Peter van de Rijt heeft trouwens ook weer een mening

.
quote:
Al wekenlang wachten volgers van Ajax en de supporters op wat met het rapport van de Commissie Coronel bij de Amsterdamsche Football Club gaat gebeuren. Ajax heeft mensen nodig, die meer van de club houden, dan van zichzelf. Voor wie Ajax belangrijker is, dan hun eigen leven. Die voor de verandering niet PSV of Feyenoord aanhangen, maar een ondubbelzinnig wit-rood-wit Ajax-hart hebben…
Na de euforie van de komst en daarna de deceptie van het voortijdige vertrek van Johan Cruyff, na het ontslag van Maarten Fontein, na het aangekondigde opstappen van John Jaakke en het aanstellen van Henri van der Aart als tijdelijke directeur, is het stil in de ArenA. Veel te stil. Dat Marco van Basten werd aangesteld was al een feit voor het uitkomen van het rapport. Dat hij zijn eigen staf mocht meenemen, ging lijnrecht in tegen de aanbevelingen uit het rapport. En nu…?
Iedere supporter wil weten of Ajax ondanks alle goede bedoelingen weer kwakkeljaren tegemoet gaat, waarbij de titel net weer niet behaald wordt. Of komen nu daadwerkelijk die structurele veranderingen, die de succesvolste club van Nederland weer de glans geven, waar men naar hunkert en waar na zoveel jaren van doffe ellende de liefhebbers recht op hebben?
Om dit te kunnen bereiken zal men nog verder moeten gaan met de reorganisatie van Ajax dan het rapport Coronel voorstelt. Voor een solide voetbalklimaat moet er niet alleen rust in de tent zijn, moet niet alleen de sfeer verbeterd worden, moeten niet alleen de supporters serieus genomen worden en moet niet langer slechts geroepen worden dat de club kortere lijnen moet hebben tussen alle geledingen. Nee, dat is absoluut onvoldoende. Je zou bijna zeggen dat het Rotterdamse adagium ‘geen woorden, maar daden’ hier opgeld doet.
Er moet veel en veel meer gebeuren. Echt gecompliceerd is dat ook weer niet. Financieel is de club gezond en er zijn prachtige sponsoren om Ajax met zijn enorme landelijke en Europese uitstraling weer langdurig op de kaart te zetten.
En hoe bereikt Ajax dat?
Kies een representatieve, onafhankelijke voorzitter, die de club door en door kent en die veel tijd beschikbaar heeft. Kies meteen voor nieuwe medewerkers, die het niet langer vreselijk geil vinden om voor Ajax te werken en van wie de ego’s groter zijn dan Ajax zelf, maar die zichzelf weg willen cijferen in het belang van de club. Nieuwe medewerkers die in plaats van hun ego's te laten groeien, Ajax willen laten groeien! Kies voor mensen die Ajax naar buiten toe glans geven en een ondubbelzinnig wit-rood-wit Ajax-hart hebben.
Kies een bestuur, dat zowel uit oud-spelers als een aantal jonge honden bestaat, die zich maatschappelijk al hebben waargemaakt. Voeg daar een ervaren allrounder aan toe. Kies een technisch directeur, die bekend staat om zijn sociale vaardigheden. De nieuwe td moet de voetbalwereld natuurlijk van binnen en van buiten kennen, als intermediair zijn werk doen en op zowel de korte als de lange termijn de cultuur van Ajax bewaken. En het is iemand die over alle belangrijke beslissingen overleg pleegt met de hoofdtrainer.
Inmiddels is er een nieuwe hoofdtrainer. Laat hem nu eens voor langere tijd aan de slag gaan, maar laat hij zich wel beperken tot het trainer-coach zijn van het eerste team, het vlaggenschip. Haal spelers waar je ondubbelzinnig van weet dat zij een plus zijn, zowel als voetballer alsmede als mens. Zakkenvullers aan het einde van hun carrière worden niet meer gehaald. Voor spelers die al bij minstens twee andere clubs mislukt zijn is geen plaats meer.
Vergeet nooit je eigen opleiding waar zoveel talent weggezonden wordt die niet de kans gekregen hebben, omdat die zakkenvullers zo nodig gehaald moesten worden. Maak je scouting weer een speerpunt en leg daar alle nadruk op. Dan is er weer echt hoop en kan Ajax de komende jaren weer gewoon titelkandidaat nummer één zijn en een rol in Europa spelen.
Spelers als Soetaers, Sonck, Sikora, Colin, Rommedahl, Luque, Urzaiz, Kennedy, Kuffour, Delorge, Mitea, Manucharyan hebben allemaal volstrekt ten onrechte het Ajax-shirt mogen dragen. Daar tegenover staat dat Ajax publieklieveling Daniel de Ridder en de huidige aanvoerder van Sevilla Julien Escudé nimmer had mogen laten vertrekken.
Met de nieuwe organisatie zie ik veel licht aan de horizon. Als ik formateur zou mogen zijn kwam ik tot het volgende plaatje: voorzitter Uri Coronel met als bestuursleden Theo van Duivenbode, Rogier van Boxtel, René Zegerius en Sirik Goeman. Als algemeen directeur is Keje Molenaar de enige juiste opvolger van Arie van Eijden. Huidig scout Hans van der Zee is de beoogd opvolger van Martin van Geel als technisch directeur.
Als hoofd van de scouting zie ik graag de huidige trainer van de B2 Maarten Stekelenburg, die onlangs het enorme West-Friese talent Nout Barentsen naar Ajax wist te halen. Twee jaar geleden al tipte ik Nout via deze column. Hij is een jonge linkspoot met het lichaam van een volwassen man en het loopje en techniek die mij aan Piet Keizer doen denken. Hij zit op het VWO, dus net als De Ridder het levende bewijs dat sport en opleiding elkaar heus niet bijten.
Met Marco van Basten en zijn gevolg is de technische staf rond. Als perschef wil ik graag journalist Yoeri van den Busken naar voren schuiven. De Telegraaf is huiskrant van Ajax en dan is het logisch dat nu voor eens en voor altijd duidelijk wordt dat alle primeurs via de huiskrant naar buiten komen.
In de jaren ‘70 van de vorige eeuw was onder Joop den Uyl de leus van de PvdA: het moet anders; samen kunnen we dat. Dit zou een mooi motto voor het eerste kabinet Coronel kunnen zijn. Want met bovenstaande aanbevelingen wordt Ajax vanzelf weer de ongenaakbare club van weleer. Daar ben ik van overtuigd.
Ik wens u een mooie week en kijk al weer uit naar een spannend voetbalweekend!
Op zich heeft ie wel wat punten, alleen jammer van die domme fout.
Keje Molenaar als opvolger van Arie van Eijden? Volgens mij werd die al in 2005 opgevolgd door Fontein, die nota bene als eerste opstapte.

.
Van der Zee moet lekker scout blijven, maak Keizer maar TD. Iemand met voetbalverstand, maar die zich niet te veel gaat bemoeien met het beleid.