Tof. Nooit geweten dat daar een spoorlijn liep, terwijl ik er redelijk vaak kom. Binnenkort maar eens kijken dan.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:26 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Weeniet, ik ben er zelf nog nooit specifiek heen geweest. Maar ik dacht dat het een heel eind onder het 3LP lag, en dat je er echt niet zomaar bij komt. Gemmenich schijnt wel een goeie spotplek te zijn. Google Urf en zo
Bron: Blik op Nieuwsquote:Minder vertragingen op het spoor door automatisch advies
Delft - Door treinverkeersleiders te adviseren met een geautomatiseerd systeem, zijn de gevolgen van verstoringen op het spoor te beperken. Dat stelt Andrea D’Ariano, die maandag 7 april op dit onderwerp promoveert aan de TU Delft.
De NS zoekt naar mogelijkheden om de punctualiteit van de treinen te verhogen. Een van de mogelijkheden is het stroomlijnen van de gang van zaken bij verstoringen en vertragingen. Eén vertraagde trein kan immers leiden tot vele andere vertragingen.
Op dit moment beslissen de treindienstleiders in het geval van verstoringen zelfstandig welke treinen voorrang krijgen en welke bijvoorbeeld moeten worden omgeleid. Hierbij wordt geen eenduidige strategie gehanteerd.
ROMA
De Delftse promovendus Andrea D’Ariano heeft dit onderwerp veel gestructureerder aangepakt. Hij ontwikkelde op basis van wiskundige modellen en algoritmes ROMA (Railway traffic Optimization Means of Alternative graphs).
Dit is een geautomatiseerd systeem dat verkeersleiders in hun taak kan assisteren, optimale rijwegen en volgordes geeft en voorkomt dat de treindienstleider minder effectieve beslissingen neemt. In simulatiestudies bleek het gebruik van ROMA te leiden tot minder en kortere vertragingen.
Dit betekent nog niet dat ROMA snel zal worden toegepast op het spoor. Om betrouwbare voorspellingen te doen, moet namelijk alle actuele treininformatie continu tot in detail beschikbaar zijn. Dat is in de spoorwereld nu nog niet het geval. Wel is de verwachting dat steeds meer treinen met GPS zullen worden uitgerust, wat de informatievoorziening zal verbeteren.
Schiphol
Volgens D’Ariano zijn de NS en ProRail ondanks dit bezwaar al geīnteresseerd in het systeem en het verder uitwerken ervan. ‘Het is voor hen een relatief goedkope mogelijkheid om de punctualiteit van de treinen te verhogen.’
De ontwikkeling van een systeem als ROMA past in een trend van toenemend ‘dynamisch verkeersmanagement’. Deze strategie geeft de treindienstleiders wat meer flexibiliteit. In heel bescheiden vorm is dit al te zien op bijvoorbeeld station Schiphol, waar pas op het laatste moment wordt bepaald op welk perron een trein binnenkomt.
Helaas staan de DH's nog niet op de foto op de Dijksgrachtquote:Op dinsdag 8 april 2008 23:57 schreef bork het volgende:
Wel goed gevonden die foto, ik vond iets heel anders op de zaanstraat.
hoe werkt dat nu ook al weer met die tags om het net zo mooi te maken als psm?
Geen slecht verhaal! Alleen dat van die stoorstromen klopt niet helemaal.quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:14 schreef Zug-Chef het volgende:
Nog maar een schopje: http://opeenshadikhetforum.nl/viewtopic.php?p=206490#206490 hier vind je meer informatie :--)
Sowieso is alles wat ervoor zorgt voor een vermindering van de invloed van de verstandelijke vermogens van prorail-medewerkers, een goed idee.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:58 schreef Peterselieman het volgende:
Bron: Blik op Nieuws
Liever vandaag dan morgen nog zo'n systeem. Het moet toch mogelijk zijn om binnen niet al te lange tijd een systeem te maken wat werkt om bij calamiteiten de optimale inzet van treinen te bepalen gegeven de beperkingen die er zijn, omdat het treinpositiebepalingssysteem waardevolle data daar voor kan leveren. Zeker als ze algoritme zodanig maken dat het rekening gaat houden met de snelheid waarmee verschillende treinen rondrijden.
Je bent alleen volkomen TERECHT direct de lul als zoeen systeem voor de 380ste keer plat gaat en je hebt nog steeds niet het licht gezien van "laten we eens iets aan failover/redundancy doen"quote:Op woensdag 9 april 2008 09:58 schreef Duvel het volgende:
Je bent alleen direct extra de lul als zo'n systeem uitvalt, kijk naar ARI: als dat eruit ligt, weten ze meteen niet meer wat ze moeten doen. Dat is het gevaar van automatisering.
De eerste keer ja. Dan denk je "hoe kunnen we dit in het vervolg voorkomen?" en ga je een backupsysteem aanleggen wat, desnoods volledig transparant, de alle functies overneemt. Datkan toch?quote:Op woensdag 9 april 2008 11:25 schreef Duvel het volgende:
automatisering heeft gezorgd voor een verlaging van de functie-eisen van een treindienstleider, zodat nu bij de kleinste storing paniek uitbreekt.
Klopt. Je verstand gebruiken is er kennelijk voor sommigen niet bij. Je zou toch mogen verwachten dat als er een storing op een baanvak optreedt dat de procedures duidelijk zijn toch?quote:Op woensdag 9 april 2008 11:25 schreef Duvel het volgende:
Ben ik niet met je eens. Er kunnen ook andere omstandigheden zijn waardoor ARI niet werkt (verstoringen, weet ik veel wat), en dan moet je dat ook op kunnen vangen, en daarmoet je personeel op getraind zijn. Maar momenteel lijkt daar de bottleneck te zitten: automatisering heeft gezorgd voor een verlaging van de functie-eisen van een treindienstleider, zodat nu bij de kleinste storing paniek uitbreekt.
Echt lachen dit nummerquote:Op woensdag 9 april 2008 12:26 schreef en_door_slecht het volgende:
Wha ha ha, die tekst is werkelijk geweldig. Daar bij ProRail kunnen ze wel iets!
Ja ja, maar ik lees altijd met veel plezier jullie strakke oneliners over brak materiaal en klein uitstapje mag toch wel?quote:Op woensdag 9 april 2008 12:54 schreef Peterselieman het volgende:
Dit is een treinentopic, geen metrotopic
quote:Op woensdag 9 april 2008 13:01 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Echt lachen dit nummer
http://www.dingdingding.nl
Liedje
Zeur niet. Metro komt van "Train métropolitain", dus ook trein.quote:Op woensdag 9 april 2008 12:54 schreef Peterselieman het volgende:
Dit is een treinentopic, geen metrotopic
Ja man, kut. Alles. En vingerverf.quote:Op woensdag 9 april 2008 13:02 schreef bork het volgende:
[..]
Ja ja, maar ik lees altijd met veel plezier jullie strakke oneliners over brak materiaal en klein uitstapje mag toch wel?
Geen idee, ik ga niet naar liedjes over platgereden kinderkopjes luisteren terwijl mijn exchange server voor de achtmiljoen-honderdtwaalfde keer deze week omver sodemietertquote:Op woensdag 9 april 2008 16:07 schreef Wadloper het volgende:
Snap werkelijk waar niet wat hier zo erg aan is met dat liedje, dit is toch gewoon humor?
quote:Op woensdag 9 april 2008 16:16 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Geen idee, ik ga niet naar liedjes over platgereden kinderkopjes luisteren terwijl mijn exchange server voor de achtmiljoen-honderdtwaalfde keer deze week omver sodemietert
Moet je ook opzouten over die trams uit verwegistanquote:Op woensdag 9 april 2008 12:54 schreef Peterselieman het volgende:
Dit is een treinentopic, geen metrotopic
quote:Op woensdag 9 april 2008 18:01 schreef Socios het volgende:
Leuke foto´s van het Amstelstation! Hierbij een filmpje van de opening van dat station destijds.
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/ibg/sn044005-bb.wmv
Op 1 minuut en ook nog later in het filmpje is ook die muurschildering te zien.
Dat MS-examen heeft echt geholpen hč?quote:Op woensdag 9 april 2008 16:16 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Geen idee, ik ga niet naar liedjes over platgereden kinderkopjes luisteren terwijl mijn exchange server voor de achtmiljoen-honderdtwaalfde keer deze week omver sodemietert
En toen is het stel samen naar Arnhem gereden ofzo?quote:Op woensdag 9 april 2008 19:58 schreef Peterselieman het volgende:
Vandaag wel een hele vreemde reden dat er tussen Ede-Wageningen en Lunteren geen treinen reden. Waren op station Ede-Wageningen V'tjes aan de rol gegaan en in onvrijwillige aanraking met een Protos gekomen, waarbij de verschillende treintypes gecombineerd werden
en ontkoppelen gaat zeker niet zo 123?quote:Op woensdag 9 april 2008 19:58 schreef Peterselieman het volgende:
Vandaag wel een hele vreemde reden dat er tussen Ede-Wageningen en Lunteren geen treinen reden. Waren op station Ede-Wageningen V'tjes aan de rol gegaan en in onvrijwillige aanraking met een Protos gekomen, waarbij de verschillende treintypes gecombineerd werden
Dat zou wel een beetje raar zijnquote:Op woensdag 9 april 2008 20:02 schreef Peterselieman het volgende:
Verder schijnt er vandaag een ICE komende vanuit Duitsland de Betuweroute opgestuurd te zijn [ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |