abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58596663
Zelfde als deze vraag:
Als in een kernreactor een U 238 kern een neutron invangt, kan er vervolgens in twee vervalstappen een plutoniumisotoop ontstaan.
b
Geef de vervalreacties die bij deze twee stappen horen.


239/92U -> 239/93Np + 0/-1e
239/93Np -> 239/94Pu + 0/-1e

239/92U staat er niet in, moet je dan maar gewoon de straling gokken omdat je weet dat er een plutoniumisotoop onstaat, of staat de soort straling wel in je BINAS.

Oh en wat is dan de massa als je het massadefect moet uitrekenen als het niet in BINAS staat?
  zaterdag 10 mei 2008 @ 18:18:59 #174
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58597077
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 17:44 schreef GlowMouse het volgende:
Lijkt me een slordigheidje.
Volgens mij krijg je:

238/94Pu -> 4/2He + 234/92U
234/92U -> 4/2He + gamma + 230/90Th

Dus, inderdaad, slordig.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58598668
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 18:18 schreef Iblis het volgende:

[..]

Volgens mij krijg je:

238/94Pu -> 4/2He + 234/92U
234/92U -> 4/2He + gamma + 230/90Th

Dus, inderdaad, slordig.

Oke, bedankt, raakte al helemaal in de war

Maar hoe zit het dan als ik een vraag krijg die niet in BINAS staat, is het mogelijk om het dan ergens van af te leiden (de soort straling en de massa) of kan dat gewoon niet gevraagd worden op het examen?
  zaterdag 10 mei 2008 @ 20:11:36 #176
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58598768
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 20:04 schreef BK89 het volgende:

[..]

Oke, bedankt, raakte al helemaal in de war

Maar hoe zit het dan als ik een vraag krijg die niet in BINAS staat, is het mogelijk om het dan ergens van af te leiden (de soort straling en de massa) of kan dat gewoon niet gevraagd worden op het examen?
Ik zou zeggen dat dat niet gevraagd wordt, of dat er aangegeven wordt, zoals bij die Plutonium-isotoop vraag waar het naartoe gaat. Als je dan Plutonium opzoekt, dan zie je dat dit twee protonen meer heeft dan Uranium. Dus ligt het voor de hand dat er twee neutronen vervallen, zoals jij ook hebt gedaan.

Als je alfa-verval zou hebben zou je 4/2He krijgen en dat zou erg moeilijk naar Plutonium gaan. Dus dan is het een beetje logisch nadenken. Het is een vraag of je doorhebt wat er gebeurt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58599229
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 20:11 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik zou zeggen dat dat niet gevraagd wordt, of dat er aangegeven wordt, zoals bij die Plutonium-isotoop vraag waar het naartoe gaat. Als je dan Plutonium opzoekt, dan zie je dat dit twee protonen meer heeft dan Uranium. Dus ligt het voor de hand dat er twee neutronen vervallen, zoals jij ook hebt gedaan.

Als je alfa-verval zou hebben zou je 4/2He krijgen en dat zou erg moeilijk naar Plutonium gaan. Dus dan is het een beetje logisch nadenken. Het is een vraag of je doorhebt wat er gebeurt.
Oke, bedankt voor je hulp, scheelt me weer een fietsrit naar school
  zondag 11 mei 2008 @ 17:43:41 #178
181126 MouzurX
Misschien?
pi_58612390
Ik snap een uitwerking van wiskunde b12 niet...

http://www.havo-vwo.nl/havo/hwb/bestanden/hwb1205iiopg1.pdf
De laatste vraag ..
En de uitwerking is dit:
http://www.havo-vwo.nl/havo/hwb/bestanden/hwb1205iiopl1.pdf

k= -1.3 -> x = 17/20 * 6 ...

Mis ik iets of Hoe komen ze daar nou weer aan?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zondag 11 mei 2008 @ 17:55:25 #179
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58612610
Ik zie niet hoe ze eraan komen, maar het klopt wel. Ik zou hem zo doen:

De wijzer zit op 1.7/6de deel van het totaal. Bij de grote wijzer zou dat overeenkomen met 1.7/6 * 18 = 5.1

En nu zie ik hoe zij hem doen: zij kijken op welk deel hij zit van tussen de -3 en de -1. De -1 op de ene plaat komt overeen met de 6 op de andere plaat, en zo komen ze alsnog op het juiste antwoord.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zondag 11 mei 2008 @ 19:53:34 #180
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_58614247
Voor de mensen die thuis zijn in de Projectieve meetkunde:
Ik kom niet uit het volgende vraagstuk:

Gegeven zijn twee lijnen (zeg a en b) en drie punten (P, Q en R) niet op a of b.
Van driehoek ABC is gegeven dat A de lijn a en B de lijn b doorloopt, zó dat AB steeds door R gaat.
Het punt C wordt gevonden als snijpunt van AQ en BP.
- Toon aan dat C een kegelsnede beschrijft die door P en Q gaat
- Bepaal de snijpunten van die kegelsnede met a en b.

Ik geloof dat ik de analysetekening al niet goed heb...
kloep kloep
  zondag 11 mei 2008 @ 20:06:49 #181
181126 MouzurX
Misschien?
pi_58614493
quote:
Op zondag 11 mei 2008 17:55 schreef GlowMouse het volgende:
Ik zie niet hoe ze eraan komen, maar het klopt wel. Ik zou hem zo doen:

De wijzer zit op 1.7/6de deel van het totaal. Bij de grote wijzer zou dat overeenkomen met 1.7/6 * 18 = 5.1

En nu zie ik hoe zij hem doen: zij kijken op welk deel hij zit van tussen de -3 en de -1. De -1 op de ene plaat komt overeen met de 6 op de andere plaat, en zo komen ze alsnog op het juiste antwoord.
Dan is tie van jou toch wat logischer
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_58616582
quote:
Op zondag 11 mei 2008 19:53 schreef Borizzz het volgende:
Voor de mensen die thuis zijn in de Projectieve meetkunde:
Ik kom niet uit het volgende vraagstuk:

Gegeven zijn twee lijnen (zeg a en b) en drie punten (P, Q en R) niet op a of b.
Van driehoek ABC is gegeven dat A de lijn a en B de lijn b doorloopt, zó dat AB steeds door R gaat.
Het punt C wordt gevonden als snijpunt van AQ en BP.
- Toon aan dat C een kegelsnede beschrijft die door P en Q gaat
- Bepaal de snijpunten van die kegelsnede met a en b.

Ik geloof dat ik de analysetekening al niet goed heb...
Ik denk dat QR doorsnede b en PR doorsnede a respectievelijk de punten op b en a van je kegelsnede zullen zijn? Of zijn er nog?

Ik weet het niet hoor, het ziet er niet eenvoudig uit. Denk je dat dit analytisch zal moeten?


Wijziging: Natuurlijk zijn er nog : namelijk het snijpunt van a en b

Ik heb het even uitgerekend. Geef aan P Q en R respectievelijk de coordinante (1,0,0) (0,1,0- en (0,0,1)

rechte a kan je dan nog laten zijn : x+y=1 (of x+y=z als je liever niet affien werkt)
rechte b is dan algemeen u*x+v*y+w*z=0

Als affiene parametervoorstelling voor a vind ik (t,1-t,1), dan is b = (t*w,(1-t)*w,(t-1)*v-u*t)

Uteindelijk vind ik dan het affiene punt ( t, w*(t-1) /((u-v)*t+v ) ) als punt op de kegelsnede
dat klopt, dit is een hyperbool

Ik kan me misrekend hebben hoor, maar alles lijkt toch redelijk te klopen als ik die snijpunten ga bekijken.

[ Bericht 28% gewijzigd door zuiderbuur op 11-05-2008 22:18:23 ]
pi_58620020
Vraagje.

Ik studeer aan een universiteit en moet nu een artikel ontleden. Ik heb wel wat kaas gegeten van statistiek, maar heb nog nooit gehoord van de term 'p for trend'

In het artikel wordt het gewicht van de proefpersonen in 5 categorieën verdeeld. Vervolgens wordt het gewicht voor een hele hoop variabelen vergeleken. De uitkomst is de RR (relatieve risico) van de hogere categorieën tov categorie 1 om bijvoorbeeld aan een bepaalde sport te doen. (Wil het niet nodeloos ingewikkeld maken)
De vijf categorieën hebben de volgende resultaten in de volgorde: RR (95% confidence interval)
Cat1: 1.0 (is dus de standaard), Cat2: 0.81(0.68-0.98), Cat3: 0.72(0.59-0.88), Cat4: 0.81(0.66-0.99), Cat5: 0,69(0.56-0.87)
In de laatste kolom staat: p for trend=0.01

Wat betekent dat cijfertje? Dat alle categorieën significant lager zijn dan de standaardcategorie? Of dat de sport significant minder beoefend wordt hoe hoger het gewicht van de proefpersoon is?
Ik heb altijd begrepen dat een trend een neiging naar significantie is (dus <0.1, maar >0.05)

Er zitten namelijk ook variabelen bij waarbij cat2 wel significant is (dus een 95%-CI die niet de 1.0 kruist), maar cat3 weer niet, en 4 weer wel, waarvan de p for trend 0.01 is. Is dat dan een trucje om niet significante resultaten te verbloemen?

Hoop dat iemand me kan helpen
  maandag 12 mei 2008 @ 01:00:35 #184
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58620438
Nog nooit van de p for trend gehoord, hoewel ik al aardig wat statistiek gezien heb. Is de volgorde van groepen volledig willekeurig?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_58620612
Nee, is in 'quintiles' opgedeeld. Dus zeg: 10.000 deelnemers. De 2000 laagste is cat1, het gewicht van de 2000 daaropvolgende is cat2, etc...
Even later verdelen ze de groepen wel in bmi categorieën. (Variërend van <18 t/m >35)
  maandag 12 mei 2008 @ 01:15:46 #186
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58620657
Dan kan ik me voorstellen dat ze een regressie draaien voor het model groep = c0 + c1*sport + ε (met de gebruikelijke aannames voor ε), en ze de p-waarde geven voor de toets met H0 c1=0. Als je de data hebt, kun je dat controleren.
De interpretatie is dat er wel/niet een (lineair) verband bestaat tussen groep en sport.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_58620990
Heb de data niet, ze doen ook multivariate analyses, dus het is allemaal nogal ingewikkeld.

Er is namelijk een variabele die lineair oploopt, maar per categorie niet significant is. Omdat ie wel lineair oploopt is er dus een lineair verband. Je bij deze variable dus niet zeggen dat groep 5 (of 2 of 3 of 4) significant vaker chocola eet dan groep 1, terwijl er wel een lineair verband is. Wat doet dat met je conclusie? (Als mensen maar dik genoeg worden, eten ze vanzelf wel eens significant vaker chocola dan ondervoede mensen?)
  maandag 12 mei 2008 @ 10:02:34 #188
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_58622506
quote:
Op zondag 11 mei 2008 21:58 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik denk dat QR doorsnede b en PR doorsnede a respectievelijk de punten op b en a van je kegelsnede zullen zijn? Of zijn er nog?

Ik weet het niet hoor, het ziet er niet eenvoudig uit. Denk je dat dit analytisch zal moeten?


Wijziging: Natuurlijk zijn er nog : namelijk het snijpunt van a en b

Ik heb het even uitgerekend. Geef aan P Q en R respectievelijk de coordinante (1,0,0) (0,1,0- en (0,0,1)

rechte a kan je dan nog laten zijn : x+y=1 (of x+y=z als je liever niet affien werkt)
rechte b is dan algemeen u*x+v*y+w*z=0

Als affiene parametervoorstelling voor a vind ik (t,1-t,1), dan is b = (t*w,(1-t)*w,(t-1)*v-u*t)

Uteindelijk vind ik dan het affiene punt ( t, w*(t-1) /((u-v)*t+v ) ) als punt op de kegelsnede
dat klopt, dit is een hyperbool

Ik kan me misrekend hebben hoor, maar alles lijkt toch redelijk te klopen als ik die snijpunten ga bekijken.
Het probleem is dat jij het met coordinaten uitrekent. Ik moet het zuiver meetkundig aanpakken.
Zie je ook een meetkundige uitwerking?
kloep kloep
pi_58622845
Een LaTeX-vraagje: Ben nu bezig om een presentatie met Latex te maken, met de beamer-package:
quote:
\documentclass{beamer}
\usepackage{beamerthemesplit}
\usepackage[english]{babel}
\usepackage[framesassubsections]{beamerprosper}
.....
Bij het compileren zegt-ie in het begin "entering extended mode", en als PDF laat-ie dan een eerder opgeslagen bestand zien ( En 0 errors, 0 bad boxes, 0 warnings en 0 pages ) . Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ik heb m'n output profiles goed gedefinieerd, dus het kan niet aan een verkeerde link naar Acrobat Reader liggen oid, lijkt me
pi_58629140
Je kan toch ladingen bereken voor redoxreacties bv:

NO3^-

O lading: (2-)*3=(6-) (uit BINAS 40A)
N lading: …
Totale lading: (1-)

N lading: (5+)/1=(5+)


In dit geval bereken je de N. Maar hoe weet je welke ladingen je uit BINAS mag halen en welke je moet berekenen? Is het zo dat je alleen de O (2-) en de H (1+) uit BINAS mag halen en de rest dus variabel is?
pi_58629247
Da's vooral een kwestie van in de gaten hebben dat de eenvoudige elementen bovenin bijna altijd 1 vaste oxidatietoestand (soms 2) hebben. In het geval van N2O5 heeft stikstof de toestand +5, want zuurstof is a.), sterker elektronegatief want zuigt harder aan de elektronen, en b.), zuurstof heeft (praktisch) altijd de toestand -2 want zuurstof neemt graag 2 elektronen op om zn buitenste schil tot 8 elektronen op te vullen.
pi_58632410
quote:
Op maandag 12 mei 2008 10:31 schreef Haushofer het volgende:
Een LaTeX-vraagje: Ben nu bezig om een presentatie met Latex te maken, met de beamer-package:
[..]

Bij het compileren zegt-ie in het begin "entering extended mode", en als PDF laat-ie dan een eerder opgeslagen bestand zien ( En 0 errors, 0 bad boxes, 0 warnings en 0 pages ) . Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ik heb m'n output profiles goed gedefinieerd, dus het kan niet aan een verkeerde link naar Acrobat Reader liggen oid, lijkt me
*meldt zich met hetzelfde probleem *

Ik ben echt een kluns als het op het installeren van zo'n handel aankomt. Ik probeer dus beamer te installeren.
Ik gebruik texnixcenter, en miktex.
Ik heb deze site gebruikt voor de installatie
In het bijzonder heb ik dit gedaan :
quote:
Inside whatever texmf directory you have chosen, create the sub-sub-sub-directories texmf/tex/latex/beamer and texmf/tex/latex/pgf and texmf/tex/latex/xcolor place all files in these directories.
Maar wat daaronder staat lukt me niet :
quote:
Finally, you need to rebuild TeX's filename database. This done by running the command texhash or mktexlsr (they are the same). In MikTeX, there is a menu option to do this.


Wanneer ik hun voorbeeldtekstje probeer te compileren
quote:
\documentclass{beamer}

\usepackage{beamerthemesplit}

\title{Example Presentation Created with the Beamer Package}
\author{Till Tantau}
\date{\today}

\begin{document}

\frame{\titlepage}

\section[Outline]{}
\frame{\tableofcontents}

\section{Introduction}
\subsection{Overview of the Beamer Class}
\frame
{
\frametitle{Features of the Beamer Class}

\begin{itemize}
\item<1-> Normal LaTeX class.
\item<2-> Easy overlays.
\item<3-> No external programs needed.
\end{itemize}
}
\end{document}
krijg ik ook die "entering extended mode"

Meer komt er niet op, zelfs geen info over errors of zo. Er wordt ook verder geen pdf aangemaakt.
pi_58632458
quote:
Op maandag 12 mei 2008 10:02 schreef Borizzz het volgende:

[..]

Het probleem is dat jij het met coordinaten uitrekent. Ik moet het zuiver meetkundig aanpakken.
Zie je ook een meetkundige uitwerking?
Neen, maar het interesseert me wel erg.
Heb je gelijkaardige problemen (die je wel hebt kunnen oplossen of waarvan je wel een oplossingen in je boek hebt?)
De manier die in mij opkomt is aantonen dat al die punten absoluut zijn voor een zekere (orthogonale) polariteit van het vlak... maar dan moeten we natuurlijk ook eerst die polariteit vinden.
  maandag 12 mei 2008 @ 20:34:08 #194
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58632565
Probeer voor Tex-problemen ook dit topic eens, daar lezen weer andere mensen mee.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_58635537
De oplossing lijkt mij stronteenvoudig:

pi_58635992
quote:
Op maandag 12 mei 2008 23:09 schreef thabit het volgende:
De oplossing lijkt mij stronteenvoudig:

[ afbeelding ]
De oplossing van welk probleem?
pi_58636658
quote:
Op maandag 12 mei 2008 23:34 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

De oplossing van welk probleem?
De fundamentele fout door een beamerpresentatie te willen geven.
pi_58636785
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 00:11 schreef thabit het volgende:

[..]

De fundamentele fout door een beamerpresentatie te willen geven.
Heb jij nog nooit zo'n überonduidelijke presentatie aan een bord gezien dan (drie woorden hier, een verzameling daar en een naam van een persoon ernaast, en de rest vertellen we wel mondeling?)
  dinsdag 13 mei 2008 @ 00:42:38 #199
112118 ijsklont
Ice Cold Robot
pi_58637145
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 00:19 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Heb jij nog nooit zo'n überonduidelijke presentatie aan een bord gezien dan (drie woorden hier, een verzameling daar en een naam van een persoon ernaast, en de rest vertellen we wel mondeling?)
Heb jij nog nooit zo'n überonduidelijke beamer presentatie gezien dan (slides helemaal vol met formules, of met tekst, waarvan je de eerste drie regels net gelezen hebt voordat de volgende al weer komt, of waar je ontgaat wat de spreker zegt omdat je bezig bent de slides te lezen)
Life sucks, but not when you're a robot.
discogs collection - Fotoboek - Ik luister..
  dinsdag 13 mei 2008 @ 00:55:34 #200
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58637330
Het mooie is wel dat je niet mee hoeft te schrijven omdat je alles al kunt downloaden. Je let dan beter op.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_58638835
Meeschrijven hoeft sowieso niet. De materie moet in je hoofd komen, niet op papier. Met beamerpresentaties komt het meestal op geen van beide plekken terecht.

In een voordracht heeft het geen zin om grote hoeveelheden stof in een rap tempo erdoorheen te jassen, noch om heel diep op details in te gaan. Je moet ideeen overbrengen. Hierbij is het wel belangrijk om uiterst precies en correct te blijven (veel sprekers denken dat het weglaten van details betekent dat ze vaag moeten gaan lullen, wederom een fundamentele fout).

Je moet altijd bedenken dat het publiek een andere achtergrond heeft dan jijzelf (handig is ook om vantevoren uit te zoeken wat voor publiek je hebt en je voordracht daarop af te stemmen). Dat betekent dus dat niet iedereen elk stuk materie evensnel oppikt. Een aangepast spreektempo alsmede een terugleesbuffer zijn dus essentieel. Dit soort dingen zijn heel moeilijk te bewerkstelligen in een beamerpresentatie. Het kan, maar vereist een hele intensieve voorbereiding.
pi_58640549
quote:
Op maandag 12 mei 2008 23:09 schreef thabit het volgende:
De oplossing lijkt mij stronteenvoudig:

[ afbeelding ]
Als je niet al teveel formules gebruikt, dan kun je prima een beamerpresentatie geven, en als het nodig is kun je toelichting op het bord geven. Daar is niks mis mee, lijkt me. Ik vind het in ieder geval goed te doen. Beter iig dan een hele presentatie op het bord doen.
pi_58640557
quote:
Op maandag 12 mei 2008 20:34 schreef GlowMouse het volgende:
Probeer voor Tex-problemen ook dit topic eens, daar lezen weer andere mensen mee.
Dank je voor de link, dat topic was me nog niet opgevallen
  dinsdag 13 mei 2008 @ 14:58:35 #204
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_58645060
Ik zit ff met mn grafische rekenmachine in de knoop!
Ik heb 2 functies:
81:(1+30x0.49^X) en 81:(1+10x0,49^X).
Nu wordt mij dus gevraagd hoe ik het maximale verschil tussen die 2 uit moet rekenen.
Ik heb ze nu in mn grafische rekenmachine (TI-83 plus) ingevuld bij Y1 en Y2 en ik dacht dat ik het verschil dan ergens bij Calc zou kunnen vinden. Maar mooi niet dus.
Wie helpt mij?
  dinsdag 13 mei 2008 @ 15:00:55 #205
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58645103
Nieuwe functie maken: abs(Y1 - Y2) en die maximaliseren. Y1 en Y2 zijn te vinden onder VARS.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 13 mei 2008 @ 15:04:14 #206
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_58645150
abs? wasda?
  dinsdag 13 mei 2008 @ 15:06:30 #207
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58645190
Met abs kun je de afstand tussen twee getallen meten: abs(6-3) = 3 (want er zit 3 tussen) en abs(1- (-10)) = 11 (zelfde reden). Bij natuurkunde ken je hem van de optica: N = |b| / |v| = |B| / |V| (abs(x) is hetzelfde als |x|).
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 13 mei 2008 @ 15:07:16 #208
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_58645210
Ik ben eruit! Dank je! ben niet voor niks blond

[ Bericht 35% gewijzigd door morgane op 13-05-2008 15:14:54 ]
  dinsdag 13 mei 2008 @ 15:13:50 #209
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58645338
Je moet die nieuwe functie maximaliseren. En wat de x- en y-waarde van het maximum van de nieuwe functie voorstellen, kun je vast zelf bedenken
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_58660122
Bij de volgende 2 vergelijkingen moet ik a en b zo kiezen, zodat de vergelijkingen geen oplossingen hebben.
Hoe doe ik dat? (moet er dan een rij komen met allemaal nullen, behalve het rechterlid?)

1)
x + y − z = 1
2x + 3y + az = 3
x + ay + 3z = 2

2)
x + y + bz = 2
3x + 4y + 2z = b
2x + 3y − z = 1
  woensdag 14 mei 2008 @ 10:09:08 #211
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_58660249
Matrices maken van de vergelijkingen en dan a en b zo kiezen dat de determinant 0 is.
  woensdag 14 mei 2008 @ 11:32:20 #212
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58661850
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 10:09 schreef pfaf het volgende:
Matrices maken van de vergelijkingen en dan a en b zo kiezen dat de determinant 0 is.
Bij 1 als a=2 dan is de determinant 0, maar is het stelsel toch oplosbaar. Als det(A)=0 dan is het stelsel Ax=b niet oplosbaar voor elke b, maar voor sommige b kan het best oplosbaar zijn. Eenvoudigste voorbeeld is dan b=0, want dan heeft Ax=b oneindig veel oplossingen (waaronder x=0).
Hier moet je het stelsel echt helemaal vegen. Ik heb er eentje voorgedaan, dan kun je de tweede vast zelf.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_58663917
Oke, bedankt! De 2e opgave is inderdaad gelukt (denk ik ).
Zou je me misschien willen helpen met de volgende opgaven?

1) Zij V een vectorruimte en v1, ..., vn vectoren in V. Zij W: = { c1v1 + ... + cnvn | ci in R }
Laat zien dat W een lineaire deelruimte van V is en dat { v1, ... , vn } volledig is voor W.

2) Zij v1 = ( 1, -2, 3, 1) v2 = (3, 2, 1, -2) v3 = (1, 6, -5, -4). Geef basis voor W (als ik opgave 1).

3) Zij v1 = ( 0, 1, -1, 2) v2 = (1, 2, -1, -1) v3 = ( -1, 1, 1, -1). Geef basis voor W (als ik opgave 1) en
bereken dim W.

4) Los op:
x1 + 2x2 + x3 + x4 + x5 = 0
−x1 − 2x2 − 2x3 + 2x4 + x5 = 0
2x1 + 4x2 + 3x3 − x4 = 0
x1 + 2x2 + 2x3 − 2x4 − x5 = 0
De verzameling V van alle oplossingen is een vectorruimte. Waarom? Geef een basis voor V
en bereken dim V.

Alvast bedankt he!
pi_58664030
Ki08, ik kan je sterk aanraden een heet bad te nemen. Dan komt het luie zweet er tenminste uit. Ik heb namelijk sterk de indruk dat je niet ook maar een seconde over de opgaves hebt nagedacht die je hier neerplempt.
  woensdag 14 mei 2008 @ 13:39:54 #215
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58664050
1. Laat eerst zien dat W een vectorruimte is: welke twee/drie dingen moet je nagaan om te kijken of je met een vectorruimte te maken hebt? Dat het daarna een deelruimte is, is triviaal, en dat laatste ook.
2. Een basis bestaat uit lineair onafhankelijke vectoren die dezelfde ruimte opspannen als die drie vectoren. Hoe kijk je of vectoren lin onafh zijn?
3. Idem, en dim W vinden is triviaal
4. Hier combineer je 1 t/m 3.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')