ik heb iets gevonden dat zelfs in utrecht schijnt te zijn, dat speciaal folie verkoopt:quote:Op donderdag 31 juli 2008 20:29 schreef dvr het volgende:
[..]
Lens op oneindig (of iets daarvóór), proeffoto maken en op je schermpje kijken of die scherp is.
[..]
Goed punt.. maar ik heb geen idee. Misschien varieert dat ook van camera tot camera, en kun je googelen op je cameratype in combinatie met 'eclipse' of 'solar filter' of iets dergelijks.
Ik kom nooit in Leidenquote:Op donderdag 31 juli 2008 22:08 schreef nlse het volgende:
Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar mijn vraag is wel simpel: Ik ga volgende week op vakantie en mijn Canon Ixus 400 heeft het spontaan begeven (scherm geeft opeens alleen nog maar wittige vlagen weer en bij indrukken van knopje, is dit ook de foto die wordt opgeslagen... het is niet het display want foto's afspelen lukt wel... klinkt iemand dit bekend in de oren????).
Vraag 1) Heeft het nog nut dit te proberen laten maken (garantie is een jaar verlopen)? Mijn gok is nee.
Vraag 2) Ik heb voor mijn vakantie een nieuwe camera nodig, geen zin om nu in één keer ondoordacht veel geld uit te geven maar camera mee is toch essentieel en heb bijna geen tijd meer om me er in te verdiepen voor ik weg ga. Ik ben dus op zoek naar goed advies, en zou het liefst hiervoor een middagje uittrekken in een GOEDE fotozaak. Weet iemand een GOEDE zaak in Leiden die mij kan adviseren?
Heb nl. geen zin om me iets te laten aansmeren door één of andere zaterdaghulp bij de V&D (waar die Canon overigens wel vandaan komt...).
Nee, ik had het eigenlijk al meteen opgegeven.quote:Op donderdag 31 juli 2008 22:18 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Ik kom nooit in LeidenMaar mijn eigen gear komt van kamera express in Rotterdam, die mensen daar weten wel het eea van het vak
Daarnaast is het ook over het algemeen een flink scherp geprijsde winkel
Er is overigens een keer iemand geweest op FOk die hetzelfde probleem had, als ik het goed heb. Heb je al geprobeerd hem een aantal keer aan en uit te zeten? Voorzichtig wat aan de lens bewegen zou mss ook kunnen helpen
hmm.. Mss toch maar 2 camera's meenemenquote:Op donderdag 31 juli 2008 22:49 schreef nlse het volgende:
[..]
Nee, ik had het eigenlijk al meteen opgegeven.De batterij begaf het laatst opeens ook al spontaan (opeens leeg ondanks net opgeladen en dat soort onzin) tijdens mijn enige en eerste dagje in Londen, dus ik was al heel erg klaar met dat ding! Zal er nog eens naar kijken...
Dus gewoon bij elke stop halveren?quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 09:21 schreef veldmuis het volgende:
1/10+3 stops = 1/80
Nou maar hopen dat-ie vandaag nog mee gaat met de bezorger...quote:Zending gesorteerd in sorteercentrum 01-08-2008 Zwolle , intern transport pakketten
je diafragma niet wijd open zetten, maar een paar stops lager. Bijv f/5.6 gebruiken ipv f/1.4quote:
Bedankt voor de snelle reactie. Helaas heb ik nog niet heel veel verstand van digitale fotografie en als ik op vakantie snel een foto wil maken is de automatische stand natuurlijk handig. Is het normaal dat deze foto's donker worden?quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 20:52 schreef Ynske het volgende:
niet op de autostand fotograferen
zorg ervoor dat als je binnen bent je een groter diafragma (kleiner getal) gebruikt (ligt ook aan de lens die je hebt) en eventueel je Isowaarden hoger zetten
de automatische stand is verdomde handig, maar levert minder mooie plaatjes op. Je camera is veel dingen, maar intelligent is-tie niet. Je camera probeert aan de hand van een handvol gegevens zelf instellingen als diafragma, sluitertijd, iso-waarde, wel/niet flitsen, witbalans etc zelf te bepalen. Soms gaat dat vrij aardig, meestal niet. Als je foto's nu opeens donkerder zijn dan voorheen dan heb je waarschijnlijk OF je flitser uit staan, OF auto-ISO uitgeschakeld, OF je belichtingsmeter aangepast.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 20:57 schreef maartjev het volgende:
[..]
Bedankt voor de snelle reactie. Helaas heb ik nog niet heel veel verstand van digitale fotografie en als ik op vakantie snel een foto wil maken is de automatische stand natuurlijk handig. Is het normaal dat deze foto's donker worden?
Dat klopt want dat zou dan de 40D zijn.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 21:07 schreef Danny het volgende:
[..]
de automatische stand is verdomde handig, maar levert minder mooie plaatjes op. Je camera is veel dingen, maar intelligent is-tie niet. Je camera probeert aan de hand van een handvol gegevens zelf instellingen als diafragma, sluitertijd, iso-waarde, wel/niet flitsen, witbalans etc zelf te bepalen. Soms gaat dat vrij aardig, meestal niet. Als je foto's nu opeens donkerder zijn dan voorheen dan heb je waarschijnlijk OF je flitser uit staan, OF auto-ISO uitgeschakeld, OF je belichtingsmeter aangepast.
Als je echter mooie foto's wil maken zou ik de draaischijfje een tandje met de klok meedraaien naar de P stand![]()
Is het trouwens een canon 40d of een nikon d40? Een canon d40 bestaat zover ik weet niet
Mijn wiskunde is dermate slecht dat ik hier niks van snapquote:
Dankje DVR.quote:Op zondag 3 augustus 2008 16:05 schreef dvr het volgende:
Jochem, je 3504x2336 foto's staan al in de juiste 3:2 verhouding. Alleen die van 3072x2304 pixels wijken af. Die zul je ofwel zelf op een meer wenselijke manier moeten bijsnijden, of ze aan de lange kant met een wit stuk uitbreiden tot 3456x2304 (384 pixels erbij dus) zodat de verhouding goed is voor dat papierformaat.
Dat is hetzelfde. Een papiertje van 10x15 is immers identiek aan een van 15x10, je hoeft hem alleen een kwart slag te draaien. Dat doet de Hema-centrale ook, die kantelt je foto als hij dan beter op het papier past, dus daar hoef je geen rekening mee te houden.quote:Op zondag 10 augustus 2008 14:26 schreef jochem8 het volgende:
De 3504x2336 foto's staan in verhouding 3:2 zeg je, maar 10x15 is toch 2:3 ?
Dat kan wel, maar ik betwijfel of het mooi wordt, want mensen, gebouwen e.d. die er op staan worden dan uitgerekt of juist dikker gemaakt. Maar het kan wel; als je een beeld verkleint of vergroot, zal Photoshop normaal gesproken de verhoudingen ('aspect ratio') van het beeld intact laten. Ik gebruik het programma zelf niet, maar er zal zeker een optie zijn om dat uit te zetten, zodat je de beelden naar ieder gewenst formaat kunt vergroten of verkleinen.quote:Als ik de foto's van 3072x2304 pak en ik selecteer 10x15, dan komt er een uitroepteken bij te staan en is het zien welk deel eraf geknipt wordt. Kan ik deze foto's niet gewoon verkleinen met Photoshop tot 3504x2336, ook al is de verhouding dan net wat anders?
Merk-accu's zijn per definitie veel te duur. Je kunt wel goed voor een third party merk gaan maar zoek dan wel even naar reviews voor je hem koopt, er zit behoorlijk wat kaf tussen het koren.quote:Op zondag 10 augustus 2008 16:00 schreef Joannie88 het volgende:
Een klein vraagje:
Maakt het veel uit wanneer je een accu koopt van het originele merk of één van een goedkoper merk?
Bij Kamera-Express hebben ze een accu van Canon, maar ook een accu van Hahnel (= goedkoper). Hij is voor de 450d.
Dankje, dan ga ik ze eens bestellen, kijken hoe het eruit komt te zien als ik de verhoudingen verander. 11,4 x 15 is geen optie omdat we fotomapjes hebben gekocht vor 10x15quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:13 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde. Een papiertje van 10x15 is immers identiek aan een van 15x10, je hoeft hem alleen een kwart slag te draaien. Dat doet de Hema-centrale ook, die kantelt je foto als hij dan beter op het papier past, dus daar hoef je geen rekening mee te houden.
[..]
Dat kan wel, maar ik betwijfel of het mooi wordt, want mensen, gebouwen e.d. die er op staan worden dan uitgerekt of juist dikker gemaakt. Maar het kan wel; als je een beeld verkleint of vergroot, zal Photoshop normaal gesproken de verhoudingen ('aspect ratio') van het beeld intact laten. Ik gebruik het programma zelf niet, maar er zal zeker een optie zijn om dat uit te zetten, zodat je de beelden naar ieder gewenst formaat kunt vergroten of verkleinen.
Maar zou je ze niet liever gewoon op 11,4x15 laten afdrukken? Dat ligt een stuk dichter bij de 3:4 (=4:3) verhouding van die foto's.
lees de handleiding van je camera....quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 20:57 schreef maartjev het volgende:
[..]
Bedankt voor de snelle reactie. Helaas heb ik nog niet heel veel verstand van digitale fotografie en als ik op vakantie snel een foto wil maken is de automatische stand natuurlijk handig. Is het normaal dat deze foto's donker worden?
Probeer deze link eensquote:Op zondag 10 augustus 2008 21:51 schreef Erasmo het volgende:
Hyperfocaal focussen, je focust op oneindig maar toch andersKan iemand hier misschien wat meer erover vertellen want ik snap er geen hout van
Spyder Express/Vista/Onboardquote:Op vrijdag 12 september 2008 21:32 schreef Shark.Bait het volgende:
zou je wat specifieker willen zijn? Ik ben op dit moment ietwat verkouden dus ik kan niet aan je post ruiken wat voor model/GPU/OS je hebt. Op mijn notebook geen probleem, maar dat zegt geen hol.
a -ha. Mijn notebook is Spyder express/intel x3100/OS X en behalve dat de spyder klopt een totaal ander ding. Zal wel weer aan vista liggen.quote:
Ik heb het niet kunnen vinden.quote:Op maandag 15 september 2008 21:56 schreef veldmuis het volgende:
Het verschil 200-300 is niet zo heel groot. Zoek even op de site van Tamron, daar staat een tooltje waarmee je een idee krijgt.
Oeps, ik dacht ik kan daartussen twee andere kiezen. Leer ik weer watquote:F/4 - F/5.6 is trouwens exact 1 stop.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |