Toen ik in Friesland kwam wonen en wat geld kreeg om naar de sauna te gaan met mijn vriendin hebben we er een paar bezocht. Hierbij mijn bevindingen.
De Woudfennen te Joure [fr]Naar deze sauna gaan we nu ongeveer om de 2 maanden. De sauna is aardig modern. Ik had begrepen dat dit kwam doordat de oude sauna door een brand verwoest was.
Het geheel is heel ruim opgezet en de sfeer is heel rustig. Er zit een mooie tuin bij waar je alle ruimte hebt om even heerlijk te liggen. Het enige nadeel van deze sauna is echter ook hier. Het zit naast de snelweg dus echt stil is het ook weer niet.
Voor de rest doen ze hier ook aan de finse leuli (of hoe je ook schrijft). Dit is echt een leuke activiteit waar we altijd bij aanwezig zijn. Avondeten is ook heerlijk daar. Nette grote sauna dus met veel mogelijkheden!
Saunastate Gorredijk te Gorredijk [fr]In deze sauna kwam ik vroeger wel eens met de familie. Wat ik me voornamelijk kon herrineren was het voetenbad met de balletjes waar je zo mooi mee kon spelen. Dit is er iig nog steeds. Voor de rest ziet de sauna er echt wat meer uit als een oude boerderij wat ervoor zorgt dat alles er wat ouder uitziet aan de binnenkant. Ik vind het ook wat donker en beklemmend aandoen. Voor de rest heeft deze sauna maar een echt sauna. Buiten is het ook niet al te groot. Wel is er rust, maar door de geringe grootte en het donkere licht voel ik me een beetje opgekropt hier.
Beauty en Sauna de Leeuwerikhoeve te Burgum [fr]Dit een aardige kleine sauna in het mooie plaatsje burgum. De sauna staat een beetje afgelegen waardoor het heerlijk rustig is. Binnen is er niet zoveel maar toen ik er was, was het ook niet zo druk waardoor dat niet zoveel uitmaakt. Buiten is echt een supermooie tuin waarin het heerlijk is om rond te lopen. De restauratie is een beetje klein en in de knoflookboter zaten gewoon halve teentjes knoflook maar voor de rest was het wel te eten. Leuke sauna die lekker klein en rustig is.
Fryske Sauna te Vrouwenparochie [fr]Dit is ook een kleine sauna waarin niet zoveel ruimtes zijn. Deze sauna is speciaal omdat er een aantal kuurbaden zijn met natuurlijk mineraal en zoutrijk water wat van achter de duinen komen ofzo. Schijnt goed voor je te wezen maar ik vond het maar vies. Zit je in het bubbelbad, krijg je allemaal zout water je ogen. Ook het zwembad is alleen zout dus als je maar even kopje onder gaat heb je ook een zouten smaak in je mond. Ik droog liever anders uit in een sauna.
De cabines zien er niet helemaal netjes afgewerkt uit waardoor het geheel niet echt een verzorgde uiterlijk heeft. Er is geen tuin om buiten te zitten. Er is alleen een klein buitenplaatsje met stenen tegels die erg koud zijn aan de voeten. Deze sauna was zeker wel rustig maar door de gebrekkige faciliteiten komen we hier zeker nooit meer terug.
Test je filmkennis! Speel mee met
FOK! Movie Trivia en win
prijzen!