abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57832106
Maandag 26 mei
13.30-16.30 Economie 1
13.30-16.30 Economie 1,2

Voor het colloquium doctum moet ik meedoen met EC1. Welke boeken gebruiken jullie daarvoor? Praktische Economie ofzo? Misschien dat iemand een ISBN kan posten.
Bauer's Law: "Whatever CAN go wrong, WILL be resolved in a period of 24 hours."
pi_57841424
Wij hebben gebruik gemaakt van verschillende lesboekjes van LWEO. Zie hier: http://www.lweo.nl/56vwo.html

En dan gaat het bij economie 1 alleen om de boekjes Welvaart, Vraag, Aanbod, Overheid en Markten 2.
De rest van de boekjes zijn voor economie 1,2. De boekjes zijn samen zeker een paar honderd pagina's, maar er staan veel opgaven in en bij elk hoofdstuk staat ook een zelftest.

Ik denk dat als je deze boekjes van iemand leent en een keertje doorleest dat je het meeste wel zult begrijpen. De voor jou moeilijke dingen kan je dan kopieren en nog eens doorlezen. En misschien wat oude examens oefenen. Al zijn er heel wat verschillende onderwerpen die ze kunnen vragen. Wat zeker terugkomt is de wisselkoers en begrippen als inflatie. Ook moet je natuurlijk een grafiek kunnen aflezen.

Succes!
pi_57842299
Ik heb Eco 1,2 en wij gebruiken de Index-reeks, net als Eco 1.

Zijn zes (waardeloze %#@) boeken, maar volgens mij heeft het meer nut oude examens door te werken
pi_57850757
Ik ga het boek Praktische Economie bestellen, ik zie dat m'n oude school deze methode ook gebruikt en dan heb ik gewoon één boek ipv zes. Blijft het lekker overzichtelijk.
pi_57867404
Economie.
pi_57869090
Ga met een 4,6 mijn examen in Ga er vanuit dat dit dus een onvoldoende blijft.
pi_57879395
Ik vind eco trouwens echt een kutvak als ik het zo mag zeggen. Baal er nog steeds van dat in E&M eco zit
pi_57879768
quote:
Op zondag 6 april 2008 22:52 schreef xxiessiexx het volgende:
Ik vind eco trouwens echt een kutvak als ik het zo mag zeggen. Baal er nog steeds van dat in E&M eco zit
Ja precies Heb ook spijt dat ik E&M heb gekozen. Had liever C&M gedaan en dan ook nog met alleen WA1
pi_57888471
quote:
Op zondag 6 april 2008 23:07 schreef Erotica_ het volgende:

[..]

Ja precies Heb ook spijt dat ik E&M heb gekozen. Had liever C&M gedaan en dan ook nog met alleen WA1
Nou dat dan ook weer niet, ik vind aardrijkskunde wel leuk
  maandag 7 april 2008 @ 21:37:52 #10
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_57897737
quote:
Op maandag 7 april 2008 13:53 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

Nou dat dan ook weer niet, ik vind aardrijkskunde wel leuk
Kan je natuurlijk als keuzevak nemen.
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
pi_57898489
quote:
Op maandag 7 april 2008 21:37 schreef Gamer_V het volgende:

[..]

Kan je natuurlijk als keuzevak nemen.
Volgens mij kon dat niet op school. Bovendien ben ik tegen tekenen, muziek en kunstgeschiedenis, dus geen C&M voor mij. Ben heel blij met mijn huidige profiel (ja, als je het nú nog wilt veranderen: ) op economie na.
pi_57898567
Ik heb ec1 als keuzevak bij een N&G profiel.. Fucking hell wat is dit een dom en simpel vak afgelopen week voor het eerst in jaren huiswerk gemaakt daarvoor ga met een 6.8 het eindexamen in, dat wordt dus wel een 7 en met een beetje geluk een 8
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  dinsdag 8 april 2008 @ 22:03:01 #13
211776 Economie2008
http://www.erasmusexamentraini
pi_57920321
Wie heeft er moeite met Economie 1 of Economie 1,2 ?? HAVO of VWO
http://www.erasmusexamentraining.nl/
pi_57921088
Ik. Ec 1,2. VWO.
pi_58096754
In mijn boek gaat een hele module over ondernemen. Allemaal troep berekenen zoals marginale kosten en nog meer gezever. Krijgen we dat ook op het examen? (EC1)
pi_58097447
Ja, die formules over marginale opbrengsten en marginale kosten moet je zeker kennen voor je economie 1 examen. Kan goed dat ze een grafiek geven waar jij dat soort gegevens uit moet halen of uit moet kunnen afleiden.
pi_58100210
Ik heb het afgelopen jaar niet echt veel tijd voor economie gehad. De bedoeling is dan ook om met het examen mijn cijfer even flink omhoog te halen. Op de havo had ik een 8,7 op mijn examen zonder leren

Ik heb maar zo'n Samengevat boekje aangeschaft, want al die LWEO zooi doornemen is echt veel te veel.
know'm sayin?
word? word.
pi_58359937
Het lijkt me ook niet heel slim om die hele lesmap nu nog door te nemen. Gewoon wat oefenexamens maken zodat je kan zien wat voor vragen je krijgt. (De onderwerpen worden na een aantal examens al duidelijk). Hier kan je je dus goed op voorbereiden.
pi_58362364
Ik wil niet meer.
  donderdag 1 mei 2008 @ 21:24:07 #20
185695 PhifeDawg
a-biento, saucy bitch!
pi_58423613
Economie ga ik denk ook een beetje uit samengevat leren. Bij de meeste vragen heb je eigenlijk toch niet zoveel aan de theorie uit het boek.

Maar... ik heb net examen 2005 II zitten maken en bij een vraag snapte ik er geen drol meer van.

Vraag 11
De spilkoers is 0.40 euro en de bandbreedte is 15%. De evenwichtskoers bedraagt 0.36 euro en dan vragen ze hoe groot het bedrag moet zijn dat het land minimaal nodig voor interventie

Maar als ik het zo bekijk dan zit die evenwichtskoers toch nog gewoon binnen de bandbreedte of niet? 0.40 * 0.85 = 0.34. Dat is dan de laagst toegestane koers

Het antwoord volgens het antwoordenmodel is: 0.925 * 0.40 = 0.37 euro. Dus 37 eurocent is de laagst toegestane koers. Is er iemand die dat hier snapt?
Si vous n’aimez pas la mer, si vous n’aimez pas la montagne, si vous n’aimez pas la ville… allez vous faire foutre !
  donderdag 1 mei 2008 @ 21:46:08 #21
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58424023
De bandbreedte is 0.15*0.40 = 0.06. De helft hiervan zit boven, en de helft zit onder de spilkoers.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  donderdag 1 mei 2008 @ 22:07:38 #22
123170 alors
zlata1234
pi_58424482
Dat is toch voor ec 1,2?
know'm sayin?
word? word.
pi_58425662
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 22:07 schreef alors het volgende:
Dat is toch voor ec 1,2?
Jup.
  vrijdag 2 mei 2008 @ 00:55:06 #24
185695 PhifeDawg
a-biento, saucy bitch!
pi_58428306
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 21:46 schreef GlowMouse het volgende:
De bandbreedte is 0.15*0.40 = 0.06. De helft hiervan zit boven, en de helft zit onder de spilkoers.
Oh ok, zit het zo. Bedankt man.
Si vous n’aimez pas la mer, si vous n’aimez pas la montagne, si vous n’aimez pas la ville… allez vous faire foutre !
  zaterdag 3 mei 2008 @ 21:57:41 #25
185695 PhifeDawg
a-biento, saucy bitch!
pi_58461340
Vraag 5:

Is deze bewering juist of onjuist?
De aanbodfunctie van een product luidt: Qa = 10P - 20.
De overheid besluit tot een prijsverlagende subsidie van 4 geldeenheden per product.
Dan wordt de nieuwe aanbodfunctie: Qa = 10P - 16.

Jouw antwoord:
(A) Juist

Het juiste antwoord is:
(B) Onjuist

Jo, dit lijkt me toch gewoon goed. Kan iemand me uitleggen wat hier niet goed aan is?
  zaterdag 3 mei 2008 @ 22:01:12 #26
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_58461401
Omdat het per product gaat, en producten is P. die 20/16 staat vast en het product heeft er geen invloed op. Ofzo.
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
  zaterdag 3 mei 2008 @ 22:36:12 #27
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58461942
P is de prijs die consumenten betalen. Bovenop die prijs legt de overheid nog eens 4 euro. Het aanbod is dan 10*(P+4)-20 = 10P + 20.denk ik, ik heb verder geen economie gehad ofzo
pi_58463266
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 22:36 schreef GlowMouse het volgende:
P is de prijs die consumenten betalen. Bovenop die prijs legt de overheid nog eens 4 euro. Het aanbod is dan 10*(P+4)-20 = 10P + 20.denk ik, ik heb verder geen economie gehad ofzo
Volgens mij loop je nu maar wat te klooien met plusjes en minnetjes. Volgens mij is het heel simpel: in de functie van Qa gaat het om hoeveelheden van producten, niet om geldeenheden. De 4 komt helemaal niet terug in de aanbodfunctie, maar in de prijsfunctie .
pi_58464462
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 23:58 schreef WolfsNL het volgende:

[..]

Volgens mij loop je nu maar wat te klooien met plusjes en minnetjes. Volgens mij is het heel simpel: in de functie van Qa gaat het om hoeveelheden van producten, niet om geldeenheden. De 4 komt helemaal niet terug in de aanbodfunctie, maar in de prijsfunctie .
De prijs zit er wel in toch?
Immers de P staat voor de prijs. De prijs veranderd door de overheid, maar niet de instantane vraag naar het product lijkt me (tenzij dit model daar wel van uit gaat, ik heb ook nooit economie gehad).

Je kan verder er niets aan uitrekenen overigens omdat je niet weet wat de prijs eerst was.
One rabbit to rule them all!
pi_58472692
Kan iemand enkele markten uitleggen? Oligopolie e.d. waar je weer subvormen van hebt. Die begrippen heb ik nooit goed begrepen. Hoe markten werken met gesloten en open markten, veel aanbieder/weinig aanbieders.
pi_58486477
Ik heb net ff een examen van vorig jaar gemaakt, en donders, dat valt op zich wel mee. Ec1,2 dat is.
Het enige wat me opviel is dat je een politiek economisch correct verhaaltje moet lullen, krijg je dan max 8 punten voor. Hmmm ..

Voor de rest blijft economie gewoon veel logisch redeneren. Zo heel moeilijk kan het toch niet zijn?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_58490985
Vraagje.

Kan iemand mij uitleggen waarom bezuininging op overheidsuitgaven kan leiden tot een vergroting van de conjuncturele werkloosheid?
Ik zie het verband niet zo 1 2 3 ...
  dinsdag 6 mei 2008 @ 13:06:16 #33
185695 PhifeDawg
a-biento, saucy bitch!
pi_58510459
quote:
Op maandag 5 mei 2008 14:20 schreef DeLieveAllochtoon het volgende:
Vraagje.

Kan iemand mij uitleggen waarom bezuininging op overheidsuitgaven kan leiden tot een vergroting van de conjuncturele werkloosheid?
Ik zie het verband niet zo 1 2 3 ...
Bezuiniging op overheidsuitgaven leidt tot een kleiner nationaal inkomen en dus tot minder consumptie en dus tot een versterking van de laagconjunctuur en dus zal de conjuncturele werkloosheid toenemen.

Iemand die dit snapt?
Is deze uitspraak juist of onjuist?
De productie van een onderneming is $ 1,6 miljoen. De productiecapaciteit is $ 2,4 miljoen. De bezettingsgraad is dan 67%.
Jouw antwoord:
(A) Juist
Het juiste antwoord is:
(B) Onjuist
De Vraag, vraag 6

Vraag 10:
Een overschot op de betalingsbalans van Japan tegenover de Verenigde Staten leidt tot een koersstijging van de Japanse yen tegenover de Amerikaanse dollar, want het aanbod van dollars is in dat geval groter dan de vraag naar dollars.
Jouw antwoord:
(A) Juist
Het juiste antwoord is:
(B) Onjuist
De Wereld, vraag 10
pi_58515565
quote:
Op zondag 4 mei 2008 01:04 schreef Pozo het volgende:

[..]

De prijs zit er wel in toch?
Immers de P staat voor de prijs. De prijs veranderd door de overheid, maar niet de instantane vraag naar het product lijkt me (tenzij dit model daar wel van uit gaat, ik heb ook nooit economie gehad).

Je kan verder er niets aan uitrekenen overigens omdat je niet weet wat de prijs eerst was.
Je moet die Qa= ombouwen tot een P=
Dan kun je er + 4 achterzetten en weer terugbouwen naar Qa=
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
Richard Marx & Donna Lewis - At The Beginning
pi_58523784
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 21:57 schreef PhifeDawg het volgende:
Vraag 5:

Is deze bewering juist of onjuist?
De aanbodfunctie van een product luidt: Qa = 10P - 20.
De overheid besluit tot een prijsverlagende subsidie van 4 geldeenheden per product.
Dan wordt de nieuwe aanbodfunctie: Qa = 10P - 16.

Jouw antwoord:
(A) Juist

Het juiste antwoord is:
(B) Onjuist

Jo, dit lijkt me toch gewoon goed. Kan iemand me uitleggen wat hier niet goed aan is?
Opzich is dit geen goede vraag, omdat P staat voor verkoopprijs en niet voor kostprijs. Er wordt in deze opgave vanuit gegaan dat je concludeert dat als de subsidie 4 euro is, er bij elke verkoopprijs wordt aangeboden wat eerst bij een 4 euro hogere prijs werd aangeboden:

Qa = 10p - 20, dan geldt o.a. P = 6 -> Qa = 40, P = 7 -> Qa = 50, P = 10 -> Qa = 80, P = 11 -> Qa = 90

Als producenten een subsidie van 4 euro krijgen, zullen zij bij P = 6 aanbieden wat ze eerder bij P = 10 (4 euro meer) aanboden. Bij P = 7 zullen ze aanbieden wat ze eerder bij P = 11 pas aanboden, etc. Dus: P = 6 -> Qa = 80, P = 7 -> Qa = 90.

Als je P = 6 invoert in Qa = 10p - 16 komt er voor Qa 44 uit, voor P = 7 geldt Qa = 54. En dus klopt het niet. Maar nogmaals, ik heb betere opgaven gezien. Je moet hier een aanname doen waarvan niet eens zeker is of het zo bedoeld is...

Die -20 is overigens een constante die buiten het model wordt bepaald door onderzoek van het CBS bijvoorbeeld (exogene variabele net als bij Keynes ) Die heeft dus niets met die 4 euro te maken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Reveller op 07-05-2008 01:34:48 ]
pi_58523895
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 13:06 schreef PhifeDawg het volgende:
[..]
Bezuiniging op overheidsuitgaven leidt tot een kleiner nationaal inkomen en dus tot minder consumptie en dus tot een versterking van de laagconjunctuur en dus zal de conjuncturele werkloosheid toenemen.
Let op: in principe zal een overheid in een hoogconjunctuur gaan bezuinigen op haar uitgaven (uitkeringen, subsidies omlaag) -> anti-cyclische begrotingspolitiek. De rest klopt wel: als het inkomen daalt, daalt de EV, werkloosheid zal stijgen.
quote:
Iemand die dit snapt?
De productie van een onderneming is $ 1,6 miljoen. De productiecapaciteit is $ 2,4 miljoen. De bezettingsgraad is dan 67%.
Jouw antwoord:
(A) Juist
Het juiste antwoord is:
(B) Onjuist
De Vraag, vraag 6
Het is onjuist, want (1,6/2,4) * 100% = 66,67% en niet 67. Maar op je eindexamen mag dat niet foutgerekend worden (tenzij er vermeld staat: rond af op 2 decimalen). Schrijf daarom altijd je berekening op.
quote:
Vraag 10:
Een overschot op de betalingsbalans van Japan tegenover de Verenigde Staten leidt tot een koersstijging van de Japanse yen tegenover de Amerikaanse dollar, want het aanbod van dollars is in dat geval groter dan de vraag naar dollars.
Jouw antwoord:
(A) Juist
Het juiste antwoord is:
(B) Onjuist
De Wereld, vraag 10
Als Japan een overschot op de betalingsbalans heeft, zijn er meer ontvangsten uit de VS (= buitenlanders die Yens vragen) dan betalingen aan de VS (= japanners die Yens aanbieden in ruil voor dollars). Dat wil zeggen dat er meer vraag naar Yens is dan Dollars. en de (prijs) wisselkoers van de Yen zal stijgen.

Waarom is het onjuist: omdat de Yen stijgt omdat de vraag naar Yens groter is dan de vraag naar Dollars. In de stelling worden vraag en aanbod van Dollars vergeleken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Reveller op 07-05-2008 01:36:46 ]
pi_58523950
quote:
Op zondag 4 mei 2008 15:30 schreef petrelli het volgende:
Kan iemand enkele markten uitleggen? Oligopolie e.d. waar je weer subvormen van hebt. Die begrippen heb ik nooit goed begrepen. Hoe markten werken met gesloten en open markten, veel aanbieder/weinig aanbieders.
Nee, staat gewoon in je boek, lesbrieven, op wikipedia, havovwo.nl etc. Als je nu nog op dit niveau zit, wens ik je veel succes met je VWO examen economie - dat zul je dan nodig hebben!

Om je op weg te helpen: marktvormen - monopolie (1 aanbieder), oligopolie (enkele aanbieders, waarvan grootste 3 minstens 60% marktaandeel hebben), (duopolie is oligopolie met 2 aanbieders), volkomen concurrentie (veel aanbieders), monopolistische concurrentie (veel aanbieders die zichzelf differentieren). Er zijn altijd veel vragers.

Oligopolie heeft als gevaar kartelvorming: prijskartel, hoeveelheids / productiekartel, voorwaardenkartel, rayon / gebiedskartel. NMa onderzoekt in nederland en deelt boetes uit.

Open markt is een markt (land) met relatief hoge in- en uitvoerquotes. Gesloten markt vice versa. Heeft dus niks met marktvormen te maken.
pi_58566920
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 01:33 schreef Reveller het volgende:

[..]

Nee, staat gewoon in je boek, lesbrieven, op wikipedia, havovwo.nl etc. Als je nu nog op dit niveau zit, wens ik je veel succes met je VWO examen economie - dat zul je dan nodig hebben!

Om je op weg te helpen: marktvormen - monopolie (1 aanbieder), oligopolie (enkele aanbieders, waarvan grootste 3 minstens 60% marktaandeel hebben), (duopolie is oligopolie met 2 aanbieders), volkomen concurrentie (veel aanbieders), monopolistische concurrentie (veel aanbieders die zichzelf differentieren). Er zijn altijd veel vragers.

Oligopolie heeft als gevaar kartelvorming: prijskartel, hoeveelheids / productiekartel, voorwaardenkartel, rayon / gebiedskartel. NMa onderzoekt in nederland en deelt boetes uit.

Open markt is een markt (land) met relatief hoge in- en uitvoerquotes. Gesloten markt vice versa. Heeft dus niks met marktvormen te maken.
Ik kende ze allemaal wel enzo, welles geleerd maar omdat we met slechte boeken werkten (worden volgend jaar vervangen... ) is het nooit goed op een rijtje bij mij gekomen. Maar bedankt. Verder zat ik examens te maken al en het gaat prima, dus wordt geen probleem een 4.3 te halen.
pi_58571054
Ik heb een lijst gekregen van mijn docent met van boven naar beneden de meest gevraagde lesbrieven (van de LWEO) in de afgelopen examens:

Markten 2
Markten 1
Modellen
De Wereld
Welvaart
De Vraag
Europa
Overheid
Het Aanbod

Bovenaan is meest gevraagd, onderaan minst.
pi_58577421
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 01:33 schreef Reveller het volgende:

[..]

Net als of je dit wel zou weten, het zou betekenen dat je je ec12 examen wel goed zal doen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_58640481
Kan iemand mij uitleggen hoe het werkt hier bij vraag 25.

Examen: http://www.examenblad.nl/(...)64bz8/f=/bestand.pdf

Uitwerkingen: http://www.examenblad.nl/(...)57iz7/f=/bestand.pdf

Hoe komen ze bij die 140 en die 180
  dinsdag 13 mei 2008 @ 10:43:54 #42
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58640524
Via de vraag en het aanbod bij een prijs van 60 euro. Het bovenste lijntje van de rechthoek geeft het verschil namelijk weer in vraag en aanbod bij een prijs van 60 euro. Door er een rechthoek van te maken wordt de hoeveelheid vermenigvuldigd met de prijs/stuk, zodat er een totaalprijs uitkomt.
pi_58640582
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 10:43 schreef GlowMouse het volgende:
Via de vraag en het aanbod bij een prijs van 60 euro. Het bovenste lijntje van de rechthoek geeft het verschil namelijk weer in vraag en aanbod bij een prijs van 60 euro. Door er een rechthoek van te maken wordt de hoeveelheid vermenigvuldigd met de prijs/stuk, zodat er een totaalprijs uitkomt.
Oh natuurlijk. Dank
pi_58685359
Gewoon proefexamens maken en aan de hand daarvan dingen opzoeken in je boekjes en gewoon goed lezen en logisch denken, meer is het niet:p
pi_58685599
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 21:46 schreef GlowMouse het volgende:
Volgens mij zou de bandbreedte volledig boven/onder de spilkoers moeten liggen en dus niet de helft, als ik me tenminste baseer op hetgeen in mijn lesbrieven staat. Of zijn daarin ook uitzonderingen?
pi_58686119
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 15:26 schreef Anania het volgende:

[..]

Volgens mij zou de bandbreedte volledig boven/onder de spilkoers moeten liggen en dus niet de helft, als ik me tenminste baseer op hetgeen in mijn lesbrieven staat. Of zijn daarin ook uitzonderingen?
Bandbreedte is toch het verschil tussen de onderste en de bovenste marge? Dus dan moet je die wel delen door 2
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58686587
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 15:57 schreef -Marlii- het volgende:

[..]

Bandbreedte is toch het verschil tussen de onderste en de bovenste marge? Dus dan moet je die wel delen door 2
Ik dacht dat dat juist het verschil was tussen de spilkoers en de bovenste/onderste interventiegrens. Ik zal het anders nog even opzoeken in lesbrief de Wereld, hoofdstuk Wisselkoersen.
pi_58690568
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 16:22 schreef Anania het volgende:

[..]

Ik dacht dat dat juist het verschil was tussen de spilkoers en de bovenste/onderste interventiegrens. Ik zal het anders nog even opzoeken in lesbrief de Wereld, hoofdstuk Wisselkoersen.
Ik geloof dat het verschil tussen spilkoers & interventiegrens de marge was ..
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58716179
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 15:57 schreef -Marlii- het volgende:

[..]

Ik hoop dat dit economie 12 is..?

Edit: ik bedoel dus dit:
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 21:24 schreef PhifeDawg het volgende:
Economie ga ik denk ook een beetje uit samengevat leren. Bij de meeste vragen heb je eigenlijk toch niet zoveel aan de theorie uit het boek.

Maar... ik heb net examen 2005 II zitten maken en bij een vraag snapte ik er geen drol meer van.

Vraag 11
De spilkoers is 0.40 euro en de bandbreedte is 15%. De evenwichtskoers bedraagt 0.36 euro en dan vragen ze hoe groot het bedrag moet zijn dat het land minimaal nodig voor interventie

Maar als ik het zo bekijk dan zit die evenwichtskoers toch nog gewoon binnen de bandbreedte of niet? 0.40 * 0.85 = 0.34. Dat is dan de laagst toegestane koers

Het antwoord volgens het antwoordenmodel is: 0.925 * 0.40 = 0.37 euro. Dus 37 eurocent is de laagst toegestane koers. Is er iemand die dat hier snapt?
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere."
pi_58719099
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 22:35 schreef SFRje het volgende:

[..]

[..]

Bandbreedte is dus verschil boven en onder, dus totaal 15 procent. T.o.v. evenwichtskoers dus boven en onder 7.5 procent. Ondergrens dus (100-7.5)/100 geeft 0.925. Dat keer die 40 cent geeft die 37 cent. Bovengrens kun je dus 40 cent keer 1.075 doen. Hoop dat je 't nu snapt?
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58719603
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 19:56 schreef -Marlii- het volgende:

[..]

Ik geloof dat het verschil tussen spilkoers & interventiegrens de marge was ..
O ja tuurlijk, dat was ik even vergeten. Bedankt
pi_58722098
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 00:36 schreef -Marlii- het volgende:

[..]

Chinees verhaal.
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 22:35 schreef SFRje het volgende:

[..]

[..]

Maar na enig gezoek, ben ik er al achter, dat is geen economie 1.
Toch bedankt voor je uitleg hoor .
pi_58723528
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 09:26 schreef SFRje het volgende:

[..]

[..]

Maar na enig gezoek, ben ik er al achter, dat is geen economie 1.
Toch bedankt voor je uitleg hoor .
Haha, en toch graag gedaan
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58724917
Gelukkig, als dat economie1 zou zijn had ik nog wel wat te doen maarja laatst zonder enig leerwerk voor ecnomie een 7.5 gehaald voor een proefexamen, terwijl ik de laatste lesbrief niet eens bekeken heb en de lessen ook nauwelijks gevolgd heb.. Toch voor de zekerheid maar bekijken
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_58732763
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 13:16 schreef Black-Death het volgende:
Gelukkig, als dat economie1 zou zijn had ik nog wel wat te doen maarja laatst zonder enig leerwerk voor ecnomie een 7.5 gehaald voor een proefexamen, terwijl ik de laatste lesbrief niet eens bekeken heb en de lessen ook nauwelijks gevolgd heb.. Toch voor de zekerheid maar bekijken
Naja als je laatste lesbrief Vaardigheden is, dan hoeft 't echt niet hoor .
pi_58733484
Ik ben altijd wel goed geweest in economie, sta nu precies een 7, maar de volgende vraag begrijp ik echt niet:

De grootte van de staatsschuld is een bron van zorg voor vele politieke partijen. De meeste partijen willen de staatsschuld terugbrengen. Een van de belangrijkste motieven is de toenemende vergrijzing van Nederland en de daarmee gepaard gaande hogere uitgaven voor AOW.
De staatsschuld neemt af als:

I Het begrotingstekort 0 is
II De vergrijzing in Nederland niet toeneemt en zodoende de uitgaven voor AOW hetzelfde blijven.

1.Alleen uitspraak I is waar
2.Alleen uitspraak II is waar
3.Zowel uitspraak I als II is waar
4.Uitspraak I en II zijn beide niet waar

Volgens de antwoorden is het 1, maar als het begrotingstekort 0 is, dan daalt de staatsschuld toch nog niet?

Alvast bedankt
pi_58733649
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 21:55 schreef Anoniemos het volgende:
Ik ben altijd wel goed geweest in economie, sta nu precies een 7, maar de volgende vraag begrijp ik echt niet:

De grootte van de staatsschuld is een bron van zorg voor vele politieke partijen. De meeste partijen willen de staatsschuld terugbrengen. Een van de belangrijkste motieven is de toenemende vergrijzing van Nederland en de daarmee gepaard gaande hogere uitgaven voor AOW.
De staatsschuld neemt af als:

I Het begrotingstekort 0 is
II De vergrijzing in Nederland niet toeneemt en zodoende de uitgaven voor AOW hetzelfde blijven.

1.Alleen uitspraak I is waar
2.Alleen uitspraak II is waar
3.Zowel uitspraak I als II is waar
4.Uitspraak I en II zijn beide niet waar

Volgens de antwoorden is het 1, maar als het begrotingstekort 0 is, dan daalt de staatsschuld toch nog niet?

Alvast bedankt
Begrotingstekort is B - O. Dat min het financieringstekort = staatsschuld, maar daar staat nik over gegeven, dus lijkt mij ook dat het 4 moet zijn ..
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58734868
In de begroting (B) zit toch altijd een gedeelte aflossing van de staatsschuld? En als er geen tekort op de begroting is hoeft er niet bijgeleend te worden, wat dus zorgt voor een afname van de staatsschuld. Toch?
pi_58736276
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 21:16 schreef SFRje het volgende:

[..]

Naja als je laatste lesbrief Vaardigheden is, dan hoeft 't echt niet hoor .
Martken II
  zondag 18 mei 2008 @ 00:57:17 #60
128056 MrManiak
Mijn post is interessanter
pi_58736642
[HAVO] Economie 1,2

Miss ook handig voor jullie VWO-ers?
Beter bekend als MrM, MM., Baas M, Big M, Mr.Held, Dubbel-M of gewoon René.
Mijn (inte)r(e)views!
pi_58738363
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 23:07 schreef Berno het volgende:
In de begroting (B) zit toch altijd een gedeelte aflossing van de staatsschuld? En als er geen tekort op de begroting is hoeft er niet bijgeleend te worden, wat dus zorgt voor een afname van de staatsschuld. Toch?
Als je de begroting ziet, dan zit daar de rente die je betaalt over de staatsschuld in. Maar volgens mij echt niet een deel aflossing.
pi_58738916
quote:
Op zondag 18 mei 2008 07:28 schreef Anoniemos het volgende:

[..]

Als je de begroting ziet, dan zit daar de rente die je betaalt over de staatsschuld in. Maar volgens mij echt niet een deel aflossing.
Ik denk dat ze bedoelen: Als het begrotingstekort "0" is, dan zal er een begrotingsoverschot zijn. Want de situatie dat ze beiden precies 0 zijn komt in de praktijk niet voor. Er zal altijd wel een tekort of een overschot zijn. Dus als er geen tekort is, dan is er een overschot. Dat kan gebruikt worden ter aflossing van de staatsschulden en dus daalt die.
pi_58743088
Kan iemand mij helpen

Opgave 3
Gegeven:
Qa = 8000P – 80 000
Qv = –4000P + 160 000
Qa = Qv
P = prijs in euro's
Q = de hoeveelheid in aantal stuks

Bereken de evenwichtsprijs en evenwichtshoeveelheid.

Wat is de makkelijkste en snelste manier om dit te doen? Ik ben echt slecht met al die formules, geef mij maar theorievragen.
  zondag 18 mei 2008 @ 15:07:57 #64
57586 Bananenman
-----------
pi_58743220
Qa = Qv

Los deze vergelijking op, komt een waarde van P uit. Deze waarde vul je weer in voor de evenwichtshoeveelheid. Een kind kan de was doen
  zondag 18 mei 2008 @ 15:08:34 #65
128056 MrManiak
pi_58743234
Qa = Qv

8000P - 80.000 = -4000P + 160.000

Nu ga je de dingen heen en weer slepen. Dan krijg je zoiets als dit:

12.000P = 240.000

Terugrekenen naar 1:

12.000 : 12.000 = 1P
240.000 : 12.000 = 20

1p = 20.

20 euro is de evenwichtsprijs. Nu gaan we door met de hoeveelheid. Je gaat weer werken met Qa en Qv, maar nu vul je de waarde van P, 20, in.

Qa = 8000 x 20 - 80.000
Qv = -4000 X 20 + 160.000

En nu uitrekenen maar .

Qa = 80.000
Qv = 80.000

En dat is de evenwichtshoeveelheid .
Mijn (inte)r(e)views!
  zondag 18 mei 2008 @ 15:10:13 #66
57586 Bananenman
-----------
pi_58743264
Jij geeft ze een vis, ik een hengel.
  zondag 18 mei 2008 @ 15:11:07 #67
128056 MrManiak
pi_58743276
quote:
Op zondag 18 mei 2008 15:10 schreef Bananenman het volgende:
Jij geeft ze een vis, ik een hengel.
Haha .
We voelen elkaar gewoon aan .
Mijn (inte)r(e)views!
pi_58743281
Wow, jullie zijn snel. Dank, dank.
  maandag 19 mei 2008 @ 13:57:57 #69
128056 MrManiak
pi_58761128
Heb je nog een vraag?
Mijn (inte)r(e)views!
pi_58802539
Nou, dit is dus mijn eerstvolgende examen (maandag pas weer ), maar ik heb geen flauw idee hoe ik dt ga leren. Ik ben nog nauwelijk begonnen omdat ik voor de examens heel veel wiskunde en geschiedenis heb zitten leren, en ik heb nu ook geen tijd meer om dat hele boek nog helemaal door te lezen en samen te vatten enzo . Dus ik denk dat ik gewoon 100 proefexamens gaa doen, ofzo
pi_58803290
na een paar examens heb je door wat voor vragen je kan verwachten. Daarop voorbereiden
pi_58805223
Als je prijselasticiteit, Keynes, landbouwpolitiek, geldpolitiek, wisselkoersen en opgaven met MO/MK/etc maakt, ben je al aardig op weg.
Oefen je nog een keer zo'n betoog, dat je weet wat er van kunt verwachten, ben je wel zo goed als klaar geloof ik
Succes!
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58807366
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 14:36 schreef SjaakSjofel het volgende:
Nou, dit is dus mijn eerstvolgende examen (maandag pas weer ), maar ik heb geen flauw idee hoe ik dt ga leren. Ik ben nog nauwelijk begonnen omdat ik voor de examens heel veel wiskunde en geschiedenis heb zitten leren, en ik heb nu ook geen tijd meer om dat hele boek nog helemaal door te lezen en samen te vatten enzo . Dus ik denk dat ik gewoon 100 proefexamens gaa doen, ofzo
Boeken van voor tot achter doornemen heeft geen zin. Inderdaad examens oefenen en de dingen die je niet (goed) begrijpt opzoeken in de boeken of Samengevat. Succes
  donderdag 22 mei 2008 @ 00:08:09 #74
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58814405
Wat is het makkelijkste om te doen.. eerst leren dan examens maken of eerst examens maken dan de moeilijke dingen nog leren? Economie is niet mn sterkste kant (A)
Walking down the street with my all stars on :P
pi_58817220
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 00:08 schreef Extraordinary het volgende:
Wat is het makkelijkste om te doen.. eerst leren dan examens maken of eerst examens maken dan de moeilijke dingen nog leren? Economie is niet mn sterkste kant (A)
Examens maken en wat je niet snapt opzoeken en leren
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58817378
Voor mensen die het nog niet kennen:

http://members.home.nl/rsmeets/VWOindex.htm

R. Smeets is een held die voor elke lesbrief een samenvatting+tips en trucs+begrippen op zijn site heeft staan. Ook heeft hij het geweldige onderzoek gedaan naar welke lesbrieven het meest worden gevraagd tijdens het examen. Voor de samenvattingen etc klik op de bijbehorende lesbrief, voor de 'wat is het belangrijkste' lijst klik dan op 'Weinig tijd om te leren voor je examen? Kijk hier!'
pi_58818118
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 09:09 schreef Powerpritt het volgende:

R. Smeets is een held die voor elke lesbrief een samenvatting+tips en trucs+begrippen op zijn site heeft staan. Ook heeft hij het geweldige onderzoek gedaan naar welke lesbrieven het meest worden gevraagd tijdens het examen. Voor de samenvattingen etc klik op de bijbehorende lesbrief, voor de 'wat is het belangrijkste' lijst klik dan op 'Weinig tijd om te leren voor je examen? Kijk hier!'
Het zijn wel heel andere titels dan de boeken die ik heb, welke samenvattingen zijn goed voor mijn examen dan? Ik heb Eco 1,2.
pi_58824231
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 09:51 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

Het zijn wel heel andere titels dan de boeken die ik heb, welke samenvattingen zijn goed voor mijn examen dan? Ik heb Eco 1,2.
Alles. Ik heb dezelfde 'boeken' (het zijn officieel lesbrieven geloof ik), en voor 1,2 moet je ze allemaal kennen.

Goede samenvattingen inderdaad!
.
pi_58824317
Je kunt alles gebruiken. Alleen "vaardigheden" heb ik nooit bekeken.
pi_58825045
9 Boeken
72 kantjes aan samenvatting

*voelt "liever lui dan moe mentaliteit" naar boven dringen*
pi_58826195
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 09:09 schreef Powerpritt het volgende:

Best handig, thnq
  donderdag 22 mei 2008 @ 21:11:44 #82
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58834973
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 08:58 schreef -Marlii- het volgende:

[..]

Examens maken en wat je niet snapt opzoeken en leren
Oké thnq
pi_58855618
Heeft iemand nog notefolios voor eco12? Zou erg handig zijn!
pi_58856211
Die kun je het beste zelf maken. Een complete verzameling van alles wat iemand nodig zou kunnen hebben is namelijk te groot voor de rekenmachine.
pi_58857660
Reisbureau Delta heeft uitsluitend binnenlandse vakantiereizen in het assortiment. Het ondervindt in toenemende mate concurrentie van reisbureaus die buitenlandse vakantiereizen in Europa aanbieden. Op korte termijn wordt de concurrentiepositie van Delta vooral bepaald door de prijzen.
Delta beschikt over de volgende gegevens:

- de kruiselingse prijselasticiteit van de vraag naar binnenlandse vakantiereizen ten opzichte van de prijs van buitenlandse vakantiereizen is +0,7

- de prijselasticiteit van de vraag naar binnenlandse vakantiereizen is –0,5

- prijselasticiteit van de vraag naar buitenlandse vakantiereizen is –1,4

De directie van Delta verwacht dat buitenlandse vakantiereizen 4% goedkoper worden. De commercieel-directeur van Delta stelt voor de prijzen van Delta-reizen zodanig aan te passen dat de afzet gelijk blijft. Maar dat gaat ten koste van de omzet. De financieel-directeur is daarom tegen het voorstel. Hij stelt dat de omzetdaling kan worden beperkt door niet op de prijsdaling van de buitenlandse reizen te reageren.

b Bereken met hoeveel procent de prijs van binnenlandse Delta-reizen moet dalen om de afzet gelijk te houden.
c Is de stelling van de financieel-directeur juist? Verklaar het antwoord met behulp van de beschikbare cijfers.

Snapt iemand wat je hier moet doen?
  vrijdag 23 mei 2008 @ 20:07:21 #86
213232 Dayshine
Cómo está hoy?
pi_58864601
ik ga maar eens beginnen..
wat moet er geleerd worden? gewoon al die lesbrieven die behandelt zijn in de les, minus de inperking die gedaan is?

thanks voor de samenvattingen trouwens, maakt het allemaal wat makkelijker + ze kunnen in mijn GR
Nothing succeeds like the appearance of success
pi_58864910
Ik wil ook beginnen maar zoek een beetje beknoptere samenvattingen die ook meer op belangrijke stof ingaan. Die site met die 'lesbrieven' is nogal veel. 14 pagina's kan je niet echt een samenvatting noemen (per boekje). Ook ken ik wel al die standaard dingen zoals schaarste en wat nou consumeren is. Ik zoek een beetje naar de gerichte, moeilijke dingen van economie aangezien ik dat niet helemaal snap en er in moet stampen.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 21:12:04 #88
111336 Koekjesbeest
Koekenbakker.
pi_58866015
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 15:10 schreef Myers het volgende:

---

Het enige waar ik mee kan komen is.. Je hebt die formules van Ep= (voor binnen- en buitenlandse reizen) en Ek= , die waarden zijn dus gegeven. Als je dan ook een procentuele verandering krijgt moet je de Ep van buitenlandse reizen aanpassen. Dan kun je weer wat met die Ek (die verandert) waardoor je de Ep van de binnenlandse reizen kent, en de vraag kan beantwoorden? lijkt mij gewoon wiskundig gegoochel. Maar ter Disclaimer; ik heb Wa1 en extra vak eco 1 en sta respectievelijk een 6,6 en 5,3 Op zich kan ik wel uit de voeten met die elasticiteiten. Op zich
Wish yo'momma was this smart.
pi_58866322
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 15:10 schreef Myers het volgende:
Reisbureau Delta heeft uitsluitend binnenlandse vakantiereizen in het assortiment. Het ondervindt in toenemende mate concurrentie van reisbureaus die buitenlandse vakantiereizen in Europa aanbieden. Op korte termijn wordt de concurrentiepositie van Delta vooral bepaald door de prijzen.
Delta beschikt over de volgende gegevens:

- de kruiselingse prijselasticiteit van de vraag naar binnenlandse vakantiereizen ten opzichte van de prijs van buitenlandse vakantiereizen is +0,7

- de prijselasticiteit van de vraag naar binnenlandse vakantiereizen is –0,5

- prijselasticiteit van de vraag naar buitenlandse vakantiereizen is –1,4

De directie van Delta verwacht dat buitenlandse vakantiereizen 4% goedkoper worden. De commercieel-directeur van Delta stelt voor de prijzen van Delta-reizen zodanig aan te passen dat de afzet gelijk blijft. Maar dat gaat ten koste van de omzet. De financieel-directeur is daarom tegen het voorstel. Hij stelt dat de omzetdaling kan worden beperkt door niet op de prijsdaling van de buitenlandse reizen te reageren.

b Bereken met hoeveel procent de prijs van binnenlandse Delta-reizen moet dalen om de afzet gelijk te houden.
c Is de stelling van de financieel-directeur juist? Verklaar het antwoord met behulp van de beschikbare cijfers.

B:

Je moet de verandering van de prijs weten. Om die te weten moet je de prijselasticiteit van binnenlandse vluchten weten en de vraag naar binnenlandse vluchten. Die laatste weet je niet en moet je zodoende bereken uit de kruiselinkse prijselasticiteit van de vraag naar binnenlandse vluchten. Die is 0,7, terwijl je weet dat de prijs van buitenlandse vluchten 4% goedkoper wordt. Dus 0,7 x 4 = 2,8%. Dus de vraag naar binnenlandse vluchten daalt met 2,8%. Je weet dus nu de prijselasticiteit van binnenlandse vluchten en de vraag naar binnenlandse vluchten en zo kan je de prijs naar binnenlandse vluchten berekenen: 2,8: -0,5 = -5.6. Dus de prijs naar binnenlandse vluchten moet met 5,6% dalen om de afzet gelijk te houden.

C:

Als de afzet met 5,6% daalt, wat hier gebeurt door te reageren op de prijsverandering, dan daalt ook de omzet met 5,6%. Als je niet reageert op de prijsverandering heb je dus een omzetdaling van 4 x 0,7 = 2,8. Kortom, daar daalt de omzet dus een stuk minder.
pi_58871265
Bedankt TheArt.

Ik haal steeds nèt een 5,5 voor de eerdere examens, dit weekend nog maar goed oefenen.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 11:11:00 #91
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58874305
Vraagje, weet niet of het al eerder is gesteld, maar weet iemand of je ook het verschil tussen Keynes en Klassieke theorie &zo moet weten??
pi_58874503
Het zou kunnen dat ze vragen:

Bestaat er volgens de Keyniaanse theorie een negatief of positief verband tussen het minimum loon en werkgelegenheid. Iets in die trant kan er in zitten ja.
pi_58874526
Ik kan me er niet toe zetten aan economie te beginnen
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58874635
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 11:27 schreef -Marlii- het volgende:
Ik kan me er niet toe zetten aan economie te beginnen
Ik ken het gevoel, ik heb er al weer helemaal genoeg van.
Het enige probleem is dat ik een 5.8 sta, en dus een 5.2 moet halen... Dus ik ga toch maar even een oefenexamen maken. En als dat slecht is gegaan, een oefenexamen Engels erachteraan omdat ik dan wel een hoog cijfer heb, dat verlicht het weer een beetje.
Misty windows hide your empty eyes, every moment...every whisper seperates you from me.
pi_58874834
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 11:34 schreef Enceladus het volgende:

[..]

Ik ken het gevoel, ik heb er al weer helemaal genoeg van.
Het enige probleem is dat ik een 5.8 sta, en dus een 5.2 moet halen... Dus ik ga toch maar even een oefenexamen maken. En als dat slecht is gegaan, een oefenexamen Engels erachteraan omdat ik dan wel een hoog cijfer heb, dat verlicht het weer een beetje.
Ik sta nog een 6,7 dus een 4,3 zou leuk zijn aangezien ik ak behoorlijk verknalt heb gister en dat al een 5 is en vanmiddag ben ik ook al niet thuis Misschien toch vanavond maar wat doen
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
pi_58875063
tvp. ga vanmiddag beginnen
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 12:07:18 #97
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58875090
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 11:26 schreef v0lt het volgende:
Het zou kunnen dat ze vragen:

Bestaat er volgens de Keyniaanse theorie een negatief of positief verband tussen het minimum loon en werkgelegenheid. Iets in die trant kan er in zitten ja.
Oké dankjewel, dan ga ik dat toch maar eens bestuderen

hier nog iemand die geen zin heeft!
pi_58875129
Ik... ik moet nog maar 2 leerexamens, en dan ben ik klaar maar god... ik heb er echt geen zin in! (ondanks dat ik eco wel te doen vind)
  zaterdag 24 mei 2008 @ 12:23:14 #99
215315 Extraordinary
Shut Up And Kiss Me
pi_58875299
khoef nog maar 1 leerexamen haha.. iemand misschien een peptalk over voor mij?
pi_58876145
1... en je hebt een peptalk nodig?
Economie is easy, maar ik heb er filosofie bij. Ik heb dat boek geprobeerd te lezen maar het is echt zo saai en van de hak op de tak. Dit wordt samen met morgen 1 van de saaiste dagen uit mijn leven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')