Punt duidelijk. Op dit moment heb ik de boel 'klassiek' bedraad, maar het gevolg daarvan is dat ik een 1,5mm zwart als nuldraad heb gebruikt (zit nu dus 5x1,5 zwart en 1x2,5 bruin in de buis).quote:Op donderdag 10 april 2008 22:09 schreef Vonkenboer het volgende:
De regels verbieden het schakelen van de nul behalve bij dubbelpolige schakelaars. Bij een franse wissel schakel je de nul; je hebt ook een verhoogde kans op kortsluiting door dat je kans hebt dat schakelaars "doorslaan" van fase op nul = dus kortsluiting.
De contactafstand tussen de schakelcontacten is tegenwoordig erg klein waardoor je kans hebt op een vlamboogje
Ik zou hem zeer zeker niet toepassen
Ook is er het probleem dat als de lamp kapot is je niet meer weet of de schakelaar in de 'aan' stand staat, of in de 'uit' stand. EN dus nog steeds het probleem er kan zijn dat de schroeffitting onder spanning staat !
Voor de motor heb je 4 draden op-neer-nul-aarde.quote:Op zondag 13 april 2008 15:50 schreef sanger het volgende:
Is er iemand bekend met de schakeling van een electrisch rolluik?
Ik moet deze aansluiten op mijn wipschakelaar
Ga ik van het weekend even kijken of het me gaat lukkenquote:Op zondag 13 april 2008 18:04 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Voor de motor heb je 4 draden op-neer-nul-aarde.
De schakelaar heeft 3 aansluitingen P contact-op-neer. De voeding 3 draden bruin(+)-blauw(-) en geelgroen(aarde).
Bruin van de voeding op P contakt van schakelaar, OP draad van de motor op het OP contact van de schakelaar, NEER draad op het NEER contakt van de schakelaar, Blauw van de voeding op Blauw van de motor, Geel/Groen van de voeding op Geel/Groen van de motor.
Als hij verkeert draait de op en neer draad omwisselen.
Niettemin kan dit voor anderen een erg leerzaam topic zijnquote:Op dinsdag 15 april 2008 06:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
Goed topic Vonkie
Ik ken alleen alles al![]()
eigenlijks veel leukerquote:Op zondag 12 oktober 2008 20:04 schreef Beelzebufo het volgende:
Bij gebrek aan beter: een leerzaam filmpje over waarom je niet moet werken aan een schakeling onder spanning.
Vroeger op school bij tekenen (LTS elektro) geleerd dat je de schakeldraad aangeeft met een s aan het streepje.quote:
Lamp A en B schakelen nu tegelijk aan, dus ze zitten hard aan elkaar gekoppeld. Als je vanaf C ook lamp B wilt schakelen, gaat lamp A dus ook mee.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 00:30 schreef klusfoobje het volgende:
Conlcussie volgens mij is dan dat ik de schakeling die ik tussen A & B heb, zal moeten herhalen tussen B & C met als resultaat dat ik 2 schakelaars op B nodig heb ....
nu we het toch over filmpjes hebben ik zoek een site (ben de url kwijt) met daarop een aantal filmpjes met ook een filmpje met een draad die kortgesloten wordt in de stalen kast en dat dan de kast explodeerdquote:
Houten kast ook goed?quote:Op woensdag 15 oktober 2008 21:25 schreef wouter37 het volgende:
[..]
nu we het toch over filmpjes hebben ik zoek een site (ben de url kwijt) met daarop een aantal filmpjes met ook een filmpje met een draad die kortgesloten wordt in de stalen kast en dat dan de kast explodeerd
Je weet dat er speciaal voor dat doel een contactdoos-mét-aan-uit-schakelaar in de handel is? Alleen de controlelamp moet je dan missen, maar dat lijkt me het probleem niet.quote:Op zondag 28 december 2008 17:21 schreef pox-ie het volgende:
Is het mogelijk om een schakeling te maken om een 220v stopcontact wel/niet van stroom te voorzien met een schakelaar met controlelamp? bv voor een wasmachine of droger, ipv zo'n lelijke trekschakelaar.
Dus, enk.voudig stopcontact met randaarde, waar de wasmachine op staat, die aan en uit gezet kan worden met een schakelaar met controlelamp?
Ik heb alleen schema's gevonden met dezelfde functie alleen voor licht.
Je neemt dan een dubbelpolige schakeling.quote:Op zondag 28 december 2008 17:21 schreef pox-ie het volgende:
Is het mogelijk om een schakeling te maken om een 220v stopcontact wel/niet van stroom te voorzien met een schakelaar met controlelamp? bv voor een wasmachine of droger, ipv zo'n lelijke trekschakelaar.
Dus, enk.voudig stopcontact met randaarde, waar de wasmachine op staat, die aan en uit gezet kan worden met een schakelaar met controlelamp?
Ik heb alleen schema's gevonden met dezelfde functie alleen voor licht.
Of je nou dat ding of een gewone lichtschakelaar (zie reply Vonkenboer) gebruikt, dat zal toch niet uitmaken?quote:Op zondag 28 december 2008 17:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
denk dat je op dat schakelaartje niet je wasmachine moet hangen
Zolang het niet boven de 2300 watt komt (eigenlijk is 2300 watt de grens) dan gaat het best goed hoorquote:Op zondag 28 december 2008 17:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
denk dat je op dat schakelaartje niet je wasmachine moet hangen
iets zegt mij dat die schakelaartjes dat niet lang gaan overlevenquote:Op zondag 28 december 2008 23:05 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zolang het niet boven de 2300 watt komt (eigenlijk is 2300 watt de grens) dan gaat het best goed hoor
Valt best mee, zoveel trekt een wasmachine niet. De reden dat ie op een aparte groep moet enz is ivm het maximale verbruik. Een wasmachine (vaatwasser en droger in mindere mate) gebruiken dat alleen als ze moeten opwarmen enz. In een normale situatie zal de machine eerst water pompen enzo, en dat trekt echt geen 1000+ watt.quote:Op zondag 28 december 2008 23:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
iets zegt mij dat die schakelaartjes dat niet lang gaan overleven
hier bij vriendin thuis ook (niet meer groepen aanwezig dus ja)quote:Op maandag 29 december 2008 19:32 schreef Ou-Tannu het volgende:
hier zit de wasmachine + droger gewoon op een Wandcontactdoos.. gezamelijk broederlijk op een 16A groep gaat prima
2100 watt (of 2,1 kW) is het vermogen van het apparaat. We gaan bij het aansluiten van een toestel altijd uit van de aansluitwaarde.quote:Op maandag 29 december 2008 18:05 schreef pox-ie het volgende:
bedankt voor de snelle reacties
de reden dat ik het op zo'n manier wil aansluiten is dat de wasmachine onder een werkblad in een inbouwkast komt. De trekschakelaar zal dan boven het werkblad komen en dat ziet er niet uit.
btw.. verbruik volgens het boekje :
Stroomverbruik 0,95 kWh
Aansluitwaarde 2,1 kW (ik weet niet wat dit betekend)
dat was hier dus ook zoquote:Op maandag 29 december 2008 19:37 schreef gateway het volgende:
[..]
hier bij vriendin thuis ook (niet meer groepen aanwezig dus ja)
Correct, TL buizen willen ook nog wel eens na-gloeien (heel zachtjes blijven branden) dan wil het nog wel eens helpen om de + en de - van de aansluiting van de lamp om te draaienquote:Op donderdag 16 juli 2009 12:04 schreef WaVe het volgende:
Dat LED lampjes zachtjes blijven branden als ze uit staan gebeurt wel vaker. De meest waarschijnlijke verklaring is dat er een klein inductiestroompje loopt. Niet voldoende om een gloeilamp of halogeenlamp te laten branden, maar wel genoeg voor een ledlampje. Of hier nou een goede oplossing voor is, weet ik niet zeker.
(Zoek eventueel even in het Tweaker topic als je er meer over wilt weten )
je leeft toch nog? volgens mij heeft het niet echt blijvende schadequote:Op donderdag 16 juli 2009 20:17 schreef Fixers het volgende:
Zeg Vonkenboer, hoe ongezond is 230 volt eigenlijk?
* Fixers heeft vandaag een oplawaai gehad van een defect apparaat.
Kort door de bocht gezegd; als je dit nog lezen en typen kunt dan heb je geen blijvende schadequote:Op donderdag 16 juli 2009 20:17 schreef Fixers het volgende:
Zeg Vonkenboer, hoe ongezond is 230 volt eigenlijk?
* Fixers heeft vandaag een oplawaai gehad van een defect apparaat.
als je 1x door bliksem bent getroffen hen je ook 50% meer kans op een 2e keerquote:Op donderdag 16 juli 2009 22:23 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kort door de bocht gezegd; als je dit nog lezen en typen kunt dan heb je geen blijvende schade![]()
Wat voor schade je lichaam kan krijgen van een elektrische schok hangt af van verschillende factoren: de duur van het contact en de stroomsterkte, de weg die de stroom door het lichaam volgt, en de weerstand van het lichaam.
Er is pas echt gevaar als je aan de stroom blijft hangen / plakken / of als je bijvoorbeeld 2 verschillende fasen vast hebt. Je hartritme kan ontregeld raken met alle gevolgen van dien (harstilstand o.i.d.), je kan ernstige brandwonden oplopen.
Er is mij al wel een keer verteld dat je hartritme voor dat je stroom kreeg en nadat je een optater gehad hebt nooit meer hetzelfde is; dat blijft altijd enigszins verstoord
Uhm.. nee, niet in deze context (en als ik google kom ik vooral verwijzingen tegen naar Golf, de VW Caddy en een cadillac onderdelendealer). Dus... Leg uit?quote:
CADDy is een tekenprogramma dat je bij het boek Elektrische Netwerken HBO. Krijgt. Geweldig gewoon. Je kunt er gewoon élke schakeling mee tekenen op de PC. En Pspice? Ken je dat ook niet?quote:Op zondag 20 september 2009 14:39 schreef anboni het volgende:
[..]
Uhm.. nee, niet in deze context (en als ik google kom ik vooral verwijzingen tegen naar Golf, de VW Caddy en een cadillac onderdelendealer). Dus... Leg uit?
Slim hoor,even niet aan gedacht,maar iedereen die hier komt heeft dat boek natuurlijk op de plank staan en dat tekenprogramma op de pcquote:Op maandag 21 september 2009 18:35 schreef slimhoof het volgende:
[..]
CADDy is een tekenprogramma dat je bij het boek Elektrische Netwerken HBO. Krijgt. Geweldig gewoon. Je kunt er gewoon élke schakeling mee tekenen op de PC. En Pspice? Ken je dat ook niet?
HBO is iets te lang geleden voor me, zal wel van na mijn tijd zijn. Pspice ken ik op zich wel van naam, maar nooit echt mee gewerkt.quote:Op maandag 21 september 2009 18:35 schreef slimhoof het volgende:
[..]
CADDy is een tekenprogramma dat je bij het boek Elektrische Netwerken HBO. Krijgt. Geweldig gewoon. Je kunt er gewoon élke schakeling mee tekenen op de PC. En Pspice? Ken je dat ook niet?
Sorry verkeerde boek aangegeven. Ik bedoel Informatieboek tekenen nieuwste druk. Pspice krijg je bij Elektrische Netwerken. Moet toch wel te downloaden zijn? Als je 't programma eenmaal onder de knie hebt is het een eitje voor je.quote:Op maandag 21 september 2009 18:48 schreef exlurker het volgende:
[..]
Slim hoor,even niet aan gedacht,maar iedereen die hier komt heeft dat boek natuurlijk op de plank staan en dat tekenprogramma op de pc
Misschien nog niet volledig goed uitgelegd.quote:Op donderdag 24 december 2009 11:28 schreef Vonkenboer het volgende:
Als je op beide plaatsen één wisselschakelaar hebt en je wilt bij één van de wisselschakelaars een wandcontactdoos plaatsen dan kom ik niet op 4 x 1,5mm².
Aan beide kanten komt een namelijk een bruine (BR), een blauwe (N) en een aarde (PE).
Van wisselschakelaar één lopen er twee zwarte 1,5 mm² draden naar wisselschakelaar 2.
Bij wisselschakelaar twee krijg je die twee zwarte 1,5 mm² draden die van wisselschakelaar 1 komen + 1 x 1,5 mm² draad die naar de lamp gaat.
Ik zou de wandcontactdoos maken op de plaats waar wisselschakelaar één zit ( 3 x 2,5 mm² + 2x1,5mm²)
Als je dit namelijk op de andere plek zou gaan maken dan gaat er 3x2,5mm² + 3x1,5 mm² in een buis. Dat is één draad teveel. Maximaal mogen er maar 3x2,5 mm² + 2x1,5 mm² in een 16 mm buis.
Jep, als ik mijn woonkamer binnenkom vanuit de gang licht in de voorkamer en achterkamer aan kunnen zetten.quote:Op donderdag 24 december 2009 12:10 schreef Vonkenboer het volgende:
Op twee plaatsen wil je twee afzonderlijke lampen aan en uit kunnen zetten ?
Zitten deze twee lampen wel op dezelfde eindgroep ? Ik zou de twee wisselschakelaars gescheiden van elkaar aanleggen; dus aan beide kanten 2 x 16 mm leiding laten zakken.
één voor wisselschakeling 1 en één voor wisselschakeling 2 + wcd
Het probleem met een 19 mm leiding is dat je bij de meeste centraaldozen en installatiedozen geen goede aansluiting kunt maken omdat de buisinvoer meestal maar 16 mm is. (afhankelijk van het merk en type materiaal).
je kan ook spruiten kopen waar je 2 buizen in kwijt kan.quote:Op donderdag 24 december 2009 13:23 schreef Bklusser het volgende:
[..]
Jep, als ik mijn woonkamer binnenkom vanuit de gang licht in de voorkamer en achterkamer aan kunnen zetten.
En als ik naar boven ga naast het trapgat (ongeveer midden in de kamer) weer beide lichten uit kunnen zetten.
Twee keer een dubbele wisselschakeling dus.
De lampen zitten inderdaad op dezelfde eindgroep, heb even moeten puzzelen met groepverdelingen enz.
Maar zie nu dat mijn centraaldozen inderdaad alleen 16mm slikken.
[ afbeelding ]
En 2 leidingen laten zakken moet ik ook even kijken voor mijn inbouwdozen,
(die hebben maar 1 aansluitmogelijkheid per zijde)
[ afbeelding ]
Mja, wat is dan handig. Andere centraaldoos, andere inbouwdoos? Centraaldoos modificeren, of 19mm vlak ervoor laten stoppen en vastzetten met een zadeltje?
Of nog een andere oplossing?
Wat betekent dat in de praktijk? Wanneer zou je een dubbelpolige schakelaar gebruiken ipv een enkelpolige?quote:Doel van de schakeling : Het schakelen van een lamp of eventueel een lampengroep dubbelpolig met een dubbelpolige schakelaar (DS) in- en uitschakelen.
Inderdaad zoals je al aangeeft schakel je met een dubbelpolige schakelaar zowel de fase als de nul.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 13:53 schreef exlurker het volgende:
Een dubbelpolige schakelaar word gebruikt als werkschakelaar bij een vast aangesloten verbruiker.
Vroeger waren er ook nutsbedrijven die een dubbelpolige schakelaar eisten als schakelaar voor het buitenlicht.
Er zijn nog wel meer toepassingen maar die komen niet voor in wonings, denk maar aan oa brandweerschakelaars voor reclameverlichting
Een opbouwcombinatie,dimmer wandcontactdoos bestaat niet. Je kan er zelf wel een samenstellen met een 2 voudige opbouwrand, een inbouwdimmer en een inbouwcontactdoosquote:Op maandag 1 maart 2010 10:45 schreef Mark_Boelen het volgende:
Wat een leuk topic vonkenboer!
Ik heb gelijk een vraagje aan je!
Ik ben al tijden op zoek naar een opbouw halogeendimmer + stopcontact. Deze heb ik nodig om de lampen boven mijn eetkamertafel te kunnen dimmen. Momenteel zitten deze op een gewone opbouwschakelaar + stopcontact.
[ afbeelding ]
Z'n geval dus
Lang leve opbouw in mijn huurhuis . . .
Even in je meterkast kijken of je een vertinde koperdraad ziet lopen. Die zal naar een verdeelblokje lopen (aardrail). Dat is aarde. Als je dat niet ziet lopen, dan even je groepenkast openschroeven en een foto maken en die hier posten.quote:Op maandag 1 maart 2010 09:02 schreef Goover het volgende:
Ook heb ik nog nergens een randaarde kunnen vinden, wel WCD's die een randaarde lijken te hebben maar welke gewoon niet aangesloten zit. Is er een manier om te controleren of er ergens een randaarde vandaan gehaald kan worden, zonder meteen een aardpen te laten slaan?
Dat verhaal van dat resoneren is onzin. 2 eindgroepen is 1 buis mag niet (zoals je weet). Dit kan in bepaalde situaties gevaarlijk zijn.. ik zou ze dan ook sterk adviseren om het volgens de NEN1010 aan te leggen.quote:Op maandag 1 maart 2010 13:35 schreef Beelzebufo het volgende:
Bij vrienden thuis hebben 'ze' twéé groepen door één buis getrokken. Het is niet helemaal duidelijk of dit dezelfde fase is of twee verschillende fasen.
Ze hebben een eindafrekening van de electra gehad en moesten zeer, zéér fors bijbetalen. Het verhaal zou zijn dat 'twee groepen in een buis kunnen resoneren en dan meer verbruiken'. Nou weet ik niet alles, maar hier heb ik werkelijk nog nooit van gehoord??
Een andere constatering is dat in een bepaald gedeelte van het huis het licht af en toe knippert en dat lampen daar snel kapot gaan. Helaas wonen ze niet om de hoek (zeg maar aan de andere kant van Nederland) dus 'even' gaan kijken lukt niet.
Een mogelijke theorie is dat ze inderdaad een driefasen voeding hebben (woning was vroeger een winkel) en dat daar iets met de nul/aarde aan de hand is waardoor het sterpunt is gaan zweven en de fasen uit balans zijn.
De vraag is nu: hoe kom je achter zoiets? Spanning op de stopcontacten gaan meten van alledrie de fasen en dan kijken of die gelijk aan elkaar zijn? Iemand goede raad?
Dan zal de mijne wel een hele symphonie spelen op het moment. Ik heb 25 jaar lang minimaal 3 maal per week onder stroom spanning gestaan, meestal varierend van 110V tot 1300Vquote:Op donderdag 16 juli 2009 22:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Er is mij al wel een keer verteld dat je hartritme voor dat je stroom kreeg en nadat je een optater gehad hebt nooit meer hetzelfde is; dat blijft altijd enigszins verstoord
wat deed jij dan voor werk?? Kema oid?quote:Op maandag 1 maart 2010 17:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan zal de mijne wel een hele symphonie spelen op het moment. Ik heb 25 jaar lang minimaal 3 maal per week onder stroom spanning gestaan, meestal varierend van 110V tot 1300V
Ultieme ervaring was toch wel het aanraken van de uitgang van hoogspanningstrafo van een magnetron (4400V) terwijl hij aanstond. Dat was gelijk einde werkdag. Heb toen maar een biertje uit de koelkast gepakt en even een half uur niet meer gepraat.![]()
Wennen doe je er overigens niet aan. Het enige verschil met iemand die nog nooit een schok heeft gekregen is dat de angst geheel weg is. Je zit dus niet meer na te trillen van schrik. Nog geen seconde zelfs. Maar het voelt nog steeds net zo vervelend. Iemand die het tegendeel beweert liegt.
ik neem aan dat ze bij de kema wel verstandiger zijn, ik hoop dat dit een of andere beunhaas is en geen professioneel bedrijfquote:Op maandag 1 maart 2010 19:00 schreef gateway het volgende:
[..]
wat deed jij dan voor werk?? Kema oid?
Ik zal eens in de meterkast kijken, maar dat is een gedeelde kast voor drie appartementen (verdiepingen). Ik snap dat er een goede manier is (hele installatie aanpassen) en een pruts manier (aarde zoeken en verlengen naar de desbetreffende WCD)... Mijn voorkeur gaat ook naar het aanpassen, maar het blijft een huur appartement waar in ik maximaal een jaar of drie zal wonen.quote:Op maandag 1 maart 2010 16:32 schreef _Jeffrey_ het volgende:
[..]
Even in je meterkast kijken of je een vertinde koperdraad ziet lopen. Die zal naar een verdeelblokje lopen (aardrail). Dat is aarde. Als je dat niet ziet lopen, dan even je groepenkast openschroeven en een foto maken en die hier posten.
Om dit (goed) op te lossen moet er eigelijk wel het één en ander aangepast worden in de installatie. Even een draadje van de aardrail los naar een verdeelblok leggen is niet helemaal zoals het hoort natuurlijk.
Gewoon reparatie van allerhande apparatuur. En je kunt nu eenmaal niet meten wat er aan de hand is als je de boel spanningsloos maakt. Tel daarbij op dat het dan de gewoonste zaak van de wereld wordt om aan apparatuur te werken die onder spanning staat en een foutje is zo gemaakt.quote:Op maandag 1 maart 2010 22:24 schreef densmee het volgende:
[..]
ik neem aan dat ze bij de kema wel verstandiger zijn, ik hoop dat dit een of andere beunhaas is en geen professioneel bedrijf
Hmmja, vroeger, toen ik nog wel eens (buizen) TV's repareerde, verving ik de zekering wel eens door een dikke spijker. Wat rot was, fikte er dan vanzelf uitquote:Op dinsdag 2 maart 2010 11:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Gewoon reparatie van allerhande apparatuur. En je kunt nu eenmaal niet meten wat er aan de hand is als je de boel spanningsloos maakt. Tel daarbij op dat het dan de gewoonste zaak van de wereld wordt om aan apparatuur te werken die onder spanning staat en een foutje is zo gemaakt.
volgens mij kan dat met schema nummer 7 uit 1 van de eerste posts van Vonkie ?quote:Op maandag 10 mei 2010 19:40 schreef Martijn_77 het volgende:
Even een vraagje over een electrische schakeling.
Op dit moment heb ik verlichting wlke vanuit een punt geschakeld wordt (een schakeldraad etc) maar nu wil ik dit eigenlijk vanuit twee punten schakelen. Op de beide punten is de schakeldraad, fase, nul en aarde van aanwezig maar ik kan door omstandigheden (is een buitenkabel namelijk) geen nieuwe kabel trekken.
Bestaat er toch de mogelijkheid al dan niet met hulp electronica om hier een hotelschakeling van te maken?
nope (tenzij je de WCD laat vervallen, dan kan je de blauwe draad nog gebruiken)quote:Op maandag 10 mei 2010 19:55 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
volgens mij kan dat met schema nummer 7 uit 1 van de eerste posts van Vonkie ?
ja hey. dat is als je het over t aantal draden in een buis hebt toch?quote:Op maandag 10 mei 2010 20:12 schreef gateway het volgende:
[..]
nope (tenzij je de WCD laat vervallen, dan kan je de blauwe draad nog gebruiken)
Voor de vereenvoudigde hotel(wissel)schakeling met wcd erbij heb je 5 draden nodig
De WCD laten vervallen is geen optie want dan heb ik geen WCD meer in de schuur.quote:Op maandag 10 mei 2010 20:12 schreef gateway het volgende:
[..]
nope (tenzij je de WCD laat vervallen, dan kan je de blauwe draad nog gebruiken)
Voor de vereenvoudigde hotel(wissel)schakeling met wcd erbij heb je 5 draden nodig
nope.quote:Op maandag 10 mei 2010 20:13 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ja hey. dat is als je het over t aantal draden in een buis hebt toch?
stel dat is ff niet aan den orde..? dan kan het toch
hmm je hebt gelijk ja.. k zat even niet op te lettenquote:Op maandag 10 mei 2010 21:28 schreef gateway het volgende:
[..]
nope.
Gebruik het vaak in schuren, verlichten geschakeld met een combinatie (wisselsch. & wcd) aan beide zijden.
Met grijs de 2 P contacten aan elkaar, fase aan beide kanten op een wisselkontact, op het andere wisselcontact de zwarte draad (en daar ook de lamp oplassen) En uiteraard bruin blauw en geel groen voor de vaste spanning op je wcd
quote:Op dinsdag 11 mei 2010 18:20 schreef gateway het volgende:
Foei, de PE als schakel of fasedraad gebruiken! (de nul mag wel, als je hem ff zwart aftaped)
o dan had ik je verkeerd begrepenquote:Op dinsdag 11 mei 2010 19:02 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
L1 als spanningsvoerende..
de Zwart, Zwartmetwitstreepje en de blauwe ( met zwarte tape) als schakel.... ( zijn dus 3 schakelaars. als t 4 waren was t al 6 aderig zoeken .. of met buis werken :/ )
en gezien er in de schakelaars een PE aansluiting zit.. hebben we die ook maar aangesloten..
dus niks foei
Waar kun je goede puls relais kopen die ongeveer een watt of 400 aankunnen?quote:Op maandag 10 mei 2010 21:24 schreef exlurker het volgende:
Het kan met een pulsrelais!
De beide schakelaars vervangen door impulsdrukschakelaars voor 230V
de schakeldraden van deze schakelaars naar het relais brengen en het relais schakeld de lamp
de eerste keer drukken schakeld de lamp in, de volgende weer uit
je kunt natuurlijk het pulse relais weer een ander relais laten sturen die wel meer aankan (als het pulsrelais je vermogen niet aankan)quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:24 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waar kun je goede puls relais kopen die ongeveer een watt of 400 aankunnen?
Bij elk elektroinstallatiebureau, hebben ze het niet in voorraad, kuunnen ze het altijd voor je bestellen bij de groothandel of zelf zelf online bij bvquote:Op woensdag 19 mei 2010 20:24 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waar kun je goede puls relais kopen die ongeveer een watt of 400 aankunnen?
ik denk dat je ook een puls schakelaar moet hebben, en niet een aan-uitquote:Op donderdag 27 mei 2010 20:16 schreef Martijn_77 het volgende:
En zo'n puls relais is gewoon met iedere schakelaar aan te sturen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |