Column: Huntelaar is beter dan Van Nistelrooy 8 april 2008 - door columnist Niels Holt
Bezig aan tweeënhalf seizoen bij Ajax, de weg naar de top lijkt voor hem open te staan. Chelsea, Manchester United, Barcelona en Real Madrid hebben interesse in de 24-jarige aanvaller van Ajax. De man die dit seizoen al zeven keer scoorde tegen De Graafschap, de man die Ajax hoogstpersoonlijk langs SC Heerenveen kopte, de man die Ajax met een omhaal langs Heracles Almelo hielp. Ik heb het natuurlijk over onze Hunter, onze Klaas-Jan. Altijd nuchter, altijd scherp. En vooral reuze populair.
Dit seizoen vond hij in de Eredivisie al 32 keer het net. Kijk niet raar op als hij nog een paar treffers maakt. Over zijn doeltreffendheid hoef je eigenlijk al niet meer te discussiëren. Dat deden we vorig jaar ook niet bij Afonso Alves. En dat gaan we zeker niet bij Huntelaar doen. Deze jongen is inderdaad een fenomeen, met een magistrale omhaal, een goede kopbal, een goede balvastheid, een neusje voor de goal en niet te vergeten: hij is sinds twee jaar ook een meevoetballende spits. Dat allemaal dankzij voormalig Ajax-trainer Henk ten Cate.
'Je bent beter dan Ruud van Nistelrooy, want jij hebt laten zien niét op een eiland te staan.' Een gemiddelde van één op één in de Mickey Mouse competitie. In Engeland maakte Cristiano Ronaldo er tot nu toe 26. Als ik eerlijk ben, zeg ik: Klaas, ga naar Engeland of Spanje. Bewijs dat die Gouden Schoen bij jou hoort te zijn. Laat zien dat je keepers als Robinson, je landgenoot Van der Sar en Czech kan kloppen met prachtige doelpunten. Of in het geval van Spanje: dat je verdedigers als Puyol of Cannavaro gek kunt maken op de training. Dat je mee kunt voetballen met technische voetballers als Ronaldinho en Lionel Messi. Laat zien dat je met een 'nummer 10' als Wesley Sneijder bij Real Madrid topscorer kunt worden.
Doe het Huntelaar, doe het! Maar blijf nog één jaar bij Ajax. Word kampioen met Marco van Basten. Dit is pas het eerste seizoen dat je fulltime presteert. Vorig seizoen stond je er, maar dit jaar ben je werkelijk fantastisch. Je bent dit niveau nog niet ontgroeid, je bent de beste spits van de Eredivisie. Spelers als John Heitinga zijn Ajax na vele jaren trouwe dienst ontgroeid. Ik twijfel niet aan je kunnen. Ik denk dat je in Engeland, Spanje of Italië net zo goed kunt presteren als je hier bij Ajax doet.
Beste Klaas, mijn voetbalhart heb je al gestolen. Je bent voor mij, tot nog toe, de beste Ajax-spits van de 21e eeuw. Ik hoop dat je blijft. Mocht je weggaan, kom alsjeblieft nog eens terug. Want zonder jou is Ajax, Ajax niet. Bij de nieuwe spits van Ajax moeten ze vooral niet zeggen: dit is de opvolger van Klaas-Jan Huntelaar. Want jij bent niet te vervangen. Daarom hoop ik dat je ook op het EK ons langs Italië en Frankrijk schopt. Dat verdien je! Je bent beter dan Ruud van Nistelrooy, want jij hebt laten zien niét op een eiland te staan.
Zonder jou stonden we dit seizoen niet tweede in de competitie. Als Luis Suárez in het begin al eens een balletje meer had afgelegd, dan was je nu al zeker geweest van de Gouden Schoen. Maar geloof me, die win je nog wel!