abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60474380
Mensen bedankt voor de tips!

Ik ben nog maar een beginner dus zo bekend ben ik er niet mee maar ik zal eens kijken wat ik ermee kan doen!

Trouwens idd het juiste scherpte moment pakken is natuurlijk erg belangrijk.
The secret of getting ahead is getting started
pi_60476118
Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar mijn vraag is wel simpel: Ik ga volgende week op vakantie en mijn Canon Ixus 400 heeft het spontaan begeven (scherm geeft opeens alleen nog maar wittige vlagen weer en bij indrukken van knopje, is dit ook de foto die wordt opgeslagen... het is niet het display want foto's afspelen lukt wel... klinkt iemand dit bekend in de oren????).

Vraag 1) Heeft het nog nut dit te proberen laten maken (garantie is een jaar verlopen)? Mijn gok is nee.

Vraag 2) Ik heb voor mijn vakantie een nieuwe camera nodig, geen zin om nu in één keer ondoordacht veel geld uit te geven maar camera mee is toch essentieel en heb bijna geen tijd meer om me er in te verdiepen voor ik weg ga. Ik ben dus op zoek naar goed advies, en zou het liefst hiervoor een middagje uittrekken in een GOEDE fotozaak. Weet iemand een GOEDE zaak in Leiden die mij kan adviseren?
Heb nl. geen zin om me iets te laten aansmeren door één of andere zaterdaghulp bij de V&D (waar die Canon overigens wel vandaan komt...).
pi_60476293
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 20:29 schreef dvr het volgende:

[..]

Lens op oneindig (of iets daarvóór), proeffoto maken en op je schermpje kijken of die scherp is.
[..]

Goed punt.. maar ik heb geen idee. Misschien varieert dat ook van camera tot camera, en kun je googelen op je cameratype in combinatie met 'eclipse' of 'solar filter' of iets dergelijks.
ik heb iets gevonden dat zelfs in utrecht schijnt te zijn, dat speciaal folie verkoopt:

http://www.dekoepel.nl/wi(...)000097400dbf401.html

in theorie zou ik hiermee veilig door de lens moeten kijken, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het best eng vind
pi_60476353
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 22:08 schreef nlse het volgende:
Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar mijn vraag is wel simpel: Ik ga volgende week op vakantie en mijn Canon Ixus 400 heeft het spontaan begeven (scherm geeft opeens alleen nog maar wittige vlagen weer en bij indrukken van knopje, is dit ook de foto die wordt opgeslagen... het is niet het display want foto's afspelen lukt wel... klinkt iemand dit bekend in de oren????).

Vraag 1) Heeft het nog nut dit te proberen laten maken (garantie is een jaar verlopen)? Mijn gok is nee.

Vraag 2) Ik heb voor mijn vakantie een nieuwe camera nodig, geen zin om nu in één keer ondoordacht veel geld uit te geven maar camera mee is toch essentieel en heb bijna geen tijd meer om me er in te verdiepen voor ik weg ga. Ik ben dus op zoek naar goed advies, en zou het liefst hiervoor een middagje uittrekken in een GOEDE fotozaak. Weet iemand een GOEDE zaak in Leiden die mij kan adviseren?
Heb nl. geen zin om me iets te laten aansmeren door één of andere zaterdaghulp bij de V&D (waar die Canon overigens wel vandaan komt...).
Ik kom nooit in Leiden Maar mijn eigen gear komt van kamera express in Rotterdam, die mensen daar weten wel het eea van het vak Daarnaast is het ook over het algemeen een flink scherp geprijsde winkel

Er is overigens een keer iemand geweest op FOk die hetzelfde probleem had, als ik het goed heb. Heb je al geprobeerd hem een aantal keer aan en uit te zeten? Voorzichtig wat aan de lens bewegen zou mss ook kunnen helpen

[ Bericht 2% gewijzigd door LoggedIn op 31-07-2008 22:27:56 (ik blijf typefouten maken :')) ]
pi_60477049
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 22:18 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Ik kom nooit in Leiden Maar mijn eigen gear komt van kamera express in Rotterdam, die mensen daar weten wel het eea van het vak Daarnaast is het ook over het algemeen een flink scherp geprijsde winkel

Er is overigens een keer iemand geweest op FOk die hetzelfde probleem had, als ik het goed heb. Heb je al geprobeerd hem een aantal keer aan en uit te zeten? Voorzichtig wat aan de lens bewegen zou mss ook kunnen helpen
Nee, ik had het eigenlijk al meteen opgegeven. De batterij begaf het laatst opeens ook al spontaan (opeens leeg ondanks net opgeladen en dat soort onzin) tijdens mijn enige en eerste dagje in Londen, dus ik was al heel erg klaar met dat ding! Zal er nog eens naar kijken...
pi_60477093
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 22:49 schreef nlse het volgende:

[..]

