Dat ziet er uit alsof à la de Diamantbuurt en Slotervaart verschillende instanties met de beste bedoelingen keihard langs elkaar heenwerkten. De angel is niet uit de groep racisten getrokken.quote:Waarschuwingen over racisme Waspik genegeerd
Uitgegeven: 10 april 2008 09:57
Laatst gewijzigd: 10 april 2008 11:37
WAALWIJK/WASPIK - Instanties in de gemeente Waalwijk hebben bijna anderhalf jaar lang grote aantallen meldingen over racistische pesterijen van een Liberiaans gezin in het dorp Waspik laten liggen.
De daders werden niet op hun gedrag aangesproken en het gezin werd niet beschermd.
Tot die conclusie komt het instituut voor multiculturele ontwikkeling Forum in een onderzoek naar de treiterijen en intimidatie die in september 2007 leidden tot het vlucht van het gezin uit Waspik.
Minister Ella Vogelaar (Integratie) nam het rapport donderdagochtend in Waalwijk in ontvangst.
Onhoudbaar
Een jaar voor het vertrek van de moeder en kinderen uit het dorp was de situatie al als onhoudbaar betiteld, aldus onderzoeksvoorzitter Henk Smeets donderdag in een toelichting. Tot die tijd waren nog enkel ambtenaren op de hoogte.
"Het heeft te lang geduurd voordat de gemeente de regie in handen nam'', aldus Smeets. De politie heeft de situatie 'vergoelijkt' en beschouwd als kattenkwaad.
Angst
Jongerenwerk liet zich leiden door angst om het contact met de hangjongeren te verliezen. Vluchtelingenwerk, opbouwwerk en de woningstichting zijn er niet in geslaagd het probleem op het juiste niveau onder de aandacht te krijgen.
De onderzoekscommissie ontdekte verder dat jongeren sinds 1996 zeker drie keer eerder Afrikaanse vluchtelingen uit Waspik hebben weggepest.
In 1996 ging het om twee alleenstaande Ethiopische vrouwen, in 1998 om een Somalische vluchtelinge en haar baby en in 2003 om een Congolese vrouw en haar drie kinderen.
Ad hoc
Van twee allochtone gezinnen (uit Irak en Kosovo) die nog in Waspik wonen is bekend dat zij ook regelmatig zijn lastiggevallen. Per gebeurtenis is ad hoc gereageerd, concludeert Forum.
Burgemeester Nol Kleijngeld heeft het Liberiaanse gezin woensdag zijn excuses aangeboden, zei hij in een eerste reactie.
"Ze kwamen naar Nederland omdat dit een veilig land is. Het rapport laat zien dat ze in een onveilige situatie belandden. Het college schaamt zich diep.''
Broddelwerk
Volgens de burgemeester hebben alle betrokken instellingen broddelwerk geleverd, ,,de gemeente voorop''. Consequenties voor het college hoeft het rapport volgens hem niet te hebben.
Kleijngeld verwacht een verandering in de houding van alle betrokkenen. De meest betrokken wethouders Elly Baggerman (GroenLinks) en Peter van Dongen (PvdA) sloten zich daar bij aan.
Minister Vogelaar sprak donderdag in een reactie over incidenten die met zekere regelmaat ook elders in Nederland voorkomen. Volgens haar zijn het problemen die lokaal moeten worden opgelost.
Aanwijzingen
Het onderzoek van Forum biedt gemeenten, politie en instanties in het hele land algemene aanwijzingen hoe om te gaan met spanningen tussen verschillende bevolkingsgroepen en (dreigende) racistische overlast. De minister noemde het belangrijk zij er kennis van nemen.
De gemeenteraad bespreekt het rapport volgende week. De tien verdachte jongens verschijnen een week later voor de (kinder)rechter.
Waspik schijnt nog een graadje erger te zijn, als ik dat rapport lees. Ze zijn er te lang mee weggekomen.quote:Op zaterdag 12 april 2008 15:26 schreef SpecialK het volgende:
Kwalijke zaak. Jammer ook om te zien dat het soms lijkt alsof er alles aan gedaan wordt om de daders maar te beschermen. Heel schraal. Maargoed racisme komt voor in elke stad onder elke bevolkingsgroep die je maar kan bedenken. Mensen zijn heeeel dom.
Gekleurde mensen discrimineren veel meer dan blanken. Vooral elkaar.quote:Op zaterdag 12 april 2008 15:38 schreef Meki het volgende:
[..]
racisme komt weliswaar meer voor bij Nederlanders, omdat veel Nederlanders achter Wilders lopen en die leert racisme aan diegene die hem achter lopen
werkelijke onzin... en dat weet je zelf ookquote:Op zaterdag 12 april 2008 15:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gekleurde mensen discrimineren veel meer dan blanken. Vooral elkaar.
Het is echt waar.quote:Op zaterdag 12 april 2008 15:41 schreef Meki het volgende:
[..]
werkelijke onzin... en dat weet je zelf ook
Dat hoop ik ook, maar ik vraag me af of er ooit nog wel een zwart gezin zou willen wonen.quote:Op zaterdag 12 april 2008 15:51 schreef zoalshetis het volgende:
zoals wel blijkt geeft de gemeente en regering het goede voorbeeld. het kwaad is welliswaar geschied, maar er wordt tenminste wel actie ondernomen. dit zal in waspik niet snel nog een keer gebeuren.
ik denk dat donkere mensen het wel verdienen om een tweede kans te krijgen in dat burgerlijke kutdorp.quote:Op zaterdag 12 april 2008 15:54 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat hoop ik ook, maar ik vraag me af of er ooit nog wel een zwart gezin zou willen wonen.
Vertel? Geen idee wat CRASH is. Film? Docu?quote:Op zaterdag 12 april 2008 16:19 schreef SpecialK het volgende:
Misschien moeten we iedereen maar eens verplicht Crash laten kijken. Gewoon eventjes een Nederland-wijde filmavond waarop iedereen eens eventjes ouderwets door gaat hebben dat we lekker verkeerd bezig zijn met elkaar.![]()
Ik vind ze eigenlijk allemaal niet "schuldig". Ik vind die jongens schuldig, en vooral secundair die gemeente en de instanties die het allemaal hebben laten verglijden. Maar het ergst is de burgemeester van Waalwijk, die toen bagatelliseerde dat het een lieve lust was. Cohen is d'r niks bij.quote:
Ik heb het over burgemeesters en hun vergoeilijking. Niet over "hurr de islam is slecht en Feyenoordhooligans suck ass".quote:Op zaterdag 12 april 2008 17:11 schreef StemDesVolks het volgende:
Oeps, nu hebben we het er alsnog over.Mag niet natuurlijk, sorry gronk.
Ik heb jarenlang in waalwijk gewoond; dat ligt er vlakbij. Waspik is mooi om te wonen, maar wel erg klein. Ken 't verder niet zo; weet wel dat waalwijk een ontzettend burgerlijk sufkuttenstadje is, met een nabij gelegen 'bible belt' (sprang-capelle; dacht dat waspik ook nog wel vrij zwaar in 't gloof zat). Dit soort problematiek gaat de bestuurlijke capaciteiten in waalwijk ver boven 't hoofd, maar ze worden d'r wel mee opgezadeld.quote:Op zaterdag 12 april 2008 15:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik vraag me af of überhaupt iemands in Waspik wil wonen.
Waspik zelf zit niet zwaar in het geloof maar is maar een boerengat zoals je in Brabant wel vaker voorkomt en daar is het vaak wat een boer niet kent.......quote:Op zondag 13 april 2008 10:42 schreef gronk het volgende:
Ik heb jarenlang in waalwijk gewoond; dat ligt er vlakbij. Waspik is mooi om te wonen, maar wel erg klein. Ken 't verder niet zo; weet wel dat waalwijk een ontzettend burgerlijk sufkuttenstadje is, met een nabij gelegen 'bible belt' (sprang-capelle; dacht dat waspik ook nog wel vrij zwaar in 't gloof zat). Dit soort problematiek gaat de bestuurlijke capaciteiten in waalwijk ver boven 't hoofd, maar ze worden d'r wel mee opgezadeld.
[edit: niet leuk]quote:Op zondag 13 april 2008 12:20 schreef TubewayDigital het volgende:
racisme, who cares.
Het is echt zo 90s om je daar druk over te maken. De voedselprijzen stijgen en amerika heeft een hypotheekcrisis. ga je daar druk om maken in plaats van dit soort futiliteiten
De jongeren houden het erop dat het gezin is begonnen maar zelfs dan nog is het wel schrikbarend om te zien hoe álle instanties gefaald hebben.quote:Op zondag 13 april 2008 11:29 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waspik zelf zit niet zwaar in het geloof maar is maar een boerengat zoals je in Brabant wel vaker voorkomt en daar is het vaak wat een boer niet kent.......
Ja het is mooi met ze. Dat zou ik misschien nog geloofd hebben als ik die randdebielen in de reportage niet had gezien én er niet nog 3 andere zwarte gezinnen weggetreiterd waren.quote:Op zondag 13 april 2008 13:20 schreef Dagonet het volgende:
[..]
