De rente wijzigt niet tussentijds, dus dat is makkelijkquote:Op woensdag 4 juni 2008 09:18 schreef ManAtWork het volgende:
Als de rente periodiek uitgekeerd wordt, zul je hier de inleg mee moeten verhogen. En als de rente tussentijds wijzigt, zul je een rentetabel moeten aanmaken waarnaar je kunt verwijzen om de juiste rente in een periode uit te rekenen.
Het kan dus zijn dat je de renteberekening in twee (of meer) stappen moet doe omdat de inleg wijzigt of het rentepercentage is aangepast.
Da's ook logisch omdat je geen kolom 'datum' hebt. Dan kan daar natuurlijk ook niet op worden gesorteerd.quote:Op woensdag 4 juni 2008 12:01 schreef dwnick het volgende:
Bedankt! inderdaad is een draaitabel de oplossing:
Kan daar echter het volgende ook mee? -->
ordernr.....maand........jaar..........bedrag......maand.....jaar........bedrag.
................factuur 1....factuur 1.....fact 1........fact. 2....fact. 2.....factuur 2
10.............1............... 2008..........10,- ...........3........... 2008...........20,-
12.............5................2008..........22,-........... 6............2008...........30,-
enz.
Deze staan nu in een draaitabel, maar kan ik ergens aangeven welke datum op welke kolom van toepassing is? Nu wordt alles neergezet in de maand van de eerste factuur, terwijl dit gesplits moet worden..
Is dit volledig genoeg omschreven?
Alvast bedankt!
Ja, in principe wel.quote:Op woensdag 4 juni 2008 12:17 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
De rente wijzigt niet tussentijds, dus dat is makkelijk
Klopt de rente wel zoals ik die nu uitreken, er van uitgaande dat dit alleen aan het einde van het jaar uitgekeerd wordt?
De datum heb ik omgezet in een maand + jaar notatie. Die staan er wel in en daar moet op gesorteerd worden.quote:Op woensdag 4 juni 2008 12:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Da's ook logisch omdat je geen kolom 'datum' hebt. Dan kan daar natuurlijk ook niet op worden gesorteerd.
Als je dat wel wilt, zul je een kolom moeten toevoegen.
Rentepercentage x aantal dagen x hoofdsom / 360 dagen (of 365 dagen)quote:Op woensdag 4 juni 2008 13:07 schreef Xcalibur het volgende:
Narekenen lukt pas als ik weet hoe de berekening in elkaar zit
Dus je hebt wel een datum-kolom?quote:Op woensdag 4 juni 2008 13:18 schreef dwnick het volgende:
[..]
De datum heb ik omgezet in een maand + jaar notatie. Die staan er wel in en daar moet op gesorteerd worden.
03-06-2008=.. maand....6
......................... jaar....2008
Het probleem is dat excel de eerst kolom van de maand + jaar notatie gebruik voor alle facturen. Hoe kan ik dit voorkomen?
Je kunt twee data gewoon van elkaar aftrekken hoor en dan krijg je het aantal dagen retour.quote:Op zaterdag 7 juni 2008 09:44 schreef henkway het volgende:
De functie DATUMVERSCHIL zit niet standaard in excel he,
Vraag: waarom niet .
tweede vraag: hoe krijg ik die in excel??
Ja dat is me nu gelukt, bedanktquote:Op zaterdag 7 juni 2008 10:16 schreef Deetch het volgende:
[..]
Je kunt twee data gewoon van elkaar aftrekken hoor en dan krijg je het aantal dagen retour.
misschien ben je tekst aan het tellen, staan de celeigenschappen in de tabel wel op getal??quote:Op maandag 9 juni 2008 09:07 schreef dwnick het volgende:
Mensen, in mijn draaitabel komen keurig de waarden zoals ik die ingegeven heb. Alleen als ik in een willekeurige cel verwijs naar de tabel, krijg ik een ongeldige celverwijzing #VERW!.
In de tabel kan ik wel de waarden optellen, alleen de draaitabel geeft foutmeldingen. Daar komen ook geen foute waarden in voor..
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Alvast bedankt!
Als er zo'n groen hoekje zit moet je al die cellen die dat hebben ff aanklikken en dan converteren naar getal.quote:Op maandag 9 juni 2008 09:07 schreef dwnick het volgende:
Mensen, in mijn draaitabel komen keurig de waarden zoals ik die ingegeven heb. Alleen als ik in een willekeurige cel verwijs naar de tabel, krijg ik een ongeldige celverwijzing #VERW!.
In de tabel kan ik wel de waarden optellen, alleen de draaitabel geeft foutmeldingen. Daar komen ook geen foute waarden in voor..
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Alvast bedankt!
een checkboxquote:Op maandag 9 juni 2008 11:47 schreef DaFan het volgende:
Wat bedoel je met 'afgevinkt'? Ingevuld?
waarom gebruik je die datumverschil functie?quote:Op zaterdag 7 juni 2008 10:48 schreef henkway het volgende:
[..]
Ja dat is me nu gelukt, bedankt
=DATUMVERSCHIL(D21;E21;"d")
maar als ik weken wil
=(DATUMVERSCHIL(D16;E16;"m")*4)/13 werkt niet
=(DATUMVERSCHIL(D2;E2;"d"))/7 wel
of is hier een betere oplossing voor
Neem aan dat je wel wat kaas van VBA gegeten hebt.quote:
1 2 3 4 5 6 7 | If Checkbox1.Value = True Then Checkbox2.Enabled = True Else Checkbox2.Enabled = False End if End Sub |
Datumverschil is daar voor bedoeld en werkt ook bij schrikkeljarenquote:Op maandag 9 juni 2008 13:08 schreef Deetch het volgende:
[..]
waarom gebruik je die datumverschil functie?
Stel A1=eindatum en B1 is begindatum dan is het verschil in dagen "=GEHEEL(A1-B1)" in weken wordt dat dan "=geheel(A1-B1)/7"
Oke bedankt! Het werkt. Kan ik de waarden in mijn tabel ook als cumulatief weergeven?quote:Op maandag 9 juni 2008 09:17 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Als er zo'n groen hoekje zit moet je al die cellen die dat hebben ff aanklikken en dan converteren naar getal.
Dan kan ik net zo goed handmatig lales optellen Ik moet dat dan voor alle kolommen doen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 18:45 schreef qu63 het volgende:
F1: =A1
F2: =F1+A2
F3: =F2+A3
F4: =F3+A4
etc.
of is dat het niet?
Als je F1 en F2 hebt gedaan kan je F2 naar beneden slepen..quote:Op woensdag 11 juni 2008 22:59 schreef Flaccid het volgende:
[..]
Dan kan ik net zo goed handmatig lales optellen Ik moet dat dan voor alle kolommen doen.
1 |
Na wat zoeken lijkt dat inderdaad een mooie optie, alleen heb ik niet zo veel kaas gegeten van VBA. Nu lijkt me een half werkende VBA minder mooi dan een goed werkende 'simpele' formule. Er vanuitgaande dat geen kritiek goede kritiek is, en het werkt aardig, dus zal hoe ik het nu heb goed zijn?quote:Op vrijdag 6 juni 2008 15:21 schreef DaFan het volgende:
BK:
Ik zou die in een Worksheet_change event bouwen. Elke keer als er dan iets verandert in je sheet gaat ie controleren een van de data over tijd is.
1 2 3 | Date = Worksheets("Sheet1").Range("A2").Value Worksheets("Sheet1").Range("A2").Value = Date + 365 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | A2:A20 = startdatum B2:B20 = Datum nu gegenereerd met =+NOW() C2:C20 = Signaaldatum gegenereerd met =+EDATE(A2;3) D2:D20 = Einddatum gegenereerd met =+EDATE(A2;3) E2:E20 = Signaal geven, aangezien dit tussen B2 en C2 moet liggen, gegenereerd met =IF(AND(D2>=B2;D2<=C2);"Signaal!!";"") F2:F20 = Verstreken datum geven: huidige datum mag niet kleiner zijn dan einddatum, dus gegenereerd met =IF(D2>C2;"Certificaat verlopen!";"") G2:G20 = Afvinklijst met een simpele checkbox (NU NOG GEEN VBA!!) wanneer er actie is ondernomen. === START FASE 2 === H2:H20 = Eigenlijk hetzelfde als C2:C20, alleen dan gegenereerd met =IF(G2=TRUE;EDATE(A2;5)) I2:I20 = Zie boven.. ==== Dit tot en met een laatste, vierde fase ==== |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | If Checkbox3.Value = False Then Exit Sub Else If CheckBox4.Value = True Then Date = Worksheets("Sheet1").Range("A2").Value Worksheets("Sheet1").Range("A2").Value = Date + 365 Else Exit Sub End If End if End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 | If Checkbox3.Value = True Then Checkbox4.Enabled = True [eventueel andere code] Else Checkbox4.Enabled = False End If |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | If CheckBox1.Value = True Then CheckBox2.Value = False CheckBox3.Value = False CheckBox4.Value = False Else Exit Sub End If End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | If CommandButton1.Enabled = True Then CheckBox1.Value = False CheckBox2.Value = False CheckBox3.Value = False CheckBox4.Value = False Else If CommandButton1.Enabled = False Then Exit Sub End If End If End Sub |
1 2 3 4 5 6 | CheckBox1.Value = False CheckBox2.Value = False CheckBox3.Value = False CheckBox4.Value = False End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | If Chk_1_3.Value = False Then Exit Sub Else If Chk_1_4.Value = True Then Date = Worksheets("Sheet1").Range("A2").Value Worksheets("Sheet1").Range("A2").Value = Date + 365 Else Exit Sub End If End If End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | If chk_A1.Value = True Then Date = Worksheets("Sheet1").Range("A1").Value Worksheets("Sheet1").Range("B1").Value = Date + 61 Else If chk_A1.Value = False Then Exit Sub End If End If End Sub |
1 2 3 | <je code> End If |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | If IsEmpty("B1") = True Then Date = Worksheets("Sheet1").Range("A1").Value Worksheets("Sheet1").Range("B1").Value = Date + 61 Else Date = Worksheets("Sheet1").Range("B1").Value Worksheets("Sheet1").Range("B1").Value = Date + 61 If chk_A1.Value = False Then Else Exit Sub End If End If End Sub |
Ik denk dat je sowieso met een kolom extra moet werken.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 14:03 schreef galbrecht het volgende:
In kolom A staan artikel omschrijvingen met meer dan 30 karakters. Deze mogen max. 30 karakters zijn, ik wil de inhoud van de cellen in kolom A afkappen naar 30 karakters (dat lukt nog wel), maar de karakters na het 30e karakter moeten in kolom B geplaatst worden. Dat lukt dus niet, iemand een oplossing? Kan ik een soort ALS formule maken i.c.m. karakters tellen?
Dit gaat in B1. Ik kan hem alleen in het Engels, sorry, voor vertalingen moet je maar even hier kijken:quote:Op vrijdag 13 juni 2008 14:03 schreef galbrecht het volgende:
In kolom A staan artikel omschrijvingen met meer dan 30 karakters. Deze mogen max. 30 karakters zijn, ik wil de inhoud van de cellen in kolom A afkappen naar 30 karakters (dat lukt nog wel), maar de karakters na het 30e karakter moeten in kolom B geplaatst worden. Dat lukt dus niet, iemand een oplossing? Kan ik een soort ALS formule maken i.c.m. karakters tellen?
1 |
1 |
1 2 | abcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcdef ef |
Dan genereerd hij netjes een nieuwe datum. Alleen maakt hij geen nieuwe data aan wanneer ik daarna nog een aantal keer doorklik. Verplaats ik de code ook omhoog (wissel ik het om) dan krijg ik hetzelfde als wanneer ik hem op True heb staan (is ook logisch).quote:Op vrijdag 13 juni 2008 14:05 schreef DaFan het volgende:
Maak van je True eens een False?
Deze:
If IsEmpty("B1") = True Then
naar
If IsEmpty("B1") = False Then
Ja dat ik heb inderdaad. Maar de gegevens in a2 worden met een macro opnieuw ingeladen. Deze verwijderd eerst a2 en plakt er dan nieuwe gegevens in. Daar komt de foutmelding vandaan..quote:Op maandag 16 juni 2008 11:12 schreef el_godi het volgende:
ik zou dan:
=als(a2="';"";<de rest van je formule>)
gebruiken.
Mocht a2 leeg zijn dan toont hij niks en anders het resultaat van je formule.
De kolommen??quote:Op dinsdag 17 juni 2008 22:58 schreef Flaccid het volgende:
Ik zit toch weer met mn probleempje. Ik weet niet hoe ik de colomen automatisch optelt.
subtotalen? moet je die dan handmatig invoeren?quote:Op dinsdag 17 juni 2008 23:02 schreef henkway het volgende:
[..]
De kolommen??
subtotalen geprobeerd??
Je plaatje doet t nietquote:
1 2 3 4 5 | Sub totaal() r = Range("A65536").End(xlUp).Row + 1 Range("A" & r).FormulaR1C1 = "=SUM(R[-" & r - 1 & "]C:R[-1]C)" End sub |
T lukt me nietquote:Op dinsdag 17 juni 2008 23:50 schreef henkway het volgende:
[quote]Op dinsdag 17 juni 2008 23:47 schreef Flaccid het volgende:
[..]
subtotalen? moet je die dan handmatig invoeren?
[ afbeelding ]
via data / subtotalen
1 |
1 |
Naar beneden slepen? Bedoel je daarmee dat ik die voor elke rij moet kopiëren? Of het vakje groter maken?quote:Op woensdag 18 juni 2008 14:06 schreef DaFan het volgende:
Start in B1:
[ code verwijderd ]
B2:
[ code verwijderd ]
En dan naar beneden slepen.
ik doe altijd kopieren werkblad of kolom en dan plakken speciaal / waarden op het zelfde werkblad of kolom werkt prima.quote:Op donderdag 19 juni 2008 21:51 schreef Dixidito het volgende:
Is er een manier om een totaal document met meerdere werkbladen op een simpele manier van al zijn formules te ontdoen en de getallen te vervangen door waarden?
Ik heb namelijk een document dat veel te groot wordt om te mailen, maar dat komt volgens mij door alle regels en formules in het document. Als ik dat op een makkelijke manier kan vervangen door alleen de waarden en opmaak is het document stukken kleiner.
Ja precies dat. Maar dan voor een heel document in één keer. Het zijn namelijk een beetje veel werkbladen om dat allemaal per stuk te doen.quote:Op donderdag 19 juni 2008 23:51 schreef henkway het volgende:
[..]
ik doe altijd kopieren werkblad of kolom en dan plakken speciaal / waarden op het zelfde werkblad of kolom werkt prima.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | 123456 | Dirkh | P | 20-06-2008 | Totaal: 3 654321 | hkriD | E | 20-06-2008 | P: 2 123654 | Pietje | P | 20-06-2008 | E:1 | S:0 | D: 0 Klantn | Naam | drd| datum 123456 | Dirkh | S | 22-06-2008 | Totaal: 3 654321 | hkriD | D | 22-06-2008 | S: 1 123654 | Pietje | P | 22-06-2008 | D: 1 | P:1 | E: 0 |
als je het eens zipt of gebruik maakt van een account bij www.driveway.com als share and storagequote:Op vrijdag 20 juni 2008 12:04 schreef Dixidito het volgende:
[..]
Ja precies dat. Maar dan voor een heel document in één keer. Het zijn namelijk een beetje veel werkbladen om dat allemaal per stuk te doen.
ik zou zelf een applicatie maken in access dat heeft meer mogelijkheden voor continuiteit en rapportage tellen in groepen op detail of nietquote:Op vrijdag 20 juni 2008 20:21 schreef Dirkh het volgende:
Vooropgesteld, ik ben een redelijk n00b op Excel-gebied en ben net bezig met het onder de knie krijgen van draaitabellen, even om een indicatie te geven waar jullie mee te maken hebben.
Dagelijks maak ik een rapportage in excel van mijn werkzaamheden. Dit doe ik doormiddel van klantnummer, klantnaam, soort actie (vaste waarde uit een lijst via dropdown) en datum.
Aan het eind van de dag selecter ik de werkzaamheden van die dag, sorteer ze op soort werkzaamheden en tel handmatig de acties.
Dat zou volgens mij in excel anders kunnen, nu alleen nog weten hoe, en hoe zoiets heet waardoor ik zelf ook op zoek kan gaan.
Het ziet er als volgt uit:
[ code verwijderd ]
Door bovenstande (lijst is naturlijk veel langer) moet ik dus iedere dag handmatig gaan tellen. Wie kan mij een duwtje in de juiste richting geven om dit makkelijker te doen?
In de meest rechtse kolom staan dus de totalen van de acties uit de derde kolom. (drd staat voor dropdown)
One step at the timequote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:00 schreef henkway het volgende:
[..]
ik zou zelf een applicatie maken in access dat heeft meer mogelijkheden voor continuiteit en rapportage tellen in groepen op detail of niet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |