abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57578789
Conservatisme, een gevaar voor de voetballerij?

De laatste jaren zijn er al veel topics voorbij gekomen en vaak komen er stellingen voorbij met een betekenis van: ’Nu wordt het toch echt eens tijd dat er zaken gaan veranderen binnen het voetbal, dit kan zo niet langer!’ of ‘Kom op zeg, dat is toch de charme van het voetbal?!’

Pfaf kwam op het goede idee om een centraal topic te openen over alle zaken die gaan over (mogelijke) veranderingen in de voetballerij. Wat vooral opvalt is dat veel voetballiefhebbers bij het ene onderwerp een heel conservatief standpunt innemen en bij een ander onderwerp weer streven naar vooruitgang en verbetering. Geef hier je mening en visie over de conservatisme in de voetballerij. Wat zou er volgens jou verbeterd/ veranderd moeten worden en wat zou vooral niet mogen veranderen? Het zou voor de discussie goed zijn als je ook argumenten geeft.

Elektronische hulpmiddelen

29 april 2007, een mooie lentedag die bij alle voetballiefhebbers jarenlang in het geheugen gegrift zal staan. De commentator op de radio schreeuwde na ruim 90 sensationele minuten dat PSV uit Eindhoven opnieuw kampioen van Nederland is geworden en dat de beslissing pas op de laatste speelronde is gevallen. Ik heb daar zo mijn bedenkingen bij, is de beslissing wel daadwerkelijk gevallen op 29 april 2007? Is PSV eigenlijk wel de terechte kampioen?

Iedere week is het weer een gespreksonderwerp, de schandalige dwalingen van de scheidsrechters. Vooral bij een dubieuze nederlaag van een topclub kun je er de klok op gelijk zetten dat de media er direct bovenop duikt en alle aandacht besteedt aan de fouten van de scheidsrechters. ‘Het is een schande!’, ‘Hoe heeft hij dat niet kunnen zien?!’, ‘Iedereen weet dat die gozer altijd naar de grond duikt’ en ‘Die bal was wel een meter over de lijn!’ Dit zijn zo maar een paar veel gehoorde uitspraken als het gaat om beslissingen van de arbiters en assistent scheidsrechters. Wat veel mensen lijken te vergeten is dat scheidsrechters ook ‘gewoon’ mensen zijn, iedere mens maakt fouten en zeker bij een sport waarbij alles verschrikkelijk snel gaat is het onmogelijk om niet iedere wedstrijd regelmatig een beslissende fout te maken.

Om even terug te komen op de vragen die ik eerder stelde. Is de beslissing wel daadwerkelijk gevallen op 29 april 2007? Is PSV eigenlijk wel de terechte kampioen? Als je een seizoen lang gaat analyseren dan kom je misschien wel tot de conclusie dat er in augustus, oktober en november 2006 een aantal doelpunten van Ajax totaal onterecht zijn afgekeurd. De daadwerkelijke beslissing van de titel lag dan in 2006 en niet op 29 april 2007. Het zou betekenen dat Ajax een rechtstreekse ticket voor de Champions League en zo’n 25 miljoen euro door de neus is geboord, puur omdat de beslissingsheren in de voetballerij totaal niet progressief zijn. Ajax zou dan veel rijker zijn en PSV zou door eventuele mislukte kwalificatie 15 miljoen mislopen, er is dus een klimaat in de voetballerij dat neigt naar oneerlijkheid.

Is het niet schandalig dat er bij een sport waarbij zoveel miljoenen in omloop zijn, zoveel mensen betrokken zijn en er verschrikkelijk veel agressie ontstaat bij supporters vanwege dubieuze beslissingen van de arbiters er zo’n amateuristisch en conservatief gehandeld wordt? Een paar camera’s op de doellijn kunnen de sport zoveel eerlijker maken. Niet alleen de sport wordt eerlijker, ook beschermd het de positie van de scheidsrechters. Als je goed nadenkt dan zou je namelijk kunnen zeggen dat de doodsbedreigingen de scheidsrechters veroorzaakt worden door de keuzeheren van de FIFA/ UEFA, met een aantal elektronische hulpmiddelen kunnen situaties namelijk veel eerlijker en beter beoordeeld worden.

Kunstgras

Vorige week dacht ik dat we in Doetinchem de slechtste mat van Nederland hadden gezien, maar wat ik in Tilburg zag leek ook weer helemaal nergens op.

Zo goed als iedereen in Nederland zit te zeuren dat het nivo van de competitie niet goed is momenteel, maar er liggen ook velden in Nederland waarop goed voetbal gewoon onmogelijk is. Levert dit geen thuisvoordeel op voor de clubs waarbij het vertrouwen ver te zoeken is? Die clubs kunnen op zulke velden lekker alle ballen naar voren trappen om er vervolgens een fysieke strijd van te maken terwijl de tegenstander die alles voetballend probeert op te lossen door het veld gewoon geen hoog tempo kan creëren om de tegenstander kapot te spelen.

Een paar polletjes op het veld kan gebeuren, maar een veld dat meer op een weiland dan op een voetbalveld lijkt en ook een wedstrijd beslist is toch zeker een net zo grote schande als het kunstgras bij de meeste BVO‘s? In een sport waarbij er zulke grote belangen en bedragen op het spel staan is het minste wat je mag verwachten toch een goede grasmat? Hoe is het mogelijk dat profclubs waarbij alleen de 1e teams 1 keer in de 2 weken op het hoofdveld voetballen niet in staat zijn om een goede grasmat te prepareren? Waarom wordt kunstgras wel getest op stuiterhoogte en rolsnelheid en een natuurlijk grasmat niet? Je kunt je namelijk afvragen of een aantal velden met ‘normaal‘ gras wel door die keuring zouden komen. Dit is toch hetzelfde als de manier van fluiten van de arbiters, namelijk inconsequent?

Is het niet frappant dat een overgroot deel van diezelfde personen het geweldig vind dat een bal niet over de doellijn gaat door een plas water of dat een keeper totaal naast de bal trapt vanwege een polletje? Dit wordt dan 'de charme van het voetbal' genoemd. Waarom wordt er dan gesproken over een schande gesproken wanneer een scheidsrechter een paar keer een verkeerde beoordeling maakt bij een moeilijke beslissing? Waarom zijn de doelpalen niet meer vierkant en van hout? Waarom speelt niet iedereen meer op zwarte kicksen en waarom spelen we niet meer met een voetbal met draden? Dat zijn toch ook allemaal zaken die aangeduid kunnen worden als ‘de charme van het voetbal?’

Andere sporten

Waarom worden bijna alle lange baan schaats- en ijshockeywedstrijdentegenwoordig niet meer op natuurijs met kraken en gaten erin maar op kunstijs? Waarom spreekt iedereen van een schande wanneer er in de Tour de France onderuit gaat door een slecht wegdek? Waarom vind Hockey tegenwoordig plaats op kunstgras? Waarom worden gravelbanen bij tennis om de X aantal games weer egaal geveegd en gebruikt men het 'hawkeye'? Dat zijn allemaal factoren die heel normaal gevonden worden en leiden tot een verbetering van de kwaliteit van de sport. Waarom reageert een groot deel van de voetballiefhebbers dan alsof het kunstgras een product is dat het voetbal kapot maakt? Ik wist dat de voetbalwereld terughoudend en vreemd in elkaar steekt, maar wordt de mening van velen niet heel erg beïnvloed door de media en door anderen? Het grootste deel heeft namelijk zelf nog nooit ervaren hoe het is om op het kunstgrasveld van een BVO te spelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Blawh op 09-06-2008 12:00:22 ]
pi_57578832
Je moet voetbal niet vergelijken met andere sporten. Kijk gewoon per punt of het nuttig is of niet om te veranderen.
pi_57578871
quote:
Op maandag 24 maart 2008 14:28 schreef De_Ananas het volgende:
Je moet voetbal niet vergelijken met andere sporten. Kijk gewoon per punt of het nuttig is of niet om te veranderen.
Hij vergelijkt voetbal helemaal niet met andere sporten. Alleen de houding van de beleidmakers van verschillende sporten.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_57578883
quote:
Op maandag 24 maart 2008 14:31 schreef EnGCatjuh het volgende:

[..]

Hij vergelijkt voetbal helemaal niet met andere sporten. Alleen de houding van de beleidmakers van verschillende sporten.
''Je'' in het algemeen. Ging dus over zijn laatste alinea
pi_57578893
quote:
Op maandag 24 maart 2008 14:28 schreef De_Ananas het volgende:
Het gaat niet alleen om de vergelijking met andere sporten. De vraag waarom het gaat is of bij een sport waarbij zoveel geld op het spel staat niet gestreefd moet worden naar verbetering van de sport en een eerlijker verloop van wedstrijden.
pi_57578941
quote:
Op maandag 24 maart 2008 14:32 schreef Blawh het volgende:

[..]

Het gaat niet alleen om de vergelijking met andere sporten. De vraag waarom het gaat is of bij een sport waarbij zoveel geld op het spel staat niet gestreefd moet worden naar verbetering van de sport en een eerlijker verloop van wedstrijden.
Ik was te snel, sorry

Voor de één verbetering, voor de ander achteruitgang .
pi_57579018
Ik ga hier nog een keer wat uitgebreider op reageren.

Vind zelf een buitenspeldoelpunt bijvoorbeeld wel bij de 'charme' horen
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
  maandag 24 maart 2008 @ 14:41:55 #8
205868 DeSnelkiezer
Snelkeuze Toets!
pi_57579031
het is een goed streven om te proberen de sport eerlijker te krijgen.
echter als jij stelt dat de de doodsbedreigingen aan het adres van een arbiter misschien wel de schuld zijn van de heren van de FIFA/UEFA dan ga je echt te ver wat mij betreft.
Dat soort gestoorde personen zullen ook bij elecktronische arbitrage wel weer wat anders vinden om te gaan lopen zieken en rellen.
dat is net zoals mensen die zeggen bij suportersrellen 'afschaffen dat voetbal', dat helpt niet die lui duiken dan wel weer ergens anders op.
Kapitein van de keuze en meester van de mogelijkheid.
pi_57579538
quote:
Op maandag 24 maart 2008 14:41 schreef DeSnelkiezer het volgende:
het is een goed streven om te proberen de sport eerlijker te krijgen.
echter als jij stelt dat de de doodsbedreigingen aan het adres van een arbiter misschien wel de schuld zijn van de heren van de FIFA/UEFA dan ga je echt te ver wat mij betreft.
Dat soort gestoorde personen zullen ook bij elecktronische arbitrage wel weer wat anders vinden om te gaan lopen zieken en rellen.
dat is net zoals mensen die zeggen bij suportersrellen 'afschaffen dat voetbal', dat helpt niet die lui duiken dan wel weer ergens anders op.
Onrecht is vaak wel een oorzaak van de frustratie. Ik ben het met je eens dat je hulp nodig hebt als je de frustratie niet kunt beheersen, maar vaak is de frustratie te voorkomen door een simpele camera op de doellijn.
pi_57580455
Voor mij gaat her vooral om in hoeverre er ook nadelen zitten aan eventuele veranderingen. Camera's op de doellijn vind ik bijvoorbeeld een uitstekend idee. Het spel hoeft er nauwelijks voor stil te liggen en het is geen kwestie van interpretatie. Dat zou bijvoorbeeld wel het geval zijn als het ook voor overtredingen gebruikt wordt, dat zie ik dus liever niet.
Kunstgras is moeilijk oordelen voor ons denk ik. Je hoort regelmatig voetballers die er liever niet op spelen, maar het is de vraag of dat misschien met de behaalde resultaten te maken heeft in plaats van de kwaliteit van het veld. Ik heb er geen bezwaar tegen als kunstgras velden echt van goede kwaliteit zijn, maar daarvan ben ik nog niet overtuigd.
AFC Ajax - Manchester United FC - Tottenham Hotspur FC - Roberto Baggio
pi_57580696
quote:
Op maandag 24 maart 2008 15:53 schreef DemonCleaner het volgende:
Ik heb er geen bezwaar tegen als kunstgras velden echt van goede kwaliteit zijn, maar daarvan ben ik nog niet overtuigd.
Ik ben het met je standpunt over de camera's eens, maar de zoals laatst bij NEC (nu nieuwe mat), Excelsior, De Graafschap, Willem II en misschien nog wel meer clubs, wat vind je daarvan?

Dit moment kan bijvoorbeeld voor Excelsior fatale gevolgen hebben. Ook VVV, De Graafschap, Heracles en AZ komen hierdoor meer in de problemen. Vind je niet dat er of strakker opgetreden moet worden tegen dit soort velden?
pi_57581043
quote:
Op maandag 24 maart 2008 16:05 schreef Blawh het volgende:

[..]

Ik ben het met je standpunt over de camera's eens, maar de zoals laatst bij NEC (nu nieuwe mat), Excelsior, De Graafschap, Willem II en misschien nog wel meer clubs, wat vind je daarvan?

Dit moment kan bijvoorbeeld voor Excelsior fatale gevolgen hebben. Ook VVV, De Graafschap, Heracles en AZ komen hierdoor meer in de problemen. Vind je niet dat er of strakker opgetreden moet worden tegen dit soort velden?
Je hebt zeker een punt. Ik denk alleen dat het heel moeilijk is om hier wat tegen te doen. Kijk naar Ajax, de Arena is al bij grasmat ik weet niet hoeveel, maar het lijkt niet te helpen. Zo'n polletje als in het filmpje kan denk ik (ik heb niet bepaald groene vingers, maar ik kan het me zo indenken als iemand in de grond schiet of iets dergelijks) zelfs ontstaan tijdens een wedstrijd op gras waar op zich niet zo veel aan mankeerde. Als een club echt maanden lang een baggerveld heeft en daar niks aan doet mag dat best consequenties hebben, maar het lijkt me erg moeilijk door te voeren.
pi_57585447
quote:
Op maandag 24 maart 2008 14:26 schreef Blawh het volgende:
Andere sporten

Waarom worden bijna alle lange baan schaats- en ijshockeywedstrijdentegenwoordig niet meer op natuurijs met kraken en gaten erin maar op kunstijs?
Om niet afhankelijk te zijn van de grillen van de natuur. Iets waar Voetbal, door de winterstop, nauwelijks last van heeft.
quote:
Waarom spreekt iedereen van een schande wanneer er in de Tour de France onderuit gaat door een slecht wegdek?
"Iedereen" is wel erg generaliserend. Maar vooral omdat daarbij de veiligheid van de rijders in gevaar komt. Iets waar Voetbal geen last van heeft.
quote:
Waarom vinden mensen alle technische vernieuwingen in de Formule 1 die tot snellere tijden leiden?
Zoals Launch Control en Traction Control bedoel je? Die dingen die sinds 2 weken weer verboden zijn op Formule 1 autos? Of bedoel je de ontwikkelingen van de motoren die er voor gezorgd hebben dat ze van 2-liter V10 naar 1.6 liter V8 zijn gegaan?
quote:
Waarom vind Hockey tegenwoordig plaats op kunstgras?
Omdat het dat altijd al gedaan heeft. Sinds de eerste keer dat ik met hockey in aanraking ben gekomen, zo'n 25 jaar geleden.
quote:
Waarom worden gravelbanen bij tennis om de X aantal games weer egaal geveegd?
Mischien moet je je af vragen waarom er nogsteeds top-tier tennis toernooien op gravel, maar ook op gras gespeeld worden. En vraag je dan ook even af waarom de gras banen zoveel verschillen.

Je vergelijkingen gaan stuk voor stuk allemaal krom. Maar de vergelijking met tennis vindt ik in deze nog wel het belangrijkst. Door Voetbal op een gewone grasmat te laten spelen is er tenminste nog enige afwisseling. Natuurlijk kun je regels gaan maken voor de stuiter coëfficient van het voetbal veld. Maar waarom maak je dan niet meteen regels voor de afmetingen van het veld (en dan niet met een marge van een meter of 10, maar gewoon op de millimeter nauwkeurig!) En als je dan toch bezig bent: Maak meteen ook regels voor het elftal wat speelt. De keeper moet bijvoorbeeld 1.85 lang zijn en mag niet meer wegen dan 80 kilo. De rechtsbuiten moet linksbenig zijn en moet een oogafwijking van exact -1.5 hebben. Hij mag geen gekleurde lenzen dragen.

Alles moet maar geregeld worden. Alles moet hetzelfde zijn en alles moet perfect voldoen aan de regeltjes. Tenslotte kunnen we anders veel te makkelijk iemand anders de schuld geven.

Het wordt eens tijd dat mensen gewoon weer eens gaan genieten van een spelletje.....
pi_57585518
Het is goed om dingen uit te proberen en er ook weer op terug te komen als het niet loopt. Zo worden de play offs in Nederland waarschijnlijk binnenkort alweer afgeschaft.

In Leeuwarden zijn ze bijvoorbeeld alweer helemaal klaar met kunstgras en wil de ploeg weer een 'echt' veld.
pi_57586106
quote:
Op maandag 24 maart 2008 20:03 schreef Croga het volgende:

[..]

Om niet afhankelijk te zijn van de grillen van de natuur. Iets waar Voetbal, door de winterstop, nauwelijks last van heeft.
[..]
Er zijn meer dan genoeg plaatsen in de wereld waar van oktober tot en met maart op natuurijs geschaatst kan worden. Maar dit voorbeeld was misschien slecht en ongelukkig, maar het is een feit dat er bij het schaatsen veel vernieuwender wordt gedacht. Klapschaats, optimale luchtstroming in hallen creëren om de weerstand te verminderen, verbeterde dweilmachines.
Om het over het voetbal te hebben, je zegt dat de velden weinig last hebben van de natuur door de natuur? Waarom liggen er veel velden vanaf ongeveer december er gigantisch slecht bij? Volgens mij is dat toch meer dan een halve competitie.
quote:
"Iedereen" is wel erg generaliserend. Maar vooral omdat daarbij de veiligheid van de rijders in gevaar komt. Iets waar Voetbal geen last van heeft.
[..]
De veiligheid van voetballers komt niet in gevaar als er op een spekglad veld gevoetbald wordt? De kans op blessures is niet veel groter op een veld dat erbij ligt als een knollentuin?
quote:
Zoals Launch Control en Traction Control bedoel je? Die dingen die sinds 2 weken weer verboden zijn op Formule 1 autos? Of bedoel je de ontwikkelingen van de motoren die er voor gezorgd hebben dat ze van 2-liter V10 naar 1.6 liter V8 zijn gegaan?
[..]
Bij formule 1 vinden er constant technische veranderingen plaats, of wil je zeggen dat de tijden 15 jaar geleden sneller waren dan tegenwoordig? Als er 1 sport vooruitstrevend is dan is het de Formule 1 wel, daar vinden voortdurend technische veranderingen aan de wagens plaats, dat jij dan aankomt met 2 veranderingen die nu verboden zijn is wel heel makkelijk.
quote:
Omdat het dat altijd al gedaan heeft. Sinds de eerste keer dat ik met hockey in aanraking ben gekomen, zo'n 25 jaar geleden.
[..]
Toen er nog geen kunstgras bestond werd hockey echt op normaal gras gespeeld, maar waarom spelen ze tegenwoordig op kunstgras en niet op kortgemaaid echt gras? Misschien omdat dat het spel ten goede komt omdat de bal niet alle kanten kan opstuiteren?
quote:
Mischien moet je je af vragen waarom er nogsteeds top-tier tennis toernooien op gravel, maar ook op gras gespeeld worden. En vraag je dan ook even af waarom de gras banen zoveel verschillen.
Je zegt dat het voetbal door de winterstop amper last heeft van slechte velden en vervolgens gebruik je het grastennis als argument? Het 'grasseizoen' met tennis duurt maar 3 of 4 weken per jaar. Bovendien worden er op die velden iedere dag een aantal wedstrijden gespeeld en weten ze het wel goed te prepareren, iets waarbij ze bij het voetbal lang niet overal in slagen ondanks dat er maar 1x per 14 dagen op gespeeld wordt.

Maar al die vergelijkingen waren niet de kern van het verhaal.
quote:
Door Voetbal op een gewone grasmat te laten spelen is er tenminste nog enige afwisseling. Natuurlijk kun je regels gaan maken voor de stuiter coëfficient van het voetbal veld. Maar waarom maak je dan niet meteen regels voor de afmetingen van het veld (en dan niet met een marge van een meter of 10, maar gewoon op de millimeter nauwkeurig!) En als je dan toch bezig bent: Maak meteen ook regels voor het elftal wat speelt. De keeper moet bijvoorbeeld 1.85 lang zijn en mag niet meer wegen dan 80 kilo. De rechtsbuiten moet linksbenig zijn en moet een oogafwijking van exact -1.5 hebben. Hij mag geen gekleurde lenzen dragen.

Alles moet maar geregeld worden. Alles moet hetzelfde zijn en alles moet perfect voldoen aan de regeltjes. Tenslotte kunnen we anders veel te makkelijk iemand anders de schuld geven.

Het wordt eens tijd dat mensen gewoon weer eens gaan genieten van een spelletje.....
Dat is meer waar ik de discussie graag over zou voeren.
  maandag 24 maart 2008 @ 20:50:17 #16
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57586506
Goed topic.
Ik zal nog even m'n vorige reactie posten:
quote:
Op maandag 24 maart 2008 12:52 schreef pfaf het volgende:
Tsja, de conservatieve voetbalwereld noemt dat 'charme'. Daarmee is iedere discussie ook meteen in de kiem gemoord. Of het nu over videobeelden gaat of slechte velden, conservatievelingen als Blatter en Van Hanegem willen maandagochtend tijdens de koffie op het werk wat te klagen hebben. Dat er nu niemand over die geniale actie van ... heeft, maar over de scheidsrechterlijke dwalingen hebben ze niet door. Het duurt nog wel een generatie of wat voordat voetbal een volwassen sport wordt....
Ik erger me erg aan de arrogantie in het voetbal. Ik denk namelijk dat dat de ( of één van de grootste) oorzaak is van het gebrek aan vooruitgang. Omdat het de grootste sport is denkt metn het wiel uitgevonden te hebben. Ondertussen gaan écht oude sporten als Cricket wel met de tijd mee door geluidsensoren bij de wickets te plaatsen. Misschien is het wel de wet van de remmende voorsprong en komt voetbal zichzelf wel weer eens tegen. Ik hoop het in ieder geval om zo de sport weer eerlijk te maken, in plaats van enkel charmant. Voetbal an sich kan namelijk ook leuk en charmant zijn - en vooral erg mooi-. Maar dat willen de conservatievelingen nogal eens vergeten, omdat een scheidsrechterlijke blunder, of een polletje zo leuk kunnen zijn.
Gelukkig was voetbal 60 jaar terug niet zo, want niemand wil tegenwoordig met een bal van 3 kilo met levensgevaarlijke veters erin spelen, terwijl een perfecte voorzet die naast gekopt wordt omdat de bal niet rond is toch ook charmant is en een goed gesprek bij de koffiemachine op de maandagochtend oplevert?
pi_57586565
Kijk, of het spel nou gespeeld wordt op echt gras of kunstgras maakt mij weinig uit.

Ik zou graag zien dat we in het voetbal lekker conservatief bezig gaan wat betreft de transferpolitiek. Dus laat die 6+5 regel maar heel snel komen, en nog lievere een 8+3 regel.
De FIFA en de UEFA laten grote tournooien spelen in k*tlanden om het voetbal een boost te geven (Zuid-Afrika, Oostenrijk, Polen). Het voetbal krijgt vanzelf wel een boost als het gros van de Polen gewoon in Polen speelt en Wisla Kraków in staat is om zowaar de poulefase van de CL te halen.

En: het heet Champions League. Daar doen dus alleen kampioenen mee. Bekerwinnaars dienen hun CupWinnersCup terug te krijgen (raar hè, dat een ploeg als PSV de beker gewoon laat lopen, raar hè, dat in Italië bijna niemand ene reet geeft om de Copa).

Maar ja, men is vrij om te werken waar hij wil, volgens de Europese wetgeving.
pi_57586692
quote:
Op maandag 24 maart 2008 20:50 schreef pfaf het volgende:
Goed topic.
Ik zal nog even m'n vorige reactie posten:
[..]

Ik erger me erg aan de arrogantie in het voetbal. Ik denk namelijk dat dat de ( of één van de grootste) oorzaak is van het gebrek aan vooruitgang. Omdat het de grootste sport is denkt metn het wiel uitgevonden te hebben. Ondertussen gaan écht oude sporten als Cricket wel met de tijd mee door geluidsensoren bij de wickets te plaatsen. Misschien is het wel de wet van de remmende voorsprong en komt voetbal zichzelf wel weer eens tegen. Ik hoop het in ieder geval om zo de sport weer eerlijk te maken, in plaats van enkel charmant. Voetbal an sich kan namelijk ook leuk en charmant zijn - en vooral erg mooi-. Maar dat willen de conservatievelingen nogal eens vergeten, omdat een scheidsrechterlijke blunder, of een polletje zo leuk kunnen zijn.
Gelukkig was voetbal 60 jaar terug niet zo, want niemand wil tegenwoordig met een bal van 3 kilo met levensgevaarlijke veters erin spelen, terwijl een perfecte voorzet die naast gekopt wordt omdat de bal niet rond is toch ook charmant is en een goed gesprek bij de koffiemachine op de maandagochtend oplevert?
Zit wel wat in, maar ik kan me ook wel voorstellen dat mensen huiverig zijn om wat te veranderen als dat het karakter van de sport aantast. Maar er zijn absoluut verbeteringen door te voeren, het is jammer dat sommigen bij voorbaat tegen veranderingen zijn puur omdat er dan wat veranderd. Het moet ook weer niet naar de andere kant doorslaan natuurlijk, verschillende experimenten tegelijk maakt het er voor de kijker ook niet duidelijker op. Een doellijncamera of sensor in de bal is wat mij betreft nu even de prioriteit, onbegrijpelijk dat ze daar nu weer op terugkomen.
  maandag 24 maart 2008 @ 21:05:08 #19
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57586833
quote:
Op maandag 24 maart 2008 20:57 schreef DemonCleaner het volgende:

[..]

Zit wel wat in, maar ik kan me ook wel voorstellen dat mensen huiverig zijn om wat te veranderen als dat het karakter van de sport aantast. Maar er zijn absoluut verbeteringen door te voeren, het is jammer dat sommigen bij voorbaat tegen veranderingen zijn puur omdat er dan wat veranderd. Het moet ook weer niet naar de andere kant doorslaan natuurlijk, verschillende experimenten tegelijk maakt het er voor de kijker ook niet duidelijker op. Een doellijncamera of sensor in de bal is wat mij betreft nu even de prioriteit, onbegrijpelijk dat ze daar nu weer op terugkomen.
Precies, de angst van het veranderen, ómdát het een verandering is, is zo fout. Natuurlijk hoeft niet iedere verandering doorgevoerd te worden, maar ik kan zo 10 dingen noemen aan voetbal die ronduit belachelijk zijn. Van gebrek aan videobeelden tot het kaarten- en schorsingensysteem.
Hoewel ik wel moet opmerken dat er op dat vlak ook nog weer twee verschillende mechanismen zijn te ontdekken. Ik heb namelijk nog nooit iemand gehoord die tegen camera's op de lijnen was, behalve de top van de UEFA en FIFA. Terwijl de angst voor kunstgras vooral bij voetballers ( ook nog eens voornamelijk verliezende) ligt.
  maandag 24 maart 2008 @ 21:08:34 #20
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57586906
quote:
Op maandag 24 maart 2008 20:52 schreef Vogelverschrikker het volgende:
Ik zou graag zien dat we in het voetbal lekker conservatief bezig gaan wat betreft de transferpolitiek. Dus laat die 6+5 regel maar heel snel komen, en nog lievere een 8+3 regel.
De FIFA en de UEFA laten grote tournooien spelen in k*tlanden om het voetbal een boost te geven (Zuid-Afrika, Oostenrijk, Polen). Het voetbal krijgt vanzelf wel een boost als het gros van de Polen gewoon in Polen speelt en Wisla Kraków in staat is om zowaar de poulefase van de CL te halen.
Ik zie dat niet eens als een conservatieve regeling. Dat het alles behalve liberaal is, wil niet zeggen dat het meteen conservatief is. Een regeling ter bescherming van de kleinere nationale competities juich ik van harte toe. Bij andere sporten zijn zulke regels helemaal niet vreemd. Nu wil ikhelemaal niet dat voetbal wordt als de Amerikaanse of Australische sporten, waar commercie en gelijke kansen boven alles staat, maar een béétje moderner mag best.
pi_57587776
quote:
Op maandag 24 maart 2008 20:32 schreef Blawh het volgende:
Bij formule 1 vinden er constant technische veranderingen plaats, of wil je zeggen dat de tijden 15 jaar geleden sneller waren dan tegenwoordig? Als er 1 sport vooruitstrevend is dan is het de Formule 1 wel, daar vinden voortdurend technische veranderingen aan de wagens plaats, dat jij dan aankomt met 2 veranderingen die nu verboden zijn is wel heel makkelijk.
Hier sla je de plank een beetje mis. Ja er vinden steeds vernieuwingen plaats maar aan de andere kant worden er ook ook genoeg zaken door de FIA verboden om te voorkomen dat de wagen echt vliegende rakketten worden. Denk aan de diffuser en aan bodemplaat met variabele grondspeling.
quote:
Toen er nog geen kunstgras bestond werd hockey echt op normaal gras gespeeld, maar waarom spelen ze tegenwoordig op kunstgras en niet op kortgemaaid echt gras? Misschien omdat dat het spel ten goede komt omdat de bal niet alle kanten kan opstuiteren?
Bij hockey is de bal kleiner en is het dus wel belangrijker dat het gras echt 100% egaal is maar goed er zijn inderdaad velden die te slecht zijn om op te voetballen.
quote:
Het 'grasseizoen' met tennis duurt maar 3 of 4 weken per jaar. Bovendien worden er op die velden iedere dag een aantal wedstrijden gespeeld en weten ze het wel goed te prepareren, iets waarbij ze bij het voetbal lang niet overal in slagen ondanks dat er maar 1x per 14 dagen op gespeeld wordt.
Heb je ooit de baseline bij Wimbledon gezien tijdens de finale?
quote:
Dat is meer waar ik de discussie graag over zou voeren.
Wat mij betreft:

Elke coach mag een wissel inruilen voor een TV-kijk moment van de scheidsrechter. Scheidsrechter, kijkt, beoordeeld en telt (net als bij een wissel) een halve minuut blessuretijd extra. Dan kun je nog verder gaan door te zeggen dat als de coach in gelijk wordt gesteld dat de wissel blijft behouden maar dat is wat lastig omdat je niet voor elk wissewasje een ingreep wil. Ik zie dan ook liever het toevoegen van 1 wissel zodat de coach 4 wissels heeft.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_57588419
tvp
pi_57592976
quote:
Op maandag 24 maart 2008 20:07 schreef SCH het volgende:
In Leeuwarden zijn ze bijvoorbeeld alweer helemaal klaar met kunstgras en wil de ploeg weer een 'echt' veld.
Maar dat veld scheen ook echt van belabberde kwaliteit te zijn en niet de hoogste beoordeling van de UEFA/FIFA te hebben. Dan kan je er beter mee stoppen voordat je alleen nog maar negatieve publiciteit krijgt.
Kunstgras moet gewoon goed en ver genoeg ontwikkeld zijn voordat erop gespeeld mag worden, daar is denk ik iedereen het wel over eens.
pi_57599085
quote:
Mario van der Ende: Graafschap verdiende penalty.

Gisteren hadden we op deze site al een item over de vermeende penalty waar De Graafschap volgens ons in de 93e minuut recht op had. Van vele kanten kregen we gelijk: ook Mario van der Ende (oud scheidsrechter) geeft in zijn colomn vandaag toe dat Wegereef fout zat.

Op elfvoetbal.nl zegt Mario van der Ende in zijn colomn over de scheidrsrechters die fout zaten:

Tenslotte dit: de in februari beloofde headsets, die de communicatie tussen álle scheidsrechters en hun assistent scheidsrechters moeten gaan verbeteren, blijken nog niet te zijn gearriveerd. Daarom verbaasde ik mij over het feit dat tijdens AZ-De Graafschap in de laatste minuut een communicatiestoornis tussen scheidsrechter Jan Wegereef en assistent Wijnand Rutgers -- beiden wél uitgerust met deze apparatuur -- kon plaatsvinden. Temeer daar dit de uitslag had kunnen beïnvloeden. AZ-verdediger Hector Moreno trok in de slotfase immers De Graafschap-spits Donny de Groot binnen het strafschopgebied naar de grond, waarop de assistent (die de overtreding vanaf zijn positie waar had genomen) zijn vlag met overtuiging de lucht in stak.

Wegereef zélf stond op een meter of 25 van de situatie verwijderd, maar besloot tóch het vlagsignaal van de ijverige assistent te negeren. Ik ben benieuwd wat er op dat moment via de headset werd besproken. Of had Wegereef -- en dat zou nooit mogen (!!!) -- op dat moment al besloten, dat deze wedstrijd gewoon geen winnaar verdiende?

bron: www.elfvoetbal.nl

Even een post van iemand uit het Graafschap topic gepakt. Er is dus toch een begin, headsets bij meer/ alle wedstrijden.

Nu de rest nog....

Het spul wordt te laat aangeleverd. Een wachttijd van ruim een maand op een paar headsets, komop zeg. Dan zet de KNVB er ook niet genoeg druk achter, anders hadden ze die dingen al lang ergens weg kunnen halen.
pi_57810794
quote:
KNVB geeft scheidsrechters headset

De scheidsrechters die de wedstrijden uit de Eredivisie fluiten, hebben met ingang van komend weekeinde de beschikking over een headset. Alle A-scheidsrechters hebben er één gekregen, zo meldt de KNVB vandaag.

Met de headset heeft de scheidsrechter de mogelijkheid om tijdens de wedstrijd op afstand te communiceren met zijn assistenten. In enkele buitenlandse competities wordt het systeem al langer gebruikt.

Voor een aantal scheidsrechters is het nieuws weinig vernieuwend. Jan Wegereef, Eric Braamhaar (foto) en Pieter Vink maken al anderhalf jaar gebruik van de headset. Naar aanleiding van hun positieve commentaar heeft de KNVB besloten om alle scheidsrechters een headset te geven.

www.voetbalprimeur.nl
Eerste stap komt eraan. Volgende svp!

Wel een beetje jammer dat het een half jaar later dan beloofd komt.
pi_57818529
Ach, Kessler bewaakt de krenten gewoon met zijn leven.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
pi_57823320
quote:
Op maandag 24 maart 2008 20:32 schreef Blawh het volgende:

De veiligheid van voetballers komt niet in gevaar als er op een spekglad veld gevoetbald wordt? De kans op blessures is niet veel groter op een veld dat erbij ligt als een knollentuin?
Vrijdag 18 februari 2005, Heracles - FC Dordrecht 4-1. Op wat voor veld kwam de veiligheid van de spelers nu echt in gevaar? Toen had je dus beter op een modderveld met lange noppen kunnen spelen. Kutwedstrijd.

Er wordt gesteld dat mensen bang zijn voor veranderingen. Dat klopt. Maar veranderingen, zijn niet per definitie beter. Het naddel is dat ze (bijna) nooit teruggedraait worden, als blijkt dat het toch geen verbetering is. Wat dat betreft hulde voor Cambuur, dat ze het lef hebben om het openlijk te doen.
pi_57831955
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 09:57 schreef DRD het volgende:

[..]

Vrijdag 18 februari 2005, Heracles - FC Dordrecht 4-1. Op wat voor veld kwam de veiligheid van de spelers nu echt in gevaar? Toen had je dus beter op een modderveld met lange noppen kunnen spelen. Kutwedstrijd.
Klopt, daar heb je gelijk in. Ik ben ook alleen voor vernieuwing als die ver genoeg zijn ontwikkeld, je kunt je inderdaad afvragen of onze 1e kunstgrasmat ver genoeg ontwikkeld was. Gelukkig is het kunstgras nu verder ontwikkeld, in de eredivisie hebben we ook op kunstgras op een besneeuwd veld gevoetbald. Dat leverde toen helemaal geen problemen op.
pi_57849429
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 16:46 schreef Blawh het volgende:

[..]

Klopt, daar heb je gelijk in. Ik ben ook alleen voor vernieuwing als die ver genoeg zijn ontwikkeld, je kunt je inderdaad afvragen of onze 1e kunstgrasmat ver genoeg ontwikkeld was. Gelukkig is het kunstgras nu verder ontwikkeld, in de eredivisie hebben we ook op kunstgras op een besneeuwd veld gevoetbald. Dat leverde toen helemaal geen problemen op.
Als ik het even verkeerd mag uitleggen: op dat moment in 2005 was kunstgras nog niet ver genoeg ontwikkeld en was de voetballerij dus zelfs te progressief in plaats van te conservatief.

Ik denk niet dat de voetballerij in z'n totaal té conservatief is. Veranderingen die echt noodzakelijk zijn, komen er wel.
pi_58886790
Hans van Breukelen zei net over de 3-0: 'stel je voor dat zo'n moment zich voordoet in (halve) finale van het EK'

1 fatsoenlijke camera en zoveel problemen zijn opgelost, schandalig dat het nog altijd niet is ingevoerd.
pi_58886962
Of je vervangt gewoon de grensrechter, die dit beter had moeten zien. Kijk ook maar weer naar de CL finale. Manchester United krijgt een paar keer een doeltrap, terwijl dit een corner voor Chelsea had moeten zijn. Als wij het thuis zien, moet een grensrechter het ook kunnen zien.
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
pi_58887114
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 22:34 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Of je vervangt gewoon de grensrechter, die dit beter had moeten zien. Kijk ook maar weer naar de CL finale. Manchester United krijgt een paar keer een doeltrap, terwijl dit een corner voor Chelsea had moeten zijn. Als wij het thuis zien, moet een grensrechter het ook kunnen zien.
Waar mensen werken worden fouten gemaakt. De perfecte scheids- en grensrechter zul je nooit vinden, als ze ondersteund worden door een camera bij dit soort gevallen dan zijn we al een heel eind denk ik. Als je nu bij ieder twijfelgeval voor buitenspel of een corner/ ingooi gebruik moet maken van een camera dan haalt dat alle snelheid uit de wedstrijd, daar ben ik niet zo'n voorstander van.
pi_58887341
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 22:34 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Die grensrechter is niet zo snel als Babel, natuurlijk. Dus hij kon nooit op tijd bij de achterlijn zijn.

Maar verder moet er voor zulke momenten gewoon camerabewaking zijn. Dat is gewoon professionaliteit.
pi_58915145
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 22:45 schreef EnGCatjuh het volgende:
Maar verder moet er voor zulke momenten gewoon camerabewaking zijn. Dat is gewoon professionaliteit.
Precies! Gewoon net als bij American Football alles via cameras doen! Ieder spelmoment doodleggen, op de camera kijken wat er gebeurt is, overleggen met de grensrechters en beslissen.

Zodat een wedstrijd van anderhalf uur schone speeltijd tenminste gewoon een uur of 4 duurt.... Want dat is het gevolg.... Scheelt behoorlijk in de reclame inkomsten kan ik je zeggen dus de clubs krijgen we wel mee en de televisie ook!

Moeten we alleen nog even het WK/EK om de 8 jaar spelen want ieder toernooi duurt dan ongeveer een jaar.... Of we moeten het aantal deelnemende teams delen door 4...

En zeg nou niet "Dat gebeurt toch niet. Het wordt alleen gebruikt bij twijfel". Twijfel wordt veroorzaakt door het beschikbaar hebben van middelen die 100% zekerheid garanderen. Twijfel zal dus voortaan altijd aan de orde zijn dus worden die videobeelden wél bij ieder akkefietje ingezet. Daarnaast krijg je plots 10 keer zoveel akkefietjes want "ik heb het niet gezien maar er is vast iets gebeurt, laten we eens op de videobeelden kijken".
  maandag 26 mei 2008 @ 12:06:38 #35
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_58929966
Zo veel hoeft er niet te veranderen, de snelheid moet blijven. Maar een camera op de doellijn en de mogelijkheid discutabele strafschoppen te kunnen beoordelen op schwalbe ja/nee en binnen/buiten zijn toch de 2 voornaamste zaken, want dit zijn de 2 belangrijkste oorzaken van groot onrecht die een wedstrijd zeer sterk beinvloeden.

Een cornertje meer of minder is in dat opzicht maar een gering detail.
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  dinsdag 27 mei 2008 @ 08:33:42 #37
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_58934009
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 22:30 schreef Blawh het volgende:
Hans van Breukelen zei net over de 3-0: 'stel je voor dat zo'n moment zich voordoet in (halve) finale van het EK'

1 fatsoenlijke camera en zoveel problemen zijn opgelost, schandalig dat het nog altijd niet is ingevoerd.
So? Nog even en we zetten een camera neer, waardoor zon treffer niet wordt gegeven. Maar vijf minuten later wordt er onterecht afgefloten voor buitenspel, waardoor een treffer wordt ontnomen. Wat dan? Ook maar weer de video terugspoelen? En bij overtredingen, handsballen etc? Overal maar weer die camerabeelden?
I'm Tony Montana! You fuck with me, you fuckin' with da best!
A.F.C. Ajax - Tottenham Hotspur F.C. - S.S. Lazio S.p.A. - Club Atlético de Madrid S.A.D. - R.S.C. Anderlecht
pi_58934123
Technisch is het perfect mogelijk om in real time met behulp van elektronica te bepalen of iets buitenspel is of dat de bal over de lijn is geweest. Dat dat niet wordt toegestaan is imo idd een gemis. Vermeende penalties zijn een heel andere zaak. Daar zit altijd een stukje subjectiviteit aan vast.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  dinsdag 27 mei 2008 @ 08:47:32 #39
121310 venomsnake
El Saltador
pi_58934160
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 08:33 schreef M0NTANA het volgende:

[..]

So? Nog even en we zetten een camera neer, waardoor zon treffer niet wordt gegeven. Maar vijf minuten later wordt er onterecht afgefloten voor buitenspel, waardoor een treffer wordt ontnomen. Wat dan? Ook maar weer de video terugspoelen? En bij overtredingen, handsballen etc? Overal maar weer die camerabeelden?
Je zou daar wel iets op kunnen verzinnen. Dus alleen beeld gebruiken tijdens een wedstrijd voor buitenspelgevallen bij een doelpunt, wel of niet hands gevallen in strafschopgebied, schwalbe ja/nee en bal wel/niet over de lijn gevallen.

Verder bijvoorbeeld de regel dat een coach maar 3x in een wedstrijd om camerabeelden mag vragen.
MAAR, als de camerabeelden uitwijzen dat de coach die om de beelden vroeg ernaast zit dan volgt een sanctie. Gewoon een doelpunt voor de tegenpartij.
Dan moet de partij de om camerabeelden gaat vragen wel heel zeker zijn van zijn zaak, en dan krijg je dus niet dat er steeds maar weer om beelden gevraagd gaat worden, tevens kun je dan geen tijd gaan rekken op die manier of er op een andere manier misbruik van maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door venomsnake op 27-05-2008 08:52:44 ]
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  dinsdag 27 mei 2008 @ 09:04:00 #40
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_58934393
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 08:47 schreef venomsnake het volgende:

[..]

Verder bijvoorbeeld de regel dat een coach maar 3x in een wedstrijd om camerabeelden mag vragen.
MAAR, als de camerabeelden uitwijzen dat de coach die om de beelden vroeg ernaast zit dan volgt een sanctie. Gewoon een doelpunt voor de tegenpartij.
Dan moet de partij de om camerabeelden gaat vragen wel heel zeker zijn van zijn zaak, en dan krijg je dus niet dat er steeds maar weer om beelden gevraagd gaat worden, tevens kun je dan geen tijd gaan rekken op die manier of er op een andere manier misbruik van maken.
Die sanctie zit er al in dat een coach maar 3 keer (bijv.) onjuist mag aanvragen. Als er na de foute appeals een echte onjuiste beslissing komt van de arbitrage, kan deze niet meer aangevochten worden..
  dinsdag 27 mei 2008 @ 09:06:56 #41
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_58934436
Maar het aanvragen van camerabeelden, kan ook aangegrepen worden om het spel te vertragen en zo je opponent uit de wedstrijd te halen. Juist omdat voetbal zo'n miljarden-business is, krijg je dat soort dingen.
I'm Tony Montana! You fuck with me, you fuckin' with da best!
A.F.C. Ajax - Tottenham Hotspur F.C. - S.S. Lazio S.p.A. - Club Atlético de Madrid S.A.D. - R.S.C. Anderlecht
  dinsdag 27 mei 2008 @ 09:08:48 #42
121310 venomsnake
El Saltador
pi_58934471
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 09:04 schreef pfaf het volgende:

[..]

Die sanctie zit er al in dat een coach maar 3 keer (bijv.) onjuist mag aanvragen.
Dat alleen is niet zwaar genoeg.. Anders gaan coaches die regel gebruiken voor andere doeleinden.
Bijvoorbeeld om een ploeg even uit het ritme te halen door een camara aanvraag te doen, het spel ligt dan een tijdje stil, spelers kunnen even wat gaan drinken etc etc.. Lijkt me niet de bedoeling.
Er moet juist een goede sanctie op staan als de coach die camerabeelden aan gaat vragen het fout heeft. Dan gaan ze het alleen aanvragen als ze er zelf 100% van overtuigd zijn dat ze gelijk hebben.

Dus, als ze het fout hebben een doelpunt voor de tegenpartij, of een pingel voor de tegenpartij oid.
Of gewoon met 10 man verder. Haal er maar een speler af.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  dinsdag 27 mei 2008 @ 09:10:45 #43
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_58934508
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 09:06 schreef M0NTANA het volgende:
Maar het aanvragen van camerabeelden, kan ook aangegrepen worden om het spel te vertragen en zo je opponent uit de wedstrijd te halen. Juist omdat voetbal zo'n miljarden-business is, krijg je dat soort dingen.
a) Dat hoeft allemaal helemaal niet lang te dure, Hawkeye sluit binnen 5 seconden uit of een goal zit en/of iets buitenspel is.
b) Nu kan dat vertragen ook: na een discutabele beslissing van de arbitrage staan de spelers een halve minuut om de scheidsrechter of grensrechter te springen, schreeuwen en huilen. Als meteen duidelijk is of het een goal is of niet, kan er meteen doorgespeeld worden.

Ergo: het versnelt het spel alleen maar.
pi_63589520
quote:
UEFA experiment with adding extra goalline officials
Six man refereeing team trialled in Cyprus

There has been much furor on recent weeks over the standard of refereeing in the Premier League, and UEFA appear to have made some proactive steps towards improving standards. During an U-19 match between Cyprus and the Czech Republic this week, extra match officials were employed to assist with penalty area decisions:

The two extra assistants are charged with identifying foul play in the penalty area and patrol a limited space near the goal, on or just either side of the dead-ball line. They do not have flags but alert the referee via headsets. (The sixth official is the current reserve referee, who continues in his traditional role of being shouted at by managers on the touchline.)

The new arrangement comes straight from the brain of Michael Platini, who mooted the idea ten years ago. The French have offered to trial the system in their league cup, suggesting world footballing organisations are willing to takeit seriously.

The idea is to provide a “human camera” for incidents that referees miss in the penalty area, but wouldn’t it make more sense to introduce an actual camera? A video referee would be much more relaible, and much more difficult to contest.

Do these plans sound like a good idea? Consider our three point plan to improve refereeing standards, then let us know
En al eerder:
quote:
In een Onder-19 jeugdtoernooi in Slovenië is deze week geëxperimenteerd met twee extra scheidsrechters die achter beide doelen stonden opgesteld. Volgens Platini was het experiment (uiteraard) geslaagd. De (jeugd)spelers waren duidelijk meer op hun qui-vive en keken wel uit voor schwalbes in het strafschopgebied. Ook hielden de spelers elkaar bij hoekschoppen veel minder vaak vast.

Ik hoop voor de vijfde en zesde officials dat de weersomstandigheden hen gunstig gezind waren. Afgelopen woensdag, bij de interland Australië-Qatar (4-0), zouden ze door de enorme regenval van het veld zijn gespoeld. Of hadden ze na thuiskomst drie weken lang met een longontsteking op bed gelegen. Wat een onzin, een vijfde en zesde official inzetten terwijl overal ter wereld een scheidsrechterstekort is. Zorg er -- door een betere op- en begeleiding -- gewoon voor, dat het niveau van de huidige generatie arbiters omhoog schiet. Dan zijn die kunstgrepen niet nodig.

Daarnaast vraag ik mij echt af wie nou als een Jan met de korte achternaam zo'n functie wil uitoefenen. Als een soort inspecteur Clousseau naast een doelpaal staan opgesteld, dan moet iemand er wel erg graag bij willen horen. Blootgesteld worden aan alle weersomstandigheden, wachtend op een cruciale beslissing. De vraag is vervolgens wat een scheidsrechter doet als-ie door een doel-official foutief wordt geadviseerd? Gisteren werden bijvoorbeeld overduidelijke overtredingen als die van Vitesse’s Sansoni (geen strafschop voor NEC) en de elleboog van Willem II-er Demouge (slechts geel) van korte afstand waargenomen, maar toch verkeerd bestraft.

Ook zullen 'de heren' wel worden stijf gescholden door achter het doel opgestelde fotografen, die door hun aanwezigheid juist het moment suprème net kunnen missen.

En wat te denken van die scheidsrechtervriendelijke harde supporterskernen die in veel stadions achter de doelen te vinden zijn. Ik ben dan ook erg benieuwd wat deze 'nieuwe' officials, buiten de vele verwensingen nog meer, naar hun hoofd krijgen geslingerd? Probeer ook maar eens aan vrienden of partner uit te leggen, dat je de volgende dag als vijfde of zesde official mag opdraven. Dan word je in je eigen omgeving toch echt nooit meer serieus genomen.

Uit een Column van Mario van der Ende. Neem hem vaak niet serieus, maar op dit punt heeft hij gelijk in mijn ogen.
Of gewoon met camera's gaan werken? Lijkt me toch veel duidelijker en nog betrouwbaarder.

[ Bericht 20% gewijzigd door Blawh op 28-11-2008 11:08:16 ]
  vrijdag 28 november 2008 @ 11:04:12 #45
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_63589594
Typisch gekonkel in de eigen regels.

De FIFA wil dus tóch dat het meest essentiele onderdeel van voetbal, een doelpunt,goed geregistreerd wordt. Ieder weldenkend mens zou denken dat er dan een camera komt op de doellijn. Maar omdat het standpunt van de FIFA is dat er geen camera's worden gebruikt, staan er 2 mannetjes (duur, subjectief) 90 minuten naar een doellijn te staren.
  vrijdag 28 november 2008 @ 11:06:09 #46
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63589642
Wat een lacher zeg. Doet me denken aan de proeven met de gekozen burgemeester: We willen eigenlijk niets veranderen, maar door wat achterlijke proefballontjes op te laten, houden we ook de critici tevreden.
pi_63597435
Doe dan in godsnaam gewoon een camera :´). Die kerel staat er dan echt voor jan joker bij hoor.
pi_63598090
Edit: Dubbel.

[ Bericht 97% gewijzigd door Blawh op 28-11-2008 16:39:25 ]
pi_63598098
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 15:59 schreef BliksemSchigt het volgende:
Doe dan in godsnaam gewoon een camera :´). Die kerel staat er dan echt voor jan joker bij hoor.
En om het helemaal lachwekkend te maken, ze zitten er bij de KNVB dan aan te denken om scheidsrechters die te oud zijn om hoofdscheidsrechter te zijn die functie te geven, zoals Luinge. Alsof die zich daarvoor beschikbaar gaan stellen.

Tenminste, daar hadden ze het op RTV Oost over.
pi_63598295
D'r gaat ook wel eens een bal hard naast.

Dat ze gewaarschuwd zijn.
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')