzekeraar gaan verwachten dat deze de volle schade dekt.
pi_58200733
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:24 schreef sigme het volgende:
Deze gelovigen zijn gewoonlijk niet verzekerd, vanwege hetzelfde uitgangspunt dat inenting verbiedt: je moet (on)geluk nemen zoals dat komt. Maakt het het ook maar een spat anders? Nee -> waardeloos argument dus.
Bij mijn weten ben je in Nederland verplicht verzekerd voor zorg en is elke zorgverzekeraar verplicht om je aan te nemen.
quote:
Misschien moet je die kinderen wel beschermen tegen enge mensen met enge spuiten? Veel van die kinderen groeien op tot mensen die zich niet willen inenten, niet willen verzekeren, en hun kinderen niet willen laten inenten of verzekeren.
Dat is dan eenvoudig strafbaar te stellen.
quote:
Of moeten we deze mensen het recht op eigen lichaam, ziel, geweten maar gewoon afnemen? Wij weten het beter, dus wij vernietigen uw leefwijze. Beschaving & vooruitgang.
Soms moet je mensen tegen zichzelf beschermen. Dan is het inderdaad gerechtvaardigd om te zeggen: wij weten het beter. Want in dit specifieke geval weten we dat namelijk ook. Overigens - nogmaals - heb ik er niets op tegen dat deze mensen zich niet inenten, maar dan moeten ze ook op de blaren gaan zitten. En wat het recht op eigen lichaam betreft: dit soort religieuze fundamentalisten zijn de eersten die juist ANDEREN het beschikkingsrecht over hun eigen lichaam willen ontnemen. Denk aan de dogma's rondom euthanasie, abortus en anticonceptie.
pi_58206121
quote:
Op maandag 21 april 2008 12:43 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Bij mijn weten ben je in Nederland verplicht verzekerd voor zorg en is elke zorgverzekeraar verplicht om je aan te nemen.
behalve gemoedsbezwaarden, die hebben idd een ander potje daarvoor
http://www.refdag.nl/arti(...)enverzekeringen.html
quote:
Dat is dan eenvoudig strafbaar te stellen.
[..]

Soms moet je mensen tegen zichzelf beschermen. Dan is het inderdaad gerechtvaardigd om te zeggen: wij weten het beter. Want in dit specifieke geval weten we dat namelijk ook. Overigens - nogmaals - heb ik er niets op tegen dat deze mensen zich niet inenten, maar dan moeten ze ook op de blaren gaan zitten. En wat het recht op eigen lichaam betreft: dit soort religieuze fundamentalisten zijn de eersten die juist ANDEREN het beschikkingsrecht over hun eigen lichaam willen ontnemen. Denk aan de dogma's rondom euthanasie, abortus en anticonceptie.
Ergens klopt die redenatie niet .. eenvoudig strafbaar stellen, hun dat stukkie zelfbeschikkingsrecht afnemen .. want wat gebeurt er dan met jouw zelfbeschikkingsrecht ? Jij mag wel zelf beslissen maar hun niet ?
pleased to meet you
  maandag 21 april 2008 @ 22:53:44 #154
3542 Gia
User under construction
pi_58214446
quote:
Op maandag 21 april 2008 12:06 schreef Noway666 het volgende:

[..]

Als het aan die fundamentalisten ligt, krijgen de dijken in zeeland ook geen onderhoud, want als god dat wil dan komt er wel een zondvloed.
Ruimt wel op, dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')