abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 28 december 2008 @ 17:42:42 #26
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_64435947
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:21 schreef pox-ie het volgende:
Is het mogelijk om een schakeling te maken om een 220v stopcontact wel/niet van stroom te voorzien met een schakelaar met controlelamp? bv voor een wasmachine of droger, ipv zo'n lelijke trekschakelaar.
Dus, enk.voudig stopcontact met randaarde, waar de wasmachine op staat, die aan en uit gezet kan worden met een schakelaar met controlelamp?

Ik heb alleen schema's gevonden met dezelfde functie alleen voor licht.
Je neemt dan een dubbelpolige schakeling.

Maar in plaats van een lamp laat je een wandcontactdoos schakelen. Hou er dan wel rekening mee dat de contacten van een schakelaar normaal gesproken maar 10 A kunnen schakelen (10 A x 230 = maximaal dus 2300 Watt).

Er zijn dubbelpolige schakelaars met controlelamp verkrijgbaar. Dus ook dat is gewoon mogelijk
pi_64439696
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
denk dat je op dat schakelaartje niet je wasmachine moet hangen
Of je nou dat ding of een gewone lichtschakelaar (zie reply Vonkenboer) gebruikt, dat zal toch niet uitmaken?
  Moderator zondag 28 december 2008 @ 23:05:19 #28
92034 crew  Vonkenboer
pi_64448320
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
denk dat je op dat schakelaartje niet je wasmachine moet hangen
Zolang het niet boven de 2300 watt komt (eigenlijk is 2300 watt de grens) dan gaat het best goed hoor
pi_64449428
quote:
Op zondag 28 december 2008 23:05 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zolang het niet boven de 2300 watt komt (eigenlijk is 2300 watt de grens) dan gaat het best goed hoor
iets zegt mij dat die schakelaartjes dat niet lang gaan overleven
pi_64449956
quote:
Op zondag 28 december 2008 23:30 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

iets zegt mij dat die schakelaartjes dat niet lang gaan overleven
Valt best mee, zoveel trekt een wasmachine niet. De reden dat ie op een aparte groep moet enz is ivm het maximale verbruik. Een wasmachine (vaatwasser en droger in mindere mate) gebruiken dat alleen als ze moeten opwarmen enz. In een normale situatie zal de machine eerst water pompen enzo, en dat trekt echt geen 1000+ watt.

16A an-sich is geen punt voor zo'n schakelaar, alleen bij een hoge inschakelstroom krijg je dat je contacten bij het schakelen gaan inbranden, maar de keren dat dat gelijk bij inschakelen gebeurt is op 1 hand te tellen.
Of zo'n ding officieel ook 16A mag (of zoals hierboven genoemd 10A) geen idee... Maar goed, los daarvan zou ik lekker de ouderwetse trekschakelaar houden. Die is ervoor ontworpen

Maar wat is er mis met zo'n trekschakelaar? Die dingen zijn ook als automaat te koop geloof ik (automatisch omschakelen tussen wasmachine/droger). Ook ivm verzekering zou ik daar geen losse schakelaar tussen zetten (+dat die machines vaak ook in vochtige ruimtes staan met bijbehorende eisen)
pi_64471531
bedankt voor de snelle reacties

de reden dat ik het op zo'n manier wil aansluiten is dat de wasmachine onder een werkblad in een inbouwkast komt. De trekschakelaar zal dan boven het werkblad komen en dat ziet er niet uit.

btw.. verbruik volgens het boekje :
Stroomverbruik 0,95 kWh
Aansluitwaarde 2,1 kW (ik weet niet wat dit betekend)
Polly is dead
pi_64474289
hier zit de wasmachine + droger gewoon op een Wandcontactdoos.. gezamelijk broederlijk op een 16A groep gaat prima
  maandag 29 december 2008 @ 19:37:05 #33
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_64474425
quote:
Op maandag 29 december 2008 19:32 schreef Ou-Tannu het volgende:
hier zit de wasmachine + droger gewoon op een Wandcontactdoos.. gezamelijk broederlijk op een 16A groep gaat prima
hier bij vriendin thuis ook (niet meer groepen aanwezig dus ja)
  Moderator maandag 29 december 2008 @ 19:46:49 #34
92034 crew  Vonkenboer
pi_64474737
quote:
Op maandag 29 december 2008 18:05 schreef pox-ie het volgende:
bedankt voor de snelle reacties

de reden dat ik het op zo'n manier wil aansluiten is dat de wasmachine onder een werkblad in een inbouwkast komt. De trekschakelaar zal dan boven het werkblad komen en dat ziet er niet uit.

btw.. verbruik volgens het boekje :
Stroomverbruik 0,95 kWh
Aansluitwaarde 2,1 kW (ik weet niet wat dit betekend)
2100 watt (of 2,1 kW) is het vermogen van het apparaat. We gaan bij het aansluiten van een toestel altijd uit van de aansluitwaarde.
pi_64477495
quote:
Op maandag 29 december 2008 19:37 schreef gateway het volgende:

[..]

hier bij vriendin thuis ook (niet meer groepen aanwezig dus ja)
dat was hier dus ook zo

nu zijn er wel groepen.. maar goed om nou de keukenvloer enzo uit te hakken..? terwijl ze ook gezamelijk op 1 groep draaien gaat me toch wat TEVER
  Moderator dinsdag 6 januari 2009 @ 18:34:34 #36
92034 crew  Vonkenboer
pi_64738751
arm topic
pi_64748215
Ik heb hier vorige week nog het schema van een wisselschakeling gespiekt!

okee, echt ingewikkeld is die niet, maar better safe than sorry.
pi_71018145
Omdat Vonkenboer mij al een keer geholpen heeft vraag ik via dit topic weer om hulp.
Ik wil een lamp met een lichtsenor laten branden, maar deze ook uit kunnen zetten met een schakelaar.
Is dit mogelijk met een enkel polige schakelaar of moet ik aan een wisselschakelaar?
Triumph - The most fun you can have between your legs in public.
pi_71018303
je wilt:

de lamp schakelen met een lichtsensor
maar je wilt de lamp wel uit kunnen doen als je dat wilt?

enkelpolige schakelaar opnemen VOOR de lichtsensor
  donderdag 16 juli 2009 @ 09:22:14 #41
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_71024671
Situatieschetsje:
Zowel beneden als op de etage heb ik verlichting die via een wisselschakelaar bediend wordt.
Bij de voordeur zit een enkele wissel. onderaan de trap zit een dubbele wissel en bovenaan de trap zit een enkele wissel.

Op de overloop boven heb ik LED spotjes in gebruik genomen (220V, E14). Het rare is dat als ze uit staan, dat ze dan niet uitstaan maar heel zachtjes blijven branden.

Moet ik hier iets mee? Kan dat kwaad? Verkort dat de levensduur van de LED lampen?
Veel stroom kan het niet zijn, er zit voor 2 watt aan lampen in die dus zo'n 9 mA in 'aan' toestand gebruiken. Als ik de verhouding tussen 'aan' en 'uit' bekijk dan vermoed ik dat er minder dan 1 mA stroom blijft lopen.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  donderdag 16 juli 2009 @ 11:08:08 #42
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_71027542
Het is idd raar dat de LED blijven branden, maar voor de levensduur maakt dat niks uit.
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  donderdag 16 juli 2009 @ 12:04:43 #43
21865 WaVe
WaVe detected
pi_71029187
Dat LED lampjes zachtjes blijven branden als ze uit staan gebeurt wel vaker. De meest waarschijnlijke verklaring is dat er een klein inductiestroompje loopt. Niet voldoende om een gloeilamp of halogeenlamp te laten branden, maar wel genoeg voor een ledlampje. Of hier nou een goede oplossing voor is, weet ik niet zeker.

(Zoek eventueel even in het Tweaker topic als je er meer over wilt weten )

[ Bericht 21% gewijzigd door WaVe op 16-07-2009 12:21:48 (link toegevoegd) ]
  Moderator donderdag 16 juli 2009 @ 18:17:38 #44
92034 crew  Vonkenboer
pi_71041459
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 12:04 schreef WaVe het volgende:
Dat LED lampjes zachtjes blijven branden als ze uit staan gebeurt wel vaker. De meest waarschijnlijke verklaring is dat er een klein inductiestroompje loopt. Niet voldoende om een gloeilamp of halogeenlamp te laten branden, maar wel genoeg voor een ledlampje. Of hier nou een goede oplossing voor is, weet ik niet zeker.

(Zoek eventueel even in het Tweaker topic als je er meer over wilt weten )
Correct, TL buizen willen ook nog wel eens na-gloeien (heel zachtjes blijven branden) dan wil het nog wel eens helpen om de + en de - van de aansluiting van de lamp om te draaien

Je zou dat bij deze led lampjes ook even kunnen proberen
pi_71044524
Zeg Vonkenboer, hoe ongezond is 230 volt eigenlijk?

* Fixers heeft vandaag een oplawaai gehad van een defect apparaat.

[ Bericht 5% gewijzigd door Fixers op 16-07-2009 20:43:46 ]
  donderdag 16 juli 2009 @ 21:17:27 #46
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_71046085
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 20:17 schreef Fixers het volgende:

je leeft toch nog? volgens mij heeft het niet echt blijvende schade
  Moderator donderdag 16 juli 2009 @ 22:23:48 #47
92034 crew  Vonkenboer
pi_71048016
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 20:17 schreef Fixers het volgende:

Kort door de bocht gezegd; als je dit nog lezen en typen kunt dan heb je geen blijvende schade

Wat voor schade je lichaam kan krijgen van een elektrische schok hangt af van verschillende factoren: de duur van het contact en de stroomsterkte, de weg die de stroom door het lichaam volgt, en de weerstand van het lichaam.

Er is pas echt gevaar als je aan de stroom blijft hangen / plakken / of als je bijvoorbeeld 2 verschillende fasen vast hebt. Je hartritme kan ontregeld raken met alle gevolgen van dien (harstilstand o.i.d.), je kan ernstige brandwonden oplopen.

Er is mij al wel een keer verteld dat je hartritme voor dat je stroom kreeg en nadat je een optater gehad hebt nooit meer hetzelfde is; dat blijft altijd enigszins verstoord
  dinsdag 21 juli 2009 @ 11:41:05 #48
53151 T42
Pinball Wizard
pi_71174245
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 22:23 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Kort door de bocht gezegd; als je dit nog lezen en typen kunt dan heb je geen blijvende schade

Wat voor schade je lichaam kan krijgen van een elektrische schok hangt af van verschillende factoren: de duur van het contact en de stroomsterkte, de weg die de stroom door het lichaam volgt, en de weerstand van het lichaam.

Er is pas echt gevaar als je aan de stroom blijft hangen / plakken / of als je bijvoorbeeld 2 verschillende fasen vast hebt. Je hartritme kan ontregeld raken met alle gevolgen van dien (harstilstand o.i.d.), je kan ernstige brandwonden oplopen.

Er is mij al wel een keer verteld dat je hartritme voor dat je stroom kreeg en nadat je een optater gehad hebt nooit meer hetzelfde is; dat blijft altijd enigszins verstoord
als je 1x door bliksem bent getroffen hen je ook 50% meer kans op een 2e keer

maar die schema's heb ik sinds skool niet meer gezien
pi_72932185
Ik zit met een beetje een uitdaging en ik heb even wat moeite om de oplossing te verzinnen, dus misschien dat jullie even mee willen denken?

Voor de verlichting voor m'n woonkamer heb ik een wisselschakeling volgens schema 6. Onderaan de trap zit WS2 (dus met de fasedraad op de schakelaar), bovenaan de trap WS1 (mijn woonkamer zit boven). Zover ik kan zien, loopt er een buis rechtstreeks van WS2 naar WS1, waar ook de hele stroomvoorziening voor de WCD's in mijn woonkamer doorheen loopt (naast de twee zwarte draden zit er dus ook blauw, bruin en geel/groen in).

Nu wil ik eigenlijk de schakelaar boven vervangen door een dimmer. Nou lijkt mij gevoelsmatig dat een dimmer altijd direct aan de fase moet zitten, dus op de plek van WS2 in het schema. Om dat te bereiken, zou ik nog een zwarte draad door die buis moeten trekken, en dat mag niet (los daarvan is het een kloteklus die ik al eens heb uitgehaald, en niet voor herhaling vatbaar vond ). Schema 7 lijkt me ook niet mogelijk, omdat dan (als ik alles goed interpreteer) de dimmer maar in 1 'aan' situatie actief is.

Zijn er nog andere mogelijkheden waarmee ik toch de verlichting in m'n woonkamer wat kan dimmen?
pi_72932742
Gast nooit van CADDy gehoord?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')