abonnement Unibet Coolblue
  zondag 21 juni 2009 @ 18:08:30 #251
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_70238880
Zo veel muziek en zo weinig tijd.
  maandag 22 juni 2009 @ 01:12:06 #253
199318 zwartemarktplaats
met zonder bonnetje
pi_70241511
Kwam deze opeens tegen als tune van het ijswagentje in gta 4.

Heerlijk magische tune.
Wat zijn trouwens mooie stukken met een clavecimbel erin?

Ook mooi:


[ Bericht 34% gewijzigd door zwartemarktplaats op 22-06-2009 01:18:32 ]
pi_70362380


"The unanswered question" hoorde ik jaren gelden voor het eerst in een documentaire, en onlangs in de film "The thin red line" waardoor ik eindelijk de titel kon achterhalen. Een schitterend modern klassiek stuk van Charles Ives (1874-1954).
"That rug really tied the room together".
pi_70864553
Als er nog klassieke muziek liefhebbers zijn die wel van een mooi celloconcert houden;

3 augustus; Elgar Celloconcert met Quirine Viersen, Stravinsky - Petroesjka en 2 werken van Jacob ter Veldhuis.

En ik speel mee

http://www.concertgebouw.nl/page.ocl?pageid=4&dag=3&maand=8&jaar=2009
  zaterdag 11 juli 2009 @ 00:23:43 #258
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_70866788
oeh tof concert! ik kan niet

wat speel je ook alweer coastertomm?

ik stond dinsdag in t concertgebouw te zingen bij wat in t parool bestempeld werd als "wellicht de erbarmelijkste mahler 2 uitvoering die ooit in de grote zaal van het concertgebouw geklonken heeft" (het was ook slecht, maar goed...)

Mahler 2 blijft wél een heel gaaf stuk...desondanks... nu wil ik nog een keer een mooie uitvoering bijwonen....

(oeh... en zo te zien aan de mensen die in de slideshow op de site van t JON langskomen zaten er ook veel JON invallers tussende japannes bij die beruchte mahler 2. in elk geval de 2e klarinettist. volgens mij een cellist... en een harpiste? een contrabasmeisje...hoornisten?...en een trompettist...haha, wat grappig!)

[ Bericht 11% gewijzigd door kwakveense op 11-07-2009 00:29:00 ]
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  woensdag 15 juli 2009 @ 20:56:58 #261
259897 Sjef_Arie
Of gewoon Arie
pi_71013436
Persoonlijk vind ik deze erg mooi:

pi_71046847
hij zal ongetwijfeld al gepost zijn, maar heb geen zin om alles door te lezen



Nobody likes you. You're ugly and your mother dresses you funny. Now smile, you douche.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 00:38:16 #263
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_71052011


Sowieso Vivaldi en John Williams Concerto in d major for Guitar

Combi daarvan is

Dit vind ik de beste uitvoering, lekker op tempo en geen valse noot te bespeuren.
pi_71154240
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 22:46 schreef ColdFeet het volgende:
Zijn hier meer liefhebbers van de muziek van Stefano Landi?


Ik ben sowieso erg fan van Marco Beasley!
Ik vind dit een van de mooiste liederen die ik ken. Omdat ik geen vertaling vond, heb ik er zelf maar een gemaakt:

O hoe vergis jij je
als je denkt dat de jaren
niet eindigen,
iedereen moet sterven.

Het is een droom, het leven
dat zo aangenaam lijkt,
kort is de vreugde,
iedereen moet sterven.
Een medicijn helpt niet,
kinine heeft geen nut,
Je kan niet genezen,
iedereen moet sterven.

Klachten, bedreigingen,
gebluf zijn niets waard,
wat de overmoed remt,
iedereen moet sterven.
De kennis die van nut is,
vindt niet het woord
dat de overmoed kalmeert,
iedereen moet sterven.

Er bestaat geen manier
om deze knoop te ontwarren,
het is niet waard te ontvluchten,
iedereen moet sterven.
Het geldt voor iedereen,
ook een slim iemand
kan deze slag niet afwenden
iedereen moet sterven.

Als je zingend sterft,
als je spelend sterft,
op de citer of de panfluit,
iedereen moet sterven.
Als je dansend sterft
drinkend, etend;
met dat kreng
iedereen moet sterven.

De wrede Dood
is ontrouw aan allen
eenieder laat hij zich schamen,
iedereen moet sterven.
En toch lijkt het waanzin
of grote razernij,
jezelf voor de gek houden,
iedereen moet sterven.

De jongeren, de engelen
en alle mensen
moeten branden,
iedereen moet sterven.
De gezonden, de zieken,
de dapperen en de weerlozen,
allen moeten eindigen,
iedereen moet sterven.

Denk er nou maar aan,
in je inborst
je komt aan een einde,
iedereen moet sterven.
Als je er niet aan denkt
heb je je zinnen verloren,
je bent dood en kan zeggen:
iedereen moet sterven.

Een prachtige tekst, vind je niet?
pi_71220210
quote:
Op maandag 20 juli 2009 17:01 schreef jcjlf het volgende:

[..]

Ik vind dit een van de mooiste liederen die ik ken. Omdat ik geen vertaling vond, heb ik er zelf maar een gemaakt:

Een prachtige tekst, vind je niet?
Wow Ik moet zeggen dat ik de tekst nooit zo precies geluisterd heb; je kunt wel een beetje raden waar het over gaat en flarden begreep ik wel ('bisogna morire', 'danzando, bevendo, mangiando'), maar als je de tekst zo in z'n volledigheid leest, is het nog wel iets uitgebreider dan dat! Inderdaad erg mooi.

Ik heb dit stuk ooit op een Aangenaam-klassiek-CD gehoord en de CD Homo Fugit Velut Umbra aangeschaft. Geweldige CD Behalve dat ik de muziek erg waardeer, vind ik het ook leuk om het geluid te leren kennen van oude, relatief onbekende instrumenten als het psalterium en de theorbe.

Heb jij de CD in kwestie ook in huis?
  maandag 27 juli 2009 @ 19:54:26 #267
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_71374592
Purcell hoort ook bij mijn favorieten. Vooral Dido and Aeneas vind ik prachtig.


Nu heb ik tevens een vraag.
Afgelopen weekend reed ik in Duitsland toen er op de radio Bach BWV 687 (Auf tiefer Not schrei ich zu dir). Het bijzondere van dit stuk was dat het door twee pianisten gespeeld werd. Nu ben ik haastig op zoek naar deze uitvoering, maar het is nergens te vinden.
Ik heb inmiddels via lange zoekwegen op google achterhaald dat het gespeeld is door Dennis Russell Davies en Maki Namekawa. 'herschrijver' van het stuk is György Kurtág.
Een sample kun je luisteren op http://otherminds.org/mp3/AusTiefer_excerpt.mp3

Iemand die me kan helpen aan de hele uitvoering op de PIANO? Dus geen uitvoering op de orgel.
Big mouth strikes again
  maandag 27 juli 2009 @ 20:31:01 #268
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_71375747
quote:
Op maandag 27 juli 2009 19:54 schreef heartwork het volgende:
Purcell hoort ook bij mijn favorieten. Vooral Dido and Aeneas vind ik prachtig.


Nu heb ik tevens een vraag.
Afgelopen weekend reed ik in Duitsland toen er op de radio Bach BWV 687 (Auf tiefer Not schrei ich zu dir). Het bijzondere van dit stuk was dat het door twee pianisten gespeeld werd. Nu ben ik haastig op zoek naar deze uitvoering, maar het is nergens te vinden.
Ik heb inmiddels via lange zoekwegen op google achterhaald dat het gespeeld is door Dennis Russell Davies en Maki Namekawa. 'herschrijver' van het stuk is György Kurtág.
Een sample kun je luisteren op http://otherminds.org/mp3/AusTiefer_excerpt.mp3

Iemand die me kan helpen aan de hele uitvoering op de PIANO? Dus geen uitvoering op de orgel.
http://www.mediafire.com/(...)0e81e04e75f6e8ebb871

Gespeeld door Kurtag zelf, en zijn vrouw, Marthe Kurtag-Kinsker.
Fietstas.
  maandag 27 juli 2009 @ 22:35:15 #269
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_71379689
quote:
Op maandag 27 juli 2009 20:31 schreef Kassaa het volgende:

[..]

http://www.mediafire.com/(...)0e81e04e75f6e8ebb871

Gespeeld door Kurtag zelf, en zijn vrouw, Marthe Kurtag-Kinsker.
Kassaa,...

Je bent een held. Als je eens wist hoe lang ik hier naar gezocht heb.
Vanaf nu eeuwige roem in mijn undersign.
Harstikke bedankt!!

Kassaa for president!
Big mouth strikes again
pi_71379995
quote:
Op maandag 22 juni 2009 01:12 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Kwam deze opeens tegen als tune van het ijswagentje in gta 4.

Heerlijk magische tune.
GTA4--> race spel? Kan t me heel moeilijk voorstellen..
  maandag 27 juli 2009 @ 23:00:36 #271
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_71380516
quote:
Op maandag 27 juli 2009 22:35 schreef heartwork het volgende:

[..]

Kassaa,...

Je bent een held. Als je eens wist hoe lang ik hier naar gezocht heb.
Vanaf nu eeuwige roem in mijn undersign.
Harstikke bedankt!!

Kassaa for president!
Geen dank . Bij deze bedank ik jou ook voor het mij wijzen op een collectie van waanzinnig mooie transcripties waarvan ik niet wist dat ze bestonden! Het zijn er in totaal elf, en ze zijn echt ontzettend mooi .
Fietstas.
  woensdag 29 juli 2009 @ 00:06:00 #272
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_71438027


Net als het klarinettenconcert van Mozart qua noten niet moeilijk om te spelen. Om het echt goed te spelen en dus niet alleen de nootjes maar ook echt muziek ervan maken, daarvoor moet je ongelovelijk goed zijn. En dat is deze interpretatie. Bloody brilliant.
  woensdag 29 juli 2009 @ 22:50:33 #274
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_71443812


Elias en Paulus vind ik twee schitterende werken.
  woensdag 29 juli 2009 @ 22:57:06 #275
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_71444057
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 19:55 schreef GeorgKacher het volgende:


Net als het klarinettenconcert van Mozart qua noten niet moeilijk om te spelen. Om het echt goed te spelen en dus niet alleen de nootjes maar ook echt muziek ervan maken, daarvoor moet je ongelovelijk goed zijn. En dat is deze interpretatie. Bloody brilliant.
Dat middendeel is anders wel echt schijt om te spelen .
Fietstas.
  zondag 2 augustus 2009 @ 00:02:01 #276
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_71527823
quote:
Op maandag 27 juli 2009 23:00 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Geen dank . Bij deze bedank ik jou ook voor het mij wijzen op een collectie van waanzinnig mooie transcripties waarvan ik niet wist dat ze bestonden! Het zijn er in totaal elf, en ze zijn echt ontzettend mooi .
Iedereen blij!
Big mouth strikes again
  zondag 2 augustus 2009 @ 00:18:19 #277
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_71528117
Nice, absoluut een tvp waard!
People demand freedom of speech as a compensation
for the freedom of thought which they seldom use.
  † In Memoriam † zondag 2 augustus 2009 @ 10:37:05 #278
13819 Loedertje
Trotse GILF.
  zondag 2 augustus 2009 @ 14:43:05 #279
199318 zwartemarktplaats
met zonder bonnetje
pi_71538714
quote:
Dit is een ontzettend mooi stuk inderdaad.. hij is al 2* eerder gepost.. een keer in het eerste deel en daarna in deze topic..

dit is dus de derde post.. maar goed.. het blijft mooi dus het is goed dat je het nog eens onder aandacht brengt
pi_71590918
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 00:23 schreef kwakveense het volgende:
oeh tof concert! ik kan niet

wat speel je ook alweer coastertomm?

ik stond dinsdag in t concertgebouw te zingen bij wat in t parool bestempeld werd als "wellicht de erbarmelijkste mahler 2 uitvoering die ooit in de grote zaal van het concertgebouw geklonken heeft" (het was ook slecht, maar goed...)

Mahler 2 blijft wél een heel gaaf stuk...desondanks... nu wil ik nog een keer een mooie uitvoering bijwonen....

(oeh... en zo te zien aan de mensen die in de slideshow op de site van t JON langskomen zaten er ook veel JON invallers tussende japannes bij die beruchte mahler 2. in elk geval de 2e klarinettist. volgens mij een cellist... en een harpiste? een contrabasmeisje...hoornisten?...en een trompettist...haha, wat grappig!)
Wat een late reactie van mijn kant! Maar die Mahler 2, ja, daar werden een aantal JON'ners voor gevraagd. Heb verder niks meer gehoord over de uitvoering maar het stuk is wel gewoon erg pittig. En voor een mooie uitvoering moet je deze even kijken:




Maar even buiten dat; het concert was gisteren en érg gaaf; en het wordt vanaf 13:00 ongeveer uitgezonden op Radio 4! Daarna is het nog wel terug te luisteren. Wat speelt Quirine toch verbluffend goed cello, zo gaaf om ermee te mogen werken!

http://www.radio4.nl/page//artikel/10453

Luisteren, zou ik zeggen!
pi_71616292
://www.youtube.com/user/firebreathone3&feature=player_profilepage
  woensdag 5 augustus 2009 @ 10:46:35 #283
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_71643992
quote:
Mwha.. Het ligt eraan wie het speelt. Ton Koopman is bv een professioneel. Ik vond het leuk dat er ook aankomende talent is -zoals Esfehani- maar ook zoals Rivers en Moat.. Gelukkig is oude muziek nog helemaal populair!
  donderdag 6 augustus 2009 @ 12:01:38 #285
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_71647638
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 09:47 schreef regularjoeback het volgende:

[..]

Mwha.. Het ligt eraan wie het speelt. Ton Koopman is bv een professioneel. Ik vond het leuk dat er ook aankomende talent is -zoals Esfehani- maar ook zoals Rivers en Moat.. Gelukkig is oude muziek nog helemaal populair!
Koopman is niet de beste, wel de professioneelste.
Maar let op Sebastiaan Jan van Vliet, van hem gaan we nog veel horen.
Tevens een boezemvriend van mij.
pi_71649167
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 12:01 schreef wolferl het volgende:

[..]

Koopman is niet de beste, wel de professioneelste.
Maar let op Sebastiaan Jan van Vliet, van hem gaan we nog veel horen.
Tevens een boezemvriend van mij.
Bedoel je dat hij technisch goed is maar op andere vlakken niet?
of heb ik je verkeerd begrepen?

pi_71653505
Satie-Lere Gymnopdie
Grieg-In The Hall of the Mountain King
Strauss-Also sprach Zarathustra
Tchaikovsky-Dance of the Sugar Plum Fairy
Williams-Indiana Jones OST en Star Wars OST's
  donderdag 6 augustus 2009 @ 15:49:10 #288
171422 LadyBlack
paint it black
pi_71653778
Weinig Brahms en Mendelssohn hier!

Mijn lievelingsstukken van die twee zijn het deutsches Requiem (Brahms) en de deutsche Liturgie van Mendelssohn
Wat ik verder altijd een prachtig stuk vind is het zwanenmeer
En ik ben dol op werken van Sweelinck, Dowland, Victoria.... etc etc. Heerlijk om te zingen (ik zing in een koor)
  donderdag 6 augustus 2009 @ 16:16:29 #289
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_71654521


Een waanzinnig stuk van een onbekende Russische meester.
Fietstas.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 16:22:38 #290
228569 feelsgoodman
esse est percipi
pi_71654681
Waarom heb ik hier geen tvp? Nou, bij deze dan.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 17:16:35 #291
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_71656060
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 12:59 schreef regularjoeback het volgende:

[..]

Bedoel je dat hij technisch goed is maar op andere vlakken niet?
of heb ik je verkeerd begrepen?
Ton Koopman is wel goed, maar niet de beste, algemeen gezien.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 19:15:16 #292
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_71659121
Hij is desalniettemin een historische-uitvoeringsprakijkfundamentalist en dat is al beklagenswaardig genoeg
Fietstas.
pi_71695623
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 17:16 schreef wolferl het volgende:

[..]

Ton Koopman is wel goed, maar niet de beste, algemeen gezien.
en wie is dan de "beste" volgens jou?
pi_71710923
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 19:15 schreef Kassaa het volgende:
Hij is desalniettemin een historische-uitvoeringsprakijkfundamentalist en dat is al beklagenswaardig genoeg
waarom is het beklagenswaardig wanneer iemand wetenschappelijk onderzoek doet naar de uitvoeringspraktijk van vroeger? zo hoort het.. of wil je soms terug naar verschrikkelijke uitvoeringen van Bach door Mengelberg... brrr.. je wordt toch flauw van mengelbeg of niet...
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 18:00:58 #295
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_71711687
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 17:18 schreef regularjoeback het volgende:

[..]

waarom is het beklagenswaardig wanneer iemand wetenschappelijk onderzoek doet naar de uitvoeringspraktijk van vroeger? zo hoort het.. of wil je soms terug naar verschrikkelijke uitvoeringen van Bach door Mengelberg... brrr.. je wordt toch flauw van mengelbeg of niet...
Ik vind het lui en getuigen van gebrek aan muzikaal inzicht als je je interpretaties (articulatie, dynamiek, tempi) moet halen uit vrij weinig zeggend onderzoek naar hoe het vroeger werd uitgevoerd. Die drang naar correctheid staat in de weg van de visie van de kunstenaar. Daarnaast luisterden mensen vroeger anders naar muziek en biedt het in mijn ogen geen meerwaarde om te weten hoe het toen klonk omdat je je niet kan verplaatsen in de luisteraar van toen. Een muzikale uitvoering is een product van zijn tijd, wat is het punt van een schrale Matheus als niemand meer zoals toen gelooft in God, als niemand zich kan verplaatsen in het drama van wat de muziek toen betekende. De wendingen die nu voor onze oren gewoon zijn en toen bizar waren en mensen schokten hebben dus enorm ingeboet aan betekenis, die betekenis kan je best terughalen à la Mengelberg met z'n acht contrabassen en gigantisch koor (maar ook op heel veel andere manieren) zonder dat je daarmee weinig respect hebt voor de componist.
Fietstas.
pi_71711984
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 18:00 schreef Kassaa het volgende:

[..]

1.Ik vind het lui en getuigen van gebrek aan muzikaal inzicht als je je interpretaties (articulatie, dynamiek, tempi) moet halen uit vrij weinig zeggend onderzoek naar hoe het vroeger werd uitgevoerd. 2 Die drang naar correctheid staat in de weg van de visie van de kunstenaar. Daarnaast luisterden mensen vroeger anders naar muziek en biedt het in mijn ogen geen meerwaarde om te weten hoe het toen klonk omdat je je niet kan verplaatsen in de luisteraar van toen. 3.Een muzikale uitvoering is een product van zijn tijd, wat is het punt van een schrale Matheus als niemand meer zoals toen gelooft in God, als niemand zich kan verplaatsen in het drama van wat de muziek toen betekende.4. De wendingen die nu voor onze oren gewoon zijn en toen bizar waren en mensen schokten hebben dus enorm ingeboet aan betekenis, die betekenis kan je best terughalen à la Mengelberg met z'n acht contrabassen en gigantisch koor (maar ook op heel veel andere manieren) zonder dat je daarmee weinig respect hebt voor de componist.
1. De intentie van een componist is toch altijd het beste of niet? Musicologen doen onderzoek zodat we een beter idee hebben van de uitvoeringspraktijk uit die tijd. Het is ontzettend belangrijk om het te trachten te spelen zoals de componist het had gewild (helemaal goed kunnen we het toch niet meer doen helaas). Als Bach bv als Brahms wordt gespeeld (zoals bij Mengelberg) dan heb je dus niets begrepen van Bach en al helemaal niets van Barok esthetiek. Tevens is het gewoon een feit dat muziek uit de barok op barokinstrumenten werd gespeeld (duh!) ; derhalve is het juist om de muziek uit die tijd ook op period instruments te spelen omdat we zo dichter in de buurt van de intentie van de componist komen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat een Goldberg Variationen bv heel goed klinkt op de moderne piano. Het is echter niet het geluid wat Bach in mind had.


2. Het is geen "drang naar correctheid" naar mijn mening. Ik zie het meer als een verlangen naar het begrijpen van de esthetiek en manier van spelen uit die tijd. Deze had Bach immers in zijn hoofd toen hij de werken componeerde. Hij had ZEKER geen excessieve vibrato in zijn hoofd (omdat dat toen gewoon NIET de norm was- wijst onderzoek uit-) dus excessieve vibrato is uit den boze bv

3. Helemaal eens met het dikgedrukte! Omdat Bach er niet meer is hebben wij dus een plicht om zijn werk proberen zo correct mogelijk uit te voeren middels het bestuderen van barok esthetiek, boeken uit die tijd, het bespelen van de instrumenten uit de tijd etc...

Wat ik probeer te zeggen is dat Mengelberg meer wagneriaans is en derhalve geen respect heeft voor Bach en daar doe je een groot componist als Bach toch een groot onrecht mee.

4. Is het niet arrogant om te denken dat een muziekstuk uit die tijd zich aan ONS moet aanpassen? Is het niet beter om te trachten om Barok esthetiek te waarderen? Vooral bij een componist als Bach die zoveel mensen heeft beïnvloedt is het niet meer dan normaal om te trachten om zijn intentie te achterhalen het is immers de intentie van een genie!


.
pi_71909400
://www.youtube.com/user/firebreathone3&feature=player_profilepage#t=27

://www.youtube.com/user/firebreathone3&feature=player_profilepage
pi_72020055
://www.youtube.com/user/firebreathone3&feature=player_profilepage#t=87
pi_72079043
Nog een groot klassiek liefhebber hier

Zelf ben ik de laatste tijd veel naar Arvo Pärt aan het luisteren. Zoals Für Alina, het Beautitude of het Magnificat. Erg mooi 'Eigentijds' klassiek
-
pi_72079459
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:45 schreef Haushofer het volgende:
Nog een groot klassiek liefhebber hier

Zelf ben ik de laatste tijd veel naar Arvo Pärt aan het luisteren. Zoals Für Alina, het Beautitude of het Magnificat. Erg mooi 'Eigentijds' klassiek
Ik vind dit hetzelfde als het nu schilderen van een werk in de stijl van Rembrandt. Het oogt/klinkt hetzelfde als de composities van de oude meesters alleen mist het het authentieke gevoel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')