Nee, ik had het eigenlijk al meteen opgegeven. De batterij begaf het laatst opeens ook al spontaan (opeens leeg ondanks net opgeladen en dat soort onzin) tijdens mijn enige en eerste dagje in Londen, dus ik was al heel erg klaar met dat ding! Zal er nog eens naar kijken...
hmm.. Mss toch maar 2 camera's meenemen Moet er niet aan denken dat mn speeltje ermee stopt terwijl ik voor het eerst en voorlopig voor het laatst aan de andere kant van de aardkloot rondloop
  Admin vrijdag 1 augustus 2008 @ 09:08:48 #257
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_60482875
Ok, domme vraag misschien, maar dat hele gedoe met die stops mbt diafragma, sluitertijd en iso-waarde kom ik niet uit.
Het volgende;
ik heb nu een 18-200mm lens op m'n camera zitten. Op 50mm is de lichtsterkte dan maximaal f/4.8
ik heb nu ook een 50mm 1.4 lens besteld die straks binnenkomt.
Hoeveel stops ga ik er dan in sluitertijd op vooruit?

In deze schemer trek ik binnen nu 1/10 sec bij ISO100 en f/4.8.
Welke sluitertijd kan ik nu verwachten bij f/1.4 en ISO100? En als ik ipv ISO100 naar ISO400 of ISO800 zou gaan?

Uitgaande van de volgende reeks
F/1 F/1.4 F/2 F/2.8 F/4 F/5.6 F/8 F/11 F/16 F/22 F/32 F/45 F/64

zou f/4.8 vallen onder de f/4 en zou ik dus 3 stops winst behalen?
En is er ook een lijstje zoals bovenstaande voor sluitertijden?
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_60483025
1/10+3 stops = 1/80.
  Admin vrijdag 1 augustus 2008 @ 09:27:58 #259
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_60483111
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 09:21 schreef veldmuis het volgende:
1/10+3 stops = 1/80
Dus gewoon bij elke stop halveren?
Ik kom iig mooi binnen de min of meer vereiste 1/50e

En begrijp ik goed dat ik met iso 200 dus naar 1/160 ga, bij iso 400 naar 1/320, iso 800 naar 1/640 etc?
pi_60483141
Yup!

Die 1/50e mag je trouwens ook nog even mee toveren om het helemaal 'officieel' te maken.
1/50e geldt bij 50mm.
Aangezien je een DX sensor hebt is het geen 50mm maar 50*1.5mm. 1/75e = 1/80e is dus ideaal.

Maar met een beetje vaste hand valt dat allemaal weer heel erg mee en zal 1/40e in veel van de gevallen voldoen is mijn ervaring.
  Admin vrijdag 1 augustus 2008 @ 09:36:23 #261
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_60483225
top. volgens mij ga ik heel blij zijn met die lens
quote:
Zending gesorteerd in sorteercentrum 01-08-2008 Zwolle , intern transport pakketten
Nou maar hopen dat-ie vandaag nog mee gaat met de bezorger...
Is op DX-lenzen die meetcorrectie trouwens al toegepast? Zo ja moet ik namelijk uitgaan van het diafragma van 85mm op die 18-200 en die ligt op 5.3
pi_60483325
Nee!
50mm op je AF-D 1.4 (FX) objectief en 50mm op je 18-200 is hetzelfde, en wordt ook gewoon aangeduid met 50mm. Alleen als je gaat vergelijken met kleinbeeld moet je het *1.5 doen.

In scherpte ga je het in ieder geval zien. Een beetje afgestopt is die 50mm 1.4 rag en ragscherp!
  Admin vrijdag 1 augustus 2008 @ 10:32:52 #263
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_60484030
afgestopt?
pi_60484098
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 10:32 schreef Danny het volgende:
afgestopt?
je diafragma niet wijd open zetten, maar een paar stops lager. Bijv f/5.6 gebruiken ipv f/1.4

Wat scherpte betreft, doet jouw nieuwe lens het het beste @ f/4-f/8
  Admin vrijdag 1 augustus 2008 @ 13:10:40 #265
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_60487507
Tnx
Weer wat wijzer geworden
pi_60505849
Hopelijk is deze vraag nog niet voorbij gekomen: Laatst heb ik bij het Kruidvat online foto's besteld. Toen ik de foto's kreeg waren op sommige foto's de hoofden of handen eraf 'geknipt'. Waarschijnlijk omdat ik de verkeerde verhouding heb geselecteerd. Wie kan mij vertellen welke instelling ik moet gebruiken (bij Kruidvat- of Hemasoftware of wat dan ook) om foto's op 10x15 afgedrukt te krijgen? De verhoudingen van de foto's mogen wel veranderd worden, als er maar niks vanaf geknipt wordt.

Mijn foto's zijn 3504x2336 en 3072x2304. Ik heb zelf al de resolutie veranderd naar 3000x2000 (verhouding 3:2 voor 10x15 cm), of maak ik hier nu een denkfout?
pi_60515535
Hallo,

Morgen ga ik op vakantie en ik zit met een probleem met mijn camera!

Ik heb een canon d40 en in de automatische stand maakt de camera binnen heel donkere foto's. Vorige week was dit nog niet.

Waar kan dit aan liggen en is hier wat aan te doen??

Alvast bedankt!!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 2 augustus 2008 @ 20:52:40 #269
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_60515560
niet op de autostand fotograferen
zorg ervoor dat als je binnen bent je een groter diafragma (kleiner getal) gebruikt (ligt ook aan de lens die je hebt) en eventueel je Isowaarden hoger zetten
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_60515629
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 20:52 schreef Ynske het volgende:
niet op de autostand fotograferen
zorg ervoor dat als je binnen bent je een groter diafragma (kleiner getal) gebruikt (ligt ook aan de lens die je hebt) en eventueel je Isowaarden hoger zetten
Bedankt voor de snelle reactie. Helaas heb ik nog niet heel veel verstand van digitale fotografie en als ik op vakantie snel een foto wil maken is de automatische stand natuurlijk handig. Is het normaal dat deze foto's donker worden?
  Admin zaterdag 2 augustus 2008 @ 21:07:28 #271
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_60515817
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 20:57 schreef maartjev het volgende:

[..]

Bedankt voor de snelle reactie. Helaas heb ik nog niet heel veel verstand van digitale fotografie en als ik op vakantie snel een foto wil maken is de automatische stand natuurlijk handig. Is het normaal dat deze foto's donker worden?
de automatische stand is verdomde handig, maar levert minder mooie plaatjes op. Je camera is veel dingen, maar intelligent is-tie niet. Je camera probeert aan de hand van een handvol gegevens zelf instellingen als diafragma, sluitertijd, iso-waarde, wel/niet flitsen, witbalans etc zelf te bepalen. Soms gaat dat vrij aardig, meestal niet. Als je foto's nu opeens donkerder zijn dan voorheen dan heb je waarschijnlijk OF je flitser uit staan, OF auto-ISO uitgeschakeld, OF je belichtingsmeter aangepast.

Als je echter mooie foto's wil maken zou ik de draaischijfje een tandje met de klok meedraaien naar de P stand
Is het trouwens een canon 40d of een nikon d40? Een canon d40 bestaat zover ik weet niet
pi_60517788
vraagje, ik wil zo'n beschermding voor mijn lcd scherm, heb een nikon d50
nu zag ik dit: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14044
nu heb ik geen idee of deze ook op mijn d50 zou passen, ik weet niet eens wat bm-8 compatible is
anyone?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_60517834
dat ziet er vet lelijk uit? Kan je niet beter gwn zon plakdingetje nemen?
pi_60517860
weet niet, het leek me wel ok eigenlijk
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  Admin zaterdag 2 augustus 2008 @ 22:58:13 #275
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_60517942
BM-8 is voor de D-300, dus die gaat niet passen. Voor de D-50 is er wel de Hoodman Flip-Up ( http://www.cameranu.nl/ar(...)mkap_Nikon_D50_.html )

( of als je liever importeert: http://cameras.pricegrabb(...)essories/m/30526924/ )
Is wel een beetje prijziger dan jouw BM-8 ding vrees ik...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')