quote:
'Verstandig om Ajax te laten lopen'
GRONINGEN - Als zoon Stef scoort, maakt vader Hans Nijland een ereronde over de FC Groningen-tribune. De spits (19) en de directeur (47) over hun vriendschap en tegengestelde karakters.
De vraag op wie het debuut van Stef Nijland in het eerste elftal van FC Groningen de meeste indruk maakte, is lastig te beantwoorden.
Op Stef zelf of op vader én directeur van de club Hans?
Natuurlijk: Stef, die vanaf zijn negende voor Groningen speelt, zag in zijn eerste wedstrijd een langgekoesterde wens vervuld. Helemaal dankzij de winst op NAC en zijn voorzet die tot een doelpunt leidde. Maar het was Nijland senior die een doelpunt van zijn zoon vierde met een uitbundige ereronde over de tribune. ,,Pas bij terugkomst op m'n plek, hoorde ik dat die goal was afgekeurd wegens buitenspel!''
Direct na afloop troffen de twee elkaar in de catacomben. ,,We hebben elkaar omhelsd. Een mooi moment,'' zegt Stef. En zijn vader: ,,Ik beleefde die avond heel intens. Dit is het begin van een nieuwe periode, besefte ik. Dat ik directeur van onze club ben, maakte toen niet meer uit. Ik was gewoon een supertrotse vader.''
De twee bleven er zelfs na de lange nachtelijke terugrit van Breda naar Groningen over praten. Ruim twee uur lang analyseerden vader en zoon in de huiskamer het duel. ,,Door de adrenaline kon ik niet slapen,'' zegt Stef. ,,We hebben de beelden teruggekeken. M'n vader had over al m'n balcontacten wel een mening.'' Hans, schuldbewust: ,,Doe ik niet bij elke wedstrijd hoor.''
Wel volgt hij elke stap van zijn zoon in het shirt van FC Groningen van dichtbij. Logisch. Hans Nijland heeft de dagelijkse leiding over de club die in de play-offs gaat strijden om een plek in de UEFA Cup. Het bracht hem al vier maanden na Stefs debuut in een merkwaardige situatie: Ajax meldde zich voor zijn eigen zoon, die al snel is uitgegroeid tot een van Groningens waardevolste talenten.
,,Er was serieuze interesse,'' zegt Stef. ,,Natuurlijk overleg ik in zo'n geval met m'n vader. Wat vind jij de juiste keuze, vroeg ik.'' Hans: ,,Ik zei: 'Beslis zelf wat het beste voelt.' Maar hij verlangde mijn oordeel. Laat ik zeggen dat ik zijn besluit bij Groningen te blijven erg verstandig vond.''
Stef: ,,Uiteindelijk is straks een sportieve uitdaging meer waard, maar ik krijg bij Groningen veel vertrouwen en kan nog veel leren. Bovendien heb ik hier mijn familie en vrienden om me heen. Ik zag geen reden om zo jong al te vertrekken.''
Hans: ,,Zo'n gesprek met Stef voer ik natuurlijk als vader, niet als directeur van Groningen. Logisch. Ik wil het beste voor mijn zoon. In het begin probeerde ik krampachtig aandacht voor onze band te vermijden, had bijvoorbeeld nooit ingestemd met een interview als dit.
,,Tegen Stef zei ik ook: Als jij in het eerste komt, stap ik op. Maar nu gaat alles zo goed dat niemand er een probleem van maakt. Is er ook niet. Stef is mijn zoon, maar trainer Ron Jans maakt de opstelling. Niet ik. Heel duidelijk. Al heb ik de onderhandelingen over Stefs contract wel aan onze financieel directeur overgedragen. Jammer voor Stef: Erik Mulder is zo zuinig dat hij een dubbeltje doormidden kauwt.''
Stef woont sinds twee maanden op zichzelf in Groningen. In een zelf gekocht appartement. Vader Hans hielp wel bij die contractonderhandelingen. Hoewel hij het jammer vindt dat Stef niet altijd meer thuis is. ,,Maar hij is negentien en mag zelfstandig worden.''
Toch komt Stef nog vaak naar huis. ,,Om z'n cluboverhemd te laten strijken en z'n schoenen te laten poetsen,'' zegt Hans, die vindt dat Stef en hij een sterke onderlinge band hebben. ,,M'n kinderen houd ik graag dicht bij me, ik probeer hen in alles wat ze doen te helpen. Stef bel ik elke dag. Gewoon even vragen hoe het gaat.''
Stef: ,,Doet hij soms wel drie keer op een dag. Ik neem niet altijd meer op.'' Hans, onverstoorbaar: ,,Maar m'n andere kinderen geef ik evenveel aandacht. Neem m'n oudste zoon Johan. Hij is koerier, zit 's ochtends vroeg al op de weg. Bel ik altijd even om te vragen waar hij heen rijdt.''
Dankzij FC Groningen zien de Nijlands elkaar weer vaker dan in Stefs tienerjaren, vlak nadat Hans scheidde van Stefs moeder. Dat is inmiddels zeven jaar geleden. Stef: ,,Ik ging bij m'n moeder wonen, bleef m'n vader ook zien, maar toch minder vaak dan nu.''
Hans: ,,Een zware tijd was het. Voor iedereen. Het stranden van een huwelijk zorgt dat er veel zekerheid wegvalt. Ik stak toen nóg meer tijd in mijn werk, was niet vaak thuis. Ik ben niet het type om alleen voor de buis te zitten, maar de band met mijn kinderen is goed gebleven.''
Stef: ,,Er ontstonden wel nieuwe situaties. M'n vader kreeg een nieuwe vriendin, m'n moeder een vriend. Later ging mijn vader samenwonen en kwam er nog een zusje bij. Was even schrikken. We waren met m'n broers en zus best hecht met z'n vieren. Ineens kwam er een vijfde bij. Ik moet eerlijk zeggen: ik had tijd nodig om er aan te wennen. Vond al die veranderingen gewoon gek. Dat heb je ook gemerkt, pa.''
Hans: ,,Zeker, maar dat was logisch. We konden er trouwens ook om lachen. 'Nu moeten we de erfenis straks door vijf delen,' zei jij nog. M'n oudste dochter merkte op: 'Ik had je eerder achter een rollator, dan weer achter de kinderwagen verwacht.' Ach, iedereen moest z'n draai even vinden, maar het gaat nu hartstikke goed.'' Stef: ,,M'n zusje is nu drie. Ik ben nog geen kinderoppas, maar wel dol op haar.''
Vader en zoon delen hun passie voor voetbal en, zo zegt Hans, de wil om 'het maximale te halen uit wat we doen. Stef op het veld. Ik op kantoor.' ,,Maar verder,'' vindt Stef, ,,zijn we totaal verschillend.''
Hans: ,,Stef lijkt veel meer op z'n moeder. Hij is vrolijk, sociaal en redelijk slim. Bescheiden ook. Dat laatste ben ik absoluut niet. Ik vind ook dat Stef soms wat minder ingetogen mag zijn, maar dat zit in hem. Hij is heel vriendelijk. Zie ik ook in zijn omgang met zijn broers en zussen. Gaat heel leuk.
,,Ik heb,'' zegt Hans Nijland, ,,Stef nooit hoeven stimuleren om te voetballen. Hij kon de bal nooit loslaten. Ging bij bedtijd met de bal aan zijn voet de trap op. Huiswerk? Daar lette ik weinig op. Je kunt kinderen 20.000 keer naar hun kamer sturen, maar ze moeten het zelf doen.''
Stef: ,,Als ik thuiskwam, vroeg m'n moeder altijd: 'Hoe was het op school?' Dan kwam mijn vader ertussen: 'Nee, vertel eerst hoe de voetbaltraining was'.''
Hans: ,,Stef heeft de havo afgemaakt. Daarna adviseerde ik hem een stap naar het atheneum. Ging voor geen meter. Het voetballen bij Groningen werd steeds serieuzer. Ik zei: Stop maar en richt je op je sport, maar doe er wel wat naast. Voetballers hebben zoveel vrije tijd. Doe iets nuttigs, denk ik vaak. Dat gespeel op die spelcomputer de hele dag!''
Stef: ,,Ik doe nu een mbo-opleiding marketingcommunicatie. Leer ik ook Spaans bij. Altijd handig zo'n wereldtaal.''
Hoe omschrijft Stef zijn vader? ,,Een enorme doorzetter. Als hij iets wil, geeft hij niet op voordat hij het bereikt heeft. Hij stelt scherpe doelen. Mooi voorbeeld is een wedstrijd die we afgelopen jaar met het beloftenelftal speelden. 'Ik krijg het stadion vol', beloofde mijn vader steeds. Heel ambitieus. Natuurlijk raakte het niet uitverkocht. Toch waren er wel 11.000 toeschouwers. Erg veel, maar hij zit er in zo'n geval enorm mee dat hij zijn woorden niet waarmaakt.'' Hans knikt: ,,Wat was ik boos toen. En we verloren nog met 2-0 ook.''
Komende zomer gaan vader en zoon twee weken op vakantie naar Italië. Hans verheugt zich er op. ,,Stef gaat mee met mijn vrouw en onze dochter. Geweldig vind ik dat! Gaan we lekker samen dingen ondernemen: voetvolleyen of even de stad in. Vorig jaar zijn we met z'n tweeën een week naar Ameland geweest. Samen op golfles. Natuurlijk gaat dat dan superfanatiek. Stef won helaas weer. Die is net wat handiger.''
Stef: ,,Vaak wil m'n vader ook mee hardlopen. Dat houdt hij dan twee kilometer vol.''
Over al te persoonlijke zaken spreken vader en zoon op zo'n tripje niet. ,,Daar zitten we allebei niet zo op te wachten,'' aldus Stef. En Hans: ,,Als hij ruzie met zijn verkering heeft, is dat zijn zaak. Stef heeft een leuke vriendin. Ik hoop dat ze gelukkig worden. Verder bemoei ik me er niet mee. Maar beter ook. Door een tijdschrift werd me laatst gevraagd Stefs leven over vijf jaar te voorspellen. 'Dan is hij getrouwd met z'n huidige vriendin,' zei ik. Niet zo slim: binnen een maand was het uit.''
Sportwereld