Hmm erg herkenbaarquote:Op woensdag 23 april 2008 22:39 schreef Remexxy het volgende:
De verkeerde reactie zal altijd eerder willen komen dan de goede. En mijn gevoelens komen uiteraard op het aller laatste moment
Inderdaad dank je wel daarvoor trouwens (btw shaven not furred vind in een meer dan geniale vondst). Ik lees trouwens over een boel onjuiste diagnoses bij zowel jou als bij Juup voordat er aan autistische stoornis gedacht werd. Is dat nou typisch of maak ik dat er te snel van?quote:Op woensdag 23 april 2008 22:08 schreef SHE het volgende:
Oeh, SHE...wat een openbaringen.
*noteert open en transparante neiging*
Is dat soms toevallig de volgende dag nadat je ze eerst goed hebt kunnen analyseren?quote:Op woensdag 23 april 2008 22:39 schreef Remexxy het volgende:
En mijn gevoelens komen uiteraard op het aller laatste moment
quote:Op woensdag 23 april 2008 22:06 schreef SHE het volgende:
[..]
Mijne lijkt op die van Juup.
ik crashte een paar jaar geleden op gruwelijke wijze. Blijkbaar heb ik te lang boven mijn kunnen gefunctioneert en kon ik niet meer.
Mijn vriend verliet mij op een ontzettend lullige manier, ik knalde helemaal in elkaar en begon aan zelfmedicatie te doen. ( Lees: ik ging speed, coke en aanverwanten gebruiken om mezelf rustig te houden. )
Je begrijpt dat dat op een gegeven moment weer voor andere problemen zorgde. Ik werd ontoerekeningsvatbaar, suicidaal.
Leerde vreemd genoeg mijn huidige vriend kennen en die greep in.
Kort verhaal ; crisisdienst heeft interventie gedaan ; ik ben op eigen kracht en zonder hulp in 2 weken afgekickt en heb meteen behandelin gevraagd.
Toen de overspannenheid was gaan liggen en ik ruim anderhalf jaar nuchter was, bleek toch dat er iets niet kklopte. Familie gaf aan dat dit probleem er vroeger al was en dat ze geen vat op mij kregen.
Mede omdat mijn vader een Asperger is en klassiek autisme in de familie zit, werd ik onderzocht.
Helaas had de overspannenheid en andere factoren de bijwerking dat ik blijkbaar niet volgens het boekje reageerde op de tests.
Eerst was ik een narcist, toen een borderliner, toen een ADHD-er...gek werd ik ervan.
Pas toen ik besloot dat ik helemaal geen diagnose wenste; drong mijn begeleider er op aan toch de afspraak voor ASS onderzoek te maken.
Dat heb ik gedaan en binnen een week was ook de titel Asperger binnen.
Allemaal leuk en aardig; maar ik heb mijn hele leven alles op eigen kracht gedaan en echt de grootste obstakels overwonnen. Puur door zelf naar oplossingen te zoeken.
Leergierigheid ken ik goed, het lijkt er sterk op dat als een autist het doorheeft, hij/zij beter en sneller kan leren dan anderen.quote:Nu denk ik dat nog steeds; het zal best dat ik autistische trekjes heb, maar ik ben slim, aardig, leergierig en ik ben ook nog eens een poppig vrouwtje. Ik laat me niet beperken, door niets of niemand.
Nou, dat dus. Ik probeer te rocken..hoe dan ook.
Autisten kunnen vaak enorm goed camoufleren of acteren, je moet dan echt heel goed je best doen om er doorheen te kunnen prikken.quote:Op woensdag 23 april 2008 22:41 schreef Maybach het volgende:
[..]
Inderdaad dank je wel daarvoor trouwens (btw shaven not furred vind in een meer dan geniale vondst). Ik lees trouwens over een boel onjuiste diagnoses bij zowel jou als bij Juup voordat er aan autistische stoornis gedacht werd. Is dat nou typisch of maak ik dat er te snel van?
Op een rustpunt, na de actie of na de woorden. Dan komt er een rustpunt waarop opeens de rest van jou 'inspringt' en het weer overneemt. Soms direct erna, soms de dag erna (bij mij i.i.g. niet langer).quote:Op woensdag 23 april 2008 22:46 schreef Maybach het volgende:
[..]
Is dat soms toevallig de volgende dag nadat je ze eerst goed hebt kunnen analyseren?
(of eigenlijk de gebeurtenis / situatie eerst hebt kunnen analyseren?)
Herkenbaar, denk gewoon na voordat je wat zegt. Introverte mensenquote:
En dat camoufleren, is dat bewust en om degene die evt een diagnose zou kunnen stellen te misleiden?quote:Op woensdag 23 april 2008 23:06 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Autisten kunnen vaak enorm goed camoufleren of acteren, je moet dan echt heel goed je best doen om er doorheen te kunnen prikken.
En een aantal autisten die dat doorhebben passen dan hun gedrag aan, beginnen een nieuwe camouflage zodat je het weer niet doorhebt.
Om te beginnen: camoufleren is een strategie waarmee ze zich zelf staande kunnen houden, een masker naar buiten toe opdat de binnenkant kan worden afgeschermd. Voor heel veel mensen volstaat dat en het werkt vaak ook redelijk goed. Er zijn natuurlijk altijd wel punten of dingen die over blijven of het masker valt soms weg, maar ook daar is op dat moment meestal wel een uitvlucht voor te vinden.quote:Op woensdag 23 april 2008 23:25 schreef Maybach het volgende:
[..]
En dat camoufleren, is dat bewust en om degene die evt een diagnose zou kunnen stellen te misleiden?
Dat klinkt mooiquote:Op woensdag 23 april 2008 22:06 schreef SHE het volgende:
Nou, dat dus. Ik probeer te rocken..hoe dan ook.
Verschillende symptomen van autisme, zijn ook symptomen van andere stoornissen en kunnen verkeerd geinterpreteerd worden. Daarnaast kan er natuurlijk sprake zijn van comorbiditeit (meerdere stoornissen tegelijk) en moet er goed worden na gegaan welke stoornis voorop staat en mogelijk andere triggert.quote:Op woensdag 23 april 2008 22:41 schreef Maybach het volgende:
[..]
Inderdaad dank je wel daarvoor trouwens (btw shaven not furred vind in een meer dan geniale vondst). Ik lees trouwens over een boel onjuiste diagnoses bij zowel jou als bij Juup voordat er aan autistische stoornis gedacht werd. Is dat nou typisch of maak ik dat er te snel van?
7 keer gelezen en er een uur over nagedacht, dank je wel, verhelderend antwoordquote:Op donderdag 24 april 2008 00:22 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Om te beginnen: camoufleren is een strategie waarmee ze zich zelf staande kunnen houden, een masker naar buiten toe opdat de binnenkant kan worden afgeschermd. Voor heel veel mensen volstaat dat en het werkt vaak ook redelijk goed. Er zijn natuurlijk altijd wel punten of dingen die over blijven of het masker valt soms weg, maar ook daar is op dat moment meestal wel een uitvlucht voor te vinden.
Op het moment dat een autist merkt dat zijn camouflage niet meer werkt, gaat hij/zij op zoek naar een nieuwe; niet om de boel voor de gek te houden, maar om zichzelf te redden. De kunst bij het diagnosticeren is om de persoon zelf het masker te laten zakken, zich bloot te geven.
En dat is heel tricky, vergt een hele goede aanpak, anders blijft niet alleen de camouflage zitten, maar wordt er gelijk een betonnen muur bijgezet.
Ik krijg alleen een beetje het idee dat men dan pas als laatste aan autisme denkt? En comorbiditeit lijkt me maar niks, daar doe ik niet aanquote:Op donderdag 24 april 2008 00:51 schreef Xennia het volgende:
[..]
Verschillende symptomen van autisme, zijn ook symptomen van andere stoornissen en kunnen verkeerd geinterpreteerd worden. Daarnaast kan er natuurlijk sprake zijn van comorbiditeit (meerdere stoornissen tegelijk) en moet er goed worden na gegaan welke stoornis voorop staat en mogelijk andere triggert.
De testen die ik meegenomen heb zijn de EQ/SQ en AQ testen. Voor mijn psych waren ze belangrijk blijkbaar. Maar wat ook belangrijk was, was het beschrijven van mijn "problemen".quote:Op donderdag 24 april 2008 17:38 schreef tijnbrein het volgende:
@ juup Wat voor testen heb jij dan online gemaakt? En waar kan ik ze vinden? Ik wil wel wat van die testen maken.
Ik begin steeds meer dingen te herkennen bij mijzelf die jullie opschrijven. Sommigen dingen meer dan andere.
Dat denk ik niet. Het is alleen over het algemeen vaak lastig om een goede diagnose te stellen, omdat er vaak meerdere problemen spelen, op meerdere vlakken dus. Dan moet dus nog worden uitgezocht, waardoor die verschillende problemen mogelijk komen, of er sprake is van een of misschien meerdere stoornissen (bijvoorbeeld autisme en adhd) of dat er een stoornisis waardoor 'alle' klachten komen, en welke stoornis dat dan is, en daar is dat onderzoek dus voor.quote:Op donderdag 24 april 2008 02:03 schreef Maybach het volgende:
[..]
Ik krijg alleen een beetje het idee dat men dan pas als laatste aan autisme denkt? En comorbiditeit lijkt me maar niks, daar doe ik niet aan
Goed verwoordquote:Op zaterdag 26 april 2008 18:05 schreef Remexxy het volgende:
Wat ik altijd wel heel interessant is de manier waarop autisten hun levenskwaliteit hebben. En hoe die verlopen zal worden. In mijn inzien autisme kan heel naar zijn, maar ook wel heel bijzonder
Het leven is gewoon heel erg chaotisch als je er bij stil kun staan hoe hij/zij die autisme/of aanverwant autisme heeft, de wereld ervaart.
Alles blijkt dan niet maar automatisch te gaan zoals het normaal zal moeten verlopen. Dingen ondernemen, orde plannen van zaken, structuur aan leggen, en het belangrijkste nog wel sociale en emotionele vaardigheden. Om dit allemaal in plan te zetten is het heel erg veel puzzelen. Autisten zien gewoon het totaal plaatje niet van het leven, maar alleen de details die in deze wereld niet zo van belang zijn. Zo moet je alsmaar een spelletje spelen mocht je, je sociale contacten onderhouden elke keer moet je na denken, en elke keer zal het niet van zelf gaan. Een doorsnee mens maakt contact, die contacten worden alsmaar beter, een autist moet eerst denken, daarna opletten wat ie doet, en daarna pas contact leggen, als dat goed verloopt zal er zoals gewoonlijk alles van zelf gaan. Denk je. Nee hellaas begint het hele gedoe van voor af aan, ook ken je die persoon heel lang. Alsmaar moet je denken, denken hoe dat moet. Op het laatst is je energie op. Dan kan het wel eens gebeurden dat je geen zin meer hebt om contact te behouden. Of je inbeeld je een strategie in, mocht je er uitkomen dan pas contact te leggen. Maar dat is niet alleen het contact, sociale zaken. Nee dat is met alles, maar dan bedoel ik ook echt alles. Alles wat voor een doorsnee mens normaal gesproken vanzelf gaat. Gaat bij een autist niet. Zo doende word het een ware tering zooi in je hoofd. En het zal me niks verbazen dat je dan stress, en spanning daar van zult krijgen. Wat behoorlijk slecht is voor je lichaam en je geest
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |