1/(1+r) * (36,4 miljoen/r) = 140 miljoenquote:Op dinsdag 22 april 2008 16:40 schreef borisz het volgende:
Hoe los je dit op de hand op ?
1/(1+r) * 36,4 miljoen/r - 140 miljoen = 0. Antwoord is 0,2141 maar hoe kom je erop ? Ik kom er niet uit.
1/(1+r) * 36,4 miljoen/r - 140 miljoen = 0quote:Op dinsdag 22 april 2008 16:40 schreef borisz het volgende:
Hoe los je dit op de hand op ?
1/(1+r) * 36,4 miljoen/r - 140 miljoen = 0. Antwoord is 0,2141 maar hoe kom je erop ? Ik kom er niet uit.
Ohwja, zit niet zo in die terminologie. In dat geval zou ik gebruiken datquote:Op dinsdag 22 april 2008 16:16 schreef GlowMouse het volgende:
Haus, dat is toch niet ontbinden?
[/quote]quote:Op maandag 21 april 2008 21:35 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Niemand heeft gezegd dat het leven mooi is.Wat wil je er dan mooier aan maken?
![]()
[..]
Lijkt me een goede vraag?![]()
Ik weet wat radicalen zijn, maar nu ben ik ook onzeker.
het heeft te maken met x^n-a. Als deze irreducibel is dan krijg je een uitbreiding die radicaal en irreducibel is,, heb ik het goed begrepen?
kijk naar de baseconstante: die is voor sterke basen >> 101 oftewel pKb < -1 . Maar dat is ook als volgt beredeneren. Een oplossing van ethanol is niet zuur (pH blijf rond de 7 hangen), dus de geconjungeerde base C2H5O- moet wel sterk zijn (in feite is een alkoxyl-ion een sterkere base als het hydroxide-ion).quote:Op dinsdag 22 april 2008 14:32 schreef BK89 het volgende:
Klein, waarschijnlijk makkelijk, scheikunde vraagje: waar kan ik zien dat KOH(s) of C2H5O^- (aq) een sterke base is? Ik zie het niet staan bij Binas 49 of moet dat uit het hoofd? Alvast bedankt
Volgt dit niet gewoon uit het feit dat de machtsverheffing continu is?quote:Op dinsdag 29 april 2008 22:12 schreef teletubbies het volgende:
indien V dicht ligt in C (complexe getallen), dan ligt de verzameling {v^2, v in V} ook dicht iN C.
Waarom:S. Geldt dit voor willekeurige gehele positieve machten in plaats van 2 ? dus v^k?
Ik denk dat ze klopt.quote:Op dinsdag 29 april 2008 23:48 schreef teletubbies het volgende:
okeey, dus als je een verzameling X hebt en A is een deelverzameling van X zodat A dicht ligt in X. en als f een continue afbeelding van X naar X. Dan ligt f(A) ook dicht in X?dit lijkt me een mooie stelling als die waar is
A Ammoniaquote:Op donderdag 1 mei 2008 16:15 schreef JOO het volgende:
Ik keek naar het examen Nask2 van vorig jaar om voor mn examen te oefenen en daar in staat de vraag:
Al je iets wilt verven, moet je het te schilderen oppervlak eerst reinigen. Daarvoor kan ammonia worden gebruikt. In een bouwmarkt wordt voor dit doel een ander schoonmaakmiddel, St Marc®, verkocht. Vincent heeft in de bouwmarkt een pak St Marc gekocht. Op de verpakking van dit schoonmaakmiddel staat de waarschuwing: 'irriterend voor de ogen'. Deze waarschuwing wordt ook aangeduid met een pictogram.
Wat is de chemische notatie van ammonia?
A NH3(aq)
B NH3(g)
C NH4(aq)
D NH4(g)
Ik wist het antwoord niet dus keek ik bij de antwoorden en daar stond dus A, maar hoezo is het antwoord A?
Bij elektrolyse of bij een elektrochemische cel?quote:Op donderdag 1 mei 2008 19:37 schreef BK89 het volgende:
Sterkste reductor (laagste E^0) is bij de negatieve elektrode.
Sterkste oxidator (hoogste E^0) is bij de positieve elektrode.
Is dat dan verschillende voor die twee?quote:Op donderdag 1 mei 2008 19:59 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Bij elektrolyse of bij een elektrochemische cel?
Ja, bij een elektrochemische cel verloopt de redoxreactie op de normale manier, reductor staat elektronen af die via een draadje naar de oxidator lopen (reductor is dus de negatieve elektrode, oxidator de positieve).quote:
quote:Op woensdag 30 april 2008 01:18 schreef thabit het volgende:
De stelling geldt wel als f naast continu ook nog surjectief is. Een afbeelding f:X->Y is continu dan en slechts dan als voor elke deelverzameling A van X geldt dat f(afsl(A)) bevat is in afsl(f(A)). Dus als f surjectief is en A dicht, dan volgt hieruit dat f(A) ook dicht is.
Oke, bedankt, daarom raakte ik telkens in de warquote:Op donderdag 1 mei 2008 20:47 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ja, bij een elektrochemische cel verloopt de redoxreactie op de normale manier, reductor staat elektronen af die via een draadje naar de oxidator lopen (reductor is dus de negatieve elektrode, oxidator de positieve).
Bij een elektrolyse zet je spanning op de beginstoffen zodat de reactie precies de andere kant oploopt: bij de negatieve elektrode zitten lekker veel elektronen, dus daar zit de oxidator om ermee te reageren.
Statistisch kun je niets 'bewijzen'. Je observaties kunnen immers elke keer anders zijn.quote:Nu wil ik statistisch bewijzen dat er bij de tweede soort vragen meer foute antwoorden zijn gegeven
ik gebruik meestal de andere equivalente formulering van continuiteit: als het inverse beeld van een open deelverzameling open is. Niet gedacht nuttig kan zijnquote:Op donderdag 1 mei 2008 20:47 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Dus ik was toch iets vergeten. Zonder surjectiviteit werkt het natuurlijk totaal niet.
Ik begrijp je... behalve de laatste zin (ben een statistiek-leekquote:Op donderdag 1 mei 2008 21:55 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Statistisch kun je niets 'bewijzen'. Je observaties kunnen immers elke keer anders zijn.
Met kansrekening kun je dingen wel bewijzen, maar dan moeten die dingen wel kloppen. Omdat je met kansen werkt, kan het prima zo zijn dat je bij de tweede soort vragen toch meer goede antwoorden terug krijgt. Wat je hier wilt bewijzen is dat voor iedere x de kans dat je ten hoogste x fouten maakt niet groter is bij het 3-keuzeding dan bij het 2-keuzeding (zoekwoord: stochastically larger). Met de cdf van de binomiale verdeling is dat eenvoudig te bewijzen (schrijf het als som van de pdf, en kijk naar de termen afzonderlijk).
Hoe bedoel je, dat je aan neemt dat ik alles gok? Het gaat om een echt experiment ( 78 proefpersonen maal 150 woorden)quote:Op donderdag 1 mei 2008 23:00 schreef GlowMouse het volgende:
Bij n vragen (ik neem aan dat je alles gokt) is de kans dat je er k goed hebt gelijk aan:
- bij 2 mogelijkheden: [ afbeelding ]
- bij 3 mogelijkheden: [ afbeelding ]
Hieruit kun je ook de cdf afleiden. Je moet dus aantonen dat:
[ afbeelding ]
In tegenstelling tot wat ik zei kun je hier niet volstaan met kijken naar de termen afzonderlijk. Dit heeft verder niets meer met kansrekenen te maken, en is niet leuk om voor een algemeen aantal vragen uit te werken.
Ik zou toch nog heel graag antwoord willen hierop. Niemand?quote:Op woensdag 23 april 2008 15:01 schreef Innocence het volgende:
Iemand een beetje handig met Matlab hier? Wil namelijk graag weten hoe ik het verschil tussen een originele dataset (x,y,z)-punten dus en een Delaunay triangulation van een subset hiervan bereken.
Eerst de dichtsbijzijnde punten vinden met dsearch? Of is er een methode om het verschil tussen twee surfaces te berekenen?
Red me!![]()
Bestaat er trouwens ook een functie om eenvoudig te 'binnen' (weet het nederlandse woord zo snel niet) zoals bijvoorbeeld gebeurd in een histogram? Doe het nu handmatig, maar dat veroorzaakt vaak fouten.
Het is niet omdat jouw afschatting niet werkt dat het niet naar nul kan gaan.quote:Op vrijdag 2 mei 2008 22:22 schreef teletubbies het volgende:
kent iemand een leuke manier om int(xsin(x)/(1+x²), x=-oo,+oo) uit te rekenen?! Als je complexe analyse moet gebruiken dan kun je gebruik maken van Lemma van Jordan, door een functie f(z) =eizzsin(z)/(1+z²) en g te nemen: g(z)=zsin(z)/(1+z²). De bijbehorende krommen zijn:
y1 een parametrisatie van een lijnstuk [-R,R]
en
y2 een parametristatie van een cirkel met middelpunt 0 en straal R.
Dan ligt één pool van orde één binnen de halve cirkel. Het probleem is dat de abs( kring integraal van f(z) over y2 ) niet naar 0 gaat als R naar oneindig gaat, gezien
abs( kring integraal van f(z) over y2 )
<= length(y2)* max |f(z)| over y2
<=pi.R.max |f(z)| over y2
<=pi.R.R/(R2-1) en deze gaat niet naar 0 als R heel groot is.
Doe ik iets fout of moet er inderdaad een trucje gebruikt worden?
Je kunt zo'n kwadratische vorm als volgt maken. Neem het lichaam F_{q^2}, dit is een tweedimensionale vectorruimte over F_q. Daarop neem je de normvorm, in dit geval is dat x -> x^{q+1}. (okee, je kunt de vorm ook nog met een niet-kwadraat vermenigvuldigen, maar dat maakt voor de automorfismen natuurlijk niet uit).quote:Op vrijdag 2 mei 2008 16:07 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik sukkel al een tijdje met dit probleem
Het betreft de projectieve orthogonale groepen
[ afbeelding ] en [ afbeelding ]
Dat zouden dihedrale groepen moeten zijn, respectievelijk van orde 2(q-1) en 2(q+1)
Ik beperk me nu voorlopig tot het laatste geval, met q ook oneven (ik schets het probleem eens volledig)
Beschouw een nietsinguliere kwadratische vorm Q op een vectorruimte van dimensie twee over het eindig veld van orde q. Veronderstel dat die van het elliptische type is (dus geen isotrope vectoren)
Toon aan dat de groep van lineaire transformaties die de kwadratische vorm bewaren, isomorf is met de dihedrale groep van orde 2(q+1). (Dus de isometriegroep van een regelmatige (q+1)-hoek)
Nu begin ik al ergens een zicht te krijgen op de situatie door een goeie permutatievoorstelling te zoeken.
Daarvoor neem ik alle vectoren v met Q(v)=1. Dat zullen er (q+1) zijn, die ik kan opsplitsen in (q+1)/2 paren (omdat als w zo'n vector is, -w er ook zo één is), wat overeen lijkt te komen met de overstaande hoekpunten in een regelmatige (q+1)-hoek.
De stelling van Witt lijkt me te garanderen dat de groep transitief werkt op die verzameling van q+1 vectoren, maar voor de rest lukt het me zelfs niet degelijk te bewijzen dat de totale orde gelijk is aan 2(q+1).
En dan nog die isomorfie... misschien aantonen dat het een semidirect product is?
Ik vind het wel een interessant probleem, maar ik vind het jammer dat ik er niet uit geraakAlle tips of hulp welkom.
Knap.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 12:38 schreef thabit het volgende:
[..]
Je kunt zo'n kwadratische vorm als volgt maken. Neem het lichaam F_{q^2}, dit is een tweedimensionale vectorruimte over F_q. Daarop neem je de normvorm, in dit geval is dat x -> x^{q+1}. (okee, je kunt de vorm ook nog met een niet-kwadraat vermenigvuldigen, maar dat maakt voor de automorfismen natuurlijk niet uit).
Ik zie het idee wel, maar niet alle details. Is het zo triviaal dat dat de enige elementen zijn bijvoorbeeld die de normvorm invariant laten?quote:De dihedrale groep komt dan als volgt tevoorschijn: enerzijds heb je de groep van elementen van F_{q^2}^* van norm 1, die werkt als vermenigvuldiging. Dit is een cyclische groep van orde q+1. Verder heb je ook nog het lichaamsautomorfisme x->x^q van orde 2. De groep voortgebracht door deze twee zaken is de dihedrale groep van orde 2(q+1) die de normvorm invariant laat.
Goed, details moeten nog even uitgeschreven worden, maar als je het idee hebt is dat niet moeilijk meer.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 13:59 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Knap.![]()
[..]
Ik zie het idee wel, maar niet alle details. Is het zo triviaal dat dat de enige elementen zijn bijvoorbeeld die de normvorm invariant laten?
de functie heb ik inderdaad verkeerd getypt. Ik zal kijken naar een goede afschatting of de stelling 10x lezen.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 12:11 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Het is niet omdat jouw afschatting niet werkt dat het niet naar nul kan gaan.
Hier lees je een goed bewijs van Jordan en een formulering
Overigens denk ik dat jij gewoon de functie z/(1+z*z) en z*exp(z*I)/(1+z*z) hoort te gebruiken?![]()
Anders zit je met twee sinussen??
Je bekomt dat de kringintegraal (via de residustelling) altijd Pi* i /e
terwijl het gedeelte op de halve cirkel naar nul streeft
Het resultaat zou moeten zijn dat Pi/e jouw integraal is, terwijl je er gratis nog bij krijgt dat die van cos(x)*x/(1+x*x) gelijk is aan nul (maar dat is niet zo verwonderlijk want die functie is oneven)![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |