abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57501815
Ik heb de olie van mijn huidige auto nog nooit bijgevuld. Op de achterkant van de auto-handleiding staan enkele vakjes waar o.a. brandstof, olie en bandenspanning ingevuld dient te worden. Zoals je zult begrijpen zijn deze vakjes leeg.

Uit het boekje werd ik verder qua soort olie ook niet echt veel wijzer.

Hoe maak ik toch een juiste keuze wat betreft motorolie? Er moet een half litertje bij schat ik.

Ford Escort
1.8i station
1998
  donderdag 20 maart 2008 @ 15:46:48 #2
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_57501990
5W40, zit je altijd goed!
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_57502045
Ik belde net m'n pa, die had het over 15W40. Wat is het verschil
pi_57502449
Ford Escort daar kan gewoon de goedkoopste in.
pi_57502478
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 15:46 schreef Rosbief het volgende:
5W40, zit je altijd goed!
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
pi_57502519
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 15:46 schreef Rosbief het volgende:
5W40, zit je altijd goed!
15W50 ook wel met een doorsneeauto maakt dat geen drol uit.
  donderdag 20 maart 2008 @ 16:41:05 #7
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_57503022
Niet bij deze ford daar moet minimaal 10w40 in of zelfs 5W40

maar 1 telefoontje naar de dealer dan vertellen ze je graag welke olie erin moet.

15W40 mag eigenlijk tegenwoordig in geen enkele auto meer deze is NL veel te dik.
pi_57503026
Voor een Escort gewoon zo'n jerrycan bij de bouwmarkt halen van 5L, heb je meteen wat reserve. (en dat heb je meestal nodig bij een Escort )
  donderdag 20 maart 2008 @ 17:06:28 #9
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_57503488
het eerste getal bij motorolie staat voor de viscositeit.

hoe hoger, des te stropiger
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  donderdag 20 maart 2008 @ 17:07:40 #10
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_57503511
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 16:41 schreef -chefke- het volgende:
Niet bij deze ford daar moet minimaal 10w40 in of zelfs 5W40

maar 1 telefoontje naar de dealer dan vertellen ze je graag welke olie erin moet.

15W40 mag eigenlijk tegenwoordig in geen enkele auto meer deze is NL veel te dik.

wat een onzin
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_57503751
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 17:07 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

wat een onzin
Gewoon goed warm draaien die motor en wat voor olie er in zo'n Escort zit dat maakt geen Flauss aus.
pi_57503892
Hoe zit het met de keuze tussen een synthetische/ niet-synthetische olie? Daar zat ook een heel verhaal achter toch?
pi_57503941
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 17:24 schreef LoggedIn het volgende:
Hoe zit het met de keuze tussen een synthetische/ niet-synthetische olie? Daar zat ook een heel verhaal achter toch?
Heb je Ferrari dan neem je de dure, met een gewone scijtbak voldoet elke olie wel.
pi_57503973
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 17:06 schreef RoodWitBlauw het volgende:
het eerste getal bij motorolie staat voor de viscositeit.

hoe hoger, des te stropiger
Het 2e getal ook, maar dan als ie warm is.
  donderdag 20 maart 2008 @ 18:22:41 #15
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_57504908
Motor, Zetec E

Smeermiddel inhoud 4,25 liter
Inhoud filter 0,5 liter
Aanbevolen product Emperol 5W40

Gebruik: Normaal, ververs elke 15000 km / 12 maanden

bron: http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies.php?cat=Cars&makeid=115&rangeid=1136&modelid=134538


10W40 kan ook.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
  donderdag 20 maart 2008 @ 18:31:33 #16
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_57505038
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 17:07 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

wat een onzin
vastwel

pak van tien moderne auto`s de boekjes er maar eens bij er zullen niet veel moderne motoren zijn die nog 15W40 verdragen.

zeker auto`s met hydraulische klepstoters moeten minimaal 10W40 hebben over het algemeen.
pi_57505094
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 18:22 schreef Robbiej het volgende:
Motor, Zetec E

Smeermiddel inhoud 4,25 liter
Inhoud filter 0,5 liter
Aanbevolen product Emperol 5W40

Gebruik: Normaal, ververs elke 15000 km / 12 maanden

bron: http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies.php?cat=Cars&makeid=115&rangeid=1136&modelid=134538


10W40 kan ook.
Dat iedere 12 maanden of 12.000 kilometer olie verversen
Die dealers lachen zich rot.

Pas nog in een Duits artikel dat olie met gemak 50.000 mee gaat en er zijn voorbeelden van mensen die al probleemloos 150.000 hebben gereden zonder te verversen.
Ik ververs ook pas rond de 50 a 60.000.

Wel regelmatig peilen en af en toe een half litertje bijvullen uiteraard.
pi_57506221
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 18:35 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat iedere 12 maanden of 12.000 kilometer olie verversen
Die dealers lachen zich rot.

Pas nog in een Duits artikel dat olie met gemak 50.000 mee gaat en er zijn voorbeelden van mensen die al probleemloos 150.000 hebben gereden zonder te verversen.
Ik ververs ook pas rond de 50 a 60.000.

Wel regelmatig peilen en af en toe een half litertje bijvullen uiteraard.
Als je lpg rijdt kan dat inderdaad makkelijk, je olie wordt dan nauwelijks vervuild. Met een normale benzinemotor zou ik het echt nooit doen. Je olie wordt gewoon extreem smerig van de roet die je bak genereert. Dat is echt niet bevorderlijk voor de smerende werking.
obviously doctor, you've never been a thirteen year-old girl
pi_57506308
Tja, tis maar hoeveel je om je auto geeft. Mijn "werk" auto heeft nog nooit een vers filter en olie gezien, terwijl ik m'n BMW altijd om de 5000km zelf een oliebeurtje gaf....
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:51:24 #20
203638 DurQ
Stop Smoking, Or Die Trying
pi_57508141
in principe kun je prima gewone 10w40 gebruiken.

maar ik lees dat je de olie gaat BIJVULLEN.

dan is het wel handig om te weten wat er nu in zit voor olie....weet je dat niet dan had ik de olie helemaal vervangen.
Ik gebruik zelf 10W40 half synthetisch in een vw motor 2.0 liter 16V met hydraulische klepstoters...
pi_57508975
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:30 schreef Becherovka het volgende:

[..]

Als je lpg rijdt kan dat inderdaad makkelijk, je olie wordt dan nauwelijks vervuild. Met een normale benzinemotor zou ik het echt nooit doen. Je olie wordt gewoon extreem smerig van de roet die je bak genereert. Dat is echt niet bevorderlijk voor de smerende werking.
Over het algemeen zijn de motor en versnellingsbak gescheiden en vervuilt de bak niet de motorolie.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 10:56:10 #22
79966 dekilo
Stam is ok
pi_57516599
Motorolie

Een goede kwaliteitsvolle motorolie is essentieel voor de motor, door de opbouw, rijdt het voertuig altijd belast en op trektocht worden niet altijd gemakkelijke en vlakke wegen gebruikt, hier wat info:

De smeering:

De levensduur van de motor wordt in belangrijke mate bepaald door de kwaliteit van de smering. Motorolie heeft volgende functies:


* De wrijving tussen de onderdelen zo minimaal mogelijk te
maken zodat er zo weinig mogelijk energie omgezet wordt in
nutteloze warmteontwikkeling.
* Motorolie zorgt ervoor dat er zo weinig mogelijk slijtage
gebeurt
* Helpt mee met het koelen van de motor door warmteafvoer.
* Reinigt en beschermt het oliecircuit tegen Corrosie( voor de
mensen die niet weten wat corrosie is, aantasting van metalen
door roest of verwering)
* Zorgt voor een goede dichting tussen de cilinderwand en de
zuiger zodat een maximale compressie en rendement
behouden blijft.
* Zorgt voor een goede werking van alle bewegende onderdelen
bij elk bedrijfstemperatuur

Oliepijlen: Dat weten jullie vast wel hoe dat moet.
Controleer regelmatig het oliepeil voor een koude start ,
wanneer het voertuig geruime tijd op een horizontale weg
heeft stilgestaan. Het oliepeil nooit hoger aan dan het
maximum: dit kan motorschade veroorzaken!!!

Olieverbruik:

Een goede motor verbruikt altijd olie: tot een halve liter per 1000 km kan nog als normaal beschouwd worden.
Een hoger verbruik duidt of kan verschillende redenen zijn :

* versleten motor
* verkeerde afstelling
* kleppen vervuild of slechte sluiting
* overbelasting
* een defect
* de verkeerde olie
* verkeerd rijgedrag en moet nagekeken worden natuurlijk

Eigenschappen:

Viscositeit of vloeibaarheid van motorolie aflezen op het etiket:

Wanneer de temperatuur stijgt, wordt motorolie dunner en dus vloeibaarder. Omgekeerd bij dalende temperatuur wordtmotorolie dikker en dus minder vloeibaar( starten gaat moeilijker).
Om de viscositeit of vloeibaarheid van motorolie te kennen, wordt de SAF- Specificatie gebruikt
SAF= Society of Automotive Engineers).
De Letters SAE gevolgd door een getal, de letter W, eventueel gevolgd door een tweede getal.
Hoe lager het eerste getal( voor de W) hoe dunner de olie blijft bijlage temperatuuren ( goede start en smering in koude omstadigheden).
Hoe hoger het 2e getal ( dus na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen ( goede smering in warme omstandigheden)


Monograde en singlegrade olie: een oliesoort die geschikt is voor lage ofwel hoge tempertaturen, maar niet voor beiden tegelijk!!!


Multigrade olie: geschikt voor de aageduide lage en hode temperatuur tegelijkertijd.
Enkele voorbeelden:

SAE 5W-30: erg dunne motorolie A1/B1 en SJ, zijn even goed als
A3/B3/B4.( gebruikt door vele amerikaanse merken en Europese Ford)

SAE 10W-40: een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar
blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge
temperaturen.

SAE 15W-..: is monograde olie waarvan de olie redelijk vloeibaar blijft bij
lage temperaturen en geen garanties biedt bij hoge
temperaturen.

SAE 30W..: is monograde olie waarvan de olie dik blijft bij hoge
temperaturen en geen garanties biedt bij lage temperaturen.

SAE 5W-40: is multigrade motorolie waarvan de olie zeer goed vloeibaar
blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge
temperaturen ( geschikt voor de winter)

SAE 10W-50: is multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft
bij lage temperaturen en goed dik bij hoge temperaturen (
geschikt voor zomer of warme streken).

SAE 10W-60: maak het maar zelf af


DE API-NORM is de kwaliteit van de motorolie, kan je vaak gewoon aflezen op het etiket. deze normen bestaan uit 2 letters 1. S-klasse = voor Benzine motoren 2.C-Klasse = voor Diesel motoren, hier ga ik het niet over hebben

Voorbeelden:

API SD: motorolie vanaf 1968 -1970 die bescherming biedt tegen
neerslag bij hoge en lage temperaturen met bescherming tegen
slijtage en roest.

API SE: motorolie vanaf 1971. SE-olie mag SC vervangen. Goede
weerstand tegen oxydatie en cold slugde.

API SG : motorolie vanaf 1989. SG-olie mag SF,CC SE of SE/CC
vervangen. SG presteert beter dan SF olie op gebied van
weerstand, bescherming tegen slijtage en weerstand tegen
oxidatie.

API SH: betere kwaliteit dan SG vooral voor bij gebruik in zwaardere
motoren.

API SJ: motorolie van uitstekende kwaliteit!!!


De CCMC-Norm


CCMC G4: (Multigrade) Bestemd voor benzinemotoren en vergelijkbaar
met SG en overtreft SF ( voorheen G2)

CCMC G5: (Multigrade) hoogste kwaliteit voor bezinemotoren ( voorheen
G 3) met alle eigenschappen van G4 en een hogere
temperatuursstabiliteit.

DE ACEA-Norm: deze normen zijn ontwikkeld in 1996 em de code bestaat
uit een letter, een getal en een jaargetal

De letter A= voor bezinemotoren en Bt/m E = dieselmotoren.

Het getal duidt aan over welke kwaliteit het gaat:

1 = lage kwaliteit, 2 = middel kwaliteit, 3= hoogste kwaliteit

Het jaargetal duidt aan waneer de aangeduide norm werd vastgelegd.


Voorbeeld:

ACEA A1-96= de laagste oliekwaliteit, gebaseerd op de
vastgelegde norm in 1996.
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
pi_57623292
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:26 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Over het algemeen zijn de motor en versnellingsbak gescheiden en vervuilt de bak niet de motorolie.
Ik bedoelde met 'bak' de auto in het algemeen, niet de versnellingsbak.
obviously doctor, you've never been a thirteen year-old girl
  woensdag 26 maart 2008 @ 15:13:15 #24
156518 Snelwagen
KTM 690SM Prestige
pi_57623423
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 17:26 schreef schvvmert het volgende:

[..]

Heb je Ferrari dan neem je de dure, met een gewone scijtbak voldoet elke olie wel.
right....
Vooral doen met een 2005 golf oid, lekker die goedkope olie erin gooien.

in die ford kun je prima 10w40 doen
Some say I urinate 98 RON petrol, and that I can smell corners.
KTM (Kronreif Trunkenpolz Mattighoven) Motorradbau Moser & Co
Stop
Blitse motor man!
  woensdag 26 maart 2008 @ 16:31:34 #25
158394 Draganta
Kansas Ranger
pi_57625034
kan iemand mij misschien uitleggen wat het verschil is tussen synthetisch en mineraal? Ik heb ook een Ford Escort, maar mijne is in tegenstelling tot de meeste Escorts technisch in topconditie, en dat wil ik even zo houden.
Who cares if one more light goes out?
In a sky of a million stars
pi_57626533
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 16:31 schreef Draganta het volgende:
kan iemand mij misschien uitleggen wat het verschil is tussen synthetisch en mineraal? Ik heb ook een Ford Escort, maar mijne is in tegenstelling tot de meeste Escorts technisch in topconditie, en dat wil ik even zo houden.
http://www.velocette.nl/olie.htm

Synthetische nemen dus, maar dat leek me al duidelijk
  vrijdag 28 maart 2008 @ 23:11:38 #27
158394 Draganta
Kansas Ranger
pi_57685472
Zo vandaag mn olie compleet ververst, en overgestapt van 15w40 naar 5w30. Dat zou volgens Ford beter zijn voor mn auto. Ook zeiden ze dat ik gewoon kan bijvullen met 15w40, want daar heb ik nog veel van thuis. Maar is dat wel verstandig?
Who cares if one more light goes out?
In a sky of a million stars
  vrijdag 28 maart 2008 @ 23:47:49 #28
183047 eevebe
nader in te vullen
pi_57686412
volgens mij moet in de escortjes met hydraulische klepstoters sowieso 5w30, anders kunnen die dingen gaan tikken...
pi_57691278
Sowieso niet al te dure olie gebruiken, een Escort verbrand het toch snel weer .
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 29 maart 2008 @ 09:52:35 #30
183047 eevebe
nader in te vullen
pi_57691568
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 09:07 schreef junkiexp het volgende:
Sowieso niet al te dure olie gebruiken, een Escort verbrand het toch snel weer .
ik heb wel eens 25.000 km gereden in een jaar met een escort mk4 1.4 (bj. 1989) zonder ooit maar een druppel olie te hoeven bijvullen.
behalve de versnellingsbakolie want de keerring was lek
  maandag 31 maart 2008 @ 11:33:22 #31
158394 Draganta
Kansas Ranger
pi_57733725
Mijne verbruikt ook geen olie Jaaa soms heb je geluk met die krengen Ik heb nu sHell olie erin zitten, en dan gebruik ik die ook gewoon om bij te vullen. Mijn auto verbruikte normaal om de 1500 km ongeveer 1 liter, maar ik heb pas de bovenste pakking laten vervangen, en nu is dat aanzienlijk gedaald.

Mijne is inderdaad met hydraulische kleppen, dus gewoon bijvullen met 5w30.
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 09:52 schreef eevebe het volgende:

[..]

ik heb wel eens 25.000 km gereden in een jaar met een escort mk4 1.4 (bj. 1989) zonder ooit maar een druppel olie te hoeven bijvullen.
behalve de versnellingsbakolie want de keerring was lek
MK4's zijn de betere escorts . De meeste afetrapte escorts zijn de MK5jes. Ik heb ook een MK5 (Cabrio) maar die is van een oudere man geweest dus
Who cares if one more light goes out?
In a sky of a million stars
pi_57735368
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 18:35 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat iedere 12 maanden of 12.000 kilometer olie verversen
Die dealers lachen zich rot.

Pas nog in een Duits artikel dat olie met gemak 50.000 mee gaat en er zijn voorbeelden van mensen die al probleemloos 150.000 hebben gereden zonder te verversen.
Ik ververs ook pas rond de 50 a 60.000.

Wel regelmatig peilen en af en toe een half litertje bijvullen uiteraard.
ALS een auto elke dag goed warmgereden wordt en veel lange ritten maakt, dus dat de olie flink heet wordt, kun je best lang met je olie doen, Controleer dan wel goed je carterventilatie.
Als er korte stukken met een auto gereden worden (zoals boodschappen doen in een winkelcentrum dichtbij) is een jaar echt de maximale termijn, als je zuinig op je auto bent is een half jaar misschiel wel aan te raden. Als de olie niet warm genoeg wordt krijgt water wat bij de verbranding ontstaat wat in de olie terecht komt niet de kans te verdampen. Het gevolg is dat er mayonaise ontstaat, en na enige tijd zwarte drap. Als deze drap in bijv. klepstoters terechtkomt kun je je motor vaarwel zeggen.
De werking van de carterventilatie is hierbij erg belangerijk omdat deze de rotzooi grotendeels afvoert en ook vocht afvoert.
pi_57740526
Zetec's moet niet te dikke olie in, heb ook een '98er Wagon gehad. Met dikkere olie kan het voor komen dat de klepstoters blijven plakken met koude motor, Zetec kwaaltje. Kan me zo alleen niet meer herinneren wat ik er precies in had. In de handleiding staan als het goed is wel 'kwaliteits codes' (SAE oid) Aan de hand daarvan kun je op de verpakking bij de toko waar je olie gaat kopen wel zien welke je moet hebben. Ik had Duckhams r in, 10W30 als ik me niet vergis, kan ook 5W30 geweest zijn.
pi_57741063
quote:
Op maandag 31 maart 2008 13:01 schreef Neluhz het volgende:

[..]

ALS een auto elke dag goed warmgereden wordt en veel lange ritten maakt, dus dat de olie flink heet wordt, kun je best lang met je olie doen, Controleer dan wel goed je carterventilatie.
Als er korte stukken met een auto gereden worden (zoals boodschappen doen in een winkelcentrum dichtbij) is een jaar echt de maximale termijn, als je zuinig op je auto bent is een half jaar misschiel wel aan te raden. Als de olie niet warm genoeg wordt krijgt water wat bij de verbranding ontstaat wat in de olie terecht komt niet de kans te verdampen. Het gevolg is dat er mayonaise ontstaat, en na enige tijd zwarte drap. Als deze drap in bijv. klepstoters terechtkomt kun je je motor vaarwel zeggen.
De werking van de carterventilatie is hierbij erg belangerijk omdat deze de rotzooi grotendeels afvoert en ook vocht afvoert.
Ook wel black sludge genoemt en dat is absoluut dodelijk voor je blok. Saabs aan het eind van de 90's en het begin van deze eeuw hadden er last van door slechte carterventilatie. Altijd oppassen als je een Saab uit die jaren wilt kopen.
obviously doctor, you've never been a thirteen year-old girl
pi_57752832
Hoop gelul.

Uitzoeken wat er default inmoet. 10W40 bv heeft veel minder slijtage dan een 5W40 bij bv zowel een Impreza GTT of bv een Astra C20XE.

Dus ff uitzoeken wat daar fabrieksmatig inmoet. dat aanhouden, dat dan ook aanhouden, en gewoon diezelfde olie erin gooien, das een recept voor weinig slijtage.

Dunne olieen slijten vaak veel meer, en met name verschillende olieen erin gooien is funest.
Kortom, uitzoeken wat daar vanaf fabriek aanbevolen inmoet, en die olie tot einde gebruiken.
Heb je minste slijtage.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_57756437
quote:
Hallo allemaal,

Met belangstelling heb ik alle verhalen gelezen (het regent dus ik heb ff de tijd :-))

Ik zit nu een flink aantal jaren in de olie en wil graag even reageren. Dat de PAO producten (groep IV) officieel door een aantal niet als synthetisch worden gekenmerkt, is nieuw voor mij, het verbaast mij echter niet. Ook voor de PAO heb je koolwaterstoffen als basis nodig. Als dat het criterium is voor de definitie synthetisch, dan heb ik daar geen problemen mee.

Zelf ben ik van mening dat deze discussie eigenlijk niet zo interessant is, er is ooit een idioot geweest die heeft geroepen dat synthetisch beter is en daar hebben wij nu nog allemaal last van. Wat echter precies een syntheet is, daar heeft niemand enig idee van. Een syntheet (lees PAO) heeft zo zijn voordelen, maar dat geldt zeker ook voor de minerale en hydrockracked producten (resp groep II en III)

Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat je weet wat de basis van het product is dat je gebruikt. In de loop der jaren zijn er tal van olie-merken geweest die misbruik hebben gemaakt van deze abstracte materie, zodat groep III producten als volsynthetisch zijn verkocht, met bijbehorende prijs. Of nu een PAO (groep IV) wel of niet volledig synthetisch is, lijkt mij daarom niet zo interessant. Wat van belang is dat je over dezelfde basisproducten praat als je verschillende merken met elkaar gaat vergelijken.
Er zijn merken die een groep III als volsyntheet verkopen en daar een hoge prijs voor vragen, zij maken geen gebruik meer van PAO's alleen maar Groep III. Toch hebben zij volsynthetische producten volgens de etiketten. Dit zijn echt wel goede producten, maar idd geen volsyntheten volgens het eerder genoemde criterium. Op deze manier creer je dan een ondoorzichtigheid voor de consument, doordat een syntheet van het ene merk 8 euro kost, terwijl de syntheet van het andere merk 20 euro kost.

In 2001 heb ik een zeer uitgebreid olie-onderzoek gedaan bij de subaruclub nederland. Daar wil ik wel even een paar resultaten van toelichten. Ik heb toen de stelling genomen dat een minerale 10w40 betere prestaties en bescherming zou leveren dan de volsynthetische 0w40 producten (ongeacht merk!!) Uit onderzoek bij circa 60 impreza 555's is toen naar voren gekomen dat de minerale 10w40 gemiddeld 5x minder slijtage vertoonden in vergelijking met de volsynthetische 0w40. De 5w50 scoorden weer beter dan de 10w40 producten, de 5w50 waren dan ook het beste product voor de 555's, gevolgd door de 10w40.
Ook zaten er een aantal 10w40 producten van Motul bij op ester-basis, met nagenoeg dezelfde prestaties als de normale 10w40 producten. Niets bijzonders dus. Evenals Canonball toevoegingen die werden gevonden, geen betere prestaties tov de gewone 10w40.

Wat je nu steeds meer ziet is dat het voor en nadelen van de verschillende basisolien steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Waar je voorheen nog PAO's voor moest bijmengen op een product temperatuur-stabiel te maken, redt je dit nu eenvoudig met groep III basisolien. Geen dure PAO's meer, minder verschillende basisolien op voorraad en het resultaat is zeker niet slechter, dat wijzen de resultaten nu wel uit.

Korte zijsprong naar luchtfilters, met name de open air-filters en 57i-kits hadden schrikbarend veel silica vervuiling, uit gesprekken maakte ik op dat de beloofde vermogenswinst bovendien ook niet was waargenomen.

Samengevat: Wat is nu precies een syntheet? Groep IV of pas vanaf groep V, lijkt mij niet interessant, je zoekt een bepaalde performance. Het is veel belangrijker dat je weet wat basisolie van het product is. Als op het flesje staat groep III, of hydrocracked, maar ook volsynthetisch, dan is dat allemaal wel leuk, maar dan weet je dat je dit product niet moet verglijken met een PAO product, waar ook volsynthetisch op staat. Pak dan een ander groep III product. Het prijsverschil zegt al een hoop over de gebruikte basisolie.
Ook groepV producten, volgens sommige de enige echte syntheten, onderscheiden zich niet qua performance van de PAO's (en als zij zich wel onderscheiden, dan eerder in negatieve zin dan in positieve zin.)

Voordeel Groep V: erg plakkerig en zeer sterke hydrodynamische smeerfilm. nadeel bij te lage toerentallen kan de smeerfilm snel uiteenvallen, zodat je dan versnelde slijtage krijgt. Niet bestand tegen al te hoge temperaturen, er ontstaat dan koolvorming.
Voordeel groep IV: zeer goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen. Nadeel: geen affiniteit met metaal, de olie plakt veel minder aan het metaal, zodat de motor bv droger is bij iedere koude start.
Voordeel groep III: zeer goede smering, redelijk goede Viscositeitsindex. Nadeel minder goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen in vergelijking met de groep IV producten. Iets meer verdampingsverlies (lees olieverbruik) ivm de groep IV producten.
Voordeel Groep II, zeer goede smering, redelijke Viscositeitsindex en prijsvriendelijk. Nadeel nog meer verdampingsverlies en maximaal haalbare temperaturen liggen behoorlijk lager ivm groep III producten.
Groep 1 is gewoon niets bijzonders.

Als je een goed advies wil hebben, dan ben ik bang dat je toch een wat persoonlijkere benadering zoekt, omdat alle flesjes zeggen dat het synthetisch is en dat het bovendien het beste is voor jouw auto........snappen jullie het nog????

Als je vragen hebt, laat het dan weten, een algemeen verhaal is best moeilijk, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik duidelijk probeer te maken.

Groetjes JW Engel
tel 024-3552102
bron: http://www.8200rpm.com/forum/read.php?f=2&i=3113&t=3113
pi_57784338
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 01:51 schreef PNG het volgende:
Dus ff uitzoeken wat daar fabrieksmatig inmoet. dat aanhouden
Ford geeft zelf aan dat er dunne olie in moet
pi_57795354
Dan doe je dat, en hou die aan. Zelfde merk aanhouden, en gaan.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')