Bronquote:Actie voor behoud koopzondagen
DEN HAAG - Consumenten moeten ook op zondag kunnen consumeren, vinden winkeliers verenigd in de Raad Nederlandse Detailhandel en MKB-Nederland samen met de VVD, de Consumentenbond en de gemeenten.
Zij houden daarom een actie voor het behoud van de koopzondag. Dat heeft de VVD maandag bekendgemaakt. "Ik vind dat iedereen de vrijheid moet hebben zelf te bepalen wanneer hij boodschappen doet", zegt VVD-leider Mark Rutte.
Maatregel
Het kabinet wil het aantal koopzondagen aan banden leggen. Gemeenten zullen straks minder gebruik kunnen maken van een "toerismebepaling", waardoor ze meer dan twaalf koopzondagen per jaar kunnen houden. Het is de bedoeling dat de maatregel in 2009 ingaat.
Van de 443 gemeenten maken er 157 gebruik van de bepaling. Het kabinet heeft de indruk dat zij onbedoeld en oneigenlijk gebruik van de regeling maken en dat de gemeenten te gemakkelijk zeggen dat het om toeristisch gebied gaat.
Aanscherping
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) hekelt de aangekondigde aanscherping en vindt dat dorpen en steden zelf moeten kunnen bepalen hoeveel koopzondagen er zijn.
Volgens de Raad Nederlandse Detailhandel behalen winkeliers op een koopzondag 20 procent van hun weekomzet. In het gehele weekeinde wordt doorgaans 40 tot 50 procent van de weekomzet gehaald.
Inderdaad, wat een dom citaat van Rutte: "Ik vind dat iedereen de vrijheid moet hebben zelf te bepalen wanneer hij boodschappen doet".quote:Op maandag 24 maart 2008 11:17 schreef Boze_Appel het volgende:
Rutte zegt het ook verkeerd. Het is niet de vrijheid van winkelende, maar van de winkelier. Die bepaalt wanneer zijn winkel open gaat.
dat mag al echter maken er maar weinig gebruik van, dus dat zal wel tegenvallen die extra omzetquote:Op maandag 24 maart 2008 12:32 schreef p-etr-a het volgende:
Laat dan de winkelier ook zelf bepalen dat hij pas om acht uur 's avonds de winkel sluit in plaats van vijf of zes uur zoals nu gebruikelijk is, volgens mij levert dat ook een hoop extra omzet op.
Bronquote:Afschaffen koopzondag gevaar voor economie
De aanval op de koopzondag is geopend. Het pièce de resistance van het eerste Paarse kabinet (1994-1998) ligt onder vuur van het christelijk-sociale kabinet-Balkenende IV en – op de achtergrond – een wonderlijke coalitie van lobby'tjes die iets tegen shoppen op zondag hebben
Apart zijn die lobbyclubs niet zo groot, maar samen lijken ze genoeg massa te hebben om hun zin door te drukken: al dan niet orthodoxe christenen, kleine winkeliers en hun zaakwaarnemers, vakbonden, ‘consuminderaars’ en andere tegenstanders van de zogenaamde ’24-uurseconomie’.
Volgens berichten in de pers bespreekt het kabinet komende vrijdag een voorstel van minister Maria van der Hoeven (CDA) van Economische Zaken om het aantal koopzondagen terug te dringen. Alleen toeristische plaatsen zouden daarbij vaker dan eens per maand een koopzondag mogen houden. Wat de reikwijdte van die inperking is, is nog niet precies duidelijk. Zijn de grote(re) steden ook per definitie een toeristische plaats of niet?
Hoe dan ook, helemaal als een verrassing komen de plannen niet. Bestrijding van misbruik van de koopzondag-regeling stond ook in het regeerakkoord. En in (deel-)gemeenten waar de ChristenUnie de afgelopen jaren mocht besturen, was bestrijding van de koopzondag ook een stokpaardje.
Fundamentalistische fantasie
Maar merkwaardig blijft het wel, de christelijk-sociale obsessie met winkelen op zondag. Niemand wordt gedwongen om er aan mee te doen; wie thuis achter de vitrage wil blijven, blijve thuis achter de vitrage. Dus waarom zou de rijksoverheid zich er zo dwingend als Van der Hoeven van plan lijkt mee moeten bemoeien?
Het beroep dat in dit verband vaak op de ‘traditie’ wordt gedaan – de zondag als ‘traditionele rustdag’ - is fundamentalistische fantasie. Voor de komst van elektrische apparatuur die winkels en consument in staat stelde om bederfelijke waar voor langere tijd te bewaren, waren winkels ook vaak op zondag geopend.
Andere bezwaren tegen de plannen zijn er ook. Het is zonneklaar dat de koopzondag de afgelopen tien jaar een ware banenmachine is geweest voor lager opgeleiden, vaak van buitenlandse herkomst. Nederland kan het zich helemaal niet permitteren om die banenmachine in gevaar te brengen.
In dit verband is het nogal merkwaardig dat uitgerekend het ministerie van Economische Zaken zich sterk maakt voor MINDER economische activiteit, in plaats van meer. Opnieuw een aanwijzing dat anti-hedonistische betutteling hoog in het vaandel van dit kabinet staat: eerst de moraal, dan het vreten
Het kan waarschijnlijk niet uit om, voor die luttele uurtjes extra, extra personeel aan te trekken. Je komt anders in de knel de wettelijke 40urige werkweek.quote:Op maandag 24 maart 2008 12:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat mag al echter maken er maar weinig gebruik van, dus dat zal wel tegenvallen die extra omzet
Dus als ik een garage heb in een woonwijk mag ik gewoon snachts open zijn?quote:Op maandag 24 maart 2008 11:17 schreef Boze_Appel het volgende:
Het is niet de vrijheid van winkelende, maar van de winkelier. Die bepaalt wanneer zijn winkel open gaat.
idd plus je moet het personeel allerlei toeslagen gaan betalen.quote:Op maandag 24 maart 2008 13:22 schreef Napalm het volgende:
[..]
Dus als ik een garage heb in een woonwijk mag ik gewoon snachts open zijn?
Verder heb ik nog nooit begrepen waarom dit een structureel positief economisch effect zou hebben. Als alle bakkers 24 uur open zijn eet ik niet meer brood. Het enige effect is dat de bakker meer kosten krijgt. Hoogst infefficient.
Even tussendoor waaruit blijkt dit beleid precies en waar is het vastgelegd? Want je praat weer eens poep zo te zien.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:11 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Eindelijk een goede actie tegen het kabinetsbeleid om van de zondag wer een verplichte rustdag te maken.![]()
Dit kabinet wil met ingang van volgend jaar het aantal koopzondagen drastisch gaan beperken. Dat is al vaak genoeg in de media geweest en jij bent slim genoeg omdat zelf uit te zoekenquote:Op maandag 24 maart 2008 13:36 schreef du_ke het volgende:
Even tussendoor waaruit blijkt dit beleid precies en waar is het vastgelegd? Want je praat weer eens poep zo te zien.
Beperken (tot 12) is niet verbieden en al helemaal niet het oplegge nva nverplichte zondagsrust. Doe nog maar een poging dusquote:Op maandag 24 maart 2008 14:07 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dit kabinet wil met ingang van volgend jaar het aantal koopzondagen drastisch gaan beperken. Dat is al vaak genoeg in de media geweest en jij bent slim genoeg omdat zelf uit te zoeken
Daarnaast zouden bepaalde regeringspartijen graag zien dat er op zondag helemaal geen winkels op zijn. Maar ik vind dat de regering de zondagsopenstelling niet mag beperken / helemaal opheffen. Ze moeten de keuze gewoon bij de winkelier laten ipv alles voorschrijven.quote:Op maandag 24 maart 2008 14:09 schreef du_ke het volgende:
[..]
Beperken (tot 12) is niet verbieden en al helemaal niet het oplegge nva nverplichte zondagsrust. Doe nog maar een poging dus.
Dat is allemaal heel wat anders dan je uitspraak dat het opleggen van de zondagsrust kabinetsbeleid zou zijnquote:Op maandag 24 maart 2008 14:21 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Daarnaast zouden bepaalde regeringspartijen graag zien dat er op zondag helemaal geen winkels op zijn. Maar ik vind dat de regering de zondagsopenstelling niet mag beperken / helemaal opheffen. Ze moeten de keuze gewoon bij de winkelier laten ipv alles voorschrijven.
Idd. Het enige dat verandert is dat de consument op een ander tijdstip zijn aankopen doet.quote:Op maandag 24 maart 2008 13:22 schreef Napalm het volgende:
[..]
Dus als ik een garage heb in een woonwijk mag ik gewoon snachts open zijn?
Verder heb ik nog nooit begrepen waarom dit een structureel positief economisch effect zou hebben. Als alle bakkers 24 uur open zijn eet ik niet meer brood. Het enige effect is dat de bakker meer kosten krijgt. Hoogst infefficient.
Dat is toch prima, want in deze gevallen kiest de winkelier (of winkelketen) daar zelf voor. Niks mis mee, maar het gewoon verbieden is toch wel iets heel anders...quote:Op maandag 24 maart 2008 14:29 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Idd. Het enige dat verandert is dat de consument op een ander tijdstip zijn aankopen doet.
Toen de winkelsluitingstijden verruimd werden, zag je dat supermarkten eerst tot 22:00 open bleven, maar al snel werd het weer ingeperkt tot 20:00, omdat het te weinig opleverde en teveel kostte.
Wat je krijgt is dat sommige winkeliers langer open blijven en daarmee klandizie van andere winkeliers wegsnoepen. Die andere winkelier moet dus ook open. Soort van prisonersdillemma met als einduitkomst hogere kosten voor beiden.quote:Op maandag 24 maart 2008 14:33 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dat is toch prima, want in deze gevallen kiest de winkelier (of winkelketen) daar zelf voor. Niks mis mee, maar het gewoon verbieden is toch wel iets heel anders...
Volgens mij zijn nu juist de kleine winkels op bizarre tijden open. Denk aan de nightmarkts etc. Maargoed in theorie heb je een punt, vraag me alleen af of het in de praktijk ook zo werkt en of je dit maar door middel van regels en wetten moet blijven proberen tegen te gaan. Je kan je ook onderscheiden door betere producten ofzo.quote:Op maandag 24 maart 2008 14:45 schreef Napalm het volgende:
[..]
Wat je krijgt is dat sommige winkeliers langer open blijven en daarmee klandizie van andere winkeliers wegsnoepen. Die andere winkelier moet dus ook open. Soort van prisonersdillemma met als einduitkomst hogere kosten voor beiden.
En als die andere winkelier niet langer open kan blijven (de eenmanszaak en kleine winkels) dan kost het hem zn kop. Gezonde concurrentie of zitten de steden al vol genoeg met om de 30 meter dezelfde anonieme winkelketen voor de derde maal?
Omdat zondag een dag is waarop veel mensen gaan winkelen?quote:Op maandag 24 maart 2008 13:22 schreef Napalm het volgende:
[..]
Beperken tot 12 is verbieden meer dan 12. Verbieden dus.quote:Op maandag 24 maart 2008 14:09 schreef du_ke het volgende:
[..]
Beperken (tot 12) is niet verbieden en al helemaal niet het oplegge nva nverplichte zondagsrust. Doe nog maar een poging dus.
De eenmanszaken en kleinere winkeltjes kunnen zich sowieso nauwelijks meer staande houden in drukke gebieden zoals de binnenstad. Of je moet je echt weten te onderscheiden in je producten.quote:Op maandag 24 maart 2008 14:45 schreef Napalm het volgende:
[..]
Wat je krijgt is dat sommige winkeliers langer open blijven en daarmee klandizie van andere winkeliers wegsnoepen. Die andere winkelier moet dus ook open. Soort van prisonersdillemma met als einduitkomst hogere kosten voor beiden.
En als die andere winkelier niet langer open kan blijven (de eenmanszaak en kleine winkels) dan kost het hem zn kop. Gezonde concurrentie of zitten de steden al vol genoeg met om de 30 meter dezelfde anonieme winkelketen voor de derde maal?
vooral niet dagelijkse goederen en dat effect gaat weg wanneer je elke zondag open bent.quote:Op maandag 24 maart 2008 14:58 schreef nikk het volgende:
[..]
Omdat zondag een dag is waarop veel mensen gaan winkelen?
Twintig procent van de omzet komt van de zondag:
http://www.dag.nl/1050011(...)vijfde-weekomzet.htm
mwah dat doen de meeste wel (de kwaliteit bij een bakker, slager en dergelijke is vaak veel beter dan supermarkt voedsel).quote:Op maandag 24 maart 2008 15:00 schreef nikk het volgende:
[..]
De eenmanszaken en kleinere winkeltjes kunnen zich sowieso nauwelijks meer staande houden in drukke gebieden zoals de binnenstad. Of je moet je echt weten te onderscheiden in je producten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |