abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57596883
http://www.greentec.nl

Na de biostabiel, de eeuwig brandende lamp, eldorado: het land waar de
gebraden duiven je in de mond vliegen, thinner om je brandstofverbruik te verminderen, een magnetische ring rond de inlaat, de eeuwige energie met magneten nu ook de nooit verouderende olie.

Zonder problemen 1 miljoen kilometer rijden zonder je olie te verversen!
quote:
U heeft de groenste en meest innovatieve energie-vinding van 2008 gevonden!
Ontdek ook hoe u met onze toepassingen uw huidige smeermiddelen kunt vervangen door onze natuurlijke smeermiddelen for life! Dus nooit meer (motor)olie verversen. Door betere en schonere smering kunt u substantieel besparen op onderhoudskosten en brandstof. En zo draagt u direct bij aan een schoner milieu.
Sterker nog, je motor zal nooit geen olie meer verbruiken want de olie verbrand niet! Je bespaard zo 20% op je vebruik want de ecu kijkt wat voor mooie olie je hebt en spuit daarom minder in

Bij toepassing van ons brandstof additief (extra kosten 0,01 per liter brandstof) een nog volledigere verbranding wordt gerealiseerd waardoor de uitstoot van NOx, SOx, roet en fijnstof met 70% wordt verminderd en uw auto's schoner zijn.

En dat is dan de winnaar van GreenTec is de winnaar van de MKB energie innovatieprijs 2008 van Senter Novem
pi_57597338
Mooi toch? Waar kan ik dat kopen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 25 maart 2008 @ 12:44:07 #3
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_57597593
Ik geloof er geen hoooout van want.


1. Olie verbruik heeft geen donder te maken met het verbranden van olie ja of nee.. Door Slecht sluitende kleppenseals, pakkingen of versleten zuigers/zuigerveren glipt de olie er wel eens doorheen waardoor hij af wordt gevoerd door de uitlaat, hoppakee..

2 Milieu & Performance gaan zelden tot nooit samen, het is praktisch altijd kiezen uit 2 van onderstaande 3.
Performance-Betrouwbaarheid-zuinigheid

3. Worden te veel willie wortel voorbeelden in gehaald als plastic van straaljagers met plasma gecreeerd door Nasa etc.etc.

4. Er kon dan wel een betere site in elkaar worden geflanst, zoiets stamt nog uit 1996
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 25 maart 2008 @ 12:53:43 #4
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_57597762
Het klinkt inderdaad "wat" onwaarschijnlijk ja
  dinsdag 25 maart 2008 @ 12:56:46 #5
203980 Cylon_nr13
Sheik Yerbouti
pi_57597809
Lol, olie wordt niet ingespoten......
pi_57597934
yeah right.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 13:05:15 #7
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_57597949
Hier past maar 1 reactie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_57598651
Er is dus een kerel die er over nagedacht heeft en die beweert dat je inderdaad geen olie hoeft te verversen... dit gaat NIET in combinatie met een additief... ik heb het ergens in een boekje staan van Auto&motor techniek ofzo.. zalhet eens opzoeken
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 25 maart 2008 @ 17:33:51 #9
165655 GT3
Porsche 997
pi_57603409
Motorolie vervuild altijd (omdat je zuigers er mee gesmeerd worden en dat is in een verbrandingskamer). Plus dat er in olie diverse aditieven zitten die na verloop van tijd minderen in werking. Dat is niet goed voor de motor en zonder extra rommel in brandstof/olie te gooien is het dus uitgesloten dat je geen olie hoeft te verversen. Extra aditieven toevoegen aan de olie is onzin, omdat in de meeste goede motorolie die al lang in zitten.
Gewoon weer zo'n lachwekkend verhaal om mensen er toe te zetten wat te kopen en op die manier wat geld te kunnen verdienen. Had niet mistaan op TellSell als je het mij vraagt.

Als je denkt zonder olie verversen te kunnen moet je dat vooral proberen en dan na een paar jaar eens gaan kijken wat het resultaat is..
There Is No Substitute!
  dinsdag 25 maart 2008 @ 17:37:19 #10
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_57603487
Nóóóít meer drollen scheppen!
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  dinsdag 25 maart 2008 @ 17:53:14 #11
87694 Robin__
letitredno
pi_57603828
Tell sell had toch ook zoiets.. dat ze met zo'n grote camper zonder olie door america gingen rijden ofzoiets?

Was ook zo'n wondermiddel
pi_57604775
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 25 maart 2008 @ 19:50:15 #13
53151 T42
Pinball Wizard
pi_57606403
nooit meer olie verversen met het olie bypass systeem (was ooit een 1 april grap)
waarom je olie door de vieze motor laten lopen als et er langs kan
pi_57609005
Natuurlijk, olie die levenslang meegaat. de olie die in de verbrandingskamer terechtkomt loopt zeker via de verbrandingskamer weer terug het carter in, zonder daarbij te verbranden of enigzins vies te worden.

Ook is het natuurlijk zo dat de grote oliefabrikanten dit allang uit hadden kunnen vinden, doch dat echter niet gedaan hebben omdat ze anders geen olie verkopen
pi_57610077
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 21:26 schreef Neluhz het volgende:
Natuurlijk, olie die levenslang meegaat. de olie die in de verbrandingskamer terechtkomt loopt zeker via de verbrandingskamer weer terug het carter in, zonder daarbij te verbranden of enigzins vies te worden.

Ook is het natuurlijk zo dat de grote oliefabrikanten dit allang uit hadden kunnen vinden, doch dat echter niet gedaan hebben omdat ze anders geen olie verkopen
Ja zo zit het! Zo heb je ook de kwaadaardige pleepapierfabrikanten die houden de fabel in stand dat je na het poepen je kont af moet vegen! Als ze zouden verklappen dat dat eigenlijk helemaal niet hoeft zouden ze geen pleepapier meer verkopen!
  woensdag 26 maart 2008 @ 01:20:36 #16
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_57613816
maaaaar aan de andere kant.

Stadsbestuur van Amsterdam heeft er positieve ervaringen mee, net zoals Veolia....

is toch niet niets
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  woensdag 26 maart 2008 @ 01:45:54 #17
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_57614009
Lees: De directie van dit bedrijf is met het management van veolia en het stadsbestuur van amsterdam naar een duur uitje gegaan,
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
  woensdag 26 maart 2008 @ 17:12:10 #18
210508 29081963
GreenTec "Life Long, For
pi_57625940
Jullie moeten eens kijken op: http://www.greentec.nl/concept.pdf . Hierin wordt uitgelegt hoe deze olie werkt met een speciaal concept. Er wordt ook uitgelegt hoe wij al 80 jaar lang bedonderd worden door de oliemaatschapijen en dat er industieel en in de automotive branche grote schades ontstaan door gebruik van de huidige smeerboel bende die ook nog eens kankerverwekkend is.
GreenTec Oils heeft al duurtesten van meer als 50.000 draaiuren ( 5 jaar lang 24 uur per dag continu)doorstaan met grote energie besparingen van 8 tot 15 % en geen olie wissels meer.
Dus al dat slappe gelul in de ruimte van de BIOSTABIEL enzo..... is een stukje desinterresse van partijen die zich in het OOOTJE genomen voelen door de gevestigde order niet zo belangrijk vinden maar zich wel in de broek gescheeten voelen! ! ! !
Iedereen moet een roetfilter op zijn auto hebben omdat de BRANDSTOF IN NEDERLAND ZO SUPPER BOCHT GEMAAKT WORDT DOOR DIE GROTE PARTIJEN. Shell heeft nu weer de nieuwe brandstof reclame GAZ TO LIQUID???? Lekker leuk dat je met een pyrolise proces van 80 jaar oud nu in een keer een schonere diesel van aardgas kan maken en volgend jaar de consument deze brandstof voor de hoofdprijs kan gaan kopen ( en je hebt in een keer geen roetfilter meer nodig???) Ze vertellen er niet bij dat je met deze brandstof in een keer een giga hoge CO2 UITSTOOT REALISEERD !!!!! Laat Shell en die andere olie giganten maar eens normaal hun belasting in Nederland gaan betalen dan zal de minister van financien ook weer eens blij worden.( ze betalen gemiddeld een bedrag wat misschien 8 tot 10 % is van de 25 % die ze eigenlijk moeten betalen. Nederland moet maar eens wakker geschud worden door partijen zoals GreenTec Oils.
Lees het GreenTec Concept op de pagina: http://www.greentec.nl/concept.pdf
Daarna kan iedereen zijn eigen conclusie trekken, en dat niet iedereen maar allemaal onzin zit te vertellen. GreenTec komt als eerste wereldwijd met een goed werkend alt
  woensdag 26 maart 2008 @ 17:15:46 #19
210508 29081963
GreenTec "Life Long, For
pi_57626015
Jullie moeten eens kijken op: http://www.greentec.nl/concept.pdf . Hierin wordt uitgelegt hoe deze olie werkt met een speciaal concept. Er wordt ook uitgelegt hoe wij al 80 jaar lang bedonderd worden door de oliemaatschapijen en dat er industieel en in de automotive branche grote schades onstaan door gebruik van de huidige smeerboel bende die ook nog een kankerverwekkend is.
GreenTec Oils heeft al duurtesten van meer als 50.000 draaiuren ( 5 jaar lang 24 uur per dag continu)doorstaan met grote energie besparingen en geen olie wissels meer.
Dus al dat slappe gelul in de ruimte van de BIOSTABIEL enzo..... is een stukje desinterresse van partijen die zich in het OOOTJE genomen worden door de gevestigde order niet zo belangrijk vinden maar zich wel in de broek gescheeten voelen! ! ! !
Iedereen moet een roetfilter op zijn auto hebben omdat de BRANDSTOF IN NEDERLAND ZO SUPPER BOCHT GEMAAKT WORDT DOOR DIE GROTE PARTIJEN. Shell heeft nu weer de nieuwe brandstof reclame GAZ TO LIQUID???? Lekker leuk dat je met een pyrolise proces van 80 jaar oud nu in een keer een schonere diesel van aardgas kan maken en volgend jaar de consument deze brandstof voor de hoofdprijs kan gaan kopen ( en je hebt in een keer geen roetfilter meer nodig???) Laat Shell en die andere olie giganten maar eens normaal hun belasting in Nederland gaan betalen dan zal de minister van financien ook weer eens blij worden.( ze betalen gemiddeld een bedrag wat misschien 8 tot 10 % is van de 25 % die ze eigenlijk moeten betalen.Nederland moet maar eens wakker geschud worden door partijen zoals GreenTec Oils
Lees het GreenTec Concept op de pagina: http://www.greentec.nl/concept.pdf
Daarna kan iedereen zijn eigen conclusie trekken, en dat niet iedereen maar allemaal onzin zit te vertellen. GreenTec komt als eerste wereldwijd met een goed werkend alt
pi_57626180
Het feit dat je dit keerhard door onze oren loopt te schreeuwen zegt al genoeg over de geloofwaardigheid.

Zolang ik geen onafhankelijke officiele testen zie mag het van mij direct de prullenbak in.
pi_57626249
Greentec
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_57626352
Ik wil eerst wel eens een analyse zien van een erkend laboratorium die gespecialiseerd is in smeermiddelen voordat ik conclusies ga trekken van een website opgebouwd in frontpage.

Zo'n PDFje kan iedereen maken natuurlijk. Onafhankelijke onderzoeken willen we zien!

Leuk dat er 50.000 draaiuren zijn gemaakt in een duurtest, waar kan ik dat terug lezen?

En ook leuk hoor die site, maar waarom kan je niet gewoon een flesje olie kopen zodat ik het in mijn brommer kan gooien en zelf eens kan testen?
pi_57626937
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 17:12 schreef 29081963 het volgende:
Ze vertellen er niet bij dat je met deze brandstof in een keer een giga hoge CO2 UITSTOOT REALISEERD !!!!!
Dit vond je zelf ook zo ongeloofwaardig dat je het toen snel probeerde te verwijderen maar ipv op 'edit' op de 'quote' knop duwde ofzo?

Brandstof word 'super bocht' gemaakt? Ja natuurlijk want de shell heeft er helemaal geen belang bij om te stellen 'met onze nieuwe benzine heb je GEEN roetfilter meer nodig' (aangezien dat volgens jou mogelijk is?)
pi_57627133
fantastisch....

met iedere goede olie kan je 50.000 draaiuren continu halen zonder te verversen. omdat de olie en het motorblok dan juist niets te lijden heeft.

de olie lijdt voornamelijk van oververhitting, koude start, temperatuurwisselingen in het blok en zwavel uit de brandstof.

door oververhitting verouderd de olie sneller
bij de koude start en temperatuurswisselingen ontstaat er vocht bij de olie (condens)
zwavel zit in de brandstof en laat de olie verzuren

je mag mij vertellen wat greentec doet tegen de verzuring van de olie door zwavel. dat tast de lagerschalen aan.
Hopeloos benzine verslaafd
pi_57627221


Ik geloof toch dat het een beter plan is dat ik vrijdag een afspraak met de garage heb om de olie en het oliefilter van mijn auto te vervangen.
pi_57627268
torenhoge CO2 uitstoot vind ik ook een beetje vergezocht want dat ontstaat bij iedere volledige verbranding. hoe beter en schoner de verbranding in de motor hoe hoger de CO2 uitstoot.
Hopeloos benzine verslaafd
pi_57629757
omfg greentec..


Ik kan alle punten van "29081963" weerleggen, maar heb nu even geen zin (moe) om er tijd aan te besteden.

Weet niet wat de prijs tegenwoordig is, maar vorig jaar kostte het nog iets minder als ¤40 per liter..
..de mensen waarvan ik weet dat ze het hebben gebruikt waren er toendertijd niet echt over te
spreken en voelden zich behoorlijk genept. Die energie-besparing bleek later alleen maar mogelijk
te zijn met een speciaal (nogal prijzig) brandstof-additief welke natuurlijk ook alleen maar door hun
werd gemaakt. Na een jaar hebben ze toch maar olie gewisseld omdat de motoren niet helemaal
lekker meer klonken, de olie was echt git- en git-zwart en (bij wijze van spreken) zo dik als pudding.
Degene die de olie wisselde kreeg het over zijn handen waarna hij (is niet 100% zeker of het echt
van die olie kwam, heeft hij natuurlijk geen bewijs van) een flinke uitslad op zijn huid kreeg. No fun.
Nee.
  woensdag 26 maart 2008 @ 20:38:48 #28
210508 29081963
GreenTec "Life Long, For
pi_57631084
LEZEN JULLIE NOU EERST EENS GOED DIE PAGINA: http://www.greentec.nl/concept.pdf
De olie van GreenTec is eigenlijk een vloeibaar kunstof die -40°C TOT 240°C kan hebben, er zit ook een heel ander doping pakket in als bij de huidige olien. Water en andere vervuiling worden er continu uit gefilterd met een dieptefiltratie die 200 x beter filtert als je huidige filtersysteem. In de huidige olien zitten allemaal chloor dopings die een cavitatie en een micro put corrosie veroorzaken, in deze gaatjes wordt elke keer olie geperst zodat er uitbraak van metalen ontstaat. GREENTEC HEEFT DIT SOORT ADDITIEVEN NIET NODIG. De zwavel die afslaat in je olie in combinatie met water geeft zwavelzuur dus voor de minerale olie weer een pluspunt om je blok lekker aan te tasten.
Lees het GreenTec Concept op de pagina: http://www.greentec.nl/concept.pdf
Daarna kan iedereen zijn eigen conclusie trekken, en dat niet iedereen maar allemaal onzin zit te vertellen. GreenTec komt als eerste wereldwijd met een goed werkend alt
pi_57632352
Heel leuk hoor, maar een motor kan op sommige punten warmer worden dan 240 graden celcius.

En die PDF heb ik doorgelezen, ik kan echter weinig wetenschappelijke onderbouwing vinden.
  woensdag 26 maart 2008 @ 21:21:49 #30
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_57632553
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 17:12 schreef 29081963 het volgende:
Jullie moeten eens kijken op: http://www.greentec.nl/concept.pdf . Hierin wordt uitgelegt hoe deze olie werkt met een speciaal concept. Er wordt ook uitgelegt hoe wij al 80 jaar lang bedonderd worden door de oliemaatschapijen en dat er industieel en in de automotive branche grote schades ontstaan door gebruik van de huidige smeerboel bende die ook nog eens kankerverwekkend is.
GreenTec Oils heeft al duurtesten van meer als 50.000 draaiuren ( 5 jaar lang 24 uur per dag continu)doorstaan met grote energie besparingen van 8 tot 15 % en geen olie wissels meer.
Dus al dat slappe gelul in de ruimte van de BIOSTABIEL enzo..... is een stukje desinterresse van partijen die zich in het OOOTJE genomen voelen door de gevestigde order niet zo belangrijk vinden maar zich wel in de broek gescheeten voelen! ! ! !
Iedereen moet een roetfilter op zijn auto hebben omdat de BRANDSTOF IN NEDERLAND ZO SUPPER BOCHT GEMAAKT WORDT DOOR DIE GROTE PARTIJEN. Shell heeft nu weer de nieuwe brandstof reclame GAZ TO LIQUID???? Lekker leuk dat je met een pyrolise proces van 80 jaar oud nu in een keer een schonere diesel van aardgas kan maken en volgend jaar de consument deze brandstof voor de hoofdprijs kan gaan kopen ( en je hebt in een keer geen roetfilter meer nodig???) Ze vertellen er niet bij dat je met deze brandstof in een keer een giga hoge CO2 UITSTOOT REALISEERD !!!!! Laat Shell en die andere olie giganten maar eens normaal hun belasting in Nederland gaan betalen dan zal de minister van financien ook weer eens blij worden.( ze betalen gemiddeld een bedrag wat misschien 8 tot 10 % is van de 25 % die ze eigenlijk moeten betalen. Nederland moet maar eens wakker geschud worden door partijen zoals GreenTec Oils.
Ik heb een leuke sprintauto, geef mij die olie dan maar. Zullen we afspreken dat als over een jaar de olie (en motor) nagekeken word door een onafhankelijk bedrijf en er enige vorm van slijtage is ontstaan door gebruik van verkeerde/slechte/niet-ververste olie jullie een nieuw blok voor me betalen (als in; blok met minder dan 75dkm, verlichte internals, nieuwe lagers en zuigers? En owee als m'n cilinderkop schade heeft...

Durf je dat aan? Zal 'm wel netjes warmrijden.
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
pi_57632660
Greentec-lovers all over the place!!!!!
pi_57632899
Het adres van greentec.nl is trouwens gewoon een groothandel in zeer diverse producten. Waar het oorspronkelijke moederbedrijf dan mag zitten is mij een totale raadsel, want op google kan ik vrij weinig vinden over greentec buiten Nederland.

Als het echt zo'n wonder olie zou zijn, moest dit al lang bekend zijn .
pi_57633078
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 20:38 schreef 29081963 het volgende:
blaat
geregistreerd op: woensdag 26 maart 2008 @ 16:31
laatste bezoek: 55 minuten, 41 seconden geleden.
aantal posts: 3 (gemiddeld 3 per dag)

Nee.
  woensdag 26 maart 2008 @ 21:42:36 #34
155158 Pascal86
Volvo for life
pi_57633221
Je vindt je eigen kind ook niet lelijk.
Because they will last that long.
pi_57634113
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 21:21 schreef Spamblik het volgende:

[..]

Ik heb een leuke sprintauto, geef mij die olie dan maar. Zullen we afspreken dat als over een jaar de olie (en motor) nagekeken word door een onafhankelijk bedrijf en er enige vorm van slijtage is ontstaan door gebruik van verkeerde/slechte/niet-ververste olie jullie een nieuw blok voor me betalen (als in; blok met minder dan 75dkm, verlichte internals, nieuwe lagers en zuigers? En owee als m'n cilinderkop schade heeft...

Durf je dat aan? Zal 'm wel netjes warmrijden.
Wat hij zegt doe ik heel graag aan mee
pi_57634268
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 21:21 schreef Spamblik het volgende:

[..]

Ik heb een leuke sprintauto, geef mij die olie dan maar. Zullen we afspreken dat als over een jaar de olie (en motor) nagekeken word door een onafhankelijk bedrijf en er enige vorm van slijtage is ontstaan door gebruik van verkeerde/slechte/niet-ververste olie jullie een nieuw blok voor me betalen (als in; blok met minder dan 75dkm, verlichte internals, nieuwe lagers en zuigers? En owee als m'n cilinderkop schade heeft...

Durf je dat aan? Zal 'm wel netjes warmrijden.
Warmrijden? Ben je gek!
quote:
De smeereigenschappen van al onze olieën 'hot' tot 240°C en 'cool' bij -40°C even goed zijn.
Zelfs bij -20 starten en gelijk vol gassen hoor! Ideaal toch, hoef je niet eens eerst rustig aan te doen tot je hem tot in het rode kan trekken .
pi_57634376
Ik vind het behoorlijk amusant maar ook moedig dat je je hier hebt geregistreerd hebt om de kant van jouw verhaal te belichten.

Je kan vast zelf niet ontkennen dat de claims die op je website staan onmogelijk dan wel hoogst onwaarschijnlijk zijn. Waarom is de marketingmanier hetzelfde als bij allerlei dubieuze middelen en goedjes die bij telsell ook een stille dood sterven?

Vertel me bijvoorbeeld eerst eens hoe er voor kan zorgen dat de motor geen olie meer gaat verbruiken. De olie wordt verbruikt doordat deze mee verbrand in de cilinder en niet omdat het uit het oliecarter verdampt ofzo.

We moeten eigenlijk een 'autorieit' op het gebied van olieeen hebben omdat volgens mij iemand met een beetje technische kennis zo brandhout maakt van alle gemaakt claims
pi_57635198
Ik heb zeer diepgaande olie discussies gelezen op motor-forum.nl door een absolute specialist op dit gebied en deed ook laboratorium onderzoek op diversie oliën. Interessant om hem hier eens heen te slepen, zal kijken of ik hem kan aanspreken als ik hem kan terug vinden op dat forum.
pi_57635358
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 22:34 schreef frenkck het volgende:
Ik heb zeer diepgaande olie discussies gelezen op motor-forum.nl door een absolute specialist op dit gebied en deed ook laboratorium onderzoek op diversie oliën. Interessant om hem hier eens heen te slepen, zal kijken of ik hem kan aanspreken als ik hem kan terug vinden op dat forum.
Gaarne! Lijkt me bere interresant!
pi_57635743
tvp
pi_57636082
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 22:34 schreef frenkck het volgende:
Ik heb zeer diepgaande olie discussies gelezen op motor-forum.nl door een absolute specialist op dit gebied en deed ook laboratorium onderzoek op diversie oliën. Interessant om hem hier eens heen te slepen, zal kijken of ik hem kan aanspreken als ik hem kan terug vinden op dat forum.
Graag!
Nee.
pi_57636417
tvp zodat ik niet vergeet mijn 10w40 weer eens af te laten
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 26 maart 2008 @ 23:11:57 #43
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_57636495
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 21:17 schreef frenkck het volgende:
Heel leuk hoor, maar een motor kan op sommige punten warmer worden dan 240 graden celcius.

En die PDF heb ik doorgelezen, ik kan echter weinig wetenschappelijke onderbouwing vinden.
ehm, 240 graden?
Niet op plekken waar olie komt iig.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_57637749
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 23:11 schreef Pumatje het volgende:

[..]

ehm, 240 graden?
Niet op plekken waar olie komt iig.
Olie komt ook wel degelijk in de verbrandingskamer terecht, zij het in zeer kleine hoeveelheden. Normaal verbrand dit, maar daardoor zou de olie hoeveelheid langzaam aan teruglopen.

Bij dit wondermiddel is het bijvullen van olie niet meer nodig, dus kan ik er van uit gaan dat de olie in de verbrandingsruimte niet verbrand en weer netjes in de carter terug kan lopen. Wat mij als totale bullshit in de oren klinkt.
  donderdag 27 maart 2008 @ 00:04:50 #45
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_57638182
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 23:11 schreef Pumatje het volgende:

[..]

ehm, 240 graden?
Niet op plekken waar olie komt iig.
nog nooit van een olie gekoelde turbo gehoord zeker?
tap maar eens een thermokoppel in een turbo. je zal schrikken welke temperaturen er voorbij komen.
  donderdag 27 maart 2008 @ 00:16:30 #46
39108 Frenzy_ls
www.LiveSets.com
pi_57638429
Kom op zeg, als '29081963' geen trol is weet ik het ook niet meer :S
Ik twijfel alleen omdat hij zoveel tekst heeft geschreven en blijkbaar wel enigzins de moeite genomen heeft vak-termen te pas en onpas in z'n posts te plempen. Dus,.. 29081963,.. ik hoop voor je, dat je niet serieus meent wat (en hoe) je schrijft,..

Ik ben zelf werktuigbouwkundigingenieur, en werkzaam in de Petrochemi.
De op de site en geplaatste berichten staan bom vol tegenstrijdigheden, en doen erg amateuristisch aan.

Anywayzzz;
Ik zal morgen ff een link op m'n werk rondturen van de site,.. kunnen we weer ff goed lachen in de pauze
  donderdag 27 maart 2008 @ 00:39:04 #47
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_57638884
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 00:04 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

nog nooit van een olie gekoelde turbo gehoord zeker?
tap maar eens een thermokoppel in een turbo. je zal schrikken welke temperaturen er voorbij komen.
Turbo was ik vergeten
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_57638972
Die slogans zijn ook wel leuk om te zien

" GREENTEC : De lucht wordt weer blauw... "
" GREENTEC = CleanTec "
" GREENTEC : Doen waar anderen over dromen "
" GREENTEC : Wij pakken de problemen aan niet de gevolgen "
" GREENTEC : Wat er niet ingaat... "

Wat er niet in gaat komt er ook niet uit?
Dus GREENTEC is gewoon gebakken lucht, immers als je er geen olie in stopt komt het er ook niet uit en hoef je het niet te vervangen.
Succes ermee, als je motor in puin ligt heb je pech, want ze pakken de gevolgen niet aan.
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
pi_57649380
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 00:44 schreef Jegorex het volgende:
Die slogans zijn ook wel leuk om te zien

" GREENTEC : De lucht wordt weer blauw... "
Ja, dat heb je idd als de olie verbrandt.
pi_57651529
Ik heb de betreffende olie specialist een mailtje gestuurd met een link naar dit topic, ben benieuwd of hij tijd en zin heeft om hier eventjes los te branden op deze olie.
  zondag 30 maart 2008 @ 16:30:19 #51
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_57717097
Leuk, die capslock
  maandag 31 maart 2008 @ 01:28:14 #52
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_57729434
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 17:15 schreef 29081963 het volgende:
GreenTec Oils heeft al duurtesten van meer als 50.000 draaiuren ( 5 jaar lang 24 uur per dag continu)doorstaan met grote energie besparingen en geen olie wissels meer.
Daar ga je al de mist in met je 'wetenschappelijke' test
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_57730826

Enige wondermiddel die ik geloof is FlashLube...
Smeert de kleppen.. als je op LPG rijd, en ook als je op benzine rijd
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_57732991
quote:
Op maandag 31 maart 2008 08:21 schreef Turquaz52 het volgende:

Enige wondermiddel die ik geloof is FlashLube...
Smeert de kleppen.. als je op LPG rijd, en ook als je op benzine rijd
Waarom zou je kleppen smeren als je op benzine rijdt?
  maandag 31 maart 2008 @ 12:28:10 #55
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_57734780
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 17:15 schreef 29081963 het volgende:
Jullie moeten eens kijken op: http://www.greentec.nl/concept.pdf . Hierin wordt uitgelegt hoe deze olie werkt met een speciaal concept. Er wordt ook uitgelegt hoe wij al 80 jaar lang bedonderd worden door de oliemaatschapijen en dat er industieel en in de automotive branche grote schades onstaan door gebruik van de huidige smeerboel bende die ook nog een kankerverwekkend is.
GreenTec Oils heeft al duurtesten van meer als 50.000 draaiuren ( 5 jaar lang 24 uur per dag continu)doorstaan met grote energie besparingen en geen olie wissels meer.
Dus al dat slappe gelul in de ruimte van de BIOSTABIEL enzo..... is een stukje desinterresse van partijen die zich in het OOOTJE genomen worden door de gevestigde order niet zo belangrijk vinden maar zich wel in de broek gescheeten voelen! ! ! !
Iedereen moet een roetfilter op zijn auto hebben omdat de BRANDSTOF IN NEDERLAND ZO SUPPER BOCHT GEMAAKT WORDT DOOR DIE GROTE PARTIJEN. Shell heeft nu weer de nieuwe brandstof reclame GAZ TO LIQUID???? Lekker leuk dat je met een pyrolise proces van 80 jaar oud nu in een keer een schonere diesel van aardgas kan maken en volgend jaar de consument deze brandstof voor de hoofdprijs kan gaan kopen ( en je hebt in een keer geen roetfilter meer nodig???) Laat Shell en die andere olie giganten maar eens normaal hun belasting in Nederland gaan betalen dan zal de minister van financien ook weer eens blij worden.( ze betalen gemiddeld een bedrag wat misschien 8 tot 10 % is van de 25 % die ze eigenlijk moeten betalen.Nederland moet maar eens wakker geschud worden door partijen zoals GreenTec Oils
5 jaar lang volcontinu is bij mij 43000 uur. Toch een afwijking van 13% .
pi_57735478
quote:
Op maandag 31 maart 2008 12:28 schreef dubidub het volgende:

[..]

5 jaar lang volcontinu is bij mij 43000 uur. Toch een afwijking van 13% .
Heb je schrikkeljaren meegeteld

Zoals ik zojusit zeg in het topic: Welke motorolie?
quote:
Op maandag 31 maart 2008 13:01 schreef Neluhz het volgende:

[..]

ALS een auto elke dag goed warmgereden wordt en veel lange ritten maakt, dus dat de olie flink heet wordt, kun je best lang met je olie doen, Controleer dan wel goed je carterventilatie.
Als er korte stukken met een auto gereden worden (zoals boodschappen doen in een winkelcentrum dichtbij) is een jaar echt de maximale termijn, als je zuinig op je auto bent is een half jaar misschiel wel aan te raden. Als de olie niet warm genoeg wordt krijgt water wat bij de verbranding ontstaat wat in de olie terecht komt niet de kans te verdampen. Het gevolg is dat er mayonaise ontstaat, en na enige tijd zwarte drap. Als deze drap in bijv. klepstoters terechtkomt kun je je motor vaarwel zeggen.
De werking van de carterventilatie is hierbij erg belangerijk omdat deze de rotzooi grotendeels afvoert en ook vocht afvoert.
pi_57748304
quote:
Op maandag 31 maart 2008 10:59 schreef Neluhz het volgende:

[..]

Waarom zou je kleppen smeren als je op benzine rijdt?
omdat het onzin is om het af te tappen voor de eerste kilometer dat we op benzine rijden..
Het is aangesloten op een vacuum buisje na de inlaatspruitstuk.. tja dan zuigt ie uit een reservoir.. Like this:

Die reservoir met de groene dop helemaal links..

Het is voor auto's die op gelode brandstof horen te rijden (of rijden) en op voertuigen op aardgas en LPG e.d. Volgens de site.
http://www.flashlube-europe.com/nl/home/home.html
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  dinsdag 1 april 2008 @ 11:33:51 #58
57702 osmo
Zuiderbuur
pi_57757254
quote:
Op maandag 31 maart 2008 13:08 schreef Neluhz het volgende:

[..]

Heb je schrikkeljaren meegeteld


Daar kan dus maximum 48u bij komen, dus die 50.000 uren gaat ie juist niet halen
  dinsdag 1 april 2008 @ 19:51:00 #59
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_57765750
quote:
Op maandag 31 maart 2008 12:28 schreef dubidub het volgende:
5 jaar lang volcontinu is bij mij 43000 uur. Toch een afwijking van 13% .
Had ik niet eens uitgerekend, maar inderdaad zeg

Maar waar ik op doelde is dat een motor die continu draait niet representatief is voor een automotor die aan- en uitgezet wordt. Er zit zelfs een wereld van verschil in. Zoals Neluhz al aangaf gaat de kwaliteit van de olie hard achteruit als deze niet goed opgewarmd wordt, de welbekende korte ritten.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_57784372
Ik hoef ook nooit mn olie te verversen, ik rijd 2-takt

De website geeft imho al wel duidelijk een beeld van de professionaliteit van die toko
pi_57785728
quote:
Op woensdag 2 april 2008 18:04 schreef Dualdude het volgende:
Ik hoef ook nooit mn olie te verversen, ik rijd 2-takt

De website geeft imho al wel duidelijk een beeld van de professionaliteit van die toko
leuk je rijd zo een echte trabant

of is het een brommert
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_57795495
Waarom beld mr cleantec niet ff met een berg aan tv programma's over (technische) innovatie in nederland Dat je zo op tv samen met een of ander slim mannetje van tno gaat uitleggen waarom het zo goed is!

Gratis tip voor jullie
pi_57854978
Jammer dat hier zoveel geblaat wordt....

Senter Novem heeft hen de Innovatieprijs 2008 gegeven en MKB Energie Idee 2008....en ze hebben laatst in technisch weekblad of ingenieur gestaan....op de site staan meer van deze verhalen zoals deze: http://www.greentec.nl/GTA006.pdf ...dit zijn allemaal betrouwbare instituten danwel bedrijven....


er staan op de site en in de ingenieur genoeg praktijk voorbeelden die het concept aantonen....mss niet overal toepasbaar ........dit is een heel specifiek onderwerp slijtage en smering maar schijnbaar denkt iedereen hier expert in te zijn....

Dyson stofzuiger liep ook tegen veel sceptisme aan toen hij een nieuw concept stofzuiger uitvond....we kennen het complete verhaal inmiddels....ik hoop dat ook dit bedrijf het verhaal waar kan maken....
  zaterdag 5 april 2008 @ 23:40:20 #64
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_57859813
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 20:07 schreef lottumracing het volgende:
Jammer dat hier zoveel geblaat wordt....
Vind je het gek als zo'n kwibus met GROTE LETTERS een product aanprijst en vervolgens alleen naar documenten op de Greentec site verwijst. Kom dan ook met een onafhankelijke bron als deze:

http://www.senternovem.nl(...)arende_innovatie.asp

In het verleden zijn er te veel kwakzalvers geweest die hetzelfde beloofden maar niet waarmaakten. Vandaar de enorme scepsis.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_57860186
En wat betekent dat voor rotatiemotors?
pi_57860323
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 20:07 schreef lottumracing het volgende:
Jammer dat hier zoveel geblaat wordt....

Senter Novem heeft hen de Innovatieprijs 2008 gegeven en MKB Energie Idee 2008....en ze hebben laatst in technisch weekblad of ingenieur gestaan....op de site staan meer van deze verhalen zoals deze: http://www.greentec.nl/GTA006.pdf ...dit zijn allemaal betrouwbare instituten danwel bedrijven....


er staan op de site en in de ingenieur genoeg praktijk voorbeelden die het concept aantonen....mss niet overal toepasbaar ........dit is een heel specifiek onderwerp slijtage en smering maar schijnbaar denkt iedereen hier expert in te zijn....

Dyson stofzuiger liep ook tegen veel sceptisme aan toen hij een nieuw concept stofzuiger uitvond....we kennen het complete verhaal inmiddels....ik hoop dat ook dit bedrijf het verhaal waar kan maken....
Dyson stofzuigers zijn dan ook gigantische overgehypte kutdingen.
Ze zuigen.
  zondag 6 april 2008 @ 00:07:55 #67
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_57860486
quote:
Op zondag 6 april 2008 00:00 schreef MaGNeT het volgende:
Ze zuigen.
!
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_57860637
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 23:40 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Vind je het gek als zo'n kwibus met GROTE LETTERS een product aanprijst en vervolgens alleen naar documenten op de Greentec site verwijst. Kom dan ook met een onafhankelijke bron als deze:

http://www.senternovem.nl(...)arende_innovatie.asp

In het verleden zijn er te veel kwakzalvers geweest die hetzelfde beloofden maar niet waarmaakten. Vandaar de enorme scepsis.
en daarbij een slechte website lijkt het inderdaad op een telsel reclame....dat geef ik wel toe ja....mijn insteek was ook andersom dat ik eerst het stuk uit de ingenieur/techn. weekblad had en daarbij de senter novem prijs....daarna ging ik zoeken op internet en kwam ik hier terecht....kan het dus ook wel een beetje begrijpen
  zondag 6 april 2008 @ 00:39:00 #69
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_57861182
Komt het niet gewoon bij axxon vandaan?
http://www.axxon.nl/NL/sm(...)emen_automotive.html
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
pi_57861818
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 23:55 schreef Faxie het volgende:
En wat betekent dat voor rotatiemotors?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_57971259
quote:
Op woensdag 2 april 2008 19:04 schreef densmee het volgende:

[..]

leuk je rijd zo een echte trabant

of is het een brommert

Heb een Trabant inderdaad
  vrijdag 11 april 2008 @ 18:35:08 #72
87694 Robin__
letitredno
pi_57987534
Laatst een stuk in de krant.. over de 'olieverversmafia' waarin de voormalig directeur van (de nl tak?) van castrol beweerde dat zijn auto al 350.000km op die olie reed (wat natuurlijk bullshit is want na een ton is de eerst 5 liter sowieso wel weg gefikt)

Het verversen van motorolie was iig complete onzin volgens de beste man.. (en nee het was geen 1 april) nog iemand dat gelezen toevallig?
pi_57987828
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 18:35 schreef Robin__ het volgende:
Laatst een stuk in de krant.. over de 'olieverversmafia' waarin de voormalig directeur van (de nl tak?) van castrol beweerde dat zijn auto al 350.000km op die olie reed (wat natuurlijk bullshit is want na een ton is de eerst 5 liter sowieso wel weg gefikt)

Het verversen van motorolie was iig complete onzin volgens de beste man.. (en nee het was geen 1 april) nog iemand dat gelezen toevallig?
Laat zijn olie eens "uitdruppelen" dan
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  vrijdag 11 april 2008 @ 20:12:59 #74
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_57989483
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 18:35 schreef Robin__ het volgende:
Laatst een stuk in de krant.. over de 'olieverversmafia' waarin de voormalig directeur van (de nl tak?) van castrol beweerde dat zijn auto al 350.000km op die olie reed (wat natuurlijk bullshit is want na een ton is de eerst 5 liter sowieso wel weg gefikt)

Het verversen van motorolie was iig complete onzin volgens de beste man.. (en nee het was geen 1 april) nog iemand dat gelezen toevallig?
Of zijn motor verbruikt zoveel olie dat verversen inderdaad niet nodig is. Je moet hem alleen maar bijvullen
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_58006200
kut typo

'op die olie reed' moest zijn 'op de zelfde olie reed'

Gewone normale huistuin en keuken 10w40 that is.. k vond t ook nogal een vaag verhaal maar niemand die t ook gelezen heeft dus?
  zondag 13 april 2008 @ 20:10:52 #76
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_58027301
Die vent verkoopt nu een apparaatje wat je aan je peilstok hangt wat de kwaliteit van de olie meet en aangeeft wanneer je het moet vervangen. Hij probeert eigenlijk z'n eigen product te verkopen.
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
pi_58033394
Was ook bij kassa afgelopen zaterdag
  maandag 14 april 2008 @ 00:00:18 #78
87694 Robin__
letitredno
pi_58034105
quote:
Op zondag 13 april 2008 20:10 schreef Spamblik het volgende:
Die vent verkoopt nu een apparaatje wat je aan je peilstok hangt wat de kwaliteit van de olie meet en aangeeft wanneer je het moet vervangen. Hij probeert eigenlijk z'n eigen product te verkopen.
Opzich een goede, potentiel geld of schade besparende, zaak. Die 350dkm was meer een lokkertje dus eigenlijk.
pi_58108048
quote:
Op maandag 31 maart 2008 12:28 schreef dubidub het volgende:

[..]

5 jaar lang volcontinu is bij mij 43000 uur. Toch een afwijking van 13% .
Heb je meteen je besparing gevonden
Zolang je niet beweegt kun je nog alle kanten op
pi_58110624
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 17:31 schreef frenkck het volgende:
Ik wil eerst wel eens een analyse zien van een erkend laboratorium die gespecialiseerd is in smeermiddelen voordat ik conclusies ga trekken van een website opgebouwd in frontpage.

Zo'n PDFje kan iedereen maken natuurlijk. Onafhankelijke onderzoeken willen we zien!

Leuk dat er 50.000 draaiuren zijn gemaakt in een duurtest, waar kan ik dat terug lezen?

En ook leuk hoor die site, maar waarom kan je niet gewoon een flesje olie kopen zodat ik het in mijn brommer kan gooien en zelf eens kan testen?
Brommert
  zaterdag 12 juli 2008 @ 08:41:44 #81
221357 WHCGCronenberg
Nooit meer olie verversen
pi_60055384
De motorolie die nooit meer ververst hoeft te worden heb ik al 21 jaar geleden uitgevonden.
Beloning Euro 50.000,- zie www.nooitmeerolieverversen.eu
De motorolie die nooit meer ververst hoeft te worden heb ik al 21 jaar geleden uitgevonden
  zaterdag 12 juli 2008 @ 12:37:40 #82
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_60057491
Je bedoelt dit product?
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
pi_60057641
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 18:35 schreef Robin__ het volgende:
Laatst een stuk in de krant.. over de 'olieverversmafia' waarin de voormalig directeur van (de nl tak?) van castrol beweerde dat zijn auto al 350.000km op die olie reed (wat natuurlijk bullshit is want na een ton is de eerst 5 liter sowieso wel weg gefikt)

Het verversen van motorolie was iig complete onzin volgens de beste man.. (en nee het was geen 1 april) nog iemand dat gelezen toevallig?
Ik ken het bewuste artikel, op het w123forum ook veel over gediscusieerd:

==============
Oliemiljonair: olie verversen onnodig!
door de redactie
vr 04 apr 2008, 09:32

AMSTERDAM - De man die rijk werd van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.

Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro's per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de 'olieververs maffia'.

De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.

En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt... ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu."

Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.

De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.

,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z'n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling."

Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.

Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.

"Ook daarom luid ik de noodklok", vertelt De Groot, "voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.

Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden."

Henk de Groot timmert al lang aan de weg. In deze krant liet hij jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.

Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden 'langgebruikers' de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.

Tentakels

"Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler", aldus Henk de Groot. " Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.

Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming - er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen - werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken."

Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. "Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!"

Een rondgang van deze krant langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. "Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan."

Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. "Leuk hoor, dat u meedenkt", werd hem dan fijntjes verteld, "maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!"

Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. "Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt."

Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard ( www.niveauplus.nl) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie.

"Ik hoop nog te mogen meemaken dat we met deze onzin stoppen", zegt Henk de Groot. "Anders moet mijn zoon verder strijden. Richard, als de nieuwe bevlogen Don Quichotte... 'Even doorsmeren', noemen ze het in de garage. Een smerig spel is het!"
======================

En nu kunnen we allemaal zelf onze mening geven
pi_60057692
En deze reactie van hetzelfde forum is wellicht ook interessant.
Het ging erom of dure olie in oudere auto's nu wel of niet nodig is.

=================
Al weer enige jaren geleden heb ik beroepshalve meegedaan in een zeer uitgebreid onderzoek naar de effecten van smeerolie op de slijtage/levensduur van motoren. Het betrof hier dieselmotoren aan boord van schepen. Vier schepen werden uitgerust ieder met een apart merk smeerolie. Zowel voor de hoofdmotoren als voor de hulpmotoren. Voor twee schepen hadden we aan twee van de grootste (en duurste!) olieleveranciers advies gevraagd welke olieen te gebruiken. Voor de andere twee schepen hebben we op basis van de motorfabrikantspecificatie de goedkoopste olie genomen die we konden krijgen. Bovendien ook nog diverse merken door elkaar gebruikt.

Het betrof hier een viertal supply/anchorhandling schepen. We hebben 18 maanden lang een uitvoerig testprogramma gedraaid. Waarbij motoren onder alle omstandigheden hebben gefunctioneerd. Zo hebben we bijvoorbeeld een motor vier maanden helemaal niet gebruikt. Andere hebben bijna volcontinue gedraaid. Of bijvoorbeeld vier dagen lang stationair laten draaien (komt nou eenmaal voor in de Supplyvaart). Of 90 dagen volle kracht tijdens een sleepreis. Koelwatertemperatuur een maand lang 20 graden lager dan normaal etc.

18 maanden lang ieder maand oliemonsters genomen en bij twee verschillende labs laten onderzoeken. Daarnaast nog tientallen andere parameters bijgehouden en gerapporteerd.

Onze conclussie was dat we geen correlatie konden vinden tussen het merk/type smeerolie en de slijtage. Maw het maakte geen bal uit. Wat wel uitmaakte was hoe de motor was gebruikt. Bijvoorbeeld veel stationair draaien, wisselende belasting, koelwatertemperatuur, brandstoftemperatuur etc.)

Dit leverde extra slijtage en dat was goed te meten in de olie. Maar nauwelijks aan de motoren overigens. Wat daar wel bleek is dat smeeroliefilters en ook smeerolieseparatoren een veel grotere bijdrage leveren aan de levensduur van de motor dan de olie! Ergo, bespaar nooit op je filters! Idem dito voor de koelwatertemperatuur. Als die te laag wordt kon je vrij snel extra slijtage aan zuigerveren en cilinders vaststellen.

Wij hebben onze testresultaten gedeeld met de twee grote (Smeer)olieleveranciers/producenten. Ze zijn de inhoudelijke discussie met ons niet echt aangegaan, maar wel onmiddelijk 50% korting gegeven op de literprijs!

We hebben ook de motorfabrikanten betrokken in deze test. Die hielden zich nog al op de vlakte en gaven aan dat het enige wat zij doen is specificeren van de smeerolie. Welke fabrikaat is hen daarna om het even.

Dit alles speelde zich al weer enige jaren geleden af. En auto(benzine) motoren zijn niet zonder meer natuurlijk vergelijkbaar met Scheepsdiesels. Beroepsmatig kom ik nog al eens bij de TU/TNO in Delft en kende daar wat mensen die op de afdeling motortechniek werkten. Ik heb bovenstaande met hen gedeeld. Onze conclussies deelde zij op hoofdlijn. Zij gaven aan dat zij wel degelijk de correlatie kunnen maken tussen merken/type olie en motorslijtage. Tegelijkertijd gaven ze ook aan dat die zogenaamde motorslijtage nauwelijks relevant is voor de gemiddelde autobezitter. (gaan je krukaslagers 400.000 of 500.000 kilometer mee). Ook gaven zij dat, net als bij ons onderzoek, motorslijtage vooral door andere parameters wordt veroorzaakt dan door het merk smeerolie.

Overall conclussie:
- Wel altijd op tijd olie verversen (je hebt op je auto geen smeerolieseparatoren)
- Wel altijd goede filters gebruiken (je hebt op je auto geen smeerolieseparatoren)
- Ontsteking/injectie goed en volledig
- Kleppen goed afgesteld
- Doe rustig aan als olie nog niet op temperatuur is. (dat duurt al gauw zo'n 10 minuten, terwijl je koelvloeistoftemperatuur veel eerder bedrijfstemperatuur aangeeft!)
- Zorg dat je koelwaterthermostaat het goed doet en je motor op de juiste bedrijfstemperatuur komt
- Meeste motoren hebben relatief het minste slijtage als ze zo tussen de 75 en 100% vermogen continue worden belast.

Voor die rederij heeft het twee zaken opgeleverd:
- Extra besparinge (vele miljoenen dollars op jaarbasis
- een vervolgonderzoek op het effect van het oprekken van preventief onderhoudsbeurten op motorslijtage.
============

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-07-2008 12:54:04 (stukje vergeten) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')