quote:
John Heitinga is winnaar geworden van het Voetballer van het Jaar-klassement. Dat heeft organisator De Telegraaf dinsdag bekendgemaakt. De verdediger van Ajax laat Heurelho Gomes (PSV) en Danijel Pranjic (SC Heerenveen) achter zich. Heitinga werd door de rapporteurs van de ochtendkrant over het hele voetbalseizoen het best beoordeeld. In totaal vergaarde hij 206 punten: vierenhalf punt meer dan de gedeelde nummers twee Gomes en Pranjic. De prijs die bij de overwinning hoort - de Gouden Schoen - wordt 1 september uitgereikt in Hilversum.
"Ik volg het klassement al jaren en vind het een van de leukste klassementen die bestaan", zegt de toekomstig verdediger van Atlético Madrid in de ochtendkrant. "Vooral omdat ik door voormalige topspelers word beoordeeld. Elke maandagmorgen kijk ik gelijk in de krant en zoek de cijfers op. Deze prijs, de mooiste die je als voetballer kunt wensen, heb ik al heel lang in mijn achterhoofd gehad."
Bij die woorden knikte Dick Schneider, chef-rapporteur van het hoog gewaardeerde klassement, bevestigend. "Heitinga is dit seizoen alleen maar beter geworden. En het is zeker geen gewoonte dat een verdediger het goud wint. Ik vind het vooral van John knap, dat hij wil investeren om er maar beter op te worden. De transfer naar Atlético is hem van harte gegund."
Heitinga is niet de eerste Ajacied die de verkiezing wint. Maxwell veroverde het kleinood in het seizoen 2003/04. Ook Piet Schrijvers, Frank Rijkaard (2x), Marc Overmars, Danny Blind (2x), Edwin van der Sar en Cristian Chivu legden in dienst van de Amsterdamse club beslag op de felbegeerde hoofdprijs.
Volgend seizoen weg

Huntelaar waarschijnlijk weg

5 op een rij