De jongeren houden het erop dat het gezin is begonnen maar zelfs dan nog is het wel schrikbarend om te zien hoe álle instanties gefaald hebben.
Het kan handig zijn in dit soort zaken om een dossier aan te leggen, bijvoorbeeld bij stalkers en echtgenoten met losse handjes, dan ligt er tenminste iets als er echt iets strafbaars gebeurt en kan dat meegenomen worden door de rechtbank.quote:Een ding dat me opviel was dat de politie zei dat ze geen aangiften hadden maar meldingen, met het verschil ertussen dat bij een melding het in een dossier gaat en er geen verdere actie ondernomen hoeft te worden. Nu hoorde ik laatst op BNR een advocate zeggen dat het hele concept 'melding' een verzinsel is van de politie dat geen enkele basis heeft, als je bij de politie komt doe je aangifte en niets meer en niets minder.
quote:Op zondag 13 april 2008 13:34 schreef Mwanatabu het volgende:
"Ze bechonnen zelluf". Ja, met zwart zijn zeker.
[..]
Mee eens.. als Cohen dan ook weg gaat.quote:Op zondag 13 april 2008 20:56 schreef Floripas het volgende:
[..]
![]()
Mwanatabu![]()
In ieder geval is het dus de vraag of er iets structureels gaat gebeuren. Die burgemeester was echt niet fris bezig indertijd: hij ontkende de problemen al vóór de analyse. Hij heeft geen grip op zijn eigen gemeente, wellicht zou hij weg moeten.
Ik denk het wel, maar voor al die zwarte gezinnen is het wel te laat.quote:Op dinsdag 15 april 2008 11:10 schreef Elfletterig het volgende:
Het is een ernstige zaak dat strafbare feiten niet gewoon worden tegengegaan en dat daders ermee weg konden komen, tot dusver. Hopelijk komt het alsnog tot straffen.
Nou ja... kijk ... als de daders nu worden gestraft, zou de gemeente Waalwijk bij wijze van gebaar deze gezinnen alsnog woonruimte kunnen aanbieden. De vraag is echter of die gezinnen dat nog willen.quote:Op woensdag 16 april 2008 21:20 schreef Floripas het volgende:
Ik denk het wel, maar voor al die zwarte gezinnen is het wel te laat.
Bron: NOSquote:Wethouder treedt af om zaak-Waspik
Wethouder Baggerman van de gemeente Waalwijk is afgetreden vanwege de affaire rond een Liberiaans gezin dat is weggepest uit Waspik. Baggerman van GroenLinks heeft allochtonenbeleid in haar portefeuille. Coalitiepartner CDA had het vertrouwen in haar opgezegd.
Vorige week verscheen een zeer negatief rapport over de kwestie. De jongeren die het vluchtelingengezin terroriseerden werden veel te laat aangepakt en het gezin werd niet beschermd.
De burgemeester van Waalwijk erkende meteen dat de gemeente had gefaald, maar zei dat er geen gevolgen hoefden te zijn voor het gemeentebestuur.
IK haalde Cohen aan omdat er ook wat autoctone gezinnen waren weggepest in Amsterdam. Dat er hier wel een hoop heisa over gemaakt wordt (en terrecht) maar in Amsterdam daar niet zoveel problemen waren.quote:Op donderdag 17 april 2008 11:14 schreef Elfletterig het volgende:
Cohen? Die is burgemeester van Amsterdam. Ik zie niet in wat dat te maken heeft met de gebeurtenissen in Waspik. Een burgemeester staat boven de partijen; iets wat hele volksstammen in Nederland niet schijnen te begrijpen. Hij heeft weliswaar een verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid, maar zoals je kunt lezen, was het allochtonenbeleid een specifieke verantwoordelijkheid van deze wethouder.
Ongeacht huidskleur, geloof of andere vorm van onderscheid, zou racisme altijd keihard aangepakt moeten worden.quote:Op dinsdag 15 april 2008 11:10 schreef Elfletterig het volgende:
Het is een ernstige zaak dat strafbare feiten niet gewoon worden tegengegaan en dat daders ermee weg konden komen, tot dusver. Hopelijk komt het alsnog tot straffen.
Waarom ? We hebben toch vrijheid van meningsuiting.quote:Op donderdag 17 april 2008 11:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ongeacht huidskleur, geloof of andere vorm van onderscheid, zou racisme altijd keihard aangepakt moeten worden.
Het is hier in nederland nog altijd zo dat racisme niet onder de vrijheid van meningsuiting valt. En voor je reageert, lees eerst Super/schijndemocratie & vrijheid van meningsuiting. even, en ga even een paar blokjes omlopen om 't materiaal wat daar in staat op je in te laten werken.quote:Op donderdag 17 april 2008 13:11 schreef TubewayDigital het volgende:
Waarom ? We hebben toch vrijheid van meningsuiting.
Bronquote:Val college Waalwijk dreigt na racismerapport
WAALWIJK - De coalitie in de gemeenteraad van Waalwijk dreigt haar meerderheid te verliezen. Woensdag vertrok wethouder Elly Baggerman wegens een gebrek aan vertrouwen van coalitiegenoot CDA.
Voor haar partij Groenlinksaf is dat reden om er mee te kappen, sprak medefractievoorzitter Pierre van Meeuwen donderdagochtend. Daardoor dreigt het college van burgemeester en wethouders te vallen.
Wethouder Baggerman (jongerenwerk en allochtonenbeleid) besloot haar functie neer te leggen naar aanleiding van het vorige week verschenen rapport over het Liberiaanse gezin dat vorig jaar werd weggepest uit Waspik.
De tweemansfractie van Groenlinksaf neemt een definitieve beslissing over deelname aan de coalitie donderdag na een gesprek met de wethouder kort voor de extra raadsvergadering donderdagavond over het rapport. "Het ziet er slecht uit. Als er geen vertrouwen is in onze wethouder is er geen vertrouwen in de partij", aldus Van Meeuwen.
De coalitie van PvdA, CDA, ChristenUnie en GroenLinksaf heeft met vijftien van de 29 raadszetels de kleinst mogelijke meerderheid.
Bronquote:Waalwijk: Groen Linksaf zegt vertrouwen op
WAALWIJK - Het college van burgemeester en wethouders in Waalwijk lijkt te zijn gevallen over de affaire van het weggepeste Liberiaanse gezin uit Waspik.
Eén van de coalitiepartijen, Groen Linksaf, heeft donderdagavond het vertrouwen in de coalitie opgezegd. De partij hielp de coalitie van PvdA, CDA en Christen Unie eerder aan een krappe meerderheid.
Woensdag stapte Groen Linksaf-wethouder Baggerman al op, omdat ze zich niet gesteund voelde door coalitiegenoot CDA.
Behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet, vriend.quote:Op donderdag 17 april 2008 13:11 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Waarom ? We hebben toch vrijheid van meningsuiting.
Bronquote:De bestuurscrisis in Waalwijk is compleet
WAALWIJK - Het college is gevallen en de coalitie is uiteengespat naar aanleiding van het kritische rapport over racistische overlast rond de Liberiaanse familie Hayes, die vorig jaar september vluchtte uit Waspik.
Wethouder Elly Baggerman (GroenLinksaf) stapte woensdag zelf op wegens gebrek aan vertrouwen van coalitiegenoot CDA. Haar PvdA-collega Peter van Dongen kreeg donderdagavond tijdens het raadsdebat over het onderzoek een motie van wantrouwen aan zijn broek en die overleefde hij niet. De overgebleven wethouders Jan van Groos (ChristenUnie) en René van Dongen stelden vandaag hun portefeuilles beschikbaar. Zij blijven samen met burgemeester Nol Kleijngeld wel de lopende zaken behandelen.
De raadsfracties buigen zich de komende dagen over de ontstane bestuurscrisis en de vraag hoe die op te lossen is.
Het is makkelijk om je daar niet druk om te maken zolang je het zelf niet overkomt.quote:Op zondag 13 april 2008 12:20 schreef TubewayDigital het volgende:
racisme, who cares.
Het is echt zo 90s om je daar druk over te maken. De voedselprijzen stijgen en amerika heeft een hypotheekcrisis. ga je daar druk om maken in plaats van dit soort futiliteiten
Neeh joh dan is het omgekeerd dan heet het geen racisme. Dat zou nooit kunnen. Was het maar zo dat dat gebeurde.quote:Op zaterdag 19 april 2008 21:34 schreef zoalshetis het volgende:
aangezien ik ooit de aanstichter was van deze hele zaak op fok!, wil ik toch mijn waardering uitspreken over het vallen van de gemeente en dat er in de toekomst iets slagvaardigers komt jegens racisme.
mooi voorbeeld nederland, nu gaan toepassen in amsterdam.
Je loopt op de feiten achter, vriend. Dat wordt heul wel racisme genoemd.quote:Op zondag 20 april 2008 05:08 schreef niet_links het volgende:
[..]
Neeh joh dan is het omgekeerd dan heet het geen racisme. Dat zou nooit kunnen. Was het maar zo dat dat gebeurde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |