Oh Zalm had altijd ruimte voor extratjes en er was nooit noodzaak voor zuur en bezuinigingenquote:Op zaterdag 19 april 2008 14:00 schreef Martijn_77 het volgende:
Toch vreemd dat Bos die probleem binnen 2 jaar heeft en Zalm in die 12 jaar nergens last van had.
Please, verrijk mij met een bron?quote:Op zaterdag 19 april 2008 15:44 schreef du_ke het volgende:
Een andere optie die Zalm mooi vond was het tekort gewoon wat op laten lopen, is dat wat Bos moet doen?
Gaat het buiten NL slecht, gaat het hiero slecht en vv. Zolang ze zich er niet teveel mee bemoeien (SP, linker vleugel PvdA, PVV ed.) hobbelen we gewoon door. Jammer is dat er buiten het economisch beleid ook niet veel origineels wordt bedacht.quote:Op zaterdag 19 april 2008 15:22 schreef PJORourke het volgende:
De enige constante bij de PvdA alle partijen is de incompetentie en de graaicultuur.
Idd, volgens mij ook en de Bos norm die kennen we ook maar die is er meer op gericht om alles boven modaal geld uit hun zak te kloppenquote:Op zaterdag 19 april 2008 16:12 schreef Napalm het volgende:
Volgens mij was het grote voordeel dat Gerrit met de Zalmnorm op de proppen kwam zodat van te voren precies duidelijk was hoe en wanneer met mee en tegenvallers zou worden omgesprongen..
quote:Op zaterdag 19 april 2008 16:27 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, volgens mij ook en de Bos norm die kennen we ook maar die is er meer op gericht om alles boven modaal geld uit hun zak te kloppen
EU bezorgd over Nederlandse begrotingquote:
Hoe vaak heeft Zalm een overschot op de begroting gerealiseerdquote:Op zaterdag 19 april 2008 16:12 schreef Napalm het volgende:
[..]
Please, verrijk mij met een bron?
Volgens mij was het grote voordeel dat Gerrit met de Zalmnorm op de proppen kwam zodat van te voren precies duidelijk was hoe en wanneer met mee en tegenvallers zou worden omgesprongen..
tov de kabinetten ervoor was het een hele verbetering. Maar ik ben met je eens dat onder Kok II er veels te weinig gedaan is aan de staatschuld, de vraag is in hoeverre je dat enkel de minister van financien in de schoenen kan schuiven.quote:Op zaterdag 19 april 2008 17:47 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hoe vaak heeft Zalm een overschot op de begroting gerealiseerd? Dat lijkt me meer dan voldoende onderbouwing.
Bronquote:Overheid verdient aan hoge olie- en gasprijzen
VOORBURG (ANP) - Nederland heeft in 2006 13 miljard euro binnengekregen uit de olie- en gaswinning in ons land. Dat is het hoogste bedrag sinds 1990, en is vooral te danken aan de prijsstijgingen van olie en gas.
Het merendeel vloeide de schatkist in als aardgasbaten. In totaal ging het hier om 10 miljard euro, 7 procent van de totale inkomsten van de rijksoverheid. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.
De jaarlijkse gewonnen hoeveelheid aardgas en olie in Nederland lag vanaf 2000 gemiddeld iets lager dan in de jaren daarvoor. De staat had dan ook aanzienlijk minder verdiend als de prijzen niet zo hard waren gestegen.
Door de prijsstijgingen nam ook de waarde van de resterende olie- en gasreserves in de Nederlandse bodem toe. Eind 2006 was de waarde ruim 120 miljard euro. Sinds 1990 is dat niet meer zo hoog geweest, terwijl de omvang van de reserves is afgenomen, aldus het CBS.
Sinds de eind jaren zestig dalen de reserves gestaag. Eind 2006 resteerde ruim 1400 miljard kubieke meter aardgas. Twee derde van de oorspronkelijke aardgasreserves is inmiddels uit de grond gehaald. Dat is meer dan de totale omvang van het gasveld Groningen. Van de oorspronkelijke oliereserve is zelfs meer dan driekwart al gewonnen.
Ok wanneer hield je grote held en zijn voorganger aan het eind van een jaar wel geld over?quote:Op dinsdag 22 april 2008 20:04 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
En toch houd Bos geen geld over![]()
Rara hoe kan dat?
quote:Balkenende: Koopkrachtdaling is serieuze zorg
Het kabinet zal tijdens het opstellen van de begroting in augustus rekening houden met de ontwikkeling van de koopkracht van de burger. Maar de regering kijkt ook naar de loonontwikkeling en de werkgelegenheid, zegt premier Jan Peter Balkenende (CDA).
Balkenende zei dit vanmiddag na afloop van het traditionele Voorjaarsoverleg tussen regering, werkgevers en vakbonden.
De twee belangrijkste onderwerpen waren de koopkrachtdaling en de voorgenomen verhoging van de btw van 19 naar 20 procent volgend jaar.
Hoge looneisen
Werkgevers en werknemers hadden eerder al aangekondigd dat zij tijdens het Voorjaarsoverleg zouden pleiten de verhoging van de btw uit te stellen.
Op die manier blijft de koopkracht op peil en blijven ook de loonkosten beheersbaar, redeneren zij. FNV-voorzitter Agnes Jongerius dreigt bovendien met hoge looneisen te komen als de btw-verhoging niet wordt uitgesteld.
Balkenende noemde het gesprek vanmiddag in Den Haag 'constructief', maar wilde niet zeggen of hij in het Voorjaarsoverleg toezeggingen over de btw-tarieven heeft gedaan: 'Het gaat om de samenhang der dingen. Daar hebben de sociale partners begrip voor.'
Wel benadrukte de premier dat 'alle partijen lessen hebben getrokken uit het verleden', toen te hoge lonen een negatieve uitwerking op de economie hadden.
Twee miljard
Volgens RTL Nieuws heeft minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) tijdens het overleg wel toegezegd de voorgenomen btw-verhoging, die jaarlijks twee miljard euro moet opbrengen, te heroverwegen.
Bos wees er onlangs nog op dat uitstel van de btw-verhoging 'moeilijk' ligt. Bovendien worden de ww-premies tegelijkertijd verlaagt, en dat is juist weer goed voor de portemonnee van de burger, aldus Bos.
Bronquote:OV-kaart, prachtwijken: het is óns geld, kabinet!
Hebt u ook soms zo’n raar gevoel dat ze in Den Haag niet beseffen waar dat belastinggeld vandaan komt?
U en ik weten dat de werkende mensen het belastinggeld opbrengen. Als zij dat niet doen, zal de staat worden ontbonden.
Politici moeten tijdens de verkiezingscampagnes in simpele taal uitleggen aan de burgers wat ze met dat belastinggeld willen doen. Ook journalisten moeten hun werk doen: zij dienen uit te zoeken of die beloftes kloppen.
Als de burger zich ongeïnformeerd voelt, zal hij op den duur een ongeïnteresseerde en boze burger worden.
Prachtwijken
Nu wil Den Haag bijna drie miljard euro uitgeven aan prachtwijken. Maar waarom eigenlijk? Een wijk gaat niet uit zichzelf kapot. Het zijn de mensen die hun wijk en hun woning vernielen.
Moeten ze hiervoor worden beloond? Hebben ze geen enkele verantwoordelijkheid? Als zo’n wijk wordt opgeknapt, wie garandeert dan dat die prachtwijk niet opnieuw een probleemwijk wordt?
En waarom heeft de PvdA voor de verkiezingen niet gezegd dat ze drie miljard euro aan de prachtwijken willen uitgeven?
OV-chipkaart
Het wordt met de dag erger. De rijksoverheid heeft niet 130 miljoen euro geïnvesteerd in de OV-chipkaart, zoals tot nu toe werd aangenomen, maar meer dan 1 miljard euro.
Kunt u het geloven: 1 miljard euro voor een OV-chipkaart! Dit is geen geroddel, het staat gewoon in de brief van Tineke Huizinga (staatssecretaris van Verkeer) aan de Tweede Kamer.
Alleen al in 2001 is 500 miljoen euro aan de NS beschikbaar gesteld voor het plaatsen van toegangspoortjes op stations. En er moet nog 226 miljoen worden gestoken in de kaart zelf. In de brief aan de Kamer wordt niet gemeld hoeveel geld er voor 2000 aan dat project is uitgegeven.
Rijkssubsidie
Deze rijkssubsidie is tot stand gekomen zonder de tussenkomst van de burgers. De burger wordt immers daarbij niet geraadpleegd. Ze dachten natuurlijk: ah, het gaat toch niet om miljarden maar om slechts 130 miljoen euro! Hoeveel van dit soort subsidies wordt nog in alle onbezonnenheid uitgegeven?
De kernvraag is en blijft: waarom moet de OV-chipkaart door de overheid worden gesubsidieerd? Daarnaast is het de vraag wat het nut is van zo’n OV-chipkaart. Wie heeft er eigenlijk behoefte aan?
Voor de spoorwegen maakt het eigenlijk niets zo veel uit. Inderdaad, het is een leuk speeltje voor ICT-bedrijven. Ook is het misschien heel spannend als iedereen een OV-chipkaart heeft.
Gezond verstand
Maar het gezond verstand zegt: het zijn de OV-bedrijven zelf die het moeten regelen. Als er geen geld is, moeten ze het niet doen. Als ik geen geld heb, ga ik mijn voordeur niet veranderen. Het is een nutteloze kaart, die helemaal niet nodig is. Rijden morgen de treinen en bussen niet meer, als er geen OV-chipkaart is?
Wat een absurde toestand! Hoe dat komt? Doordat het parlement haar werk niet goed doet. De volksvertegenwoordigers hebben tot taak om de overheid te controleren. Ze moeten telkens de vraag stellen of een project echt nuttig is.
Als de overheid zich niet uitleeft aan dit soort plannen, hoeven ze ook de BTW niet te verhogen. En ze zouden ook in staat zijn om gas en benzine goedkoper te maken. Dit zijn de redenen waarom de burgers Den Haag niet langer vertrouwen.
Wie zomaar zonder toestemming smijt met je inkomen, moet je gewoon niet vertrouwen.
Bronquote:Overheid strijkt weer meer belastinggeld op
De overheid heeft vorig jaar 133 miljard euro aan belastingen opgestreken. Dat is acht miljard meer dan een jaar eerder. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag bekendgemaakt. Sinds 2004 nemen de belastingopbrengsten jaarlijks toe.
De loon- en omzetbelasting, de twee belangrijkste belastingsoorten, brachten negen miljard euro meer op dan in 2006. Dat komt door de groei van de werkgelegenheid en de toename van de bestedingen, licht het CBS toe. Ondanks tariefverlagingen waren de vennootschapsbelasting en dividendbelasting samen goed voor een groei van 200 miljoen euro.
Dankzij een zachte winter vorig jaar hebben huishoudens en bedrijven een deel van de afgedragen energiebelasting teruggekregen. Daardoor brachten de milieubelastingen 800 miljoen euro minder op dan een jaar eerder
Bij dit stukje moet ik wel denken aan, toen vorig jaar de gasprijzen lager waren dan het jaar ervoor, Bos nog liep te zeuren dat Zalm er een rotzooitje van maakte en er allerlei lijken uit de kast zouden komen. Nu de prijzen echter toch op het voorspelde peil zitten hoor je hem daar niet over...quote:Op dinsdag 22 april 2008 20:04 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
En toch houd Bos geen geld over![]()
Rara hoe kan dat?
quote:'Het failliet van het ministerie van Economische Zaken'
Op mijn vorige bijdrage, over de incompetentie van de Tweede Kamer bij de beoordeling van de vele technisch complexe projecten (FD 17 maart), ontving ik brede bijval. Herkenbaar voor velen als oorzaak van veel gestuntel, zich uitend in een groeiende lijst van tenenkrommende Kamervragen en tot veler irritatie tot een jaarlijkse verspilling van vele miljarden euro's.
In veel bedrijven en - als gevolg van de door de Kamer verguisde vernieuwingen - in het onderwijs heeft het denken in en het ontwikkelen van competenties de laatste twee decennia opgang gemaakt. In de werving en ontwikkeling van medewerkers gaat het er niet om of iemand competenties heeft maar vooral of hij of zij de juiste competenties bezit die noodzakelijk zijn in de uitvoering van een taak. Hierdoor heeft vooral de vakinhoudelijke bekwaamheid weer de waarde gekregen die het verdient. Niet helemaal toevallig dat twee derde van de vijfhonderd succesvolste bedrijven in de wereld geleid worden door technici.
Wat de consequenties zijn van de bagatellisering door de Nederlandse politiek en partijkaders van de competentie 'vakbekwaamheid' wordt pijnlijk zichtbaar in het disfunctioneren van het ministerie van Economische Zaken (EZ). Het wordt geleid door een onderwijzeres met vooral politieke ervaring, een jonge econoom met slechts vijf jaar bedrijfservaring en een politicoloog. Deze laatste heeft als secretaris-generaal zijn competenties vooral aangewend om zich in 28 jaar geduldig binnen de hi벡rchie van alleen dit ministerie omhoog te werken tot de belangrijkste beleidsbepalende ambtenaar van het land op economisch gebied.
Het missen van de juiste competenties in de top van dit ministerie wreekt zich nu. Het ontbreekt aan een vernieuwende beleidsvisie op hoe het verder moet met Nederland in de snel veranderende wereldmarkt.
Hoe triest het gesteld is blijkt uit de 79 voordrachten die de bewindslieden van EZ in de afgelopen veertien maanden hebben gehouden, evenzoveel kansen om daadkrachtige beleidsvoornemens met een heldere visie te uiten. De 'quote' van een echte visionair waarmee de meeste voordrachten beginnen vormt gelijk ook het hoogtepunt in de zich herhalende, pretentieloze ambtelijke retoriek waarmee de bewindslieden zich door hun ambtenaren op pad lieten sturen. Ook de lijst van publicaties de afgelopen veertien maanden verraadt geen enkele ambitie om als ministerie een verschil te maken, laat staan blijk te geven van enig gevoel van urgentie om Nederland op te stuwen in de vaart der volkeren.
Illustratief voor het ontbreken van de zo noodzakelijke dadendrang is de tot nu belangrijkste notitie van de afgelopen veertien maanden, 'Nederland Ondernemend Innovatieland', gepubliceerd in november 2007. Het is een van de tien kernprojecten uit het beleidsprogramma van dit kabinet. Doelstelling in de notitie is om Nederland aan het eind van deze kabinetsperiode in de top 5 te brengen van de European Innovation Scoreboard (nu positie 7). Het 'hoe' wordt overgelaten aan een brede programmadirectie over meerdere ministeries, waarvan de voortgang gevolgd kan worden op www.kennis-innovatie.nl. Een blik op deze site biedt weinig hoop dat dit project ooit leidt tot realisatie van de doelstelling; de meest recente publicatie daar is uit 2006. Ook het in het eerste kwartaal 2008 beloofde strategieplan voor de langere termijn is niet opgeleverd. Verbazend dat hierover geen Kamervragen zijn gesteld.
De minister placht veel van haar voordrachten af te sluiten met die ene nogal aanmatigende zin die, hoe wrang ook, prachtig de zinloosheid van dit hele ministerie beschrijft: "Ik ondersteun daar waar mogelijk is, maar u bent aan zet."
(Het Financieele Dagblad, 5 mei 2008, p.5)
Als het ministerie van Economische Zaken failliet wat zegt dat dan over de rest van de economiequote:Op maandag 5 mei 2008 12:52 schreef Steeven het volgende:
Het volgende stuk staat vandaag op de opiniepagina van het Financieele Dagblad (FD). Het is geschreven door Herb Prooy, bestuursvoorzitter van e-busniessprovider Siennax.
[..]
nu nog niet bijster veel omdat hun maatregelen pas veel later merkbaar effect hebben. Financiën daarentegen kan al veel sneller en directer een effect hebben. Maar het is inderdaad erg triest...quote:Op maandag 5 mei 2008 22:26 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Als het ministerie van Economische Zaken failliet wat zegt dat dan over de rest van de economie
Het was de VVD die in 2000 besloot de belastingen drastisch te verlagen toen de economie al overhit was. Het gevolg was een golf van prijsstijgingen.quote:Op dinsdag 15 april 2008 19:54 schreef Martijn_77 het volgende:
Rutte heeft opzich een erg goed punt alleen hij verwacht ook actie (lastenverlichting) van dit kabinet. Alleen dat is volgens mij ijdele hoop zeker met de huidige minister van Financien.
Waarop baseer je datquote:Op maandag 5 mei 2008 16:12 schreef Malebolgia het volgende:
Om te beginnen: het eerste geciteerde stukje uit de OP is pulp. Geschreven door iemand die nog nooit economie gestudeerd heeft maar sociologie. Waarom moet de overheid in Nederland ingrijpen als er in vooral de VS grove fouten op de financiele markten zijn gemaakt? Dat zou ze linkser dan ooit maken. De financiele markt zou zijn eigen boontjes moeten doppen, en dat is precies wat Bos nu doet. De impact van de crisis op Nederland is ook marginaal, en de invloed van Nederland op het hele probleem zelf is zelfs nihil. Totale lariekoek dus dat stuk.
Verder ben ik het helemaal eens met de heer Prooy van de post hierboven. Zowel het ministerie van EZ als het zgn Innovatieplatform missen de competentie en visie om Nederland duidelijk te positioneren in een sterk globaliserende wereld economie. Ik zie dit ook als één van de redenen voor het algehele koopkracht verlies.
Andere redenen voor het huidige koopkrachtverlies zijn macro-economische factoren waar de regering weinig aan kan doen. Stijgende voedsel- en olieprijzen worden veroorzaakt door onrust op de internationale markten en toenemende vraag vanuit opkomende economieën die schaarste creeeren en prijzen opdrijven. Alhoewel benzine en dieselprijzen voor een belangrijk deel uit accijnzen bestaan, komt daar de explosieve groei van de laatste 2 jaar niet vandaan. Scheinheilige eco-tax zoals de vliegtax en verpakkingsbelasting maken het probleem alleen maar erger, dus in dat opzicht moet de overheid zich zeker wel minder actief opstellen.
De hoge lonen worden nu veroorzaakt door de huidige economische hausse en vergrijzing. Hogere winsten en vergrijzing zorgen voor hogere looneisen door een chronisch krappe arbeidsmarkt. Helaas eisen bonden vaak hogere lonen dan houdbaar op de lange termijn en dus kom je weer in laagconjunctuur terecht.
Naar mijn idee is de kern van het probleem dat onze regering het nalaat een duidelijke strategie te formuleren en uit te voeren om de Nederlandse economie duidelijk te positioneren. Dat betekent vooral faciliteren maar niet door subsidies maar door infrastrutuur, zowel physiek als voor informatie. Daardoor wordt er minder hard gegroeid dan de internationale prijzen van grondstoffen dat doen. Het stijgen van de lonen van docenten vind ik dan ook helemaal niet raar in dit licht. Geld in onderwijs stoppen is nooit slecht, mits het goed gebruikt wordt. Als je Nederland als innovatie-economie wil positioneren, moet je daarvoor goed onderwijs hebben. Dus daar niet op bezuinigen (D66 heeft dit altijd geroepen en daar hebben ze ook gelijk in vind ik). Een hoop problemen in die "prachtwijken" hebben (indirect) ook met gebrek aan onderwijs te maken, dus kun je beter de kern dan het symptoom aanpakken.
quote:Rekeningrijden funest voor economie
De welvaart van Nederland neemt drastisch af als de aanschafbelasting (bpm) op nieuwe auto's plaats maakt voor de kilometerheffing. Dit stellen het Centraal Planbureau, het Milieu en Natuur Planbureau en het Ruimtelijk Planbureau in een rapport.
'Voor de economie belangrijke ritten zullen dan minder vaak worden gereden, met alle gevolgen van dien', schrijft de Volkskrant die over de vertrouwelijke stukken beschikt.
Baas moet kilometerheffing betalen
Vakbond De Unie heeft aangekondigd dat werknemers de kilometerheffing door hun baas vergoed moeten gaan krijgen. Volgens voorzitter Jacques Teuwen heben veel werknemers niet de mogelijkheid te kiezen voor openbaar vervoer en zullen zij dus flink moeten bloeden. 'Een verloskundige moet gebruik maken van de auto. Als zij op de bus moet wachten, is het kind al geboren', citeert Trouw de baas van de Unie.
Vakbonden zijn voor
De vakbonden CNV en FNV zijn voorstander van rekeningrijden. 'We moeten iets doen aan het grote probleem van de mobiliteit'. 'De kilometerheffing is geen boeman die op ons afkomt', zegt een woordvoerder.
PvdA, CDA en Christenunie willen het rekeningrijden in 2012 invoeren.
Jammer dat je de uitgebreidere artikelen over dit onderzoek niet hebt gelezenquote:Op zaterdag 10 mei 2008 12:09 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
En het kabinet en de bonden zijn voor![]()
Zeg maartegen de economie van Nederland
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |