Ja preciesquote:Op zondag 6 april 2008 22:52 schreef xxiessiexx het volgende:
Ik vind eco trouwens echt een kutvak als ik het zo mag zeggen. Baal er nog steeds van dat in E&M eco zit
Nou dat dan ook weer niet, ik vind aardrijkskunde wel leukquote:Op zondag 6 april 2008 23:07 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Ja preciesHeb ook spijt dat ik E&M heb gekozen. Had liever C&M gedaan en dan ook nog met alleen WA1
Kan je natuurlijk als keuzevak nemen.quote:Op maandag 7 april 2008 13:53 schreef xxiessiexx het volgende:
[..]
Nou dat dan ook weer niet, ik vind aardrijkskunde wel leuk
Volgens mij kon dat niet op school. Bovendien ben ik tegen tekenen, muziek en kunstgeschiedenis, dus geen C&M voor mij. Ben heel blij met mijn huidige profiel (ja, als je het nú nog wilt veranderen:quote:Op maandag 7 april 2008 21:37 schreef Gamer_V het volgende:
[..]
Kan je natuurlijk als keuzevak nemen.
Oh ok, zit het zo. Bedankt man.quote:Op donderdag 1 mei 2008 21:46 schreef GlowMouse het volgende:
De bandbreedte is 0.15*0.40 = 0.06. De helft hiervan zit boven, en de helft zit onder de spilkoers.
Volgens mij loop je nu maar wat te klooien met plusjes en minnetjes. Volgens mij is het heel simpel: in de functie van Qa gaat het om hoeveelheden van producten, niet om geldeenheden. De 4 komt helemaal niet terug in de aanbodfunctie, maar in de prijsfunctiequote:Op zaterdag 3 mei 2008 22:36 schreef GlowMouse het volgende:
P is de prijs die consumenten betalen. Bovenop die prijs legt de overheid nog eens 4 euro. Het aanbod is dan 10*(P+4)-20 = 10P + 20.denk ik, ik heb verder geen economie gehad ofzo
De prijs zit er wel in toch?quote:Op zaterdag 3 mei 2008 23:58 schreef WolfsNL het volgende:
[..]
Volgens mij loop je nu maar wat te klooien met plusjes en minnetjes. Volgens mij is het heel simpel: in de functie van Qa gaat het om hoeveelheden van producten, niet om geldeenheden. De 4 komt helemaal niet terug in de aanbodfunctie, maar in de prijsfunctie.
Bezuiniging op overheidsuitgaven leidt tot een kleiner nationaal inkomen en dus tot minder consumptie en dus tot een versterking van de laagconjunctuur en dus zal de conjuncturele werkloosheid toenemen.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:20 schreef DeLieveAllochtoon het volgende:
Vraagje.
Kan iemand mij uitleggen waarom bezuininging op overheidsuitgaven kan leiden tot een vergroting van de conjuncturele werkloosheid?
Ik zie het verband niet zo 1 2 3 ...
Je moet die Qa= ombouwen tot een P=quote:Op zondag 4 mei 2008 01:04 schreef Pozo het volgende:
[..]
De prijs zit er wel in toch?
Immers de P staat voor de prijs. De prijs veranderd door de overheid, maar niet de instantane vraag naar het product lijkt me (tenzij dit model daar wel van uit gaat, ik heb ook nooit economie gehad).
Je kan verder er niets aan uitrekenen overigens omdat je niet weet wat de prijs eerst was.
Opzich is dit geen goede vraag, omdat P staat voor verkoopprijs en niet voor kostprijs. Er wordt in deze opgave vanuit gegaan dat je concludeert dat als de subsidie 4 euro is, er bij elke verkoopprijs wordt aangeboden wat eerst bij een 4 euro hogere prijs werd aangeboden:quote:Op zaterdag 3 mei 2008 21:57 schreef PhifeDawg het volgende:
Vraag 5:
Is deze bewering juist of onjuist?
De aanbodfunctie van een product luidt: Qa = 10P - 20.
De overheid besluit tot een prijsverlagende subsidie van 4 geldeenheden per product.
Dan wordt de nieuwe aanbodfunctie: Qa = 10P - 16.
Jouw antwoord:
(A) Juist
Het juiste antwoord is:
(B) Onjuist
Jo, dit lijkt me toch gewoon goed. Kan iemand me uitleggen wat hier niet goed aan is?
Let op: in principe zal een overheid in een hoogconjunctuur gaan bezuinigen op haar uitgaven (uitkeringen, subsidies omlaag) -> anti-cyclische begrotingspolitiek. De rest klopt wel: als het inkomen daalt, daalt de EV, werkloosheid zal stijgen.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 13:06 schreef PhifeDawg het volgende:
[..]
Bezuiniging op overheidsuitgaven leidt tot een kleiner nationaal inkomen en dus tot minder consumptie en dus tot een versterking van de laagconjunctuur en dus zal de conjuncturele werkloosheid toenemen.
Het is onjuist, want (1,6/2,4) * 100% = 66,67% en niet 67. Maar op je eindexamen mag dat niet foutgerekend worden (tenzij er vermeld staat: rond af op 2 decimalen). Schrijf daarom altijd je berekening op.quote:Iemand die dit snapt?
Is deze uitspraak juist of onjuist?
De productie van een onderneming is $ 1,6 miljoen. De productiecapaciteit is $ 2,4 miljoen. De bezettingsgraad is dan 67%.
Jouw antwoord:
(A) Juist
Het juiste antwoord is:
(B) Onjuist
De Vraag, vraag 6
Als Japan een overschot op de betalingsbalans heeft, zijn er meer ontvangsten uit de VS (= buitenlanders die Yens vragen) dan betalingen aan de VS (= japanners die Yens aanbieden in ruil voor dollars). Dat wil zeggen dat er meer vraag naar Yens is dan Dollars. en de (prijs) wisselkoers van de Yen zal stijgen.quote:Vraag 10:
Is deze uitspraak juist of onjuist?
Een overschot op de betalingsbalans van Japan tegenover de Verenigde Staten leidt tot een koersstijging van de Japanse yen tegenover de Amerikaanse dollar, want het aanbod van dollars is in dat geval groter dan de vraag naar dollars.
Jouw antwoord:
(A) Juist
Het juiste antwoord is:
(B) Onjuist
De Wereld, vraag 10
Nee, staat gewoon in je boek, lesbrieven, op wikipedia, havovwo.nl etc. Als je nu nog op dit niveau zit, wens ik je veel succes met je VWO examen economie - dat zul je dan nodig hebben!quote:Op zondag 4 mei 2008 15:30 schreef petrelli het volgende:
Kan iemand enkele markten uitleggen? Oligopolie e.d. waar je weer subvormen van hebt. Die begrippen heb ik nooit goed begrepen. Hoe markten werken met gesloten en open markten, veel aanbieder/weinig aanbieders.
Ik kende ze allemaal wel enzo, welles geleerd maar omdat we met slechte boeken werkten (worden volgend jaar vervangen... ) is het nooit goed op een rijtje bij mij gekomen. Maar bedankt. Verder zat ik examens te maken al en het gaat prima, dus wordt geen probleem een 4.3 te halen.quote:Op woensdag 7 mei 2008 01:33 schreef Reveller het volgende:
[..]
Nee, staat gewoon in je boek, lesbrieven, op wikipedia, havovwo.nl etc. Als je nu nog op dit niveau zit, wens ik je veel succes met je VWO examen economie - dat zul je dan nodig hebben!
Om je op weg te helpen: marktvormen - monopolie (1 aanbieder), oligopolie (enkele aanbieders, waarvan grootste 3 minstens 60% marktaandeel hebben), (duopolie is oligopolie met 2 aanbieders), volkomen concurrentie (veel aanbieders), monopolistische concurrentie (veel aanbieders die zichzelf differentieren). Er zijn altijd veel vragers.
Oligopolie heeft als gevaar kartelvorming: prijskartel, hoeveelheids / productiekartel, voorwaardenkartel, rayon / gebiedskartel. NMa onderzoekt in nederland en deelt boetes uit.
Open markt is een markt (land) met relatief hoge in- en uitvoerquotes. Gesloten markt vice versa. Heeft dus niks met marktvormen te maken.
quote:Op woensdag 7 mei 2008 01:33 schreef Reveller het volgende:
[..]
Nee, staat gewoon in je boek, lesbrieven, op wikipedia, havovwo.nl etc. Als je nu nog op dit niveau zit, wens ik je veel succes met je VWO examen economie - dat zul je dan nodig hebben!
Oh natuurlijk. Dankquote:Op dinsdag 13 mei 2008 10:43 schreef GlowMouse het volgende:
Via de vraag en het aanbod bij een prijs van 60 euro. Het bovenste lijntje van de rechthoek geeft het verschil namelijk weer in vraag en aanbod bij een prijs van 60 euro. Door er een rechthoek van te maken wordt de hoeveelheid vermenigvuldigd met de prijs/stuk, zodat er een totaalprijs uitkomt.
Volgens mij zou de bandbreedte volledig boven/onder de spilkoers moeten liggen en dus niet de helft, als ik me tenminste baseer op hetgeen in mijn lesbrieven staat. Of zijn daarin ook uitzonderingen?quote:Op donderdag 1 mei 2008 21:46 schreef GlowMouse het volgende:
De bandbreedte is 0.15*0.40 = 0.06. De helft hiervan zit boven, en de helft zit onder de spilkoers.
Bandbreedte is toch het verschil tussen de onderste en de bovenste marge? Dus dan moet je die wel delen door 2quote:Op donderdag 15 mei 2008 15:26 schreef Anania het volgende:
[..]
Volgens mij zou de bandbreedte volledig boven/onder de spilkoers moeten liggen en dus niet de helft, als ik me tenminste baseer op hetgeen in mijn lesbrieven staat. Of zijn daarin ook uitzonderingen?
Ik dacht dat dat juist het verschil was tussen de spilkoers en de bovenste/onderste interventiegrens. Ik zal het anders nog even opzoeken in lesbrief de Wereld, hoofdstuk Wisselkoersen.quote:Op donderdag 15 mei 2008 15:57 schreef -Marlii- het volgende:
[..]
Bandbreedte is toch het verschil tussen de onderste en de bovenste marge? Dus dan moet je die wel delen door 2
Ik geloof dat het verschil tussen spilkoers & interventiegrens de marge was ..quote:Op donderdag 15 mei 2008 16:22 schreef Anania het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat juist het verschil was tussen de spilkoers en de bovenste/onderste interventiegrens. Ik zal het anders nog even opzoeken in lesbrief de Wereld, hoofdstuk Wisselkoersen.
Ik hoop dat dit economie 12 is..?quote:Op donderdag 15 mei 2008 15:57 schreef -Marlii- het volgende:
[..]
Bandbreedte is toch het verschil tussen de onderste en de bovenste marge? Dus dan moet je die wel delen door 2
quote:Op donderdag 1 mei 2008 21:24 schreef PhifeDawg het volgende:
Economie ga ik denk ook een beetje uit samengevat leren. Bij de meeste vragen heb je eigenlijk toch niet zoveel aan de theorie uit het boek.
Maar... ik heb net examen 2005 II zitten maken en bij een vraag snapte ik er geen drol meer van.
Vraag 11
De spilkoers is 0.40 euro en de bandbreedte is 15%. De evenwichtskoers bedraagt 0.36 euro en dan vragen ze hoe groot het bedrag moet zijn dat het land minimaal nodig voor interventie
Maar als ik het zo bekijk dan zit die evenwichtskoers toch nog gewoon binnen de bandbreedte of niet? 0.40 * 0.85 = 0.34. Dat is dan de laagst toegestane koers
Het antwoord volgens het antwoordenmodel is: 0.925 * 0.40 = 0.37 euro. Dus 37 eurocent is de laagst toegestane koers. Is er iemand die dat hier snapt?
Bandbreedte is dus verschil boven en onder, dus totaal 15 procent. T.o.v. evenwichtskoers dus boven en onder 7.5 procent. Ondergrens dus (100-7.5)/100 geeft 0.925. Dat keer die 40 cent geeft die 37 cent. Bovengrens kun je dus 40 cent keer 1.075 doen. Hoop dat je 't nu snapt?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 22:35 schreef SFRje het volgende:
[..]
Ik hoop dat dit economie 12 is..?
Edit: ik bedoel dus dit:
[..]
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |