abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57795136
Aangezien er mensen zijn ( ja zoals ik) die graag koken en weinig te besteden hebben leek het me wel een poging waard om een topic te openen waar mensen gezonde, lekkere, speciale gerechten kunnen posten die weinig kosten.
Bij voorbaat dank!
pi_57795199
Spagetthi Aioli!! Gewoon uitje veel knoflook 4 teentjes ofzo, bosje peterselie, spaans pepertje olijfolie door de spaghetti gooien. Lekker met Parmezaanse kaas, en als je't goedkoper wilt houden koop je zo'n bus kaaspoeder, ook lekker. Zakje sla erbij en je hebt'n complete maaltijd voor weinig.
pi_57795264
quote:
Op donderdag 3 april 2008 00:09 schreef nienada het volgende:
Spagetthi Aioli!! Gewoon uitje veel knoflook 4 teentjes ofzo, bosje peterselie, spaans pepertje olijfolie door de spaghetti gooien. Lekker met Parmezaanse kaas, en als je't goedkoper wilt houden koop je zo'n bus kaaspoeder, ook lekker. Zakje sla erbij en je hebt'n complete maaltijd voor weinig.
Klinkt lekker! Ga ik proberen!
  donderdag 3 april 2008 @ 00:16:09 #4
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_57795349
TVP!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  donderdag 3 april 2008 @ 00:17:04 #5
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_57795369
Pannenkoeken (met kruiden of andere dingen erdoor als je eens iets anders wil)
Wentelteefjes (hartig of zoet)
Soepen (kun je zoveel kanten mee op en kun je al je restjes in kwijt)
Seizoensgroenten, groot inkopen en invriezen.
Eierragout (boter, bloem, bouillon en een eitje per persoon, brood en wat groenvoer erbij en klaar)
Zelfgemaakte rundvleessalade met corned beef i.p.v. draadjesvlees (vind ik stiekem lekkerder)
Roti kip met extra veel aardappels en groenten
Alles waarin je blikken tomaten kunt verwerken, dat kost echt geen fluit en maakt vrijwel alles lekker (bijvoorbeeld basisbrooddeeg maken à la Jamie Oliver, mes harken door een blik tomaten heen, olie, zout, peper en oregano erbij doen en over het brooddeeg verdelen en bakken).

Nog voorkeuren voor bepaalde streken qua keuken?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_57795459
quote:
Op donderdag 3 april 2008 00:17 schreef BBQ-kip het volgende:
Pannenkoeken (met kruiden of andere dingen erdoor als je eens iets anders wil)
Wentelteefjes (hartig of zoet)
Soepen (kun je zoveel kanten mee op en kun je al je restjes in kwijt)
Seizoensgroenten, groot inkopen en invriezen.
Eierragout (boter, bloem, bouillon en een eitje per persoon, brood en wat groenvoer erbij en klaar)
Zelfgemaakte rundvleessalade met corned beef i.p.v. draadjesvlees (vind ik stiekem lekkerder)
Roti kip met extra veel aardappels en groenten
Alles waarin je blikken tomaten kunt verwerken, dat kost echt geen fluit en maakt vrijwel alles lekker (bijvoorbeeld basisbrooddeeg maken à la Jamie Oliver, mes harken door een blik tomaten heen, olie, zout, peper en oregano erbij doen en over het brooddeeg verdelen en bakken).

Nog voorkeuren voor bepaalde streken qua keuken?
Klinkt heel goed! Nee ik heb geen voorkeuren als mijn kruidenkast er maar aan voldoet! Ik merk zelf dat het heel veel scheelt in kosten iig.
pi_57795476
Die eierragout ga ik zeker proberen!
  donderdag 3 april 2008 @ 00:25:31 #8
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_57795517
quote:
Op donderdag 3 april 2008 00:23 schreef Mejoon het volgende:
Die eierragout ga ik zeker proberen!
Mijn oma maakte het in de oorlog met 1 ei op 8 personen
Wij eten het vaak 's middags met kerst en denken dan even aan oma, maar daarnaast is het ook gewoon ultiem comforting food.

Tijdens het kijken van Seinfeld Frasier ga ik even verder brainstormen

[ Bericht 1% gewijzigd door BBQ-kip op 03-04-2008 00:28:22 (Lange dag geweest.... lichtelijk in de war) ]
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_57795554
quote:
Op donderdag 3 april 2008 00:25 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

Mijn oma maakte het in de oorlog met 1 ei op 8 personen
Wij eten het vaak 's middags met kerst en denken dan even aan oma, maar daarnaast is het ook gewoon ultiem comforting food.

Tijdens het kijken van Seinfeld ga ik even verder brainstormen
Nou ik ga het ook maken en zal aan je oma denken . Ik maak meestal ei met kruiden en mayo voor op brood. Maar dit klinkt veel beter!
  donderdag 3 april 2008 @ 00:29:29 #10
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_57795585
Wel lekkere versgemalen peper en wat zout erdoor doen en kippenbouillon gebruiken, jammie
pi_57795618
Hoe maak je je roti kip dan?
  donderdag 3 april 2008 @ 00:46:02 #12
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_57795847
quote:
Op donderdag 3 april 2008 00:31 schreef Mejoon het volgende:
Hoe maak je je roti kip dan?
Surinamers zullen me wel vervloeken, maar ik ben een Hollandse boerentrien, dus heb dat "gevoel" niet voor Hindostaanse kruidjes enzo.
Bij elke toko en veel supermarkten kun je tegenwoordig Hindostaanse kerriemengsels vinden in zakjes, kerrie/okergeel is het.
Ik fruit gesnipperde ui aan in de olie, doe er dan wat knoflook bij, tomatenpuree, een bouillonblokje, kleine gedroogde pepertjes (kleine chilipepertjes gebruik ik uit een zakje) erbij of een echte madame jeanet, een paar flinke scheppen kerriemengsel, wat zout en peper, plens water erbij en hierin leg ik dan de blokjes kipfilet (of kippenpootjes, zijn goedkoper, maar wel meer pielwerk). Langzaamaan gaarsudderen en dan kouseband (of goedkopere sperziebonen) en op het laatst gekookte vastkokende aardappels erbij.
In laten koken tot het vocht een dikke sausdikte heeft bereikt en dan kijken of je nog centjes hebt voor extra's zoals een gekookte ei erbij of een rotivel.
Eventueel een schepje suiker erbij of de kruiden aanpassen en klaar.
Als ik in goedkopietijden zat of geen zin had of gewoon weer een prutgeheugen had liet ik het ei en het rotivel weg en deed ik er wat meer gekookte aardappels bij.
pi_57795924
Zoete aardappelsoep: supersimpel voor 3 personen ongeveer

3/4 grote zoete aardappelen, geschild en in blokjes gesneden

Ui, middelgroot (niet té groot) in snippers

Halve spaanse peper (medium) fijngehakt

blikje mais

voor garnering wat koriande (I know! klinkt vreemd, smaak heerlijk!)

Ui en klein teentje knoflook, spaans pepertje fruiten in wat olijfolie, blokjes aardappel erbij gooien water eroverheen zodat de aardappelen net onder water staan.
Als't wat zachter word, dit gaat vrij snel, met de staafmixer glad mixen blikje mais erdoor en eventueel nog wat créme fraiche en koriander!

recept heb ik van Soup enzo want het is echt m'n lievelingssoep en ZO makkelijK!! best vullend ook, je zou er nog salade bij kunnen serveren. Niet duur, knoflook ui olijfolie enzo heb je toch wel. Alleen aardappel en mais.
  donderdag 3 april 2008 @ 00:56:16 #14
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_57796028
Chili con carne maar dan met kidneybonen uit een groot goedkoop blik, lekker maïs erdoor, wat gehakt en flink kruiden erdoor (weet even niet welke kruiden want ik gebruik heel schofterig een zakje...), rijst erbij en klaar.
Kidneybonen zijn echt erg lekker en nog goed voor je ook.

Aardappelpuree maken (echte of poederspul), blik uitgelekte linzen erdoor, peper, zout, gekookte verse sperziebonen (of uit blik) en wat geraspte oude kaas erdoor en voorzichtig omroeren terwijl je het goed warm maakt.
Stukje vlees of een vleesvervanger erbij en je hebt een prima maaltijd voor als het rotweer of koud is.
pi_57796202
ja of zelf schnitzeltjes maken, zooooooooo simpel! at vandaag bij iemand die heel lekker kipfilétjes in soja had gemarineerd (de hele middag) daarna door ei/bloem en paneer meel. Allemaal niet duur, samen met aardappelpuree en salade. Echt superlekker gegeten.

Nog eentje: Tabouleh

3/4 bosjes peterselie plat of krul heeeel fijngehakt ZONDER STEELTJES

4/5 tomaten ontpit en in kleine kleine blokjes

klein bosje munt (zo'n 20 blaadjes)

Bulgur (soort couscous) even in warm water wellen

Grote uit

2/3 citroenen en olijfolie als dressing. Ik vind het persoonlijk lekker beetje kaneel erover te doen, niet dat je't echt proeft maar subtiele touch.

Alles doorelkaar husselen, ziet er heel mooi kleurrijk uit. Je kunt er nog eventueel klein teentje knoflook door doen..maar dan is 't niet echt meer een originele Libanese tabouleh.
pi_57796217
Ook superlekker en makkelijk én goedkoop:

Chinese kool, gehalveerd en dan reepjes

Gehakt rullen, wat kerrie poeder er doorheen, chinese koolerbij (hele kool) en dan met aardappel puree serveren ofmet rijst. Echt zoo lekker!
  donderdag 3 april 2008 @ 01:13:39 #17
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_57796282
Zelf griesmeelpudding (met vel natuurlijk) maken met behulp van zo'n groot pak griesmeel en suiker en melk.

Kaasfondue zelf maken met geraspte stukken restkaas, wat witte wijn waar maïzena doorheen geroerd is, zout en peper en knoflook. In beetjes door elkaar mengen om een ideaal glas mengsel te krijgen. Goedkopie afbakstokbroodje erbij, ananasringen uit blik, appeltjes, rauwe courgetteblokjes en dippen maar!
pi_57796340
Fondue!! water loopt me in de mond van je recept bbq kip
pi_57796362
kip
hoeveel maizena moet er ong. door die wijn?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 3 april 2008 @ 01:45:34 #20
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_57796604
Doet er niet zo toe, gewoon beginnen met een kleine eetlepel en die goed mengen met een paar eetlepels witte wijn. Daarmee bind je het vocht met het vet en krijg je een gladde fondue i.p.v. sneue kaasdrap in de schift.
Gewoon eens kijken of het voldoende is, je kunt er altijd nog wat maïzena doordoen, als je het maar eerst mengt met wat wijn.
Mengsel met oude kaas doet het hem altijd in ieder geval.
pi_57796614
ik heb hier altijd wel kaas in de koelkast zwerven
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_57796685
Goed topic .
  donderdag 3 april 2008 @ 02:03:32 #23
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_57796740
En dat terwijl ikzelf vandaag bij de AH voor 2 dagen eten shoppen voor 2 personen 57 euro kwijt was...

Ik ga lekker Grey's Anatomy kijken en dan mijn bedje in schuiven, tabee mensen!
pi_57799738
Wat een goede recepten! Ik ga het zeker uitproberen.
  donderdag 3 april 2008 @ 11:03:02 #25
211307 Jennaaa
Crackergirl
pi_57800128
quote:
Op donderdag 3 april 2008 00:09 schreef nienada het volgende:
Die ga ik proberen
Jack had a gang that he called the milligrams, he was known as Smack Jack the Crackerman!
pi_57800333
Rode linzen soep!
quote:
Op donderdag 28 december 2006 14:45 schreef Oblivion het volgende:
Even nieuw leven in blazen.

Rode linzen soep:

Zo lekker, zoooooooooooooooo lekker!

Boter in de pan, uitje erbij, fruiten.
2 kleine aardappeltjes of 1 grote in stukken snijden
3 handjes rode linzen.
knoflookje.
liter water
2-3 tl tomatenpuree.
en 1 tablet rundeboullion, kan ook groente bouillon.

Laten garen en sudderen.
Totdat alles gaar is, dan met de staafmixer goed glad maken.
Daarna doe ik er altijd nog een beetje koksroom of culinesse spul in.
Op smaak maken met peper en zout.

Dan heb je een heerlijke basis soep.
Die je kan op-pimpen met gehaktballetjes, stukken brie, fijngehakte peterselie, etc etc...

Is al een oudje, maar als je het eenmaal geproefd hebt dan wil je meer!

En maak ook vaak soep van bonen.
Alle bonen zijn goed!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  donderdag 3 april 2008 @ 16:15:23 #27
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_57806685
Broodjes met tomaat, mozzarella en pesto
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
  donderdag 3 april 2008 @ 19:10:22 #28
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_57810471
quote:
Op donderdag 3 april 2008 11:12 schreef Oblivion het volgende:
Rode linzen soep!
[..]

Alle bonen zijn goed!
Stond vanmiddag met een zak rode linzen in mijn hand in de winkel... toch maar niet meegenomen... wat een doos ben ik toch ook!
Ga hem binnenkort eens proberen want linzen zijn jummie
pi_57811135
quote:
Op donderdag 3 april 2008 00:50 schreef nienada het volgende:
Zoete aardappelsoep: supersimpel voor 3 personen ongeveer

3/4 grote zoete aardappelen, geschild en in blokjes gesneden

Ui, middelgroot (niet té groot) in snippers

Halve spaanse peper (medium) fijngehakt

blikje mais

voor garnering wat koriande (I know! klinkt vreemd, smaak heerlijk!)

Ui en klein teentje knoflook, spaans pepertje fruiten in wat olijfolie, blokjes aardappel erbij gooien water eroverheen zodat de aardappelen net onder water staan.
Als't wat zachter word, dit gaat vrij snel, met de staafmixer glad mixen blikje mais erdoor en eventueel nog wat créme fraiche en koriander!

recept heb ik van Soup enzo want het is echt m'n lievelingssoep en ZO makkelijK!! best vullend ook, je zou er nog salade bij kunnen serveren. Niet duur, knoflook ui olijfolie enzo heb je toch wel. Alleen aardappel en mais.
hmm deze ga ik eens proberen! thnx
  donderdag 3 april 2008 @ 22:08:12 #30
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_57815344
quote:
Op donderdag 3 april 2008 11:12 schreef Oblivion het volgende:
Rode linzen soep!
[..]

Alle bonen zijn goed!
ik moet dat ook maar eens gaan proberen
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  vrijdag 4 april 2008 @ 19:14:13 #31
99672 HV
Ik moest bellen,
pi_57834513
Handig topic ! Staan leuke recepten tussen, ga er ook zeker een paar proberen
want de klop doet het niet.
pi_57839353
BBQ-kip en Muck: 1 tip: Eerst de boter/zonnebloemolie dan de uien en dan de tomatenpuree, en die moet je echt even door laten koken/bakken!
Wel erbij blijven...
pi_57844808
Ik zie een blik linzen voorbij komen, en griesmeel uit een pak. Beide kan je goedkoper halen uit bulk. De lokale noordafrikaan heeft dat wel.

Zelf pizza maken is trouwens ook niet duur, wel leuk & veel lekkerder dan die uit de winkel.

pp 125 gram bloem
gist (droge gist bij elke supermarkt of verse gist natuurvoedingswinkel / jumbo / bakker )
snufje zout

mengen, kneden, op het laatst klein beetje olijfolie erbij, laten rijzen.
Let op: geen pizzabodem maken met een deegroller! Gewoon met de hand.

blikje tomatenpuree
en verder naar wens / budget
kaas (gesneden, geraspt, blauw) (smeerkaas wil ook )
pesto
ui (voorfruiten!)
champions (idem)
vis (heel geschikt is tonijn-uit-blik)
vlees (gesneden vleeswaar zoals ham of salami kan, maar rauw gekruid gehakt kan ook heel goed. Of spekjes )
Olijven
Etc etc etc

Op de pizzabodem (niet te veel). Kruiderij erover (peper, oregano, van die dingen).
Voorverwarmde oven, heet (zeg 180, maar grote oven kan heter).
Pak 'm beet een klein kwartier bakken (kijken, voel hoe bodem ervoor staat door wat op te lichten, het hangt noga van de dikte van je bodem af).

Groot voordeel van pizza is dat ' ie helemaal opgetrokken kan worden uit houdbare ingredienten. Dus je kan een noodvoorraad ter grootte van een willekeurig aantal pizza's inslaan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57844822
Ook goedkoop, snel & lekker:
pasta met spinaziesaus.

Pasta spreekt voor zich.
Spinaziesaus
- gehakte spinazie (a la bloeb)
- bloem
- olie
naar gelang wens / budget:
- gemalen kaas
- blauwe kaas
- kipfilet
- champions
- knoflook

- olie in braadpan
- zaken als kipfilet / champions / knoflook fruiten
- bloempapje maken
- spinazie erin (bevroren of ontdooid)
- roeren
- kaas erbij
- klaar
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 5 april 2008 @ 08:25:12 #35
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_57844858
Kip in dropsaus

Aparte combinatie, en wonderwel nog lekker ook.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  zaterdag 5 april 2008 @ 17:21:45 #36
112545 Muck
pi_57851880
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 22:31 schreef Oblivion het volgende:
BBQ-kip en Muck: 1 tip: Eerst de boter/zonnebloemolie dan de uien en dan de tomatenpuree, en die moet je echt even door laten koken/bakken!
Wel erbij blijven...
staat genoteerd
pi_57851914
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 17:21 schreef Muck het volgende:

[..]

staat genoteerd
En echt hoor, ik heb me altijd gek staan te verbazen over hoe het nu eigenlijk zo smaakte bij de buuf, toen heb ik het maar gevraagd.
En het maakt wel degelijk verschil.
Dit recept was voor de openbaring...
pi_57972377
Spagetti met zure room, ham en kaas.
kaas koud door de warme spagettie roeren

Mjam
  vrijdag 11 april 2008 @ 00:37:57 #39
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_57972415
Frikadellen van de Dirk.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  vrijdag 11 april 2008 @ 16:44:35 #40
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_57985651
Champignons, courgette en lente ui roerbakken, gezeefde tomaat uit een kartonnetje erbij (iets van ¤ 0,30) en mozzarellabolletjes of een lepel monchou. En daar dan pasta of rijst bij
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  maandag 14 april 2008 @ 15:46:52 #41
188665 Wurdsje
High Times
pi_58044374
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 19:14 schreef HV het volgende:
Handig topic ! Staan leuke recepten tussen, ga er ook zeker een paar proberen
eensch
pi_58053700
Pasta met pesto:
spagetti, spekjes, room en pesto: alles naar smaak toevoegen

Pasta met spinazie:
champignons en spekjes bakken, ong 500 gr diepvriesspinazie en een half bakje boursin en dan lekker alle door elkaar (incl de pasta natuurlijk...)
pi_58077318
-spam-

[ Bericht 93% gewijzigd door remlof op 16-04-2008 01:16:05 ]
www.recepten-company.nl
pi_58078266
Pasta met mascarpone en ham, of macaroni met kaas uit de oven
pi_58096242
Rijst met vis.

Kook rijst (ik doe meestal half zilvervlies half wit)

Kies een blikje vis (beste prijs/kwaliteitverhouding is een blikje ansjovis + blikje sardien)
Laat olie uit blikje in koekepan lopen.
Fruit daarin knoflook, prei, plus wat zoal voorhanden is. (Tomaat is lekker!)
Dan de vis erbij (sardien even ontdoen van ruggegraat)
Mengen & roeren.
Rijst erbij.
Klaar.

Eerst ging er ook altijd een blikje mais door, maar eigenlijk vind ik dat niet zo lekker. Mais los ernaast is beter.
pi_58184641
Ook lekker, kook een paar grote aardappelen, snij die in kleine blokjes en bak het geheel in olijfolie met peper en zout. Gebruik een koekenpan met een goede aanbaklaag. Ondertussen snij je een bosje lente-uitjes in fijne ringetjes. Klop een paar eieren (ongeveer 1 per persoon) en roer de lente-ui door de eieren (hou een handje apart). Snij een stuk brie in redelijk dunne plakjes (wel de randen verwijderen!). Doe het eiermengsel bij in de koekenpan en roer dit goed door de gebakken aardappelen. Leg de plakjes brie op het geheel en strooi het laatste handje lente-ui er overheen. Laat op een laag vuurtje goed gaar worden en klaar is je gerecht.

Eventueel aanvullen met paprika, gehakt, courgette, ui etc.

Tevens TVP
pi_58315908
helemaal simpel....
men neme afbakbroodjes(22 cent per 6of 8? stuks) bij de aldi.
dan een doosje boursin(je weet wel die voor op je toastjes).
laat de boursin even op kamer temp komen,zodat je hem makkelijker kan smeren...
snij de broodjes door,en smeer op ieder helft een laagje boursin.
verwarm een oven voor op 180 graden,en leg daar de helften broodjes in,,,(eventueel kan er nog wat geraspte kaas over etc..)
gewoon de broodjes met de boursin zijn al heerlijk bij een soepje!
heb je gekozen voor oppimpen van je broodjes,dan kan het zelfs als maaltijdje dienen
pi_58316203
Variatie op afbakbroodjes met boursin:
Liever iets lekkerder brood, bij voorkeur wat oud geworden en ongesneden (rest turks brood bijvoorbeeld). In plakken snijden; teentje knoflook doormidden snijden en met snijvlak over brood halen, scheutje olijfolie over de plakjes (met bolle zijde van lepel uitsmeren), onder de grill. Persoonlijk doe ik er ook versgemalen peper over, een soms een heel klein beetje (minder is lekkerder!) geraspte kaas.
pi_58316237
Voor bij de lekkere broodjes: bietensoep.
Koop een kilo rode bieten, haal overtueel loof eraf (niet in de biet snijden!), zet ze op met ruim koud water, breng het aan de kook en kook ze (precies!) een uur.
Giet ze daarna af, en "knijp" het vel eraf (in een bak koud water of onder stromend koud water).

Een kilo biet is meestal een biet of zes. Voor de soep heb je pp een a een halve nodig. Van het teveel aan bieten maak je bietensalade, of eet je warm in plakjes bij aardappels oid. Kilo bieten kost minder dan een euro.

De soep. In braadpan: scheut olijfolie, ui grof snijden en aanfruiten, knoflookteentje uitpersen. Flinke scheut water erbij en bouillonblokje(s) (naar gelang de hoeveelheid die je maakt), stief kwartiertje laten koken.

Snij de biet in grove stukken, doe erbij in, en pureer nu de hele soep. Even doorwarmen, klaar. Er kan dille en zure room bij, in de soepkom, maar ik vind dat niet lekker.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 10:20:23 #50
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_58507298
Mijn favorieten:
Koolvis met komkommer
Voor 4 personen: pakje koolvis (vriezer) komkommer (2 voor een euro) rijst (uit dat megapak dat in de kast staat), kruiden, scheutje koffiemelk, 1 ei.
Rijst koken met tl kurkuma. Komkommer schillen en in blokjes snijden, over de rijst strooien mespunt peper erover. Deksel op de pan, 15 min op laag vuur. Roer de koffiemelk los met 2 el citroensap, het ei en 1 el dille. Vis bestrooien met peper. Leg de vis op de komkommer, giet er het melk-ei-dillemengsel erover. Laag vuurtje 10 min. Garneer met stukjes ontvelde tomaat en nog wat dille (verse is het lekkerst!)

Pisto
Gefrituurde tomaten (1 pakje uit de supermarkt), alle restjes harde groente die je nog in huis hebt (vourgette, paprika, aardappel, ui, aubergine, wortel, boontjes ...)
Olie in de pan, alle groenten in blokjes/schijfjes 10 minuten laten bakken, tomaten erbij, peterselie,m zout en peper erdoor, half uurtje laten pruttelen. Moet niet op soep lijken maar moet wat steviger zijn, dus eventueel laten indampen aan het einde van de kooktijd. Heerlijk met broodjes-met-gegrillde-kaas (zoals boven beschreven maar dan met scherpe spaanse of itailaanse kaas)

Toritilla
Wederom: restjes groente of een zak roerbak/soepgroen, 1 ui, 5 eieren, dl melk, 3 aardappels, evt ham of smack.
Aardappels snijden en bakken in de olie (op laag vuur) tot ze zacht zijn. Ui en groentjes er even bij doen.
Eieren loskloppen met melk. Als de aardappels zacht zijn het mengsel bij de eieren doen. Teveel aan olie uit pan schenken en eiermengsel in de pan. Laag vuurtje laten garen. Omdraaien: met een bord. Lekker met tomatensalade.
Prrrrr
  dinsdag 6 mei 2008 @ 11:00:29 #51
3878 Vork
Manisch creatief
pi_58508013
Dit ga ik eens eventjes tvp'en.

Een relatief goedkoop gerecht dat ik zelf wel eens maak is een ovenschotel met kidneybonen, tomaten mais (allen uit blik of pak), creme fraiche,een goedkope zak nacho chips en eventueel nog wat kaas. Vervolgens kun je er een soort van lasagne van bouwen door de tomaten met de bonen en wat chilipoeder te mengen en die in een ovenschaal in lagen aan te brengen, afwisselend met nacho chips, mais en creme fraiche Beetje kaas er op, half uurtje in de oven en smullen maar.

Ook lekker met een simpele salade erbij (sla, komkommer, tomaat met wat limoen en eventueel avocado, indien deze goedkoop is (heel soms wil dat nog wel eens het geval zijn).
pi_58878501
aardappelschijfjes/partjes zelfgesneden of gekocht (voorgegaard kan het straks korter in de oven)
groentemix, bijvoorbeeld met wortel, broccoli, ui, paprika, sperziebonen, verzin maar wat je lekker vindt
plakjes spek
geraspte kaas
eieren
melk
honig groentemix-poeder
kruiden naar eigen smaak

ovenschotel invetten, aardappels erin, plakjes spek daaroverheen, dan de groente. In kom eieren met een beetje melk en een paar eetlepels groentemix poeder, in de ovenschaal gieten. Bestrooien met geraspte kaas. In de oven tot de aardappels gaar zijn.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 17:13:20 #53
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_58879493
Goed topic

Wat ik zelf wel erg handig vind is wanneer je groente overhoud van de vorige keren koken (niet te lang bewaren uiteraard) deze te smoren in een kaassaus. Ik snij de groentes (bv: bloemkool, wortels en sperziebonen) en doe ze dan in de pan en laat ze lekker knapperig worden om daarna de kaassaus (welke nog niet ingedikt is) toe te voegen. Een tijdje laten smoren totdat de saus voor je smaak dik genoeg is. Stukje vis en aardappelen er bij en klaar.

Vooral handig als je dus voor meer mensen kookt en je houdt steeds net genoeg groente voor een persoon over. En varieren is erg makkelijk, een betere kok kan er vast wel iets speciaals van maken.
pi_58879534
Vissticks
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 17:20:26 #55
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_58879611
Laten we het wel eetbaar houden hé?
Tilapia of Zalm zit toch iets meer smaak aan
  zondag 25 mei 2008 @ 01:48:28 #56
103689 ki_ki
echt zo
pi_58891757
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 17:15 schreef Roi het volgende:
Vissticks
die vissticks met spinazie vulling van captain iglo zijn trouwens echt
  maandag 26 mei 2008 @ 00:56:30 #57
112545 Muck
pi_58911020
quote:
Op zondag 25 mei 2008 01:48 schreef ki_ki het volgende:

[..]

die vissticks met spinazie vulling van captain iglo zijn trouwens echt
alleen niet echt goedkoop he
pi_58911277
Met rijst.
Gelderse worst in stukje snijden en snel wokken, dan eruit halen.
Spitskool in hetzelfde olie wokken, de worst erin en dan oestersaus over heen.

Gehakt bakken, pot witte bonen in tomatensaus erin.
Ketchup en 6 eetlepels suiker en een beetje chili saus en dan heb je nog een gerecht voor 2 dagen voor maar 4 euro.
なんだっけ
pi_58911481
een ovenschotel met lekker gekruid gehakt, spinazie, aardappelpuree of schijfjes en kaas erover smaakt ook altijd goed.. als je het gehakt goed kruid brengt dat genoeg smaak aan.

ovenschotel met kip, creme fraiche, slagroom en een pakje franse uiensoep (klinkt heel vreemd maar is écht heel lekker)

Witte bonen in tomatensaus, gehakt, knoflook, ui en chilisaus
Hajeto!
  maandag 26 mei 2008 @ 03:06:04 #60
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_58911800
Jezus, wat staan hier een boel onsmakelijke gerechten op een rij. Prefab kaassaus, potjes, pakjes, bergen kaas maar overal overheen mieteren om iets 'smaakvol' te maken. Ik ben echt niet van de anti-potjes-maffia, maar een middenweg en enige consideratie lijkt me best oké voor sommigen.
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 26 mei 2008 @ 23:37:53 #61
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_58930676
quote:
Op maandag 26 mei 2008 03:06 schreef Duderinnetje het volgende:
Jezus, wat staan hier een boel onsmakelijke gerechten op een rij. Prefab kaassaus, potjes, pakjes, bergen kaas maar overal overheen mieteren om iets 'smaakvol' te maken. Ik ben echt niet van de anti-potjes-maffia, maar een middenweg en enige consideratie lijkt me best oké voor sommigen.
Kom dan met voorbeelden hoe het volgens jou wel moet. Ik sta altijd open voor tips enzo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')