abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 juli 2008 @ 16:30:43 #226
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60298160
Denk het niet, Adobe RBG is min of meer de standaard in fotografie.
pi_60302960
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 16:23 schreef dvr het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf wat zij er mee doen. Als ze alle afwijkende foto's eerst resizen tot die 'optimale resolutie', of als de driver van hun apparatuur dat doet, dan kan het resultaat een beetje afwijken. Anderzijds, dat zijn afwijkingen op pixelniveau die je in een print waarschijnlijk niet ziet. Maar je zou het eens kunnen proberen door twee versies aan te leveren.
[..]

Als het goed is zullen zij de RGB-foto's zelf verliesloos omzetten naar de (grotere) kleurruimte van hun apparatuur. Je kunt dat ook zelf doen, maar de vraag is of jouw software (O/S, applicaties, drivers) en monitor (fysieke beperkingen, instellingen) de foto's dan nog goed weergeven. Als je niet over apparatuur beschikt die bedoeld is om met hun kleurruimte te werken, zou ik lekker in RGB blijven werken. Je profiteert dan weliswaar niet van de betere kleurmogelijkheden van hun apparatuur, maar je zult minder snel voor verrassingen (knalblauwe luchten e.d.) komen te staan.

ps: als jij foto's zonder profiel aanlevert, zullen ze toch wel van sRGB uitgaan?
Tnx voor de antwoorden (Erasmo ook). Ik heb het maar gewoon bij het oude gehouden en niets veranderd voor het bestellen Eens kijken hoe ze er uit komen. Ik begon te twijfelen over de optimale resolutie omdat ik bij sommige aanbieders die er bij zag staan, en bij anderen niet.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_60306940
Oke, heb nu zowat een paar jaar mijn http://www.digicamshop.nl(...)dsc-p200-zilver.html camera.

Mijn probleem is vooral dat mijn toestel rare foto's schiet.

De ene foto is overbelicht en dan de volgende erop onderbelicht en de volgende weer overbelicht, etc etc...

Ik ben totaal een leek hierin, en vraag me toch af of ik dit kan oplossen, want ga binnenkort naar het buitenland, en dan wil ik ook graag foto's maken in het donker.

Of kan ik beter langs een fotowinkel gaan?

Alvast bedankt.
I pwn u!
pi_60307084
Kun je iets meer vertellen over dat probleem? Doet ie dat echt om en om? Zijn de kleuren bijv wel goed? In welke modus gebruik je de camera?
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_60307551
En lees de handleiding er eens op na wat voor belichtingsinstelling je gebruikt. Soms kun je een camera instellen om bijvoorbeeld over het hele beeld gemiddeld goed te belichten, of om één bepaald punt goed te belichten. Vooral bij dat laatste zou het zo kunnen zijn dat de rest van de foto "raar" belicht is.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_60309468
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 22:12 schreef weasel85 het volgende:
De ene foto is overbelicht en dan de volgende erop onderbelicht en de volgende weer overbelicht, etc etc...
Gaat het om flitsfoto's?
pi_60318237
zal eens kijken naar het boekje...
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 23:40 schreef dvr het volgende:

[..]

Gaat het om flitsfoto's?
Euhmm... ik neem aan van wel, er komt tenminste een flits uit ja. De ene flits is wat sterker waardoor de foto overbelicht raakt, en de volgende flits is juist weer zwak.
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 22:18 schreef Vliegvrager het volgende:
Kun je iets meer vertellen over dat probleem? Doet ie dat echt om en om? Zijn de kleuren bijv wel goed? In welke modus gebruik je de camera?
De kleuren in normaal daglicht zijn gewoon prima, maar als het gaat om binnen foto's en of foto's in donkere omgevingen
I pwn u!
pi_60400156
Ik was een beetje aan het klooien met mijn camera toen mijn kat half lag te slapen. Erg grappig om te zien, maar het probleem is dat de witte vlekken van het beestje op vrijwel elke foto overbelicht zijn. Ik heb verder geen flits gebruikt, alleen het licht wat door het raam naar binnen kwam. Wat doe ik verkeerd? Of anders, wat moet ik de volgende keer anders doen om ervoor te zorgen dat dit niet meer gebeurd, zonder dat de foto te donker wordt?

Hier een voorbeeldje (foto stelt niet veel voor hoor):
pi_60404698
Probeer anders het lichtmeetsysteem van jouw camera te veranderen. Ik zie dat je gewogen-gemiddelde gebruikt hebt, maar doordat jouw kat zwarte haren heeft en deze voornamelijk in beeld zijn, denkt de camera dat de foto te donker is en hierdoor de foto lichter maakt. Gebruik liever een spotmeting en focus op de witte haren. Als je automatisch schiet kun je ook de belichting met een half tot heel stop verlagen.
Ik denk dat het hierdoor komt, maar als anderen hier meer verstand van hebben, of als ik het zelfs verkeerd heb uitgelegd please don't flame me (ben zelf nog niet zo lang bezig met fotografie).
pi_60405060
Dat klinkt best logisch. Ik zal het morgen eens met spotmeting proberen, kan is groot dat die luie kat op dezelfde manier in de stoel ligt Thnx!
  maandag 28 juli 2008 @ 21:31:14 #236
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_60405086
quote:
Op maandag 28 juli 2008 17:45 schreef Joannie88 het volgende:
Hier een voorbeeldje (foto stelt niet veel voor hoor):
[ afbeelding ]
OMG, je kat pwnd de dynamic range van je cam!
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_60405199
quote:
Op maandag 28 juli 2008 21:31 schreef Rosbief het volgende:

[..]

OMG, je kat pwnd de dynamic range van je cam!
En nu in leektaal? Het klinkt heel ernstig..
  maandag 28 juli 2008 @ 21:43:08 #238
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_60405353
quote:
Op maandag 28 juli 2008 21:36 schreef Joannie88 het volgende:

[..]

En nu in leektaal? Het klinkt heel ernstig..
Dat de camera het hoge contrast tussen het wit en zwart niet aan kan, je krijgt dus steeds onderbelichting in de donkere delen of overbelichte lichte delen.
  maandag 28 juli 2008 @ 21:43:23 #239
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_60405359
dubbel
pi_60405412
Ah, het is dus ook ernstig.. Ligt het aan mij of aan de camera? Of moet ik m'n kat omruilen voor eentje zonder vlekken?
pi_60426822
Aangezien ik vrijdag toevallig vrij bent, lijkt het me grappig om wat fotos te maken van die halve zonsverduistering. Gewoon, omdat het kan, zegmaar Nu moet je daar natuurlijk wel een (of meerdere?) dikke filters voor op je camera schroeven

Nu vraag ik me dus af wat voor filter(s), en waar je die kan kopen (gewoon een online winkel). En ten tweede, als je zon filter erop hebt zitten, kan je dan ook veilig door de lens kijken, of is het alleen "voor de foto"?

Filter zou overigens op een EF 70-300 doorsnee 58mm moeten
pi_60472085
Er zijn heel donkere ND (neutral density) filters waarmee je op zich de zon kunt fotograferen, maar daarmee mag je nog steeds niet door je zoeker kijken omdat ze infrarood en ultraviolet gewoon kunnen doorlaten (en dat terwijl je pupil wijd openstaat omdat er nauwelijks zichtbaar licht is - heel gevaarlijk dus!). Als je camera live view heeft zou je het daarmee kunnen doen. Voor telescopen zijn er wel filters die ook voor visueel gebruik geschikt zijn, maar of die er ook voor camera's zijn weet ik niet.

Edit: Dit bedrijf verkoopt speciale 'solar filters' die veilig zouden zijn: Thousand Oaks Optical

[ Bericht 16% gewijzigd door dvr op 31-07-2008 19:05:14 ]
pi_60472818
Hoi, hier even de volgende vraag:

Ik ben nu even into macro-fotografie en heb een voorzetlens voor mijn cam.
Nu blijf ik steeds hetzelfde probleem (of ja probleem, ik wil weten of dit zo hoort ) houden, zie onderstaande foto's:

Elke keer als ik een mooi plaatje heb en de scherpte zoek (die vind ik wel) dan blijft er ook steeds een gedeelte onscherp omdat het op een andere afstand ligt, dat snap ik. Maar een beest of voorwerp is altijd 3d dus hoe wil je dan in z'n TOTALITEIT iets scherp op de plaat krijgen?

Bv. die onderste foto is leuk (althans dat vind ik) maar helaas zijn de 2 voorpoten niet scherp. Maar als ik die scherp had willen hebben werd de rest weer onscherp ...
Hebben jullie dat ook?
The secret of getting ahead is getting started
pi_60473382
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 19:36 schreef Poison-Ivy het volgende:

Ik ben nu even into macro-fotografie en heb een voorzetlens voor mijn cam.
Nu blijf ik steeds hetzelfde probleem (of ja probleem, ik wil weten of dit zo hoort ) houden, zie onderstaande foto's:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Elke keer als ik een mooi plaatje heb en de scherpte zoek (die vind ik wel) dan blijft er ook steeds een gedeelte onscherp omdat het op een andere afstand ligt, dat snap ik. Maar een beest of voorwerp is altijd 3d dus hoe wil je dan in z'n TOTALITEIT iets scherp op de plaat krijgen?

Bv. die onderste foto is leuk (althans dat vind ik) maar helaas zijn de 2 voorpoten niet scherp. Maar als ik die scherp had willen hebben werd de rest weer onscherp ...
Hebben jullie dat ook?
Door gebruik te maken van je diafragma bereik je dat. Ik zie in de Exif-informatie dat bij deze foto's gebruik is gemaakt van diafragma rond de 3.5 en dat betekend een heel klein scherptegebied omdat je dicht op je onderwerp zit. Wil je de spin in zijn geheel scherp krijgen ga je al gauw richting 6 - 8, denk ik. In plaats van dat je nu volautomatisch schiet (normal program) moet je leren om te gaan fotograferen in Av-mode: de modus waarin je als gebruiker controle hebt over je diafragma en de camera er zelf de sluitertijd bij verzint. Of eerst kijken wat de macro-stand van al je creatieve programma's (nacht, sport, portret, etc) doet en of dat voldoende resultaat oplevert.
Wees niet bang langzaam te gaan, wees alleen bang stil te staan.
-
Er is meer in het leven dan het tempo opvoeren.
pi_60473389
Met macrofoto's heb je een heel kleine scherptediepte. Die kun je verbeteren door een kleiner diafragma te gebruiken. Om de kleinere lichthoeveelheid te compenseren moet je dan een langere sluitertijd en/of een hogere ISO-gevoeligheid gebruiken. Als dat niet mogelijk is of onwenselijk (i.v.m. bewegingsonscherpte of ruis bijvoorbeeld) dan kun je proberen te flitsen. Omdat je met een gewone flitser meestal niet het gebied vlak voor de lens kunt verlichten, zijn er speciale flitsers die je voorop of naast de lens monteert.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 31 juli 2008 @ 20:03:44 #247
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_60473407
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 19:36 schreef Poison-Ivy het volgende:
8<
8<
Waar je bij macro mee om moet leren gaan is het totale gebrek aan scherptediepte. Heeft niets te maken met de spullen die je gebruikt, is gewoon een gegeven. Bij 1:1 haal je met je diafragma helemaal dicht nog maar een scherptediepte van ongeveer anderhalve millimeter. Die totaliteit gaat je dus niet lukken als je het allemaal met de opname wilt doen.
Wat wél werkt is het uitmikken waar je dat scherptevlak neerlegt in de opname en op die manier de aandacht zodanig op dat vlak legt, dat die onscherpe stukken min of meer irrelevant worden. Daar is niet een flesje voor en je koopt het ook niet bij de fotoboer, maar dat moet je dus gewoon zelluf leren door veel doen.
Wat een andere optie is is het werken met scherptebracketing waarbij je opnamen met verschillende scherpe details samenvoegt tot één geheel waarin meer scherptediepte lijkt te zitten. Is echter wel een bewerkelijk klusje en met levende insecten gaat het vaak bij de opname al mis omdat ze zo beweeglijk zijn
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 31 juli 2008 @ 20:11:55 #248
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60473598
Toestel in Av, diafragmagetal zo hoog mogelijk (f22 of 32), en flitsen(flits afbuigen met een papiertje)
pi_60473692
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 18:58 schreef dvr het volgende:
Er zijn heel donkere ND (neutral density) filters waarmee je op zich de zon kunt fotograferen, maar daarmee mag je nog steeds niet door je zoeker kijken omdat ze infrarood en ultraviolet gewoon kunnen doorlaten (en dat terwijl je pupil wijd openstaat omdat er nauwelijks zichtbaar licht is - heel gevaarlijk dus!). Als je camera live view heeft zou je het daarmee kunnen doen. Voor telescopen zijn er wel filters die ook voor visueel gebruik geschikt zijn, maar of die er ook voor camera's zijn weet ik niet.

Edit: Dit bedrijf verkoopt speciale 'solar filters' die veilig zouden zijn: Thousand Oaks Optical
ok, dus met een ND filter die 10 stops 'verdonkerd' zou het dan in principe kunnen. Maar, en dit is misschien een stomme vraag , hoe zorg je er dan voor dat dat ding op de foto staat, als je niet door de zoekert kunt kijken? Want ik heb geen live view

En hoe zit het met de sensor? Vindt die het wel leuk om gebombardeerd te worden met UV en IR straling?
pi_60473980
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 20:15 schreef LoggedIn het volgende:

hoe zorg je er dan voor dat dat ding op de foto staat, als je niet door de zoekert kunt kijken?
Lens op oneindig (of iets daarvóór), proeffoto maken en op je schermpje kijken of die scherp is.
quote:
En hoe zit het met de sensor? Vindt die het wel leuk om gebombardeerd te worden met UV en IR straling?
Goed punt.. maar ik heb geen idee. Misschien varieert dat ook van camera tot camera, en kun je googelen op je cameratype in combinatie met 'eclipse' of 'solar filter' of iets dergelijks.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')