Bedanktquote:Op dinsdag 6 mei 2008 16:28 schreef Innocence het volgende:
s is een afstand of verplaatsing. Het is namelijk de versnelling a, tweemaal geintegreerd naar de tijd
De eenheid is dan inderdaad ook m, want [N*m] = [J]
Kijk eens naar de afleiding van de slingerformule zou ik zeggen. Er worden een hoop aannames gedaan, waarbij soms niet aan voldaan wordt. Ik zal er eentje verklappen, de rest kun je zelf wel vinden: er wordt uitgegaan van een puntmassa die slingert aan een massaloos touw van lengte l. Wanneer de massa van het touw niet meer verwaarloosbaar is tov de slingerende massa, dan komt hierdoor een grote afwijking in de formule.quote:Op woensdag 7 mei 2008 20:01 schreef Niconigger het volgende:
Hier een natuurkundige vraag: Hangt de trillingstijd af van de massa? Volgens het boek is de trillingstijd onafhankelijk van de massa en uitwijking, maar uit de meetresultaten blijkt dat de trillingstijd wel degelijk anders is. Zijn de meetresultaten verkeerd/onnauwkeurig of hangt de trillingstijd wél af van de massa?
Ja, die kracht is al bekend volgens mij.quote:Op donderdag 8 mei 2008 11:21 schreef pfaf het volgende:
De kracht op de veer is dan waarschijnlijk de massa van de massa aan de veer maal 9.8. Al is de situatie niet helemaal duidelijk.
Gaat dat aan de rand van de platen ook goed?quote:Op donderdag 8 mei 2008 15:01 schreef Niconigger het volgende:
In een homogeen elektrisch veld liggen alle veldlijnen even ver uit elkaar, veldsterkte is overal even groot en veldlijnen hebben overal dezelfde richting. En meestal ligt dat homogene elektrische veld tussen twee platen.
Ja, dat dacht ik ook maar ik vond het raar dat de twee apart staan in het Samengevat boekje.quote:Op donderdag 8 mei 2008 15:01 schreef Niconigger het volgende:
In een homogeen elektrisch veld liggen alle veldlijnen even ver uit elkaar, veldsterkte is overal even groot en veldlijnen hebben overal dezelfde richting. En meestal ligt dat homogene elektrische veld tussen twee platen.
Maak altijd een tekeningetje waarin de krachten in evenwicht zijn. Dan zie je wat er aan de hand is.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 12:53 schreef Niconigger het volgende:bedankt, ik ga er gewoon van uit dat Fv=Fz dan komt het helemaal goed
Dat klopt. Had je ook de krachten getekend die de veren op elkaar uitoefenen? Dan kan je zien dat beide veren evenveel uitrekken.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 13:00 schreef Niconigger het volgende:
heb ik gedaan, de massa van de veer is verwaarloosbaar tov van de massa die eraan hangt (0,250 kg) dus dan geldt Fz=Fv
Dikgedrukte klopt niet meer bij twee veren naast elkaar. Ik zie trouwens dat de uitwijking verschilt per veer. Hangt de massa wel recht?quote:Op vrijdag 9 mei 2008 13:04 schreef Niconigger het volgende:
@ Glowmouse: de massa van de veren is verwaarloosbaar, de massa die eraan hangt is (0,250 kg) --> Fz=2,4525 N, u is 7 en 10 cm.
Fv=Fz
Fz=C*u
C=Fz/u
C=2,4525/0,07 of 0,10 = 35 N/m of 24,5 N/m
of ben ik nu helemaal verkeerd bezig
Maak eens met Paint een schetsje van de situatie, want ik snap er niets van. Probeer ook alvast de krachten aan te geven.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 13:10 schreef Niconigger het volgende:
Ja de opdracht was verschillende uitwijkingen te geven. Bij de twee veren naast elkaar hangt er 1 massa aan. Dus niet aan allebei de veren een aparte massa.
Dat vroegen we ons juist af: geldt voor de onderste veer niet Fv = 2*Fz, want die bovenste veer trekt ook nog eens met Fz aan de onderste veer.quote:Maar dan geldt Fv=Fz wel voor twee veren onder elkaar
Dat is naast elkaar en niet onder elkaar?quote:Op vrijdag 9 mei 2008 13:19 schreef Niconigger het volgende:
[img=http://img294.imageshack.us/img294/1030/massaveer1tp6.th.png]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |