Als men een serieus woningtekort had ging men wel de hoogte in. Het woningtekort is van financieel belang voor de woningbouw, en de politici die door die miljardenbusiness o.a. door lobby's beïnvloed worden.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 18:24 schreef PJORourke het volgende:
Waarom zou je dat stuk weiland open laten als je met een groot woningtekort zit in de Randstad? Het stelt toch helemaal niks voor?
Ach natuurlijk, niemand wil in Manhattan of Frankfurt wonen. Allemaal hoge gebouwen. Sorry, vergeten.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 18:28 schreef PJORourke het volgende:
Mensen willen een tuintje. Niet iedereen wil op 24 hoog wonen, vooral niet als ze kinderen hebben. Het groene hart biedt daar de ruimte voor, maar dat wordt door dogmatiek tegengehouden.
Zeg ik dat? Frankfurt is overigens een groene stad, met veel buitenwijken...quote:Op vrijdag 28 maart 2008 18:30 schreef Yildiz het volgende:
Ach natuurlijk, niemand wil in Manhattan of Frankfurt wonen. Allemaal hoge gebouwen. Sorry, vergeten.
Ja, New York heeft ook veel groen. Central Park om mee te beginnen, en diverse parken eromheen. Zijn er daar politici die zeggen 'heel Manhattan is al volgebouwd, dús de rest van t groen moet er ook aan geloven'?quote:Op vrijdag 28 maart 2008 18:40 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Zeg ik dat? Frankfurt is overigens een groene stad, met veel buitenwijken...
Maar veel verder dan weerstand uit dogmatiek kom jij niet.
quote:Op vrijdag 28 maart 2008 18:46 schreef Yildiz het volgende:
Ja, New York heeft ook veel groen. Central Park om mee te beginnen, en diverse parken eromheen. Zijn er daar politici die zeggen 'heel Manhattan is al volgebouwd, dús de rest van t groen moet er ook aan geloven'?
Nee, het is slechts een verkapte argumentum ad populum.
Was de Nederlandse grond niet ongeschikt om al te ver de hoogte in te gaan?quote:Op vrijdag 28 maart 2008 18:18 schreef Yildiz het volgende:
Belachelijk. Het groene hart hoeft niet één lap groen te zijn. Dat er nu één spoorlijn loopt is nog niet een reden om het maar helemaal vol te plempen met Vinex-wijken.
De argumentatie is verder niet te begrijpen, en klopt daarnaast ook nog eens niet.
Een simpele google-earth vluchtje zou het hele argument al onderuit halen. Er is niet veel echte natuur in het groene hart inderdaad, maar dat is nergens ooit een argument geweest om het maar vol te bouwen.
Debiele borrelpraat van de PVV, we zouden eerder de hoogte in moeten.
Volgens mij kan dat met moderne technieken een stuk beterquote:Op vrijdag 28 maart 2008 19:05 schreef Seneca het volgende:
[..]
Was de Nederlandse grond niet ongeschikt om al te ver de hoogte in te gaan?
Iddquote:
De bouwwereld heeft er belang bij dat er eenzelfde aantal huizen gebouwd worden. Nooit meer, dat zorgt namelijk voor een groter aanbod, meer concurrentie en daarmee lagere prijzen. Grote en kleine bouwondernemers zijn daar allemaal niet bij gebaat, en gaan dus ook niet meer bouwen.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 19:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat met moderne technieken een stuk beter
Maar om nou iedereen in flats te moeten proppen. Als we nou eens 50% van het GH volbouwen dan is dat volgens mij al meer dan genoeg.
Ja, dat heeft waarde ja. Echter heb ik ergens het idee dat ik je daarin niet kan overtuigen, misschien dat je het tegendeel kan laten zien.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 21:16 schreef PJORourke het volgende:
LandschapswaardeDie paar zompige veldjes met wat koeien.
Wat is er zo bijzonder aan die veldjes, behalve als bouwgrond vanwege de locatie?quote:Op vrijdag 28 maart 2008 21:19 schreef Yildiz het volgende:
Ja, dat heeft waarde ja. Echter heb ik ergens het idee dat ik je daarin niet kan overtuigen, misschien dat je het tegendeel kan laten zien.
Juistem.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 21:21 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Wat is er zo bijzonder aan die veldjes, behalve als bouwgrond vanwege de locatie?
Kijk, Limburg heeft mooi glooiend heuvelland, da's wat anders dan die saaie weilanden tussen Delft en Schiedam.
Ik ben niet tegen woningbouw in het Groene Hart, maar wel tegen massale woonwijkvorming die nergens voor nodig is. Het is dwaze verspilling om een natuurgebied op te offeren aan wijken als Ypenburg of Wateringse Veld terwijl er genoeg ruimte is voor woningbouw binnen de steden.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 16:08 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Alternatieve oplossingen?Heb je te veel naar Mark Trutte geluisterd?
![]()
Natuurgebied?quote:Op vrijdag 28 maart 2008 21:43 schreef Nautilus het volgende:
Ik ben niet tegen woningbouw in het Groene Hart, maar wel tegen massale woonwijkvorming die nergens voor nodig is. Het is dwaze verspilling om een natuurgebied op te offeren aan wijken als Ypenburg of Wateringse Veld terwijl er genoeg ruimte is voor woningbouw binnen de steden.
De meeste grond is al van banken en vastgoedbezittersquote:Op vrijdag 28 maart 2008 16:48 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Omdat in Nederland elk stukje grond al van iemand is en dus onteigend moet worden mischien? Dat kost zoveel geld en moeite dat ze niet twee keer zoveel ruimte gaan plannen om die bomen kwijt te kunnen denk ik. Mischien bouwen ze in Amerika ook gewoon huizen nooit zo dicht bij de snelweg en gaat dat daar dus makkelijk?
Idd.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 21:13 schreef Yildiz het volgende:
[..]
De bouwwereld heeft er belang bij dat er eenzelfde aantal huizen gebouwd worden. Nooit meer, dat zorgt namelijk voor een groter aanbod, meer concurrentie en daarmee lagere prijzen. Grote en kleine bouwondernemers zijn daar allemaal niet bij gebaat, en gaan dus ook niet meer bouwen.
Politici, die belangen hebben in diezelfde bouwwereld, of vriendjes daarin hebben (en dat zijn er genoeg) hebben daar ook geen belang bij. Dat is bij elkaar een vrij lastige situatie.
Door nu ineens te gaan bouwen in 't groene hart, los je dus feitelijk niets op. Ja, er komen wat meer huizen met wat groen erbij, maar veel woningen krijg je er niet bij.
Daarnaast devalueert het landschap ook, en ik heb niet zo'n zin in kapitaalvernietiging. Een en al laagbouw van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en weer terug is nou eenmaal geen echte oplossing. En het kost miljarden aan landschapswaarde.
Ik zeg ook niet dat mensen in flats gejaagd moeten worden. Maar bouwgrond in het groene hart beschikbaar stellen heeft volgens mij absoluut geen zin.
Als je het over de subsidiekoeien hebt, die mogen van mij ook verdwijnenquote:Op vrijdag 28 maart 2008 21:43 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Natuurgebied?Boerderijen bedoel je.
Over smaak valt niet te twisten.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 21:21 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Wat is er zo bijzonder aan die veldjes, behalve als bouwgrond vanwege de locatie?
Kijk, Limburg heeft mooi glooiend heuvelland, da's wat anders dan die saaie weilanden tussen Delft en Schiedam.
Mooi, dat kun je mooi volzetten met vakantieparken voor de mensen uit het volgebouwde Groene Hart.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 21:21 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |