Bijvoorbeeld ja. Het zou overigens wel heel prettig zijn als chromosomenonderzoek autisme kon aantonen en dus uitsluiten, maar ik denk dat dat nog wel een tijd zal duren (en dan nog is het maar de vraag of je kan aantonen welke gradatie en dergelijke)quote:Op zondag 20 april 2008 21:18 schreef Emel het volgende:
[..]
Alleen aanwijzingen jaChromosomenonderzoek bij een vermoeden van autisme? Ik zie het in de praktijk niet. Het lijkt me dat ze zo'n onderzoek doen als ze bijv. denken aan een algehele achterstand (bijv. syndroom van Down).
Ja, maar meer vriendjes willen is denk ik normaal bij kinderen? Ik weet niet of dat heel erg met autisme samenhangt. Hoe meer vriendjes, hoe meer populariteit, hoe meer feestjes, noem maar opquote:Op zondag 20 april 2008 21:20 schreef Emel het volgende:
[..]
Veel van de kinderen die ik zie zouden meer vriendjes willen maar vinden ook fijn om alleen te zijn. Er hoeft geen sprake te zijn van een sociaal isolement.
Ik ben benieuwd naar zijn uitleg. We kunnen het iig nog weerleggen tochquote:Op zondag 20 april 2008 21:20 schreef Troel het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld ja. Het zou overigens wel heel prettig zijn als chromosomenonderzoek autisme kon aantonen en dus uitsluiten, maar ik denk dat dat nog wel een tijd zal duren (en dan nog is het maar de vraag of je kan aantonen welke gradatie en dergelijke)
het zal wel aan mij liggen, ik krijg er een beetje een troll-gevoel bij
Niet bij ieder kind met pervasieve ontwikkelingsstoornis he. Natuurlijk hoort het ook bij kind-zijn.quote:Op zondag 20 april 2008 21:22 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, maar meer vriendjes willen is denk ik normaal bij kinderen? Ik weet niet of dat heel erg met autisme samenhangt. Hoe meer vriendjes, hoe meer populariteit, hoe meer feestjes, noem maar op
Je zou dus eerder verwachten dat een autistje dus liever minder vriendjes heeft
Ja, er zit hier behoorlijk wat kennisquote:Op zondag 20 april 2008 21:23 schreef Emel het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar zijn uitleg. We kunnen het iig nog weerleggen tochGenoeg kennis hier.
Ik weet niet of ik als kind heel erg bewust was van mijn beperkingen. De kinderen met wie ik veel om ging hebben zich al vroeg aan mij aangepast (quote:Op zondag 20 april 2008 21:27 schreef Emel het volgende:
[..]
Niet bij ieder kind met pervasieve ontwikkelingsstoornis he. Natuurlijk hoort het ook bij kind-zijn.
Ik zie het voornamelijk bij kinderen met Asperger of PDD-NOS. Die zijn zo bewust van hun beperkingen. Ze willen meer vriendjes want ze zijn er bewust van dat op sociaal gebied niet soepel gaat.
En daarmee snijd je direct een goed punt aan. Mischien hebben de medici mijn sociale achterstand bestempeld als 'onvermogen' en daarmee de link naar pdd gemaakt.quote:Op zondag 20 april 2008 21:14 schreef Emel het volgende:
[..]
Kan je me dat uitleggen? Ik zie zoveel kinderen met autisme of PDD-NOS, die weinig aansluiting hebben met leeftijdsgenoten. Het gaat hier om onvermogen. Deze kinderen raken vanuit hun beperkingen in een isolement. En dan hebben ze echt hele fijne ouders!
Eerder zeg jij: "het een sluit het ander niet uit". Het mag toch duidelijk zijn dat autisme een abstract begrip is? Niet generaliseren, en nogmaals exuses als jij mijn verhaal van net als een aanval op jou als persoon zag.quote:Op zondag 20 april 2008 21:17 schreef Troel het volgende:
Overigens heb ik nooit in een sociaal isolement gezeten, hoe wil je dat dan verklaren?
Dat is bij ouderen ook zo hoor.quote:Op zondag 20 april 2008 21:27 schreef Emel het volgende:
[..]
Niet bij ieder kind met pervasieve ontwikkelingsstoornis he. Natuurlijk hoort het ook bij kind-zijn.
Ik zie het voornamelijk bij kinderen met Asperger of PDD-NOS. Die zijn zo bewust van hun beperkingen. Ze willen meer vriendjes want ze zijn er bewust van dat op sociaal gebied niet soepel gaat.
Ik blijf in herhaling vervallen, maar het is herkenbaar. Contacten leggen kan ik wel (ook moeizaam maar ik kan het) maar onderhouden is een no no.quote:Op zondag 20 april 2008 22:51 schreef SHE het volgende:
[..]
Dat is bij ouderen ook zo hoor.
Althans, voor mij is sociale interactie nu mijn grootste aandachtsgebied.
Ik ben namelijk ontzettend makkelijk in het leggen van contact, en daar houd het dan op. Ik ken honderden mensen, alleen wij kennen elkaar niet echt.
Ik wil dolgraag een vriend of vriendin ( buiten mijn relatie ) maar ik heb dat al zovaak geprobeerd dat ik nu ook een beetje het lef ben verloren.
Ik weet precies waar ik de mist inga ( betrokkenheid, empathie, inleven, afspraken maken, weten wanneer je de ander moet laten praten..etc )
Alleen weten is niet genoeg.
Maar ik ben bezig met een boekenlijst, zodat ik komende zomer eens flink ga lezen over vriendschappen.
Even totaal egocentrisch reageren hierquote:Op zondag 20 april 2008 21:31 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik als kind heel erg bewust was van mijn beperkingen. De kinderen met wie ik veel om ging hebben zich al vroeg aan mij aangepast () Ik was uiteraard ook pas 15 toen ik hoorde dat ik een stoornis had en pas 17 toen ik het daadwerkelijk accepteerde omdat het me op een fatsoenlijk manier uitgelegd werd (in eerste instantie werd mij verteld dat ik een contactstoornis had, waarop ik doodleuk reageerde "wat, IK? Als er iemand is die makkelijk contact maakt ben ik het wel (ja, inderdaad, TE makkelijk
), pas later werd me goed uitgelegd wat ik precies had, overigens door dezelfde Van der Stam waar Logi mee gesproken heeft
)
Dat vraag ik mij ook af. Er zijn een paar autisten waar ik enorm goed mee kan praten en die mij ook snappen en omgekeerd. Misschien is dat omdat wij niets verwachten van elkaar zoals in de "normale" maatschappij wel gebeurd.quote:Op zondag 20 april 2008 23:27 schreef Troel het volgende:
En toch, autisten onderling gaat best wel goed heb ik het gevoel. Komt dat omdat je op een lijn zit? Toen ik Logi nog wat vaker sprak, kwam ik daar ook regelmatig en voelde me daar ook echt op mijn gemak.
Haha misschien hebben we daar binnenkort een goede verklaring voorquote:Op zondag 20 april 2008 23:27 schreef Troel het volgende:
En toch, autisten onderling gaat best wel goed heb ik het gevoel. Komt dat omdat je op een lijn zit? Toen ik Logi nog wat vaker sprak, kwam ik daar ook regelmatig en voelde me daar ook echt op mijn gemak.
Ik kreeg een telefoontje dat ik op gesprek kon komen, en toen werd mij de diagnose verteld en het rapport ervan overhandigd. Dat was een concept want ik moest het eerst lezen of ik het er mee eens was en of er geen fouten in stonden (dus wel) en die heb ik aangegeven en terug gestuurd en 1 week later kreeg ik het definitieve rapport.quote:Op zondag 20 april 2008 23:29 schreef Logician het volgende:
[..]
Even totaal egocentrisch reageren hier
Ik krijg als het goed is deze wk de uitslag, ik vraag me af he, krijg je dan direct een soort diagnose of .... ??? begin in de stress te raken en moet me inhouden er niet achter aan te gaan bellen
Idemquote:Op zondag 20 april 2008 23:28 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik blijf in herhaling vervallen, maar het is herkenbaar. Contacten leggen kan ik wel (ook moeizaam maar ik kan het) maar onderhouden is een no no.
Ik heb er redelijk veel over "na" gedacht en vind het maar een vreemd iets dat aan de hand van zo'n test ineens een uitslag van iets komt..quote:Op zondag 20 april 2008 23:31 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik kreeg een telefoontje dat ik op gesprek kon komen, en toen werd mij de diagnose verteld en het rapport ervan overhandigd. Dat was een concept want ik moest het eerst lezen of ik het er mee eens was en of er geen fouten in stonden (dus wel) en die heb ik aangegeven en terug gestuurd en 1 week later kreeg ik het definitieve rapport.
quote:Op zondag 20 april 2008 23:33 schreef Logician het volgende:
[..]
Ik heb er redelijk veel over "na" gedacht en vind het maar een vreemd iets dat aan de hand van zo'n test ineens een uitslag van iets komt..Kan er ineens niet meer goed bij met mijn hoofd....
quote:Op zondag 20 april 2008 23:30 schreef Logician het volgende:
[..]
Haha misschien hebben we daar binnenkort een goede verklaring voor
We hebben ons ieg samen heerlijk vermaakt en kapot gelachen
Ja inderdaad ... vooral omdat ik best veel behoefte heb aan een goed gesprek zonder bang te zijn iemand te vervelenquote:Op zondag 20 april 2008 23:42 schreef Troel het volgende:
[..];'t Is balen dat je zo ver weg woont, want dat mis ik best wel
Donequote:Op maandag 21 april 2008 00:19 schreef Troel het volgende:
PM even je nummer, als ik volgende week in Haaksbergen ben, bel ik even of we tijd hebben ok?
Ik hoop voor je (en ik denk als je 'n goede psycholoog/psychiater treft dat dat ook gebeurt) dat men zorgvuldig omgaat met de testgegevens en niet zomaar snel 'n labeltje plakt oftewel 'n diagnosis stelt. Bij mij zijn ze niet erg zorgvuldig te werk gegaan, daarom hecht ik ook geen waarde aan de conclusies van het 'onderzoek' dat ik gehad heb maar hopelijk ben ik 'n uitzondering.quote:Op zondag 20 april 2008 23:33 schreef Logician het volgende:
[..]
Ik heb er redelijk veel over "na" gedacht en vind het maar een vreemd iets dat aan de hand van zo'n test ineens een uitslag van iets komt..Kan er ineens niet meer goed bij met mijn hoofd....
Dit had geen betrekking op jouw opmerkingen Xennia. Maar meer op een opmerking die een collega tegen mij maakte. Hij vroeg aan mij wat is de code(5 cijfers) voor iets dus ik zeg de code. Waarop hij reageerd autist. Ik bedoel een normaal mens kan toch ook zijn/haar telefoonnummer of iets dergelijks onthouden. Dus ik vind dit opzichzelf niet bijzonder.quote:Op zondag 20 april 2008 17:15 schreef Xennia het volgende:
[..]
Jij interpreteert mij wel heel merkwaardig. Ik blijf het niet nuanceren en recht zetten voor je
Je hebt ons op FOK toch SHE. Wij willen best wel je vriend of vriendin zijn of worden.quote:Op zondag 20 april 2008 22:51 schreef SHE het volgende:
[..]
Dat is bij ouderen ook zo hoor.
Althans, voor mij is sociale interactie nu mijn grootste aandachtsgebied.
Ik ben namelijk ontzettend makkelijk in het leggen van contact, en daar houd het dan op. Ik ken honderden mensen, alleen wij kennen elkaar niet echt.
Ik wil dolgraag een vriend of vriendin ( buiten mijn relatie ) maar ik heb dat al zovaak geprobeerd dat ik nu ook een beetje het lef ben verloren.
Ik weet precies waar ik de mist inga ( betrokkenheid, empathie, inleven, afspraken maken, weten wanneer je de ander moet laten praten..etc )
Alleen weten is niet genoeg.
Maar ik ben bezig met een boekenlijst, zodat ik komende zomer eens flink ga lezen over vriendschappen. Of ik wacht gewoon rustig af tot ik iemand tegenkom die zich niets van mijn eigenaardigheden aantrekt.
Een Malibu-gevoel in Twente heb ik nog nooit kunnen constaterenquote:Op dinsdag 22 april 2008 18:10 schreef Troel het volgende:
Misschien raar, maar ik heb wat sommige dingen betreft veel meer aan de nuchtere, soms nukkige tukkers dan aan de Utrechters hier in de omgevingLigt dat nou puur aan de achtergrond die men heeft, het haastige gedoe hier in Utrecht en het rustige, nog net geen Malibu, gevoel in Twente?
Ik gooi wel ff een kuub zand in de slaapkamerquote:Op dinsdag 22 april 2008 19:05 schreef Xennia het volgende:
[..]
Een Malibu-gevoel in Twente heb ik nog nooit kunnen constateren
quote:Op dinsdag 22 april 2008 19:39 schreef kastanova het volgende:
[..]
Ik gooi wel ff een kuub zand in de slaapkamer [ afbeelding ].
Terwijl dat toch niet echt mijn meest humoristische periode wasquote:Op dinsdag 22 april 2008 22:08 schreef Logician het volgende:
[..]*visualiseer* lol
Jij hebt trouwens ook echt geniale humor irl
quote:Op dinsdag 22 april 2008 22:08 schreef Logician het volgende:
[..]*visualiseer* lol
Jij hebt trouwens ook echt geniale humor irl
quote:Op dinsdag 22 april 2008 22:49 schreef Troel het volgende:
Ik heb wel eens iemand boos gemaakt door te zeggen dat ik liever spastisch was. Dan kon je tenminste aan de buitenkant zien dat ik wat mankeerde
Tja, laat nou net het zoontje van die persoon inderdaad spastisch zijn
Erg genoeg is het wel de waarheid, zolang je niet ledematen mist of er uitziet als een randdebiel is het in Nederland bijzonder moeilijk om dingen gedaan te krijgenquote:Op dinsdag 22 april 2008 22:49 schreef Troel het volgende:
Ik heb wel eens iemand boos gemaakt door te zeggen dat ik liever spastisch was. Dan kon je tenminste aan de buitenkant zien dat ik wat mankeerde
Toch kan ik me niet voorstellen dat je oprecht liever ook een uiterlijk gebrek hebt.quote:Op dinsdag 22 april 2008 22:49 schreef Troel het volgende:
Nederland is anders een behoorlijke zorgstaat, je kunt aanspraak maken op diverse voorzieningen zoals wajong, pgb, rugzak, gratis diagnostiek, sova's etc. Ik weet niet waar je liever had willen wonen?quote:Op dinsdag 22 april 2008 23:35 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Erg genoeg is het wel de waarheid, zolang je niet ledematen mist of er uitziet als een randdebiel is het in Nederland bijzonder moeilijk om dingen gedaan te krijgen
Aanspraak maken wel, maar of je het krijgt is een tweede. Het gaat vaak niet zo makkelijk als dat men voorspiegelt.quote:Op dinsdag 22 april 2008 23:51 schreef Xennia het volgende:
[..]
Toch kan ik me niet voorstellen dat je oprecht liever ook een uiterlijk gebrek hebt.
[..]
Nederland is anders een behoorlijke zorgstaat, je kunt aanspraak maken op diverse voorzieningen zoals wajong, pgb, rugzak, gratis diagnostiek, sova's etc. Ik weet niet waar je liever had willen wonen?
Nee, dat weet ik dat het niet vanzelf gaat. Maar het is er wel. Gratis. Zo verkeerd is Nederland nog niet.quote:Op dinsdag 22 april 2008 23:59 schreef Juup© het volgende:
Aanspraak maken wel, maar of je het krijgt is een tweede. Het gaat vaak niet zo makkelijk als dat men voorspiegelt.
Ik snap wat je bedoelt, maar toch denk ik dat iemand die spastisch is en altijd wordt nagekeken op straat maar wat graag in jouw schoenen zou staan. Jij kunt op het eerste gezicht ''normaal'' door het leven gaanquote:Op woensdag 23 april 2008 00:00 schreef Troel het volgende:
Niet OOK een lichamelijk gebrek, maar in plaats van
Het is soms behoorlijk vervelend als je weer eens hoort dat er 5 minuten van te voren een planning omgegooid wordt voor iemand in een rolstoel omdat die anders ergens niet kan komen, terwijl men even vergeet dat je bij een autist dat niet 5 minuten van te voren moet doen. Een autist heeft OOK een handicap, ook al is het niet te zien
Ach wat is 'normaal' ? Dat heeft niemand mij ooit kunnen vertellen.quote:Op woensdag 23 april 2008 08:30 schreef Troel het volgende:
Ja, maar dat is nou juist de clou, ik ben niet normaal
Die gedachten heb ik ook. Ik zou liever een lichamenlijk handicap hebben dan wat ik nu heb. Zo lang je het handicap niet kan zien dan stel je, je aan als je iets kan of wil doen.quote:Op dinsdag 22 april 2008 22:49 schreef Troel het volgende:
Ik zou zeggen dat je vermoedt dat je een stoornis hebt in het autistisch spectrum en dat je wilt leren jezelf te begrijpen en ermee om te gaan.quote:Op woensdag 23 april 2008 19:20 schreef tijnbrein het volgende:
Ik wil mijn vriendin vertellen over mijn problemen.
Ik dacht zelf iets in de trand van:
Ik naar psycholoog ga omdat ik problemen heb met sociale interactie en mijn moeder een psyche stoornis heeft en dat ik daarvan nog steeds hinder ondervind.
Iemand verder nog tips?
-knip-quote:Op woensdag 23 april 2008 19:25 schreef Xennia het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat je vermoedt dat je een stoornis hebt in het autistisch spectrum en dat je wilt leren jezelf te begrijpen en ermee om te gaan.
Jullie zijn nog niet lang samen toch? Dan zou ik niet mijn hele levensverhaal over haar uitstorten
Dankjewel voor de tip.quote:Op woensdag 23 april 2008 19:25 schreef Xennia het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat je vermoedt dat je een stoornis hebt in het autistisch spectrum en dat je wilt leren jezelf te begrijpen en ermee om te gaan.
Jullie zijn nog niet lang samen toch? Dan zou ik niet mijn hele levensverhaal over haar uitstorten
Emotieloze gezichtsuitdrukking komt vaak voor bij autisten, tevens lijkt het vaak alsof ze afwezig zijn wat vaak ook klopt bij mijquote:Op woensdag 23 april 2008 20:48 schreef Oxymoron het volgende:
Aan mij kunnen mensen, wel, gemakkelijk zien, dat ik ''iets heb''. Ik weet, alleen niet hoe dat komt.
Dat zou ik wel eens, willen weten.
Bij mij is het als volgt gegaan:quote:Op woensdag 23 april 2008 21:12 schreef Maybach het volgende:
Misschien een stomme vraag, en wie het een vervelende vind moet me gewoon negeren, maar kan iemand me vertellen hoe je zelf of hoe iemand in jouw omgeving erbij komt om voor het eerst een autistische stoornis te vermoeden?
Er staat geen foto in je fotoboek, dus ik zou het niet weten.quote:Op woensdag 23 april 2008 20:48 schreef Oxymoron het volgende:
Aan mij kunnen mensen, wel, gemakkelijk zien, dat ik ''iets heb''. Ik weet, alleen niet hoe dat komt.
Dat zou ik wel eens, willen weten.
quote:Op woensdag 23 april 2008 21:31 schreef Juup© het volgende:
[..]
Bij mij is het als volgt gegaan:
Ik was al jaren op zoek naar het hoe en waarom ik anders ben dan andere mensen mbt emoties e.d.. Mijn vrouw leerde een aantal jaren geleden een persoon kennen die haar de beste vriendin is geworden en zij had "last" van autisme. Ik herkende enorm veel in haar en zij vertelde mijn vrouw dat zij al bij onze eerste kennismaking er van overtuigd was dat ik ook ASS had. Ik ben mij er in gaan verdiepen en eindelijk begonnen de puzzelstukjes van mijn leven op hun plek te vallen. Ik heb naar aanleiding van die ervaringen een klein dagboek geschreven en een aantal testen opgezocht op internet en die gedaan. Die testen en het dagboek heb ik meegenomen naar mijn psychiater en die vond het een goed idee om mij eens te laten testen op ASS omdat de andere aannames (Narcisme, ADHD, Borderline, Oedipuscomplex![]()
) niet klopten bij mij. ASS bleek dus wel te kloppen.
En bij anders zijn dan anderen mbt emoties, moet ik dan vooral denken aan een soort "wederzijds onbegrip"? (nogmaals als ik teveel vraag of een vervelende vraag stel, mijn excuses).quote:Op woensdag 23 april 2008 21:31 schreef Juup© het volgende:
Mijne lijkt op die van Juup.quote:Op woensdag 23 april 2008 21:12 schreef Maybach het volgende:
Misschien een stomme vraag, en wie het een vervelende vind moet me gewoon negeren, maar kan iemand me vertellen hoe je zelf of hoe iemand in jouw omgeving erbij komt om voor het eerst een autistische stoornis te vermoeden?
quote:Op dinsdag 22 april 2008 22:49 schreef Troel het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |