Iedereen blij!quote:Op maandag 27 juli 2009 23:00 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Geen dank. Bij deze bedank ik jou ook voor het mij wijzen op een collectie van waanzinnig mooie transcripties waarvan ik niet wist dat ze bestonden! Het zijn er in totaal elf, en ze zijn echt ontzettend mooi
.
Dit is een ontzettend mooi stuk inderdaad.. hij is al 2* eerder gepost.. een keer in het eerste deel en daarna in deze topic..quote:Op zondag 2 augustus 2009 14:43 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Wat een late reactie van mijn kant! Maar die Mahler 2, ja, daar werden een aantal JON'ners voor gevraagd. Heb verder niks meer gehoord over de uitvoering maar het stuk is wel gewoon erg pittig. En voor een mooie uitvoering moet je deze even kijken:quote:Op zaterdag 11 juli 2009 00:23 schreef kwakveense het volgende:
oeh tof concert!ik kan niet
wat speel je ook alweer coastertomm?
ik stond dinsdag in t concertgebouw te zingen bij wat in t parool bestempeld werd als "wellicht de erbarmelijkste mahler 2 uitvoering die ooit in de grote zaal van het concertgebouw geklonken heeft"(het was ook slecht, maar goed...)
Mahler 2 blijft wél een heel gaaf stuk...desondanks... nu wil ik nog een keer een mooie uitvoering bijwonen....
(oeh... en zo te zien aan de mensen die in de slideshow op de site van t JON langskomen zaten er ook veel JON invallers tussende japannes bij die beruchte mahler 2. in elk geval de 2e klarinettist. volgens mij een cellist... en een harpiste? een contrabasmeisje...hoornisten?...en een trompettist...haha, wat grappig!)
Mwha.. Het ligt eraan wie het speelt. Ton Koopman is bv een professioneel. Ik vond het leuk dat er ook aankomende talent is -zoals Esfehani- maar ook zoals Rivers en Moat.. Gelukkig is oude muziek nog helemaal populair!quote:
Koopman is niet de beste, wel de professioneelste.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 09:47 schreef regularjoeback het volgende:
[..]
Mwha.. Het ligt eraan wie het speelt. Ton Koopman is bv een professioneel. Ik vond het leuk dat er ook aankomende talent is -zoals Esfehani- maar ook zoals Rivers en Moat.. Gelukkig is oude muziek nog helemaal populair!
Bedoel je dat hij technisch goed is maar op andere vlakken niet?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 12:01 schreef wolferl het volgende:
[..]
Koopman is niet de beste, wel de professioneelste.
Maar let op Sebastiaan Jan van Vliet, van hem gaan we nog veel horen.
Tevens een boezemvriend van mij.
Ton Koopman is wel goed, maar niet de beste, algemeen gezien.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 12:59 schreef regularjoeback het volgende:
[..]
Bedoel je dat hij technisch goed is maar op andere vlakken niet?
of heb ik je verkeerd begrepen?
en wie is dan de "beste" volgens jou?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 17:16 schreef wolferl het volgende:
[..]
Ton Koopman is wel goed, maar niet de beste, algemeen gezien.
waarom is het beklagenswaardig wanneer iemand wetenschappelijk onderzoek doet naar de uitvoeringspraktijk van vroeger? zo hoort het.. of wil je soms terug naar verschrikkelijke uitvoeringen van Bach door Mengelberg... brrr.. je wordt toch flauw van mengelbeg of niet...quote:Op donderdag 6 augustus 2009 19:15 schreef Kassaa het volgende:
Hij is desalniettemin een historische-uitvoeringsprakijkfundamentalist en dat is al beklagenswaardig genoeg
Ik vind het lui en getuigen van gebrek aan muzikaal inzicht als je je interpretaties (articulatie, dynamiek, tempi) moet halen uit vrij weinig zeggend onderzoek naar hoe het vroeger werd uitgevoerd. Die drang naar correctheid staat in de weg van de visie van de kunstenaar. Daarnaast luisterden mensen vroeger anders naar muziek en biedt het in mijn ogen geen meerwaarde om te weten hoe het toen klonk omdat je je niet kan verplaatsen in de luisteraar van toen. Een muzikale uitvoering is een product van zijn tijd, wat is het punt van een schrale Matheus als niemand meer zoals toen gelooft in God, als niemand zich kan verplaatsen in het drama van wat de muziek toen betekende. De wendingen die nu voor onze oren gewoon zijn en toen bizar waren en mensen schokten hebben dus enorm ingeboet aan betekenis, die betekenis kan je best terughalen à la Mengelberg met z'n acht contrabassen en gigantisch koor (maar ook op heel veel andere manieren) zonder dat je daarmee weinig respect hebt voor de componist.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 17:18 schreef regularjoeback het volgende:
[..]
waarom is het beklagenswaardig wanneer iemand wetenschappelijk onderzoek doet naar de uitvoeringspraktijk van vroeger? zo hoort het.. of wil je soms terug naar verschrikkelijke uitvoeringen van Bach door Mengelberg... brrr.. je wordt toch flauw van mengelbeg of niet...
1. De intentie van een componist is toch altijd het beste of niet? Musicologen doen onderzoek zodat we een beter idee hebben van de uitvoeringspraktijk uit die tijd. Het is ontzettend belangrijk om het te trachten te spelen zoals de componist het had gewild (helemaal goed kunnen we het toch niet meer doen helaas). Als Bach bv als Brahms wordt gespeeld (zoals bij Mengelberg) dan heb je dus niets begrepen van Bach en al helemaal niets van Barok esthetiek. Tevens is het gewoon een feit dat muziek uit de barok op barokinstrumenten werd gespeeld (duh!) ; derhalve is het juist om de muziek uit die tijd ook op period instruments te spelen omdat we zo dichter in de buurt van de intentie van de componist komen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat een Goldberg Variationen bv heel goed klinkt op de moderne piano. Het is echter niet het geluid wat Bach in mind had.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 18:00 schreef Kassaa het volgende:
[..]
1.Ik vind het lui en getuigen van gebrek aan muzikaal inzicht als je je interpretaties (articulatie, dynamiek, tempi) moet halen uit vrij weinig zeggend onderzoek naar hoe het vroeger werd uitgevoerd. 2 Die drang naar correctheid staat in de weg van de visie van de kunstenaar. Daarnaast luisterden mensen vroeger anders naar muziek en biedt het in mijn ogen geen meerwaarde om te weten hoe het toen klonk omdat je je niet kan verplaatsen in de luisteraar van toen. 3.Een muzikale uitvoering is een product van zijn tijd, wat is het punt van een schrale Matheus als niemand meer zoals toen gelooft in God, als niemand zich kan verplaatsen in het drama van wat de muziek toen betekende.4. De wendingen die nu voor onze oren gewoon zijn en toen bizar waren en mensen schokten hebben dus enorm ingeboet aan betekenis, die betekenis kan je best terughalen à la Mengelberg met z'n acht contrabassen en gigantisch koor (maar ook op heel veel andere manieren) zonder dat je daarmee weinig respect hebt voor de componist.
Ik vind dit hetzelfde als het nu schilderen van een werk in de stijl van Rembrandt. Het oogt/klinkt hetzelfde als de composities van de oude meesters alleen mist het het authentieke gevoel.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 19:45 schreef Haushofer het volgende:
Nog een groot klassiek liefhebber hier![]()
Zelf ben ik de laatste tijd veel naar Arvo Pärt aan het luisteren. Zoals Für Alina, het Beautitude of het Magnificat. Erg mooi'Eigentijds' klassiek
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |