Klopt, maar ik was gewoon benieuwd naar wat jullie erop te zeggen hadden.quote:Op woensdag 7 mei 2008 22:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Bewijs jij dagelijks het niet-bestaan van alles waarvan je niet overtuigd bent?
Gelovigen stellen dat er een God is, de bewijslast ligt bij hen.
Een atheïst is net zo min bezig met het vinden van bewijs voor het niet-bestaan van god als een gelovige dat is voor het niet-bestaan van zaken waar hij zelf niet in gelooft.quote:Op donderdag 8 mei 2008 13:39 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Klopt, maar ik was gewoon benieuwd naar wat jullie erop te zeggen hadden.
Om maar het antwoord op de vraag te geven (in plaats van bewijslast verleggen):quote:Op woensdag 7 mei 2008 21:08 schreef Knevelt het volgende:
Een vraag aan de atheïsten: Hoe kun je het niet-bestaan van God bewijzen?
Als god niet almachtig is, feilbaar is, dan is er altijd een theoretische mogelijkheid dat hij door een ander te verslaan is. Hooguit is dat in de praktijk nooit voorgekomen. Aangezien het voor veel gelovigen ook om de theoretische piemellengte van hun god gaat, denk ik dat weinig dat zullen accepteren.quote:Op donderdag 8 mei 2008 12:33 schreef Dwerfion het volgende:
Alleen zullen gelovigen, als ze er over nadenken, almacht helemaal niet zo definieren. De boodschap is meer dat zijn God boven al het andere staat in macht. Er is niets wat een almachtig God kan verslaan. Als je dat niet als toehoorder er niet uit kunt halen, dan is er gewoon sprake van miscommunicatie. Het heeft dan ook geen zin om dan te zeggen dat de God van die gelovige niet bestaat.
Maar polytheïsten kennen toch wel sterkere en minder sterke goden? Vaak zelfs halfgoden.quote:Op donderdag 8 mei 2008 20:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Als god niet almachtig is, feilbaar is, dan is er altijd een theoretische mogelijkheid dat hij door een ander te verslaan is. Hooguit is dat in de praktijk nooit voorgekomen. Aangezien het voor veel gelovigen ook om de theoretische piemellengte van hun god gaat, denk ik dat weinig dat zullen accepteren.
Hoe definieer je almacht dan?quote:Op donderdag 8 mei 2008 20:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Als god niet almachtig is, feilbaar is, dan is er altijd een theoretische mogelijkheid dat hij door een ander te verslaan is.
Sowieso, omdat Atheisme niet noodzakelijk iets te maken heeft met evolutie.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 09:01 schreef Iblis het volgende:
Is de evolutietopic niet beter voor deze filmpjes? De maker geeft namelijk aan een Christen te zijn.
Maar het 'niet-bestaan' kan wel met een behoorlijke waarschijnlijkheid vastgesteld worden...quote:Op donderdag 8 mei 2008 19:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Om maar het antwoord op de vraag te geven (in plaats van bewijslast verleggen):
Het niet-bestaan van iets kan je niet bewijzen. Dat god/goden niet bestaan kan niet bewezen worden.
Hoe?quote:Op vrijdag 9 mei 2008 13:17 schreef DubzOne het volgende:
[..]
Maar het 'niet-bestaan' kan wel met een behoorlijke waarschijnlijkheid vastgesteld worden...
Ja waarom zou ik daar m'n nek over moeten breken? Ik heb helemaal geen behoefte aan een almachtige god. Je kunt het definieren als "macht over alles", maar dat is logisch inconsistent, of je kunt het definieren als "op dit moment het allermachtigst", maar dan moet je accepteren dat er in potentie een machtiger iemand op kan staan.quote:
Door de noodzaak van een God weg te nemen en de mogelijke of geclaimde effecten van Goden anders te verklaren. Daarmee bewijs je niet dat God niet bestaat, maar daarmee word wel het bestaan van God overbodig en maakt het het universum nodeloos ingewikkeld.quote:
Stel ik creer een wereld. Die wereld bestaat uit een vissekom met daarin water en 2 vissen. Ik geef die vissen de mogelijkheid om samen te werken. Als ze dat optimaal doen hebben ze 10 macht-eenheden.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 15:20 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja waarom zou ik daar m'n nek over moeten breken? Ik heb helemaal geen behoefte aan een almachtige god. Je kunt het definieren als "macht over alles", maar dat is logisch inconsistent, of je kunt het definieren als "op dit moment het allermachtigst", maar dan moet je accepteren dat er in potentie een machtiger iemand op kan staan.
Is macht te kwantificeren op een lineaire schaal?quote:Op vrijdag 9 mei 2008 16:34 schreef Dwerfion het volgende:
Stel ik creer een wereld. Die wereld bestaat uit een vissekom met daarin water en 2 vissen. Ik geef die vissen de mogelijkheid om samen te werken. Als ze dat optimaal doen hebben ze 10 macht-eenheden.
Niet per se, want wellicht heb je voor sommige acties ‘12 macht eenheden’ nodig?quote:Ik sta buiten de vissekom en verder is er niks buiten de vissenkom. Ik heb 11 macht-eenheden. Heb ik dan macht over alles? Ben ik dan almachtig (in de zin van 'macht over alles')?
Wat dat betreft ben ik het wel eens met Dawkins aanpak. Een (min of meer) wetenschappelijke benadering door een God-hypothese te formuleren en te onderzoeken. Er zijn genoeg gevens - die staan bijvoorbeeld in religieuze geschriften - voor handen die getoetst kunnen worden.quote:
Het idee van een God of hogere macht is niet exclusief Abrahamistisch noch vereist het religieuze geschriften. Je zou specifieke godsbeelden kunnen ontkrachten, maar nooit het algemene concept van een god / hogere macht. Het godsbeeld dat afhankelijk is van het idee van de erfzonde veroorzaakt door Eva is bijvoorbeeld te ontkrachten doordat wel is gebleken dat van dat verhaaltje weinig klopt. Je ziet niet voor niets dat religieuze denkbeelden evolueren. Tornen aan bepaalde zaken binnen het Christendom was 500 jaar geleden godslastering, terwijl dat nu gewoon onderdeel is van de doctrine.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 17:17 schreef DubzOne het volgende:
[..]
Wat dat betreft ben ik het wel eens met Dawkins aanpak. Een (min of meer) wetenschappelijke benadering door een God-hypothese te formuleren en te onderzoeken. Er zijn genoeg gevens - die staan bijvoorbeeld in religieuze geschriften - voor handen die getoetst kunnen worden.
Eens. Maar het concept God / hogere macht wordt altijd geoperationaliseerd, waardoor het dus ook te 'toetsen' is.quote:Op woensdag 28 mei 2008 12:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het idee van een God of hogere macht is niet exclusief Abrahamistisch noch vereist het religieuze geschriften. Je zou specifieke godsbeelden kunnen ontkrachten, maar nooit het algemene concept van een god / hogere macht. Het godsbeeld dat afhankelijk is van het idee van de erfzonde veroorzaakt door Eva is bijvoorbeeld te ontkrachten doordat wel is gebleken dat van dat verhaaltje weinig klopt. Je ziet niet voor niets dat religieuze denkbeelden evolueren. Tornen aan bepaalde zaken binnen het Christendom was 500 jaar geleden godslastering, terwijl dat nu gewoon onderdeel is van de doctrine.
Probeer de definitie van "ietsisten" maar eens te operationaliseren.quote:Op woensdag 28 mei 2008 12:28 schreef DubzOne het volgende:
[..]
Eens. Maar het concept God / hogere macht wordt altijd geoperationaliseerd, waardoor het dus ook te 'toetsen' is.
Dat lijkt mij niet correct. De meeste atheïsten stellen dat atheïsme niet meer behelst dan de opvatting dat de theïstische propositie 'god bestaat / goden bestaan' niet waar is. Daaruit volgt uiteraard dat alles wat gebaseerd is op de juistheid van die propositie ook niet waar is. Ik weet niet precies hoe hij hier dan een volledig wereldbeeld uit destilleert, maar ik kan bijvoorbeeld ook wel een boek schrijven over het feit dat de aanname van uniformiteit van processen in tijd en ruimte een volledig wereldbeeld behelst. Daar is namelijk praktisch alles wat ik doe op gebaseerd.quote:Ik vind het interessant om eens te lezen over een positief, atheistisch wereldbeeld, ipv, zoals de theoloog op zijn website schrijft: "de meeste atheïsten verdedigen de merkwaardige lezing dat het atheïsme niet meer behelst dan de opvatting ‘dat religie niet waar is’.Flanagan laat zien dat we hier wel degelijk te maken hebben met een ‘full fledged weltanschaung’."
Als ik zo even de editorial reviews op Amazon lees dan lijkt het mij erg interessant. Bovendien lijkt de opzet ook niet zozeer uit te gaan van atheïsme maar van materialisme / naturalisme. Ik krijg de indruk dat de kern van het boek in deze zin uit een van de reviews wordt weergegeven:quote:Op vrijdag 5 september 2008 11:41 schreef CaMeRooN het volgende:
Nu een paar vragen: Is dit boek een aanrader? Is Flanagan (enigzins) geslaagd in zijn opzet? Of is het echt het "propageren van het atheïsme door het theïsme onder vuur te nemen"?
En, weet iemand nog meer boeken waarin wordt geprobeerd een atheistisch wereldbeeld te beschrijven, zonder dat het reactief is tov theistisch wereldbeeld?
quote:Science tells us that we're imperfect products of biological trial and error, reconstituted remnants of exploded stars, and likely to be gone in the time it takes the Universe to make a cup of coffee. Some people find this unsettling, but Flanagan thinks we can handle it.
Wat versta jij onder abrahamitische religies ? Bedoel je niet de abrahamythische religies ?quote:Op woensdag 28 mei 2008 12:11 schreef DubzOne het volgende:
Vorige week een aardig boekje gelezen van Guus Kuijer: Hoe een klein rotgodje God vermoordde
Af en toe zeer mooi beredeneerd hoe gelovigen die Abrahamistische religies aanhangen het idee God eigenlijk lasteren... Een interessante, leuke en originele invalshoek!
[ afbeelding ]
Ik bedoel het eerste, dus de abrahamistische religies. Oftewel het Jodendom, Christendom en de Islamquote:Op zondag 7 september 2008 21:08 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Wat versta jij onder abrahamitische religies ? Bedoel je niet de abrahamythische religies ?
Dat zit nog lastiger dan je denkt. Existentialisme is over het algemeen voor mij een filosofie van geen 'smoesjes'. Jij bent volledig verantwoordelijk voor je leven te allen tijde. Een vrij simpele boodschap, maar de filosofen die doorgaans bij die beweging worden geassocieerd zijn alles behalve simpel en geen van allen zouden erkend hebben - op Sartre na - dat ze überhaupt lid ervan waren.quote:Op donderdag 17 april 2008 17:09 schreef speknek het volgende:
[..]
Oh? Je kunt volgens mij moeilijk tegelijk in een persoonlijke god geloven en Existentialist zijn.
Dat zijn eerder conceptuele problemen binnen de godsdienstfilosofie dan daadwerkelijk een bewijs dat God niet bestaat.quote:Op woensdag 7 mei 2008 22:19 schreef speknek het volgende:
[..]
Hangt een beetje van het godsbeeld af. Als iemand zegt dat god almachtig is bijvoorbeeld, kun je een contradictie afleiden. Zelfde voor alwetend, of nog wat dingen.
Bizarre wat ik er aan vind is dat ik daar gewoon een paar gastjes zie met kenmerken van religieuzen.quote:Op dinsdag 30 december 2008 14:25 schreef SpecialK het volgende:
Muah... bizar?
Je bedoeld neem ik aan gewoon "niet tot matig grappig"?
Die gasten van Jackass zijn "bizar".
Na ongeveer 1000 keer almeegeknikt te hebben als jij of iemand anders riep dat "voorbeeld x" natuurlijk niet representatief is voor groep y vraag ik me wel af waar je precies heen wilt hiermee.quote:Op dinsdag 30 december 2008 16:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Bizarre wat ik er aan vind is dat ik daar gewoon een paar gastjes zie met kenmerken van religieuzen.
Ik zit me af te vragen hoe deze twee verschillend zijn. Of je moet God als iets anders dan conceptueel opvatten.quote:Op vrijdag 26 december 2008 02:22 schreef Friek_ het volgende:
Dat zijn eerder conceptuele problemen binnen de godsdienstfilosofie dan daadwerkelijk een bewijs dat God niet bestaat.
Ik ben nooit een theïst geweest, maar ik word continue geconfronteerd met andermans religie. Zo zijn er heel veel zaken verboden of streng gereguleerd (drugs en euthanasie bijvoorbeeld) uit religieuze overwegingen. Ik word door gelovigen gedwongen om met religie bezig te zijn. Zonder gelovigen was ik ook geen atheïst geweest.quote:Op donderdag 29 januari 2009 14:03 schreef vaarsuvius het volgende:
De reden dat atheisten zoveel met religie bezig zijn is denk ik omdat ze veelal daarvoor theisten zijn geweest en er toen ook al veel over nadachten, wellicht meer dan de gemiddelde mens. Door al dat nadenken gingen ze twijfelen en tenslotte werden ze atheïst. Dit betekent niks meer en niks minder dan dat ze niet geloven in een goddelijk wezen. Het betekent niet dat ze plotseling niet meer nadenken, juist over die dingen (levensvragen, wat doen we hier, waarom zijn we hier, ethiek etc) blijven atheïsten ook nadenken, en dat blijft ze in aanraking brengen met religie.
quote:Op donderdag 29 januari 2009 16:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben nooit een theïst geweest, maar ik word continue geconfronteerd met andermans religie. Zo zijn er heel veel zaken verboden of streng gereguleerd (drugs en euthanasie bijvoorbeeld) uit religieuze overwegingen. Ik word door gelovigen gedwongen om met religie bezig te zijn. Zonder gelovigen was ik ook geen atheïst geweest.
quote:LONDEN - In Groot-Brittannië konden forenzen en voorbijgangers de afgelopen weken – geamuseerd of geërgerd – al kennis nemen van een atheïstische campagne.
[..]
Maar vanaf maandag slaan de christenen terug. Ze hebben advertentieruimte gekocht op 175 bussen, die van diverse teksten zullen zijn voorzien. Onder meer: ‘Er is zeker een God. Dus word lid van de Christelijke Partij en geniet van je leven’ en ‘Er IS een God, GELOOF. Maak je niet druk en geniet van je leven’.
Het staat ook op de FP: Christenen slaan terug met eigen busreclamesquote:Op donderdag 5 februari 2009 15:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Christenen slaan terug!
[..]
Schrijf je voor de Volkskrant?quote:Op donderdag 5 februari 2009 16:14 schreef Triggershot het volgende:
Mijn nieuwsberichten worden hier gequote
quote:Nee, de atheïst moet op een dood spoor zitten. Wie er zo’n warrig wereldbeeld op na houdt, de evolutietheorie verkopen en tegelijkertijd een wereldbeeld onderhouden dat strijdig is met deze evolutietheorie, moet wel veel belangen te verdedigen hebben. Hoe bestaat het dat de atheist, zonder het eigen wereldbeeld kritisch door te lichten, van zichzelf zegt ‘rationeel’ te zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |